אנחנו נועם ונטע והירח דבש שלנו נפתח במדינה המטורפת הזו.
את מירב המוחלט של תכנון הטיול ביססנו על בלוגים ופוסטים רבים באתר הזה, חברים שביקרו וכן גם קבוצות פייסבוק - כמות מידע לא נורמלית שצריך לדעת לסנן ולקרוא לאט לאט.
כהוקרה על העבודה שאחרים עשו, היה חשוב לנו לתרום חזרה ולעזור לאחרים לתכנן את הטיול שלהם למקום הזה שקשה להסביר במילים.
הבנו מההתחלה שאיסלנד היא מדינה יקרה, ממה שאנחנו עקבנו זה היה לרוב ממוצע בטווח המחירים של 10-15% יקר יותר מהארץ, יש כל מיני דרכים לנסות לחסוך - מפורט בסוף הפוסט.
מטרות הפוסט הזה מעבר ל-רק לשתף אתכם בחוויה האישית שלנו:
קישורים לכל הנק׳ שהיינו בהם + השורות הקטנות שלא תמיד הצלחנו להבין מראש כאשר אנחנו תיכננו.
זמנים לפעילויות הרלוונטיות, לדעת לתכנן בהתאם פר יום
מפת הנסיעה היומית שלנו
בסוף הפוסט - תובנות והמלצות כלליות מהחוויה שלנו בנושאים מסוימים.
יום 0 - הגעה לאיסלנד (5/9/2024):
יצאנו מהארץ בשעה 17:00. טיסה עם לופטאנזה עם עצירת ביניים במינכן של שעתיים. התחלנו קצת עם עצבים, היציאה מהארץ התעכבה ב-40דק׳, לשמחתנו הטייס נתן גז וסגרנו את הפער. בשדה התעופה היינו צריכים לעבור בידוק ביטחוני קצר, ביקורת גבולות וכן מעבר לטרמינל אחר באמצעות רכבת של השדה. הכול עבר חלק והגענו עם ספייר לגייט של הטיסה, ממליץ בשביל שהשערות שלכם (למי שנשאר) לא יהפכו ללבנות, קחו טיסות שמאפשרות גמישות, אנחנו היינו איפשהו באמצע.
נחתנו בחצות בשדה התעופה KEF, קנינו 2 כרטיסי SIM מקומיים של 10 גיגה כל אחד (25 יורו לכרטיס).
רכב - אנחנו סגרנו את הרכב בחברת Lotus, מעט יותר יקרה מהאחרות אך מציעה את הביטוחים הנרחבים ביותר כולל חציית נהרות.
כשביצענו את ההזמנה - ווידאנו שזה רכב שמתאים לכבישי F והוספנו עוד כסף בשביל נתב WIFI שיהיה איתנו - מההחלטות הכי טובות של הטיול!!
רוב החברות רכב לא נמצאות בתוך השדה, אלא יש נציגים של החברה המשכירה והיא אוספת אתכם מהטרמינל אל המשרדים שלה.
כשהגענו לא מצאנו נציג של Lotus, צלצלנו אליהם, והם באו לאסוף אותנו תוך 10דק׳.
המספר להתקשר:
44 44 787 354+
מיקום משרדי החברה: Flugvellir 6, 230 Keflavík, נסיעה של 5דק׳ מהשדה.
כמה ימים לפני הטיסה הם שלחו לנו אפשרות לעשות צק׳ אין מראש, באמצעות הדבר יכלנו לעבוד עם עמדות ההשכרה העצמאיות שלהם, מזינים את מספר ההזמנה וכמו קסם נפתחת תיבה עם המפתחות שלך בפנים. כל התהליך לקח לנו 30 שניות, כשאחרים עוד חיכו בתור כדי לקבל את המפתחות מנציג ׳בגישה המקובלת׳.
נסענו למלון 5 דק משם והגענו סופסוף לאחר מסע ארוך ובשעה 02:00 בלילה ל:
ABC Hotel
ציון המלון: 1.5/5 במדד נועם, 0.5/5 במדד נטע
אבל לא היה אכפת יותר מידי, כל כך שמחנו ללכת לישון.
יום 1 - בוקר של סידורים ותחילת הטיול (6/9/2024):
הטיול שלנו היה סובב אי ועם כיוון השעון.
השכמה ב07:30 לבוקר קריר אך שימשי והתחלנו בסידורים:
ארוחת בוקר במאפייה חמודה: Reykjanesbær, Hólagata 17, 260 Njarðvík
רצינו להמיר דולרים שהיו לנו לקרונות (כשנחתנו בלילה מאוחר ביום לפני, הדלפק שממקום בשדה כבר היה סגור), בבנק הראשון שעצרנו בו לא היה ניתן להמיר- רק בעלי חשבון מקומי, בשני כן הצלחנו.
להלן שם הבנק שעזר לנו: Landsbankinn, לשים לב שהדרכון עליכם.ביצוע קניות בסופר של החזרזירון המחמד - רשת Bonus, קנינו מצרכים ב-11000 קרונות והעמסנו הכול לרכב. משם, סלפי למשפחה, הנענו את האוטו, ויצאנו לדרך להתחיל רשמית את הטיול.
עצירה ראשונה - Reykjadalur Hot Spring Thermal River:
יש חניה בתשלום -450 קרונות.
ניתן לשלם באמצעות אפליקציה או בקופה בחוץ.
ההליכה היא בעלייה לא נוראית אך מאוד רצופה, עד אשר מגיעים לחלק של הנהר שבו משתכשכים במי הטבע החמים האלה.
הלוך - בין שעה לשעה וחצי כתלות בקצב שלכם, החזור - בערך חצי מהזמן בעקבות הירידה.
אנחנו לא באנו מוכנים מנטלית על היום הראשון להתפשט בקור ולכן לא הגענו ממש עד הסוף לאזור הבריכות אך מאוד נהננו מהעלייה המלווה במעיינות חמים, בריכות הגופרית ומהנוף שליווה אותנו.
ציון: 7, מומלץ.
עצירה שנייה - Thingvellir National Park Visitor Center:
יש חניה בתשלום - 1000 קרונות.
חונים בחנייה של הרכב הפרטיים, ויש מעבר רגלי של 3דק׳ למרכז מבקרים של הפארק.
במרכז מבקרים יש חנות של מזכרות וביגוד - קנינו כפפות של חברת Icewear, חברה מקומית והכול מיוצר מצמר - יקר, אך לא ברמה של מלכודת תיריים. כמו כן יש תערוכה שניתן לשלם סכום סמלי להיכנס, רצינו לראות ולהתעמק, אך היינו לחוצים בזמן ולכן ויתרנו.
ממש מחוץ למרכז מבקרים יש את אזור הפארק שמסתובבים בו, החלק המעניין הוא שהולכים בין 2 היבשות של אמריקה ואירופה, כאשר מכל צד יש קירות בזלת מרשימים שמלווים את ההליכה.
יש אפשרות לעשות הליכה מעגלית של שעה וחצי, אנחנו בחרנו ללכת למפל Öxarárfoss שנמצא איפשהו בנקודת האמצע ולחזור על עקיבותינו להתחלה. החלק הזה שעשינו היה סביב ה-3 ק״מ הליכה.
גם ההליכה וגם המפל היו מאוד מהנים. ציון: 8, מומלץ +
עצירה שלישית - Glymur Waterfall:
ספוילר - הגענו לקראת החושך והבנו שאין סיכוי שנספיק לעשות רבע מהמסלול הזה לפני שיהיה חשוך לחלוטין, לכן לא התקדמנו. אך כמחווה של רצון טוב, זה כל המידע שהצלחנו להשיג על המקום:
מפל השני בגבוהו באיסלנד - 198 מטר.
הליכה ארוכה וקשה הלוך וחזור, כ-5 שעות, וגם חוצים נהר באמצע (אמור להיות עץ גדול שהולכים עליו כדי למזער הירטבות). אנשים שפגשנו בחניון של המסלול אמרו שהם גם לא הצליחו להתקדם מעבר לנהר באותו היום כי היה יותר מידי מים שכיסו את מעבר העץ.
אז למי שיש זמן ויכולת - זה באמת נראה כמו נקודה מטורפת להגיע אליה, אך כנראה שזה דורש לפחות חצי יום, כושר טוב וגם מזל של מזג אוויר.
לא היינו בבאסה יותר מידי, חזרנו לאוטו והתקדמנו לכיוון המלון שלנו.
כמה תמונות מהנסיעה שלנו באותו היום עד לנקודה:
עצירה רביעית - ארוחת ערב בעיירת Borgarnes
יש מבחר של כמה מסעדות, מצאנו מסעדה שהכי הייתה ׳נראית׳ לקיבה שלנו באותו הרגע. התיישבנו למשך 45דק׳ לאכול שם, והיינו מוכנים לקום וללכת גמורים אחרי יום ראשון מלא וארוך.
עצירה חמישית - לינה במלון Hótel Bifröst
ציון המלון: 2.5/5, הוסכם על שנינו.
הגענו בשעה 21:30 למלון, 21:45 אחרי מקלחות, 21:45 ו-20 שניות, ישנים גמורים.
מפת הנסיעה של היום הראשון:
יום 2 - מערב איסלנד (7/9/2024):
השכמה ב07:30, את המלון הזמנו עם ארוחת בוקר - היה טעים ועם מספיק גיוון, העמסנו מחדש את הרכב והתחלנו את היום.
נסענו לתדלק את האוטו, היינו על סביב החצי מיכל.
קצת על עולם התדלוק באיסלנד:בניגוד למה שדאגנו לפני הטיול, תחנות דלק יש הרבה והן פרוסות בצורה טובה, אנחנו פשוט החלטנו לא להסתכן ולעולם לא להגיע לסוף של המיכל. המחירים בעיירות הן לפעמים יכולות להיות 30% פחות מהתחנות דלק שהן באמצע שום מקום, לכן אם עוברים עדיף כבר לתדלק.
בהשכרה של לוטוס (אולי גם אצל אחרים), מקבלים ציפ שנותן הנחה של 3 קורנות לכל ליטר תדלוק בתחנות דלק של חברה ספציפית. לא באמת עשה לנו את ההבדל כי הן לרוב כמעט תמיד היו 3 קרונות יקרות יותר פר ליטר מהמקומות האחרים:)
עצירה ראשונה - Ytri Tunga:
חוף כלבי ים.
חנייה בתשלום - 750 קרונות.
מגיעים עד החוף ואז הולכים כמה דקות עד שמגיעים לאזור בחוף שם ראינו כמה כלבי ים נחים על אבנים, נחמד לראות אך לא צריך יותר מכמה דקות במקום להצטלם איתם.
הרבה מאוד מאוד רוח.
עצירה שנייה - Arnarstapi Harbour:
שביל הליכה על החוף, כאשר רואים צורות יפות של אבנים במים. הלינק הוא למקום החניה ובצמוד מתחיל שביל הליכה שעובר בכל מיני הנקודות האלה.
כתלות בכמה עוצרים, מצטלמים וכו׳ - כל הסיפור לוקח סביב השעה וקצת.
גם פה בגלל החוף - הרבה מאד רוח חזקה.
ציון 7: מומלץ.
התכנון היה להמשיך מערבה ולהשלים את הקפת הלשון יבשה, אך ההמשך זה עוד עצירות אשר הינן קצת מאותו הדבר, היינו כבר באמצע היום והחלטנו שנחתוך את הרכס לכיוון צפון לאיפה שתכננו להגיע בסוף כל העיקוף.
עצירה שלישית - Rauðfeldsgjá Gorge:
נקודה שכלל לא תכננו אותה, פשוט ראינו חניון שהיה ברכבים ואנשים שמתחילים הליכה לכיוון הר, החלטנו להיות ספוטניים ולראות על מה מדובר - וזו הייתה בחירה מעולה!
מטפסים 10דק׳ אל הרכס ואז ממש ׳נכנסים׳ בפנים, הליכה בין אבנים והמון המון מים למשך 100 מטר פנימה עד שמגיעים לאיזה מפל קטן פנימי. המפל לא מיוחד, הדרך היא מאוד מיוחדת והיא הייתה שווה את הנעליים והגרביים המאוד רטובות שיצאו איתנו משם.
ציון 8.5: מומלץ מאוד.
עצירה רביעית - פסגת הר Kirkjufell:
כבר אומר, הכותרת מטעה - לא טיפסנו שום פסגת הר. הגענו לנקודה, עוד בנסיעה לקראת לא הצלחנו להבין איך ההר שמולנו הוא ההר שבתמונה (למי שמגיע ממערב). עד אשר מגיעים לזווית מאוד ספציפית ואז פתאום הוא משנה את הצורה שלו, כמו כן יש מפל נחמד בצד השני של הכביש ממול.
החלטנו שפה נכין כמה סנדוויצים ונאכל צהריים ונמשיך בנסיעה.
עצירה חמישית - Deildartunguhver:
אזור גיאותרמי גדול, יש גם בריכות בתשלום שניתן להיכנס אליהם. למי שרק רוצה לראות את מה שמחוץ לבריכות זה לוקח 2-3דק׳ בלחץ.
ניצלנו את זה שהיה שם שירותים בעיקר וחזרנו לאוטו.
עצירה שישית - Hraunfossar Parking Series of Waterfalls:
אזור מפלים מהמם ומרשים!
חניה בחניון חינם.
מקום מאורגן ונוח מאוד, המפל(ים) דקה הליכה מהחנייה, ואז מסתובבים ורואים עוד קצת מסביב, המצלמה עובדת שעות נוספות.
ציון 8.5: מומלץ מאוד.
עצירה שביעית -Glanni Waterfall:
היה כמה דק׳ מהמלון שישנו בו את הלילה ולכן החלטנו לעשות עצירה אחת אחרונה להיום. חניה בחינם, והמקטע הליכה למפל הוא ברמת ה-5 דק׳. בסולם המפלים היפים במדינה הזו הוא לצערו לא יהיה בטופ, אבל יש פה זרימה חזקה ונפילה של כמה מטרים.
ציון 6.
עצירה שמינית -לינה ב-Hraunsnef Country Hotel:
המקום לינה הטוב ביותר בטיול עד כה.
במדד המלונות הקדוש הוא עומד על ציון נאה ומכבד של 4.5/5.
ישנו במקום שהוא סטייל צימר שהיה מאוד נקי ומפנק, השוס שהופך את המקום למה שהוא זה ג׳קוזי בחוץ ליד מפל קטן שעושה לך נעים בעיניים, אוזניים ובלב. יש מסעדה במלון שאפשר גם להזמין בה ארוחת בוקר (לא עשינו), קנינו 2 בירות והלכנו עם השקיעה לג׳קוזי, לאחר מכן יש להם מקום חצי מקורה עם מדורה דולקת ושמחממת אותך נהדר לאחר היציאה מהגקוזי לאוויר הקר.
**למי שעוקב על הנקודות שלנו במפה, המלון הזה ממש 5דק נסיעה אחרי המלון שישנו בו בלילה קודם, בזמנו פשוט לא היה מקום ל-2 לילות רצופים בתאריכים הללו, מה שבדיעבד אנחנו מודים לו כי זה גרם לנו להיות במקום הזה.
מפת הנסיעה של היום השני:
יום 3 - צפון מערב איסלנד (8/9/2024):
השכמה ב07:30 כרגיל. ארזנו את עצמנו מחדש לאוטו לנסיעה קצרה מאוד של 5דק.
עצירה ראשונה -מכתש Grábrók:
נקודה שבמקור תכננו לעשותה יום קודם אך מפאת זמני הנסיעה וכמות המקומות הזזנו אותה להבוקר. המקום מאוד נוח להליכה, בנו שם טיילת מעץ עם הרבה מדרגות לעלות על שפת המכתש, אבל הליכה ברמת קושי קלה. מגיעים למעלה ואז הולכים מסביב למכתש. מסתכלים פנימה רואים את הכוח של המכתש, מסתכלים החוצה רואים נופים לקילומטרים ב-360 מעלות.
כל הסיפור הוא 25דק׳ מקצה לקצה.
ציון 7: מומלץ.
עצירה שנייה -Kolugljúfur Canyon:
ללא ספק המפל(ים) הכי מרשימים בטיול עד כה. לא נראה שהוא נקודה שמושכת הרבה תיירים כמו האחרים שזה מפתיע. מעיין סדרה של 3 מפלים אחד אחרי השני, שראשון והחזק שבהם אפשר ממש לגעת במפל (וכן, מאוד צריך להיזהר לא להחליק). ממשיכים הלאה למפל הבא שגם מאוד מרשים ורואים מלמעלה את הנפילה העוצמתית שלו. ניתן ללכת ממש על קצה הקניון ולקבל זוויות מרשימות, אבל היזהרו מאוד מאוד. צעד קרוב מידי ואתם עושים התקף לב לאלו שאתכם (מניסיון מעשי..).
ציון בסולם המפלים: 9. חובה.
עצירה שלישית -Sjávarborg Restaurant:
מסעדה בעיירה שכוחת אל, מרק היום לכל אחד וחלקנו פיש אנד ציפס שאני מוכרח לציין - כנראה הטוב ביותר שאכלתי בחיי.
בנוסף, דקה נסיעה מהמסעדה עצרנו בחנות KIDKA Wool Factory Shop, המפעל עצמו הוא בצמוד לחנות. לא קנינו שום דבר אבל יש שם המון דברים ברמה גבוהה, נהנו גם בלי קנייה.
עצירה רביעית -Hvitserkur:
לאחר האוכל המשכנו בנסיעה לכיוון צפון מזרח אל עבר האבן קרנף.
כאן פעם ראשונה בטיול עד כה שחווינו נסיעה על כבישי F קלאסיים (כבר חשבנו שסתם הוצאנו עוד כסף על הרכב מהסוג הזה), הרכב שקיבל מאיתנו כבר את הכינוי הלא מקורי בכלל לרכב סוזוקי - סוזי, הוכיח לנו את החשיבות של רכב מתאים לתוואי הנסיעה.
מגיעים אל חניון ושם יש הליכה של 3דק׳ לנק׳ תצפית שרואים את האבן קרנף, יש גם הליכה של 10דק׳ לכיוון ההפוך שמוביל אל החוף (חול שחור), שם ראינו כמה כלבי ים שוחים צפונה.
הייתה רוח מטורפת, אז לא חיפשנו לבלות יותר מהזמן שצריך מחוץ לרכב.
ציון:5, למי שיש זמן ורוצה לראות - נחמד ומגניב לראות את זה, למי שלחוץ בזמן ומתלבט בין הנקודה הזו למשהו אחר שמעניין אותו - הייתי מרגיש בנוח לדלג, על אף שזה מקום מאוד מוכר בתמונות.
עצירה חמישית -Grettirs Pool:
בריכות גיאוטרמיות, הכביש שמוביל לשם הוא גם כביש F קלאסי, היה בוץ מגשם של הימים האחרונים אז בכלל מאתגר מעט יותר מהרגיל - בהחלט לא מתאים לפרייבט.
מגיעים ופוגשים את הבעלים של המקום שקשה שלא להתפעל מהזקן שלו - לפחות מטר אם לא יותר. הנקודה נמצאת ממש מעבר לגל אבנים עליו מתנפצים הגלים מאחורה, כבר מראה עוצמתי.
שילמנו כניסה של 2000 קרונות לראש + 500 קרונה למגבת.
יש שם שתי בריכות, שתיהן סביב ה-40 מעלות, וכן מלתחות גברים/נשים בצמוד. היה קפוא בחוץ, והיה נדרש כוח רצון משכנע לצאת מהאוטו ועוד להתפשט לבגד ים. כמובן שברגע שהיינו בבריכה זה היה שווה כל רגע, במיוחד כשברקע יש מלא הרים מושלגים, הבונוס הנוסף שקיבלנו היה קצת שלג שהתחיל לרדת במהלך הזמן שהיינו בפנים.
לאחר זמן שהרגיש כמו אורך הזקן של בעלי המקום, אזרנו אומץ רב ויצאנו בריצה אל המלתחות להתלבש, ומשם בריצה קצת רגועה יותר אל הרכב.
ציון 8: מומלץ +
עצירה שישית - לינה בGlaumbær III:
מקום מאוד חמוד, בית של משפחה שחצי ממנו הם בנו קיר ועשו 3 יחידות של חדרים להשכרה. החדר היה מספיק גדול, ומצוחצח. ללא ספק גם במיטה הכי טובה שישנו בה עד כה בטיול.
הם גם הראשונים שהשאירו לנו קצת שוקולדים בגלל שרשמנו להם באתר שאנחנו בירח דבש. יש מטבח משותף ל-3 החדרים, על אף שלא היינו לבד לא פגשנו שם אף אחד אחר עד ממש למחרת בבוקר לפני שיצאנו.
ציון ״המלון״: 4/5.
מפת נסיעה של יום 3:
יום 4 - צפון איסלנד (9/9/2024):
כבר בערב לפני, כל התחזיות דיברו על היומיים הבאים שהולכת להיות סופה, צפי לשלג, רוחות חזקות ואף חסימת כבישים. אין הרבה מה לעשות עם זה וצריך פשוט לדעת לזרום ולהבין שתוכניות יתבטלו והלו״זים יתהפכו (מדבר אחד שלוקח את זה קשה יותר מהאדם הממוצע).
קמנו בשעה השגרתית ונסענו דרומה למפל קרוב.
עצירה ראשונה - מפלReykjafoss:
נתחיל לפני הכול בהגעה לשם, כי הגוגל מפס לקח אותנו לנקודה שהייתה סגורה.
הוספתי על המפה בעיגול שחור את המקום בו צריך לפנות מזרחה לכביש 753. שם ממשיכים עם הכביש הזה למשך 2דק׳ עד שמגיעים לחניה של המפל. מהחניה זו הליכה של כ-10דק׳ (עוברים 3 שערים בזמן הזה - פותחים וסוגרים אחריכם).
היינו שם לבד ב9 בבוקר, מפל יפה, רואים אותו מלמעלה.
העצירה הזו הייתה לא מתוכננת והיא נבעה מהמזג שהתחיל להקשיח לנו.
תכנון מקורי - נסיעה לעיר אקורירי ומשם לעשות טרק במשך רוב היום להר Súlur, במקרה הזה אולי טוב שנמנע מאיתנו, בדיעבד זה טרק לא פשוט בכלל ודורש קצת יותר מציוד סטנדרטי שהיה איתנו.
מה שהחלטנו לעשות זה לחצות את אקורירי ולהמשיך להתקדם מזרחה לראות את המפל. ומשם נחזור חזרה על עקבותינו לעיר ונסתובב בה.
(לפני המפל עשינו עצירה של דק׳ בודדות במפל אחר קטן שנמצא ממול לאקורירי - מפל Foss, מה שמייחד אותו ושווה את העצירה: המים הם חמים! והסוף הוא מפל שנופל אל תוך הים אל מול אקורירי).
המפל עצמו הוא ממש יעד תירותי, עם המון אנשים ו-2 חניונים לרכבים (בחינם). יש זוג מפלים מאוד יפים - ציון 7 בסולם המפלים.
עצירה שלישית - אקורירי:
המזג המשיך להיות לא נעים והצפי להחמרה היה בכל התחזיות (בנסיעה למפל ובחזרה כבר התחיל שלג) אז החלטנו לבדוק מה יש בעיר השנייה בגדולה באיסלנד. חזרנו מערבה מהמפל לעיר, ובגדול הסתובבנו בדאון טאון הקטן שלהם (עשינו קצת קניות של דברים תרמים נוספים, המרנו עוד דולרים בסניף המקומי של בנק Landsbankinn והשלמנו כמה קניות בסופקרמארקט Bonus).
עצירה רביעית - Forest Lagoon:
מקום שסגרנו עוד בזמן התכנון בארץ, רמה מאוד גבוהה של ספא/לגונה. בריכה מאוד גדולה עם הרבה אבנים שהם דמויי שולחן וספסלים, עוד בריכה חמה נוספת קטנה יותר וסאונה יבשה מעולה.
יש בר בתוך הבריכה שניתן להזמין משהו לשתות. היינו שם שעתיים וחצי ונהנו מכל רגע, מקום ברמה גבוהה. (עריכה - בדיעבד לאחר שעשינו עוד כמה מקומות כאלה בטיול, הבנו עד כמה הרמה שם הייתה באמת הכי גבוה שאפשר לבקש, ציון 10/10).
עצירה חמישית - מסעדת Rub23:
מסעדת דגים/בשר במרכז העיר אוקרירי.
חזרנו מהלגונה בנסיעה של 5דק׳ שוב למרכז העיר. המסעדה מושקעת והאוכל היה שם מעולה. כמובן שהמחיר היה בדומה למסעדה פנסי במרכז הארץ - אבל התירוץ של ״זה הירח דבש שלנו״ תמיד עובד כדי לשכנע את עצמך.
עצירה שישית - לינה ב-Hotel Halond:
ישנו כמה דקות מחוץ לעיר עצמה, מלון ממש חדש וחדרים יחסית גדולים. הקטע המרשים הוא שאין עובד אחד במלון, מקבלים את הקוד כניסה לבניין ולחדר בבוקר שלפני. הכול הלך חלק בכניסה.
4/5 במדד המלונות.
מפת נסיעה של יום 4:
יום 5 - צפון, צפון/מזרח איסלנד (10/9/2024):
יום השיא של הסופה.
הרע - כמעט כל מה שתכננו ליום הזה לא יצא אל הפועל, רוח חזקה ביותר, קור אימים בחוץ (נע בין 1 ל-0 מעלות, עם הרוח החזקה האפליקציות אמרו שזה מרגיש כמו מינוס 5).
הטוב - קיבלנו איסלנד כמו הפירוש האמיתי של השם שלה, מלא נופים של שלג, חווינו בעצמנו מלא שלג שהביא לחוויה מיוחדת וראשונה מסוגה בטיול הזה.
עצירה ראשונה - אקורירי:
חזרנו שוב לעיר לסגור קנייה אחרונה שפספסנו אתמול, הרשנו לעצמנו גם לקום מעט מאוחר יותר (0815, התפרענו), ומשם עזבנו את אקורירי for good. בגדול בתור ״העיר האמיתית״ הראשונה שחווינו באיסלנד - אהבנו את אקורירי, יפה ויש מה לעשות בה ובסביבתה.
עצירה שנייה - Mývatn Visitor Center:
הגענו לאגם מיווטאן הידוע ועצרנו במרכז מבקרים כדי לקבל סקירה (מעולה יש לומר) על המקום ועל מה יש לעשות בו.
בשורה התחתונה למי שרוצה להצליח לעשות את כל מה שיש לאזור הזה להציע - הייתי ממליץ על יומיים מלאים, מי שזריז יכול ביום וחצי כנראה (אנחנו תכננו להיות כאלה, אבל המזג בסוף הוא הקובע הבלעדי).
בגדול רוב הדברים הם בחלק המזרחי של האגם, מורכב בעיקר מטיולים רגליים של בין כמה מאות מטרים עד כמה קילומטרים. המזג של היום לא ממש איפשר לנו לעשות את רוב הדברים, אז תכננו שתי עצירות שהן מאופשרות בכך שמגיעים עם האוטו ממש עד לנקודה.
עצירה שלישית - מערת Grjótagjá:
מערה בה יש מים חמים טבעיים ועם כמות האור הנכונה יכולה להצטלם ממש יפה. מה שהקפיץ את המניה של המקום הזה זה הסצנה שצולמה שם ממשחקי הכס שג׳ון סנו מקבל קצת אקשן.
צריך 5 עד 10 דק׳ בנקודה.
עצירה רביעית - הר געש Krafla:
נמצא בחלק הצפוני של האגם, כעיקרון גם איתו ניתן להגיע ממש עד הנקודה, אבל. אבל אף אחד לא מבטיח לך שלא ירד 30 ס״מ שלג ב-24 שעות בנקודה הזו לפני כן, מה שגרם לכך שבחלק האחרון ביותר של העלייה להר געש אף רכב לא הצליח לעבור את העלייה המושלגת בטירוף.
תוך כדי זה שהראות הייתה מאוד נמוכה, ומחוץ לאוטו יש שלג בלתי פוסק ולא בקטע של סרט קריסמס, אלא ממש חזק.
היה ׳מהנה׳ לראות כל פעם רכב אחר שגבוה יותר, חזק יותר עולה בכל הכוח את העלייה ואז בשלב כלשהו נתקע ומחליק בצורה מבוקרת בחזרה למטה לנקודת ההתחלה. אנחנו אפילו לא ניסינו עם הרכב שלנו, ראינו רכבים חזקים וגבוהים מאיתנו חוזרים למטה עם ׳מבט מושפל׳.
עצירה חמישית - צהריים ב-Daddi's Pizza:
לא ניתן להסתובב בחוץ + מוקדם מידי לצק אין למלון + ראית את כל הנקודות המתאימות ליום = יושבים לפיצה.
היה סבבה לגמרי, שילמנו 3900 קרונות למגש בגודל בינוני.
עצירה שישית - צ׳ק אין למלון Laxá Hótel:
המלון הראשון עד כה שסגרנו מראש 2 לילות, תכננו שזה יהיה המלון׳פינוק׳ שלנו לטיול, כי מכל מה שראינו באתר הוא כזה.
לא יותר מידי התבאסנו לגלות שהוא לא בדיוק ה׳בראשית׳ של אגם מיווטאן, הוא יפה ומושקע אבל לא קיבלנו איזה דיבנד מהותי שלא היה לנו במלונות הטובים לפני כן. מה שכן יש לציין, אחלה ארוחת בוקר מספקת.
נכנסו לחדר, קצת מנוחה, קצת שיעורי בית לטיול למחרת ובגדול חיכינו לערב.
בדקנו פה עם המלון על שירות כביסה, הם לא עושים אבל נתנו לנו מקום שיש שירות של הורדת הכביסה שלך ואז אתה אוסף את זה כעבור 24 שעות.
שירות הכביסה - Vogar Travel Service
עלות - 4500 קרונות לכביסה של עד 6 קילו.
עושים את ההזמנה מהאפליקציה שלהם.
עצירה שביעית - Mývatn Nature Baths:
המרחצאות החמות המוכרות של האזור הזה, אחרי ההצלחה המסחררת אתמול, מאוד התרגשנו שוב לחוות משהו דומה לזה.
בדרך הורדנו את הכביסה שלנו והמשכנו את העוד כמה דקות נסיעה למרחצאות. הבנו מהר מאוד שזה לא באותה רמה כמו אתמול. וזה בא לידי ביטוי בדברים הקטנים - ניקיון, אמנטיס, אבל זה אכן מורגש. המים הם חמים והכול בסדר ובהחלט גם פה נהננו, אבל אין ספק שאין פה תחרות בין השניים.
לאחר מקלחות במקום, חזרנו לאוטו ונסענו למלון לסוף היום, כאשר אנו נושאים תפילות שמחר סופסוף נוכל לחזור לשגרה של הטיולים שרצינו לבצע.
מפת נסיעה של יום 5:
יום 6 - צפון/מזרח איסלנד (11/9/2024):
סופסוף הסופה מאחורינו. כלומר, בערך. השלג נמצא בכל מקום ואנו עוד נבין בהמשך כמה יכול להשתנות פה ביום אחד ואפילו בכמה שעות. אבל מלבד טמפ׳ של מתחת ל-5 ורוח, לפחות לא היו גשמים.
עצירה ראשונה - מפל Dettifoss:
התכנון המקורי ליום הזה היה לנסוע להוסביק לשיט לוויתנים, אך אתמול בערב הודיעו לנו שבעקבות צפי לגלים גבוהים הם ביטלו את כל היציאות לים לאותו יום. לא יכלנו לסגור איתם למחר כי בסופו של דבר התכנון שלנו הוא להמשיך לכיוון המזרח וזה לא בדיוק בכיוון.
המפל היה אמור להיות בסוף היום כי תכננו מעגל שהולך להוסביק ואז יורד לפארק אסבירג'י ומשם דרומה עד למפל, בגלל שהוסביק בוטל הפכנו את הכיוון.
הגענו לחניון המפל, בנסיעה שם רוב המוחלט של הכבישים היו מלאים בשלג, אבל נסענו לאט והגענו בביטחה. ההליכה למפל הינה 1 ק״מ מהחניה, המחזה היה מטורף עם כל האבנים המושלגות מהסערה של אתמול. שלג של 10-15 סנטימטר.
(יש שתי חניות למפל - מזרח ומערב, בעקבות הלו״ז שלנו המערב היה הרלוונטי יותר וגם כולם אמרו לנו שזה הצד הטוב יותר).
מגיעים לתצפית מעל המפל, אך המפל הזה הוא כה עוצמתי וגדול (הכי עוצמי ראינו, כמויות מים לא נורמליות בשנייה) שכל המים הניתזים מהמפל פשוט סופגים אותך, אז אם יש מעיל גשם שווה להביא. נשארו שם כמה דק׳ והתחלנו לחזור רטובים ומרוצים אל האוטו.
כל הסיפור לקח לנו סביב ה-40דק׳, והציון למפל הזה הוא 9. הוא פסיכי.
עצירה שנייה - מפל Hafragilsfoss:
אחיו של מפל דטיפוס בהמשך הנהר. עניין ממש של 10דק נסיעה לחניה של המפל. בקילומטר האחרון של הנסיעה עצרנו כי פתאום ראינו כמות שלג על הכביש הזה שממש גרם לנו לחשוב פעמיים אם כדי בכלל לנסות לעבור (היו סימנים של רכבים שעברו שם מתישהו), בסוף ה-FOMO הוא זה שניצח ונסענו בהילוך M + מצב שלג באוטו. היו כמה רגעים מפחידים שחשבנו לחצי שנייה שאולי נתקענו, אבל סוזי עשתה את עבודתה נאמנה והביאה אותנו אל החנייה.
ההליכה היא עניין של כמה דק עד שמגיעים לתצפית אשר משקיפה ממש מלמעלה על המפל, שהוא גם יפה ומרשים אך פחות מקודמו. אם אומר את האמת, אנחנו בעיקר הכי נהננו מכמות השלג המטורפת שהייתה לנו שם - נתנו קצת לילד שבנו לצאת ולהשתולל בשלג. היינו חזרה באוטו אחרי חצי שעה.
מאוד שמחים שלקחנו ״את הסיכון״ עם השלג.
משם המשכנו צפונה לכיוון פארק אסבירג'י.
עצירה שלישית - פארק לאומי אסבירג׳י:
הנסיעה שהייתה אמורה להיות 25 דק׳ לקחה לנו סביב ה- 35 דק׳ בגלל כמות השלג והקרח על הכביש. משהו שלפעמים היה קצת פחות נעים ומפחיד, עשינו את המקסימום לנהוג בזהירות אבל אין ספק שאנו ההישראלים פחות מנוסים בנהיגה מהסוג הזה.
בהגעה לפארק החננו את האוטו ונכנסו למרכז המבקרים ע״מ לקבל סקירה על הפארק ולהבין מה המסלולים שיתאימו לנו להיום. כשחזרנו לאוטו ראינו כמויות קרח ומים על הריצפה מתחת לרכב, הרכב פשוט אגר כמות משוגעת של קרח ושלג מהנסיעה בכבישים.
הפארק הוא מעיין קניון עצום ומאוד רחב שיש בו הרבה שבילים למטה ומעל. אנחנו חשבנו שאולי נעשה את המסלול של ה-9 ק״מ שהוא עובר ברובו המוחלט באזור העליון של הקניון, אך הרוח הייתה חזקה ולא מסבירת פנים ולכן הבנו שלא נהנה מלעשות את זה.
המדריכה הציעה לנו שתי חלופות, הראשונה זה כניסה עם הרכב לעומק הקניון ואז לקחת מסלול של 1 ק״מ אל סוף הקניון שם יש מעיין מאוד מוכר ומאוד יפה. ואפשר לעלות לכמה נק׳ תצפית שונות - המסלול הזה נקרא A1.
ובאמת התחלנו איתו וזה היה מאוד קליל, יפה וכיף. לקח לנו סביב ה-50 דק׳ לעשות את ההליכה הזו, וזה בעיקר כי נחנו במעיין והצטלמנו שם.
ובנוסף, את מסלול A2 הוא 4.5 ק״מ שהוא שביל הליכה בחלק האמצעי של הקניון, שמתחיל למטה אבל עולה למעלה (עלייה לא קשה במיוחד) ואז מגיע לנק׳ השיא שלו שרואים את החניון בצורה של 300 מעלות מסביבך - וואו, זה היה בול מה שהיינו צריכים כדי לקבל גם את החוויה של ׳הלמעלה׳ של הפארק. נכון שחלק משמעותי מההליכה הוא למעלה ולכן היינו חשופים לרוח היטב, אך הנק׳ הסופית שווה את זה. מסתובבים וחוזרים בדרך שהגענו לרכב.
לקח לנו באזור השעתיים להשלים את המסלול הזה.
סיימנו את חלקנו בפארק והתחלנו נסיעה חזרה בדיוק בדרך בה הגענו לפארק.
עצירה רביעית - הר געש Krafla:
רגע, נשמע לכם מוכר? נכון, ניסינו את מזלנו מחדש עם היעד הזה. הסיבה שפתאום התמלאנו תקווה שהפעם כן נצליח להגיע לשם למעלה היא כי בדרך חזרה מהפארק, על אותם כבישים שלפני כמה שעות היה כמות קרח מטורפת, באזור סביב ה-80% נעלם.
באמת מה שכמה שעות במדינה הזו יכולה לעשות.
הגענו אל הנק׳ שהסתובבנו בה אתמול, והיא הייתה מפוצצת ברכבים. מסתבר שסגרנו את העלייה לרכבים טוטאלית אבל אפשר לעלות ברגל.
אנחנו לתומנו אמרנו סבבה- וככה בלי לשים לב סידרנו לעצמנו הליכה של 1.5 ק״מ בעלייה בלתי פוסקת עד ההגעה למכתש. אז נכון שהמכתש הוא ממש יפה, ובכלל עם כל השלג שמסביב הוא מקבל תחושה עוד יותר עוצמתית, אבל אחרי כל ההליכות שעשינו היום לפני כן, זה בכלל גמר אותנו.
לפחות הדרך חזרה לאוטו הייתה כולה בירידה.
הטיול הזה היה סביב השעה וקצת, אבל זה לא מעיד על הכלל שכן רוב עונת התיירות בקיץ ניתן להגיע עם הרכב ממש קרוב למכתש.
סגירת יום:
אם עוד חשבנו בבוקר שנוכל בסוף היום לעשות כמה מסלולים קטנים באזור האגם שלא יכלנו לעשות אתמול - טעינו. אחרי כמות הק״מ ברגל שעשינו היום (חלקם המהותי היה בעלייה) שנינו הסכמנו שמיצינו והגיע הזמן לנוח.
נסענו לאותה פיצה שהיינו בה אתמול, אספנו מהדלת ליד את הכביסה ששמנו אתמול (מכל מה שנראה הם עשו עבודה טובה ולא הרסו לנו שום דבר חלילה) ונסענו חזרה אל המלון.
כמובן, שעשינו המון מתיחות כי כבר הרגשנו איך השרירים שלנו לאט לא יסכימו לעבוד למחרת.
מפת נסיעה של יום 6:
יום 7 - מזרח איסלנד (12/9/2024):
היה נחמד לישון יומיים באותו המקום ולא לפרוק ולהעמיס כל יום מחדש (למרות שהיינו רק עם טרולי וקצת שקיות נוספות), אך גם לזה יש סוף, וחזרנו לשגרה להעמיס הכול לאוטו ולצאת לדרך לקראת יום חדש.
המזג באוויר היה מאיר פנים, היה חסר לנו קצת שמש ביומיים האחרונים.
עצירה ראשונה - Stuðlagil:
מהמקומות היותר פוטוגניים כשמתכננים את הטיול לפה, ואין ספק שגם במציאות יש במקום הזה משהו מאוד יפה ושונה ממקומות אחרים.
החנייה זה קצת מבלבל, כי יש בשני הצדדים, באופן חד משמעי נכון ושווה יותר לקחת את החנייה בצד מזרח - מיקום, מלבד העובדה זה מאפשר ממש לרדת אל מפלס המים (כשבצד המערבי ניתן רק להגיע לנק׳ תצפית מעל הנחל), יש גם הליכה מאוד נחמדה מהחנייה ועד הנקודה עצמה - בערך כ-2ק״מ לכל כיוון, אך בשביל גישה נוח ובלי יותר מידי עליות וירידות.
עשינו את הכול וחזרנו לאוטו לאחר כשעה וחצי/שעתיים, גם קצת ישבנו לאכול בהגעה לנחל.
עצירה שנייה - מפל Rjúkandi:
נקודה ממש קרובה לאיפה שהיינו וגם ככה הייתה בדרך לאן שתכננו.
נמצא ממש על הכביש, חונים ויש עלייה של 5 דק׳ הליכה עד הגעה למפל.
מאוד חמוד ויפה.
עצירה שלישית - Njarðvík (Stórurð Trail Head):
עבורי לפחות זה היה אחד המקומות שהכי נהנתי מהנופים והמעוצמה של הטבע. אתחיל בזה ששווה בכלל להשקיע יום שלם רק שם, יש מסלולים מעגליים שלוקחים אותך בין הנופים המרשימים והחזקים במזרח. אנחנו הגענו לשם רק באחה״צ אז ידענו שיש לנו זמן מוגבל, לקחנו מסלול הליכה שהיה אמור להוביל אותנו לאגם קטן ומוכר בחלק העליון של ההר, אך גם זמננו היה קצוב ומתשאול תיירים שעברו על פנינו אמרו שזה מאוד רחוק ושבגלל כל השלג, נוצר קרח מאוד מסוכן להליכה ושעדיף לא להגיע. היינו צריכים לשמוע את זה פעמיים מזוגות שונים עד שהחלטנו שהגיע הזמן להסתובב ולחזור לאוטו.
אך גם ללא ההגעה לאגם הקטן עצמו, עצם ההליכה שם הייתה חוויה חזקה מאוד. ממליץ מאוד להקדיש כאמור הרבה יותר משעתיים לאזור הזה.
עצירה רביעית - Vök Baths:
למי שכבר לא הבין עד כה, אנחנו סאקרים למרחצאות חמים, הייתה לנו תחושה שזה יהיה יותר קרוב ברמה למרחצאות שחווינו באקורירי. ואכן, זה היה המצב.
כמה בריכות בטמפ׳ שונות, זה על האגם אז גם ניתן לקפוץ פנימה למים הקפואים (היה 11 מעלות כשאנחנו היינו) ולחזור ישר למים החמים, וכמו שהבחור האיטלקי אמר בהיכנסו למים הקפואים: ״בליסימה״, ככה גם אנו סיכמנו את החוויה של המקום.
עצירה חמישית - לינה בGuesthouse Svartiskógur Egilsstaðir:
הגענו רק סביב 22:30 בנסיעה חשוכה מאוד, מה שכן זכור מהנסיעה הזו של הזוהר הצפוני שהאיר לנו עתה שני לילות רצוף, אך הפעם זה היה הרבה יותר חזק ומרגש.
מבחינת הלינה, לא משהו מרתק כלל, ציון 2/5 במדד.
מפת נסיעה של יום 7:
יום 8 - מזרח/דרום מזרח איסלנד (13/9/2024):
קמנו ונסענו אל היעד הראשון שלנו, בדרך עצרנו בעיר איילססטאד'יר בכדי לעשות ממלא מחדש, אך האיסלנדים קמים רק ב09:15 בבוקר ופותחים את מקומות העבודה רק ב-10, אז אמרנו שנחזור לאחר מכן.
עצירה ראשונה - מפל Fardagafoss:
כמעט קיבלתי גט גירוש עם ההליכה בעלייה של 30דק׳ שאירגנתי עוד לפני הקפה של הבוקר. אך שרדנו כדי לספר. מפל יפה - ציון 6.5, רואים גם תצפית מאוד יפה על כל העמק מאחורה.
היינו באוטו חזרה תוך שעה.
עצירה שנייה - Vestdalsfossar:
כחלק מהפקת הלקחים של אתמול, בחרנו לדלג על כמה מקומות שתכננו ולהעמיק יותר במקום אחד שהיה נראה לנו נחמד ורצינו לעשות כמו שצריך.
בחלק הממש מזרחי כמה דק אחרי העיירה החמודה Seydisfjordur, יש מסלול הליכה מהמם בין נחלים, מפלים קטנים ובין ההרים. ההליכה הזו ממש עשתה לנו איזה ׳ריפוי׳ לנפש. בסוף המסלול מגיעים למפל גדול ואז כשוחזרים לכיוון האוטו (מסלול מעגלי) יש תצפית מדהימה גם על העיירה והנוף מסביב לה, משהו מאוד מאוד מיוחד.
עצירה שלישית - הרי Vestrahorn:
סיימנו את ההליכה והתחלנו את הנסיעה הארוכה (יחסית להופן) - לא לפני שעצרנו מחדש בעיירת Seydisfjordur לעשות קניות מחדש בחנות השנייה האהובה שלנו Bonus לעוד טיפה מצרכים (החנות הראשונה אהובה שלנו תודה ששאלתם זה ICE WEAR האיסלנדית). למי שיש רכב 4x4, ממליץ מאוד לעבור דרך כביש 939, שהוא גם קיצור דרך וגם נסיעה שטחית מאוד מהנה.
בדרך להופן התכנון שלנו היה לעצור בתצפית ולראות את ההרים המפחידים האלה, אך מסתבר שצריך לשלם דמי כניסה לאזור. 1000 קרונות לראש, מה שהרגיש לנו הזוי לטובת 5דק של תצפית אז וויתרנו. גם רואים את ההרים האלה מזוויות אחרות, לא הרגשנו שטעינו בכלל בהחלטה.
עצירה רביעית - עיירת Höfn:
הגענו לעיירה שכיף לבטא את שמה. אכלנו במסעדה המוכרת שם Pakkhús Restaurant - נחמדה, טעימה ויקרה מעל לרגיל, והלכנו לישון ב- Apotek Guesthouse שבתוך העיירה, חדר נעים ויש בבוקר טיפה אוכל, קפה ותה ללא עלות שזה מאוד נחמד מצידם.
כאמור הדברים שוויתרנו עליהם ביום הזה מראש:
מפת נסיעה של יום 8:
יום 9 - דרום איסלנד (14/9/2024):
כעיקרון ׳היום הגדול׳, הגעה לחלק מהמקומות הכי מוכרים. פחות התמזל מזלנו והמזג של היום היה גשם ורוחות שיכולות להעיף משאיות, אבל אחרי יותר משבוע במדינה אתה מבין שצריך לזרום ולקוות להכי טוב.
עצירה ראשונה - Diamond Beach:
אנחנו חנינו דווקא בחניון השני - מיקום, כי ראינו שבצד הזה של החוף אכן יש יותר ׳יהלומי׳ קרח. אין הרבה איך להשוות את זה לחוויה אחרת, זה מאוד ייחודי לראות שברי קרחונים שעשו את דרכם אל החוף נוצצים ושקופים.
החנייה בתשלום (סופילר רוב הדברים בדרום מגיעים עם חנייה בתשלום) של 1000 קרונות אך הוא גם תופס על החנייה של הלגונה ממול.
עצירה שנייה - קרחון Jökulsárlón:
כאמור ממש ממול לחוף שהיינו בו. פה רואים את גושי הקרחון הגדולים יותר שעושים את דרכם בהמשך על הים ואז חלקם יחזרו בתור יהלומים לחוף. גם מחזה מאוד יפה ומרהיב, חלקי קרחון בגודל של בתים קטנים שצפים להם במים.
פה שילמנו את החניה כי היה עמדת תשלום, בחוף זה היה רק דרך אפליקציה.
עצירה שלישית - Viewpoint of Fjallsjökull:
המשכנו מערבה והגענו לנקודה נוספת בה אפשר לראות את הקרחון, חייב לציין שמבחינתי זה היה נקודת תצפית טובה יותר מהנקודה האחרונה שהיינו בה, גם פה יש הרבה קרחונים, בכל מיני גדלים והם הרבה הרבה יותר קרובים אליך - ממש במרחק נגיעה וזה בלי תשלום על חניה (שזה לא היה משנה כי כאמור זה אותו מתחם כמו חוף היהלומים). שם גם הרגשנו לראשונה את הרוח החזקה והעוצמתית שהייתה חלק מהתחזית, ממש הלכנו עקום כדי לא ליפול - חוויה.
עצירה רביעית - Mulagljufur Canyon:
טיול לקניון מהיפים כנראה שיש לאיסלנד להציע. מגיעים לחנייה, ושם בעצם אפשר ללכת על לנק׳ התצפית המפורסמת שהיא כ-30 דק׳ עלייה כמעט רצופה בקושי בינוני, או שניתן לעלות עוד ומגיעים לסוף של המסלול שזה אמור לקחת סביב השעה, אנו בחרנו באופציה א׳ - ובאמת ההליכה לשם לא הייתה הכי פשוטה, כל שכן שהגשם והרוח החזקה ממש ללא תרמה. אין ספק שזה שווה את זה כדי להגיע לנק׳ ולהתפעל מהנוף הכה מיוחד, אך מפאת מזג האוויר המאוד קשה, עשינו ׳נגעת נסעת׳ וחזרנו חזרה אל הרכב.
עצירה חמישית - Cafe Vatnajökull:
בית קפה ממש יפה ומשוקע על הכביש, עצרנו לשוקו חם כדי להתאפס אחרי ההליכה, היה ממש טעים, ממש.
עצירה שישית - תצפית Svínafellsjökull útsýnisstaður:
עוד נק׳ תצפית על הקרחון, זו קצת יותר מלמעלה ורואים מקרוב את הקרחון, תצפית ׳חזקה ועוצמתית על הפלא טבע הזה.
החניון הוא - פה, לשמחתנו ולהפתעתנו ללא תשלום חניה. ההליכה לתצפית היא פחות מ-10דק.
ביציאה מהחניון אחרי כמה דק נסיעה שוב על הכביש הראשי, עצרנו בצד הדרך איפה שראינו עוד כמה רכבים שחנו והצטלמו עם הקרחון ברקע, אנחנו גם תפסנו תמונה מצוינת עם קשת בענן ברקע. לצערי לא מצליח לאתר בדיוק את נק׳ העצירה הזו, אך היא הייתה מאוד קרובה.
עצירה שביעית - קניון Fjaðrárgljúfur:
עוד קניון פשוט מהמם במדינה הזו.
החניה בתשלום נוסף של 1000 קרונות שנפרדו מאיתנו, הולכים כ-15דק׳ לאורך הקניון כשיש כמה נקודות תצפית לצלם תמונות מרהיבות וחוזרים לאוטו.
ראינו שיש חניון נוסף מעל הקניון - בערך במיקום פה, שיש שם גישה למטה ואפשר לעשות את כל ההליכה רק הפוך וכנראה (רק כנראה) לא משלמים על חניה, לא הלכנו לבדוק בעצמנו.
שמנו עין על מקום אוכל מראש בשם The Soup Company, היינו מאוד חמים על מרקים מתחילת הטיול וזה נתן לנו ממש את המענה. השוס הוא שאתה יכול לקבל ריפיל חינם ולאיזה סוג מרק שתרצה - אנחנו כמו ישראלים טובים לא סירבנו להצעה. המסעדה היא גם חלק מאותו בניין של ה-Lava Show in Vík, לא בדקנו מה היה בפנים.
אחרי האוכל עשינו עצירה בחנות האהובה עלינו כמובן - Icewear, זו הייתה החנות הכי גדולה שלהם שהיינו בה עד כה שהיה מפתיע, השלמנו כמה מתנות לארץ והמשכנו ליעד הסופי.
עצירה תשיעית - לינה ב- Farmhouse Lodge:
הגענו בחושך אל המקום מאוד יפה ונקי. קיבלנו חדר גדול ומרווח עם תצפית מהממת לכיוון דרום מערב.
ציון 4 חזק מתוך 5.
מפת נסיעה של יום 9:
יום 10 – דרום מערב איסלנד (15/9/2024):
קמנו והרגשנו את הפאטיג (fatigue) של היום העשירי בטיול.
החלטנו שניקח את היום קצת יותר בקלות.
עצירה ראשונה – חוף Reynisfjara Beach
חזרנו לכיוון וויק לטובת ביקור בחוף.
יש תשלום בחניה – 1000 קרונות.
יורדים לחוף הזה שמוכר מאוד בזכות הסכנות שהוא מציב ועמודי הבזלת המאוד יפים שמעטרים אותו.
אנחנו היינו ברמת סיכון צהוב שבגדול מאפשרת להתקרב יחסית אל במים (יש רמות ירוק, צהוב ואדום – שהאחרון אומר שבגדול לא ניתן לגשת בכלל אל החוף). היינו שם כ-15דק׳ לטובת תמונות וקצת בהייה אל הגלים האלימים.
התכנון לנק׳ השנייה הייתה לעצור בתצפית של הקרחון הקטן יותר בדרום האי (Solheimajokull), אך ראינו שיש גם שם גבייה על חניה והחלטנו לוותר עליו- בכל זאת ראינו הרבה מזה ביום לפני וזה היה לגמרי בחינם.
זו הנקודה למי שמעוניין – Sólheimajökull glacier parking lot
עצירה שנייה – מפל Kvernufoss
חונים בחניון של מוזיאון , חנייה בתשלום של 750 קרונות.
ההליכה אל המפל היא מאוד קלה וברמת 10דק׳ גג לכיוון. מפל מאוד גבוה ומרשים, והחלק המאוד מגניב הינו שניתן ללכת ולהצטלם מאחורי המפל דבר המעניק לו עוד כמה נקודות בונוס ומעמיד אותו על ציון נאה של 8.5 בסולם המפלים.
שווה להיכנס למוזיאון אח״כ לראות את הבית קפה המאוד סטיילסטי שעשו שם, גם אם לא קונים שום דבר.
עצירה שלישית –מפל Skógafoss:
מהמפלים המוכרים ביותר בתמונות של איסלנד (לפחות ממה שאני נתקלתי), מאוד גבוה, הרבה מאוד מים ומאוד עוצמתי.
יש אפשרות להתקרב למרגלות המפל ולהצטלם שם, ויש את הפסיכופטים שעולים 400 מדרגות בזווית לא נעימה לעין כדי לראות את המפל מלמעלה. אנחנו היינו בצד של השפויים היום.
אבל אל תשפטו, כבר ידענו מהבוקר שזה לא יהיה היום החזק שלנו בטיול.
החניון הוא ממש מטרים מאיפה שכולם עומדים להצטלם, וזה אכן מצטלם טוב.
ציון -9.
רצינו להמשיך לעצירה נוספת במפל Gljufrabui, אך בהגעה לשם הבנו שאחד: שוב צריך לשלם חניה על מפל, ועד כמה שהוא בתמונות נראה כמו מפל יפה שנכנס לתוך קניון כזה – זה עדין מפל וראינו המון כאלה. ושתיים: פעם ראשונה שראינו עומס מטורף של תיירים באיסלנד, ברמת המאות.
היה קל לקבל את ההחלטה להמשיך הלאה.
וטוב שכך, כי העצירה הבאה שלנו הייתה מדהימה.
עצירה רביעית – קניון Nauthúsagil:
אחרי כמה ק״מ של נסיעה בשטח, הגענו לקניון קטן שבו ניתן ללכת נגד הזרם בדילוג בין אבנים עד שנכנסים ממש לפנים של הקניון שקיים שם, וממשיכים עד בהגעה למפל קטן שמאוד יפה. אך זה לא הסוף, יש בצד השני שרשרות הקשורות לקיר שאמורות לעזור לך לעלות מעל המפל הקטן הזה כדי להמשיך עוד כמה עשרות מטרים ושם מגלים מפל מאוד מרשים שנשפך אל תוך הקניון, אחד היפים וגם הדרך לשם מאוד מהנה.
ציון 9.5 בלי לחשוב פעמיים.
עצירה חמישית - קניון Stakkholtsgjá:
הגענו רק חצי דרך לשם. זה במרחק של 15 ק״מ מהנקודה האחרונה שהיינו בה, אך היינו צריכים לעבור נהרות בדרך, את הנהר הראשון עברנו בקלות – מים נמוכים ובזרימה מאוד איטית.
הנהר השני – קצת יותר מפחיד, אבל ראינו עוד רכב אחד שעבר לפנינו ונתנו קצת גז וגם אותו עברנו בלי יותר דרמות.
כשהגענו לנהר השלישי כבר ממש התלבטנו.
*נקודה חשובה – הרכב שלנו פרטנית היה מבוטח לחציית נהרות, זה לא הסטנדרט בהשכרת רכבים באיסלנד. זו גם אחת הסיבות שבחרנו בחברת ההשכרה לוטוס שמאפשרת את זה, למרות שנפגשנו את זה לראשונה בטיול רק לאחר 10 ימים.
חזרה לנהר השלישי, הסתכלנו במפה לראות כמה עוד נהרות נידרש לעבור כדי להגיע לנקודה (את כולם גם נצטרך לחזור), והבנו שיש לפחות עוד 4 לעבור, אז בצער רב מאוד הסתובבנו וחזרנו אחורה.
השעה הייתה 1530, וכל נקודה נוספת שהיינו רוצים לבקר בה הייתה לפחות שעה ומשהו נסיעה מאיתנו והמלון היה לידינו. אז ׳זרקנו את המגבת׳ ליום והחלטנו שאנו מקפלים את הבאסטה לנסיעות להיום. עשינו עצירה קטנה לאוכל ליד והגענו למלון הכי מוקדם שאי פעם הגענו בו.
(לפני הגעה למלון עצרנו רגע לראות מה יש ל-LAVA Centre להציע בתור מוזיאון, נכנסו לראות אבל החלטנו לא לשלם את הכמעט 5000 קרונות לאדם שמבקשים כדי לראות את המייצג).
עצירה שישי - מנוחה ולינה ב- Stracta Hotel:
המקום השני בטיול סה״כ שקבענו בו 2 לילות, גם ראינו שיש בו גקוזי וסאונות שהעלו לנו את הדופימינים בהגעה מוקדמת לשם, אך כגודל הציפייה כך גודל האכזבה.
הגקוזי היה בקושי 30 מעלות והסאונה מחממת בקושי, גם החדרים הזכירו יותר אכסניה מאשר מלון 4 כוכבים כפי שהוא מוצג.
בכל מקרה, עשינו אחה״צ רגוע בחדר ואכלנו ערב גם במלון שהיה בסדר גמור.
מפת נסיעה של יום 10:
יום 11 – דרום מערב איסלנד (16/9/2024):
לצערנו עוד יום של רוחות חזקות וגשם לפרקים. אבל קמנו נינוחים ובעלי אנרגיות לכבוש את משולש (מעגל) הזהב.
המלון הגיע עם ארוחת בוקר, אכלנו פה ויצאנו לדרך.
עצירה ראשונה – מפלי Hjálparfoss:
זוג מפלים חמוד שניתן להגיע עם הרכב ממש אל מול המפל עצמו ומשם ניתן לרדת כמה מדרגות ולהיות בתצפית על המפלים. אין תשלום לחנייה.
ציון 7.
עצירה שנייה – מפל Sigoldufoss:
קצת מחוץ לדרך שלנו למשולש ובדיעבד היינו יכולים לוותר עליו נטו בגלל המרחק. הוא כן מפל יפה ודי גדול אבל לא משהו מעבר לזה.
ציון 5.5 נטו בגלל המרחק.
עצירה שלישית – מפל Gullfoss:
לדעתי המפל הכי מוכר בכל האזור פה וניתן גם ממש להבין למה. מגיעים לחנייה ויורדים למפל עם אפשרות לקחת תצפית עילית או דרך רגלית נמוכה יותר שמקרבת אותך אל המפל עצמו. לקחנו את אופציה ב׳ כי באמת שזה מעט מאוד ללכת בשביל חוויה הרבה יותר עוצמתית.
ציון 9 למפל.
להפתעתנו ולשמחתנו הרבה – לא שילמנו חנייה.
עצירה רביעית – Geysir:
כמה דק׳ נסיעה והגענו לפארק של הגייזרים. בתקופה הזו היה שיפוץ של חלק מהאיזור אז לא ראינו הכול, אבל העיקר הוא הגייזר שכל 8דק׳ בערך מתפרץ לגובה עם המים הרותחים שלו, מחזה מאוד מהנה וזה נמצא ברמת ה-5דק הליכה מהחניון.
נשארנו ל-2 התפרצויות וחזרנו לרכב.
גם פה לשמחתנו לא שילמנו חניה.
עצירה חמישית – מפלי Brúarfoss:
ממשיכים עוד כמה דקות נסיעה להגעה למפלים שלדעתי הם הכי פוטוגניים בכל איסלנד. החנייה כאן היא בתשלום של 750 קרונות.
יורדים מהרכב והולכים בהליכה סופר קלה למשך כמה דק׳ עד שמגיעים למפלים שמאופייניים בכחול הטורקיז המרשים.
אם הייתי חייב לבחור רק תמונה אחת להניח בסלון מהטיול סיכוי טוב שזה היה מפה, באמת טבע בשיא יופיו.
ציון 9.5 קל.
התכנן המקורי היה להמשיך לעוד מפל בשם Faxi Waterfall , אבל מביקורות רבות שדיברו על הצורך לשלם דמי חנייה נוספים ואל מול חווית המפל עצמו שמקבלים שם – החלטנו לוותר.
משם נסענו למכתש Kerid Crater, כעיקרון זה היה מתוכנן למחר אבל היה בנו רצון לעשות עוד דבר אחד ביום הזה. הנסיעה הייתה רק 15דק׳ מאיפה שהיינו (ממש כמה ק״מ מהמכתש זה הנקודה שלקחנו את הפנייה צפונה ביום 1 של הטיול, מה שבעצם הביא לסגירת מעגל חגיגית של עיקוף האי).
בדרך כבר התחיל גשם ורוח חזקה, אבל המשכנו עד לחנייה של המכתש, שם זה כבר הפך לסופה קטנה. יצאנו מהאוטו והתחלנו להתלבש לטובת ההליכה, ואחרי דקה של השתהות, הסתכלנו אחד על השנייה והבנו שאין מצב שאנחנו עושים עכשיו טיפוס במזג הזה.
מסוג הרגעים ש׳הייתם צריכים להיות שם׳, זה היה מצחיק.
יבשים ושמחים מההחלטה שלנו עשינו את הדרך חזרה למלון.
היומיים הבאים תוכננו לטובת ריקאוויק, מה שאומר שאת החלק של הטבע סיימנו בטיול. זה היה עצוב, אבל בהחלט היינו מוכנים לקצת שינוי.
מפת נסיעה של יום 11:
יום 12 – ריקאוויק (17/9/2024):
אכלנו ארוחת בוקר במלון וארזנו את הדברים לרכב, במקור תכננו להגיע רק לקראת אמצע היום לעיר ולכן אתמול בלילה עשינו כמו שינויים ותוספות ללו״ז בכדי למלא את היום:
עצירה ראשונה – מוזיאון Perlan:
מוזיאון הטבע של אילסנד, ניתן לרכוש כמה סוגי כרטיסים בהתאם לכמות המייצגים שרוצים לראות - אנחנו לקחנו את הכרטיס המלא. הדברים שרואים במוזיאון:
סרט IMAX על הזוהר הצפוני, איך הוא קורה ומה התופעות שלו, עשוי טוב והיה מהנה.
היסטוריית האי: מלפני 60 מליון שנה ועד היום, מסביר את כל ההתרחשויות ואיך הכול נוצר
חיות היבשה והמים השונות הנמצאות באיסלנד
עולם הקרחונים - איך נוצרים, מאפיינים והעתיד העגום שצופה את היעלמותם
סרט על הרי געש ולבה - פחות מושקע כמו הזוהר אבל עדין מגניב ומעניין
מוזיאון מאוד חמוד, היינו בו סביב ה-3 שעות.
עצירה שנייה – קניון Smáralind:
בכל זאת חזרנו לציווליסציה ורצינו קצת לראות מה יש לאיסלנד להציע בעולם הצרכנות והאופנה. למרות שהסתובננו כמה שעות באיטיות - השורה התחתונה היא שרוב החנויות הכרנו, כמובן שהרוב שווה או יקר יותר - הארוחת צהריים בקניון עלתה יותר מהדברים הבודדים שרכשנו בקניות.
עצירה שלישית – צק אין במלון Norðurey Hotel City Garden:
מלון יחסית חדש ובדומה למה שהיה לנו באוקרירי - הוא אוטומטי לחלוטין, כלומר אין אנשים שם. מקבלים את הקוד כניסה למלון ולחדר באותו היום/יום לפני ונכנסים - הלכנו לנו חלק.
מלון ממש מעולה, הרגיש לנו מלון אמיתי ולא בית הערכה/צימר כפי שהיה לנו רוב הזמן עד כה.
עשינו טיפה סידורים למזוודות, מנוחה קצרה וחיכינו לערב לצאת לעיר.
עצירה רביעית – Jungle Cocktail Bar:
הארוחת צהריים בקניון עדיין הייתה מורגשת, אז רצינו רק קוקטליים משהו קליל וזה היה מקום שקיבלנו עליו המלצה. הגענו ממש סביב 21:00 שזה פרט חשוב כי אז כבר לא משלמים על חנייה ברחוב בעיר.
הבר קוקטליים הייתה חוויה מעולה, הצוות היה פשוט מדהים! קוקטליים מאוד מעניינים ומעולים, כמובן גם מאוד יקרים (סביב 80 ש״ח לקוקטייל).
ישבנו שם שעתיים וחזרנו למלון לישון מוכנים ליום טיול האחרון שלנו.
יום 13 – ריקאוויק (18/9/2024):
הייתה לנו ארוחת בוקר כחלק מהשהות במלון שהיה מאוד נחמד ויצאנו לדרך ליום בעיר.
בגלל שזה הסתובבות בעיר, אז לא ארשום את הדברים כעצירות אלא פשוט את המקומות הכללים שעצרנו בהם - אך כעיקרון זה יום של הליכה במרכז העיר הקטנה הזו.
-FlyOver Iceland:
סרט על איסלנד ב-4D, שמראה את כל המקומות הכי מתוירים באילסנד, קראנו לפני ששווה לעשות את זה בסוף הטיול ולא בתהחלה כדי שנוכל לזהות חלק מהמקומות, מה שהיה רעיון טוב. אך באופן כללי לא התלהבנו יתר על המידה, עשינו משהו דומה בניו יורק שהיה הרבה יותר מלהיב ומושקע.
- Omnom Chocolate Ice Cream Shop:
חנות גלידה שיש לה תוספות מיוחדות - טעים מאוד.
החננו את הרכב באזור הזה ונכנסו רגלי אל תוך העיר כדי למנוע על תשלום חנייה של יום שלם.
עצירות נוספות:
דוכן הנקניקיות המפורסם - Bæjarins Beztu Pylsur
הסתבבות בכל האזור המרכזי של החנויות
האמת שהיא שסביב השעה 1600 די מצינו את כל העיר, חיפשנו מקום קטן לארוחת וערב והיינו מוכנים לחזור לכיוון המלון ולהתארגן לקראת הטיסה שיוצאת מחר על הבוקר.
בוקר למחרת - טיסה (19/9/2024):
קמנו בשעה 0500 ועשינו את הנסיעה של ה-50 דק׳ לכיוון KEF. החזרנו את הרכב לחברת ההשכרה ומשם יש להם מיניבוסים להביא אותך לשדה תעופה.
בשדה עשינו גם החזר מס שהיה די סטנדרטי, וללא אירועים מיוחדים עד לטיסה עצמה (טסנו לארה״ב דרך חברת התעופה איסלנדאייר).
בזאת סיימנו את הטיול המופלא הזה, חוויה בלתי נשכחת ומאוד מאוד מיוחדת שגם עם תמונות ומילים קשה מאוד לתאר אותה בצורה אותנטית.
********************************תובנות כלליות שלנו**********************************
רכב:
לדעתנו חובה 4x4, הייתי משער שכסביב ה-40% מהיעדים שלנו דרשו נסיעה קלה עד קשה בשטח, מה שרכב פרטי היה לו מאוד קשה/איטי/מסוכן לעשות.
לקחנו את הביטוח הכי מורחב, לרוב שלא (טפו טפו) היינו קרובים לאיזה אירוע בעיתי, אין לדעת ובידעבד הייתי עושה את אותו הדבר שוב.
לא צריך את הרכב שטח הכי גדול כאמור אנחנו היינו עם סוזוקי ויטארה שזה המקביל לדאצ׳יה דאסטר, כמובן שזה הכול עניין של עלות ונוחות, למי שיכול ורוצה להשקיע ברכב שטח גדול יותר - כמובן שזה נוח יותר.
תוספות הוויפי לאוטו היה וי עצום - סופר נוח וסופר יעיל, חשוב להביא גם כבלים שיהיה ל-Apple Car Play.סים טלפון מקומי:
כאמור קנינו בשדה, ה-10 גיגה + השיחות הספיק בהחלט עבורי, רק צריך תמיד לזכור שבנסיעות להיות על הוויפי של הרכב או הוויפי כשנמצאים במלון, וכשנמצאים על החבילה לצמצם אז כל גלישה שלא נדרשת - בכללי להתנתק כמה שאפשר ולהינות מהטיול זו ההמלצה הטובה ביותר.-
עלויות כספיות -
כפי שרשמתי בהתחלה אנסה לתת כמה קווים כללים להורדת מחיר הטיול (לא משהו מפתיע במיוחד), והנושא הזה לדעתי הוא מאוד פרסונלי וקצת שונה אצל כל אחד. אך מהיקר לזול:
החוק הראשון הוא להזמין את כל הדברים היקרים כמה שיותר מראש.
-
מלונות:
הזמנה מראש כמה שאפשר מאפשרת גם מבחר רחב יותר ולכן גם מגוון עלויות משתנות. באיזורים ׳נידחיים׳ אין תמיד מבחר עצום ולכן יש לצפות שבאזורים אלו העלות הממוצעת תהיה גבוהה יותר מאוזרים אחרים.
מאוד מקובל להזמין מלונות עם מקלחות/שירותים משותפים, אנחנו *לא עשינו זאת אז קשה לי להגיד איך החוויה הזו למי שכן עשה. מה שכן, בכמעט כל מלון שראינו שהציע את האפשרות הזו אל מול אפשרות של חדר סטנדרטי הפער היה סביב החצי מחיר.
העונה בה מתכוננים לטיול באיסלנד משפיע גם כן רבות, אנחנו היינו בסוף העונה שלדעתי מאפשרת מגוון רחב של יתרונות: המחירים הם מתחת לשיא אבל עדין המזג סביר ונוח כדי לטיול וגם יש הרבה פחות תיריים במדינה.
מלבד מלונות בודדים, כל המלונות שלנו לא היו כלולים בארוחת בוקר ולא הוספנו את ארוחת הבוקר. אוכל:
יקר יותר מהארץ (כמו רוב הדברים), אנחנו 85% מהזמן התבססנו על אוכל שקנינו בסופר מארקטים (שיש שלוש רשתות גדולות מובילות), אני לא חושב שהיה יום אחד שלא יכלנו על הדרך או מקסימום בעיקוף קטן להגיע לאחד - הם פרוסים היטב מסביב למדינה.
היינו עושים קנייה מרכזית כל כמה ימים, לחם, גבינות, פירות, חטיפי אנרגיה, שתייה. לא הייתה בעיה להשאיר ברכב כי רוב המוחלט של הזמן שלנו שם הטמפ׳ הייתה תואמת. כן אכלנו בכמה מסעדות פה ושם כשרצינו טיפה לגוון - אבל זה בא במחיר.רכב:
הזמנו מחברת lotus שהיא מעט יקרה יותר, רכב זה הכרחי באיסלנד ולכן אין הרבה ברירות. לקחנו בנוסף את כלל הביטוחים הקיימים כי אין מה להשאיר מקום למזל במדינה כזו.דלק:
יש פריסה רחבה גם כן של התחנות דלק, זה לא אומר שצריך להרגיש בנוח להגיע לרבע מיכל באמצע נסיעה בינעירונית, אבל גם לא צריך להתחיל להילחץ כשנצאים על החצי. מה שכן, מחירי הדלק משתנים באופן מובן אם נמצאים בעיירות או מחוצה להן. תמיד עדיף לתדלק בעיר, זול יותר מאשר התחנות דלק שנמצאות באיזורים נידחיים יותר.אטרקציות:
יש לא מעט, ואפשר בקלות להפריז ולצבור סכומים לא קטנים. זה עניין מאוד פרסונלי, ממליץ להחליט על 2-3 שמאוד מדברים אליכם ולהזמין אותם. במקרה הכי גרוע תוסיפו עוד משהו בזמן אמת אם ממש רוצים. אטרקציות גדולות חשוב להזמין מראש במהלך תכנון הטיול, גם עוזר לך לבנות את היומיום שם וגם מבטיח לכם מקום.
רחפן:
נושא מורכב אך נפשט אותו. למי שיש - בעייני חובה להביא.
אז למה רשמתי מורכב? כי צריך להבין שלא בכל המקומות מותר להטיס אותו.
זה כלי שכן תופס נפח במזוודה לא קטן (כמובן תלוי דגם).
המזג אוויר בדגש על הרוחות יכולים להיות סכנה לא קטנה לרחפנים.
אבל, כשהכוכבים מסתדרים ומגיעים למקום שמותר להטיס והמזג אוויר הוא לטובתך - זה החלום שכל בעל רחפן. אפשר לקבל את התמונות והסרטונים הכי יפים שאפשר לדמיין.מזומן:
ברוב המוחלט של המקומות מקבלים אשראי, לנו פרטנית כן היו דולרים שרצינו להשתמש בהם במקום גיהוץ ועמלות. ממליץ שתמיד יהיה עליכם קצת מזומן - כמו כל תייר/ת.תשלום בחניונים:
אירוע מעצבן לפעמים, כי גם בקלות יכולים גם לעבור ב4-5 כאלה ביום באזורים מאוד תירותיים, בתכלס אין הרבה מה לעשות וזה חלק מהוצאות הטיול. למי שמאוד רוצה לחסוך את זה, יש בחלק מהמקומות אפשרות להחנות כ-5/10 דק׳ מרחק מהחניון ואז ללכת ברגל עד הנק׳. לא הייתי שובר את הראש על זה.
משלמים את החנייה באפליקציה עם ברקוד שנמצא במקום שם או בקופות דיגיטליות שנמצאו בחניון, אין שום שער או שומר שמוודאים את התשלום, אבל כן יש מצלמות שתופסות את המספר רכב בכניסה ויציאה - לכן אין באמת דרך להימנע מתשלום.
אנחנו לא השתמשנו באפליקציות המקומיות כי לא הורדנו אותם מראש וכשהיינו צריכים להירשם - לא יכלנו לקבל סמס בגלל שלא היינו עם הסים ההישראלי.
אבל תמיד שילמנו בקופות במזומן/אשראי או ישירות מה-QR קוד שהיה מוצג במקומות השונים.
למי שרוצה לשלם באמצעות האיפליקציות המקומיות:
-Parka
-EasyParkאפליקציות מזג אוויר:
חשוב מאוד לימים הקשים. רואים סטטוס של כל כביש, מה מצבו וגם יש במקומות מסוימים מצלמות דרך שאפשר לראות וככה גם להבין את מצב הכביש שצפויים להגיע אליו. מאוד חשוב ומאוד עוזר.
האפליקציות שהורדנו והשתמשנו בהם:
- Færð & Veður
- Safetravel
- roads.is - אתר אינטרנטי מצוין שגם השתמשנו בו.כמות ימים לטיול:
לנו ממש התאים הכמות ימים שהקדשנו לטיול, הרגשנו שראינו את כל מה שרצינו בלי יותר מידי לחץ. כמובן גם פה זה מאוד תלוי אופי הטיול ועם מי אתה מטייל. אך ההמלצה שלי היא לכל הפחות לא לעשות פחות מ-12 יום, אחרת בהגדרה נדרש לוותר על דברים. לגבי זמן ב׳ערים הגדולות׳ (ריקאוויק/אקורירי) - יום ברוטו ומספיק.עם/נגד כיוון השעון:
זה לא החלטה הרת גורל בשום צורה. אנחנו העדפנו לעשות עם כיוון השעון מכיוון שזה אומר שהתחלנו את הטיול איפה שהיה נדרש נסיעות קצת ארוכות יותר והלוז שלנו התבסס על טיולי יום ארוכים יותר, כך כשהגענו לקראת השלמת האי התאים לנו מאוד הימים הקלילים יותר והטיולים הקצרים - היינו כבר עיפים.תובנות:
יש הרבה דרכים לטייל באיסלנד, אני חושב מאוד שקריטי לכל מי שמטייל שם בפעם הראשונה לקרוא על כמה סוגי טיולים שונים שעשו אחרים ע״מ לקבל תחושה על אופי טיול שמתאים וכן להגדיר את הגבולות המתאימים לכל אחד.
אי אפשר לעשות הכול בפעם אחת, וכנראה גם לא בפעמיים - אבל אין ספק שמי שמטייל שם מקבל טעם אדיר לחזור לשם בעתיד.
אין ספק שאנחנו לגמרי נחזור לשם.
מקווים מאוד שנהנתם מקריאת הבלוג, אבל יותר חשוב שזה עזר לכם בתכנון של הטיול שלכם.
מוזמנים באהבה להגיב, לשאול שאלות או כל דבר אחר שברצונכם לדעת.
נועם ונטע,
[email protected]