רמניה היא יעד מעולה לטיולי משפחות. מלבד מבצרים, טירות מכושפות ופארקי חבלים יש בה שמורות טבע מקסימות המאפשרות שלל טיולים ברמות קושי שונות. בטיול זה התמקדנו בשמורות הטבע וחיפשנו מסלולי הליכה המתאימים למשפחות, הרבה ירוק וטבע פראי. הפוסט יתאר את חלקו השני של המסע הרומני שלנו (זוג + 3 שובבים נמרצים בגילאי 11, 9, 9) ויתמקד בטיולים בשמורת אפוסוני, אך גם בסיביו והסביבה ומסלול טיול מהמם מאגם בליאה בכביש הטרנספגרשן.

מצאנו שהמידע בעברית על מסלולי הליכה דל ומועט. פוסט זה מיועד למלא את החסר, ובתקווה יסייע לך לתכנן טיול מוצלח המשלב מסלולי הליכה בשמורות הטבע.

תודה ענקית למעוז, האיש עם הלב הכי רחב ולקבוצת הפייסבוק הנפלאה “משפחה מטיילת ברומניה”, על התכנים האיכותיים, הייעוץ הענייני וההיענות לסייע תמיד וברוחב לב.

קישור לחלק א': גן עדן רומני, מסלולי הליכה וטבע בשמורת הרי הבוצ'יץ ובשמורת Piatra Craiului:

bit.ly/2lpOkeu

מסלולי הטיולים שלנו:

כביש הטרנספגרשן: טיול לאגם העז (Capra Lake)

סביבת סיביו: יום בילוי באזור Păltiniș וטיול על פסגת ההר

שמורת אפוסוני:

יום א': טיול למערת Zgurăşti Cave ולמערת Scărişoara Glacier Cave

יום ב': טיול רגלי לקניון Groapa Ruginoasa וביקור במערת הדובים Pestera ursilor

יום ג': טיול רגלי לCheile Galbenei/ Gorges- ונסיעה לכפר Beliș

כביש הטרנספגרשן (C7ׂ)

הכביש הנחשב ליפה ביותר ברומניה ואחד מהמרשימים באירופה. הכביש פתוח לתנועת רכבים רק בחלק מהשנה (בחודשי הקיץ) והנסיעה מבראשוב לאגם בליאה אורכת כשלוש שעות. קיימים מסלולי טיול רבים באזור, אך לא כולם קלים או מתאימים למשפחות. בחרנו מסלול שהמליץ עליו מעוז מקבוצת “משפחה מטיילת ברומניה”. נפרדנו מבראשוב מוקדם במטרה להספיק לעשות טיול רגלי ולסיים את היום בעיר סיביו היפה.

לאגם בליאה ניתן להגיע ברכב או לחילופין לעלות ברכבל. הרכבל יוצא מ- Balea Waterfall visitor center parking, Staţia de Telecabina Bâlea Cascadă. תראו מקבץ דוכנים מימין, כ-10 דקות לאחר שהכביש מתחיל לטפס, שם תמצאו את הרכבל לאגם בליאה. משם ניתן לצאת למסלול טיול נוסף למפלי בליאה הנמצאים בהמשך הדרך. באם ממשיכים עם הרכב, ניתן לעצור בהמשך לראות את מפלי בליאה ומשם להמשיך מעלה עד לאגם בליאה.

טיול לאגם העז (Capra Lake)

חונים בחניון באגם בליאה ויורדים לאגם. הולכים שמאלה בשביל ומקיפים את האגם. עוברים את הרכבל עד שמגיעים כמעט לצדו השני של האגם (תראו שולחן פיקניק מעץ, שם מתחיל המסלול). המסלול המסומן במשולש צהוב (למיטב זכרוני) ומטפס על ההר כ-400 מטרים עד לאגם העז. העלייה תלולה אך שווה את המאמץ, הנוף מלמעלה משגע ואגם העז מהמם.

אגם בליאה (התמונה צולמה בדרך לאגם העז). המבנה במרכז הוא מלון, מהחנייה שלו מתחיל המסלול. המבנה מימין הוא תחנת הרכבל ומעברו של האגם נמצא מגרש החניה הציבורי.

ישנם מסלולי מטיבי לכת שניתן להמשיך ולטייל מאגם העז. בגלל השעה וענני הסערה המתקרבים ירדנו בחזרה לאגם בליאה שם המשכנו לסיביו, נסיעה של כארבעים דקות. לקחנו מלון בעיר העתיקה, על הפיאצה הראשית.

אגם העז, רגע לפני הערפל

סיביו וסביבתה

העיר העתיקה של סיביו קטנה ובטוחה לשיטוט לא מעייף. יש בה שפע של מסעדות מעולות, שלל גלידריות, מאפיות בכל פינה והמון פסטיבלים, אי לכך סיביו היא מקום נהדר להתאושש מהטיול לאגם העז ומהנסיעה הארוכה ולמלא מצברים להמשך המסע.

קמנו בבוקר וגילינו עולם רטוב וגשם שוטף. הגשם הפסיק בצהריים ויצאנו לסיבוב בעיר. הספקנו לעלות לתצפית משגעת על העיר בכנסיה הלותרנית (Lutheran Cathedral of Saint Mary) וקפצנו להצטלם בגשר השקרנים.

נהנינו מביקור של כמה שעות במוזאון האתנוגרפי הפתוח שבסיביו (ASTRA National Museum Complex). הקורקינטים לילדים ששכרנו בכניסה התגלו כלהיט הסטרי שהציל אותנו מתלונות על רגליים כואבות (המוזאון ענק). אהבנו את המסעדה שנמצאת ליד תחנות הרוח בתוך הפארק (כשנכנסים, לכו שמאלה, לאזור שמשמאל לאגם).

יום בילוי באזור Păltiniș:

מומלץ לבלות יום באזור Păltiniș, אזור של סקי בחורף ושלל אטרקציות בקיץ. הדרך יפיפייה והאזור ירוק ושובה לב. בדרך ל Păltinișישנו פארק חבלים חביב הנקרא Arka Park Păltiniș(הפארק לא מרשים כמו בבראשוב, אבל מתחם האומגות מעולה). בהמשך הדרך, מספר קילומטרים לפני Păltiniș, נמצא ,Arena Plato בית ספר לגלישה בחורף ומתחם אטרקציות לילדים ובית קפה. מ-Păltiniș ניתן לעלות עם הרכבל לפסגת ההר, שם עשינו מסלול טיול קצר ומעגלי (מסומן) של כשעה שלאחריו ניתן להמשיך בשביל היורד מטה ורדת ברגל או לחילופין לחזור לרכבל ולרדת איתו מטה.

המסעדות שאהבנו בסיביו:

Crama Sibiul Vechi – מסעדה רומנית ידועה וטובה הממוקמת במרתף בעיר העתיקה.

Restaurant crama Ileana – אם צריך לבחור רק אחת, זאת המסעדה, מסעדה רומנית אותנטית מעולה, הנמצאת הליכה קצרה מחוץ לחומות העיר העתיקה.

לינה בסיביו (הזמנו דרך בוקינג)

Rabbit Hole - מלון ממש על הפיאצה, הזמנו את הסוויטה המשפחתית. קיבלנו חדר הורים וסלון מרווחים מאוד בקומת קרקע. המיקום מעולה והעיצוב חביב אך לא אהבנו שאין חלונות בחדר (חוץ מאחד הפונה לכניסה). כמו כן הכניסה היא דרך המסעדה והיה ריח לא נעים קבוע של סיגריות.

The Old Chapel- מאד מומלץ, ישנו בו בשנה שעברה. זהו בית מהמם שהיה פעם חלק מכנסייה ישנה ועבר רסטורציה, הממוקם ליד הכנסייה הלותרנית. הבית מרווח, מעוצב ומצויד היטב. יש בו שלושה חדרי שינה וסלון, שני שירותים וגינה פנימית ועל כן מתאים למשפחה גדולה, אך המחיר בהתאם.

מסעדת קארמה אילנה בסיביו (crama Ileana(

יצאנו מסיביו מוקדם ונסענו למכרה המלח בטורדה, נסיעה של כשעתיים וחצי. התלבטנו אם ללכת למכרה המלח או לארסנל פארק. בדיעבד המכרה מלח היה חביב ולא יותר מכך ולא בטוח שהיה שווה את הנסיעה. פיצתה על כך במקצת הדרך המרהיבה מטורדה לגרדה דה סוס (Gârda de Sus). הדרך עוברת לאורך נחל, משובצת בבתים יפים וטבע ירוק מהמם. הכביש מפותל והנסיעה איטית ולקחה לנו כשעה יותר מההערכה הראשונית של גוגל מפ. הגענו לכפר גרדה דה סוס (Gârda de Sus) שבשמורת אפוסוני בסביבות השעה שש בערב, עייפים, רעבים ובלי סידור לינה.

שמורת אפוסוני (Apuseni Natural Park)

שמורת אפוסוני היא שמורת טבע ענקית הנמצאת מערבה לקלוז'. השמורה מחולקת לשלושה מחוזות: אלבה, קלוז' וביחור ויש בה מגוון תופעות גאולוגיות ייחודיות. השמורה משגעת, ובה מגוון מערות, נחלים, מפלים, והמון מסלולי טיולים. בילינו בשמורה ארבעה ימים, שלושה מהם בחלק הדרומי של השמורה ואחד בחלקה הצפוני ונשארנו עם טעם של עוד ותחושה שראינו רק חלקיק ממה שיש למקום להציע ויש עוד הרבה מה לגלות ולראות.

כדאי לדעת!

האטרקציות שבשמורה (מערות, מפל וכדומה) מסומנים על ידי שלט לא גדול (כ-60 על 70 ס"מ) הנמצא בשולי הכביש הראשי, בדרך כלל תראו מקבץ מכוניות ליד השילוט. בדיקה האם יש שילוט תמנע נסיעה מיותרת עם הוויז או גוגל מפ למקום הלא נכון (קרה לנו כשחיפשנו לשווא את הכניסה ל- Cascada Vârciorog).

לינה באזור

ישנ המון פנסיונים באזור, לא כולם תמצאו בבוקינג.

חיפשנו מספר ימים קודם לכן דרך בוקינג ולא מצאנו אפשרויות לינה כלל, כך שנסענו אופטימיים, בכוונה לאלתר משהו כשנגיע. כשהגענו מצאנו שיש באזור אפשרויות לינה רבות. חלק מהפנסיונים בסיסיים מאוד (מספר חדרים צנועים החולקים מקלחת משותפת) וחלקם טובים. פנסיונים רבים נמצאים על הכביש הראשי לכיוון Vartop, ב-Arieseni וב- Vartop יש מקבץ גדול של פנסיונים. ב- Vartop נמצא מלון ארבע כוכבים בשם Hotel Four Seasons

כמו כן ישנם פנסיונים נוספים הנמצאים בכביש הפנימי היוצא מגרדה דה סוס לכיוון מערת הקרח. כאשר עולים במעלה ההר בדרך למערת הקרח (Scărişoara Glacier Cave) ראינו עוד כמה מבודדים יותר שנראו מלאי אווירה (לא בדקנו).

מצאנו מקום ללילה אחד בפנסיון בשם Casa Danciu, החדרים היו די בסיסיים אך היו מים חמים ובגינה הילדים גילו טרמפולינה, נדנדות ומשחקים, וחוצמזה נהייה ממש מאוחר והילדים היו מותשים ורעבים. ארוחת הערב במסעדה הייתה חביבה ומאוד זולה. היות והפנסיון היה מלא להמשך השבוע, עברנו למחרת לפנסיון אחר בשם Vila EdMa, עליו המליץ אחד מהמקומיים שפגשנו.זהו פנסיון אינטימי וחדש, נקי נקי ושקט (בלי מסעדה אך עם מטבח מאובזר, עמדת גריל בחוץ ומכונת קפה פילטר) הנמצא מספר דקות נסיעה פנימה, לכיוון המערה.

טיולים רגליים בשמורת אפוסוני

ישנם מסלולי טיולים מגוונים המסומנים היטב בשמורה. היות ומזג האוויר לא היה לצדנו ביומיים הראשונים, חלק מההמלצות לא הספקנו לנסות.

יום א': טיול למערת Zgurăşti Cave ולמערת Scărişoara Glacier Cave

בערב התחיל גשם שוטף וכבד שהמשיך גם למחרת (מזל שהצטיידנו במטריות בסיביו). היות וכך החלטנו להקדיש את היום לטיול מערות.

בשמורת אפוסוני יש מגוון מערות מגוונות. המלצה מקומית הביאה אותנו למערת Poarta Lui Ionele Cave. הכניסה בתשלום (10 ליי לילד ו-13 ליי למבוגר). עולים במדרגות ומגיעים לכניסה למערה. המערה עצמה לא מרשימה ולטעמינו מיותרת.

משם נסענו למערת הקרח, Scărişoara Glacier Cave. הכביש צר ומתפתל, עולה למעלה להר בתוך נוף משגע ובדרך מספר פנסיונים חביבים ומבודדים. מגיעים לגרגש חנייה וממנו כ-10 דקות הליכה קלה עד למערה (מזל שהפסיק הגשם). הכניסה בקבוצות ובתשלום, ההסבר ברומנית. (10 ליי לילד ו-13 ליי למבוגר). כדי להגיע למערה יש לרדת המון מדרגות. במערה עצמה קר, היינו בתחילת אוגוסט והיה עדיין קרח וקר כך שכדאי להצטייד בביגוד חם.

הקרחון הוא הקרחון הגדול באירופה שנמצא במערה, גבהו 47 מטרים ורק הקצה שלו מבצבץ. אורכו 300 מטרים ורוחבו 20-30 מטרים. בעקבות שינויי האקלים החורף הופך לקצר יותר והקיץ ארוך יותר, לכן הגשמים שנכנסים למערה ממיסים את הקרחון והוא קטן בכל שנה.

מהחניון ניתן להמשיך בנסיעה כ-15 קילומטרים (כחצי שעה), בכביש נוף צר ויפיפה עד שמגיעים לכנסייה ותצפית מרשימה. חוזרים באותה הדרך בחזרה לחניית המערה ומשם ממשיכים מטה חזרה לגרדה דה סוס.

בשביל המוביל מהחנייה למערה ראינו מסלול רגלי (מסומן במשולש אדום) הנראה מבטיח. בגלל תנאי מזג האוויר ההפכפכים לא ניסינו אותו.

כדאי לדעת: מפות

ניתן היה לרכוש בקופות הכניסה מפה של האזור עם מסלולי הטיולים ושבילים מסומנים.

מצאנו שמפות הן מצרך נדיר ולא בכל מקום ניתן למצוא אותן.

יום ב': טיול רגלי לקניון Groapa Ruginoasa וביקור במערת הדובים Pestera ursilor

שמחנו לגלות יום נעים ושמשי אחרי הגשם של היום הקודם ואת היום השני בשמורה פתחנו בטיול לקניון Groapa Ruginoasa ולאחר מכן תכננו לטייל לשני מפלים, Cascada Vârciorog ו- Cascada Bucinis

מסלול הליכה לקניון Groapa Ruginoasa - נוסעים לכיוון הכפר Vartop . מעט אחרי הכפר ישנו שילוט נחבא אל הכלים שניתן לפספס בקלות. השביל מתחיל מצד ימין ועולה אל ההר. עלייה של כשעה ביער מובילה לתצפית על הקניון. ניתן להמשיך את המסלול. לאחר שהצטלמנו התחיל טפטוף קל שהפך תוך דקות לגשם שוטף, כך שירדנו בחזרה לרכב (מזל שהיו לנו עדיין את המטריות בתרמיל).

מערת הדובים Pestera ursilor - הגשם טרף את התכניות, לכן החלטנו לשנות כיוון ולנסוע למערת הדובים, מרחק של כשעה נסיעה (מה עוד אפשר לעשות בגשם בשמורת טבע?). במהלך הנסיעה הגשם פסק וכשעברנו בכפר Nucet מצאנו מרכז מידע מצוין והצטיידנו בהמלצות רבות על מסלולי טיולים. משם נסיעה של כחצי שעה נוספת מובילה לחנייה של המערה.

מערת הדובים היא מערת נטיפים שחיים עד היום. המערה בת ארבעה מיליוני שנים, התגלתה בשנת 1975 אך פתחו אותה חמש שנים לאחר מכן. משערים שמפולת סלעים חסמה את הכניסה למערה, שהייתה ביתם של כ-187 דובים קדמונים. עצמותיהם נמצאו בשלמותם ברחבי המערה ונלקחו למוזאון (פרט לדוב אחד ומספר עצמות המוצגים במערה). גובהם של הדובים היה כשלושה מטרים ומשקלם כ-600 קילוגרם.

הכניסה בתשלום והביקור במערה בקבוצות, ההסבר ברומנית. במערה שוררת טמפרטורה של 10 מעלות צלזיוס כל השנה. לסובלים מקור, כדאי לקחת סווטשרט.

יום ג': טיול רגלי לCheile Galbenei/ Gorges-, מדוע לא היינו במפלי Cascada Vârciorog ולקינוח נסיעה לכפר Beliș שנמצא בצפון מזרח השמורה

תכננו להתחיל את היום בטיול רגלי ב- Cheile Galbenei/ Gorges ומשם למפלי Cascada Vârciorog, ולסיום נסיעה של כשעתיים לכפר ,Beliș שם תכננו ללון.

טיול רגלי לCheile Galbenei/ Gorges

נוסעים עד לArieseni, משם נכנסים ונוסעים לכיוון Poienita וממשיכים ישר. בשלב מסוים הכביש הופך לדרך עפר. ממשיכים עוד קצת בדרך העפר עד שמגיעים להצטלבות, שם חונים. משם ניתן להמשיך ללכת בשביל עפר חביב לאורך הנחל (המסלול עם סימון המשולש הצהוב). כשהגענו היה בחור עם טרנזיט שהציע שרותי הסעה ולקח אותנו עוד כ-13 ק"מ פנימה, עד שדרך העפר נחסמת לרכבים מהדרדרות סלעים.

משם יש שתי אפשרויות:

האפשרות הראשונה - להמשיך בשביל בכדי לראות את Cheile Galbenei, מסלול די משעמם. חוצים את הנחל וממשיכים בשביל (סימון משולש צהוב) . לאחר כעשרים דקות ניתן לראות שנחל הופך לחום, זה מה שכנראה אמורים לראות.

האפשרות השנייה - אפשרות מפתה הרבה יותר. זהו מסלול מעגלי שמתחיל ליד הנחל העובר מימין (המסומן אם אני לא טועה בעיגול צהוב), עולה למפל וחוזר חזרה בשביל דרך היער שנמצא כמה מטרים קדימה. המסלול אמור לקחת כשעתיים וחצי - שלוש שעות.

התחלנו את המסלול, אך הוא היה מאוד חלק לאחר הגשמים ובחששנו להחליק כך שוויתרנו והלכנו בסוף למסלול הראשון, שהיה די מאכזב. כשחזרנו גילינו את השביל שאיתו מסיימים את המסלול המעגלי. עלינו קצת ביער עד למעלה וחזרנו.

חזרנו לחנייה עם ההסעה ונסענו לכיוון מפלי Cascada Vârciorog בעזרת גוגל מפ. מסתבר שגוגל מפ הטעה אותנו ולקח אותנו לשביל עפר שהפך לפרוע ומסוכן לנסיעה ברכב רגיל. כשראינו מקבץ של מכונות עצרנו והתחלנו את מה שחשבנו שהוא המסלול. למזלנו לאחר כדקה הגיעו שתי מטיילות שהעמידו אותנו על הטעות כך שחזרנו בחזרה לכביש הראשי והתחלנו לחפש את השילוט, שנמצא כמה מאות מטרים בהמשך הדרך (לחילופין חפשו את העגלונים עם הסוסים המחכים בתחילת המסלול). ניתן ללכת ברגל או לנסוע בעגלה עד למפל. היות והתחיל להיות מאוחר ותכננו נסיעה ארוכה, החלטנו לוותר ולהתחיל בנסיעה לכפר Beliș, נסיעה האמורה לקחת כשעתיים. ההחלטה לצאת מיד השתלמה. הדרך יפיפיה אך הררית, מפותלת, מאוד צרה, מלחיצה ולא מומלצת לנהיגה בחושך. לקח לנו מעל 3 שעות להגיע לכפר.

Beliș הוא כפר קטן ונידח, הנמצא בחלקה הצפון מזרחי של שמורת אפוסוני, ולידו אגם Beliș. יש בו מספר מלונות ופנסיונים, מכולת שנראתה כאילו יצאה משנות החמישים, כמה מסעדות וזהו, אפילו כביש אין בכפר אלא דרכי עפר. למען האמת אין יותר מדי מה לעשות באזור זה של השמורה (אולי לא גילינו),

יום ד': טיול למפל הינומת הכלה, Bride's Veil Waterfall ומסלול מעגלי מפתיע

יום לפני אחרון של הטיול, אותו הקדשנו לטיול במפל הינומת הכלה. פתחנו בקפיצה למרכז המידע שבכפר Beliș בכדי להצטייד בעצות, מסלולים ומפת שבילים. הביקור לא הניב לא מסלולים ולא מפה.

כדי להגיע למפל יש לנסוע כ-40 דקות עד לכפר Răchiţele ומשם פונים שמאלה לכביש המוביל לתחילת המסלול. זה אזור ירוק וליד התחלת המסלול יש מספר פנסיונים.

מחנים את הרכב בתחילת המסלול (יש שלט, שלאחריו לא מותרת כניסת רכבים) וממשיכים רגלית עד למפל, עליה של כחצי שעה. לאחר צילומים ניתן לרדת בחזרה לרכב או לעשות מסלול מעגלי של כשלוש שעות. זהו המסלול היחידי שעשינו עם האפליקציה של האתר muntii-nostri, אפליקציה של שבילים ומסלולי טיולים רגליים.

משמאל למפל יש שביל עיזים (כולם עולים כדי להצטלם) איתו ניתן לעלות עד למעלה, שם תפגשו דרך עפר. הולכים בדרך העפר ימינה (למעלה) עד שמגיעים לשביל היוצא מדרך העפר ימינה לשביל להולכי רגל, איתו ממשיכים. השביל ממשיך עד לכפר כך שאם רוצים להגיע לרכב יש לפנות בהמשך לשביל המסומן בצלב אדום, בסופו ירידה תלולה ישר לחנייה ליד השלט. לא לפספס את התצפית בדרך, בתחילת השביל המסומן בצלב, הליכה ימינה של מספר דקות .(Vf Lespezi)

סיימנו את היום בשייט באגם Beliș. באגם ניתן לשכור סירת פדלים באגם ולפדל קצת (30 ליי לחצי שעה/ 50 לשעה) או לקחת סיבוב עם סירת מנוע (100 ליי לרבע שעה). הירידה למזח נמצאת כ-100 מטרים לפני הסכר, נכנסים לכביש עפר ונוסעים עד שמגיעים לחנייה.

קלוז' נפוקה

למחרת, היום האחרון ברומניה, יצאנו לכיוון קלוז' נפוקה, נסיעה של כשעה וחצי. בכניסה לעיר עצרנו לבקשת הילדים בקניון VIVO לקניות אחרונות (לא מצאנו כלום) והמשכנו לדירה להתארגנות לפני הטיסה. היה חם מאוד, ובדירה לא היה מזגן, ובספונטניות החלטתי לקחת את הילדים לפארק המים, מרחק 20 דקות נסיעה (ליד קניון VIVO). זהו פארק מים די מצ'וקמק, כנראה מהתקופה הקומוניסטית, עם שתי מגלשות, בריכה ועוד כמה מתקנים לקטנים. הילדים מיצו לאחר כשעה וחצי וחזרנו לדירה להתארגנות. סיימנו את היום בסיבוב בעיר וקינוחים.

לינה:

הזמנו דרך בוקינג דירה מהממת בשם Vista City Center Apartment, דירת שלושה חדרים מעוצבת, מטופחת, נקייה, מצוידת היטב (כולל מכונת קפה וקפסולות ומכונת כביסה) ובמרחק הליכה מהפיאצה המרכזית. על המגבות חיכה ממתק קטן שהלהיב את הילדים.

שדה התעופה:

שדה התעופה של קלוז' נאפוקה מרוחק כ-10 דקות ממרכז העיר, בדרך לשדה יש תחנות דלק הפתוחות 24 שעות. אפשר בשקט להגיע לשדה שעתיים לפני ההמראה.

אם אתם רוצים החזר מס, יש לגשת לדלפק שנמצא באולם הכניסה.