ע”י שילוב של טיסה הלוך למילאנו וטיסה חזור מרומא ניתן לחרוש לאורך ולרוחב את טוסקנה והסביבה מבלי צורך לחזור לנקודת ההתחלה. כל זה תוך מסלול המשלב ערים, כפרים, טבע ונוף.

יום 1 – טיסה למילאנו

טיסה הלוך: טיסת איזי ג'ט נוחה למילאנו אשר יוצאת בשעות הצהריים ומגיע לפנות ערב.

רכב שכור של אוויס.

אנחנו עושים את דרכנו לעבר B&B Doria 44 – נמצא קרוב מאוד לתחנת התחתית Lorento ואת הרכב משאירים בחניון במרחק הליכה בעלות של 20 אירו ל- 24 שעות. לאחר מנוחה קלה והתארגנות יצאנו לבילוי ערב ברובע נאבילי, הוא רובע התעלות של מילאנו. אזור שוקק חיים בשעות הערב, ניתן לשוטט לאורך התעלות ולהתיישב באחד מעשרות הפאבים המציעים ארוחת בופה (כפי יכולתך) ומשקה ראשון בעלות של בין 6-12 אירו לאדם. אנחנו ישבנו במקום נחמד וטעים שנקרא: 2 shot אפשר לבחור גם בכל אחד אחר.

לינה: B&B Doria 44 חניון בתשלום בקרבת מקום

יום 2 – סיור במליאנו

היום הוקדש לסיור באתרי החובה של מילאנו. מהמלון לקחנו את קו M1 לתחנת ה- Dumo והמבנה המרשים מתגלה לעיננו כבר במהלך הטיפוס במדרגות המטרו. בדומה לכנסיות / קתדרלות רבות אחרות באיטליה המבנה בעיקר מרשים מבחוץ (בגודל והפיתוחים הרבים) ומהגג (הנוף) ופחות מזה בחלקו הפנימי. קנינו כרטיס הכולל כניסה ועלייה לגג במעלית. לאחר סיור קצר בפנים עלינו לגג.

ה- Dumo במילאנו

גילופים מרשימים על כל המבנה מכל צדדיו

הגג יפה ומרשים ניתן לטייל לכל אורכו ולהנות גם מהנוף

לאחר שיורדים חזרה אל הקרקע, אי אפשר שלא להיכנס לגלריית ויטוריו עמנואלה, שדרת הקניות היוקרתית של מילאנו עם כל המותגים המוכרים והמפורסמים. גם אם אין בכוונתכם לקנות כלום ממילא יש לחצות את הגלרייה על מנת להגיע ליעד הבא.

הגלריה היוקרתית – כנראה שלא תהיו היחידים שמסתובבים בה ולא קונים כלום

אם יצאתם מצדה השני של הגלרייה מצד שמאל יהיה בניין מאוד לא מרשים בחיצוניות שלו אשר אינה מרמזת כלום על מראהו המרשים מבפנים. מדובר בבית האופרה לה סקאלה, אם אתם מחובבי הז'אנר אתם יכולים לברר על כרטיסים למהלך שהותכם במילאנו.

בית האופרה לה סקאלה – אל תסתכל בקנקן…..

אלא במה שיש בו.

לאחר הסיור בבית האופרה, ניתן להמשיך ולהתקדם רגלית לעבר הטירה של מילאנו: Castello Sforzesco אם אתם חובבי מוזאונים ותערוכות ניתן לבלות בה זמן רב או פשוט להתרשם מגודלה ויופייה לחצות אותה ולנוח בגנים רחבי הידיים הנעימים שנמצאים מצידה השני.

Castello Sforzesco – גדולה ומרשימה עם תערוכות לרוב וגנים בצידה האחורי

לעת ערב ניתן לקחת את קו התחתית M2 ולעשות את דרככם אל עבר תחנת Garibaldi. צאו מהתחנה הרימו את ראשכם והגעתם לרובע העסקים וגורדי השחקים החדש של מילאנו. לאחר שתיכנסו תשוטטו במתחם ותתרשמו מהעיצוב היפה התקדמו דרומה דרך המדרחוב אל עבר שער Porta Garibaldi מצד שמאל שלו יהיה מבנה מרשים עם קיר זכוכית בעל השם המקורי Eataly מדובר בשוק אוכל ותוצרת מקומית איטלקית, שם תוכלו לרכז את כל קניות מתנות האוכל שברצונכם להביא ולהנות מארוחה טעימה באחת משלל המסעדות. בקומה העליונה יש אזור שבו כל חודש מתארחת מסעדה אחרת, שווה לבדוק אף פעם אי אפשר לדעת מי באה לביקור.

לינה: B&B Doria 44

יום 3 – הכפרים התלויים Cinque Terre לינה וארוחת ערב בלוקה

אירזו יום קודם, קומו מוקדם יחסית ולאחר ארוחת הבוקר ממתינה לכם נסיעה של 3 שעות אל עבר רצועת חוף בחלקה המערבי של איטליה. לוויז מכניסים: Monterosso Campo Sportvo מה שיביא אתכם לחנייה של הכפר הצפוני ביותר. הולכים מעט דרומה לתחנת הרכבת וקונים כרטיס חד יומי המאפשר לכם נסיעה חופשית ברכבת בין כל 5 הכפרים. נוסעים לכפר הדרומי ביותר Riomaggiore ובהתאם לזמן, למזג האוויר ולאווירה מחליטים בכמה כפרים רוצים לבקר, כמה לשהות בכל כפר וכיצד לעבור בינהם. כעיקרון אפשר באוטובוס, ברגל, בסירה אבל הדרך המהירה והמומלצת היא ברכבת. כאשר מידי פעם ניתן גם לשלב קטעים קצרים של הליכה בשביל האהבה: Via Dell Amore המחבר בין הכפרים וגם יאפשר לכם להתרחק מעט מהם על מנת לצלמם מנקודות תצפית טובות יותר.

Riomaggiore- הכפר הדרומי ביותר מבין החמישה

Manarola – לדעתנו הכפר היפה מבין ה- 5

Via Dell Amore – קטע משביל האהבה המחבר בין 5 הכפרים

Monterosso al Mare – אם מזג האוויר מתאים וזמנכם עמכם, זה כפר עם חוף רחצה מסודר.

אם החלטתם שברצונכם לבקר גם בפיזה, מכאן הנסיעה לשם קצרה. אנחנו ויתרנו על פיזה והמשכנו ליעד הבא שלנו העיר Lucca (לוקה).

מלון מומלץ:Lucca in Villa Lucrezia

מסעדה מצוינת: Cantine Bernardini. יש להזמין מקום מראש, מומלץ מאוד באיטליה לעשות שימוש באפליקציית The Fork הממליצה על מסעדות טובות באזורכם, נותנת גם מבצעים והנחות ומאפשרת הזמנת מקום דרך האפליקצייה.

יום 4 – סיור בלוקה ובפרינצה

היות ובילינו שעות רבות בכפרי הדייגים ללוקה הגענו בשעות אחר הצהריים. לכן החלטנו לנצל את הבוקר לסיור בעיר העתיקה ולהגיע לקראת צהריים לפירנצה.

העיר לוקה פחות מוכרת במסלולי הטיול הישראליים. יש לה עיר עתיקה קטנה ומקסימה המוקפת חומה שלמה בעובי של עשרים מטר ואורך של 4 ק”מ. ניתן ללכת בפארקים שעל גבי החומה, אבל סיור בעיר העתיקה מרשים ביותר. בעיר המון כנסיות מרשימות בחיצוניותן, מגדלים שניתן לטפס עליהם לתצפית על העיר ועל הנוף.

Chaese di San Michele

Torre Guinigi – אם אתם בכושר זה המגדל לטפס עליו, אין מעלית והנוף מדהים

דוגמה למה שתוכלו לראות מראש המגדל

עזבנו את לוקה המדהימה ונסענו לפירנצה ההומה והמתויירת. לוויז הכנסנו את הכתובת Piazzale Michaelangiolo ולמעשה מגיעים לנקודת תצפית מאוד גבוה על כל פירנצה העתיקה. יש שתי אפשרויות, אחת להשאיר את האוטו בחניון למעלה ולעשות את דרככם לעיר העתיקה ברגל, אבל יש לקחת בחשבון שלחזור זאת עלייה לא קטנה. ניתן לחזור גם באוטובוס (קו 12) או במונית עלות של בערך 20 אירו. אפשרות אחרת היא לרדת עם האוטו למטה ולחפש חנייה / חניון בעיר עצמה. או לחנות במלון ו/או בחנייה שבהסדר עם המלון ולהמשיך משם ברגל.

התצפית על פירנצה מ- Piazzale Michelangiolo

אם החלטתכם לרדת ברגל, חיש מהר תגיעו לנהר, פנו שמאלה לאורך הגדה והליכה קצרה תביא אתכם לגשר המפורסם: Ponte Vecchio.

Ponte Vecchio

לאחר שצילמתם והצטלמתם על הגשר חוצים אותו וממשיכים ישר לכיכר הגדולה של העיר: Piazza delle Signoria

Piazza della Signoria

משם הליכה קצרה צפונה תביא אתכם ל- Duomo המרשים של וונציה.

ה- Duomo

כמובן שלכל אורך המסלול אתם יכולים לשלב מוזאונים וגלריות כמיטב טעמכם, אבל אם החלטתם שפסל דוד זה באמת הדבר היחיד והחשוב שיש לראות בפירנצה, אז דאגו להזמין כרטיסים מראש על מנת לחסוך את התור בכניסה והגיעו אל האקדמיה לאמנות של פירנצה.

פסל דוד – האקדמיה לאמנות של פירנצה

מלון בפירנצה – B&B Al Consolto כתובת: Via Solferino 10, Florance חניון קרוב בעלות של 25 אירו ל- 24 שעות.

מסעדה מומלצת – Cusina Toscana כתובת: Via Faenza 49R, Florence. מסעדה מקומית, איך מזהים? אין תפריט באנגלית ולא תמונות של המנות. אבל הצוות מקסים ואדיב והארוח ע”י השף במקום היא חוויה בפני עצמה.

יום 5 – סיור בדרך היין של קיאנטי

הגיע הזמן לעזוב את הערים הגדולות והכבישים המהירים ולצאת אל הטבע, העיירות והכפרים. כל מה שצירך זה לצאת מפירנצה דרומה לכיוון הכללי של סיינה ואתם על דרך היין של חבל קייאנטי. לאורך הדרך יש אין ספור יקבים וכפרים. צריך לקחת בחשבון שברבים מהם הטעימות הן בתשלום, לעיתים הן מחויבות בתאום מראש ובהרשמה לסיור (אין מה לעשות זה לא צרפת), כך שיש לעשות הכנה מוקדמת. אפשרות נוספת היא להיכנס לחנויות היין בכפרים ששם יש מבחר עצום מיקביי הסביבה ולפעמים גם יש בהן טעימות בחינם או בתשלום סביר. העיירות המומלצות לביקור לפי סדר הנסיעה הן:

Greve in chianti

Radda in chianti

Castellina in chianti

הסמל של מחוז קייאנטי ילווה אתכם לאורך כל הדרך ועל כל בקבוק יין

בארץ מזהירים מגמלים לאורך הדרך, בטוסקנה השלטים מעט שונים ואם יתמזל מזלכם אפילו תצליחו לראות כמה מהם

והירוק הבלתי נגמר הנשקף מכל כפר ומהדרכים.

אי אפשר לסיים יום כזה ללא המלצה על לפחות יין אחד וביקור ביקב שלו. את היין שבתמונה שתינו במסעדה בפירנצה, והיות והיקב היה בקרבת המסלול שלנו, נתנו קפיצה קטנה. והגענו ליקב מקסים בעיירה קטנה, שפתוח למבקרים במרבית שעות היום, אינו גובה תשלום על טעימות, האווירה במקום נעימה מאוד והנוף מדהים, המשכנו לשבת שם גם הרבה לאחר שסיימנו לטעום ולהצטייד.

היקב נקרא Tenuta di Lilliano ושעות הפתיחה מפורטות למטה

מכאן המשכנו אל המקום שיהווה את ביתנו ב-3 הימים הקרובים ובסיס היציאה לטיולי כוכב. התגוררנו בעיירה בשם Lornano, עיירה קטנה שאם כולם בבית היא מונה 80 תושבים. בעיירה יש B&B מעולה!!!!! בשם Podere Lornanino הכולל מלבד חדרים מרווחים מרוהטים ומאובזרים גם בריכה ומדשאות, ארוחת הבוקר ממתינה בסלסלה ליד החדר עם המרכיבים שבחרתם ערב קודם וכל מה שנשאר הוא להחליט אם רוצים לאכול אותה בחדר או ליד הבריכה. לפני ש”נולד” הצימר לבעליו יש גם מסעדת גורמה בכפר שכל כך אהבנו שפעמיים אכלנו בה ארוחת ערב, ועם האוכל ניתן לשתות את היין שמכין אב המשפחה ביקב המשפחתי. בקיצור “הכל כלול” הגרסה האיטלקית.

ככה נראה הצימר מהבריכה

וככה ניראת הבריכה מהצימר

יום שישי – עיירות ימי ביניים וסיינה

הבנו שזה הולך להיות לא קל להתנתק כל בוקר מהצימר המפנק, אבל באנו לטייל ולא לנוח , אם כי את היום הזה חילקנו ובאמצע חזרנו לצימר לנוח.

את היום התחלנו ב- Monteriggioni הנשקפת מהבריכה שלנו. זהו כפר קטן מאוד של בערך 10 בתים מוקפים חומה שלמה, ניתן ללכת על קטעים קטנים של החומה ולצפות אל הנוף, ובמרכז המבקרים יש גם מוזאון קטן שבו ניתן ללבוש את בגדי התקופה ואת ציוד המלחמה, חוויה אם מגיעים עם ילדים. החנייה בחניונים מסודרים מחוץ לחומות והביקור עצמו קצר מאוד.

monteriggioni – כפר קטן מוקף חומה שלמה

מכאן המשכנו לכפר יותר גדול ומוכר: San Gimignano. הכפר מפורסם בכמות המגדלים הגדולה שיש בו, מה שמשווה למקום את גרסת ימי הביניים של קו הרקיע של ניו-יורק. עוד תחום שהמקום מפורסם בו, נמצאת בו אחת הגלידות הטובות בעולם, שזכתה מספר פעמים לאורך ההיסטוריה בתואר הגלידה הטובה בעולם והיא נקראת: Gelateria Dondoli אז קחו לכם כדור או שניים בכוס או בגביע וצאו לסיור בסימטאות הכפר.

San Gimignano

Gelateria Dondoli

גרסת ימי הביניים לקו הרקיע של ניו-יורק – לא מזכיר את התאומים?

חזרנו לצימר למנוחת צהריים ולפנות ערב יצאנו לביקור בסיינה 10 ק”מ דרומית לכפר שבו אנחנו ישנים. כמו לכל עיר עתיקה לא ניתן להכנס אליה עם הרכב, לכן כדאי להכניס לוויז את הכתובת של החניון הקרוב: Siena Parking II Campo חניון גדול ונח, וכל מה שנותר הוא ללכת 700 מטר אל תוך העיר העתיקה. מגיעים אל הכיכר המרכזית והגדולה של סיינה הנקראת: Piazza del Campo, הכיכר ורחבתה הגדולה מזכירים צורה של צדפה, כאשר המבנה המרכזי בכיכר עם מגדל הפעמונים הגבוה והמרשים הוא Palazzo Pubblico או בעברית ארמון העם.

Palazzo Pubblico

לאחר שנחתם בכיכר על קפה / בירה ובמידה והגעתם כשבית הכנסת פתוח, עברו בסמטה משמאל למגדל הפעמונים, במזלג עולים ימינה, עולים דרך הקשת במדרגות אל בית הכנסת של סיינה.

בית הכנסת של סיינה – ללא כל סממן חיצוני ובשבת סגור, בררו לפני שעות ביקור ועלויות.

ניתן להמשיך ולהסתובב בסמטאות ובסופו של דבר להגיע גם ל- Duomo של סיינה וחזרה לחניון ולרכב.

ה- Duomo של סיינה.

יום 7 – מנזרים, כפרים והשלמת קניות

סיור הכוכב היום משלב ביקור במנזרים יפים ופעילים, עוד כפרים עם סימטאות צרות ונופים משגעים והיות והסוף מתקרב אז את היום סיימנו באוטלט גדול ומגוון.

לוויז מכניסים: Abbazia di Monte Oliveto Maggiore, אם תגיעו ביום ראשון ולפני השעה 11:00 תוכלו להנות מנגינת עוגב מדהימה ומהנזירים לבושים במיטב גלימותיהם מתכוננים למיסה, תפסו לכם כיסא קרוב ליציאה והשארו מספר דקות לשמוע את הנגינה והשירה, תמיד תוכלו לצאת בשקט באמצע. במקום גם יש בית קפה נעים למנוחה מהנסיעה ולקראת המשך הדרך. ניתן גם לתאם סיורים מודרכים במנזר ולקנות מהתוצרת המקומית של הנזירים.

Abbaziz di Monte Oliveto Maggiore

אם תגיעו לפני תחילת המיסה תוכלו להנות מנגינת העוגב.

המנזר הבא, פחות מרשים בגודלו אבל המיקום שלו מהמם Abbey of sant Antimo, בדרך אליו תעברו קרוב לעיירה Montalcino ולשיקולכם אם להכנס אליה גם כן.

Abbey of sant Antimo

Montalcino

לאחר הביקור במנזר הכניסו לוויז את הכפר: Montepulciono והגעתם לעוד כפר יפיפה.

מסעדה מומלצת: Rosso Rubino, Via dell'Opio Nel Corso, 34

זה תמונה או ציור? בדרך ל- Montrpulciono

כמו כפרים אחרים בטוסקנה גם היא ניראת כאילו תלו אותה על צוק.

את היום סיימנו במרכז הקניות: Valdichiana Outlet Village.

יום 8 – בדרך לרומא עוצרים ב- Pitigliano

היות ועל פי התוכנית אנחנו לא חוזרים למילנו אלא טסים חזרה לארץ מרומא, ניצלנו את הנסיעה דרומה לביקור בעוד שני מקומות. היות וברומא הינו לא מזמן, לא נכנסנו אליה ולפנות ערב הגענו לצימר הקרוב לשדה התעופה.

הרעיון המקורי שלנו היה לבקר ב- Pitigliano וב- Orveto, כל כך התלהבנו מהראשונה שנשארנו בה זמן רב ופשוט ויתרנו על ביקור בעיירה השנייה (בכל זאת צריך להשאיר משהו לפעם הבאה).

Pitigliano

Pitigliano הידועה גם בכינוייה Piccola Jerusalemme או בעברית ירושלים הקטנה, היא זכתה בשמה בשל המיקום, המראה, האווירה אבל אולי ובעיקר בזכות הקהילה היהודית הגדולה שהיתה במקום שבשיאה מנתה 420 חברים.

במקום יש גם בית כנסת ושחזור של הגטו העתיק שכלל: יקב, בית מטבחיים, מקווה, מאפיית מצות ועוד והביקור בהם הוא חוויה.

בית הכנסת והגטו ב- Pitigliano

ליד בית הכנסת גם יש חנות המוכרת תוצרת איטלית כשרה,

מקום טוב להצטייד במתנות מקומיות כשרות

בסופו של דבר נאלצנו לעזוב את העיירה על מנת להגיע בשעה הייעודה לאתר הבא. מפלי: Cascata Delle Marmore, לוויז הכניסו את הכתובת: Piazzale felice fatati 1 וזאת על מנת שתגיעו לחניון הנמוך של המפלים. לא מדובר במפלים רגילים, ועל מנת להנות מהזרימה העוצמתית בהם צריך להגיע בשעות מאוד מסויימות. רצוי להתעדכן באתר האינטרנט של המקום בהתאם ליום שבו אתם מגיעים. המפלים הם חלק מסכר על נהר המשמש ליצירת חשמל. בד”כ פעמיים ביום הסכר נפתח לשעתיים והזרימה במפלים ובנהר הופכת לעוצמתית עם רעש רב ורסס שנראה למרחקים, כאשר הסכר נסגר הכל הופך שלב ורגוע. רצוי להגיע לפני הפתיחה או סמוך לסגירה ולהנות משני העולמות. למיטיבי לכת, ניתן לבלות במקום יום שלם בהליכה במסלולים ברמות קושי ומרחק שונות ומפעילויות נוספות במקום.

ברז פתוח / ברז סגור מצא את ההבדלים

זרימה עוצמתית מלווה בהמון רסס ורעש

הרגשה של צפייה בשיטפון

ואז הכל נרגע

את הלילה האחרון עשינו ב- B&B הנקרא Il Viadante בכתובת: Via Oscar Abello 9 Fiumicino המרוחק 5 ק”מ בלבד משה התעופה.