חלק IV .

עזבתי את להסה ב 30 למאי 2013 ברגשות מעורבים. חוויה נהדרת של אנשים מנהגים נוף ואווירה מאד מיוחדים.
יחד עם זאת מועקה כבדה ועצבות . חיי הטיבטים לא פשוטים. כל התניידות דורשת מהם ניירת- והסבר.
הם תחת ביקורת מתמדת. העיר מלאה שוטרים וחיילים סינים. הדרכים מלאות בתחנות משטרה- בשוטרים הבודקים לא רק תיירים אלא גם את הטיבטים.
ישנם הרבה מגבלות שהם חייבים לחיות לפיהם: טיבטי עודב מדינה- אסור עליו לקיים את מנהגי הדת הבודהיסטית. במידה ויסרב או יתפס מבצע קורה או מתפלל במנזר- הוא יפוטר.
סוכני נסיעות עצמאיים נעצרים ועליהם לשלם שוחד, וזה לא רק בלהסה אלא גם בערים מחוץ ל TAR.

אין הטיבטים יכולים לקבל דרכון - אלא עם יש להם סיבות שמספקות את השלטונות, וגם זה אחרי הרבה מאד שנים.
 כדאי לבקר . הטיבטים אסירי תודה למבקרים בארצם.
עזבתי ברכבת לעיר שינינג ( 22 ש') XINING בירת מחוז QINGHAI .

המוני גורדי שחקים- או קי רק כ 15 קומות + . גרתי בהוסטל LETE קומה 15 .
 למטה בסוף שבוע- ריקדים סיניים וטיבטים. וגם טאי צ'י, וגם עם חרבות ומניפות.

נחמד אוכל מערבי דוברי אנגלית. נקיון - סביר .
 עיר גדולה ולא מענינת במיוחד מלבד המוזיאון הטיבטי שיש בו מוצגים מענינים מאד, ואת הטאנקה הארוכה ביותר. היא מוצגת סביב קומה שלמה במוזיאון! לא ניתן לצלם.

מחוץ לעיר מנזר KHUMBUM, גם הוא לא מן המענינים- אחרי שהרסו אותו הסינים הוא נבנה מחדש, ונראה כמו איזו תצוגה של דיסני- ומלא בסינים!

בעיר עצמה יש מסגד עתיק- שנראה יותר יפה בתמונות מאשר במציאות. יש עוד כ 50 מסגדים אחרים בעיר.

אוכלוסיה המורכבת מסינים, טיבטים, הויי ,מונגלים . אם מסתכלים מקרוב- הבדלי התווים מאד ברורים.
 השוק המוסלמי, אליו הלכתי ביום שישי היה נהדר! מלא צבעים ריחות והמולה.
משולש אורז- שמבשלים אותו עם תמר במרכז בתוך עלי במבוק. זורים זרעי ססמי וומעל שופכים מעט מי סוכר.
מתוק טעים מענין!
 תה הרבה תה !
האנשים נחמדים מסבירי פנים . הנשים עם מטפחת ראש- אבל עם ג'ינס צמוד ונעלי עקב .
 יש גם מנזר בודהיסטי סיני- אליו הלכנו ביום גשם , מענין אבל זה לא זה. זה לא מנזר בודהיסטי טיבטי.

מבנה , אווירה שונים לגמרי מן המנזרים הטיבטים.
 לעומת מנזר טיבטי קטן חבוי באמצע העיר.