חיפשנו יעד קרוב יחסית והחלטנו על רומא בחג הפורים. צירפנו עוד זוג והזמנו כחודשיים מראש טיסה עם מלון בחברת אל על.

יום שישי 10/3

נחתנו בשדה התעופה פיומיצ'ינו ומיד נתקלנו בתור עצום לביקורת הדרכונים. סיימנו אחרי יותר משעה ונסענו עם השאטל של איל הסעות שהוזמן מראש למלון Stendhal שליד תחנת המטרו ברבריני. הגענו ב-4 אחה"צ ולאחר התארגנות קצרה יצאנו לסיור ראשון בעיר. התחלנו במזרקת טרווי שנמצאת כ-5 דקות הליכה מהמלון.

המשכנו לכיוון הפנתיאון ובדרך נכנסנו לכנסיית סאן איגנציו די לויולה עם האשליה האופטית של כיפה המצוירת על תקרה שטוחה לגמרי. בפנתיאון יש כיפה אמיתית גדולה ומרשימה שעומדת על תילה כבר כ-2000 שנה. בכיכר ליד הפנתיאון נהנו העוברים, השבים והיושבים מהופעה של ליצן / פנטומימאי.

המשכנו להתרשמות ראשונה – אך לא אחרונה – מרחוב הקניות הראשי ויה דל קורסו. הקניה הראשונה הייתה כרטיס סים מקומי בסניף של TIM. תמורת 20 יורו קיבלנו הקצבה שמבחינתנו הייתה ללא הגבלה של גלישה, שיחות לישראל ושיחות מקומיות ששימשו לתקשורת בינינו. בשלב הזה נהיה לנו קר ולא היינו מצוידים כראוי אז נכנסנו לחנות הסמוכה והשלמנו את החסר, במקרה שלי סוודר.

הערה על מזג האוויר: במשך כל הטיול התמזל מזלנו והיו שמיים בהירים וזה בתקופה שבארץ ירד הגשם המסורתי של פורים. הטמפרטורות ביום היו סביב 18 מעלות בדומה לארץ אבל בלילה זה יורד לאזור של 2 מעלות כך שהקרירות מורגשת גם בבוקר ובערב. לאחר היום הראשון למדנו להצטייד בהתאם.

בשלב זה נהיינו רעבים. החיפוש אחר אחת המסעדות המומלצות לא צלח ולכן ישבנו במסעדה בכיכר הרוטונדה הצופה לפנתיאון ואכלנו כמה פסטות טעימות. רימו אותנו קצת במחיר של הבירות אבל לא נורא. תוך כדי שיטוטים גילינו את Giolitti מוסד שמוכר גלידות ועוגות מדהימות במחירים סבירים, מקום שחזרנו אליו גם בימים הבאים.

המשכנו דרך ויה קונדוטי למדרגות הספרדיות ומשם חזרה למלון, מרחק של דקות ספורות.

יום שבת 11/3

יום זה היה עמוס. התחלנו בכנסיית סנטה מריה מג'יורה היפהפייה ואח"כ לכנסיית סן פייטרו אין וינקולי הצנועה יותר שבה נמצא הפסל המפורסם של משה שפוסל על ידי מיכאלאנג'לו.

המשכנו בויה קאבור כדי לקנות כרטיסים לפורום הרומאי, כאשר הכרטיס תקף גם בקולוסאום ובגבעת פלטין. אנחנו הלכנו ישר לקולוסאום שבו היה תור הרבה יותר ארוך לכרטיסים. לפני הכניסה לקולוסאום יש ברזייה במבנה כחול שבו ניתן למלא בקבוקים במים קרים ואפילו בסודה.

ביציאה מהקולוסאום ישבנו בפיסת דשא בין הקולוסאום לשער הניצחון של קונסטנטין ואכלנו סנדוויצ'ים. במרחק קצר משם נכנסנו לגבעת פלטין שיש בה מקומות יותר מתאימים לפיקניק. מגבעת פלטין יש מעבר חופשי לפורום הרומאי, מה שלא היה ברור לי מראש. האתר מכיל שרידים מהרחוב הראשי של תקופת האימפריה הרומאית.

רצינו לראות את שער הניצחון של טיטוס והלכנו עד סוף האתר אחרי מקדש יופיטר והסתבר שזה לא השער הנכון וששער טיטוס נמצא בצד השני. לא התעצלנו והלכנו לראות את שער טיטוס שבו מככבת מנורת שבעת הקנים שנלקחה שלל מבית המקדש בירושלים.

יצאנו מהפורום ליד הקולוסאום, מילאנו סודה בברזיה ועלינו דרך הפורום של יוליוס קיסר לגבעת קמפידוליו הנקראת לפעמים גבעת קפיטולין. על הגבעה יש כיכר יפה שתוכננה על ידי מיכאלאנג'לו. מצדי הכיכר יש ארמונות שבהם המוזיאונים הקפיטול ינים שלא נכנסנו אליהם. באמצע הכיכר יש פסל של קיסר רומאי רכוב על סוסו (למעשה העתק של המקור שנמצא במוזיאון הסמוך).

מיד מאחורי הקפיטולין יש מונומנט עצום – איל ויטוריאנו שבו יש פסל של מלך איטליה רכוב על סוסו, קבר החייל האלמוני ושאר ירקות. אנחנו הסתפקנו בלהביט עליהם מלמטה. מיד בהמשך נמצאת כיכר ונציה שממנה מתחיל רחוב ויה דל קורסו שממנו פונים ימינה לויה דל טריטון שבו נמצא המלון שלנו. בדיוק בפניה יש סניף גדול של Zara. בערב קפצנו לראות שוב את מזרקת טרווי, הפעם בחושך.

יום ראשון 12/3

היתרון של המיקום של מלון Stendhal בנוסף לזה שאפשר להגיע ברגל לאטרקציות במרכז ההיסטורי הוא גישה לתחבורה ציבורית עם תחנת מטרו בכיכר ברבריני ותחנת אוטובוס עם כמה קווי אוטובוס ממש מחוץ לפתח המלון.

לקחנו אוטובוס לשוק Porta Portese שפעיל רק בימי ראשון. זה אינו אתר חובה אבל חובבי הקניות יכולים למצוא פה מחירים זולים לאחר מיקוח. כשסיימנו חצינו דרך שכונת טרסטוורה והאי טיברינה אל הגטו היהודי שבו יש חגיגת פורים כפי שנודע לנו מישראלים שפגשנו במלון. בכניסה הייתה כצפוי אבטחה.

אכן הייתה חגיגה יפה של הקהילה היהודית עם שירים במזרחית, ריקודים, תחפושות לילדים ושמחה רבה. בשבילנו זו הייתה חוויה מיוחדת. ניצלנו את ההזדמנות לאכול ארוחת צהריים כשרה במזללת שווארמה שזה היה כנראה היום הכי עמוס שלה בשנה. בין לבין ראינו גם את מזרקת הצבים שהייתה קרובה אך מחוץ להמולה.

חזרנו לטרסטוורה ולסמטאותיה הציוריות. לדעתי המקום התמסחר יתר על המידה והתמלא בדוכנים שמוכרים קשקושים בסגנון הטיילת שהייתה פעם באילת. בכל זאת בכיכר של כנסיית סנטה מריה בטרסטוורה נהנינו מהופעה של זמר קאנטרי ואחר כך של צמד נגנים תוך כדי שתיית כוס תה / קפה.

חזרנו באוטובוס למלון, הורדנו סופסוף את הפריטים שקנינו ולאחר מנוחה יצאנו רגלית לפיאצה נבונה, כרבע שעה הליכה. בכיכר מוארכת יפה זו יש שלוש מזרקות עם פסלים, המרשימה ביותר היא מזרקת ארבע הנהרות במרכז הכיכר. אכלנו ארוחת ערב נחמדה במסעדה באחת הסמטאות הסמוכות.

יום שני 13/3

יום זה הוקדש לוותיקן. הזמנו מראש כרטיסים למוזיאוני הוותיקן לשעה 12. בבוקר הלכנו ברגל לפארק וילה בורגזה שהיה חידוש מרענן בנוף העירוני. עברנו ליד אגם קטן ונהנינו מהשלווה ונשארנו עם טעם של עוד. סיימנו במרפסת Pincio הצופה מלמעלה על פיאצה דל פופולו ועל העיר, בין היתר גם על בזיליקת סן פטרוס שבוותיקן.

ירדנו אל פיאצה דל פופולו וחקרנו אותה קצת ולקחנו מטרו לוותיקן. בכניסה למוזיאון ראינו שנכון היה לקנות כרטיסים מראש ולחסוך את התור הארוך.

הייתה בעיה לדעת במה להתמקד במוזיאון העצום הזה. מצאתי רשימה טובה של 10 הגדולים באתר נחמד romewise.com, הדפסתי וזה היה המדריך שלנו.

אחרי כן הלכנו לכיכר סן פטרוס ושם ראינו תור ארוך לכניסה לבזיליקת סן פטרוס והחלטנו לוותר. בדיעבד אמרו לנו שהתור זז די מהר ומדובר בבדיקה ביטחונית בלבד כך שיכול להיות שפספסנו כאן.

חלפנו על פני מצודת סנט אנג'לו ועברנו את גשר סנט אנג'לו היפה והלכנו לראות שוב את פיאצה נבונה, הפעם ביום והמשכנו ברגל עד המלון.

יום שלישי 14/3

כבר ראינו את האתרים החשובים ברומא ולכן היום האחרון הוקדש לוילה ד'אסטה שבטיבולי ולהשלמת קניות. טיבולי נמצאת כ-30 קילומטר מרומא. החלטנו לנסוע בתחבורה ציבורית. לקחנו מטרו מברבריני לטרמיני שם החלפנו קו לתחנת טיבורטינה. הייתה לנו תקלה קטנה כשהתברר שהקו מתפצל לשני יעדים ולרוע מזלנו לקחנו מטרו ליעד השני כך שנאלצנו לרדת, לחזור תחנה אחת ולקחת את המטרו הנכון. מטיבורטינה יוצאים אוטובוס או רכבת לטיבולי. כשאנחנו הגענו הייתה רכבת. מחיר הכרטיס הוא 2.60 יורו בלבד והרכבת נוחה.

וילה ד'אסטה נבנתה על ידי אחד הקרדינלים במאה ה-15 והמיוחד בה זה הגנים עם מאות מזרקות וגם פסלים. על הארמון עצמו דילגנו. קנינו משהו גם בטיבולי וחזרנו לרומא. ברכבת חזרה עלתה כרטיסנית והזוג שישב לפנינו קיבלו קנס של 5 יורו כל אחד כי מחוסר ידיעה לא החתימו את כרטיס הנסיעה לפני שעלו לרכבת. ראו הוזהרתם!

בדרך חזרה ירדנו בתחנת רפובליקה שהיא תחנה אחת לפני התחנה שלנו וכך ראינו עוד כיכר יפה. חזרנו דרך ויה נציונלה וקנינו בחנויות שעוד לא קנינו בהן.

למחרת בבוקר לקחנו את השאטל של אייל הסעות לשדה התעופה ובזאת מסתיים הטיול.