בין התאריכים 19-26/8/2016 טיילנו (משפחה ובה 3 ילדים בוגרים (23, 19, 14)) בחבל הבסקים שבספרד. להלן פירוט המקומות בהם ביקרנו:

1. Vitoria Gasteiz

מקום מושבה של הממשלה הבסקית. העיר מדורגת בין חמש הערים הראשונות בספרד מבחינת איכות החיים שלהן והחזיקה בתואר "הבירה הירוקה האירופית" לשנת 2012. בעיר מספר כיכרות יפות והיא אפשרית, אך לא הכרחית, לביקור קצר.

2. בילבאו (Bilbao)

א. חגיגות ה-Semana Grande - למזלנו נפלנו על היום הראשון של ה-Semana Grande - שבוע הקרנבל של בילבאו (Aste Nagusia בשפה הבסקית). החגיגות התחילות ברחבה מולArriaga Theatre אליה מתקבצים עשרות אלפי חוגגים אשר ממתינים להופעת סמל הקרנבל, בובת הענק של Marijaia ובעקבותיה ירי של תותחי קונפטי, זרנוקי מים, יין, ריקודים ושירה אדירה.

אטרקציה נוספת היא תחפושת של שור (עשויה ממתכת) עליה מותקנים זיקוקים ואשר עם הבערתם מתחיל ה"שור" לרוץ בין החוגגים שנמלטים ממנו או "נלחמים" בו תוך שהשור מתיז גיצים לכל כיוון. חוויה אמיתית.

במהלך כל הערב והלילה העיר העתיקה מלאה ברבבות אנשים חוגגים, במות של מוזיקה, ריקודים, שתיה ופינצ'וס שמתדלקים את החוגגים. בשעה 22:45, גולת הכותרת - זיקוקי דינור. כל ערב, במהלך שבוע החגיגות, באותה השעה ולמשך 15-25 דקות, מתקיים מופע זיקוקי דינור מרהיב, המבוצע על ידי אמן זיקוקי דינור שונה בכל ערב. חוויה מרהיבה. מומלץ לצפות במופע מגשר ה-Arenal או מגדות הנהר.

ב. מוזיאון גוגנהיים (בילבאו) - לא התלהבתי מהתמונות של המוזיאון שראיתי בעבר אולם כאשר רואים במציאות את המבנה הארכיטקטוני המיוחד והמרשים, שעיצב האדריכל פרנק גרי, על זוהרו המוזהב וצורותיו הייחודיות - החוויה חזקה. אכן מבנה מרשים ביותר ובסביבתו המיידית חלק מהפסלים האייקונים המתלווים לשמו – פסל ה"כלבלב" הפרחוני ופרחי הצבעונים של ג'ף קונס ופסל העכביש (אמא - Maman). לתצפית יפה על חזית המוזיאון מומלץ ללכת עד מרכז הגשר הנמצא בצמוד למוזיאון. לאחר שעשינו זאת המשכנו בהליכה נעימה בטיילת למרגלות המוזיאון, היושבת לגדות הנהר בו התאמנו קבוצות חתירה בסירות משוטים. מומלץ.

ג. גשר ביסקאיה (Puente de Vizcaya Zubia- הגשר מחבר בין הערים Portugalete ו-Getxo. המדובר בגשר מעבורת מיוחד במבנהו, שהוכרז על ידי אונסק"ו כאתר מורשת עולמית תרבותית. הגשר נפתח לתנועה ב-1893 ומעביר, באמצעות קרונית שטוחה, מכוניות ואנשים מגדה לגדה. הטיול שלנו כלל עליה במעלית לראש הגשר, חצייתו ברגל על המבנה העליון שלו (בגובה 45 מטר מעל הנהר הפרוס מתחת - מקסים, לא בטוח שמומלץ לבעלי פחד גבהים) וחזרה בקרונית השטוחה. שווה כל רגע (כרטיס עולה 7 יורו לאדם].

3. San Juan de Gaztelugatxe

המדובר במנזר הנמצא על לשון יבשה קטנה החודרת לאוקיינוס האטלנטי (צפונית לעיירה באקיו). מעבר למיקומו המיוחד ולנוף המרהיב הנשקף ממנו, המנזר נבחר כאתר צילומים לעונה השביעית של "משחקי הכס".

יש לשים לב שהכביש למנזר נחסם כבר בתחילתו ולפיכך נדרש לחנות במגרשי החניה המוסדרים, מיד לאחר שיורדים מהכביש שמחבר את העיירות BAKIO ו-BERMEO. ממגרש החניה (הנמצא בגובה 190 מטר מעל פני הים) יש מסלול משולט למנזר באורך של כ-1.6 ק"מ - המסלול לא פשוט ומחייב ירידה תלולה בשביל במורד ההר (ירידה של כ-150 מטר גובה לאורך כ-900 מטר הליכה) ובעקבותיה עליה של 240 מדרגות למנזר (הנמצא בגובה 79 מטר מעל פני הים) וכמובן - בחזרה. לא קל, מאתגר את הברכיים אך חווייתי והנוף של מרחבי האוקיינוס וקו החוף הבסקי שווה את המאמץ. ואז נותרה לנו, כמובן, החזרה המאתגרת לרכב, במורד המדרגות ובמעלה ההר.

בתחילת/סיום המסלול יש מסעדה נחמדה עם שולחנות בחצר מוצלת המשקיפה על האוקיינוס. מומלץ כרגיעה מהעליה המפרכת.

4. Bermeo

כפר דייגים לא רחוק מהמנזר. חביב, לא חובה.

5. Guernica

חנינו במגרש החניה המרכזי ומשם שוטטנו בנקודות המפתח של העיירה: בנין הפרלמנט, העץ העתיק שתחתיו היו הבסקים מקבלים את החלטותיהם והשוק העגול, בו מצאנו עשרות חקלאים וחקלאיות ממשקי הסביבה שהציעו את פרי אדמתם. חובה לחובבי ההסטוריה.

6. Oma "Painted Forest"

היער הצבוע נמצא במרחק של כ-15 דקות נסיעה מגרניקה. על מנת להגיע ממגרש החניה ליער הצבוע עצמו יש לקחת בחשבון מסלול (הלוך ושוב) של 7 ק"מ אשר מתחיל בעליה ממושכת במעלה ההר וממשיך בירידה חדה, לא ארוכה, לאזור שבו נמצאת חלקת העצים הצבועים. ההליכה לא פשוטה ומאתגרת אולם לצידנו הלכו משפחות ובהם ילדים קטנים מאד (גם בני 5) כך שבהבנה והכנה מקדימים של המסלול (ועם מספיק בקבוקי מים) אין בעיה לעשותו.

היער הצבוע נראה כמו חלום פסיכודלי של אמן בטריפ מתקדם - גזעי העצים צבועים בשלל צבעים, בצורות שונות ובגבהים שונים. ישנן צורות שמתגלות משילוב של מספר עצים ומזווית ראיה מיוחדת (יש סימונים על הקרקע היכן לעמוד). אווירה טובה וקסומה שורה במקום. לאחר ההליכה המעייפת בחום הכבד - לשבת בצל היער ולהינות מהבריזה הנעימה, מול הגזעים הצבועים בשלל צבעים וצורות, היתה חוויה נהדרת.

בסיום המסלול (שהוא גם תחילתו) ישבנו בצל עצים רחבי תפארת במסעדה המקומית ונהנינו מארוחה קלה של מאכלים בסקיים. אין כמו קולה / בירה קרה ופינצ'וס / טורטיה דה פטטה לאחר מסלול מפרך.

6. סן סבסטיאן (Donostia / San Sebastian).

א. האזור המתויר בסן סבסטיאן קטן, יחסית, וממוקד. בחרנו להסתובב בשני רבעים, משני גדות נהר Urumea - הרובע העתיק והרובע הנמצא מצידו השני של הנהר (מומלץ רחוב San Frantzisko kalea) כאשר גם בהם אזורי הענין (קרי - אזורי המסעדות, הברים והבילויים) די מצומצמים וניתנים, לדעתי, למיצוי בערב אחד או שניים. כמו כן מומלץ להגיע לאזור המפרץ, הגובל ברובע העתיק, ולטייל לאורך הטיילת בשעת השקיעה.

ב. מסעדת Bodega Donostiarra - מסעדה המדורגת במקום ה-26 מבין מסעדות סן סבסטיאן המגישה מאכלים ספרדיים ומאכלי ים. מנה מומלצת: Brocheta de pulpo y langostinos (Skewered octopus & king prawns). ארוחה ערב ל-5 בוגרים (כולל יין) - 95 יורו.

ג. Monte Igueldo - ההר הצופה על San Sebastian. מי שמעוניין יכול לעלות לפסגת ההר ב-Funicular [רכבת הנמשכת על ידי כבל]. אנחנו עלינו ברכב עד לפסגה, שילמנו 2.2 יורו לכל אחד מיושבי הרכב ונכנסנו. הפסגה מאפשרת תצפית יפה על סן סבסטיאן ובמקום יש גם מתקני שעשועים לילדים (בתשלום), למי שנדרש לפעילות מסוג זה.

ד. הדרך המהירה בין בילבאו לסן סבסטיאן טובה אך מפותלת ולכן, גם אם המהירות המותרת היא 120 קמ"ש, מומלץ להיזהר מאד בפניות ולהתאים את המהירות לתנאי הכביש המשתנים.

7. Zumaia

עיירת נמל קטנה ממנה הפלגנו, לאורך קו החוף הבסקי עד ל-Deba. המדובר בהפלגה של שעה וחצי במהלכה נחשף קו החוף הבסקי (The Basque Coast Geopark), על תהליכי התהוותו ומרכיביו השונים. מכיוון שלאורך קו החוף הבסקי קיימת תופעה גיאולוגית ייחודית בשם Flysch חשבנו לראותה מהים אולם בפועל, מעבר להסברים גיאולוגיים (ההדרכה בספרדית אך ניתן לקבל קבצי אודיו באנגלית), הריחוק מקו החוף הקשה על התצפית בתופעה ואינו שווה את הזמן והמחיר (17 יורו לאדם).

8. Getaria

עיירת חוף סמוכה ל-Zumaia. המדובר בעיירה קטנה, הבנויה מעל נמל דייג קטן ובה רחוב קטן, אך חביב, ומסעדות התמחות בצליית דגים על מתקני גריל פחמים גדולים.

9. פמפלונה (בחבל Navara)

בפמפלונה הלכנו לאורך מסלול ריצת הפרים (Encierro) המפורסם במסגרת פסטיבל San Fermin המתקיים העיר בשבוע השני של יולי. התחלנו במקום בו משוחררים הפרים מהמכלאה והמשכנו במעלה הסמטאות, בהם שועטים הפרים, בהתאם לשלטי ההסבר האדומים.

10. טרקים בחבל Navara

התמקדנו במסלול שנראה מדהים (Nacedero del Urederra ליד העיירה Baquedano), לאורך נחל עם בריכות טורקיז קרירות, אולם הסתבר שלאור הביקוש הרב למסלול זה קיימת הגבלה על מספר המבקרים היומי ונדרש אליו רישום מוקדם ולכן לא יכולנו לעשותו.

לאור זאת בחרנו במסלול אחר, של 4.4 ק"מ (הלוך ושוב), היוצא מ-Monasterio de Irantzu לאורך נחל אחר (דרך NA-7135) אולם לצערנו מצאנו אפיק חרב, אשר אף אם לעתים זרם בו זרזיף מים כלשהו הוא הזכיר יותר הליכה לאורך נחל כזיב בקיץ שחון - יבש ודרדרי. ההליכה היתה כמו שצריך, הנוף הזכיר את ארצנו השחונה. יכולנו לוותר.

10. חבל ריוחה אלווסה / העיירה לה-גווארדיה

אזור של כרמים ויקבים שבאזור. מראש בחרנו להשתכן בעיירה לה-גווארדיה, שנמצאת במרכז האזור. מדובר בעיירה קטנה, אך מקסימה ביותר. התמקמנו ב-casa rural - בית דירות, מול הקתדרלה המקומית ובערב, לאחר שיטוט קצר וקניית יינות בחנות יין קטנה, התיישבנו במסעדה מקומית לארוחת ערב נפלאה וטעימה להפליא שעלתה לנו (5 בוגרים) 64 יורו, כולל בקבוק יין. מומלץ בחום.

11. בורגוס

בבורגוס ביקרנו בקתדרלה המפוארת והמרשימה ואמרנו שלום לאל-סיד (כינויו של האביר והגיבור הקסטיליאני רודריגו דיאז דה ויוור (Rodrigo Díaz de Vivar)) הקבור שם. הקתדרלה, שהוכרה על ידי אונסקו כאתר מורשת עולמית, מרשימה ביותר, הן מבחינה ארכיטקטונית והן מבחינת עיצובה הפנימי.

12. נהיגה בספרד

1. מערכת הכבישים בצפון ספרד טובה ומרשימה. המהירות המקסימלית בכבישים המהירים היא 120 קמ"ש אך יש לשים לב שבקטעים רבים היא יורדת ל-100 קמ"ש או ל-80 קמ"ש, בהתאם למסלול הכביש. לתשומת הלב - לאורך הכבישים פזורות מכמונות מהירות רבות.
  2. הכביש המהיר מבילבאו לסן סבסטיאן טוב ורחב אך מסלולו מפותל ודורש מיקוד ותשומת לב.
  3. רוב הכבישים המהירים הינם כבישי אגרה, הנעה בין עשרות סנטים לבין מספר יורו לקטע. המקסימום ששילמנו, לאחר קטע ארוך במיוחד, היה 12.5 יורו.
  4. הנהגים הספרדיים, כך התרשמנו, טובים ומנומסים. בכביש המהיר מקפידים לנסוע במסלול הימני ולחזור אליו מיד לאחר ביצוע עקיפה.

13. מזון

המזון הבסקי ידוע בפינצ'וס המדהימים שלו - פרוסות באגט קטנות עליהן מוערמים כל סוגי המזון האפשריים - ירקות מטוגנים, גבינות, בשרים שונים, פירות ים (קלמרי, שרימפס, סרטנים) בחגיגה של טעמים וצבעים. מומלץ לעבור מבר אחד למשנהו, לחפש את הפינצ'וס המתאימים לכם ולשטוף עם בירה או יין מקומי. טעים, זול וכייפי.