בחיפושנו אחר מקום קריר ונעים לבלות בו את סוף הקיץ הגענו באוגוסט 2019 לפירנאים – שרשרת ההרים שמפרידה בין צרפת וספרד. המטרה היתה לבצע כמה טיולי כוכב מבין שלל האפשרויות שהאזור מגיע.

ברכס הפירנאים יש כמה אזורים המכילים אינספור אפשרויות לנופש ולטיול. שניים מהם, בהם בחרנו לבקר ניתן להגדיר ע"פ שמורות הטבע העיקריות – שמורת Ordesaבמערב ושמורת Aigüestortes במרכז. בנוסף חצינו את הגבול לצרפת לבקר בחלק הצפוני של הפירנאים – אזור Pyrénées National Park

ניתן גם לשלב טיול בפירנאים בנופש באזורים אטרקטיביים נוספים – אזור החוף הספרדי המזרחי, חבל הבסקים במערב, אזור הפירנאים הצרפתיים המזרחיים ואף להגיע עד לאזור בורדו, אולם לטעמי אין סיבה לשלב את כולם בחופשה אחת ולהתרכז ב-2-3 טיולי כוכב, כדי למצות את המיטב ממה שכל אזור מציע.

שהינו כ-3-4 ימים בכל אזור, והקדשנו גם את היומיים האחרונים לגיחה לברצלונה. בדיעבד אני חושב שהייתי מוסיף יום לשמורת Aigüestortes  ע"ח אזור Ordesaהיא פשוט יותר אטרקטיבית, עם נופים יותר קיצוניים ואפשרויות טיול מלהיבות יותר. התמודדנו עם כל מיני בלת"מים – מזג האוויר לא תמיד האיר לנו עיניים ופציעה של הקטנה, אבל בסך הכל היה לנו טיול מדהים.

הספרדים נחמדים מאד ותמיד האירו לנו פנים. רשת הכבישים, גם אם לפעמים צרה ומפותלת, מתוחזקת ומשולטת היטב והנהגים מאד מנומסים ואדיבים (אין בכלל מה להשוות לאיטלקים, ליוונים ואפילו לצרפתים). המסעדות פשוטות לטעמי, ביחס לברצלונה, אבל הסופר-מרקטים עשירים בדגה ובשר מקומיים ואנו אהבנו לסיים את היום בארוחות שחיתות בדירות ששכרנו. כרגיל.

אני אתאר את האזורים לפי הסדר בו ביקרנו בהם. אנחנו משפחה שמורגלת בטיולים רגליים, אך לוקחת את הזמן, כך שזמני ההליכה שלי כוללים לא מעט הפסקות לאוכל ולמנוחה.

שמורת Ordesa:

שמורת Ordesa היא שטח הררי במרכז הפירנאים. יש כמה עיירות סביבו המשמשות כנקודות מוצא לטיולים, ושהשטח ברובו הוא שמורת טבע הסגורה לרכב. בירת האזור היא העיירה Ainsa שנמצאת בחלקו הדרומי, ואנו התאכסנו בעיירה Escalona הנמצאת כמה קילומטרים צפונית לה.

Cañón de Añiscloמסלול טיול קליל ונעים בצד המזרחי של הרכס, בנוף הררי יפה. קיים מסלול מעגלי קצר שנקרא San Urbaz שלוקח כשעה, אבל בערך בחצי הדרך יש הסתעפות לעלייה בערוץ נחל בכיוון Cumaz, נקודה משולטת בשטח בה צריך להסתובב ולחזור. לא חייבים להגיע עד לשם אלא להמשיך כקילומטר במעלה הערוץ עד למפל, שאחריו יש נקודה טובה לירידה אל המים. המסלול כולו, כולל עצירות לא לוקח יותר מחצי יום.

Cola De Caballoמסלול שנחשב לגולת הכותרת של האזור. זהו מסלול ארוך וחד כיווני שאורך 18 ק"מ כולל החזרה לנקודת ההתחלה. אנחנו הסתפקנו בהגעה למפל Cascadas de la Cueva y del Estrechoכך שהטיול ארך כ-4 ק”מ לכל כיוון. המסלול מהנה ורואים מפלים יפים, אבל רובו עובר בתוךיער עבות שחוסם את הנוף לגמרי. בסך הכל לא הרגשנו שזה שיאו של הטיול. כדי להגיע לתחילת המסלול יש להגיע בהסעה מאורגנת מהכפר Torla וההליכה לקחה לנו כ-3 שעות.

Alquézar: עיירה מקסימה הנמצאת כשעה דרומית ל- Ainsa. היא מתאימה לגיחה מהאזור אם מזג האוויר בהרים נהיה גשום או לעצירה בדרך מברצלונה, כפי שעשינו אנחנו. בעקבות ההמלצות של "המשפחה המטיילת" בחרנו לקחת חלק בפעילות Canyoning במקום. את הפעילות ניהלה חברת Guias Buenaventura. המסלול מתחיל בהליכה של כשעה, שבסופה נכנסים למים ופותחים בשורה של קפיצות, צלילות, גלישות ומה לא. כיוון שזו הפעם הראשונה שלנו, וכדי שגם ביתי בת ה-9 תוכל לקחת חלק בפעילות עשינו את המסלול הקל ביותר, והוא עדין היה מהנה מאד. היינו כ-3 שעות נטו בתוך המים, והפעילות כולה, ביחד עם ההתארגנות, ההליכה לנחל, והחזרה ממנו ארכה כמעט 6 שעות שעברו בן רגע. פעילות מאד מומלצת.

מהעיירה יוצא גם מסלול מעגלי על גשרי עץ במרומי קניון Vero שאמור להיות מאד יפה, אבל בשל התארכות פעילות ה-Canyoning נשאר לנו זמן רק לסיבוב בסמטאות היפות.

Ainsa: בירת האזור מחולקת לשני אזורים עיקריים. האזור החדש ששוכן ליד הנהר הוא חסר ייחוד, ואילו העיר העתיקה מצוייה על גבעה שאליה ניתן להגיע ברגל מהעיר החדשה או לחנות בחניון גדול ומסודר במקום. בעיר עצמה יפה מאד, עם בנייני אבן וכיכר גדולה ומרשימה ושווה סיבוב, אבל לפעמים מרגישה תיירותית מאד וקצת ממוסחרת.

צרפת:

למי שמבקר בפירנאים הספרדיים מומלץ ביותר לחצות את הגבול צפונה. האזור הצרפתי מדהים ביופיו וגדוש באטרקציות ובמסלולי טיול. ניתן להגיע אל האזור בשני נתיבים עיקריים: ממזרח דרך כביש A138 או ממערב דרך כביש A136. כיוון שהגענו מאזור Ainsa בחרנו בציר המזרחי, אולם בכל מקרה הנסיעה יכולה לארוך בין שעתים לשלוש בהתאם ליעדכם בצרפת ועל כן מומלץ לעצור בדרך לפעילות, כפי שאפרט מיד.

Oredon: אזור טיולים מדהים שלגמרי חמק מתחת לרדאר של הישראלים והוא אידיאלי לעצירה בדרך מספרד. דרך עקלקלה וצרה מובילה מהכביש הראשי אל אגם מקסים ושמו Lac d'Oredon. יש שם מרכז מידע וחנייה מסודרת ממנה יוצאים בהסעה מאורגנת אל אגם הררי בשם Lac d'Aubert. יוצאים מהאגם העליון כמה מסלולים אולם הפופולארי שבהם הוא מסלול של כ-5 ק"מ היורד בחזרה אל נקודת ההתחלה ואורך כשעתים. בדרך תעברו כמה אגמים ומפלים יפים, ותיהנו מנוף הררי ממש מקסים.

פארק החבלים Acro parkכשהמשכנו צפונה מ-Oredon נקלענו לעיירהVielle-Aureומיד הרגשנו באווירה תוססת. נראה שהמקום מהווה מרכז לטיולים באזור. יש הרבה תיירים. תחנות רכבל ושלטי אטרקציות. לא היה לנו ממש זמן לחקור את האזור, אבל מצאנו את פארק החבלים החביב הזה והילדים בילו בו כמה שעות מהנות.

Cirque de Gavarnieהמסלול המפורסם ביותר באזור זה של האלפים. יוצאים מהכפר Gavarnie למסלול חד כיווני של 4.5 ק"מ בנוף מקסים של צוקים רמים לאורך נחל מתפתל. בסופו מגיעים לתצפית מרשימה על ה- Cirque– ההרים יוצרים מעין פרסה אדירת מימדים שמאחד מפסגותיה ניגר מפל גבוה. אל תוותרו ותמשיכו עוד כמה מאות מטרים עד למרגלות המפל, שם תוכלו להעריך את גובהו הבלתי נתפס – 422 מ' – השני בגובהו באירופה. המסלול כולו ארך לנו כ-5 שעות, כולל עצירות.

Pont d'Espagneמסלול טיול שמתחיל במפל גדול ומרשים. מזג האוויר לא האיר לנו פנים ביום ביקורנו, וענן כבד ישב על ההר ומנע מאיתנו לטייל במסלול בו עולים ברכבל אל אגם שאמור להיות יפה מאד - Lac De Gaube. עדין המפל שבתחתית המסלול מאד מרשים, נצפה מכמה נקודות ושווה נסיעה מיוחדת.

בדרך אל המפל או בחזרה כדאי לעצור לדקה ולצפות במפל Cascade la Lutour המרשים ולחנות לסיבוב קצר בעיירה המקסימה Cauterets.

Grottes de Bétharramמערת נטיפים נחמדה שהביקור בה כולל גם שיט קצרצר ויציאה ברכבת. הביקור בה אורך כשעה בסיור מודרך (גם באנגלית), והיא אופציה נחמדה לימים גשומים בלבד. אם מזג האוויר מאיר לכם פנים אז אפשר לוותר על הביקור במערה.

Parc de Loisirs du Hautacamמגלשת הרים נחמדה מאד, לא ארוכה מדי (800 מ') אבל גם לא יקרה ומהווה אטרקציה נחמדה לגיוון. מזג האוויר המזופת ששרר באזור באותו היום זימן לנו נסיעה בקרונית בתוך ערפל מוחלט, אך זה לא פגם בהנאה שלנו.

שמורת Aigüestortes

גולת הכותרת של הטיול בפירנאים היא הביקור בשמורה זו. בילינו באזור כ-4 ימים, אולם אין בעיה גם לשהות שם שבוע ולא למצות את שלל הפעילויות שהמקום מציע. ככלל האזור יותר גבוה מאזור Oredesa. רכס הרים שנגיש ברובו רק ברגל או בהסעות מאורגנות. מקיף אותו כביש המחבר את נקודות היציאה למסלולים ומכיל אטרקציות נוספות ומגוונות. בגלל ההסעות המאורגנות חשוב להגיע למסלולים בשעה סבירה כדי לא לחכות בתור יותר מדי.

התאכסנו בעיירה Vielha, שמהווה בסיס טוב לטיולים באזור עם סופרמרקטים, מאפיות ומוקדי בילוי.

Espot – מסלול 7 האגמים: אחד ממסלולי הטיול המרכזיים ברכס ולא בכדי – הוא באמת מרהיב. יוצאים בג'יפ בהסעה מאורגנת שמטפסת בציר הררי שהולך ונעשה משובש יותר ויותר, ככל שעולים בגובה. לבסוף מגיעים לתחילת המסלול – שלישיית אגמים מוקפים צוקים שהגדול שבהם נקרא Estany Gran d'Amitges משם מתחיל מסלול הליכה רגלי, ויש לשים לב לנקודת המוצא שלו, מערבית לבית ההארכה הקטן שבמקום. בדרך למעלה ראינו לא מעט אנשים שמטיילים על ציר הרכב וזה איננו המסלול הנכון. המסלול יפיפה, יורד דרך מספר אגמים נוספים ותוך כ-3 שעות מגיע לאגם הגדול ביותר, Estany de Sant Maurici, תוך כדי זלילת אוכמניות ופטל. מהאגם האחרון נוסעים בג'יפ בחזרה לעיירה.

Circ de Colomersמסלול נוסף מהנה מאד בצדו הצפוני של הרכס . נקודת היציאה נמצאת כמה קילומטרים דרומית לכפר Tredos ויש שילוט ברור שמוביל אליה. ממנה יוצאים בהסעה מאורגנת – שימו לב שיש תור די ארוך וכדאי להגיע מוקדם ככל האפשר. לאחר שההסעה מורידה אותנו יש לטפס כחצי שעה עד לסכר גדול. ממנו יוצא מסלול מעגלי יפיפה בין 7 אגמים שונים על רמה גבוהה מוקפת בצוקי אבן. יחסית למסלול ב-Espot האגמים קטנים יותר אבל מלווים בנופים מרהיבים. אורך המסלול 7 ק"מ והוא מסומן בצהוב. השלמנו אותו תוך כ-4 שעות. יש גם מסלול ארוך יותר של 12 ק"מ המסומן באדום אותו לא ניסינו.

La Rafting Companyחברת אטרקציות מוצלחת ומאד פופולרית בקרב ישראלים, שיוצאת מהעיירה Sort שבמזרח הרכס. המסלול המשפחתי בו לקחנו חלק היה מלהיב ביותר, וגם ארוך במיוחד – כשעתים וחצי במים! בקטעים הפחות גועשים קפצנו מהסירה למים, עלינו אל הגדה וקפצנו ממנה למים, ובקיצור לא היה רגע דל. יחודו של המסלול הוא שהנוף בו משתנה וכחצי ממנו עובר בקניון צר וגבוה – חוויה מלהיבה ויפה.

Aran Parkמעין גן חיות באוויר הפתוח. החיות מסתובבות במכלאות נרחבות למדי והאורחים עוברים בתוך שטחים אלו או בשבילים מגודרים בינהם. המגע עם החיות מאד בלתי אמצעי, יש גם פינת ליטוף ובסך הכל זו דרך נחמדה להעביר בה כמה שעות. בהשוואה לפארקים דומים, למשל Park Animalier D'Introd בו ביקרנו באיטליה, פארק זה גדול יותר ומבחר החיות בו מרשים יותר. למשל זאבים לבנים מדהימים.

Pirineus Parc Aventuraפארק חבלים מוצלח מאד לחופו של אגם הנקראPantà de la Torrassa. מלבד מסלולים לכל הגילאים ברמה גבוהה מכיל המקום גם חוף רחצה קטן ופעילויות מים נוספות כגון קיאקים וסאפ. מצאנו אותו די בטעות ולא הצטערנו.

Vielha: העיירה בה התאכסנו. לעיירה מרכז עיר עתיק ששווה שיטוט, במיוחד בשעות הערב, אז נפתחים עשרות מקומות הבילוי שבו והאווירה התיירותית מתחלפת באווירה צעירה ותוססת.

כפי שכתבתי למעלה, לביקור בשמורת Aigüestortes חסרו לנו כמה ימים. יש עוד כמה מסלולים פופולאריים בשמורה, כגון המסלול The Aigüestortes Plateau שיוצא מהעיירה Boi, המסלול הקרוי Artiga de Linועוד.

ברצלונה:

בסוף הטיול בילינו יומיים בברצלונה. אני לא ארחיב את הדיבור על קורותינו בעיר היפה הזו, שראוייה שיקדישו לה קצת יותר זמן, ואני בטוח שיש בלוגרים אחרים שאכן עשו זאת, אולם ברצוני להמליץ על אטרקציה אחת שלדעתי לא מספיק מוכרת לתיירים ישראלים:

CosmoCaixa Barcelonaמוזיאון מדע בבעלות פרטית. המוזיאון לא נרתע להסביר סוגיות מדעיות כבדות משקל כגון היווצרות היקום, אבולוציה וכו' אבל באמצעים נגישים ומהנים מאד. אזור שלם וגדול מאד במוזיאון מוקדש ליער גשם דרום אמריקאי שמהווה מעין כלוב – אקווריום עצום המכיל צמחיה ובעלי חיים האופיינים לאזור זה כגון כופיברות ענקיות, תנינים ונחשים. אפשר לצפות בו מבחוץ ולהיכנס לתוכו. הילדים שלנו שותפים לדעתנו שהוא טוענים שהמוזיאון הרשים אותם יותר מהאקווריום של ברצלונה וגם אני שותף לדעה זו.

יתרונו של הביקור בברצלונה הוא באוכל המדהים. שם טעמנו סוף סוף טאפסים כהלכתם וצ'ורוס ארוכים שהיוו סיום מתוק לטיול מלהיב ומיוחד.