שבת 9 לספטמבר: טיסה לקושיצה עם WIZZAIR. קודם כל המלצה על חברת התעופה. מחירים מצחיקים. תוספת על כל דבר כמובן א-ב-ל עדיין מאוד זול ואפשר להביא כריכים ושתיה מהבית...הם מאוד יעילים ומדייקים!! שדה התעופה בקושיצה קטן אומנם אבל מאוד פרקטי. יש דיוטי פרי, בית קפה אחד וזה בהחלט מספיק למי שלא נוסע רק בשביל הדברים האלה...שכרנו רכב מהארץ דרך RENTALS.COM מחברה מקומית בשם מגהדרייב. כשיוצאים עם המזוודות הם נמצאים בדלפק הכי ימני. אני שילמתי מחיר מלא מהארץ כולל ביטוח מקיף (חשוב מאוד לעשות ולא להסתפק רק בצד ג'!) אבל הוספתי 45 אירו על חציית גבול להונגריה. יש מדבקה לכבישים מהירים בסלובקיה. בהונגריה צריך לקנות בכל תחנת דלק, 10 אירו לשבוע.

לגבי נווט: שמעתי לעצת אחרים וקניתי כרטיס סים במרכז הקניות-AUPARK בקושיצה (מאחורי מלון הילטון ממש במרכז). ביררתי בין 3 חברות: O2, אורנג' וטלקום, ובחרתי בטלקום- 9 אירו עבור 1 ג'יגה שמספיק לשבוע פלוס. אבל, בנוסף, התקנתי מפות לא מקוונות, דרך גוגל מפס, שעזרו לי להגיע משדה התעופה למלון בקושיצה.

המלון הראשון שלקחנו בקושיצה היה VILLA REGIA www.villaregia.sk במרכז העיר. בהחלט מומלץ למעט אולי ארוחת הבוקר שהוגשה ע”י בעלי המקום במסעדה. אנחנו מעדיפים שירות עצמי בבוקר. אגב, אכלנו שם ארוחת צהריים כשהגענו ומאוד נהנינו (כולל 10% כאורחי המקום...). מקום מומלץ נוסף הוא בית הקפה בכניסה למלון (אבל לא קשור למלון) שנקרא SAN DOMENICO. הערה לגבי המלון: כשמגיעים למלון, צריך לעלות לקומה הראשונה ולגשת למסעדה עצמה ע”מ לעשות צ'ק אין...אין קבלה מסודרת...

קושיצה עצמה: בין יום ליומיים גג (חזרנו לעיר לטיסה חזרה). מרכז העיר מאוד יפה עם מזרקה מנגנת ומוארת בלילה. מדרחוב ארוך ומאוד יפה מלא במסעדות טובות ובתי קפה מעולים. קתדרלה כמובן ובית העיריה המשמש גם כאולם קונצרטים והופעות. מתחת למדרחוב יש בית סוהר לשעבר שהפך למוזיאון. לא ירדנו. מרכז הקניות שכבר הוזכר AUPARK. יש גם שוק פירות וירקות יומי ממש ליד המלון.

יום ראשון 10 לספטמבר: נסיעה לאגר בהונגריה EGER: הסיבה מאוד פרוזאית. אשתי דרשה בתוקף להגיע לבודפשט אז החלטתי בדרך לעצור באגר ולא התאכזבנו! ע”פ ההמלצות באתר הגענו למלון בשם SENATOR HAZ https://www.senatorhaz.hu/en/ בלב העיר העתיקה. מלון חמוד מאוד עם מסעדה מצוינת אבל זקוק ל”ניעור” רציני בכל הקשור לחדרים עצמם…. הציוד מאוד מיושן והגיע הזמן להחליף כלי מיטה, מגבות, וטלביזיה (אין יותר “בוקסות” היום...:)). לשים לב! למגיעים עם רכב, כמונו, לא ניתן להגיע ממש עד המלון וצריך להתקשר לקבלה ע”מ לפתוח את המחסום של החניה (בעליה לטירה) מרחק 100 מטר מהמלון עצמו. כאמור ארוחת הבוקר הייתה טובה מאוד ובאותה מסעדה אכלנו צהריים בהגיענו וקפה עם עוגה לפנות ערב אחרי סיור קצר ומהנה בעיר העתיקה. כאמור מיקום המסעדה והמלון מנצח בצמוד לכיכר קטנה. לפנות ערב מתיישב שם זמר הבית וממול חנות יינות טובה, אז באמת שלא צריך יותר מזה... העיר נחשבת לבירת היין האדום של הונגריה (“יין דם השור”...) אבל השארנו את זה למחרת בבוקר.

יום שני 11 לספטמבר: בדרך לבודפשט: כשעוזבים את המלון לא לשכוח להתקשר לקבלה שיפתחו את המחסום בחניה….נסענו לעמק הנשים היפות Szépasszony Valley http://www.eger.hu/en/tourism/sights-257/c/szepasszony-valley-valley-of-the-beautiful-woman- חמש דקות מב”ש כמו שאומר מי שאומר...ריכוז של 200!! יקבים במקום אחד. אנחנו הגענו בבוקר ולצערנו רוב המקומות היו עדיין סגורים אבל בכל זאת התרשמנו לטובה. שווה לבוא בסופי שבוע כמובן או בזמן פסטיבלים בעיקר בחודשי הקיץ.

משם נסענו למקום שנקרא EGERSZALOK (רבע שעה נסיעה) שם יש מצבור של מעיינות חמים. נתקלתי בזה במקרה במדור הפוטוכלכליסט (מומלץ! כל יום חמישי באתר כלכיסט...) והצלחתי לאתר את המקום בתמונה בשם Egerfürdő. חשוב לציין שזה נמצא ליד מלון 4 כוכבים אבל לא להכנס לכביש הגישה למלון!! להמשיך הלאה ולחנות על הכביש הראשי סמוך לשביל הגישה לאתר עצמו. הליכה של 5-10 דקות תוביל אתכם למקום מדהים ביופיו של בריכות קטנות עם מים רותחים שנשפכים מבריכה לבריכה. בהחלט שווה במידה ונמצאים בסביבה, לא במיוחד.

משם נסענו לבודפשט. אני ניסיתי להתחכם ונמנעתי מלעלות על הכביש המהיר. נסעתי על כביש 1 המקביל, נחמד לכשעצמו למי שיש זמן וסולד מכבישים מהירים, אבל בשלב כלשהוא (60 ק”מ מהעיר) לא נותרה לי ברירה ומצאתי את עצמי על הכביש המהיר ל-ל-א תשלום עבור כבישים מהירים....אל תנסו את זה בבית.... קניתי למחרת בדרך לברטיסלבה אבל שוב דיי שטותי בדיעבד.

הגענו לבודפשט ישירות למלון The Three Corners Hotel Art Superior https://threecorners.com/hotels/hotel-art-superior/ מלון בוטיק מדהים! במרכז העיר מאוד קרוב לשוק המקורה, לדנובה ולואצ'י אוצ'ה המדרחוב המפורסם. קיבלתי המלצה טובה מאוד בקבלה על חניה לרכב בחניון פולק מאחורי המוזיאון הלאומי ההונגרי: 24 שעות ב-2500 פורינט שזה בערך 10 אירו. הכי זול בעיר! מרחק של 5 דקות הליכה מהמלון.

כיון שהיינו בעיר לפני 5 שנים חזרנו לחלק מהמקומות שהיכרנו בין היתר מקום קטן ונחמד שמוכר מרקים וכריכים במחיר מצחיק (קונים ולוקחים) – 490 פורינט בערך 7 ש”ח לפריט. נקרא LEVES ונמצא ברחוב הראשי שמוליך לשוק המקורה (מהמלון לכוון הנהר מצד ימין, מופיע גם בגוגל מפס). חייבים להצטייד בפורינטים!! אח”כ הסתובבנו בואצ'י אוצ'ה. אשתי חפשה חנות של מנגו...אכלנו צהריים במדרחוב וזו טעות שמשום מה חזרנו עליה...המסעדות שם זה לתיירים כמובן. אומנם המנות נכבדות אבל האוכל לא משהו. המלצה לפעם הבאה, לחפש משהו בסמטאות או ברובע היהודי לא רחוק (למשל מסעדה בשם שפינוזה ועוד).

בערב הלכנו לאורך הדנובה מגשר אליזבט לכוון הגשר שליד השוק המקורה וחזרה למלון. הכל מואר בלילה כולל הצד השני (מצודת הדייגים) וזה יפה מאוד ורומנטי..!! רצינו לשתות קפה אבל ההונגרים סוגרים ב-21:00...אז חזרנו למלון ובקומה ½ (ממש כך גם במעלית!) יש LOUNGE חופשי שאומנם פועל עד 18:00 אבל אנחנו ישראלים טובים...אז הפעלתי את מכונת הקפה וישבנו לבדנו בכיף על קפה ועוגיות…

יום שלישי 12 לספטמבר:בדרך לברטיסלבה – אכלנו ארוחת בוקר ממש טובה במלון וקפצנו לשעתיים לשוק המקורה. מי שהיה ומכיר זה שוק לתיירים אבל עדיין אנחנו תיירים...וזה מעניין מאוד וגם אסתטי!! קניתי את הליקר ההונגרי המפורסם UNICUM. אגב, עד לאותו שלב לא היה לנו פורינטים...הליקר עלה 6200 פורינט וכשביקשתי לשלם באירו האשה לקחה לי שער מזעזע (200 פורינט לאירו כאשר בחליפין לוקחים 303 לאירו...פשוט גניבה לאור היום..). אז הלכתי לצ'יינג' בשוק והחלפתי אירו. זה הספיק לי עבור הליקר ולתשלום בחניון פולק...עזבנו את בודפשט בדרך לברטיסלבה וכאמור בתחנת הדלק הראשונה קניתי מדבקה לכביש המהיר (האמת שזה לא מדבקה פיזית אלא רישום למאגר המכוניות כמו בכביש 6) ב-10 אירו. גם תידלקתי בתעריף שלא חזר על עצמו...1.24 אירו לליטר (בד”כ המחירים היו סביב 1.3-1.35 אירו לליטר אבל גם לא נורא). הגענו לברטיסלבה ובעזרת הוויז “גששתי” ...את דרכי למלון. לא סתם ציינתי ש”גיששתי”...אני תמיד לוקח מלון בעיר העתיקה ולעיתים זה הופך לבעייתי כשמגיעים עם רכב. כשהוויז “בישר” לי כשהגעתי ליעד אבל לא מצאתי כלום, התקשרתי לקבלה במלון והוא הסביר לי כיצד להגיע לחניון העירוני של העיר העתיקה ברחוב URSULINSKA. משם נאלצנו לסחוב את המזוודות במדרחוב עד המלון בערך 200 מטר (לא סוף העולם והמאמץ בהחלט השתלם...). הגענו למלון APLEND CITY MICHALSKA www.aplendcity.com ברחוב BASTOVA 4. שוב, בחירה מדהימה (אם אשתי מאשרת את המלון והחדר אז מבחינתי זה חותמת ISO...:)) מלון בוטיק בבנין ישן אבל הוא שופץ כמובן. החדרים מודרנים ומעוצבים בצורה ייחודית. יש גם חצר יפה בחלק האחורי. כשחפשנו מקום לארוחת צהריים כמו בכל יום סביב 15:00-16:00 הבחור בקבלה המליץ על המלון אחות שלהם APLEND PERUGIA ברחוב ZELENA 5 מרחק 5 דקות הליכה. המלצה מצוינת!! מאוד נהננו מהמקום ומהאוכל. המסעדה נקראת KOLIBA KAMZIK. אח”כ הסתובבנו בעיר העתיקה. המלצות: המדרחוב כמובן מהמלון למטה וחזרה. אח”כ לכוון האנדרטה לזכר השואה בכיכר RYBNE. לאורך הדנובה וחזרה לעיר העתיקה. הכיכר המרכזית כמובן ליד בית העירייה הישן והארמון מהצד השני. באופן כללי, פשוט לשוטט בסמטאות כמו בכל עיר עתיקה. יפה, נקי ונעים מאוד. נפלנו על בית קפה קטן וחמוד במקרה כאשר נכנסנו לארמון בכיכר המרכזית ומסתבר שבתוך הארמון יש בית קפה...הוא נקרא CAFE PRIMACIAL על שם הארמון (כמה לא מפתיע...). אין בו הרבה שולחנות אבל הוא אינטימי, קפה טוב, עוגות מצוינות, מוזיקה טובה, ומלצרית חמודה..מה צריך יותר מזה …? הכתובת המדויקת JANOTOVA 4. חשבנו לעלות בלילה לטירה אבל החלטנו להשאיר את זה לבוקר (אגב, בדיעבד מסתבר שהעליה מאוד קצרה ומי שרוצה לעלות בלילה מומלץ כיון שהכל מואר!!) במקום לעלות לטירה, עלינו ברגל מהמלון שלנו לכוון שרידי החומה של העיר והשחזור שלה. גם זה התברר כטיול נחמד מאוד לפני השינה...

יום רביעי 13 לספטמבר: בדרך לביאנקה ביסטריצה – בבוקר, כאמור אחרי עוד ארוחת בוקר מעולה במלון, עלינו לטירה (10 דקות הליכה לא מאומצת) לתצפית על העיר והנהר. יפה מאוד ושווה!! טירה יפה משוחזרת כמובן, גנים יפים ובתי קפה ומסעדות בדרך. עשינו עוד סיבוב במדרחוב ו”סחבנו” את המזוודות חזרה לחניון...אגב, החניה דרך המלון עולה 19 אירו ל-24 שעות במקום 25 אירו ברגיל. הבחור בקבלה שם חותמת על כרטיס החניה. שמנו פעמינו לעבר ביאנקה ביסטרצה העיר שהומלצה ע”י אונסק”ו...הגענו לעיר כרגיל בשעות אחה”צ המוקדמות (אגב, עשיתי חישוב של בערך 200 ק”מ נסיעה ביום וככה זה יצא פחות או יותר) וישר למלון. החניה צמודה ומאוד נוחה. מלון/פנסיון KURIAhttp://www.kuria.sk/ ופה אני מודה קצת “נפלנו”...כלומר הכל יחסי ובעיני המתבונן, אבל אחרי שמטיילים בבודפשט ובברטיסלבה זו נפילה בלי ספק...המלון אומנם מומלץ (באותו יום הגיעו עוד שני זוגות מישראל שאם אחד מהם נפגשנו) אבל הוא לא היה לטעמנו. סגנון יותר מדי ישן, מאוד חשוך, ריהוט עתיק ושטיחים שמריחים 200 שנה....שוב, על טעם וריח כמובן שאין מה להתווכח. זה הרושם שלנו, למרות שהמלון הזה נחשב לאחד הטובים בעיר! אכלנו צהריים במסעדה של המלון וגם פה לא נהננו. האוכל היה סביר אבל השירות על הפנים!! שתי המלצריות עשו טובה שהן נושמות...גם העיר עצמה לא משהו, הסטנדרט הקבוע: מדרחוב, קתדרלה, מגדל “פיזה” קטן, מזרקה גדולה אבל משום מה לא התחברנו. שוב, המזל שנפגשנו עם זוג ישראלי נוסף במלון והלכנו לשתות קפה עם עוגה במדרחוב במקום שנקרא MOJA SRDCOVKA ועל תשאלו אותי מה פירוש השם....העברנו את הזמן בשיחה נעימה ואחרי זה הם “גררו” אותנו לקתדרלה שם התקיים קונצרט לעוגב עם זמרת אופראית. לא ממש לטעמנו אבל כאמור העברנו את הערב בצוותא וזה היה נחמד. מעבר לזה באמת שאין מה להרחיב על המקום. מי שעובר במקום אפשר להקדיש כשעתיים. מי שלא, לא הפסדתם שום דבר!!

יום חמישי 14 לספטמבר: חזרה לקושיצה – האמת שבמקור הייתה לי כוונה לעשות טרק קצר ע”פ המלצה על כביש 66. הליכה מעגלית לאגם נחמד אבל היה קריר ואשתי רצתה לעיר הגדולה...עשינו עוד ניסיון לאגם שנקרא DEDINKY (כביש 66 ממשיך צפונה, עוזבים אותו ונוסעים על 67 מזרחה) אבל גם שם היה יחסית קריר, מצאנו 5 ברווזים משועממים ואגם ריק (הגיעו עוד זוג ישראלים וחנו לידנו....:)) עשינו סיבוב קצר בכפר והחלטנו להמשיך לקושיצה ולהעביר עוד לילה שם. הגענו למלון שהזמנתי בדרך CHRYSSO BOUTIQUE HOTEL www.chrysso.sk והפעם “נפלנו” טוב מאוד...מלון 4 כוכבים צמוד למדרחוב, בניין ישן ששופץ. חדרים נאים מאוד (קיבלנו חדר עם מרפסת רחבה, שולחן וזוג כסאות, שפונה לחצר הפנימית של המלון). ארוחת בוקר טובה מאוד. שני דברים קטנים הציקו לנו: דוש עם ראש ענק אבל מקלחון פיצי...כלומר ברגע שפתחת מים כולך רטוב...:)) חדר אוכל בקומת המרתף עם מעין גג זכוכית קטן. עיצוב מעניין אבל לא פרקטי כיון שדיי חשוך.

בכל אופן, היה לנו כמובן המון זמן לשוטט בקושיצה ולאסוף המלצות על מסעדות ובתי קפה...המקום הראשון (שחזרנו אליו למחרת!) זוהי מסעדה איטלקית ממש מול המלון! בשם PIZZERIA ZVON

מבחר סוגי פסטות ופיצות טעימות. מרק עגבניות נחמד (טוב ליום סגריר..). החלטנו להתפנק עם בקבוק יין טוב. קניתי קברנה סוביניון איטלקי ב-16 אירו!! לקחנו אותו אח”כ לחדר. בקיצור, מקום מאוד מומלץ, יש מוזיקה טובה, יושבים בחוץ בכיף. עוד שני בתי קפה טובים במדרחוב לסיום: REPUBLIKA VYCHODU. מקום עם הרבה צעירים, מוזיקה טובה ותצוגה של כל מיני דברים עתיקים...שעונים, בקבוקי סיפולוקס, משקל של פעם עם מאזניים...למי שאוהב. כמובן שהקפה היה מצוין (הכי טוב ששתינו בכל הטיול!) ויש להם פלצ'ינטות (פנקייקס בהונגרית...) נהדרות עם פירות יער וכו'. בית הקפה השני, קצת הלאה בצד השני של המדרחוב נקרא MONDIEU. הוא שונה לגמרי מבית הקפה הראשון, עיצוב מודרני אבל מאוד יפה ומעניין. אפשר לשבת גם בפנים וגם בחוץ בהתאם למזג האויר. מקום גדול ומלא בד”כ.

יום שיש 15 לספטמבר: בלילה האחרון לפני הטיסה שוב עברנו מלון...(כיון שהזמנו מראש) למקום שנקרא PENZION HRADBOVA. קצת רחוק מהמדרחוב אבל כיון שהעיר מאוד קטנה מדובר על עוד 500 מטר הליכה. יש חניה חופשית לרכב מול המלון. שוב, בית ישן ששופץ (אין מעלית!). קיבלנו חדר שעוד הריח צבע טרי...אז ביקשנו חדר אחר וקיבלנו באותה קומה (2). כיון שהייתה לנו טיסה ב-05:00 בשבת בבוקר לא אכלנו ארוחת בוקר, אבל סך הכל נהננו מאוד מהמקום (גם כאן חצר פנימית, בריכה קטנה עם דגי זהב...שולחנות ושמשיות. ישבנו ושתינו מהיין שנשאר מהמסעדה...) ומהיחס של פקידת הקבלה. לבקשתנו, הכינו לנו ארוחת בוקר לקחת (כריך, פרי ויוגורט) וקפה הפוך חם ב-03:00 בבוקר!! הוויז לא עבד בדרך לשדה התעופה אז מצאנו את עצמנו חזרה בעיר...:)) אבל זה 10 דקות נסיעה, הפעלתי את הגוגל מפס ואחרי עוד 10 דקות היינו בשדה. החניתי את האוטו בחניון קטן משותף לכך חברות ההשכרה וע”פ ההנחיות זרקתי את המפתחות והניירות לתיבה קטנה בדוכן של מגהדרייב. נגשנו לתור לטיסה. יש סך הכל שני קאונטרים לטיסות יוצאות אז בכלל לא צריך ללכת או לחפש יותר מדי.

שורה תחתונה: מאוד נהנינו ואנחנו ממליצים מן הסתם. כל אחד יבחר את בתי הקפה או המלונות שלו וכמובן מי שאוהב טרקים ומגיע בעונה טובה, אז בכיף. זו מדינה עם המון הרים, יערות, מים, אגמים וכו'. מבחינת מזג אויר: כמובן עניין של מזל. תחילת ספטמבר זה ממש בסדר אבל תמיד יש סכוי לגשם. לנו היה דיי חם עד בודפשט ואז הטמפ' צנחו מ-30 ל-20 בערך ביום ו-10-12 בלילה אבל זה לא נורא. תמיד לקחת מעיל רוח ומטריה!