אנחנו בבולגריהemoji

המטיילים – שתי משפחות:

זוג + 2 (3,5) להלן ייקראו "משפחת הגורים";

זוג + 4 (21, 17, 13, 7) להלן ייקראו "הגדולים"

תאריכים 19.7-2.8/2018 שבועיים שלמים...!

הכנות -

1. כרטיסי טיסה בחברת WIzz נקנו חודשים רבים מראש.
  2. emojiהוזמנו 2 רכבים דרך רנטלקאר ובשתי חברות שונות, אחד לכל משפחה להבטחת הגמישות והעצמאות;
  3. לינות הוזמנו בבוקינג עם אפשרות ביטול.
  4. המסלול – נחיתה בסופיה > בנסקו bansko (3 לילות) > פשטרה peshtera (2 לילות) > Zheravna (1 לילה) > וארנה (4 לילות) > וליקו טורנובו (1 לילה) > סופיה (3 לילות).

מנהלות וכלליות

1. קניית סים מקומי באחת מחנויות הטלפונים הניידים הרבות. לגלישה בלבד 6 ג'יגה או 1 ג'גה+שיחות בבולגריה ב 10 לבה (כ 20 ₪).
  2. תקשורת בין המשפחות התבצעה בעזרת 2 מכשירי ווקיטוקי שלא אכזבו ברב הזמן והיוו אלטרנטיבה מוצלחת לתקשורת הסלולרית/האינטרנטית המתנתקת לא פעם.
  3. בסופי השבוע, שבת וראשון, הכל (חנויות, תיירות, מסעדות) פועל כרגיל. מעט חנויות נסגרות בראשון אחה"צ במקום בערב.
  4. כביסה – אחרי שהבנו את המחיר הנמוך (5-8 לבה למכונה, לעיתים נדרש תשלום נוסף) עבור איסוף הכביסה מהמלון והחזרתה נקייה, נעזרנו בשירות זה בבנסקו, בורנה ובסופיה.
  5. מזג אויר – רב הימים היו יפים. לעיתים מגיע גשם משום מקום וכך גם חוזרת השמש.

בנסקו BANSKO  וסביבתה

יום 1 (חמישי)

לאחר טיסה קצרה ונעימה נחתנו כמתוכנן בשעה 12:50 בשדה התעופה הקטן של סופיה. תור לא ארוך לביקורת הדרכונים ואיתור המזוודות על המסוע. אחת חסרה. המתנה מייגעת בתור לדווח על המזוודה האבודה...משפחת הגורים מתקדמת בתהליך השכרת הרכב בעוד הגדולים ממתינים...

הגורים נוסעים לעיירה ספרנה בניה ומתאכזבים כאשר מוצאים עיירה מנומנמת ולא מוצאים את הגייזר.

הגדולים, עייפים ורעבים לאחר כשעה וחצי עיכוב בדיווח על המזוודה האבודה מחליטים לנסוע הישר למלון Hotel Bojur & Bojurland Apartment Complexשהוזמן בבנסקו. https://www.booking.com/hotel/bg/bojur-bojurland-apartment-complex.he.html?aid=304142;label=gen173bo-1FCA4oggJCAlhYSA5YA2hqiAEBmAEOwgEKd2luZG93cyAxMMgBFNgBAegBAfgBBpICAXmYAgSoAgM;sid=e7042cf6eb2dd480483598858ab167fa . קומפלקס בניינים טובל בדשאים. אנחנו התמקמנו בשתי דירות באותו המבנה. בכל דירה 2 חדרי שינה וסלון ומטבח מאובזר, חדר מקלחת ושירותים וכן חדר שירותים נוסף. במתחם בריכה, גן שעשועים קטן, חדר ובו שולחן פינג-פונג ועוד כמה משחקים. המקום מושלם עבורנו! (להוציא שחסר וילון במקלחת ובכך הרצפה הוצפה בכל רחצה. התגברנו).

הגענו למלון כמעט יחד. פורקים מזוודות. מתלהבים מביתנו החדש לימים הקרובים ולאחר מקלחות יוצאים לאכול בחוץ באחת מהמסעדות הרבות שבעיר – 4 Directions האוכל טעים, השרות איטי (בולגריה...).

יום 2 (שישי)

נסיעה של כשעה לפירמידות של stob - חניה בעיירה stob בסמוך לכנסיה (יש שילוט) עליה מתונה בתחילת המסלול אך בהמשכו עליה תלולה ואתגרית משהו לגורים ובעיקר להורים המתנשפים. תצפית על "הפירמידות" ועוד עליה מתנשפת לחלקו העליון של המסלול. חזרה באותה הדרך. הנוף מההר מקסים. סה"כ עם עצירות קצרות כשעה ורבע הליכה הלוך וחזור. לארוחת צהרים אנו מתיישבים במסעדה שמול הכנסיה. הישיבה במרפסת חיצונית ומקורה. בחוץ בריכה קטנה עם מזרקה. שירות איטי ומתיש. האוכל – טעים. משפחת הגורים+ הצעירה מהגדולים חוזרים למלון למנוחה ובילוי בבריכה. הגדולים עדיין לא קיבלו את המנה שהזמינו. לאחר סיום הארוחה, נוסעים הגדולים למנזר רילה (תשלום בחניה). הדרך יפה. המנזר מרשים בהחלט אך אחרי כחצי שעה מיצינו ואנו בדרכנו חזרה למלון.

בערב מטיילים במדרחוב היפה של בנסקו ולאחר שהגורים ישנים והגדולים נשארים כבייביסיטר, יוצאים המבוגרים למסעדת Baryakova Tavern. אנו יושבים בפטיו של המסעדה, נהנים ממוזיקה חיה המתקדמת לעברנו ומאוכל משובח (כולל מנות רבות לצמחונים)! כאשר הנגנים מגיעים אלינו לשולחן הם מיד מזהים שאנו מישראל ופוצחים בשירה סוערת בעברית של 'שלום עליכם' ו'הבה נגילה' וזוכים בטיפ מכובד.

יום 3 (שבת)

נוסעים לראפטינג על הנהר הסטרומה. תיאמנו מראש בתכתובת מייל. http://rafting.bg/en/contacts/במתחם הראפטינג אנו אוכלים ארוחת בוקר ממצרכים שקנינו בסופר (ראו מנהלות בבנסקו) ולאחר שעובדי המקום מאבזרים אותנו בכל הנדרש (נעלים למים, אפודי הצלה, קסדות. המעוניינים יכולים לקבל גם חליפת צלילה, אנחנו ויתרנו במזג האויר החמים לו זכינו.. יש לבוא עם בגדי ים וחולצה עם שרוול קצר. לא גופיה) אנו זוכים להדרכה מפיה של מאשה ולא מפסיקים לצחוק. ליאו המדריך שלנו ממקם אותנו בסירה, היא מורדת למים והשיט מתחיל. ת ע נ ו ג ! הנהר רגוע אך לאורך המסלול כמה מפלים קטנים בהם הסירה מיטלטלת ומסתובבת ואנו נרטבים תוך קריאות שמחה וצחוק. כולנו, גורים, גדולים והורים נהנים ומרוצים מאד!!! משך הראפטינג כשעה וחצי ולאחריו אנו מוסעים ברכב חזרה למתחם ממנו התחלנו. במקום פארק חבלים (מתאים לגילאי 7-8 ומעלה) ואומגה (כנ"ל) בתשלום נוסף. הגדולים נהנו והתעייפו. לסיכום – למרות החששות, אנו מכתירים את החוויה כמהנה מאד ומומלצת מאד גם לגורים שבחבורה.

חוזרים לבנסקו לארוחת צהרים במסעדה ומשם לאחה"צ רגוע במלון והצטיידות בסופר. בערב חלקנו מבלים עם הילדים בגן השעשועים הקטן, אימהות שותות קפה (באחד משני בתי הקפה ש) בפארק העירוני הסמוך למלון והאחרים מכינים ארוחת ערב בדירה במלון.

יום 4(ראשון) עוד קצת בנסקו ופרידה

אורזים את חפצינו ונפרדים מהמלון. נוסעים ל Bansko Gondola Ski Lift ועולים ברכבל הסגור עד התחנה האחרונה (השנייה). משך העלייה כחצי שעה (הרכבל פעיל בשעות 8:30-16:30). על ההר: מתקנים מתנפחים לגורים (ללא תשלום נוסף), מגלשת מים ארוכה (מגיל 8) בתשלום נוסף ועוד מתקנים שלא בדקנו. ההורים נהנים מקפה בבית הקפה במקום. יורדים חזרה ברכבל, נפרדים מבנסקו ונוסעים לוילנגרד לרכיבה על סוסים.

מנהלות בנסקו

1. מסעדות – בכל המסעדות שהיינו האוכל היה טעים בהחלט, אך פחות לגורים ולצעירה מהגדולים. ברובן השירות איטי להחריד. בחלקן שפת האנגלית אינה שגורה בפי המלצר/ית. העלות – נמוכה מאד! (פחות מ 200 לבה=כ 400 ₪ ל8 מנות בשר גדולות ועוד תוספות ובירה).
  2. סופרמרקט – לא מצאנו אחד ראוי בבנסקו. ברחבי העיר פזורות לא מעט מכולות קטנות ובינוניות. בכל אחת המבחר מעט שונה. 2 סופרים גדולים – t market, lidl ובהם מגוון מצרכים מצאנו ב rezlog  הסמוכה (8 דק נסיעה). כלים חד פעמיים מצאנו רק ב lidl.
  3. כביסה – עבור מי שמזוודתו לא הגיעה בטיסה והוא נותר ללא בגדים ולכן נעזר באחרים...לאחר כמה בירורים בטלפון, ממליצים להתקשר למספר +359(0) 899862404. באו לקחת את הכביסה המלוכלכת מהקבלה במלון סביב השעה 17 והחזירו ביום למחרת סביב 10. המחיר – 8 לבה למכונה של 5-6 ק"ג.

יום 4 – (המשך) רכיבה על סוסים ולינה באזור פשטרה

חוות הסוסים Sveti Sveti Kiril i Metodij ממוקמת ביציאה מהעיר ולינגרד. למרות שתאמנו במייל מראש ובשיחה טלפונית ערב קודם (לבקשתם במייל) את מועד הגעתנו ואת הרכב הקבוצה, במקום נכח מדריך שאינו דובר אנגלית ורק 4 סוסים + פוני. 4 הגדולים רכבו בשדות על סוסים קשורים לזה לזה בחבל כאשר המדריך בראש. 30 דק' =20 לבה לאדם. שני הגורים טיילו לסירוגין עם אבא שלהם שהחזיק בפוני. המבוגרים התבאסו וויתרו. http://bghorses.com/?lang=en -

משם נסענו ארוכות למקום הלינה Charming Mount Family House Relax הסמוך ל Peshtera. המידע שהופיע בבוקינג וכן בתכתובת מיילים עם הבעלים היה שונה בתכלית ממה שראינו כשהגענו. 3 חדרי שינה צפופים להחריד. חסרו 2 מיטות!. ביחידת הדיור שני חדרי שירותים פצפונים עם כיור. מקלחת – אין!. לברז הכיור מחובר טוש טלפון אך אין אפילו מקום לעמוד כדי להתרחץ שלא לדבר על היכולת לרחוץ גורים בחדר הקטנטן. נאלצנו לחפש מקום אחר ולהודיע לבעל הדירה כי לא נוכל להישאר בדירתו.

לשמחתנו מצאנו באינטרנט אתGUEST HOUSE COLORI https://www.booking.com/hotel/bg/holiday-homes-colori.he.html?aid=357009;label=gog235jc-hotel-XX-bg-holidayNhomesNcolori-unspec-il-com-L%3Ahe-O%3AwindowsS10-B%3Aedge-N%3AXX-S%3Abo-U%3AXX-H%3As;sid=e7042cf6eb2dd480483598858ab167fa;dist=0&sb_price_type=total&type=total& ובשיחת טלפון נענינו כי יש 2 יחידות פנויות- מתחם של 4 דירות מרווחות כאשר 2 מהן הוקצו לנו. הדירות ממוקמות לגדות אגם Batak. במתחם, טרמפולינה וגן שעשועים קטן וחמוד. וילה אחת עם שני חדרי שינה, חדר רחצה הכולל מקלחת מרווחת עם מקלחון, כיור ושירותים ועוד חדר שירותים וכן סלון מרווח. היחידה השנייה עם 3 חדרי שינה ושני חדרי רחצה מרווחים וסלון. לשתי היחידות מטבח מאובזר עם אפשרות ישיבה בפנים (שולחן וכסאות ל 12 איש) וכן אפשרות לשבת בחוץ. באופן מוזר המטבח אינו חלק מהדירה אלא חולק איתה קיר משותף אך הכניסה אליו נפרדת. לא מאד נח אך אל לנו להתלונן. ארוחת ערב אכלנו במסעדת המלון ולמרות הקושי בתקשורת (יודעים אנגלית מאד חלקית) וכי הביאו לנו מנות שונות בחלקן ממה שהזמנו – היה טעים ונעים.

יום 5 (שני)

ארוחת בוקר אכלנו במלון (בתשלום נוסף עפ"י מה שהזמנו ערב קודם), היא הובאה למרפסת חדרנו בשעה שנקבעה והיתה טעימה. מערת הנטיפים Snejanka – נוסעים בכביש הראשי וממשיכים בכביש הגישה למערה לפי הניווט עד שהכביש מלא הבורות נגמר ולידו חניה קטנה בשני מתחמים. עליה רגלית תלולה, חלקה במדרגות, שגרמה למבוגרים שביננו להתנשפות וארכה כ 20-30 דק' (תלוי בכושר ובמוטיבציה). ההליכה בתוך יער קסום. הכניסה למערה כרוכה בתשלום (מעל גיל 8 ועד 18 – 3 לבה, מבוגר – 5 לבה) הסיור בשעות מוגדרות (10:15; ובכל שעה ורבע. הסיור האחרון ב 17:15) וכולל הדרכה בבולגרית. משך הסיור כחצי שעה. המערה יפה והסיור בה נעים. הירידה למטה קשה פחות.

משם נסענו מרחק קצר לפשטרה Peshtera. עצרנו במדרחוב השומם ומצאנו בקושי מקום לאכול (ברב המקומות מגישים שתיה בלבד). הצטיידנו בסופר lidl ונהנינו מארוחת ערב עצמאית במטבח המאובזר של הוילה (תבשיל שעועיות ענק עם ירקות, אורז, סטיקים ונקניקיות על המנגל וסלט טרי).

יום 6 – (שלישי) עולים צפונה...

התארגנות זריזה במטרה לצאת מוקדם נתקלת בעיכוב: בקבלה אין איש ולא ניתן לבצע צ'קאאוט. בשיחת טלפון כשהבעלים מדבר בולגרית ואנחנו אנגלית תאמנו שיגיע עד 8. (כאן המקום לציין כי דיוק בזמנים אינו הצד החזק של הבולגרים).

נוסעים ל Kalofer למסלול הטיול בנהר הלבן. אחרי כשעה מחפשים מקום מתאים לעצור לפיקניק ארוחת בוקר (הכל ארוז ומוכן באוטו). לאחר Isperihovo מעט לפני Novo Selo מצד שמאל רואים משהו שנראה כמו חלקי חומה של מבצר. יורדים שמאלה מהכביש בדרך עפר טובה ומגלים...מתחם שנראה כמו מוזיאון פתוח לתולדות האנושות – פסלי ענק של דינוזאורים, פסלי קופים ודובים גדולים, מערת האדם הקדמון וגם כמה קדמונים מחוצה לה ועד חזית של טירה עם אבירים. ולצד כל היופי הזה סוכה מקורה עם שולחנות ארוכים וספלים ואפילו ברז עם מים. ללא ספק מקום מושלם לצרכינו ולמרות שבמקום לא היה איש, נהנו מהתנאים והקפדנו להשאיר נקי אחרינו). מומלץ מאד!

ומשם עוד נסיעה ארוכה עד Kalofer. כדאי לכתוב בוויז ecopateka (מפת גוגל לא מכירה את המקום). אם הגעתם למרכז הכפר, סימן שפקששתם את הפניה למטה לתחילת המסלול. הכביש מהכפר לתחילת מסלול הטיול מלא בורות... בהמשך נגמר הכביש ויש דרך עפר משובשת לא פחות ואז חוזר הכביש והוא די סביר עד לחניה קטנה בתחילת המסלול. סה"כ מקלופר כ 20-25 דק בנסיעה איטית מאד. חונים את הרכב ומתחילים בהליכה. מיד מתגלה הנהר מצד ימין ובהמשך, הדרך מטפסת ועולה במדרגות עץ (זהירות! שמרו על הילדים) ומשם בגשר מעל הנהר ועוד מדרגות ועוד גשר ועוד ועוד. המסלול יפהפה! הנהר גועש והמים אכן לבנים. מפאת מזג האוויר הקריר והטפטוף מדי פעם ויתרנו (בצער) על רחצה/שכשוך בבריכות הרדודות שיוצר הנהר. כאשר הגורים התעייפו חזרנו באותה הדרך ונהנינו לא פחות. ארוחת צהרים (פיקניק כמובן) אכלנו בסוכה סגורה חלקית שמול תחילת המסלול לאחר שחצינו את הנהר פעמיים בשני גשרים. יש בה שולחנות וספסלים.

חזרנו לרכבים לעוד נסיעה ארוכה ל Zheravna – מקום הלינה שלנו ללילה אחד - Zlatna Oresha Guest House. https://www.booking.com/hotel/bg/zlatna-oresha-guest-house.en-gb.html?aid=1165857&label=adtechintentmedia-link-dcomparetorow-country-33_xqdz-8345abe3b20bfa3485061aa945e2bf16_pid-1374020_dev-dsk_los-1_bw-none_lang-en_curr-USD_nrm-1_gstadt-2_gstkid-00_ss-Zheravna_pagetype-DETAILS_adgroup-35591_key1-3069_clkid-aa843bed1d274930b301bdaa2f6e89a5&sid=e7042cf6eb2dd480483598858ab167fa&checkin=2018-08-24&checkout=2018-08-25&ucfs=1&srpvid=f666602e114201ac&srepoch=1533390045&highlighted_blocks=70919003_99260248_0_33_0&all_sr_blocks=70919003_99260248_0_33_0&room1=A,A&hpos=1&hapos=1&dest_type=city&dest_id=-840167&srfid=11d01e99df6fdfb47830aa1dc031e7c62f768b12X1&from=searchresults;highlight_room=#hotelTmpl קיבלנו מבנה שלם עבורנו ובו: חדר לזוג+1 (+מזרון) בקומת הקרקע. בקומה הראשונה בכניסה אחת שני חדרים (זוג+1; 1) ובכניסה אחרת עוד חדר לזוג+1. במקום חצר נאה ומסעדה. עוד מסעדה ממש ממול. כמו כן חניה פרטית של המקום. האווירה כפרית ונעימה. המבנים מעץ (לרגישים הפריע מעט ריח הטחב) והכל מכוסה שטיחים צבעונים. המקלחות סבירות אך חסרות וילון/מקלחון (עדיין לא התרגלנו שכך זה בבולגריה). הזמנו ארוחת ערב במסעדה במקום ונשארנו להתארגנות בחדרים. כאשר האוכל היה מוכן קראה לנו הטבחית. ניתן לשבת במרפסת חיצונית או במסעדה עצמה. (הכניסות לשני אלו מכיוונים שונים). סיכמנו עם הטבחית (מתקשרת סביר באנגלית ועם המון רצון טוב וחיוך מקסים) על תפריט ארוחת הבוקר ושעת הארוחה (9 כפי שהיא קבעה) ויצאנו לטיול לילה חשוך בכפר הנעים.

יום 7 – (רביעי) בדרך לוארנה

בוקר נינוח, התארגנות והעמסת המזוודה/ות לרכב (ככל שניתן, ללינה של לילה אחד אנו מתארגנים עם מזוודה אחת בלבד וכל היתר נותרות ברכב. זה מאד מקל על ההתארגנות בבוקר). בתשע בדיוק אנו יורדים לארוחת הבוקר ו...השולחנות אפילו אינם ערוכים. קצת מבוכה מצדנו ואנו יושבים וממתינים...וממתינים...וממתינים. לשולחננו מוגשות סופגניות דמוית ספינג' עם ריבה בצד ופרוסת גבינת עיזים מלוחה (זה לא היה בתפריט עליו הוסכם) ובהמשך גם לחם מטוגן. קפה לפי הזמנה (עם קשיי השפה, הטבחית איננה הבוקר, חלקנו מזמינים מספר פעמים ומקבלים את מה שלא הזמנו) ותה חריף. קרוב לעשר אנו מבינים שלא יהיה קשר בין מה שסוכם (חביתה, סלט/ירקות חתוכים, לחם) למזון שמוגש ומחליטים לסיים את הארוחה. משלמים על הלינה ויוצאים לדרך. מיד ביציאה מהחניה מספר חנויות מזכרות אוטנטיות (תמונות מצמר, בובות צמר, תכשיטים, מוצרי קוסמטיקה משמן ורדים, מגנטים ועוד) וגם כמה מוצרים אוטנטיים פחות. עכשיו באמת יוצאים לדרך. בתכנית היה המבצר ב OVECH אך עקב המרחק הגדול מחליטים לעצור בדרך במה שנראה בגוגל מפות כמו אתר ארכאולוגי עם נוף יפה. מגיעים, עולים לגבעה ומתאכזבים קלות. המקום בהחלט מומלץ כהפוגה מהנסיעה אך מבלי לעלות למעלה. ליד החניה למטה יש דשא רחב וגן שעשועים קטן.

משם נוסעים ליער האבנים Winery "Stone Forest", 9144 Aksakovo. הילדים עייפים ולחלקם גם התעייפה הקיבה (כנראה מאיזה פיצה שאכלו). מציצים לרגע באתר ומחליטים להמשיך למלון Sea Park Homes Neshkov https://www.booking.com/hotel/bg/neshkov.he.html?aid=329424&label=neshkov-FYqVZGGN%2A5c_mpmNXkUHsgS4477977438%3Apl%3Ata%3Ap1%3Ap2%3Aac%3Aap1t1%3Aneg%3Afi%3Atiaud-285284111446%3Akwd-5822194557%3Alp20519%3Ali%3Adec%3Adm&sid=e7042cf6eb2dd480483598858ab167fa&checkin=2018-08-24&checkout=2018-08-25&ucfs=1&srpvid=f16860b3618305a2&srepoch=1533390312&highlighted_blocks=2929102_95153436_0_42_0&all_sr_blocks=2929102_95153436_0_42_0&room1=A,A&hpos=1&hapos=1&dest_type=city&dest_id=-839465&srfid=123aff7987e0e1e676680bb62ec0f137b0493913X1&from=searchresults;highlight_room=#hotelTmpl בורנה. המלון ממוקם בקצה פארק הים ויש בו בריכה חיצונית. משפחת הגורים קבלה דירה עם חדר שינה אחד, מקלחת עם שירותים ומטבח. משפחת הגדולים קבלה דירה עם שני חדרי שינה, סלון ופינת אוכל, מטבח גדול, מקלחת עם שירותים ועוד חדר שירותים – ביתנו ל 4 לילות! במשפחת הגדולים זוג+4 ילדים. חדר השינה הענק לילדים כולל 2 מיטות יחיד ואנו מעבירים אליו את המזרון הזוגי מהמיטה הנפתחת שבסלון ובכך נהנים מסלון פנוי לפעילות משפחתית רגילה. המלון בעל פוטנציאל גדול, הדירות מרווחות, הבריכה מזמינה, הצוות אדיב ונכון לסייע בכל אבל, הוא אינו מתוחזק – מים מטפטפים מציור הטוש, מים נוזלים על רצפת המטבח, דלת חורקת, ריח עובש במקלחות. חבל!

בערב יוצאים המבוגרים למסעדת Staria Chinar הנמצאת בנמל המקסים של ורנה המסעדה נעימה, האוכל טעים והשרות נעים!

יום 8 – (חמישי) ורנה. יום הפוגה מנסיעות

כולנו עייפים מהנסיעות ומחליטים על יום רגוע: אימהות נוסעות במונית לגרנד מול (אמא אחת לא מתחברת כלל לאווירה הנוצצת. אמא שניה קונה נעלי ספורט ומשחק יפה מעץ לגור הקטן; אבות + 2 גורים + הצעירה נוסעים לגן החיות הנמצא בפארק הים. לדבריהם מדובר יותר בפינת חי נחמדה (גן חיות קטנטן) ביציאה ממנו פינות יצירה בנושא חיות והצעירה מוצאת שם שלווה לכשעה שבסופה יש לה שתי מזכרות – ברווז וחתול מחרסינה שהיא צבעה בשתי ידיה בעזרת מכחולים וצבעים. מקסים!; הגדולים נוסעים במונית למוזיאון הצבאי National Maritime Museumשגם הוא נמצא בפארק הים וחוזרים מרוצים בהחלט. ארוחת צהרים מכינים בדירה (מרק אפונה, שניצלים אמתיים, פתיתים, סלט. את כל המצרכים קנינו בסופר הסמוך למלון). בערב שוב מתפצלים, הגורים והוריהם יוצאים לארוחת ערב במסעדה איטלקית סמוכה למלון, הגדולים והוריהם יוצאים מאוחר יותר לאיזה בר נחמד עם סלטים מעולים והמבורגר משובח. למתארחים במלון זה או באזור, כמה דק הליכה מהמלון לכיוון פארק הים נמצא קניון קטן ובו 2 מסעדות, כמה חנויות וסופר park market גדול שפתוח 24/7. קנינו בו כל בוקר לחמניות טריות ובמשך היום גם קניות נוספות. מומלץ.

יום 9 – (שישי) פארק מיםaction aqua park https://aquapark.bg/en

יוצאים מוקדם לנסיעה ארוכה של כשעה וחצי עד לסאני ביץ'. בדרך עוצרים לארוחת בוקר בטבע (מצרכים שקנינו בסופר) באחת העיירות בדרך בסמוך לגן שעשועים.

מגיעים לפארק המים. במקום אין חניה מסודרת אלא מעט רחוק ובתשלום. חנינו שם. עלות כניסה לפארק המים לפי גובה הילד: מ 130 ס"מ מחיר מלא שכולל שעון כחול ומאפשר שימוש בכל המתקנים. עד 90 ס"מ מתקנים לקטנטנים. 90-130 ס"מ שעון צהוב המאפשר שימוש על רב המתקנים בליווי מבוגר. הפארק מלא (הגענו ב 11:30) אך לא צפוף. לובשים בגדי ים במלתחות, מתמקמים ומשאירים שומר תורן (הורה שרוצה לנוח) ומתפזרים. הפארק גדול, מלא אפשרויות וכייפי מאד (מאד!!!). שימו לב, לא ניתן להכניס אוכל. אפילו לא חטיף לילדים. במקום מסעדת מזון מהיר וגלידריה. הילדים היו כ"כ עסוקים שלא התפנו להיות רעבים. אחרי כ 4 שעות של התרוצצות והנאה גדולה, אילצנו אותם לעשות הפסקת אוכל ולהתחיל להתארגן ליציאה.

בערב, יצאנו לנמל של ורנה למסעדת happy bar&grill לחגוג יומהולדת 17 לאחד מהגדולים. נהנינו מהאוכל, מהאווירה ומהנמל הכיפי. מומלץ!

יום 10 – (שבת) יום בורנה

ארוחת בוקר (עצמאית) מושקעת ומאוחרת בדירה. נוסעים מרחק קצר לאזור הקתדרלה, central market והאזור. קצת קניות (זול מאד! לדוגמא: נעלי ספורט לא ממותגות לנער ב 35 לבה (כ 70 ₪); תרמיל גב שנראה איכותי ב 25 לבה), הרבה שוטטות, הגורים משחקים בגן שעשועים נחמד בעוד ההורים נחים מסביב. אוכלים ברחוב (שווארמה, פלאפל בלפה) וחוזרים למלון. נהנים (שוב) בבריכה, מכינים א. ערב ומנסים לנקות מקרר, אורזים. נפרדים מהדירה עם כוס יין במרפסת הצופה לים.

מנהלות וארנה –

1. מסעדות – בנמל יש המון. המבוגרים נהנו מאד מ Staria Chinar. עם הילדים יצאנו ל happy bar&grill ומאד נהנינו. תפריט ברור עם תמונות, כולל מנות צמחוניות רבות, שירות יעיל, אדיב, האוכל מגיע מהר.
  2. כביסה – bubble בטלפון 08-98522587 היו מצוינים. לקחו את הכביסה בדיוק בשעה שאמרו והחזירו למחרת. נקי וריחני. שתי מכונות + שירות איסוף והחזרה למלון 17 לבה.

יום 11 (ראשון) מוארנה לוליקו טורנובו

קמים מוקדם, מעמיסים הכל על הרכבים ויוצאים לדרך לעבר fortress OVECHנסיעה של כ 50 דקות. שימו לב וסעו עפ"י הניווט בוויז או בגוגל מפות. אל תתפתו לנסוע עפ"י השילוט בכפר, זה מוביל לכניסה הרחוקה למבצר ומוסיף עוד הליכה. בחניה, ישבנו על דרך העפר לארוחת בוקר. משלמים בכניסה (2 לבה למבוגר, 1 לבה לילד מגיל 7) ועולים במדרגות אבן. עליה מאומצת אבל קצרה יחסית עד לשולחן ההר. שם מטיילים בשמש הקופחת, עוברים בחלק המשוחזר ועל גשר העץ היפה ויורדים במדרגות חזרה לחניה. סה"כ מהתשלום ועד החזרה לרכב, כשעה וחצי בנינוחות.

משם נסיעה ארוכה למפלי Kaya bunar - Hotnishki Vodopadi. וויז וגם גוגל מפות ידעו להביאנו למקום הנכון כשכתבנו Kaya bunar. המקום נמצא כ 20 דק מוילקו טורנובו ליד הכפר hotnitsa. הדרך ברובה סלולה ובמצב סביר בהחלט. בסמוך לחניה הקטנה שני מפלים גבוהים שיוצרים בריכה קטנה (הרחצה אסורה!) וממנה נחל קטן ורדוד מאד. הגורים נהנו מהליכה במים הקפואים. הגדולים ואביהם מלאי מוטיבציה טפסו במדרגות במסלול העולה מעל המפלים וגילו שהגיעו למסלול הליכה בנקיק צר מאד וגשרי עץ החוצים את הנהר. לדבריהם, מסלול יפיפה! נראה כי מומלץ להקדיש למקום כחצי יום נינוח. בסמוך לבריכה שיוצרים שני המפלים מספר שולחנות פיקניק, ספסלים ודשא.

נסיעה של כ 20 דק ואנו במלוננו ללילה זה Trendy Inn https://www.booking.com/hotel/bg/trendy-inn.en-gb.html?aid=311984&label=trendy-inn-x_QzfhFZnFsBhYKEQV0OFgS260829001122%3Apl%3Ata%3Ap1%3Ap2%3Aac%3Aap1t1%3Aneg%3Afi%3Atikwd-13718297288%3Alp20519%3Ali%3Adec%3Adm&sid=e7042cf6eb2dd480483598858ab167fa&checkin=2018-08-24&checkout=2018-08-25&ucfs=1&srpvid=c04f62a261780420&srepoch=1533391303&highlighted_blocks=33870802_116944998_0_41_0&all_sr_blocks=33870802_116944998_0_41_0&room1=A,A&hpos=1&hapos=1&dest_type=city&dest_id=-839524&srfid=61a665e70ba6a6934e51b9f7e7ef1ecb7dba2881X1&from=searchresults;highlight_room=#hotelTmpl הממוקם בסמוך למרכז התוסס של העיר ובמרחק הליכה קצר למצודה. נראה כי זהו בית דירות שהפך לדירות להשכרה. משפחת הגורים קיבלה את הסלון בדירה בקומה הראשונה, בה גם נמצאת דירת הבעלים. משפחת הגדולים קיבלה דירה בקומה השניה (עליה במדרגות. אין מעלית) – חדר מקלחת אחד עם טוש ללא וילון (בולגריה), כיור ושירותים, הסלון ובו שתי מיטות יחיד וספה, חדר הורים עם יציאה למרפסת, ובעלית הגג עוד חדר עם מיטה זוגית. סה"כ סביר ליללה אחד. המחיר כולל א. בוקר המוגשת בחדר.

הולכים ברגל למצודה ומגלים כי הכניסה עד השעה 18 אך היציאה מהמצודה למי שכבר נכנס עד 19. הגענו ב 18:10 והסתפקנו במראה היפה עד שער המצודה. משם, ברגל, לרחוב האמנים והמזכרות (שווה ביקור!) ולמסעדה מצוינת בהמשך הרחוב הראשי Shtastliveca. המסעדה בעיצוב ייחודי המשלב רטרו בגוונים בהירים וקצת ענתיקות. האוכל – מעולה! אם מצליחים לשבת במרפסת או ליד החלון בקומה התחתונה גם נהנים מנוף מהמם. נראה כי כדאי להזמין מקום.

יום 12 (שני) מוליקו טורנובו לסופיה

בעלת המלון מביאה לחדרנו ארוחת בוקר עשירה ביותר (ירקות, חביתות, גבינות, נקניקים, לחם, בניצה (הטובה ביותר שאכלנו!) עם ריבה ביתית, פירות, מיץ תפוזים ומים לילדים וקפה למבוגרים לפי בקשתנו.

היציאה מהחניה המאולתרת בסמוך למלון מאתגרת!, במיוחד לרכב גדול. לפי הנחית בעלת הבית חנינו ברחוב צר מרוצף אבנים ותלול מאד. בעצמה היא שמה אבנים מתחת לגלגלים. היציאה...בנסיעה אחורה. אין מקום להסתובב. הרחוב צר ומכוניות שחלקן בולט מחניה פרטית מצרות עוד יותר את המעבר...וכל זה בשיפוע למטה ולאחר מכן בשיפוע בעליה. ברברס. כל זאת גורם לנו לעיכוב משמעותי בתחילת היום. ממליצים מאד לחנות ברחוב הראשי הרחב וללכת כמה צעדים ברגל עם המזוודות ולא להתפתות להמלצת המקומיים לחניה כמותם.

לאחר שהצלחנו להיחלץ מהחניה, אנו נוסעים בדרך הארוכה לסופיה. הילדים רגועים (כבר התרגלו לנסיעות ארוכות וכן מסייעת חלוקת הילדים בין המכוניות שלא בהכרח לפי ההשתייכות המשפחתית = "החלפת שבויים"), הדרך עוברת ובתכנית לעלות להר ויטושה, שם נפגוש את הסבים שבאו מהארץ לסופיה לפני יומיים. מהם אנו מקבלים דיווח כי נאמר להם שמזג האוויר על ההר אינו מאפשר טיול (רוח, ערפל, קררר), לפיכך, משתנה היעד לחנות Decathlon Vitosha הממוקמת בטבעת ההיקפית לעיר סופיה. החנות ענקית, המחירים זולים וחגיגת הקניות באה על סיפוקה.

נוסעים למלון הדירות Vitosha Downtown Apartments https://www.booking.com/hotel/bg/vitosha-downtown-amartments.he.html?aid=329424&label=vitosha-downtown-amartments-PG5HuXXTfMSjCt0deqRqfgS21415360758%3Apl%3Ata%3Ap1%3Ap2%3Aac%3Aap1t1%3Aneg%3Afi%3Atiaud-285284111446%3Akwd-32233649904%3Alp20519%3Ali%3Adec%3Adm&sid=e7042cf6eb2dd480483598858ab167fa&checkin=2018-08-24&checkout=2018-08-25&ucfs=1&soh=1&srpvid=baa36351897c006b&srepoch=1533391652&highlighted_blocks=&all_sr_blocks=&room1=A,A&soldout=0,0&hpos=1&hapos=1&dest_type=city&dest_id=-838489&srfid=787450cd5ce8c1da34c19bc6f4c0d8267a129cbcX1&from=searchresults;highlight_room=#no_availability_msg הממוקם ברחוב צדדי סמוך (מאד!) ללב הפועם של העיר, מדרחוב ויטושה. מקבלים מפתחות מבעלי המקום ו...וואו! הדירות גדולות, מאווררות, נוחות מאד, מעוצבות. בדירת הגורים 2 חדרי שינה וסלון מחובר למטבח עם פינת אוכל, מקלחת (עם מקלחון!) ושירותים ועוד חדר שירותים. (דירה כזו גם יש לסבים) למשפחת הגדולים דירת קוטג' גדולה מאד: סלון רחב עם מטבח ופינת אוכל, חדר שינה זוגי, מקלחת מרווחת עם מקלחון ושירותים. בקומה השניה 2 חדרי שינה זוגיים, מיטת יחיד בעלית הגג (במסדרון, אבל פינתית), מקלחת מרווחת ממש עם כל הדרוש (גם מקלחון וגם אמבטיה מפנקת). אנו פורקים את כל הציוד מהרכבים ומחנים אותם בחניה סמוכה בתשלום עד לבוא נציג החברה לקחתם.

יום 13 (שלישי) סופיה

ארוחת בוקר הכלולה במחיר הלינה מוגשת בבר הצמוד לדלת הכניסה. ארוחת מזנון הכוללת: חביתות, ירקות, גבינות, נקניקים, מיני ריבות, בניצה, דונטס, סופגניות, קרואסון, עוגיות ועוגות/ פירות, קורנפלקס, חלב, מיץ ושתיה חמה לפי בקשה. טעים, מגוון ונעים!

יוצאים לשוטט בעיר – הליכה נינוחה אל בית הכנסת ואנו עוברים בדרך ליד היכל הצדק עם פסלי האריה הגדולים, נכנסים (נדרשת תעודה מזהה), מתרשמים ויוצאים. מתלהבים מהעיר התוססת...מתרגשים מבית הכנסת המרשים (שווה ביקור!!!), משוטטים וקונים בשוק חאלי המקורה והנעים (מבחר חגורות מרשים וארנקי עור יפיפיים וגם אוכל ובגדים). אוכלים צהרים ב Heppy bar&grill המוכרת וממשיכים, חלקנו למנוחה במלון וחלקנו להמשך שוטטות במדרחוב ויטושה הנעים. בערב יוצאים לכולנו למסעדה (ממש לא מומלצת..Bodega tapas&wine e).

יום 14 (רביעי) פארק חבלים וסופיה מול

לאחר ארוחת הבוקר נוסעים במטרו לתחנה הקרובה ל Borisova Gradinaוצועדים כמה דקות לפארק החבלים Kokolandiya, מקום נפלא לילדים! בפארק 6 מסלולים בדרגות קושי שונות וכן מסלול לפעוטים. כולם כוללים אומגה. התשלום לכל מסלול בנפרד (5 לבה) במכונה אוטומטית. העליה למסלול החבלים לאחר קשירה ברתמה ע"י אחד מעובדי המקום. בשונה מפארקים דומים בהם ביקרנו, כאן החיבור של הרתמה לכבל האבטחה נעשה בגלגלת ואין צורך להעביר את החיבור בכל נקודה באופן ידני (מה שמאפשר גם לילדים הצעירים ללכת לבד במסלול ללא צורך בעזרה)..שהינו בפארק כ 3.5 שעות וההנאה היתה רבה.

משם נסענו במטרו לפגוש את הסבים במול של סופיה. קניון נוצץ ויקר (עבור רובנו היה קצת מיותר). חוזרים למלון ברגל ובדרך משלימים קניות ומשימות. ארוחת ערב משפחתית בדירת הגדולים (סלון ענק...זוכרים?), סיכום הטיול בשיחה משפחתית (חלקנו עוד רוצים להשאר בבולגריה, אחרים מתגעגעים לכלב שהושארו בבית. הילדים הכי נהנו מפארק המים ומהראפטינג). אריזות (מתיש!) ולישון.

יום 15 (חמישי) טסים הביתה

הזמנו 3 מוניות (ערב קודם) לשעה 04:15 מחברת Ok Taxi: +359 2 973 21 21. בשעה 4:00 קיבלנו SMS עם מספרי המוניות שהגיעו כ 10 דק לפני הזמן שנקבע. למרות כי בטלפון נאמר כי העלות הנה כ 20 לבה למונית, בפועל (לפי המונה) שילמנו כ 13 לבה. שדה התעופה הקטן (טרמינל 1) מלא אנשים, צפוף ומחניק. ה(אין) יעילות הבולגרית בשיאה. עומדים בתור לצ'ק אין מעל שעה. הכל נעשה ידני וע"י שני עובדים יחד. הבידוק הביטחוני קפדני אך מהיר, בביקורת הדרכונים פקיד חייכן וזריז ואנו בדיוטי פרי כשכר צריך/ניתן לעלות למטוס. מהטרמינל מוסעים באוטובוס למטוס. המתנה ממושכת בישיבה במטוס ולאחר עיכוב של 50 דק' ממריאים נוחתים רק כחצי שעה מאוחר מהמתוכנן. נפרדים מהסבים ומבני הדודים וקובעים להיפגש בחתונה משפחתית בעוד יומיים.

לסיום סיומת: תובנות ומחשבות

1. בולגריה נפלאה! לטיול עם ילדים וגם לחופשה זוגית.
  2. נראה כי אם מחפשים טיולי מים כדאי לעשות חיפוש בגוגל מפות באזור הנדרש למילה ecopateka. גילינו (תו"כ טיול) שמסלולי המים היפים נקראים כך.
  3. בדיעבד, נראה כי הנסיעה לוארנה היתה מיותרת לנו, אם כי, לחלק מהילדים הבילוי בפארק המים היה החוויה הכי כיפית בכל הטיול.
  4. במקומות רבים לא דברו אנגלית, לרב הסתדרנו בתקשורת של ידיים וטון דיבור.
  5. הסים הכולל שיחות מקומיות היה לנו לעזר רב. מומלץ לעשות סקר שוק לפני הקניה (לרוב, חנויות הטלפונים הניידים נמצאות בסמיכות זו לזו).
  6. המזוודה האבודה הוחזרה אלינו לאחר שבוע (!) בו טיילה עד אוסלו, חזרה לתל אביב והוטסה לסופיה. היא חיכתה לנו במלון בוארנה. למדנו על בשרינו ש...:
    • באריזה, כדאי לפזר את הבגדים של כולם בין כל המזוודות.
    • ניתן ורצוי לארוז הרבה פחות. בסוף, לובשים (רק) את אותן 3 חולצות אהובות.
    • גם בבולגריה ניתן לקנות אם חסר משהו.
  7. בולגריה נפלאה! לטיול עם ילדים וגם לחופשה זוגית.