(הערה חשובה – הפוסט הזה אינו מתיימר להיות פוסט מקורי – הפוסט הוא אוסף של טיפים, הערות והארות שאספתי וליקטתי ממקומות שונים, מהטיפים באתר “למטייל”, מחברים שהיו במקום, ומקבוצות מטיילים שונות בפייסבוק. אספתי וערכתי את הטיפים בצורה שתהיה נוחה לטיול שלנו. מקווה שיהיה נוח גם לכם. טיול מהנה)

הערה חשובה – בכל העיירות שביקרנו, אחרי השעה שש בערב הכל כבר סגור, כולל המסעדות.

טיסה – אלעל לציריך

מלון –

Best Western Hôtel Au Cheval Blanc Mulhouse Nord

27 Rue Principale, 68390 Baldersheim, France

שכירות רכב – AVIS

היום הראשון -

נחתנו בשדה התעופה בשעות הצהריים, אספנו את הרכב ובילינו את היום בבאזל.

• העיר באזל - נמצאת במרחק של שעה אחת ו-8 דקות (92.1) ק"מ משדה התעופה בציריך

באזל הינה עיר מסחרית, והשנייה בגודלה בשוויץנהר הריין חוצה את העיר והופך אותה לעיר נמל. מספר גשרים החוצים את הנהר מחברים בין העיר העתיקה של באזל הנקראת "באזל הגדולה" לבין העיר החדשה הנקראת "באזל הקטנה". הכיכר המרכזית של העיר העתיקה היא כיכר בארפיסר, שפירושו "כיכר היחפים". זוהי כיכר להולכי רגל בלבד, והיא מלאה במסעדות ובבתי קפה. בכיכר גם מתקיימים לעתים מופעים של תזמורות, מופעי רחוב, ליצנים וקוסמים. כדאי לראות את שערי העיר העתיקה, וכן כדאי לראות את קתדרלת העיר שנבנתה ב-1019 ובחזית פסלי אבן מרשימים.

העיר מהווה מרכז של תרבות ואמנות וניתן למצוא בה מגוון מוזיאונים מעניינים כגון בתי הבובות, המוזיאון להיסטוריה, לנייר, לכלי נגינה, לאומנות עכשווית, מוזיאון ההיסטוריה של הטבע וכו'. בעיר נמצא גם מוזיאון יהודי שוויץ המציג את חיי היום יום של הקהילה היהודית, חפצי אומנות ויודאיקה עתיקים, תשמישי קדושה ועוד. בנוסף, בשנת 1897 נערך הקונגרס הציוני הראשון במלון 3 המלכים הנמצא בעיר, וניתן לראות מסמכים מהקונגרס במוזיאון היהודי. כיום פועלת בעיר אחת הקהילות היהודיות הגדולות של שוויץ.

רוב התיירים מעדיפים לטייל בבאזל ברגל. העיר העתקה אינה גדולה, וכדאי לטייל בסמטאות הצרות. בכל מקרה, אזור הקניות והחנויות סגור לרכבים.

אתרים ואטרקציות מרכזיות

רוב האטרקציות בעיר העתיקה של באזל נמצאים במרחק הליכה אחד מהשני. החנויות לרוב סגורות בימי ראשון אך המוזיאונים פתוחים. בבאזל ובסביבה לפחות 20 מוזיאונים שונים ורובם פותחים את דלתותיהן חינם לציבור לקראת סוף היום. כדאי לדעת, כרטיס ההנחות Basel Card מקנה עד 50% הנחה במוזיאונים שונים, בגן החיות, במסעדות, השכרת רכב, קניות ועוד. את הכרטיס ניתן לקנות בלשכות המידע לתיירים.

שערי העיר העתיקה

השער הוא שריד של חומת העיר העתיקה שנבנה בסוף המאה ה-14.

בניין העירייה - בניין מפואר מהמאה ה-14. בחזית המבנה, מעל הקשתות, ישנו שעון עם דמויות של המדונה, הקיסר הנרי השני ואשתו. בחצר הפנימית, ישנם ציורי קיר מהמאה ה-17. הבניין משמש היום כמקום מושבם של מועצת העיר וממשל הקנטון.

כיכר בארפיסר - הכיכר המרכזית בעיר העתיקה של באזל, שפירושו "כיכר היחפים". זוהי כיכר להולכי רגל בלבד, והיא מלאה במסעדות ובתי קפה. הקזינו העירוני אשר באולם הקונצרטים שלו נערך הקונגרס הציוני הראשון, נמצא בקרבת מקום. בכיכר נמצא גם מוזיאון ההיסטוריה שהיה פעם כנסייה. בכיכר מתקיימים מופעים של תזמורות, מופעי רחוב, ליצנים וקוסמים. פעמיים בחודש, בימי ד' השני והרביעי בכל חודש, מתקיים בכיכר שוק פשפשים. בימי חמישי, בשעות הערב, מתקיים בכיכר שוק של עתיקות, בגדים, תכשיטים ועוד.

כיכר השוק - בכל יום, מלבד ימי א', מדרום לנהר הריין, בסמוך לגשר Mittlere, מתקיים בכיכר שוק ירקות, פירות ופרחים. כיכר השוק מקושרת עם כיכר בארפיסר. זהו מדרחוב מהודר עם חנויות ובוטיקים.

כיכר שוק הדגים - כיכר קטנה המקושרת לכיכר השוק על ידי רחוב השוק. מאז ימי הביניים מתקיים במקום שוק דגים. השריד היחיד שנשאר היא המזרקה, הבנויה בסגנון גותי, הניצבת במרכז הכיכר. במרכז המזרקה ישנו עמוד בגובה 11 מטרים, עם פסלים, וגילופים.

גשר מיטלר - זהו הגשר הראשון שנבנה על נהר הריין בשנת 1226 ומכונה גם "גשר מיטלר על הריין". בכדי להגן על הגשר, נבנתה עיר מבצר, הנקראת "באזל הקטנה" על הגדה הצפונית של הנהר. על הגשר נמצאת קפלה קטנה, שנשמרה מהגשר המקורי. מהגשר ניתן להשקיף על המרפסות של מלון "שלושת המלכים".

מלון שלושת המלכים - זהו בית המלון בו צולמה התמונה המפורסמת של הרצל הנשען על מעקה המרפסת. המלון נבנה בשנת 1681 ושימש כאכסניה, ובשנת 1944 הוא שופץ למלון.

הקתדרלה - זוהי כנסייה גדולה הבנויה מאבן חול אדומה עם שני מגדלים גבוהים וגג רעפים. שער הכניסה מקושט בפסלים רבים של קדושים ומלאכים. הכנסייה ממוקמת על הגדה הדרומית של נהר הריין, בין גשר מיטלר לגשר ווטסטיין.

מוזיאון היהודי של שוויץ - במקום אוסף של יודאיקה, כלי כסף, אריגים רקומים ועוד, המספרים על ההיסטוריה של יהודי באזל ושוויץ. נפתחה במקום גם גלריה המוקדשת למנהגי חתונה יהודיים. בחצר המוזיאון נמצאות גם מצבות מהמאות ה-13 וה-14.

המוזיאון לאמנויות יפות –הכולל יצירות של רודן, רמברנדט, מונה, פיסארו, רנואר, סזאן, גוגן, ואן גוך ועוד, לצד יצירות של אמנים שוויצרים.

גלריה לאומנות מודרנית - גלריה המציגה אמנות מודרנית. במקום גם הופעות, הרצאות והקרנות של סרטים על אמנות.

המוזיאון למוזיקה - מוזיאון המוסיקה הינו חלק ממוזיאון ההיסטוריה. במוזיאון שלוש תערוכות שונות בנושאים שונים. במוזיאון כ- 2,000 כלים.

יום 2

• ביקור וטעימות במחלבה מיוחדת וטעימה במיוחד של גבינת המונסטר שהיא המפורסמת בגבינות של מחוז אלזס.

maison du fromage

32 route de munster

68140 gunsbach

הביקור כולל צפיה בתהליך היצור, טעימות וגם אפשרות לארוחת צהריים במקום. (הכפר נמצא קרוב לקולמר)

קולמר COLMAR

חניה:

• חניון מאחורי לשכת התיירות: Rue Underlinden 4 Colmar.
  • מקום חנייה נוח ומומלץ בקולמר - 5b Rue des Ancêtres קולמר 6800, צרפת.

חנייה חופשית שלוש שעות עם השעון שיש ברכב (בד״כ בתא הכפפות). מהחניון הגעה רגלית קלה ומהירה למדרחוב חביב...

• בצמוד לעיר העתיקה, יש חניון רכב בו ניתן להחנות את המכונית בחינם. יש לשים לב שבהמשך החניון, בחלק הקרוב יותר לעיר העתיקה יש תא שטח המהווה חניון אף הוא, בו כן צריך לשלם בגין החניה...
  • מסביב לקתדרלה יש גם חניונים ציבוריים נוחים (בתשלום)

קולמר - וונציה של חבל אלזס. קולמר היא אחת הערים היפות והמתויירות ביותר בחבל אלזס שבצפון-מזרח צרפת. המרכז העתיק שלה הוא מבוך סמטאות בין בתי קורות מימי הביניים עם חלונות מעוטרים אדניות פורחות, חנויות בוטיק יפות ומעוצבות, בתי קפה רומנטיים ותעלות מים ציוריות. טיול בעיר הזו הוא כמו כניסה לעולם של אגדות.

בכניסה הצפונית לקולמר עומד פסל החירות שהוא העתק של פסל החירות האמריקאי המפורסם, הסיבה להיותו כאן היא משום שהיוצר של פסל החירות האמריקאי, הפסל פרדריק אוגוסט ברתולדי, נולד ב Colmar. יש, כמובן, מוזיאון המוקדש לברתולדי בתוך בית ילדותו במרכז העיר.

פסל מפורסם נוסף החבוי באחת הסמטאות של קולמר הוא "הילד המשתין" שניתן כמתנה לעיר קולמר ע"י עריית בריסל, שם מוצב הפסל המפורסם המקורי.

פסל משונה מהמאה ה־13 או ה־14, הניצב מימין לשערי הכנסייה סן־מארטן (Saint-Martin): דמות אנושית נלעגת יונקת מעטיני עז. הכובע המחודד הוא סימן ליהדות והמשמעות ברורה: "היהודים לא רק לוקחים את כספנו, הם גם שותים את החלב של עזינו", כלומר, מותירים את הנוצרים ללא כלום. על הצריח הימני פסל מכוער עוד יותר: יהודי בועל חזירה.

במרכז העיר עומדת בגאווה הקתדרלה הגותית העתיקה של קולמר, שנבנתה לפני כ1000 שנה. והיא ה"סמן הימני" להולכים לאיבוד בין הסמטאות. קרוב אליה נמצא הרחוב הראשי של העיר העתיקה, Rue des Marchands, רחוב הסוחרים, ובו חנויות למזכרות, עתיקות ובגדים. בפינת הרחוב עומד בית פפיסטר, ביתו של כובען העיר מ1537, עם מגדל בן שתי הקומות, מרפסת מעץ, צריח מתומן וקירות חיצוניים מצוירים. (לא להחמיץ).

לאורך הנהר נמצאים בתי קורות גבוהים, שהיו במאות 17-18 בתי הבורסקאים ומעבדי העורות. בקומות העליונות היו תולים את העורות לייבוש.

כאן נמצאים בתי קפה רבים היושבים ממש על המים, מאפיות המציעות עוגות צרפתיות מלאות קרם ותחנות השייט בסירות שטוחות תחתית, היוצאות לסיור בין התעלות של רובע ונציה הקטנה, בתי העץ והגשרים.

השייט הנינוח מפסק זווית ראיה מיוחדת על קולמר היפיפה.

מצידה השני של הקתדרלה נמצאת Place des Martyrs de la Résistance, כיכר חללי המהפכה, ובה מנזר אונטר לינדן מהמאה ה13. כיום המנזר מארח את אחד ממוזיאוני האומנות האהובים בצרפת, המציג אוסף עשיר של פסלים וציורים מימי הביניים ועד לרנסנס, ואמנות דקורטיבית, קרמיקה, בדיל, ברזל, ריהוט, כלי כסף ועוד. אוסף גדול של עבודות אמנות מקומית ובינלאומית.

http://www.musee-unterlinden.com (להקדיש לפחות שעתיים – שלוש) המוזיאון מומלץ מאד. כמו כן מכיל המוזיאון מציג אוסף מצוין של דיוקנאות ותצוגה של פרטי אמנות ותלבושות. במוזיאון נמצאת יצירת המופת של הצייר מתיאס גרונוואלד, "מזבח איסנהיים, המתוארך לשנת 1515. חדר אחד הוא מרתף יין אלזסי שנוצר מחדש, כולל מכבשי יין.

כתובת: Rue d'Unterlinden, 1

טלפון: 03-8920-1558

פתוח: מאי-אוקטובר, כל השבוע, 18:00-09:00

מומלץ לסייר ברכבות התיירים, שיוצאות מרחבת הכיכר לסיור מקיף ורגוע בעיר עם הסברים גם בעברית! יש את הרכבת הלבנה, שנוסעת 7 ק"מ, כולל יציאה לכרמים מחוץ לעיירה (45 דקות) ואת הרכבת הירוקה שמסתובבת בעיר העתיקה. (הלבנה מומלצת יותר)

בפניה קטנה מהמדרחוב, אל Vaubanנמצא מוזיאון צעצועים מרשים המציג אוסף ענקי של דגמי רכבות וקטרים הנוסעים על מסילות באורך של קילומטר, בובות עתיקות לצד אוסף בובות ברבי מכל הזמנים, חיילי צעצוע המסודרים בזירות קרב מצוידות במיטב הארטילריה ואמצעי הלחימה, ושאר משחקי ילדים לאורך הדורות.

ממש בקצה המדרחוב עומד בית הכנסת של קולמר. זהו בית הכנסת היחיד באזור שבו יש מגדל פעמון. הקהילה היהודית בעיר עתיקה ומבוססת. חבריה גורשו במאה ה16, אולם שבו לקולמר המאה ה18, ובנו כאן את בית הקהילה. בתקופת מלחמת העולם השנייה, שימש בית הכנסת אולם מכירה ומחסן נשק, אולם שופץ מיד לאחריה. כאן יושבת הרבנות הראשית של אזור הריין התחתון.

כדאי למאוד להרים את העיניים ולהסתכל על הבניינים היפים, כי תגלו דברים מדהימים ומעניינים. ב Rue des Têtes עומד בניין כתמתם, המכונה "בית הראשים". זהו בית מ1609, שהיה שייך לסוחר אנטו בורגר,המתהדר בלא פחות מ 106 דמויות ומסכות, סביב החלונות, על הקירות החיצוניים והעמודים סביב.

מומלץ לבקר בקונדיטורייתGILAG (לפחות בכדי לצלם את העוגות...)

בקולמר היופי פשוט לא נגמר – אפשר לבלות בקולמר לפחות יום מלא אחד ורצוי גם שניים. מומחים טוענים שאין בעיירה שני בתים דומים.

היופי של העיירה ושלל חנויותיה מזמין להיכנס לחנויות ולרכוש משהו…

חובה לבקר בשוק האוכל המקורה והעתיק של העיירה (Marché de Noël de Colmar-Place de l'Ancienne Douane).

טרט פלומבה Tarte flambée ,הוא המאכל האופייני לחבל אלזס וכדאי לאכול אותו בקולמר..... זאת הגרסה המקומית לפיצה, ספק קרפ, ספק מצה, מרוח בקרם פרש ועוד מרכיבים ומוגש בוער (פלומבה....)

גם כדאי גם להיכנס לבית הקפה על גדות התעלה. המקום חביב להפליא וכך גם כל האזור המכונה 'ונציה הקטנה' la Petite Venise. גשרוני עץ החוצים תעלות, אשר משני צדדיהן בתים בצבעי פסטל. (התעלות נתנו לעיר את השם "ונציה הקטנה)

מסעדות מומלצות בקולמר

Bistrot Gourmand - ‪18 Grand rue קולמר

La Pataterie Colmar - 2 rue Andre Kiener קולמר

מיקום מצוין בונציה הקטנה1 rue de la Poissonnerieׁ Winstub La Krutenau

אֶגִיסְהַיים (Eugisheim)– ממוקמת כ7 ק"מ (רבע שעה מקולמר)

הכפר Eguisheim מדורג כאחד מהכפרים היפים ביותר בצרפת וזכה בפרסים רבים. אסור לוותר על Eguisheim הציורי, מולדת גידול ענבי היין באלזס, כפר צבעוני מימי הביניים הבנוי בשלושה מעגלים סביב הארמון שבמרכזו, עם בתי עץ מקסימים ולצדם מבנים ציוריים לא פחות אשר משמשים עד היום לצורך פעילות ייצור היין.

העיירה מפורסמת בזכות האפיפיור שלה. ואף היא כְּאוֹבֶּנְרֶה שוכנת למרגלות הרי הווֹז'. בעיירה זו גילו בחפירות ארכאולוגיות הוכחות ליישוב אדם בתקופה הפָּלֵאוֹלִיטִית. הרומאים כבשו את העיירה וטיפחו כאן את תרבות היין. בימי הביניים המוקדמים הקימו כאן דוכסי אלזס מבצר, שסביבו התפתחה עיירה מדהימה ביופייה. ב-1257 בוצרה העיירה באמצעות טירה שבנה הרוזן הברהארד.אגיסהיים, חברה באיגוד עשר הערים היפות ביותר בצרפת. באגיסהיים חיים כ-1,600 תושבים, והיא התפרסמה, ומתפרסמת כמובן, בתעשיית היין המתוחזקת על ידי כ-50 בעלי בתים, עשירי העיירה.

אגיסהיים מפורסמת בזכות אגדה הקשורה לברונו, בנו של הוגון הרביעי, הרוזן המקומי. על פי מסמכים רשמיים, אותו ברונו נולד כאן ולימים הפך לאפיפיור התשיעי ברומא. בכיכר במרכז העיירה ניצבת מזרקה, ומעליה פסלו של האפיפיור, שנודע ברפורמות חשובות שביצע בכנסייה של ימי הביניים. האגדה מספרת כי במאה העשירית התיישב כאן הרוזן הוגון. מבין בניו הוא אהב במיוחד את בְּרוּנוֹ. מדי ערב הגיעו לארמון הרוזן בדרנים שונים. באחד הערבים באה לשעשע את יושבי הארמון מגדת עתידות זרה ולא מוכרת; לאחר שחשפה את עתידם של כל הסובבים אותה קראה בכפות ידיו של ברונו, בנו של הרוזן, ואז הצהירה שאף על פי ששלטונו של הוגון הרביעי נחשב לרב עצמה, ברונו, בנו האהוב - יגיע לכוח שליטה גדול יותר משל אביו, עד כדי כך שאביו לא רק יתאבק בעפר רגליו (כמאמר חז"ל) אלא ינשק את רגליו של בנו! נבואה זו ניחתה על הוגון כרעם ביום בהיר. במבוכתו הרבה ובדאגה לעתידו החליט בחשאי לשלוח את בנו ברונו בלוויית אחד מציידיו ליער, ודרש מן הצייד להרוג את בנו ולטעון שהחץ פגע בו בטעות במהלך הציד. כהוכחה לביצוע המשימה נדרש הצייד להציג את לב בנו בפני אביו. לאחר שהצייד הביא לרוזן את לב בנו, ואושר דבר מותו של הבן ברונו, נתקף הרוזן בחרדה גדולה והתמלא בייסורי מצפון וברגשות חרטה. במשך שנים רבות חי בתחושת אומללות וסבל מסיוטי לילה שלא הרפו ממנו ולא נתנו לו מרגוע. יום אחד, כשכבר לא יכול לשאת את סאת הייסורים, התוודה בפני כומר המשפחה המלכותית, וזה יעץ לו ללבוש בגדי חוזר בתשובה ולעלות לרגל לכס האפיפיור ברומא ולהתוודות על חטאו הנורא. בהגיעו לרומא השתטח על הרצפה לרגלי האפיפיור ליאון התשיעי, וסיפר את סיפורו המזעזע. להפתעתו, האפיפיור הקימו ובחבקו אותו הפיח בו עידוד רב כשאמר: "ישו הצלוב מת למען כולנו, הטובים והרעים. גם אתה תמצא באמונתך בו את המחילה על מה שעשית, כפי שמחל לכל אחד אחר. אתה עשית עכשיו את מה שרצית למנוע בכל מחיר. נישקת את רגלי בנך. לצייד ששלחת לא היו כוחות נפש להרוג את בנך ביער. הוא שילח את החץ לעבר שועל ופגע בו; קול הבכי והיבבות היו של השועל, ואת לבו הוא הביא לך כ'הוכחה'. הבה נתפלל לטובת השליח ששלחת ליער, שהודות לו אתה - הרוזן של אגיסהיים - לא רצחת את בנך". למשמע מילים אלו התמלא הרוזן של אגיסהיים שמחה רבה, וחיוך רחב חזר אל פניו. הוא נשאר במחיצת האפיפיור בנו עוד כמה שבועות, וטרם פרדתו ממנו נישק שוב את רגליו. את שארית חייו הקדיש לטובת עניי עירו ותרם להם מאוצרותיו.

אגיסהיים הוא כפר קטן וציורי שהוקם במאה ה- 13, בו מייצרים יינות, שוכן למרגלות שרידי טירה בעלת 3 מגדלים הנושאת את אותו שם, שני הרחובות המתויירים ביותר הם רחוב גראנד ורחוב ראמפארטס, רחובות צרים עם בתים עתיקים מעוצבים בארכיטקטורה אופיינית לאזור.

מסעדה מומלצת באגישהיים –

A La Ville de Nancy

2, place Charles de Gaulle68420 EGUISHEIM

יום 3

MULHOUSE מילוז – בצרפתית מבטאים את השם מולוז- שוכנת בסמוך מאוד למשולש הגבולות צרפת, גרמניה ושוויץ, היא העיר השנייה בגודלה באלזס, והיא מפורסמת בהיצע רב של מוזיאונים לכל המשפחהMulhouse, שהרובע העתיק שלה רווי באווירה אירופאית רנסנסית, עם בית העירייה המקושט

מוזיאון המכוניות של שלומפף - Cité de l'Automobileמרכז תחת קורת-גג אחת את אוסף המכונית העתיקות, הגדול ביותר בעולם. לא להחמיץ את מוזיאון המכוניות (להקדיש למקום 3 שעות)  -(מוזיאון המכוניות הגדול בעולם Cite De L'Automobile Mulhouse במולוז מכיל אוסף פרטי לשעבר של האחים השווייצריים Schlumpf עם מעל 400 דגמי מכוניות קלאסיות, מכוניות יוקרה ומכוניות מרוץ המשקפים את כל ההיסטוריה של המכוניות. האוסף מחולק ל-3 תקופות זמן שונות, מ-1878 ועד 1920, משנת 1920 ועד 1950 ומשנת 1950 ועד לתקופה המודרנית. המוזיאון האינטראקטיבי כולל אנימציות, סימולטורים (למשל של התהפכות מכונית), הדגמות (למשל של פס ייצור של מכונית פיג'ו) וסרטי וידאו. בין היתר תמצאו כאן את הבוגאטי רויאל, דגמי רולס רויס ופרארי וכן מספר אוספים קטנים כמו אוסף מכוניות קטנות של ילדי עשירים או אוסף מכוניות פורמולה 1. אפשר לעלות אחת לשעה על הרכבת החשמלית לסיור מודרך בצרפתית. אחת האטרקציות במקום היא היא תצוגת יכולת של מכוניות במסלול המרוץ החיצוני (ימי שבת וראשון ב-11.00 ו-15.00, במזג אויר יפה בלבד). למוזיאון יש אפליקציית אייפון/אנדרואיד חינמית המאפשרת סיור מודרך במוזיאון, מפת התמצאות ומידע כללי. כמו כן, אפשר להוריד מאתר המוזיאון מדריך אודיו בפורמט MP3 ולשמוע את ההסבר בטלפון או לקחת מכשיר מדריך קולי בחינם ואינטרנט אלחוטי חינם. הנאה מובטחת לכולם, בין אם אתם חובבי מכוניות או לא. שעה וחצי עד שעתיים.

שעות פתיחה: בין 12/4 ועד 11/11 מידי יום בין השעות 10:00-18:00. דמי כניסה: 13 אירו למבוגר.

הרובע העתיק של העיר מרשים פחות (העיר נפגעה במלחמת העולם), אך כדאי לשוטט בו בזכות קירותיו המעוטרים.

מוזיאון המורשת של אלזס שמצפון למולוז' הוא מוזיאון פתוח ובו 70 בתי כפר אותנטיים, סדנאות של בעלי מלאכה ואוסף של קרוסלות ירידים גדולות מהמאה ה-19

קייסרברג (Kayserbergקייסרסברג היא עוד עיירה שהיא ממש ממתק, למרות (ואולי בגלל) שהיא קטנה מאד: שטחה כ-25 קמ"ר בלבד, ומספר התושבים בה עומד על כ-3,000. התפריט של קייסרסברג כולל בין היתר טירה ובתים עתיקים מוקפי כרמים לאורך נהר ה-Weiss. היא שוכנת בעמק קייסרסברג שמומלץ לעשות סיור רכוב נעים בין הארמונות והמבנים העתיקים המשובצים בו.מומלץ שלא לוותר על כיכר העיר מסביבה מבנים צבעוניים. חוויה גדולה לשוטט ברחובות הצרים של קייסרסברג, להיכנס מדי פעם לבית קפה ציורי, לאכול ארוחת בוקר קלה או לבקר ביקב. העיירה קייזרברג (Kaizerberg), שוכנת למרגלות מצודה עתיקת יומין . שמה בגרמנית: הר הקיסר. בתי העיירה פזורים משני צדי נהר העובר בה, והם בנויים בסגנון גותי. גשר אבן מבוצר מן המאה ה-15 אופייני לעיירה.בקייזרברג הציורית נולד וחי אלברט שווייצר (1875-1965), שהיה רופא דגול, פילוסוף, סופר, מוסיקאי ותאולוג. ב-1952 הוענק לו פרס נובל לשלום על תרומתו האדירה לחולי מחלת השינה באפריקה, ובעיקר לחולי צרעת. לאחר שסיים את לימודי הרפואה נסע ב-1913 לאפריקה עם אשתו כדי להקים את בית החולים למברני בגבון שבאפריקה המשוונית.

קייסרסברג (Kaysersberg) מתחרה בשכנותיה על תואר העיר המושכת ביותר באלזס. קייזרסברג (Kaysersberg) היא הזוכה הגדולה של שנת 2017 בתואר העיירה הכי יפה בצרפת.

מה כדאי לעשות – להיכנס לכנסיית סנט קרואה (Eglise Sainte Croixהמיוחדתשמתאפיינת בקישוטים יוצאי דופן

לטעום את עוגיות הקינמון המקומיותואת המעדן המקומי שנקרא "בייקופן", שעשוי מגזר, בצל, בשר ויין לבן.

לצפות בסדנת זכוכית: ב-Verrerie d'Art de Kaysersbergבחנות המפעל של מוצרי זכוכית. כתובת - 30 rue du General de Gaulle, 68240 קייזרסברג,

אוברניי Obernaiזוהי ללא ספק אחת מהעיירות היפות ביותר בדרך היין. מומלץ מאוד לא לפספס אותה. אוברנה - Obernai, הקטנה והקסומה נמצאת 25 ק"מ מדרום-מערב לשטרסבורג. כאן ניתן להבחין בסגנון הבניה האלזסי במיטבו. בתים בני שתיים או שלוש קומות, שאת קירותיהם חוצים בולי עץ כבדים, צמודים זה לזה לאורך רחובות צרים. הבתים צבועים בדרך-כלל בגוונים של לבן ושל צהוב ולהם גגות רעפים שמתוכם מזדקרים חלונות של עליות גג. בכיכר המרכזית והחיננית מתנהל בכל יום ה' בשבוע שוק אוכל עד שעות הצהריים. באוברנה חיה בעבר קהילה יהודית משגשגת ועד היום נותרו מספר עדויות לקיומה. בין היתר נמצא בעיר הקטנה בית כנסת פעיל.

מיקום - העיירה שוכנת כ – 25 קילומטר משטרסבורג והיא נמצאת ממש בשערי דרך היין האלזסית ובמרחק קצר מאוד משדות הכרוב, ממנו עושים שוקרוט, ומהכרמים בהם מגדלים את היין האלזסי המצוין.

היסטוריה - העיירה אוברניי מוזכרת כבר במאה ה-7 לסביבה בתור מקום לידתה של אודיל הקדושה ביתו של אחד מדוכסי אלזס. בשנת 1240 הפך הכפר אוברניי לעיירה והחלה לצמוח במהירות. לשיאה הגיע במהלך המאה ה-16 בעת ביקורו של הקיסר פרדיננד ה-1 בשנת 1562. העיירה נפגעה במהלך מלחמת 30 השנה (1618-1648) אך החלה להתאושש מכך, כאשר בשנת 1679 סופחה, יחד עם כל אלזס, לצרפת. כמו כמעט כל העיירות באלזס גם אוברניי עברה מצרפת וגרמניה ובחזרה מספר פעמים בין השנים 1870-1945 דבר שניכר באופי המאוד גרמני של המקום.

העיר ידעה נוכחות יהודים מהמאה ה־12. בין צריח הפעמונים שמאחורי בית העירייה ללשכת התיירות עוברת סמטת היהודים (Ruelle des Juifs). כתובת עברית החקוקה בקיר מעידה על מבנה שהיה במאה ה־15 בית הכנסת הראשון בעיר, מתוך חמישה. ברחוב Général Gouraud מספר 43 יש בכניסה לחצר כתובת בעברית: "שמשון כ"ץ", ושתי כפות ידיים, כהן. רבי שמשון כ"ץ בנה בית כנסת והיהודים התיישבו סביבו.

אטרקציות תיירותיות

• כנסיית סן פייר וסן פול אומנם הכנסייה נראית כאילו נוצרה בימי הביניים, אולם מדובר בכנסייה שנבנתה בשנת 1872 בסגנון נאו גותי על בסיס כנסייה קדומה יותר מהמאה ה-15. פנים הכנסייה מרשים ויש לו עוגב מצוין.
  • בניין העיריה (Hotel de Ville) וכיכר העירייה - העירייה שוכנת בבניין מקסים מהמאה ה-14 בו שכן לפני כן בית הדין לענייני המסחר של העיירה. בשנת 1848 הוגדל הבניין והתווספו אליו חלקים בסגנון ניאו רנסאנסי. שימו לב לפרסקאות של הבניין ששוחזרו במהלך שנות ה-90.
  • שוק החיטה (LA HALLE AUX BLÉS) השוק שוכן בבניין רנסאנסי, אשר נבה בשנת 1554 ושימש בתחילה תור משחטה (מכאן שני הפסלים של ראשי הבקר שמעטרים אותו).
  • הבאר בעלת ששת הדליים (LE PUITS À SIX SEAUX) באר רנסאנסית מקסימה שנבנתה על ידי אומנים משטרסבורג בשנת 1579. הבאר המורכבת משלושה עמודים וגגון מעוטרת בפסלים מהברית הישנה.
  • בית הכנסת של אוברניי בית הכנסת המפואר נבנה במאה ה-19 בסגנון נאו רומנסקי שהיה מאוד מקובל בתקופה. בעבר התפללה בו קהילה יהודית משגשגת אולם בעקבות השואה הקהילה היהודית בעיר הצטמצמה מאוד וכתוצאה מכך בית הכנסת פתוח רק בימים מיוחדים של תפילות. אולם, במידה ותרצו לראות אותו מבפנים אתם מוזמנים ללכת לאתר הזה ולקבל צילום פנורמי שלו.

הרכבת העירונית  הרכבת של אוברניי – אם רוצים לראות את כל האטרקציות המרכזיות של אוברניי ניתן להשתמש בשירותי הרכבת הקטנה שיוצאת ממרכז העיר ומגיעה לכל המקומות החשובים.

אוכל - האוכל באוברניי הוא אלזסי טיפוסי וניתן למצוא שם לא מעט מקומות שמוכרים שוקרוט (Choucroute), ובקאופה (Baeckeoffe) – תבשיל העשוי משלושה סוגיי בשרים המתבשלים לאיטם בכלי חרס) ועוד.

מסעדות מומלצות

• La Dime. 5 rue des Pelerins,
  • Restaurant des Vosges,5 rue de la Gare

ניתן למצות את העיירה החביבה הזאת במספר שעות ולהמשיך

השוק העירוני של אוברני מתקיים בימי חמישי - ירקות, פירות, נקניקים, גבינות, בגדים, תקליטים ישנים ועוד.

הדוכנים מתפרשים מכיכר השוק (Place du Marché) וממשיכים על רחוב השוק

(Rue du Marché)

שוק יחסית גדול במרכז העיר. מוכרים בו כמעט הכל: אוכל מוכן, תוצרת חקלאית, פירות, ירקות, גבינות, מכשירי חשמל וכו'.

הכניסה למרכז העיר נחסמת בגלל השוק, לכן קשה למצוא במרכז מקום חניה.

בכניסה לעיירה פועלים שני חניונים גדולים חינם, אי אפשר לפספס, פשוט לנסוע בעקבות כל המכוניות, יש גם משטרה מקומית שמכוונת את התנועה לחניונים. מאוד מומלץ!

Barr – באר

כפר ציורי זה, בשולי הרי הווז' , הוא פחות מתויר בהשוואה לאוברניי אך לא פחות יפה ממנה. בחודשי הקיץ הוא טובל בשפע של פרחים ריחניים, ושווה ביקור

מבאר עולים להר סנט. אודיל (Mont Sainte-Odile. פסגתו (745 מטר בהרי הווז', ויש ממנו תצפית נהדרת ונופים נפלאים אל המישור האלזסי שמשתרע מתחתיו. ביום בהיר אפשר לראות אפילו את היער השחור בגרמניה הסמוכה.) מוקפת חומה בת 2,500 שנים שמסתורין אופפים את הקמתה. החומה נמתחת לאורכם של עשרה ק"מ ויש מקומות שגובהה מגיע לשלושה מטרים. בראש ההר הוקם מנזר רב ממדים ומצויים שם שרידי קאפלה זעירה שאליה עולים לרגל בכל ימות השנה.

האגדה מספרת שאודליה, שעל שמה נקרא ההר, הובאה לפסגתו בידי אביה כשהתברר לו שהיא נולדה עיוורת. הילדה נרפאה, חיה ונקברה על ההר ומאז העניקה לפי האגדה מזור לאלפי עיוורים.

המנזר הוא אתר ביקור פופולרי הן בשל המבנה והחצר והן בשל הנוף הנשקף ממרפסותיו. דרך נוספת לבלות במקום היא לטייל בשביל המקיף את הסלע שעליו ממוקם המנזר.

Mittelbergheimמדורגת כאחד הכפרים היפים בצרפת Mittelbergheim .

הכפר מלא בשכיות חמדה ארכיטקטוניות : רחובות צרים עמוסים בבתים רנסנסיים ,כפר חווייתי ומקסים!

מסעדות מומלצות –

• Am Lindeplatzel 71 rue Principale, 67140 Mittelbergheim, France
  • Au Raisin d'Or 1 rue Principale, 67140 Mittelbergheim, France

יום 4 – דרך היין

• אורשווילר – Orschwiller

טירת הוט קניסבורג (Haut Koenigsbourgמבין הטירות הרבות של חבל אלזס, טירה אחת שאין להחמיץ היא טירת הוט קניגסבורג (Haut-Koenigsbourg), טירה ימי ביניימית מרשימה ששוכנת במיקום אסטרטגי בגובה 757 מטר ומשקיפה על נוף מרהיב. הטירה, שבנייתה החלה במאה ה-11, נהרסה במאה ה-17 ושופצה במאה ה-20, ובמהלך השנים התגוררו בה נסיכים, דוכסים, אבירים ובני אצולה. הטירה נראית כטירה מהאגדות, עם חומות עבות, צריחים ומגדלים.

הנסיעה לטירת הוט קניסבורג (Haut Koenigsbourg) עוברת בדרך מאוד יפה עם גפנים.

לפני שעולים לטירה עוברים בישוב עם אותו שם, ישוב מאוד יפה.

לטירה עולים בהר. הדרך אליה מהממת (בתוך יערות).

הנוף שנשקף מהטירה על כל העיירות שבאזור תחתיה הוא מדהים. הטירה עצמה ענקית. משוחזרת מדהים.

הטיול בטירה הוא עצמאי, יש מסלול מסודר שמוביל את המבקרים בתוך הטירה, בין החדרים. רואים איך פעם חיו שם, כולל ריהוט, שריוני אבירים, תותחים ועוד. מאוד מומלץ. רואים את החדרים השונים עם הריהוט האופייני לאותה תקופה והנוף הנשקף מהטירה הוא מאוד יפה.

כתובת הטירה – 67600 Orschwiller, France

ריבווויל (Ribeauville)

בכפר ריבוויל מבקרים ביקב המפורסם Trimbach. כאן החנות היא ביקב וניתן לעשות גם סיור.

היקב נמצא ממש ביציאה מהכפר, מצד שמאל של הכביש בדרך ל- Bergheim על כביש D 1b. זהו כפר ציורי סמוך, שידוע בזכות שלוש טירותיו והכיכר המרכזית הנעימה.

ריבובלה - Ribeauville,ישוב אלזסי מוקף חומה ובו מספר בתים יפהפיים מימי הביניים ושתי כנסיות הבנויות בסגנון גותי. בריבוויליה, העיירה הגדולה ביותר בדרך היין, בולטות חנויות הייננים. הריחות המשכרים מזמינים את המטייל להיכנס פנימה ולטעום, אך שם בפנים קשה להחליט מה לטעום קודם. מצד אחד של המרתף מסודרים בקבוקי היין על פי זניהם ושנת הבציר, ומצד שני, על קיר אחר סדורים במדפים, כמו ספרים, בקבוקונים קטנים ובהם תמציות ומיני אלכוהול מכל הצמחים והפירות שאפשר להעלות על הדעת. אתה הקונה חופשי לטעום מהיינות ולהתבשם כהוגן משלל הריחות והטעמים המשכרים, חוויה שאחריה אין מנוס, אלא להיכנס לבית הקפה הקרוב ולשתות ספל אספרסו עם עוגה אלזסית עם הרבה קצפת.

לא לוותר גם על עצירה בחנות השוקולדים הגדולה דניאל סטופל, אחד השוקולטיירים המפורסמים בצרפת, בכניסה לעיירה ריבובייה (Ribeauville ) - מהככר המרכזית, ליד רכבת התיירים, פונים ימינה וממשיכים כקילומטר, עד לחנות. בחנות הגדולה, המון סוגים של שוקולדים, בצורות שונות. כמובן שהאיכותיים ביותר הם ריבועי השוקולד הקטנים, הנמכרים לפי משקל. בחדר הפנימי ניתן לצפות בהכנת השוקולדים. מומלץ. חגיגה!

• ריקאוויר (Riquewihr), עיירה קסומה מלאה בחנויות מזכרות ויקבים קטנים. זהו יעד חובה - פנינת אלזס, אשר את יופייה של העיירה Riquewhir ממש קשה לתאר במילים.

בכפר ריקוויר, ברחוב הראשי שלו, שהוא עלייה מתמדת לכוון המבצר והמגדל, בערך באמצע הדרך, מצד שמאל כאשר אתם בעלייה, מיד אחרי לשכת התיירות, תמצאו את היקב המומלץ Hugel. בפנים תוכלו לקבל הסבר מאלף וממצה על סוגי היינות וטיבם ולטעום בסבלנות אין קץ, בנימוס ובאנגלית מספר סוגי יינות. שם תוכלו ללמוד שהיינות הזולים הם מענבים שקונים מכרמים חיצוניים, הבינוניים הם תערובת של ענבים מכרמים חיצוניים ומשל הכרמים שלהם והיקרים מיוצרים מענבים בגידול עצמי. כדאי להיכנס ולטעום.

ריקוויר היא עיירה מלאת חיות ומלאה גם בבתים עתיקים מסביבות המאה ה-16. במרכזה נמצא בית העיריה, ואפשר לטייל ברחובה הראשי שנקרא דה-גול, שבחודשי הקיץ הוא מדרחוב יפהפה. יש בה מאפיות נהדרות, שניחוחות המאפים הטריים שבהן מגיעים לכל פינה בה, וגם האווירה הקסומה שלה הופכים אותה ליעד שכדאי לעצור בו. אפשר לנצל את ההזדמנות לארוחת צהריים קלה . אוהבי היין ימצאו חנויות יין רבות בכפר.

בריקיאוויר (Riquewihr) –חיים כ- 5,000 תושבים, הבנויה על מורד תלול של רכס הווז'. רחוב אחד ראשי וקצר מרוצף אבן גסה, כ- 300 מ' אורכו, מוביל מן השער המזרחי בחומת העיר הישנה אל השער המערבי. משני צדי הרחוב בנויים בתי העיירה וכל בית מעוטר בגפנים מטפסות ובשפע של פרחי גרניום, עם מעברים נסתרים אל חנויות קטנות, אל פונדקי יין ושווקים של גבינות ועוגות אלזסיות מתוקות. ברחוב הראשי יש באר מים ציורית, וממתקן הצינור המיוחד שלה זולגים המים הטהורים אל אגן ההיקוות היפה, שאליו באות יונים כדי לשבור את צימאונן. את הרחוב הראשי הקצר חוצות סמטאות קטנות המובילות אל בתי מלון קטנטנים, חדרי אירוח ומסעדות נסתרות. ברחובותיה של ריקיאוויר נתקלים בסדנאות אמנים – צייר על עץ, קרמיקאי מחונן, בונה כינורות, פסלים וציירים. מבית השער המזרחי של חומת העיירה, הגבוה, יש תצפית מרהיבה אל עבר הכרמים הנטועים במדרונות התלולים. שם גם נמצא המוזאון העירוני הקטן המשמר כלי עבודה חקלאיים, תמונות ותעודות שונות מתולדות המקום. "מגדל הגנב" שבו נהגו להציג את הגנבים והפושעים הזעירים קבל עם ועדה, בולט מראש בית השער המזרחי. הסיור בעיר עצמה הוא סיור הליכה פשוט ברחובות העיר. מומלץ ללכת לכל אורכו של הרחוב הראשי (קצת מאמץ לעלות ברחוב המרוצף אבנים) עד לשערי הכפר. בדרך יש חנויות יין, יקבים, מסעדות, חנויות גבינה, גלידה ועוד פיתויים. הרחוב הפונה צפונה, לפני השער המערבי של החומה נקרא רח' היהודים RUE des JUIFS.. יהודים היו כאן ושם הם גרו אולם כבר מאז ימי הביניים גורשו היהודים מרקוויאר וזו העדות לחיי קהילה יהודית קטנה בכפר הקטן הזה.יש להקדיש למקום כשעתיים.

• מסעדה מומלצת - La Fringale בכתובת 12 Place des 3 Eglises ריקוויר כדאי לשבת על המרפסת

היום ה – 5 הקדשנו את כל היום לשטרסבורג (Strasbourg)

רחובות העיר היפים, קתדרלת נוטרדם, העיר העתיקה בין התעלות וגשרי האבן החוצים אותן לאורך הנהר ובכיכר קלבר.

חניה - בחניון P+r Elsau

19 Rue Eugène-Delacroix

Strasbourg, Grand Est 67200, FR

מחיר יומי 5יורו !

שטרסבורג - Strasbourg היא בירתה של אלזס. העיר היא מקום מושבם של הפרלמנט ושל בית-המשפט האירופי, ומלבד חשיבותה הפוליטית והדיפלומטית, שטרסבורג מנהלת חיי-תרבות שוקקים עם בית אופרה משלה ועם תיאטרון לאומי – היחידי בצרפת, הפועל מחוץ לפריז. בנוסף, שטרסבורג היא עיר אקדמאית מובילה, עם למעלה מ-50,000 סטודנטים החיים בה... והיא גם עיר תאומה לרמת-גן.

לרובע צרפת הקטנה – PETITE FRANCE יש להקדיש לפחות שלוש שעות.

צרפת הקטנה (בצרפתית: Petite France) הוא הרובע העתיק בעיר שטרסבורג. הרובע ממוקם בגראנד איל שנבחר לאתר מורשת עולמית של אונסק"ו בשנת 1988.

שמו של הרובע ניתן לו בעקבות הוספיס שהיה באותו מקום במאה ה-15 אליו נשלחו אזרחים וחיילים צרפתים שלקו בעגבת שנקראה אז "המחלה הצרפתית" (בגרמנית - Franzosenkrankheit).

הרובע כולו נחרב במלחמת העולם השנייה ורק בשנת 1970 הוחלט לשקם את הרובע ולהחזירו למצבו הקודם. כך שהיום ניתן לראות שם בתים ורחובות משוחזרים.

לא להחמיץ ביקור בקתדרלת נוטר-דם (להקדיש לפחות שעה)

קתדרלת נוטר-דם והכיכר הצמודה אליה, מהוות את מוקד המשיכה המרכזי של האי הגדול ובעצם של העיר כולה. לקתדרלה דלתות כניסה מעוצבות וחזית ייחודית ביופייה. גם הצריח של הקתדרלה, המתנשא לגובה של 140 מ' , מרשים באופן יוצא מגדר הרגיל והוא נחשב בעיניי רבים לעילית שבאמנות התכנון הגותית. באמצע המאה ה-19 הייתה הקתדרלה של שטרסבורג למבנה הגבוה ביותר באירופה. ניתן לטפס את 350 המדרגות עד כמעט לקצה הצריח ולהשקיף מלמעלה על בתיו היפים של האי הגדול. בכניסה לבית התפילה מצוי השעון האסטרונומי המפורסם. השעון הנוכחי מוקם בקתדרלה באמצע המאה ה-19 והוא השלישי בסדרה של שעונים שהוצבו במקום.

בצרפתית: Cathédrale Notre-Dame, בגרמנית: Straßburger Münster) למרות שהקתדרלה לא הושלמה, היא נחשבת לאחת הדוגמאות הטובות לאדריכלות הגותית בשיאה. האדריכל ארווין פון שטיינבך חתום על תרומות משמעותיות לבניה החל מ-1277 עד למותו ב-1318.

עם מגדל שמתנשא לגובה 142 מטר, הקתדרלה הייתה המבנה הגבוה בעולם מ-1647 עד 1847. היא נשארה הכנסייה הגבוהה בעולם עד בניית כנסיית ניקולאי הקדוש בהמבורג ב-1847, והקתדרלה הגבוהה בעולם עד להשלמת הצריח של קתדרלת רואן (המתנשא לגובה 151 מטר) בשנת 1876.

הקתדרלה תוארה בידי ויקטור הוגו כ"פלא ענק ועדין" הפאר של הקתדרלה נראה הרחק על פני המישורים של אלזס וניתן לראות את המגדל מהרי הווז' או מהיער השחור שנמצא בצדו השני של נהר הריין.

מזימה אסלאמית לפיצוץ הקתדרלה סוכלה בידי משטרת גרמניה בשנת 2000.

כדאי לעשות שיט על נהר האייל שחוצה את העיר ומתפצל לכמה תעלות מים. סיורי השייט יוצאים בסמוך לקתדרלה של שטרסבורג, נמשכים כ-70 דקות ועוברים דרך האתרים המרכזיים של העיר. השייט מודרך . הסיורים יוצאים כל שעה על יד הגשר שמוביל אל העיר העתיקה של העיר, בין צרפת הקטנה לקתדרלת העיר. משך השיט הוא כשעה ומחירו כ-18 יורו למבוגר . הסירה הינה סירה סגורה אך מזכוכית, כלומר יש כיפת זכוכית המכסה אותה. בסיור תקבלו אוזניות המתחברות למושב (כמו במטוס), במהלך השיט יועברו הסברים על המראות מצד ימין ושמאל. אטרקציה נחמדה במהלך השיט היא שהסירה עוצרת במקום מסוים בנהר, סוגרים סכר וכך המים עולים ומעלים את הסירה לגובה פני הרחוב. לאחר מכן שטים מעט בגובה פני הרחוב ואז מנקזים את המים. אומנם משך הסיור ארוך, אך הוא עובר בחלק נרחב מאוד מהעיר, ולא רק בעיר העתיקה, אזורים שלא תגיעו אליהם ברגל (אלא אם כן תלכו שעות ברגל) - מעניין גם לראות כמה ארוך הנהר העובר בעיר. סך הכל, שיט חוויתי ונחמד. אחרי השייט אפשר להמשיך לקתדרלה הגותית, שהיא אחת המרשימות באירופה כולה. כדאי לטפס את 330 המדרגות שמובילות לראש מגדל הפעמונים, משם נשקף נוף נפלא של העיר ובימים יפים גם נהר הריין והיער השחור.

עושים שוק: ברחבי העיר נע שוק איכרים חביב ומלא כל טוב, תוכלו לראותו בשדרות המרכזיות, בימים שבת ושלישי בשדרה המרכזית: Bd de la Marne (הגעה בטראם F, E ו-C לתחנת Observatoire). בשאר הימים תוכלו למצוא שווקים קטנים בכיכר קלבר וכן במקומות נוספים בעיר. בשוק ניתן לקנות בעיקר מוצרי מזון, מתוקים, מאפים, שוקולד, יין, גבינות ונקניקים וכן ביגוד ועוד מוצרי סידקית והלבשה.

באזור כיכר קלבר (Kléber square) יש חנויות רבות של מגוון מותגים, כולל חנות גדולה של UNIQLO(אחת המעטות באירופה). המחירים באופן כללי לא זולים, אך גם לא יקרים בהשוואה לערים אחרות בצרפת.