שלום לכולם,

שאלנו, עזרתם, נסענו, מאוד נהנינו (נופים, עצים, ירוק, מים, מים ומים ועוד המון מים.....) וכעת הזמן לשתף אתכם בכמה חוויות / תובנות.

יודגש, המצ״ב הן הערות אישיות וסביר שחלקכם ימצא את עצמו מהנהן להסכמה וחלקכם לא יהנהן כלל.

אז ככה, מסלול של 11 ימים מלאים בחודש יולי 2013. הרבה נסיעות (כ -2,200 ק״מ) אבל מעבר לנסיעות - בקצב די רגוע. בספרים ובאתר יש המון חומר על הערים, העיירות והאתרים לכן לא ארחיב מעבר להערות מסוימות.

נחתנו בזאגרב ביום שישי בשעה 07:30 בבוקר. נמל תעופה די קטן, עם מחסור בחדרי שירותים תקינים (בייחוד לנשים). שכרנו רכב עוד מהארץ מחברת oryx. קיבלנו רכב שכבר נסע כ -80,000 ק״מ והיה דפוק ושרוט מכל כיוון שניתן לחשוב עליו. חשוב לפני קבלת הרכב לבדוק ולתעד כל שריטה, מכה, שבר וכל פיפסון קטן בקטנוניות וללא בושה (ואת הדיוק בכמות הדלק שברכב אל מול מה שרשום בטופס השכירות) כי בהחזרה בודקים בקפדנות....

מהירות הנסיעה בכבישים המהירים בקרואטיה וסלובניה היא 130 קמ״ש. בשאר בכבישים (הנפלאים) מהירות הנסיעה היא בין 70-100 קמ״ש. יש הרבה מנהרות וגשרים ששיטחו ויישרו את הדרכים ומנעימים את הנסיעה. בחלק מהדרכים הציוריות ובכניסה לכפרים המהירות יורדת ל -30-60 קמ״ש (זהירות, ברבים מהכפרים אין מדרכות והתושבים הולכים בצדי הכבישים כולל ילדים ורוכבי אופניים). השילוט בדרכים הבין עירוניות נפלא ועדיין מומלץ וכדאי להשתמש בתוכנת הניווט waze שעובדת כמו גדולה במיוחד בערים.

מעברי הגבול בין סלובניה וקרואטיה נמצאים במהלך הדרך בכבישים שמחברים את הערים מהמדינות הנ"ל (לא צריך לסטות מהדרך במיוחד). בכל מעבר שתי נקודות: הראשונה של המדינה ממנה יוצאים והשניה, במרחק של 10 מטרים ממנה, של המדינה אליה ניכנסים. בקרואטיה, בנסיעה מצפון לדרום (מספליט לדוברובניק) ישנה מובלעת קטנה של מספר קילומטרים בודדים בה חוצים את בוסניה (אין ברירה). גם שם יש שני מעברים: בכניסה וביציאה, וכאמור, בכל אחד מהם שתי נקודות ביקורת.

לבאים לסלובניה מקרואטיה (מכיוון זאגרב) כ - 10 ק"מ לפני מעבר הגבול ישנה תחנת דלק גדולה בה ניתן לקנות תמורת 15 יורו מדבקה לשבוע ימים שמתירה לך לנסוע בכבישים המהירים (אף אחד לא עצר אותנו לבדיקה אחרי מעבר הגבול) ובקושי רואים שוטרים בדרכים. הכבישים המהירים הם בני שני מסלולים לפחות בכל כיוון ורוב הכבישים המשניים הם בני נתיב אחד לכל כיוון, ועדיין, אין פקקים בשום מקום והתחבורה מתנהלת למופת.

בסלובניה משלמים ביורו. בקרואטיה, למרות שב - 1 ביולי 2013 הם הצטרפו לאיחוד, ברוב המקומות עדיין עובדים עם המטבע המקומי (קוּנָה) ואם נוחתים בזאגרב ואין עליכם קונות - הפתרון הנוח ביותר הוא למשוך כסף בבנקט, אחרת אין כסף למדחנים בחניות, אוכל, שתיה וכו' (כדי להימנע מאי נעימויות כדאי לדעת ולזכור, חלק מבתי העסק בקרואטיה מקבל רק מזומן!!!). בבתי מלון, תחנות דלק ומסעדות "מכובדות" יקבלו ללא בעיה גם יורו וגם כרטיסי אשראי.

אפרופו אוכל וקניות, סלובניה זולה ביחס לגוש היורו וביחס לארץ בכ - 30%, קרואטיה די דומה למחירי הארץ.

כל בתי המלון בהם התארחנו אותרו דקות לפני הגעה אליהם בהתאם לאזור בו היינו או רצינו להגיע באמצעות BOOKING.COM. לתשומת ליבכם, גם בקרואטיה וגם בסלובניהישנם צימרים רבים מאוד לאורך כל הדרכים ואין בעיה לאתר מקום לינה שאינו בית מלון (ישנם גם לא מעט חניונים מסודרים לקראוונים), אבל מאחר ולא חיפשנו כאלה, לא נספר עליהם. בנוסף, בכל בתי המלון להלן היה חיבור WIFI בחדרים וחנייה חופשית.

הזריחה מוקדמת יחסית (לפני שש בבוקר) והשקיעה לקראת תשע בלילה. המשמעות היא שיש המון שעות אור ופעילות כך שכמעט אין מגבלות שהות ולחץ זמן. הרבה מקומות ציבוריים פתוחים עד שעות השקיעה, כך שלראות מבקרים נכנסים לפארק או למבצר בסביבות 18:00-18:30 זה מראה שכיח.

הערה אחרונה לפני פירוט המסלול: הניקיון. בכל מקום מדהים, ובעיקר - שירותים נקיים, ומצוחצחים, בכולם ניירות טואלט, סבון וברזים מאיכות מצוינת, בחלקם גם ריח נעים. רובם ללא עלות.

יום שישי - זאגרב התגלתה לנו כעיר לא מעניינת במיוחד ולכן לאחר שלוש שעות הסתובבות נסענו לכיוון העיירה Rogaska Stalina, משם המשכנו לכיוון Ptuj והטירה, ואח"כ לכיוון Maribor (זהירות, המון מצלמות מהירות ומצלמות רמזור - WAZEוההתראות - חובה!!!). בסוף מצאנו מלון בוטיק מקסים (Kaliska Hotel) בעיירהPernica. תמורה נהדרת ומאוד מומלצת (74 יורו לזוג כולל ארוחת בוקר ונוף מקסים לאגם).

יום שבת - נסיעה לכיוון Celje ואח"כ לכיוון Novo Mesto שם מצאנו את מלון Hotel Balnea Superior בעיירה Dolenjske Toplice. תמורה נהדרת ומומלצת, 120 יורו לזוג כולל ארוחת בוקר.

יום ראשון - נסיעה לכיוון ליובליאנה, לינה בפנסיון Penzion Pri Zabarju. לא מפואר, אבל נקי ומסודר, עם בעלים מאוד נחמדים (יש להם שם אוסף גדול של בובות צפרדעים מכל המינים, הסוגים והצבעים שאורחים חוזרים מביאים להם.....). תמורה נהדרת ומומלצת, 75 יורו לזוג כולל ארוחת בוקר.

יום שני - נסיעה לכיוון Kranj - עיר שחבל להיכנס אליה. המשך ל -Radovljica ועצירה ב - Bled. כניסה לערוץ Vintgar המדהים והמיוחד (1.6 ק"מ הליכה לא קשה וחווייתית עד למפל הגדול האחרון ואח"כ חזרה....). לינה במלון Hotel Astoria Bled. תמורה נהדרת ומומלצת, 80 יורו לזוג כולל ארוחת בוקר ונוף לאגם. בטירה יש פאב עם אוירה מיוחדת שפתוח גם בלילה. בשיט לאי, מושטים בסירת משוטים (כרבע שעה - עשרים דקות לכל כיוון), בהגעה יורדים למנזר לחצי שעה וחוזרים לסירה ולמשיט שחותר חזרה. בבליד טיילת נחמדה וחיי לילה פעילים.

יום שלישי - נסיעה לאגם Bohinju. למרות שמשם אין דרך המשך לכיוון מעבר אורשיץ וצריכים לחזור לבליד - לא לוותר (אלא אם רוצים לעשות מאגם בוהיני עיקוף שאורך כשלוש וחצי שעות במקום שעתיים למעבר אורשיץ). משם כאמור, חזרה לכיוון בליד, ומשם ל - Kranjska Gora היפה ומשם לכיוון Bovec דרך מעבר ההרים אורשיץ - דרך יפייפיה. בובץ', לדעתנו, היא כנראה עיר שבנוייה יותר לתקופות החורף ובקיץ היא די שוממת ולכן החלטנו לנסוע מרחק גדול עד Postojna שם לנו במלון Hotel Epicenterשלמרות שמו נמצא בקצה איזור תעשייה. אף על פי כן, לאור קירבתו הרבה למערות פוסטוינה, המלון נחמד מאוד ומומלץ, 77 יורו לזוג כולל ארוחת בוקר ונוף לחורשה ולהרים.

יום רביעי - ביקור במערות פוסטוינה, הכניסה למערות (גם ב - Škocjan) היא כל שעה עגולה והביקור בכל מערה (ולא לוותר על אף אחת מהם, הן לא דומות) אורך בין שעה וחצי לשעתיים. משם למערת Škocjan, משם ל - Koper ומשם ל - Piran. בפיראן חיכתה לנו הפתעה קטנה. כאמור, הזמנו מלון באמצעות BOOKING.COM ושם נכתב שיש מקום חניה בקרבת המלון תמורת 7.5 יורו ליום. כשהגענו לפיראן, התברר שזו עיירה שאין אליה כניסת רכבים זרים, החנייה היא בכניסה לעיירה והמלון (Hotel Piran) שולח שאטלים לחניון כדי להביא את האורחים ולהחזירם למכונית. בלשון המעטה, סידור לא נוח במיוחד למי שרוצה להמשיך להסתובב מחוץ לפיראן. בנוסף, הגענו למלון אחה"צ וניסינו לנוח מספר שעות אך רעש מקדחה טירטר בראש מידי כמה דקות. בקבלה ניסו להסביר שזה מבחוץ, אולי הרעש של המזגן וכו'...... בקיצור, אם היינו יודעים זאת מראש, לא היינו מזמינים מלון בפיראן. למען ההגינות, באישור ההזמנה שבוקינג.קום שולחים כבר מפורט הסדר ההגעה הנכון (מאוחר מידי כבר אמרתי?). בכל מקרה, מלון מרכזי, חדר ונוף לעיר העתיקה נחמדים מאוד, טיילת הומה, 93 יורו לזוג כולל ארוחת בוקר.

יום חמישי - נסיעה לכיוון Porec, אח"כ ל - Rovini שתי עיירות שאסור להחמיץ. משם ל - Opatija. עיר יפה עם טיילת מרשימה. לינה ב - Hotel Villa Vera ב - Lovranהסמוכה. מלון יוצא מן הכלל ומאוד מומלץ (השילוט להגעה אליו מאוד מינימליסטי וקטן. אם נוסעים מאופטיה ללוברן פונים באחת הפניות שמאלה (אחרי Ika)). המחיר לזוג כולל ארוחת בוקר היה 89 יורו. בלילה נסענו גם ל - Rijeka כדי למצוא בילוי.... חזרנו מהר מאוד לאופטיה ולטיילת......

יום שישי - נסיעה לכיוון Slunj, עיירה מקסימה. בכניסה, מיד לאחר הגשר, לפנות ימינה לכיוון המפלים (לא להיכנס לתוך העיירה). במרכזם ישנה מסעדה שמגישה אוכל מקמח תירס. עצירה נחמדה. משם ל - Plitvicka Jejera אוסף של אגמים ומפלים נדיר. מומלץ להתחיל בנקודה מס' 2, ממנה לנסוע באוטובוסים הפנימיים לנקודה מספר 3, משם ללכת כ - 3-4 ק"מ לכיוון נקודה מספר 1 (הכיוון הכללי ברובו הוא ירידה ולכן זה מומלץ) ומשם לקחת את הסירה חזרה לנקודה מס' 2. סה"כ זמן לראות ולהתרשם עמוקות כ - 4 שעות. משם נסענו ל - Zadar עיר מקסימה עם מדרחובים רבים ורחבים, עם טיילת מקסימה והמוני אנשים. עקב עייפות הוזמן בטעות מלון באי Pag מרחק של 60 ק"מ (!!!) צפונית לזאדר. נסענו.... הגענו, ו... התאכזבנו קשות. מלון Hotel Meridijan, מלון של 4 כוכבים, סיפק מיטה זוגית חורקת עם שיפוע כלפי אמצע המיטה. מלון וחדר מפוארים אבל מיטה שהרסה את החוויה. תגובת עובדי הקבלה הייתה כל כך מביישת שלא אביא דברים בשם אומרם. שומר נפשו ירחק. 100 יורו ללילה (כולל ארוחת בוקר) מאכזב לזוג במלון שבעיירה Pag.

יום שבת - נסיעה לכיוון Split.עיר מקסימה, הומה אנשים. כיף. לנו במלון Biberon Residence. תמורה נהדרת ומומלצת, 102 יורו לזוג כולל ארוחת בוקר (המינימליסטית ביותר בנסיעה זו - 4 לחמניות + חמאה, 2 קרואסונים ושתיה).

יום ראשון - נסיעה לכיוון Dobrovnik. עיר עתיקה מקסימה, הליכה על החומות ושיטוט ברחובות, קסם של מקום. לנו ב - Hotel Adria, תמורה נהדרת ומומלצת, 130 יורו לזוג כולל ארוחת בוקר ונוף למפרץ.

יום שני - בילוי בדוברובניק וב - Cavtat המקסימה ונסיעה בצהריים לכיוון נמל התעופהCilipi שמרוחק 3 ק"מ מצווטאט.

מקווה שעזרתי ותרמתי לתכנון נסיעתכם.