אנחנו זוג ושתי בנות בגילאים 12 ו 10.

היינו בהולנד וקצת בבלגיה , 14 ימים מלאים. מ 29.6.2017 עד 14.7.2017

2 טיולי כוכב, אחד בפארק נופש והשני בחווה חקלאית פעילה.

טיסות

את הטיסות הזמנתי עוד בפברואר. טיסות לבריסל עלו לי 4300 שח בלבד. טיסות לאמסטרדאם באותה העת עלו כ 7000 שח, ואפילו טיסות של טראנסאוויה או איזיג'ט היו עולים יותר.

אלעל כרגיל דפקו אותנו. בהלוך הטיסה יצאה באיחור של שעה וחצי, וחששתי שהרכב שהזמנתי יימסר למישהו אחר. בחזור , למרות ששילמתי 40 דולר להושבה ביחד, הם עשו מה שבא להם, וסידרו אותנו שונה ממה שבחרתי.

לינה

לילה ראשון ישנו בברוז'. מלון GRAND HOTEL DU SABLON שנמצא ממש במרכז. עלה 154 יורו ללילה כולל ארוחת בוקר. מלון מעולה, הזמנתי חדר משפחתי וקיבלנו בעצם דירת 3 חדרים בלי מטבח. המלון יושב בתוך מבנה וותיק, אבל מתוחזק היטב ומשופץ בפנים בסטייל. מאוד אהבנו.

7 לילות היינו בפארק נופש LANDAL WATERPARC VELUWEMEER. כפר הנופש נמצא קרוב לעיירה הארדרוויק, איפה שהדולפינריום. בחרתי בו כי חיפשתי ווילה גדולה, במחיר ובמיקום טוב, ושגם התגובות יהיו טובות. כל הישראלים נוהרים לדה אמהוף או לראביט היל, אבל מקריאה ברשת באנגלית התרשמתי ששני הפארקים די מיושנים, ופארק המים שבתוכם לא ינוצל על ידינו. אז בחרתי בעצמי את הפארק הנ”ל על סמך הקריטריונים שלי.

הפארק היה הצלחה עצומה. בחרתי קוטג' דו-קומתי כדי שלבנות תהיה קומה משלהן. בקומה הראשונה יש סלון גדול, מטבח מאובזר וחדר שינה עם שירותים ומקלחת. בקומה השניה חדר שינה ענק, שירותים, מקלחת וגם אמבטיה. בפארק עצמו יש בריכה מקורה מחוממת שפתוחה עד 10 בלילה, מה שאיפשר לנו להיות בה כמעט כל ערב. יש מגלשה אחת, בריכת תינוקות וסוג של ג'קוזי. זה היה מעולה לנוח אחרי יום עמוס באטרקציות. בנוסף בכפר הנופש יש סופר , מסעדה ומתקנים לילדים. מאוד מאוד נהנינו שם.

מחיר – שבוע מ 30.6 עד 7.7 עלה 591 יורו. זה כולל מגבות, מצאים, מיקום מועדף וביטוח ביטול הזמנה. מחיר בסיס ללא כל התוספות היה 429 יורו בלבד.

6 לילות הבאים היינו בחווה NEDER OUDLAND ליד אוטרכט. זאת חווה לגידול בשר ויש עשרות פרות וכבשים בשדה, ובנוסף סוס פוני (לא לרכיבה), עז, תרתנגולות, כלב וחתולים. בחווה יש 2 דירות, אנחנו לקחנו את הגדולה עם 2 חדרי שינה. הדירה מאובזרת בסגנון כפרי אמיתי, די מהמם, והמבנה עצמו שימש בעבר לצרכים חקלאיים ושופץ לחלוטין.

גם כאן נהנינו מאוד. יש טראמפולינה גדולה בחצר והבנות קפצו כל ערב שלא היה רטוב. הלכנו לבקר את החיות וללטף אותן. הבעלים מקסימים ונהדרים, לא לוקחים מקדמה אפילו, עוזרים בכל מה שיכולים ואוהבים ישראלים.

מחיר ל 6 לילות – 700 יורו.

לילה אחרון לפני טיסת בוקר חזרה ישנו במלון NOVOTEL בשדה התעופה של בריסל. זהו מלון 3 כוכבים סטנדרטי. קיבלנו חדר קטן וצפוף שנקרא אצלם “חדר משפחה”. יש שאטל חינם לשדה כל 20 דקות (לוקח 5 דקות להגיע) וזה בעצם היתרון היחיד של המלון. הייתה אי הוונה מסוימת בקבלה, והפקידה התחילה להתעצבן עליי ולעקם את האף. ממש כמו הצרפתים. ביקשתי מאישתי (ילידת צרפת ודוברת השפה) להגיד משהו בצרפתית ופתאום הפקידה מחייכת, נחמדה, ואי ההבנה נפתרה תוך שניה.

מחיר ללילה – 100 יורו, לא כולל ארוחת בוקר. ארוחת בוקר בתוספת תשלום של 20 יורו לאדם, זה היה נראה כמו ארוחת בוקר קונטיננטלית אז ויתרנו.

רכב

חיפשתי רכב אוטומטי שיוכל לכלול הרבה מזוודות. זה לא ברור מאליו באירופה והמחירים אצל דילרים ישראלים וגם ברנטאלקארס היו בשמיים, 800 יורו ויותר. החלטתי לחפש גם באתרי חברות רכב בחו”ל, ולהפתעתי SIXT פירסמו רכב מסוג FWAR (רכב סטיישן אוטומתי גדול) בכ 500 יורו ל 14 ימים. הקאטץ' היה שזה כלל השתתפות עצמית מלאה והגבלת קילומטראז' לכ 2500 קילומטר. עם קילומטראז' לא הייתה לי בעיה, כי 2500 ל 14 ימים זה הרבה, וגם כל קילומטר נוסף עולה 0.21 יורו, שגם זה סביר. ביטול השתתפות עצמית דרך האתר של סיקסט היה עולה לי כ 300 יורו נוספים, והמחיר היה מתקרב למתחרים. אז בחרתי באופציית ביניים – באתר ניתן לבחור הגבלת השתתפות עצמית עד 1500 יורו בכמה גרושים, וזה מה שעשיתי. בנוסף, אחרי חפירות ברשת, רכשתי החזר השתתפות עצמית עד 5000 יורו דרך חברת worldwideinsure.com . לפי התגובות ברשת הם אשכרה מחזירים את הכסף, ואני נהג זהיר, כך שלקחתי את הסיכון.

בסוף קיבלתי רכב מסוג פולקסווגן טיגואן, דיזל, מנוע 2 ליטר, מצויד ב GPS ובגאז' בינוני. הפקיד טען שזה שידרוג לעומת FWAR שהזמנתי, ויכול להיות שהוא צודק. רכב מעולה.

השכרת רכב, כולל השתתפות עצמית עד 1500 יורו – 520 יורו.

ביטוח החזר השתתפות עצמית ל 14 יום – 43 יורו.

דלק במהלך הטיול, 2600 ק”ם, 160 יורו.

אוכל

ארוחות בוקר ורוב ארוחות הערב אכלנו בחדר בהכנה עצמית. הסופרים בהולנד מגוונים ודי זולים לעומת ישראל. אבל הם לא גדולים. הכי גדול שהיינו בו הוא סופר של PLUS ליד אוטרכט והוגדר “ענק” על ידי בעלי החווה שלנו. בארץ זה היה נחשב סופר בגודל בינוני, חצי חינם שאני קונה בו גדול פי 2 לפחות.

האוכל במסעדות הייתי מגדיר כגרוע עד מזעזע וגם יקר מאוד. הכל מטוגן בשמן עמוק, פסטה עיסתית, המבורגר שנשכח בפריזר לשנתיים, חצי עוף שרוף ופנקייקים לא טעימים. לא זוכר אפילו ארוחה אחת שהייתה לי טעימה. הכי טעים שאכלתי היה מקדונלדס.

ומחירים – 4 פנקייקים כ 50 יורו, שניצל שרובו פירורים 10-15 יורו, שתיה קלה במסעדה 2-3 יורו, ורק מקדונלדס זול.

הטיול:

29.6 יום חמישי. נוחתים בבריסל ב 19:00 במקום 17:30, מקבלים את הרכב ונוסעים לברוז'. קיבלנו את החדר, התפעלנו ממנו ומהמארח הנחמד מאוד, ויצאנו לעיר לטיול קצר ולנשנש משהו.

30.6 יום שישי. היה יום גשום ובכל זאת טיילנו קצת בברוז'. העיר יפה מאוד, החלק המעניין מספיק קטן לטיול רגלי. ויתרנו על שייט ועל הכנסיות, סתם שוטטנו בשוק, ברחובות ובחנויות. אחרי 4 שעות לבנות נמאס מזה, ולנו נמאס מהגשם הלא פוסק, אספנו את רכב מהחניון, את המזוודות מהמלון ונסענו להולנד.

היו פקקים גדולים, בעיקר בבלגיה, ולקח לנו 5 שעות במקום 3 שעות. נאלצנו לעצור גם לארוחת צהריים במקדונלדס כלשהו בדרך. הגענו לכפר הנופש בסביבות 20:00, אבל הקבלה הייתה פתוחה כי זה יום ההגעה של כולם. קיבלנו חדר, זרקנו את המזוודות בסלון ונסענו לסופרמרקט ג'מבו בהרדרוויק להצטיידות ראשונית. פתוח עד 21:00.

סיכום – ברוז' יפיפיה וקטנה, שווה יום שלם למבוגרים ללא ילדים.

1.7 שבת. נסענו לדולפינריום. מצאנו אותו מעניין מאוד ונהנינו בו כולנו. גם המופעים מרשימים, וגם בריכות של דולפינים וכלבי ים שבהם הם משחקים להנאתם ולא כדי לבדר את הקהל. יש בריכת דולפינים וניבתנים שצד אחד שקוף, והם באים להסתכל על אנשים. כיף לראות חיות אלה ממרחק של מטר.

בדולפינריום יש מופעים של חיות ים, הלו”ז לא קבוע. מחלקים עלון מידע בכניסה עם שעות המופעים לאותו יום. בדר”כ יש שני מופעים זהים ביום, אחד בבוקר והשני אחה”צ. ראינו את כולם, ונהנינו מכולם חוץ מחתולי ים. חתולי ים זה לא מופע בעצם, הדגים שוחים כרגיל, רק שאיזה הולנדי חופר 20 דקות. יש משחקיה לילדים בנוסף, ומזנון עם אוכל מזעזע. מומלץ לקנות כוס שתיה חופשית ב 4 יורו, ולמלא אותו בקפה או שוקו במהלך היום.

היינו בדולפינריום כ 5 שעות, היינו נשארים עוד אלמלא קור וגשם.

משם נסענו לפי התכנון לשופינג ב BATAVIA OUTLET. זאת הייתה עכזבה גדולה, המחירים כמו בארץ או יקר יותר וקנינו בקושי 2 פריטים.

2.7 יום ראשון. נסענו כשעה לפארק הקופים APENHEUL. הפארק נמצא ביער יפה, מטופח, אבל החיות לא מסתובבות בין האנשים כמו שחשבתי, אלא ישנים, או יושבים על העץ, והרבה פעמים רחוק מאוד מהקהל. זה די הזכיר לי את פארק הקופים בארץ, רק שהיער יפה יותר. היינו שם אולי 3 שעות, כולל עצירה לאוכל ומשחקים במתקנים.

בתכנון היה פארק החבלים הסמוך, אבל ויתרנו עליו בגלל מזג האוויר.

בתכנון היה שוב BATAVIA OUTLET, אבל כמובן לא נסענו.

במקום זה נסענו למסעדה עם לונהפארק קטן http://speelparadijsvoorst.nl וזה היה כיף לבנות.

3.7 יום שני. נסענו לחיטהורן, הגענו ב 10-10:30, השכרנו סירה אצל מייק לשעה ויצאנו לדרך. חיטהורן יפה מאוד, אבל בהמשך הטיול עברנו בכפרים לא פחות יפים. לא מבין מדוע חיטהורן נחשבת ליפה מכולן, לי כל הכפרים האלה נראים אותו דבר.

כשהחזרנו את הסירה אנשים כבר חיכו בתור. יצאנו לטיול רגלי , הסתובבנו עוד כשעה עד שלבנות נמאס. הן לא אהבו לא את השייט ולא את ההליכה סתמית ללא מטרה. גם גלידות והבטחת ארוחת צהריים לא עזרו.

נסענו לפסטיבל פיסול בחול Zandsculpturenfestijn. היצירות די מהממות, אבל לא כל כך מעניינות את הילדים. סחבנו אותם כשעה, אני הייתי נשאר גם שלוש.

משם נסענו למסעדת עמי ותמי שנמצאת 5 דקות מכפר הנופש. האוכל בינוני אפילו להולנד, אבל העיצוב והמשחקים מעל ומעבר. בסופו של דבר נהנינו שם מאוד.

4.7 יום שלישי. אפטלינג. לא ארחיב יותר מדי, הכל כבר נכתב. יש אטרקציה חדשה בשם סימבוליקה, והתור אליה אורך מעל שעה כל היום, כולל גם בערב. לא ביקרנו. הסיכוי היחיד לבקר בה ולא לעמוד יותר מדי זמן בתור הוא להגיע לפתיחה ולרוץ לשם איך שפותחים את השערים.

הספקנו די הרבה, כ 15 מתקנים.

5.7 יום רביעי. אחרי אפטלינג צריך יום מנוחה. בבוקר שכרנו אופניים, נסענו קצת בפארק , נחנו, ובצהריים נסענו לשופינג בעיר ALMERE. יש פרימארק וכל רשתות הבגדים שהבנות חשבו עליהן. הבנות ואישתי עשו שם קניה רצינית, גם בפרימארק וגם מחוצה לו, ובעבירו כמה שעות בכיף.

העיירה עצמה נראית כמו מקום מקלט לפליטים, שונה מאוד משאר הולנד שביקרנו, אבל לא הרגשנו מאוימים. כולם נחמדים, כולל מוכרות מוסלמיות.

6.7 יום חמישי. אמסטרדאם. חניתי במרכז העיר בחניון Oosterdok, 20 יורו ליום. לדעתי לא שווה, עדיף P+R. לקחנו אוטובוס תיירים, היה מחניק ולא כל כך מוצלח. היה יום חם, הגג סגור והמזגן חלש. טיילנו קצת כי ב 14:15 היו לנו כרטיסים לבית אנה פראנק.

בית אנה פראנק מרגש מאוד. יש מדריך קול גם בעברית, לכן גם הבנות יכלו להבין. אחד משיאי הטיול.

אכלנו בפנקייקיה ליד שהייתה סבירה יחסית. אחר כך לקחנו שייט בתעלות, שהיה קצת יותר מוצלח מהאוטובוס אבל בדיעבד הייתי מוותר גם עליו.

התקפלנו די מוקדם והלכנו להנות מכפר הנופש שלנו.

7.7 יום שישי. עוזבים את כפר הנופש, ועם כל המזוודות נסענו למוזיאון הפתוח בארנהם. ציפיתי שלבנות יהיה משעמם, אבל המוזיאון הפתיע לטובה. יש הרבה פעילויות, אטרקציות מסוגים שונים, ובילינו שם 5 שעות עד הסגירה בחמש.

אחר כך נסענו לחווה , והבעלים ערך לנו סיור בחווה ופטפטנו קצת. אנשים נהדרים והילדים היה בשמיים מהחיות ומהטראמפולינה.

8.7 יום שבת. לפי התכנון הפעילות הראשונה היה שוק הגבינות בוורדן, אבל וויתרנו עליו. נסענו למבצר דה האר כדי להסתכל מבחוץ, כי ידעתי שזה לא מעניין את הבנות מה יש בפנים. עכזבה – לא רואים כלום מבחוץ. הכניסה יקרה מאוד, לכן לא נכנסנו ונסענו לאוטרכט.

אוטרכט הייתה יפה מאוד, עמוסה באנשים שיושבים בבתי קפה, סירות בתעלות, מלא חנויות ווייב שונה מאמסטרדאם. עיר מקסימה ויפה, והמשפחה ערכה קניות בחנויות הרבות שיש במרכז. לא נכנסנו לשום מוזיאון כי מוזיאון הרכבות ותיבות הנגינה לא עניינו אותן.

9.7 יום ראשון. שוב אמסטרדאם. חניתי ב P+R ארנה, לקחנו מטרו והסתובבנו ברחובות, שוק ניומארקט, והלכנו למדאם טוסו.

זאת הפעם הראשונה שלנו במדאם טוסו, ולבנות בגילאים האלה המוזיאון מתאים מאוד. גם אני ואישתי נהנינו. לא היה עמוס מדי, מקסימום מחכים כמה שניות בשביל להצטלם. שעתיים כייפיות.

לאחר שיטות בסביבת כיכר דאם ועכזבה מהמחירים בקאלברסטראט, חזרנו שוב לכיכר הפעם למוזיאון ריפלי.

היינו בריפלי בלונדון ומאוד אהבנו. באמסטרדאם נהנינו פחות, אולי בגלל שכבר היינו ומכירים חלק מהמיצגים. אבל בכל זאת נהנינו והיינו שם כשעתיים.

10.7 יום שני. בתכנון היה יום חופשי להשלמות של מה שלא הספקנו. החלטנו לנסוע שוב לאמסטרדאם, והמטרה העיקרית היא מוזיאון נמו.

המוזיאון מעולה, עה על כל הציפיות והבנות היו בשמיים.

בערב ביקרנו בצ'יינהטאון ובמקדש הבודיסטי שם.

11.7 יום שלישי. נפגשנו עם משפחה אחרת ונסענו לדלפט. היה גשם חזק מאוד והיה קשה להסתובב ברחובות. הילדים ייללו שזה משעמם ולנו היה קר ורטוב ממילא. אז לפי התכנון שהוסכם מראש נסענו להאג למוזיאון אשר ולפנורמת מסדך.

מוזיאון אשר היה מפוצץ בישראלים. יש להם דף הסבר בעברית כך שזה לא מקרי באות היום. כנראה שהישראלים מתורבתים יותר משאר התיירים שבקושי ראינו שם. אני כנראה פחות מתורבת מהרוב כי לא אהבתי. יש כמה יצירות יפות ומוזרות, אבל לא הייתי נוסע במיוחד למוזיאון הזה.

משם הלכנו ברגל לפנורמה. גם פה היו הרבה ישראלים ואני לא הבנתי מה כל כך מיוחד. כן, ציור גדול, שילוב של ציור וחפצים, אותי זה לא הרשים במיוחד. הבנות לפחות נהנו מקריינית בעברית. היינו בפנורמה חצי שעה.

אחר כך חזרנו לכיוון הארמון, שגם הוא לא מרשים במיוחד לעומת ארמונות אחרים באירופה.

על חוף שוונינגן ויתרנו כי היינו כבר עייפים.

12.7 יום רביעי. בתכנון היה יום ארוך: אדם-וולנדם-מפעל קבקבים-זאנסה סכאנס.

בבוקר נסענו לאדם לראות סוך סוף שוק גבינות. מקסים, מיוחד, שווה ביקור, אבל לא להתעלף. קניתי כמה גבינות שם, הבטיחו שלא יתקלקל ואכן כך.

על וולנדאם וויתרנו, כי היה גשום ולחוץ בזמן.

נסענו ל ALIDA HOEVE, שלפי התיאורים זה מפעל לקבקבי עץ וגבינות אז גבינות זה רק חנות, והרבה יותר יקר מהשוק. מפעל לקבקבי עץ זה בעצם פינה בתוך חנות מזכרות עם מכונת ייצור. ההדגמה נעשית רק אם יש הרבה אנשים. למזלינו הייתה צריכה להגיע קבוצה, אז חיכינו 5 דקות ובעל החנות אכן הדגים איך מייצרים קבקבי עץ. הכל חינם, אבל לא הרגשנו נעים ולכן קנינו קצת מזכרות למרות שהחנות יקרה.

מכאן נסענו לזאנסה סכאנס. מקום יפה ומיוחד, אבל היה כבר קר מאוד וגשום ולאחר כשעה התקפלנו משם. נכנסנו רק לתחנת רוח אחת, של התבלינים, שמבחוץ נראית יותר יפה מאשר מבפנים. בפנים זה בעצם רק חנות.

בערב שוב נסענו לעמי ותמי, כי המשפחה השניה עוד לא היו שם. הפעם בחוכמה רבה הזמנתי עוגת תפוחים במקום פנקייק, והעוגה הייתה מעולה.

13.7 יום חמישי. עוזבים את החווה. בערב צריכים להגיע לבריסל. אין תכנון מיוחד ליום הזה.

החלטנו לבקר בעיירה OUDWATER ובמוזיאון המכשפות בה. העיירה מאוד יפה ושלווה, ואין כמעט תיירים. חניה בשפע בחינם במרכז העיירה. התאהבתי. הלכנו למוזיאון, שהוא קטן מאוד , מקרינים סרט באנגלית על הסיסטוריית צייד מכשפות בהולנד, ומחלקים חידה. הבנות רצו לפתור את החידה ולכן היינו שם כשעה.

אחר כך נסענו לבריסל. זכרתי שהיו הרבה פקקים בדרך מבלגיה להולנד, אבל בחזור הגענו בלי פקקים.

קיבלנו חדר, והיה לי עוד כמה שעות עד החזרת הרכב, אז נסענו לטיול קצר בבריסל.

אמא'לה איזו עיר. אחרי הולנד זה היה נראה כמו סיוט. מלא שחורים ומוסלמים שנראים מפחידים, אנשים נוסעים על 80 איפה שמותר 30, הולכי רגל עוברים באדום או הולכים באמצע הכביש, חלק מהבתים נראים כמו אחרי המלחמה. הילד המשתין זה סתם פסל קטן והתיירים חוסמים את הרחוב כדי לצלם אותו או איתו.

אחרי שעתיים של טיול מאולץ וכמה מבטים מאנשים שלא נראים נחמדים, הלכנו לסופר כדי לקנות משהו לארוחת בוקר למחרת וברחנו.

נסענו לשדה התעופה להחזיר את הרכב ולאכול משהו.

14.7 טיסה יוצאת ב 11 ואני רציתי להגיע לשד”ת ב 9 כדי להספיק לקבל החזר מס. לקח לנו הרבה זמן בתור שם ובקושי הספקנו לטיסה.

סיכום הטיול:

אוכל במסעדות גרוע, עדיף לבשל בדירה או לקנות אוכל מוכן בסופר ולחמם.

ערים ועיירות מקסימות, לא חייבים את אמסטרדאם, חיטהורן או זאנסה סכאנס כדי להנות מהיופי הזה.

אהבנו מאוד את הדולפינריום, אפטלינג, נמו, מדאם טוסו וגם ריפלי, המוזיאון בארנהם, מסעדת עמי ותמי. ערים – ברוז' , אודווטר, אוטרכט.

לא חייבים, אבל גם בסדר – פארק הקופים, פיסול בחול, שייט באמסטרדאם, חיטהורן, מוזיאון אשר, פנורמת מסדך, שוק גבינות, זאנסה סכאנס.

על הפנים – אוטובוס תיירים באמסטרדאם, בטאביה אאוטלט והעיר בריסל.

מחירי הכרטיסים לאטרקציות בשקלים

חלק גדול מהכרטיסים הזמנתי מראש, כדי לנצל מבצע כלשהו או להימנע מתור בקופות.

אנה פראנק 110 דרך האתר הרשמי

אשר+מסדג 230 במקום

עוד אתרים של קופונים או הנחות שלא יצא לי להשתמש:

www.uitmetkorting.nl

www.dagtickets.nl (השתמשתי בו בעבר, אבל לא בהולנד)

www.minicards.com (אתר הנחות שלא מחייב קניית כרטיס. הקופונים כובדו)