תכנון יעיל של טיול במונגוליה וסיביר
1) נתונים טכניים ושימושיים:
גישה אווירית: למונגוליה לא ניתן להגיע בטיסה ישירה, אלא דרך רוסיה או סין. לערי סיביר הגדולות (נובוסיבירסק ואירקוצק) ניתן להגיע בטיסה ממוסקבה.
גישה יבשתית: הרכבת הטרנס-סיבירית מחברת את מוסקבה (רוסיה) לבייג'ין (סין). הרכבת חוצה את רוסיה לרוחבה ועוברת בערים הסיביריות הנ"ל, כמו גם באולן-בטאר (Ulan-Bataar - בירת מונגוליה) וערי הגבול בכל אחת משלושת המדינות.
ויזה: דווקא בטיול הזה טוב להיות ישראלים! בניגוד לאירופאים -; איננו צריכים ויזה לרוסיה ולמונגוליה.
ויזה לרוסיה ניתנת אוטומטית וללא תשלום לישראלים למשך 3 חודשים עם כניסתם למדינה (בין אווירית או יבשתית).
ויזה למונגוליה ניתנת אוטומטית וללא תשלום לישראלים למשך חודש** עם כניסתם למדינה (בין אווירית או יבשתית).
*אין מדבקה של ויזה על הדרכון, אלא רק חתימה עם תאריך הכניסה -; יש להיות מודעים להגבלת הזמן!
**אני נכנסתי למונגוליה (בפעם השנייה) בתאריך ה-3 באוגוסט, ויצאתי ב-2 בספטמבר -;31 יום!
***הארכת ויזה: רק דרך משרד ההגירה באולן-בטאר (ליד שדה התעופה). לכל היותר לחודש נוסף. מחיר לחודש 90$ + 10$ אם רוצים מהיום למחר.
****נתונים מעודכנים לקיץ 2011 -; כמובן שיש להתעדכן ליתר ביטחון.
מעברי גבול יבשתיים בין רוסיה למונגוליה: קיימים שני מעברי גבול בינלאומיים.
- מעבר הגבול הראשי הוא המעבר בו עוברת מסילת הרכבת, צפונית לאולן-בטאר, דרומית לאירקוצק (Irkutsk). עיירות הגבול הן נאושקי (Naushki - רוסיה) וסוך-בטאר (Sukh-Bataar -; מונגוליה).
- מעבר הגבול המערבי -; אזור הרי האלטאי. דרומית-מזרחית לנובוסיבירסק וברנאול (רוסיה), וצפונית לאולגי (Olgii - מונגוליה). עיירת הגבול בצד הרוסי -; Tashanta.
*כמו כן, קיימים מעברי גבול נוספים אשר מורשים למעבר אזרחים משתי המדינות. ישראלים בעלי אזרחות רוסית אולי יכולים למצוא אותם שימושיים...
2) בעיות בטיול במוגוליה:
ויזה קצרה מדיי: רק חודש להכנס ולצאת ממדינה שהתשתיות בה, איך לומר? לא מאפשרות דיוק וגמישות בלו"ז -; מה שמאלץ לתכנן טווחי ביטחון בזמן הקצר גם ככה. הארכת ויזה יקרה ונעשית רק באולן בטאר.
נסיעות: מעבר מאולן-בטאר לעיר אולגי במערב המרוחק של מונגוליה (אזור הרי האלטאי -; מומלץ ביותר לטיולים) יכול להתבצע ע"י טיסה בסביבות ה-300$ (מחיר תיירים כמובן, קיץ 2011), או ע"י נסיעה: אוטובוס מקומי שנוסע 50-60 שעות ברצף (עם עצירות פיפי וארוחות), יומם וליל ע"י שני נהגים שמתחלפים ביניהם. באוטובוס נדחסת כמות אנשים מעבר למספר המושבים + סחורות (כיאה לאסיה) -; בקיצור חוויה לא מומלצת בכלל! דרך נוספת היא השכרת רכב (עד 7 אנשים): 3-4 ימי נסיעה (לא בלילה) -; יכול להיות יקר ומבזבז את הזמן בויזה, למרות שהנסיעה כזו יכולה להיות חוויה נחמדה.
3) אפשרות טיול מומלצת לאור הנתונים:
התחלת הטיול בסיביר: הגעה לאירקוצק, טיול באזור ימת בייקל, נסיעה למונגוליה (קבלת ויזה לחודש), טיול במרכז, צפון, מזרח מונגוליה -; ע"פ רצונכם למשך חודש, אשר בסופו תחזרו לאירקוצק. משם קחו את הרכבת מערבה לנובוסיבירסק (עדיף בהרבה מהאוטובוס המונגולי שעושה את המסלול המקביל מדרום). אפשר לטייל בהרי האלטאי הרוסיים (העיר ברנאול היא נקודת מוצא לטיולים), משם להמשיך למעבר הגבול עם מונגוליה ולהגיע לעיר אולגי במערב מונגוליה -; עכשיו יש חודש שלם לחרוש על המערב! בסוף הטיול במערב מונגוליה חוזרים לרוסיה.
כמובן שניתן לעשות את אותו התכנון בדרך ההפוכה (נובוסיבירסק -; אולגי -; נובוסיבירסק -; אירקוצק -; אולן-בטאר), ולסיים באולן-בטאר, משם ניתן להמשיך לסין או לחזור לרוסיה.
4) הטיול שלי:
הטיול במונגוליה היה מדהים! אך לצערי חשבתי על התכנון הנ"ל מאוחר מדיי ורק אחרי שהתנסיתי...
התחלתי באירקוצק, ולאחר טיול באזור ימת בייקל המשכתי למונגוליה. מאולן-בטאר לקחתי את האוטובוס הנוראי (54 שעות) לאולגי. אחרי שסיימתי את הטיול במערב מונגוליה עברתי את הגבול לרוסיה וחזרתי באותו היום (הם רגילים לשטויות האלה של הישראלים) ע"מ לקבל חודש נוסף במונגוליה. משם המשכנו שבעה חבר'ה בואן אל אגם חופסגול (צפון מונגוליה) ולבסוף חזרה לאולן-בטאר, ורכבת לסין...

לסיכום: לחבר'ה שיש להם זמן של חודשיים פלוס, ורוצים לחרוש את מונגוליה (ממש שווה!) וגם את סיביר, אני חושב שזהו התכנון האידיאלי. מקווה שתרמתי למישהו מניסיוני באזור. שיהיה טיול מהנה!