11.2019

מפלי ויקטוריה- mosi-oa-tunya

מפלי ויקטוריה אשר באפריקה מתנשאים לגובה של כ- 108 מטר והם בערך פי שניים מגובה מפלי הניאגרה של צפון אמריקה, המפלים נשפכים לנהר הזמבזי. בסמוך למפלים שוכן כפר הנקרא מפלי ויקטוריה. זה אחלה מקום לשהות בו כמה ימים, מצויים מקומות לינה ומסעדות לכול תקציב ופעילות לרוב ועדיין יש אווירה של מקום קטן וחביב.

טיילנו שני חברים בחודש נובמבר, שבוע מלא בכדי לראות כמה שיותר ולעשות את רוב האטרקציות, לכן התמקדנו באזור מפלי ויקטוריה בצד של זימבבווה עם קפיצות לזמביה ובוצוואנה .

להיות בטבע שבוע מלא היה נפלא וממצה ואף השאיר טעם של עוד.

את כרטיסי טיסה הזמנו כבר באוגוסט (למפלי ויקטוריה בזימבבווה (VFA)( דרך האתר של אתיופייאן .(חניית ביניים של שעתיים באדיס אבבה בכול כיוון). באופן כללי יש להקדים להזמין טיסות , בהתחשב בעומס בחופשות ובחגים. הטיסות בין אדיס אבבה לשדה התעופה במפלי ויקטוריה בצד של זימבבווה מחירם עולה ויתכן כי יגמרו

יש אפשרות להזמין אוכל כשר לכול הטיסות עד להגעה ליעד וגם להזמין מקומות ישיבה.

דרך בוקינג הזמנו מלון מעולה ומקסים בשם Shearwater's Explorers Village בחדר המלון היה מזגן קומקום כילה נגד יתושים חדר רחצה גדול ונקי למלון הייתה אווירה טובה וצעירה ויש wi fi. המלון בן 4 שנים.

לאחר מספר התכתבויות במייל עם כמה חברות תיירות בזימבבווה בחרנו להזמין את כול הפעילויות דרך https://www.victoriafalls-guide.net/ (בחורה בשם קלי Kelly) שדאגה לכל פעילותינו במקצועיות ובאדיבות ללא כל תקלות.

את הביטוח הבריאות עשינו בחברת ביטוח פספורט, צילמנו דרכונים וכן תמונות פספורט (לא חובה).

חודש לפני הטיסה ביצענו חיסונים לצהבת Aו ,B אנטי טטנוס וטיפוס הבטן וכדור מלרון אחד ליום נגד מלריה .אלא המלצות משרד הבריאות. (אני ממליץ על מרפאת מטיילים של בתי החולים (הייתי גם במרפאת מטיילים של כללית/למטייל וגם במרפאה של בית חולים איכילוב בתל אביב.)

נעזרנו רבות בכדי ללקט מידע בפורום של tripadvisor

באזור זה הם משתמשים בדולרים אמריקאים כדאי לקחת דולרים בודדים לקניות ובכדי לתת טיפים לנותני שירות יש לציין שזה נתן לנו מרחב תמרון (אני קניתי 100 דולר בבודדים בסניף לאומי ברחוב הרצל בתל אביב). אם מביאים שטר של 100 דולר או אפילו 50 דולר רצוי שיהיה מסדרה חדשה(אנחנו רצינו לשלם ב100 משנת 1996 ולא קיבלו) ,רצוי להצטייד בשטרות ובמטבעות של 20,10,5,1 דולר, ההוצאות לשנינו לשבוע היה בין 600-800 דולר.(הוצאות אישיות לא כולל הפעילויות)

בארץ לא מצאנו חברת תקשורת שתיתן לנו דיל טוב לגבי חבילת גלישה בזמבבווה/זמביה/ בוטצוואנה .לקחנו אתנו סים בינלאומי שהיה לנו , אבל החלטנו לרכוש שם סים מקומי.

בהגעה לעמדת משטרת הגבולות בשדה התעופה במפלי ויקטוריה יש להגיד שאתם רוצים ויזת כניסה שנקראת kaza שאומרת שאתם יכולים לעבור את הגבול בין זימבבווה לבין זמביה במשך חודש, הוויזה עולה 50 דולר יש להביא מזומן.(זה תקף למי שעובר את הגבול מזימבבווה אל שכנתה זמביה כמה פעמים לצורך אטרקציות)
 אבל תמיד טוב להתעדכן)

שדה התעופה של ויקטוריה פולס נעים ונקי, את הנוחתים מקבלת להקה מקומית עם תלבושות מסורתיות בריקוד ושירה .לממריאים מהשדה בדיוטי פרי של נמל התעופה יש מסעדה, אפשר לשתות קפה ולאכול טוב. כמו כן, יש חנויות מזכרות ,חנות משקאות חריפים, אין בשמים ומוצרי חשמל.

לאחר איסוף הכבודה בשדה התעופה קנינו סים מקומי של חברת econet ב-10 דולר 1.15 ג"ב שהספיק בהחלט לכול השבוע.

יש גם עמדה של לשכת התיירות ועמדות להשכרת רכב.

בשדה התעופה חיכה לנו נהג עם שלט השם שלנו(הכול דרך Kelly ) הפינוק הזה עלה 14 דולר לכיוון לאחד .

בדרך למלון ביקשנו מהנהג לעצור בדרך בכדי לקנות ארגז של 24 בקבוקי מים קטנים שעלו 4 דולר לכול הארגז.

הנסיעה לעירייה ארכה כ 20 דקות. במפלי ויקטוריה התמקמנו במלון ובשעה 16:00 הגיעה הסעה לפעילות הראשונה שלנו -שייט וארוחה קלה על נהר הזמבזי הכוללת אוכל ושתייה קלה וחריפה חופשי

האוכל היה טעים ,שיפודים בשרי וצמחוני. השייט בשקיעה היה מקסים ראינו פילים היפופוטמים תנינים ועוד והאווירה הייתה כייפית ורגועה.(יש גדלים ורמות שונות של סירות)

הסירה שלנו הייתה גדולה כ-3 מפלסים שנתן רוגע לשייט, אורך השייט היה 2 וחצי.

ביום השני קמנו בשעה מוקדמת לביקור באתר "בריכת השטן", לדעתנו זוהי הביקור חובה ויש לברר באיזה חודש נפתח בסיור למקום. בבריכת השטן ניתן לשכב על שפת מצוק ממש מעל מפלי ויקטוריה בגובה 108 מטר, עדיף לבקש את הסיור של השעה הכי מוקדמת כי אז לא חם מידי והתמונות מרהיבות, לי הייתה מצלמה עם גו פרו 7 בלאק וגם המדריכים מצלמים אתכם במצלמות שלכם.

על מנת לראות שקיעות מדהימות לכו למלון ויקטוריה פולס לודג (קלאב) תשבו במרפסת תזמינו קפה/בירה (קפה + בירה כ 7 דולר ) ותיצפו על האגם שוקק בעלי החיים והג'ונגל מסביב או תזמינו שם ארוחת ערב שמתחילה בשעה 19:00 במסעדת המלון בשם MaKuwa-Kuwa מנות עיקריות עולות בין 15 25 דולר .

על מנת לראות זריחה משגעת לכו מוקדם בבוקר עוד כאשר עדיין חשוך למלון ויקטוריה פולס הוטל שנמצא בעיר משם יש צפייה על הזריחה ועל הגשר שמחבר בין זימבבווה לזמביה.

לכו באחד הערבים לצפות בהופעת פולקלור The Boma - Dinner & Drum Show עם בופה בשרי ובופה לצמחונים ולטבעונים.

במדינות אלו המשכורת הממוצעת היא כ 50 דולר לחודש, כולם רוצים להרוויח ולהתפרנס והם עושים זאת באדיבות ,בנימוס ,בהגינות, בחיוך וביושר, כל מה שתבקשו הם ישמחו לדאוג לכם ותשאירו את החשדנות והוויכוחים לטיול אחר.

שיניתי את השקפת עולמי מלגרש אותם מישראל לרצות לכבד אותם ולהעריך אותם, הם אנשים נפלאים ,נחמדים אדיבים והגונים .הם בני אדם כמונו שרוצים להתקיים ,אצלם יש מחסור ועוני אצלנו שפע ומודרניות .אנחנו ברי המזל. לפי הסיפורים שלהם אנשי מזרח אפריקה מהגרים בעיקר לדרום אפריקה לארה"ב לאירופה.

להלן כול הפעילויות שהעדפנו לעשות ויש עוד שלא הספקנו :

*המלצה שלנו תזמינו טיסת מסוק במקום טיסת מיקרו לייט, כי טיסת מיקרו לייט יכולה להתבטל ברגע האחרון בגלל תנאי מזג אוויר (זה מה שקרה לנו אבל למזלנו היה מסוק פנוי). עדיף 30 דקות.

*הוספנו במקום סיור פרטי שנקרא סיור כפרים שמראה את תנאיי חייהם במקום מגוריהם. אנחנו היינו בכפר בשם monde.קנינו לשתי משפחות סוכר מלח תה סבון.

*רפטינג בזמבזי הוא לאמיצים בלבד ולמשוגעים .100אחוז שהסירה מתהפכת כמה פעמים יש רפידים בדרגה 5 ודרגה 4 להשתדל לא ביום א' כי יותר עמוס בתיירים.

*בנובמבר היה בסביבות 35 מעלות אבל זה לא נורא

*חובה קרם הגנה, אל תוש, כובע, משקפי שמש, משקפת.

*למי שרוצה להתנדב לפעילות עם אריות(זה כולל פעילות עם ילדים ,מחקר, ניקיון, לבשל, להסתובב עם האריות ועוד.... מינמום שבועיים אתם משלמים על האירוח) יש אתר בפייס https://www.facebook.com/120504090482/posts/10161483659175483/