יום 1

טסנו מנתב”ג לורנה עם wizz air. בורנה קיבלנו את הרכב ששכרנו מחברה שנקראת europaautorent. משם נסענו לדקתלון שנמצא ממש ליד שדה התעופה ופתוח עד השעה 8 בערב בכל יום ומשם המשכנו למלון Horizont Complex. בחרנו את המלון כי במפה נראה שהוא נמצא ממש קרוב לחוף, אבל מעשית הוא גבוה מעל החוף שנראה קצת מלוכלך ולא מזמין, אז ויתרנו על התענוג.

חוץ מזה, המלון היה חדש ויפה מבפנים ומבחוץ, נקי מאוד, הציע חנייה חינם, הצוות דיבר אנגלית והיה נחמד מאוד והמסעדה של המלון מצוינת עם נוף לים. בדיעבד אני חושב שאם מגיעים לורנה בתקופה של הקיץ ומתכננים ללכת לחופים, עדיף אולי לשהות במלון שנמצא ב-golden sands ולא בעיר עצמה. לאחר התארגנות קצרה, יצאנו לאכול במסעדת המלון שהייתה יחסית מפוארת ולכן יקרה קצת ביחס לבולגריה, אבל עדיין זולה מאוד. מהמסעדה יצאנו להסתובב קצת באיזור. הלכנו על הטיילת שעוברת בפארק עד שהגענו לאנדרטת הנצחה יפה ממש במרחק הליכה.

יום 2

בבוקר אכלנו ארוחת בוקר במסעדת המלון, שוב היה מצוין. לאחר מכן יצאנו לכיוון Sunny beach, נסיעה שארכה שעה וחצי ברובה בכביש דו סיטרי די צר ומלא בורות. נסענו ישר ל-Nessbar, מן עיר קטנה שבנויה על אי ומחוברת בגשר ליבשה. המקום היה מאוד נחמד, בסגנון של עיר עתיקה כמו עכו כאשר מטיילים בין הסמטאות, יש המון חנויות מזכרות ומלא מסעדות שמציעות כל אוכל מערבי והרבה דגים. מומלץ מאוד לאכול שם צהריים באחת המסעדות שנמצאות על שפת האי ומשקיפות לים. משם נסענו למלון-קזינו פלטינום, שיחקנו קצת במכונות וקיבלנו המלצה לאכול בבופה של הקזינו. העלות היא בערך 4 לבה לאדם (8 ש”ח), אבל הבופה לא היה מדהים ביום שהיינו. אמרו לנו שבימים אחרים הוא יותר טוב, אז אם אתם באיזור אולי שווה לבדוק את זה. מהמלון נסענו למכון ספא Erma SPA & Turkish Bath שהתגלה כמקום מדהים! מנהל המקום הוא איש נחמד מאוד שאוהב מאוד ישראלים, ולכן יש לו מחיר מיוחד בשבילנו (100 לבה =~ 200 ש”ח). ניתן לבחור חבילות שונות, אנחנו בחרנו חבילה שכוללת: 45 דק' קרצוף ועיסוי, מסיכה לפנים ו-45 דק' מסאז' לכל הגוף. הכל היה מקצועי מאוד, התייחסו אלינו באדיבות, ולכן אני מאוד ממליץ על המקום! במקום יש גם סאונה ובריכה, כך שאפשר להתפנק שם המון זמן. לאחר הטיפול המדהים חזרנו לורנה, הסתובבנו קצת בקניון שנמצא במרכז העיר. בקניון אפשר למצוא את כל החנויות האירופאיות המפורסמות וקומת אוכל ממש כמו בארץ.

יום 3

יצאנו לדרך לכיוון Veliko Taranovo. הנקודה הראשונה בה עצרנו היא Stone Forest, בערך חצי שעה מורנה. מקום נחמד מאוד שנוצר באופן דומה לראש הנקרא וכיום יש המון עמודי גיר לאורך המסלול. בכניסה הבולגרי מסביר קצת על המסלול ומשלב בהסבר מילים בעברית, המסלול באורך של 800 מטר, כך שמבלים שם חצי שעה ואפשר להמשיך הלאה. דמי כניסה 3-4 לבה לאדם כולל חנייה.

משם נסענו בערך שעה לארוחת צהריים בעיר Shumen, בה נמצאת אנדרטת האומה הבולגרית. מדובר במבנה אדיר על ראש ההר שמתנשא מעל העיר ומשקיף על כל העמק. בהתחלה רצינו להגיע לשם בשביל לראות את הנוף, אבל הסתבר שהמבנה עצמו מרשים לא פחות. לדעתי, האנדרטה הזו היא מהיפות והגדולות שראיתי. אפשר להגיע אליה ברגל מהעיר (טיפוס לא קל – לא מומלץ) או ממש עד הכניסה עם הרכב (10-15 דק נסיעה ממרכז העיר).

מהאנדרטה נסענו ישירות ל-Veliko Taranovo למלון Guest Rooms Tsarevets, המלון עצמו די חדש, ולכן החדר היה יפה מאוד, הייתה חנייה בצמוד למלון והמיקום על המדרחוב היה מצוין. אני מאוד ממליץ על המלון, אבל חשוב לציין שהחדר קצת קטן ועולים 2 קומות לחדרי המלון. מהמלון הלכנו ברגל בערך 10 דק' למבצר המפורסם Tsarevets. הדרך אליו יפה מאוד וגם המבצר עצמו יפה מאוד ושווה ביקור (דמי כניסה 2-3 לבה ופתוח עד 19:00). בשעות הלילה מתקיים מופע אורות במבצר, שווה לבדוק מתי בדיוק, כדי להתמקם במקום שמשקיף על המבצר ולהנות מהמופע (במקרה שלנו ראינו את המבצר מהחדר).

בערב אכלנו במסעדת Shtastliveca. מומלץ להזמין מקום מראש למרפסת אם מז”א מאפשר זאת ואם לא, אפשר לבקש לשבת בפנים במקום שמשקיף החוצה. הנוף מהמסעדה מדהים והאוכל מצוין. בערב הסתובבנו קצת במדרחוב והתיישבנו באחד הפאבים. אין חיי לילה מדהימים, אבל אפשר למצוא כמה פאבים פעילים שהבולגרים יושבים בהם.

יום 4

בבוקר הסתובבנו קצת לאורך המדרחוב בחנויות המזכרות והבגדים אכלנו ארוחת בוקר באחת המסעדות ויצאנו לדרך לכיוון סופיה. ביציאה מהעיר יש קניון קטן, אבל כרגיל אפשר למצוא את כל החנויות המוכרות. בדרך לסופיה עצרנו ב-3 נקודות: 2 מהן היו מפלים – Krushunski Vodopadi ו-Emen waterfall, שהומלצו ב-Tripadvisor והתמונות נראו מדהימות, אבל שניהם היו בזבוז של זמן. הנחלים היו יבשים ובאמת שמדובר במפלים שגם בארץ לא הייתי מבקר בהם. בדיעבד אמרו לנו שהקיץ היה מאוד יבש וכנראה שצריך לטייל שם באביב. הנקודה השלישית היא Devetashka cave. מערה מאוד מרשימה עם חורים בתקרה דרכם נכנס אור שמש שאיפשר צמיחה של עצים וצמחיה בתוך המערה. בהחלט מקום ששווה ביקור. ב-Krushunski Vodopadi ו-Devetashka cave דמי כניסה 3-4 לבה.

מהמערה נסענו קרוב לשעתיים עד שהגענו לסופיה. נכנסנו לדירה ששכרנו ויצאנו להסתובב קצת במרכז העיר. הרחוב המרכזי הוא Vitosha blv, מן מדרחוב מלא במסעדות וחנויות ואולי המקום המרכזי של העיר, בהחלט מקום שתרצו שהמלון שלכם יהיה בקרבתו. אם תרצו מלון שנמצא באיזור המרכזי ושכרתם רכב, חשוב (מאוד!) שתהיה בו חנייה, כי קשה מאוד למצוא חנייה במרכז סופיה.

יום 5

הסתובבנו בבוקר בשדרת Vitosha ואכלנו ארוחת בוקר. לאחר מכן הסתובבנו ב-Mall of Sofia שנמצא במרכז העיר וסיבוב קצר לבית הכנסת העתיק (בתמונה) ועל הדרך עוד כמה נקודות מרכזיות בעיר.

יום 6

פתחנו את הבוקר בארוחת בוקר על השדרה המרכזית. מקצה השדרה יצאנו ב-11 לסיור מודרך בעיר שניתן בחינם - 365 ימים בשנה. הסיור היה מצוין, המדריכה (נינה) הייתה מאוד חמודה, חייכנית, אנרגטית והסבירה לנו על המבנים השונים בצורה מאוד עניינית. הסיור נמשך שעתיים ועוברים ממש בכל הנקודות המרכזיות בעיר, תוך כדי הסברים מעניינים על ההיסטוריה שלהם ושל העיר. בד”כ אני אוהב להסתובב בעיר לבד ולקחת את הזמן או להיפך בחלק מהאתרים, אבל באמת שהסיור הזה היה מצוין ומאוד מומלץ.

המטרו בסופיה מצוין, כך שאפשר לבצע את הסיור גם באופן עצמאי בעזרתו. בערב יצאנו לאחד הפאבים בשדרה. כולם מציעים גם נרגילה ותוכלו להסתובב ולבחור את הפאב באווירה שהכי מתאימה לכם.

יום 7

בבוקר נסענו ל-Mount Vitosha רכס הרים שסופיה נמצאת למרגלותיו. בחורף משמש כאתר סקי ובקיץ לטיולים רגליים. התכנית הייתה לעלות לגובה הרכס ברכבל (chair lift) וממנו להמשיך ברגל לפסגה הגבוהה ביותר Cherni Vrah. הרכבל פעיל רק בסופ”שים, אבל לפעמים נסגר לתחזוקה. חשוב מאוד לבדוק לפני שהוא באמת פעיל. תהיו מוכנים לתורים ארוכים מאוד לרכבל. הנסיעה ברכבל (2 רצופים) אורכת כחצי שעה בין עצים , לכן בעלייה אל תצפו לנוף, אבל בחזרה יש קטעים בהם תוכלו להנות מנוף מרהיב. מקצה הרכבל אפשר לטפס לפסגה במסלול די נוח, הליכה שאמורה להימשך כשעה וחצי במעלה ההר וקצת פחות בירידה חזור. אנחנו לא הספקנו לטפס עד הפסגה, כי הגענו מאוחר והרכבל האחרון למטה יוצא בסביבות 16. בכל מקרה, טיפסנו למקום גבוה מאוד ממנו ניתן להשקיף על כל העיר סופיה, על ההרים מסביב ועל הרמה לאורך הרכס. בהחלט שווה את הטיפוס.

ביציאה מסופיה יש קניון ענקי שנקרא Sofia ring mall, עצרנו שם לסיבוב קצר וארוחת צהריים אחרי המסלול והמשכנו הלאה. יצאנו מסופיה לכיוון Borovets, עיירת סקי שבקיץ היא די נטושה, מרבית המלונות בה סגורים ורק הגדולים פתוחים גם בקיץ. הגענו למלון Hotel Festa Chamkoria אכלנו במסעדת המלון, צוות המלון הסכים שנשתמש בספא למרות שהגענו לאחר סגירתו. היינו כמעט האורחים היחידים במלון, הצוות היה ידידותי ומועיל, החדרים מפוארים ונקיים ובאופן כללי היה מצוין. לא מומלץ להגיע למלונות באיזור בתקופות החמות, כי ברובם אין מזגנים.

יום 8

בבוקר אכלנו ארוחת בוקר מצוינת במלון ויצאנו למה שהיה אמור להיות שיא הטיול Seven Rila lakes. הנסיעה לרכבל ארכה כשעה ורבע ובמקום משלמים על חנייה 5 לבה. כבר בכניסה ניסו למכור לנו תחליף לרכבל – נסיעה בג'יפ עד לתחילת המסלול. המחיר והזמן (10 לבה לכיוון, 15 דק' נסיעה) בג'יפ זהים לרכבל ולטענתם לפעמים הרכבל לא עובד והג'יפ הוא האופציה היחידה, בסוף השתכנענו, כי הגענו מוקדם לפני תחילת הפעילות של הרכבל ולא רצינו לשרוף זמן. הנסיעה לא הייתה הכי נעימה (בניגוד לרכבל) והג'יפ מגיע למקום ממנו צריך לעלות ברגל 15 דק' לנקודה אליה מגיע הרכבל. הרכבל התחיל לפעול בדיוק בשעה הנקובה, ולכן מטעמי נוחות ונוף תעלו ברכבל. המסלול הוא מעגלי ומתחיל בעלייה די תלולה של 20-30 דק' (תלוי בקצב) והליכה מישורית של חצי שעה נוספת על הרכס עד שמגיעים לאגם הראשון. ממנו אפשר להשקיף על 3-4 האגמים התחתונים.

לאחר שעוברים את האגם, אפשר לבחור לטפס לשיא גובה לפסגה שמשקיפה על 6 אגמים. הטיפוס כאן הוא הרבה יותר קשה ואורך כ-40 דק', אבל הנוף בהחלט שווה את זה!

לאחר הטיפוס אפשר לבחור לשחות באגם הגבוה ביותר או באגם התחתון (המים קרים).

לאחר הטיפוס חוזרים למטה באותה דרך וממשיכים במסלול המעגלי. מכאן כל הדרך היא במישור או ירידה לאורך 4 אגמים התחתונים עד הרכבל. המסלול כולו כולל הטיפוס לפסגה אורך כ-4-5 שעות. בדרך חזרה ירדנו ברכבל והנוף ממנו שונה ממה שרואים במסלול. בירידה אפשר לראות את הרכסים מסביב ואת כל העמק ביניהם.

נסענו חזרה לכיוון המלון ועצרנו במסעדה Vicky's Pizza שמציעה את כל סוגי המאכלים (מקומי ומערבי). בעל המסעדה היה מאוד נחמד, דיבר אנגלית בצורה טובה ונתן לנו כמה המלצות ליום למחרת. כמובן שגם האוכל היה מצוין ויחסית זול.

יום 9

התחלנו את היום במסאז' בספא של Hotel Rila, המלון הגדול ביותר בעיר. מבחינת האווירה, המתקנים והאירוח, המקום נראה ומרגיש כמו גן עדן. המליצו לנו גם על הספא של Hotel Samokov, שהוא זול משמעותית, אבל שעות הפעילות שם לא התאימו לנו. מ-Borovets אפשר לעלות ברכבל לפסגת Musala שהיא הפסגה הגבוהה ביותר בהרי הרילה. הרכבל מגיע לגובה מסוים וממנו יש טיפוס של שעה וחצי לפסגה. לא הספקנו לבקר שם, אבל היה נשמע שזה מאוד מומלץ. עזבנו את Borovets בצהריים ל-Rila Monastery נסיעה שארכה שעה וחצי. מצד אחד, המנזר די מרשים והמיקום גבוה בין ההרים מרשים מאוד, אבל קשה לי להגיד שהוא שווה את הנסיעה המפותלת במעלה ההר במשך 30-40 דק מהכביש הראשי. בשבילנו זו הייתה נסיעה של שעה וחצי מ-Borovets וזה לגמרי לא שווה את זה.

מצד שני, בתחילת העלייה שווה לבקר ב-Stob Pyramids ולעשות את המסלול למעלה הגבעה שמשקיפה על כל פירמידות החול האלה.

בין המנזר לפירמידות עצרנו במסעדה שאיני זוכר את שמה, ממוקמת על שפת נחל ומציעה דגים טריים. קל למצוא אותה, כי לאורך הכביש למנזר תראו שלטי חוצות גדולים שמובילים אליה. משם נסענו שעה וחצי לשדה התעופה בסופיה. חשוב לתכנן טוב את הזמן, כי היו פקקים נוראיים בכניסה לסופיה.

טיפים:

1. טיסות של Wizz air וכל טיסות ה-low cost יוצאות מטרמינל 1. הטיסה התעכבה בשעה, אבל הייתה בסה”כ בסדר (אני כבר לא זוכר מתי טיסה כלשהי יצאה/הגיעה בזמן). חשוב לשים לב לעניין המזוודות, לוודא שבחרתם טיסה עם המזוודות שמתאימות לכם ואם לא, אז לשלם באינטרנט את התוספת למזוודה גדולה יותר (זול יותר מאשר בשדה”ת). צ'ק אין באינטרנט הוא בחינם וצ'ק אין בשדה”ת מתבצע בתוספת תשלום.
  2. מבחינת השכרת רכב, התכנית שלנו הייתה לאסוף את הרכב בוארנה ולהחזירו בסופיה. כל החברות שבדקנו (בינלאומיות ומקומיות) דרשו תוספת 100 דולר ומעלה עבור החזרת הרכב במקום אחר ו-europaautorent הייתה היחידה שנתנה לנו מחיר הגיוני (200 דולר ל-9 ימים). קיבלנו יונדאי גטס (לא חדשה מהניילונים, אבל במצב טוב מאוד), שהייתה די חסכונית ולכן באופן כללי אני ממליץ על החברה שכיבדה כל בקשה שלנו. אם משכירים רכב ומחזירים לאותו מקום, אז המחירים זולים מאוד ואפשר לבחור באחת החברות הגדולות.
  3. ביציאה מרוב הערים הגדולות יש חנות שנקראת Metro, מן סופרמרקט + הום סנטר + ביגוד בחנות ענקית אחת. זה הסופרמרקט הכי זול שיש לבולגרים להציע (זול מאוד!), אני ניצלתי את המחירים הזולים לקניית וויסקי איכותי ב-30-40% פחות מהמחיר בארץ, אבל אפשר לקנות שם הכל.
  4. עד היום הרביעי ניווטנו ב-offline. כלומר, יש אפשרות ב-google maps להוריד מפות של מדינה ואז להשתמש במפות לניווט ללא אינטרנט. הניווט הזה עבד מצוין ותמיד הביא אותנו לכל מקום שרצינו בקלות. בהמשך קנינו סים של viva ב-10 לבה עם 10Gb גלישה, אבל אני לא יכול להגיד שזה עזר לנו יותר מדי, כי בהרבה איזורים אין קליטה סלולרית.
  5. הכבישים בבולגריה פשוט גרועים, מלאי בורות, צרים, מסלול אחד לכל כיוון, אבל בכניסה לערים גדולות כמו סופיה וורנה זה מרגיש כאילו הקדמה הגיעה לבולגריה והכביש נהיה דו מסלולי עם מהירות מותרת של 140 קמ”ש.
  6. סופיה מזכירה את תל אביב בקושי במציאת חנייה. העיר מתחלקת לשני איזורי חנייה: איזור פנימי מרכזי שנקרא blue zone בו אפשר לחנות רק עד שעתיים בתשלום (או להזיז את הרכב כל שעתיים) ואיזור היקפי שנקרא green zone בו אפשר לחנות רק עד 4 שעות בתשלום. החל מהשעה 19 בערב החנייה היא בחינם בשני האיזורים עד 8 בבוקר למחרת. ביום שבת blue zone נהיה חינם מהשעה 14 בצהריים עד יום שני ב-8 בבוקר ו-green zone נהיה חינם מיום שישי ב-19 בערב עד יום שני ב-8 בבוקר. אפשר לשלוח SMS שמכיל רק את מספר לוחית הרישוי לטלפון שמופיע על השלט בכל איזור ולשלם על החנייה באמצעות לינק שישלח בחזרה או לקנות כרטיסי בעמדות ייעודיות שנמצאות בד”כ ליד תחנות metro. ישנם חניונים במרכז העיר, אבל חנייה ל-24 שעות היא מאוד יקרה (30 לבה ומעלה). אפשר גם לחנות בקניון (4 שעות ראשונות ב-4 לבה ו-2 לבה לכל שעה נוספת).
  7. סטודנטים – כדאי להצטייד בכרטיס סטודנט. ההנחות בד”כ הן לא גדולות, אבל בניגוד למדינות בהן מבקשים כרטיס סטודנט בינלאומי, בבולגריה מקבלים את כרטיס הסטודנט הישראלי בכל מקום שמשלמים דמי כניסה.
  8. החזר מס – בכל מדינה אירופאית שהייתי תמיד זה הרגיש כאילו לא באמת רוצים להחזיר את המס, אבל כן מנסים לצאת ידי חובה. בבולגריה זה היה הכי קיצוני. קודם כל, דלפק ההחזרים נמצא בצד בין הבידוק לביקורת דרכונים (מרחק של 20 מטר) ואין כמעט שילוט אליו. הדרישה היא לקנייה בחנות כלשהי שנמצאת בהסדר (אפשר למצוא את רשימת החנויות המצומצמת באתר) בסכום של 250 לבה לפחות ולקוות שהעובדים בחנות יבינו אתכם וינפיקו לכם את הטפסים המתאימים לקבלת החזר מס (טפסים מיוחדים ולא החשבונית הרגילה).
  9. מזג אוויר – יצאנו מהארץ עם לא מעט בגדי חורף בעיקר לשעות הערב. בסוף הסתבר שבספטמבר חם בבולגריה כמעט כמו בארץ. הסתובבנו בבגדים קצרים כל הזמן ובשעות הצהריים – אחה”צ היה חם מאוד תחת השמש. בחודשים יוני – ספטמבר כדאי מאוד לקחת מלון עם מזגן בחדר.
  10. בולגריה היא המדינה הענייה ביותר באיחוד האירופי וככזו היא זולה מאוד בכל פרמטר. אוכל, מלונות, בגדים, אלכוהול, כניסה לאתרים, ספא, הכל פשוט זול ושווה לנצל את זה.