טיול בן 12 יום באוסטריה בחבל זלצבורג עם תינוקת בת חודש וחצי וילדה בת 4. החלטתי לכתוב על הטיול כיוון שלפני הטיול לא מצאתי הרבה סיפורים על טיולים עם תינוקות כל כך קטנים, ולא ידעתי אם יהיה זה רעיון טיפשי לנסוע או אמיץ. לאחר שחזרנו הביתה, יכולתי להגיד בביטחון שהטיול עבר בהצלחה רבה!

ההתמקדות בתמונות היא לרוב במנשא/בעגלה של התינוקת, כדי להסביר איך טיילנו עם תינוקת כל כך קטנה.
עשינו ב-12 ימי הטיול את כל מה שתכננו לעשות, ומאוד מאוד נהנינו!!!
הרעיון לנסוע כבר אז (ולא לחכות עד שהתינוקת תגדל קצת) נבע בתוכי עוד כשהייתי בהריון, התחלתי לקרוא על אוסטריה ולהכין תוכנית טיול, להסתכל על טיסות (שלהזמין אותן לא יכולתי כי התינוקת עוד לא נולדה). לבסוף כשהתינוקת נולדה, עשינו לה דרכון ותוך כדי חידשנו גם לעצמנו, ואז יכולנו להזמין כרטיסים.
 נסענו בתחילת כיפור עד סוף סוכות (כשיש חופש בגן של הילדה ואין מה לעשות איתה בחום הישראלי), וכשהזמנו אז כמובן שהכרטיסים עלו מלא כסף (חגים+התראה קצרה). בדרך כלל עד לאותו זמן היינו טסים עם עצירת ביניים כדי להוריד עלויות אבל החלטנו שלתינוקת כל כך קטנה מגיעה טיסה ישירה, אז הזמנו כרטיסים ביותר מאלף דולר לכרטיס לכל אחד משלושתנו ועלות סמלית לתינוקת.
טסנו למינכן ומשם השכרנו רכב ונסענו לאוסטריה. ולהלן הטיול שלנו לפי ימים:
 1. נחיתה בבוקר במינכן והשכרת הרכב, התארגנות בתוך הרכב עם כיסא הבטיחות והסלקל, ונסיעה לכיוון אוסטריה. בדרך לשם תכננו לעצור בפארק רופולדינג בשביל הילדה, אבל כשראיתי שמזג האוויר טוב אמרתי לבעלי שעדיף שקודם כל נעשה את האטרקציות המעניינות אותנו ונשאיר את האטרקציות של הילדה לסוף אם נספיק. עצרנו לאכול במסעדה ידידותית לילדים בגבול אוסטריה גרמניה, ואז נסענו למפלי גולינג. מפלים מאוד יפים ומרשימים, ועשינו את כל המסלול שעובר שם ביער על גשרוני העץ עד למקום שממנו יוצאים המים מן הסלע וחזרה. לקח לנו כשעתיים הליכה ברוגע. משם נסענו לבית החווה שהזמנו ב-taxenbach שבו נלון 11 לילות. 2 חדרי שינה ומטבח/סלון. נסענו לסופר לקנות כמה מצרכים וחזרה, התארגנו והלכנו לישון.
 2. התעוררנו ליום גשום, תחזית מזג אוויר של גשם כל היום. החלטנו לנסוע לזלצבורג למוזיאון המדע והטבע. נסיעה של כשעה. כשהגענו החלטנו לטייל קודם כל בגני מירבאל (היה גשם חלש / טפטוף – אפשרי לטייל).ואז הלכנו למוזיאון המדע והטבע. חייבת לציין שהמוזיאון מרשים ועולה פי כמה מידות ממדעטק בחיפה. הכל נקי, מטופח, מעניין, הזכוכיות נקיות ומאוד נהנינו. היינו עד לסגירת המוזיאון בחמש.

והנה אנחנו במסעדה, בזמן שמחכים למנות תמיד נתנו קצת זמן בטן לתינוקת בת החודש וחצי.

3. עוד יום גשום אבל כבר פחות, בספר כתוב שבנקיקים אפשר לבקר בימים גשומים. החלטנו להתחיל את היום בנקיק ליכטנשטיין, ואחריו נסענו למופע הבזים בטירת הוהנוורפן. סיירנו קצת בטירה ואז הלכנו למופע של שעה 15:15. מהטירה ירדנו למטה לחניה במסלול נעים דרך היער.
 4. התכנון היה לעלות לרכבל גרפנברג-ואגריני ולטייל שם, כתוב שיש שם אטרקציות לילדים ונוף למבוגרים. כשהגענו התברר שיש שם שלג והאטרקציות לא פועלות, לא רצינו לעלות תינוקת כל כך קטנה לשלג, אז פשוט טיילנו למטה, ואז החלטנו לנסוע לבדוק את הרכבל של גייסטרברג-הר הרוחות, גם שם היה שלג והאטרקציות לא פעלו, אז גם לשם לא עלינו. שיחקנו ברחבה של גן המשחקים שיש שם למטה ואז הלכנו לאכול באחת המסעדות, ואז טיילנו קצת פשוט לאורך אחד הנחלים שזורם בסביבה.
 5. הגשם כבר נגמר אבל עדיין היו הרבה עננים, אז החלטנו היום לנסוע למפלי קרימל. הגישה מאוד נוחה כי אפשר לעלות למפלים ולרדת עם עגלה. עלינו ברגל עד כמעט התחנה האחרונה, בעוד שרוב האנשים עולים עד למחצית/שליש המסלול או משתמשים במוניות המיוחדות שיש שם. בדרך יש הרבה ספסלים שאפשר לנוח/להניק עליהם.מפלים מאוד מרשימים ויפים, הצטלמנו בכל נקודות התצפית שבדרך.
 6. נסענו לערוץ זיגמונד-טון (יפיפה!) והמשכנו בהליכה ממנו להקיף את אגם קלאמזה. אגם מהמם ביופיו!!! מים בצבע טורקיז. אחרי זה נסענו לעיירה צל אם סי וטיילנו בטיילת שם, ראינו שם מזרקות יפות על האגם. להר שמיטן לא עלינו כי היה שלג.
 7. דרך גרוסגלונקר תצפיות יפות על הרים מושלגים, קר מאוד. מזכיר את דרך הטרולי בנורבגיה. עצרנו בנקודות תצפית שונות ליהנות מנוף ולהצטלם. בנקודת התצפית על שם פרנץ יוזף עשינו את מסלול ההליכה הקצר, כשמשני צדנו שוכב שלג טרי, ראינו את הקרחון וקינחנו במסעדה. בדרך חזרה עצרנו גם בנקודת התצפית בגובה 2571 מטר.
 8. מזג האוויר קצת התבהר, אז קמנו מוקדם מהרגיל ונסענו להלשטאט (שעה וחצי ממקום הלינה). הגענו קודם כל לתצפית חמש האצבעות, ועל אף השלג והקור עלינו למעלה ב-2 הרכבלים (אחד אחרי השני) ועשינו את המסלול ההליכה בן החצי שעה לתצפית בטמפרטורה של 2- מעלות קור. בדרך לשם עוד עצרנו באחד הספסלים כדי להניק את התינוקת. כל הזמן הנקתי מתי שרצתה אבל פה היה השיא מבחינת הקור. התצפית מרהיבה, רואים את אגם הלשטאט היפה ובאמת היה שווה. לאחר מכן נסענו להלשטאט העיירה עצמה ושוטטנו בה, בדרך הביתה עוד עצרנו באגם גוזאו כדי להתרשם ממנו גם.
 9. החלטנו לעשות יום רגוע בלי נסיעות ארוכות, אז נסענו ממש ליד בית החווה שלנו לקיצלוכקלאם – נקיק יפה שממנו המשכנו לטייל (עם מנשא כמובן) ביער כ-3 שעות, לאחר מכן נסענו לעיירה ראוריס לארוחת צהרים וטיילו קצת גם בה. אפילו שם פגשנו ישראלים. חייבת לציין שפגשנו מלא ישראלים בכל אחת מהאטרקציות שהיינו.
 10. מאוד נחמד לנו לטייל בנקיקים, הילדה עולה מדרגות טוב מאוד והתינוקת במנשא, אז נסענו לנקיק נוסף – ערוץ וורדרקאסר – גם כן מאוד יפה,ואחריו למערת למפרכטסהלה שבה מסלול למבקרים של 700 מטר (ומטיילים בו עצמאית בלי מדריך), המסעדה ליד המערה בדיוק נסגרה אז חזרנו למסעדה של הערוץ, ואחרי זה עוד טיילנו שם ביער בסביבה. חייבת לציין גם את השלכת היפה בכל היערות והמסלולים שטיילנו בהם.
 11. מערת הקרח בוורפן – התלבטנו הרבה אם לנסוע למערת הקרח עם ילדה ותינוקת, בכל הספרים והאינטרנט כתוב שהעלייה קשה ותלולה ובמערה קור נוראי, אבל לקראת סוף הטיול ולאחר שחווינו הרבה עליות (מפי קרימל, נקיקים שונים ועוד) ולאחר שחווינו גם קור ושלג (דרך גרוסגלוקנר ותצפית חמש האצבעות) החלטנו שאנחנו יכולים לעשות את זה, וזה באמת היה לא כל כך קשה ולא כל כך קר. מערה מהממת יש לציין. הדבר היחיד שלא אהבתי הוא שלמערה נכנסים עם סיור, כלומר אתה תלוי באנשים אחרים, בכושר ההליכה שלהם, ובזמן שמתבזבז מתי שהמדריך מספר על המערה קודם בגרמנית ואז רק באנגלית. אבל המערה יפיפיה, שווה את הטרחה.והנופים בדרך מעלפים!
 12. עזבנו בבוקר את בית החווה שגרנו בו, הודנו מכל הלב למארחת על הכנסת האורחים החמימה: ארוחת בוקר כל יום מוגשת עד לדלת כניסה, ניקיון וריקון האשפה כל יום, סידור המיטות, כביסה, באמצע השהייה החליפה לנו מגבות. הביאה לסיר לילדה עוד בלילה הראשון. היו צעצועים בדירה לילדה, ומיטת תינוק לתינוקת, בנוסף גם היה משטח החתלה עבור התינוקת והביאה גם אמבטיה קטנה לתינוקת. במרתף הבית היה גם חדר משחקים קטן שאמרה שאנחנו יכולים לשחק בו, שלא לדבר על הגינה ששם היתה טרמפולינה שהילדה קפצה בה כל יום ומגלשה ונדנדה. בקיצור, דאגה לכל צרכינו במשך 11 הימים שהיינו שם. חייבת לציין גם שהחווה הייתה ממש 2 דקות מהכביש הראשי במקום שקט ופסטורלי עם נוף ירוק של הרים מהחלון ופרות שלפעמים ממש התקרבו לבית והיה תענוג להסתכל עליהן. המארחת גם התעניינה כל יום לאן אנחנו נוסעים ואיפה היינו, בדקה בשבילנו אם אתר כלשהוא פועל ונתנה הנחה לאתר קרוב אליה. אנחנו נוסעים הרבה ועוד לא פגשנו מאחרת כזאת מקסימה!
בדרך למלון שלנו ליד שדה התעופה במינכן נסענו לפארק רופולדינג (האטרקציה האחת והיחידה בשביל הילדה), הפארק ממוקם ביער ומתאים לילדים ממש קטנים, בעלי מאוד נהנה עם הילדה, אני פחות כי ישבתי/עמדתי עם העגלה. עד אותו יום טיילנו תמיד כולנו ביחד ופה אני פשוט ישבתי וחיכיתי להם ליד המתקנים.
 היינו שם כשלוש וחצי שעות כולל ארוחת הצהרים, ואז נסענו למלון, בדרך עוד עצרנו להאכיל את הברווזים באגם קימיזי.
13. קמנו בבוקר מוקדם במלון, אכלנו ארוחת בוקר ונסענו לשדה התעופה מרחק 20 דקות מהמלון.
בצער רב עלינו על המטוס כדי לחזור לחום הישראלי. מאוד נהנינו מהטיול, מהנופים שראינו, ומהעובדה שלא היה חם!
 ולסיכום תמונה מאחד הבקרים כשהילדה מלטפת את אחותה הקטנה התינוקת ואת אחת הבובות שלה אז

זה היה טיול כיפי ביותר , זכור עד היום (שנתיים אחרי) כאחד הטיולים המדהימים ביותר שלנו!

ממליצה מאוד לטוס ולטייל עם תינוקות!