חזרנו מטיול של 11 ימים בחבל לימבורג וחבל הארדנים שבבלגיה.

אנחנו משפחה של זוג ושתי בנות בגיל 11 ו 13, והטיול מותאם להן.

הטיול הוגדר מראש כטיול בשביל לנוח ולא בשביל להספיק כמה שיותר אטרקציות. לא נוסעים שעות, לא יוצאים כל יום, ואם יוצאים, לא לכל היום.

כבר היינו בהולנד בקיץ הקודם, היינו שבוע בחווה ושבוע בפארק נופש. מאוד אהבנו את המדינה, את הקונספט של פארק נופש, וראינו את כל אטרקציות ה”חובה”. בטיול הזה רצינו לראות חלק אחר של בלגיה/הולנד, וגם קצת מהארדנים, ובחרנו באיזור לימבורג, בה כנראה לא דרכו רגלי התייר הישראלי עדיין.

אפרט על הטיסות, הלינות והעלויות בסוף הפוסט.

21.3 – טיסה של אלעל לבריסל , נחיתה בערב, לקיחת רכב ונסיעה למקום לינה הראשון שלנו. זאת חווה בהולנד, שהוזמנה ל 2 לילות, עבור ביקור בגני קוקנהוף וביקור ברוטרדם.

22.3 – נוסעים לגני קוקנהוף, שנפתחו ביום זה השנה. אחר כך רוטרדם.

לפני כן נרשמתי לניוזלטר של הגנים, והיה כתוב שבגלל חורף קשה הצבעונים עדיין לא בפריחה מלאה. כשנכנסנו, אכן היה נראה שאין כמעט פרחים. היינו מאוכזבים עד שנכנסנו לביתן הראשון. שם הייתה תערוכה של מגדלי הפרחים, שכל אחד שם את הסחורה הכי טובה שלו. זה פשוט מדהים, אני לא יכול לתאר את זה. הילדות בהתחלה חשבו שזה מלאכותי, לא האמינו שפרחים חיים יכולים להיות כאלה, למשל כל עלה כותרת בצבע אחר.

לאחר מכן המשכנו לביתן אחר, שם, מסתבר הכל מוקדש לאורכידאות. שוב כל הצבעים וכל הצורות, לא פחות מרהיב מהקודם.

הסתובבנו עוד קצת בחוץ, אכלנו וופל הולנדי הנעשה במקום (לא משהו) עלינו לתחנת רוח, הבנות שיחקו במשחקיה. כבר חשבנו שזהו, אבל הסתכלתי במפה וראיתי שיש עוד מבנה בדרך. יאללה , בואו נראה מה יש שם. ושם – צבעוניים בשיא פריחתם. כנראה בתוך מבנה חם יותר אז הם מתפתחים קודם. הפעם זה לא מגדלים אלא סוגים של צבעוניים. יש שבילים של פרחים, כל סוג כמה מטרים, אחריו מתחיל סוג אחר. בין השבילים של הפרחים יש שבילים עבור אנשים.

הסתובבנו בביתן הזה עד שלבנות כבר נמאס. אכלנו במסעדה די גדולה במקום, שמציעה ג'נק הולנדי טיפוסי במחירים סבירים.

הגנים לא היו מאוד עמוסים. 90% מהמבקרים הם תיירים סיניים. הסינים שמים את החוצפה הישראלית בכיס הקטן. נדחפים, נכנסים לפריים כדי לקחת תמונה, עוקפים בתור בלי בושה.

לאחר מכן נסענו לרוטרדם.

את רוטרדם פספסנו בטיול הקודם, ומישהו אמר לנו שזאת עיר יפייפיה. ביום זה נסענו לראות את בתי הקוביה. ביקרנו גם באחת הדירות שפתוחה לקהל. מקום מוזר , לא נוח, צפוף. מבחוץ נראה הרבה יותר טוב מאשר מבפנים. לא פלא שחצי מהדירות למכירה, במחירים זולים.

חצינו את הכיכר והגענו לשוק האוכל. מבחר עצום של דוכני מזון מכ הסוגים. הבנות לא יכלו לבחור, והאמת גם אנחנו. מקום יפה וידודתי.

23.3 רוטרדם

את היום התחלנו בפרימרק ב ALEXANDRIUM SHOPPING CENTER. זהו קניון גדול וסטנדרתי. אכלנו שם גם ארוחת הצהריים שלנו.

המשכנו למגדל היורומאסט, ולאחריו תוכנן שייט הפנקייקים. היה קר מאוד, וביורומאסט למעלה היה פשוט קפוא. הנופים לא עניינו אף אחד, רק אני הסתובבתי שם בחוץ דקה או שתיים בשביל לקחת כמה תמונות ולסמן וי. לא באמת נהנינו. זכרתי שיש ביורומאסט משהו סגור, אבל לא מצאתי איך עולים לזה. אף אחד לא רצה כבר כלום, פשוט ישבנו ברכב וחיכינו לשייט.

שייט הפנקייקים זה בעצם שייט עם פנקייקים במתכונת של בופה.יש שלושה סוגים של פנקייקים לבחירה, ריק, עם בייקון או עם תפוחים. בנוסף עשרות תוספות כמו פירות, ירקות, גבינות, נקניקים, ריבות וממתקים. אכול כפי יכולתך. שאר הדברים כמו שתיה וגלידות בתשלום.

הפנקייקים להפתעתי היו לא רעים בכלל. השייט בן ה 45 דקות היה משעמם על ילדיי, ואני לא התרשמתי מרוטרדם בכלל. עיר די אפורה וקודרת, ופנינ ארכיטקטורה פה ושם לא מצילות את המצב.

לאחר השייט התקפלנו משם ונסענו לפארק הנופש שלנו לשבוע הקרוב, CENTERPARCS ERPERHEIDE.

24.3 ביום זה נשארנו בפארק הנופש. לא חסר שם מה לעשות.

25.3 האסלט

ביום זה נסענו לעיר הגדולה במחוז לימבורג הבלגי, האסלט (HASSELT). הבטחתי לבנות שהטיול לא יהיה “כבד” (“אוף אבא עוד פעם עתיקות???”), לכן התעלמתי מכל מני מוזיאונים ואומנות שלא מעניינת אותן.

התחלנו בגן היפני בעיר. זהו גן די מרשים, רגוע, ומסתבר שהוא משעמם את הילדים. אכלנו שם קצת אוכל יפני בדוחנים(לא טעים, להבדיל מיפן עצמה), טיילנו, וכשסבלנותן פגה, נסענו כמה דקות למשהו שכן עניין אותן – מוזיאון האופנה. זהו מוזיאון קטן וחמוד עם בגדים מוזרים או יפים. היינו שם בקושי שעה. לאחר מכן טיילנו במרכז העיר , אכלנו צהריים וחזרנו לכפר הנופש. האסלט היא עיר נחמדה, יפה בצורה טיפוסית לאירופה, אין בה שום אטרקציה דרמטית, וזה התאים מאוד לאופי הטיול שלנו.

26.3 אאוטלט רוארמונד

היות ואנחנו משפחה של 3 נשים פלוס נהג פרטי, שופינג מהווה חלק חשוב בטיול.

מבין 3 אופציות שבסביבה, בחרתי הרוארמונד (ROERMOND) כי הוא הגדול ביותר. שתי האופציות האחרות הן אאוטלטים MAASMECHELEN ו BERGMANS. במתחם יש 185 חנויות, 25 מסעדות, כולם מדברים אנגלית. העיירה עצמה גם נראית נחמדה, אבל לא ביקרנו בה, רק עברנו עם הרכב.

אחרי כמה שעות ו 200 יורו חזרנו לכפר נופש.

27.3 פארק השעשועים טוברלנד

ערב פני כן הבנות שאלו מתי הולכים ללונהפארק. אמרתי שבטיול הבא. מה טיול הבא? טיול בלי לונהפארק לא נחשב טיול. מזל שהתכוננתי מראש וידעתי שהלונהפארק הקרוב ביותר נקרא טוברלנד (TOVERLAND) , שהוא עולה חצי מאפטלינג ונראה יחסית בסדר באתר שלהם.

אז מסתבר שהם עברו ב 24.3 לשעון קיץ, וכרטיס עלה מ 18 יורו ל 25. לא נורא, הזמנתי באתר שלהם כרטיסים באותו הבוקר כדי לחסוך כמה גרושים ונסענו.

היום הזה הוגדר על ידי כולם פה אחד כיום הכי מהנה בטיול. הפארק ממש מקסים, בסגנון אפטלינג אבל הרבה יותר קומפקטי וחלקו מקורה. יש בו 3 רכבות הרים די גדולות, עוד אחת בחלק המקורה, מגלשה אלפינית, אבובים, סירה מתנדנדת ועוד כמה אטרקציות קטנות יותר. סה”כ בילינו שם את כל היום, מ 10 עד 17. היה די ריק, ברוב המקרים יכולנו להישאר במקום לכמה סיבובים שרק נרצה. לא היו תורים בכלל, גם לא ברכבת הרים הכי מפחידה. הבנות עשו כמה עשרות סיבובים אני חושב והיו מרוצות עד הגג. יש במקום גם מזנון מגוון ולא כל כך יקר. בהחלט מקום מומלץ.

הפאערק מחולק לארצות. כרגע יש 4, שתיים בחוץ ושתיים מקורות בפנים. כרגע בונים עוד 2 ארצות בחוץ, שייפתחו ביולי, כך שהמחיר והצפיפות יעלו.

28.3 לומל

ביום זה תכננתי טיול של חצי יום לאיזור העיר לומל (LOMMEL), כחצי שעה נסיעה מהפארק. יש שם מוזיאון הזכוכית, יער עם כלי נגינה, מדרחוב יפה עם חנויות וכמה מוזיאונים.

היה יום די גשום, אז התחלנו במוזיאון הזכוכית GLAZENHUIS. עיקר העניין שם זאת הדגמה של ניפוח זכוכית. היינו די לבד אז זכינו להסבר פרטני של חצי שעה. בנוסף יש כ 20 עבודות של אומנים ומגדל זכוכית יפה שעולים עליו במדרגות ספירליות. די מפחיד למי שיש פחד גבהים.

באיזשהו שלב הבנות התחילו לריב, אז שער התכנית בוטלה וחזרנו לכפר הנופש. גם ככה הגשם לא פסק כל היום.

29.3 מאסטריכט

תכננתי מראש ביקור במאסטריכט של 2-3 שעות כי זאת אמורה להיות עיר יפה. הקטנה מתה על לאש, ויש שם, ועוד מלא חנויות, אז נסענו לשם בכיף כל אחד עם הציפיות שלו. האמת שהעיר די יפה באמת, חיננית, הרבה צעירים והרבה תיירים. מלא חנויות של כל הרשתות, מסעדות בכל הטעמים, עיר קוסמופוליטית. לא ראינו הרבה, רק את המקומות המרכזיים בלי להיכנס לכנסיות וקתדרלות, הבנות כבר התחילו להשתעמם ולנג'ס. לדעתי כזוג היינו מבלים שם יום שלם.

30.3 אופני הרכבת ליד דינאן

ביום זה אנו נאלצים לעזוב את כפר הנופש. יש לנו 3 ימים בארדנים.

התחנה הראשונה שלנו זה אופני הרכבת DRAISINES DE MOLINEE. בעונה הזאת רק מסלול אחד פתוח, אבל זה מספיק. זה מן עגלה על 4 גלגלים שעומדים על מסילת רכבת ישנה, והיא זזה על ידי דיווש כמו באופניים. יכולים לדווש 2 אנשים ועוד 2 יכולים לשבת בספסל שבתוך העגלה.

הנופים פסטורלים, בתים כמו באגדות, עצים, נהר, ורוח קרה בפנים. בהחלט נחמד ולא שיעמם את הבנות.

לאחר מכן תוכננה ארוחת צהריים בדינאן וטיול בעיר. הגענו בסביבות 15:00 וכל המסעדות סגורות! הסתובבנו שם אולי שעה, כולנו רעבים ועצבניים, ואין כלום. אישתי דוברת צרפתית , אז שאלה מקומי למה הכל סגור. מסתבר שיש חוק עזר עירוני או משהו כזה, ואכן כל המסעדות סגורות.

בקיצור, נסענו למקדונלדס הכי קרוב שפתוח, שהוא חצי דרך ללינה שלנו בדורבוי, ואחרי ארוחה כבר לא שאר כוח לדינאן ונסענו לבקתה.

בערב עוד הספקנו להסתובב קצת בדורבוי.

31.3 האן סור לס

מערת האן סור לס היא הכי גדולה בבלגיה. דובר עליה רבות. אנחנו קנינו כרטיס משולב של ספארי ומערה.

התחלנו מהספארי, והוא היה צוין. נוסעים במסאית פתוחה בצדדים, חלק מהחיות מגיעות עד המשאית. אפשר לראות אותן ממטר. אלה חיות שחיו או חיות באקלים של בלגיה, לא מדובר באריות וג'ירפות. סיור של שעה וחצי, עם עצירות, מקסים ביותר. באמצע הדרך , באחת העצירות יש שירותים ודוחן וופל בלגי. וופל בלגי ב 2 יורו, והוא פשוט מעולה.

אחרי שחזרנו מהספארי, מגיע החלק השני – המערה. בכניסה יש בוטקה שמחולק לשניים. צד אחד הוא עבור סיור בהולנדית, צד שני עבור צרפתית. אנחנו בתור של צרפתית כי אישתי צרפתיה. מגיעה מדריכה ושואלת מי כאן דובר גרמנית. כמעט כל מי שעומד בחלק ההולנדי מסתבר כגרמני. ואז היא שואלת מי כאן דובר אנגלית? רק אנחנו. אתם מדברים עוד שפות? אישתי אומרת שהיא דוברת צרפתית. יופי אומרת המדריכה, אז אני לא אדבר אנגלית. רק ברגע זה הבנתי שהיא המדריכה היחידה , שאין סיור לפי שפות, היא פשוט תגיד אותו הדבר 3 פעמים, בצרפתית, בהולנדית ובגרמנית.

המערה כשלעצמה ענקית ויפה, יש נהר, גשרים מעליו, נטיפים בכל מני צורות וחללים גדולים. אבל אנחנו לא מבינים אף מילה, ואחרי חצי שעה זה מתחיל לשעמם. הסיור היה שעה וחצי, וכשראיתי את האור בקצה המנהרה, סליחה, בקצה המערה, החיים חזרו אליי.

בחוץ יש משחקיה מעולה, חיות משק שאפשר ללטף, וחילקו ביצי פסחא. יש גם מסעדה גדולה עם אוכל גרוע.

אחרי כל זה כבר לא היה לנו כח לדינאן כפי שתכננתי, אז נסענו לבקתה שלנו בדורבוי.

1.4 דורבוי, דינאן והביתה

הטיסה שלנו אמורה לצאת ב 20:45 אז יש לנו זמן בערך עד 17:00.

התחלנו את היום בפארק העצים המפוסלים שבדורבוי. יש שם כמה עשרות דמויות , חלק גדול מהם ממש מדהימים. זהו מפעל חיים של אומן, שהשקיע כל חייו בפארק זה. מעורר השרעה. אפילו הבנות שלי התפלאו. היינו בו כשעתיים.

לאחר מכן, עדיין בדורבוי, ביקרנו בתערוכה CHOCOPALACE. זוהי תערוכה של פיסול בשוקולד. יום זה הוא יום לפני אחרון של התערוכה לכן הם הוציאו קופון שנותן 50% הנחה. שילמתי 24 יורו במקום 48 לארבעתינו, וציפיתי שתמורת מחיר מקורי של 20 יורו למבוגר זאת תהיה תערוכה מדהימה. אז ממש לא. יש כמה פסלים נחמדים, אבל יחסית מעט למחיר כזה. 20 דקות וגמרנו.

ביציאה יש דוחנים של פרלינים בלגיים איכותיים ויקרים מאוד. קנינו קצת כי יקר, אבל שוקולד איכותי מאוד.

טיול קצרצר בדורבוי, שהיא עיר יפיפיה ומאוד מאוד קטנה. לוקח 10 דקות לחצות אותה.

סיימנו בסביבות 13:00 ונסענו לדינאן.

הפעם המסעדות עדיין פתוחות ואכלנו ארוחה טובה. אלעל בינתיים שלחו מייל שהטיסה יוצאת באיחור, אז יש לנו מלא זמן.

הבעיה שדינאן היא עיר יפה מאוד ללא שום אטרקציה לילדים. משכתי אותם שעה, ראינו את הכנסיה, את גשר הסקסופונים, היה שם איזשהו פסטיבל סיני עם בובות ומנורות. אבל היה קצת גשם וקר, והמשפחה הודיעה לי שלא אכפת להן שיש עוד זמן, מבחינתן שנישב באותו, הן לא מסוגלות לטייל יותר.

בדרך חזרה לשדה התעופה וויז עשה קצת בעיות אז נסענו באיזושהי דרך מקסימה, עברנו כמה כפרים של בקושי 10 בתים (ואישתי אמרה שעל רובם היה שלט למכירה) וכך נגמר הטיול.

קצת פרטים “טכניים” ומחירים

טיסה

טיסת אלעל לבריסל, הוזמנה כ 5 חודשים מראש. 4 כרטיסים עלו 4100 שח, כולל תשלום על מושבים.

אלעל איחרו גם בהלוך וגם בחזור.

בהלוך ברגע האחרון גילו תקלה במטוס, כשכבר ישבנו בפנים, הורידו אותנו והעבירו למטוס אחר. איחור של 3 שעות. מזל שבעלי החווה הראשונה אמרו שלא אכפת להם, הם פשוט לא נועלים את החדר ממילא.

בחזור הודיעו כמה שעות לפני ההמראה שהטיסה תתעכב בשעה וחצי. בפועל זה היה יותר משעתיים , כך שהגענו הביתה ב 4 בבוקר והפסדתי עוד יום עבודה.

לינה

שתי לילות בחווה Boerderij de Verwondering . ידעתי שיומיים הראשונים יהיו עמוסים, לכן רק נישן שם, אז חיפשתי משהו זול. החווה הזאת היא פעילה, יש להם 90 פרות, 10 סוסים, וכלב מקסים. ארוחת בוקר צנועה, אבל לא רעה , והחלב טרי מאותו הבוקר. החדר שלקחנו הוא עם גלריה, שם ישנו הילדות, ומיטה זוגית. מטבח משותף לכל האורחים. יש סה”כ 5 חדרים נדמה לי. חיות משק הקסימו את הילדים, בעיקר עגל קטן, הסוסים והכלב.

הוזמן דרך בוקינג. 2 ליולות כולל ארוחת בוקר עול 160 יורו.

שבוע בפארק נופש CENTERPARCS ERPERHEIDE

בחרתי בפארק הזה כי יש בו הרבה מה לעשות, הוא היה במיקום טוב, זול, ציון טוב בכל האתרים והבקתה לא קטנה מדי.

אכן לא איכזב. פארק המים מעולה, משחקיה גדולה ומגוונת, יש חיות, שבילים בתוך יער, ביקתה מצוידת בכל מה שצריך. הדבר היחיד שעיצבן אותי זה הכביסה. כשהיינו בלנדל בקיץ, זה היה שירות עצמי. כל כביסה 5 יורו, ותדחוף כמה שאתה רוצה מתי שאתה רוצה. פה זה מאויש, אז פתוח רק בשעות מסוימות, ועולה כביסה 2 יורו לקילו וייבוש עוד 1.5 יורו. היינו עם 8 קילו, אז זה יקר מאוד. בסוף כשקיבלנו את הבגדים מסתבר שהמפעילה לא שמה מרכך, ומרגישים את זה.

הבקתה כוללת 2 חדרי שינה קטנים, כל אחד עם 2 מיטות יחיד מחוברות. אין מיטה זוגית. המטבח קטן וכולל מקרו, מקרר, כיריים ללא תנור. הסלון בגודל סביר. יש חימום, אין מזגנים.

במתחם יש סופר די רציני , בגודל של סופר שכונתי, עם מבחר די גדול, ומאפים טריים.

יש הרבה מאוד פעילויות, חינמיות ובתשלום.

הוזמן ישירות דרך האתר של סנטרפארקס 4 חודשים מראש. עלה 489 יורו לשבוע, כולל כל התוספות המנדטוריות, והזמנתי גם מגבות ומיקום מועדף. מחיר בדיחה.

2 לילות בכפר נופש SUNCLASS DURBUY

כפר נופש זה נמצא ממש ליד דורבוי. הבקתות בבעלות פרטית, כך שכל אחד משכיר אותן בדרכים שונות. אני השכרתי את הבקתה בבוקינג, ורק אחר כך הבנתי שזה נמצא בכפר נופש.

הבקתות מקסימות, ממש בתוך יער. בקומה הראשונה יש סלון גדול, מטבח, מקלחת ושירותים. בקומה השניה 2 חדרי שינה. יש עוד מיטה במסדרון כך שאפשר לישון בהרכב של 5 אנשים.

בכפר יש בריכה מקורה (לא הספקנו להשתמש), משחקיה בחוץ לילדים קטנים. יש 3 מכונות של מוצרי סופרמרקט, אין סופר או מכולת. אפשר להחנות ליד הבקתות, אבל הכניסה לבקתה מאחורה, וצריך לטפס 10-15 מטר במדרון תלול עם כל המזוודות. גם בתוך הבקתה העליה לקומה השניה היא בסולם תלול. לנו זה היה בסדר, אבל אם ילדים קטנים לא הייתי עושה את זה.

בבקתה יש כל מה שצריך עבור בישול, אבל אין מגבות או סדינים. את המגבות הבאתי מהפארק הקודם, את הסדינים וציפות השכרתי במקום. עולה 7.5 יורו לאדם.

המחיר ל 2 לילות, כולל סדינים היה 230 יורו.

רכב

התחלתי לעקוב אחרי מחירי הרכב בשדה התעופה של בריסל כבר מיום הזמנת הטיסות. חיכיתי שהמחירים יירדו. הסתכלתי באתרים של כל החברות הגדולות וגם ברנטאלקארס. המחיר היה יותר גבוה מהטיול הקודם שלנו בקיץ בהולנד, גם הוא היה דרך בריסל. מוזר – פחות ימים, לא בעונה, אותה קבוצת רכב והמחיר גבוה יותר. ברנטאלקארס המחיר היה גבוה יותר וגם אורן מרום (איש מקסים שבאמת ניסה לעזור) לא הצליח להוריד את המחיר.

חודש וחצי לפני הטיול כבר נשברתי והזמנתי רכב ישירות דרך סיקסט. יש להם אפשרות לקנות ביטוח עם השתתפות עצמית של עד 1500 יורו תמורת תוספת קטנה. ביטול השתתפות עצמית מאוד יקרה, אז לקחתי ביטוח של חברה אחרת, עליה קראתי הרבה תשבוחות באינטרנט.

רכב מקבוצת FWAR (סטיישן גדול אוטומטי) ל 11 ימים עלה 505 יורו.

ביטוח החזר השתתפות עצמית עוד 60 פאונד דרך worldwideinsure.com.

עשינו בטיול הזה 1500 ק”מ, הדלק עלה בערך 150 יורו. (מחירים בבלגיה 1.3-1.4 יורו לליטר).

סיכום הוצאות

דלק 700 שח

הוצאות בארץ (מוניות לנתב”ג, סימים, ביטוח נסיעות) 800 שח

מחייה (סופרים, מסעדות, חניות, מזכרות) 5000 שח

סה”כ הוצאות ישירות 20,400 שח.