האלפים הצרפתיים הם אחד האתרים המתויירים באירופה שמשום מה לא זכו עד כה לתשומת לב נאותה מהמשפחות הישראליות. שלא בצדק, האזור נתפס בארץ עד כה בעיקר כאתר סקי ופחות כיעד לטיולים משפחתיים. ואולם, האלפים הצרפתיים מציעים שלל אטרקציות, מסלולי טיול ונופים מרהיבים. האזור מותאם בצורה מושלמת לטיול עם ילדים בכל גיל ומתאים במיוחד למשפחות הרוצות לערוך טיולי "כוכב".

המאמר מתבסס על טיול משפחתי שערכנו באוגוסט 2015 זוגתי, אני ושתי בנותנו, בנות 9 ו-5. שהינו באזור שבועיים, והתמקדנו בשלושה אזורים – אזור שמוני (Chamonix), אזור גרנובל (Granoble) ואגם אנסי (Annecy).

בכל מקום השתדלנו לשלב כל יום בין מסלולי טיול לאטרקציות, ותכננו את הטיול כך שלא ניסע יותר משעה לאף אחד מהיעדים שבחרנו. הזמנים המצוינים בכתבה כוללים בדרך כלל עצירות לאוכל ושתייה. אם אתם מטיילים עם ילדים בוגרים יותר (או לבדכם), ניתן לקצר את הזמנים בחצי.

חלק מהאתרים, במיוחד הרכבלים אל הפסגות מסביב לשמוני, עולים הרבה כסף. אנו קנינו Multipass שבהחלט השתלם.

אזור שמוני (Chamonix):

אזור העיירה שמוני הוא המתוייר ביותר באלפים הצרפתיים. העיירה נמצאת מתחת לרכס ה-Mont Blanc המפורסם ובסביבתה נמצאים הנופים המרהיבים ביותר, הפסגות הגבוהות ביותר והאטרקציות הרבות ביותר. האזור יפיפה, עשיר במסלולי טיול, נחלים, אגמים קטנים ואפילו פסגות המושלגות כל השנה. שימו לב שרבים מאתרי הנופש והבקתות דורשים שהות מינימאלית של שבוע והגעה בשבת בלבד. שהות של שבוע אינה מוגזמת וניתן אף לשהות באזור זה שבועיים ועדין יישאר מה לעשות.

רבים מהמסלולים והאטרקציות נמצאים בגובה רב ונגישים ברכבלים, אך דורשים התאמה למזג האוויר שכן עננות יכולה לחסום לגמרי את הנופים הניבטים מהם. בימים מעוננים עדיף לפקוד את מסלולי הטיול בנחלים או באגמים, ואלו רבים ויפיפיים. כדאי להקדיש כשעה - שעתים לטיול קצר במדרחובים החביבים של העיירה.

Aiguille du midi – הפסגה הנגישה הגבוהה ביותר ברכס (כ-3800 מ'). מגיעים אליה בשני רכבלים אימתניים והנופים ממנה באמת מרשימים. למרות המוניטין שצבר המקום כמוקד המשיכה העיקרי באזור, ילדים עלולים להשתעמם בו כי מדובר בעיקר בצפייה בנוף (שכמו שאמרתי, מרשים מאד). כמו כן בניגוד לפסגות מתויירות אחרות כמו למשל ה-Jungfrau בשוויץ, אין בפסגה זו שום גישה לשלג, מה שמאכזב כמובן את הדור הצעיר. דבר נוסף שצריך לקחת בחשבון הוא התור האימתני בכניסה לרכבל בשמוני. ההמלצה שלי היא להגיע מוקדם, להזמין כרטיסים באינטרנט או להגיע עם Multipass (מקבלים קדימות בתור). מומלץ לעלות, אך זה בהחלט לא שיאו של הטיול.

מתחנת הבינים של הרכבל – Plan de l'Aiguille – יוצאים מספר מסלולים, חלקם יורדים עד לשמוני. אנו טיילנו במסלול קצר אל האגם הכחול (lac bleu) שהוא אגמון קטנטן ויפה עם מים בצבע כחול טורקיז עז ממנו ניבט נוף מדהים.

בדרך ל-Aiguille du midi

Mer de Glace (מערת הקרח) –כדי להגיע אל מערת הקרח, החצובה בתוך קרחון יש לקחת רכבת מהתחנה בשמוני, לרדת ברכבל ואז לרדת ב-400 מדרגות שבסופן מגיעים למערה יפה אך לא גדולה. הבנות נהנו משלל אמצעי התחבורה ומהמערה, אך נקודת עניין נוספת קשורה לנושא אחר לגמרי. במקום לרדת ברכבל אל המערה בחרנו ללכת כחצי שעה במסלול קצר שלאורכו מסומן מפלס השלג לאורך השנים. מסתבר שבשל ההתחממות הגלובלית הקרחון נסוג כל שנה, (מה שמחייב את הצרפתים לבנות את המערה מחדש כל הזמן) והיה מאד מעניין לקבל הוכחה מצמררת להתחממות הגלובאלית.

Chamonix Leisure Park – ליד תחנת הרכבת בשמוני יש פארק שעשועים קטן ולא יקר. מלבד טרמפולינות וכמה מתקנים חביבים מופעלת במקום מגלשת הרים מוצלחת מאד, אם כי עמוסה למדי.

Grand Montes – פסגה נוספת, פחות מתויירת אך שווה ביותר אם אתם מטיילים עם הילדים. הסיבה היא כמובן השלג. לאחר שני רכבלים אתם יכולים לרדת את חלקת שלג הגונה, בה אפשר להשתולל, לבנות איש שלג, ופשוט ליהנות משלג כמו שרק ישראלים למודי חמסינים כמונו יכולים ליהנות. עלינו באחד מהימים המעוננים, והראות מהפסגה היתה מוגבלת, אך עבור הבנות היה זה ללא ספק משיאיו של הטיול.

שלג בפסגת Grand Montes

Lac Blanc (האגם הלבן) – אזור שמוני מלא במסלולי טיול משולטים היטב הנגישים ברובם מתחנות הרכבל. המסלול אל האגם הלבן הוא ללא ספק מהיפים ומהפופולאריים שבהם, כיוון שלכל אורכו נהנים מנופים מדהימים אל רכס ה-Mont Blanc. המסלול המומלץ מתחיל מתחנת הרכבל Index ומסתיים ביריד אל תחנת הרכבל La Flegre. האגם עצמו מקסים, ולאורך המסלול, בעיקר בירידה מהאגם ניתן ללקט אוכמניות מהשיחים הרבים הפזורים לאורך הדרך.

אורך המסלול (כולל עצירות ומנוחות) כ-5 שעות. בשיא העונה, בשעות אחה"צ יש לשריין לפחות שעה לעמידה בתור לרכבל החוזר מתחנת La Flegre. אל דאגה, יש שם גלידה.

האגם הלבן

הנוף מהאגם הלבן

Cirque du Fer Cheval – טיול חובה, כשעה נסיעה משמוני. עמק מרהיב ששיאו הוא ה"פרסה" – רכס מצוקי המסודר בצורת חצי עיגול מהם נשפכים מפלים מגבהים עצומים. המסלול המעגלי (האדום) ארך לנו 5 שעות במהלכו ראינו כ-30 מפלים (מתישהו הפסקנו לספור). ברחבי העמק יש מסלולים ומפלים נוספים, בסביבות העיירה Sixt fer a Cheval שלא הספקנו לבקר בהם, אך נראה שכדאי.

לאורך המסלול ב-Cirque du Fer Cheval

Gorges de la Diosaz – נחל גועש שלאורכו מסלול נחמד מאד של כשעה וחצי. נוף יפה, הרבה מים ומפלים קטנים.

Gorges de la Diosaz

Aosta – עיירה ציורית הנמצאת בצד האיטלקי של האלפים. אטרקציה מומלצת בעיקר בימים גשומים כשבצד האיטלקי השמש זורחת. העיר עצמה יפה מאד ומכילה כמה שרידים רומאיים מרשימים. הפיצות, הקפה והגלידות הן ברמה אחת מעל למקביליהם בצד הצרפתי. יש בעמק עוד אטרקציות רבות וניתן לבלות בו לא מעט, אולם יש לזכור שהמעבר בין איטליה לצרפת עולה כ-55 אירו, ולפעמים יש פקקים לא קטנים, במיוחד בצד האיטלקי.

שער הניצחון באאוסטה

בין ג'נבה לשמוני:

האתרים הבאים מתאימים במיוחד לעצירה בדרך משדה התעופה (בג'נבה) או במקרה של יום גשום באזור שמוני. מלבד האתרים שאפרט יש עוד לא מעט מקומות לבקר בהם סביב אגם ג'נבה.

Lac de Montriond – סטייה קלה מכביש D902 המחבר את שמוני לג'נבה תוביל אתכם לאגם החמוד הזה הכלוא בין צוקים רמים מכל צדדיו. יש מסלול מעגלי קצר ויפה סביבו האורך כשעתים. למי שרוצה לתבל את הביקור שלו בקצת יותר "אקשן", מומלץ להתחיל את הסיור בגדה הדרומית בשביל המקביל לשביל על הגדה ועובר ביער. לאחר כ-700 מ' עוברים נחל (Nant de la Lapiaz) שנשפך לאגם וכ-100 מ' אחריו מגיעים לפיצול עם שביל המסומן אדום. השביל האדום מוביל בעלייה קצרה אך מאומצת אל בסיסו של מפל מרהיב בגובה של עשרות מטרים.

אם נוסעים מהאגם מזרחה מגיעים במהרה לשלט המוביל ל-Cascade d'Ardent – מפל עוצמתי וגועש שנמצא 2 דקות מהכביש ושווה עצירה.

Gorges du Pont du Diable – מסלול קצר אך יפה בתור נקיק צר מאד, כמעט מערה, שמים שוצפים בבסיסו.

Yvoire – עיירה קטנה ותיירותית מאד לשפת אגם ז'נבה, אך שווה בהחלט עצירה. מרכז העיירה נשתמר כמו שהיה בימי הביניים, והוא מאד ציורי וחביב.

הנמל הקטן ב-Yvoire

Thonon-les-Bains – עיירה נוספת לחופה של אגם ז'נבה. שווה עצירה אם אתם לנים בסביבה או מחפשים מקום לאכול. האטרקציה העיקרית היא רכבת Funicular המחברת את מרכז העיר (החביב) עם חוף הים. גם הטיילת על החוף נחמדה.

אזור Annecy:

אנסי היא עיר גדולה לחופו של אגם אנסי היפה. מרכז העיר ציורי מאד והומה, ואנו בילינו בו שני ערבים מקסימים. ניתן גם לשכור סירת פדלים ולשוט באגם, או להתרחץ באחד החופים העירוניים. בילינו באזור כיומיים במהלכם ביקרנו בכמה אתרים סביב האגם:

Tallories: לאורך חופי האגם יש כמה חופים. אנו בחרנו בחוף העירוני של העיירה Tallories שבגדה המזרחית. החוף (בתשלום) מסודר ונקי עם מקפצות, מגלשה קטנה ואזור מגודר לתינוקות. החוף נמצא בדיוק בנקודת המעבר בין שני חלקי האגם (הצפוני והדרומי) והנוף מרהיב.

Col De Forclaz: נקודת תצפית יפה על האגם, ממנה ממריאים גלשני רחיפה.

Gorges du Fier: נקיק גועש וצר, לטעמנו היפה והארוך ביותר שביקרנו בו בטיול. מסלול של כשעה וחצי.

Gorges du Fier

Château de Montrottier: כחצי ק"מ מ- Gorges du Fier שוכנת טירה חמודה זו, שעיקר העניין בה הם האוספים של בעלי הטירה המוצגים באולמותיה. לא עצירת חובה אבל נחמד.

La Sambuy: אתר חמוד ויפה, כשעה דרומית לאנסי, המתאים גם כעצירה בין שמוני לגרנובל (כך עשינו אנו). האטרקציה המרכזית היא רכבת הרים ארוכה, מוצלחת וזולה (יחסית). בנוסף ניתן לעלות ברכבל כיסאות אל הפסגה שם מוצעים מבחר מסלולי הליכה קצרים וארוכים ותצפית מרהיבה עד לאנסי. ניתן לבלות באתר אחר צהרים מהנה ביותר.

הנוף ב-La Sambuy

Grotte et Cascade de Seythenex: אתר השוכן כרבע שעה מ-La Sambuy. מבקרים במערה בסיור מודרך וצועדים במסלול קצר לשני מפלים חביבים. במקום גם אומגה מפחידה במיוחד מעל לצמרות העצים. רק תזדהו שאתם מישראל וכל המדריכים ישמחו להפליא בידיעותיהם בשפה העברית.

אזור Granoble:

גרנובל היא עיר נחמדה השוכנת כשעתים נסיעה דרומית לשמוני. בילינו אמנם שעות מספר במרכז העיר הציורי אך היא מתאימה במיוחד כבסיס לטיולים ברכסי ההרים הסובבים אותה. ביקרנו באזור 3 ימים אך ניתן לשהות במקום אף כפלים מכך.

La bastille: נקודת העניין המרכזית בגרנובל היא המצודה, השוכנת על גבעה רמה מעל לעיר. עולים אליה ברכבל, וניבטים ממנה נופים יפים. מהפסגה ניתן לרדת ברגל או לטייל בכמה מסלולים – אנו בחרנו במסלול קצר אך כיפי אל מערת Grottes Dites de Mandrin. בטירה, בין האולמות והחומות מופעל פארק חבלים מאד מומלץ הנקרא Acrobastille עם מסלולים לגילאים השונים.

Cirque de Saint Même: מסלול טיול מאומץ אך מתגמל ברכס Chartreuse צפונית לגרנובל. המסלול כולו יכול לקחת 4-5 שעות אך יש אפשרויות לקצר. הוא עולה אל סדרה של 3 מפלי ענק שלמרגלותיהם מדשאות מוריקות המתאימות במיוחד לפיקניק לגדתו של הנחל.

המפל השני ב-Cirque de Saint Même

Col de Marcieu: פארק חבלים נהדר ברכס Chartreuse המכיל מספר מסלולים לכל הגילאים, ומתקנים שונים וניתן לבלות בו שעות רבות.

Grottes de Choranche: רכס ההרים Le vercors דרומית לגרנובל מפורסם במערות שבו. מערת Choranche היא המפורסמת שבהם, והיא יפה במיוחד.

מים ונטיפים במערת Choranche

Pont en Royans: כפר מאד מיוחד ברכס Vercors שבתיו תלויים על ההר. שווה לחנות בכניסה לכפר ולרדת לנחל, ממנו ניבטים המראות היפים ביותר של בנייני הכפר.

מבט מהנחל על Pont en Royans

Gorges de la borne: את הנסיעה מגרנובל ובחזרה יש לעשות דרך נקיק מפחיד זה. הכביש מתחפר בדופן ההר ומתפתל לאורך התהום כשהצוקים מסתירים את אור השמש. בנקודה אחת רוחב הנקיק מצטמצם למטרים ספורים. בנקודה אחרת מפלס המים מגיע עד הכביש ונראה שעוד רגע יוצף (מה שבאמת קורה בחורף). נסיעה מפחידה אך מומלצת.

הכביש ב-Gorges de la borne

כמה מילים לסיום: האנשים באלפים הצרפתיים אדיבים, הנופים מרהיבים, המסלולים יפים וההתמצאות קלה. האוכל, במסעדות או המאפיות טעים מאד ומובטחת לכם חופשה מהנה ביותר.