טיול לרומניה

ספר שקראתי- אופקים חדשים של יון מיחאי פאצ'פה (תאור שלטונו של צ'אושסקו מפי ראש המוסד הרומני שערק למערב)

יצאנו שני זוגות בני 65-68 מלכה ומלצי, אפי ורחל

משך הטיול 11 יום בין ה- 30/8/2015-9/9/2015

רכב- שכרנו רכב מסוג: 4*4 בעלות של: 620 יורו

כרטיסים- טיסה באל-על . נחיתה בשדה התעופה אוטופני הנמצא במבואותיה הצפוניים של בוקרשט. עלות כרטיס:323 $ לאדם

לינה: הזמנו מראש צימרים ומלונות. מחירים נעו בין 40-50 יורו לזוג ללילה- לינה+ארוחת בוקר.

עלות הטיול לזוג : כולל רכב, לינה , אוכל, webbing וכניסות לאתרים- 8300 ₪.

טיפים -

• לצערי ויתרנו על הרבה מקומות בדרך כי לא רצינו להפסיד אחרים.. נשארנו עם טעם של הרבה עוד..
  • הכבישים טובים (היכן שמשובשים ארשום בנפרד). במרבית הכבישים חל איסור לנסוע מהר- מצלמות ושוטרים נמצאים בכבישים המהירים. תמיד נמצא כפריים המתניידים בעזרת סוס ועגלה, גם על כבישים ראשיים.
  • מומלץ להשתמש בוויז לנסיעה וגם כדי לדעת היכן יש שוטרים ומצלמות.
  • אם רוצים לנסוע בדרכי עפר מומלץ להשתמש בGoogle Maps-
  • כשמכניסים שם לוויז או לגוגל, חשוב מאד להקפיד על האזור, כי אותו השם יכול להופיע באזורים שונים.
  • רצוי לקחת מפה רגילה להתמצאות כללית ולאימות כיוונים ולמקרה שאין קליטה ולא הורדנו בזמן מפה.
  • כדי להישאר מחוברים ל wifi בזמן הנסיעה, הזמנו מהארץ מכשיר webbing בעלות של 230 ₪ כולל משלוח לשדה התעופה. 2 ג'יגה. (אפשר לקנות סים מקומי- לא עשינו זאת)
  • בכל מקום יש wifi חופשי- שדה תעופה, חנויות, מסעדות, צימרים, בתי מלון וכו'
  • קניות בגדי ספורט- בגדי ספורט זולים מומלצים ברשת DECATHLON הקיימת במספר ערים ברומניה. החנויות הידועות לי הן: בפאתי פלואשטי PLOESTI, ב BRASOV- וב- Suceava.
  • בדיוטי פרי ברומניה לא מקבלים ליי, רק יורו.
  • הזמנו מראש את כל מקומות הלינה כדי לחסוך זמן חיפוש וכדי לאפשר לנו לטייל עד השעות המאוחרות.
  • מים- בחלק מהמקומות ניתן לשתות מי ברז. מים מינרלים תמיד מוגזים. אם רוצים ללא גז צריך לבקש –פלטה.
  • הסתדרנו מצוין בלי לדעת רומנית.
  • הנחות- יש מקומות בהם קיבלנו הנחה לפנסיונרים ובאחרים לא. מומלץ תמיד לשאול.
  • אני בעייתית באוכל , הרבה דברים אינני אוכלת ולמרות זאת בכל המקומות התייחסו אלי בכבוד, באדיבות, בסובלנות והשתדלו לספק לי את מבוקשי.(הכנתי נייר ובו כתבתי ברומנית מה אני כן אוכלת ומה לא- בעזרתו האדיבה של גוגל-וכמובן גם רשמתי הכול בסלולארי)
  • להלן חלק מהמאכלים והמשקאות האופייניים לרומניה אותם החברה טעמו ונהנו: פפנאש- סוג של סופגניה; קיורטוש-קונוס בצק חלול ומתוק האפוי על גחלים ; לונגוש-בצק מטוגן בשמן ועליו מניחים גבינות למינהן ; ממליגה- תבשיל תירס; מטיטי- קבבים; סלט חצילים; עלי כרוב ממולאים; צ'ורבה (פירושו מרק)- כל מיני סוגי צ'ורבה; פאלינקה- משקה אלכוהולי משזפים ;צויקה- משקה אלכוהולי.

ס"ה נסענו לאורך כ- 1900 ק"מ

יום ראשון- טרנסילבניה- אזור מוראש: בן גוריון, אוטופני, סגישוארה, לינה בסובטה

יום שני- טרנסילבניה/ בוקובינה -אזור Harghita ונימאט: סובטה, האגם האדום , ביקאז, לינה בוומה סוצ'בה

יום שלישי- בוקובינה/מולדבה -אזור סוצ'בה: וומה סוצ'בה, מנזרי בוקובינה: וורונץ, חומר, סוצביצ'ה, מלדוביצ'ה. לינה בוומה סוצ'בה

יום רביעי- מרמורש: וומה, מעבר פריסלוב, מפל הסוסים בבורשה, כנסיות העץ של מרמורש בבוגדן וודה וביאוד. לינה בקלוז נפוקה

יום חמישי- טרנסילבניה- אזור קלוז': קלוז נפוקה, מכרה המלח- סלינה טורדה, קניון טורדה. לינה בגרדה דה סוס.

יום שישי- טרנסילבניה- אזור אלבה- שמורת אפוסאני : גרדה דה סוס, מערת הקרחון סקרישוארה, מערת קרחון עם נטיפים וזקיפים וורטופ . לינה בגרדה דה סוס

יום שביעי-טרנסילבניה- אזור אלבה ואזור סיביו: גרדה דה סוס, אלבה יוליה, סיביו. לינה בסיביל

יום שמיני- טרנסילבניה- אזור סיביו: סיביל, סיביו, דרך טרנספאגרש. לינה בפויאנה ברשוב.

יום תשיעי- טרנסילבניה-אזור ברשוב: פויאנה ברשוב, קניון 7 הסולמות, קניון רשנוב, ברשוב. לינה בפויאנה ברשוב

יום עשירי- טרנסילבניה- אזור ברשוב: פויאנה ברשוב, טירת רשנוב, טירת ברן (דרקולה) , ברשוב. לינה בפויאנה ברשוב

יום אחד עשר- טרנסילבניה- אזור פראובה: פויאנה ברשוב, בושטני, טירת פלש בסיניה, אוטופני , בן גוריון.

יום 1. ראשון 30/8/2015 כ- 340 ק"מ

יציאה משדה התעופה על כביש מספר 1 E60 עד BRASOV

עצירה בפלואשטי לרכישת מוצרי מזון בסיסיים. ביום השני לטיול עצרנו לפיקניק ואכלנו ממה שקנינו ואת הנותר זרקנו. אין צורך לרכוש מזון בסופרים. בכל מקום ניתן לעצור ולאכול במסעדות, בתי קפה, מזנונים וכו'. ותמיד אפשר גם לאכול בצימרים או במלונות.

בדרך עברנו בפרידאל, ו סיניה- זה היה יום ראשון והכביש היה פקוק לחלוטין . כשחצינו את ברשוב התפעלנו מגודלה- עיר חדשה מודרנית ומרווחת.

מ BRASOV המשכנו על כביש 13 E60 עד SIGHSOARA בדרך אפשר לעצור בעירות בהן יש טירות, ביצורים, כנסיות( FELDIOARA,HOGHIZ, RUPEA, SASCHIZ) – לא עצרנו.

ביקור ב SIGHISOARA- עיר ימי בינימית. מבצר, חומות, מגדלים, מגדל השעון, כנסיה הממוקמת בראש הגבעה. מקום הולדת וולד צ'פאק-דרקול. בית כנסת.

הגענו בסביבות השעה 17:15 לסיגושוארה. המוזיאון, האינפורמישן ואפילו השירותים הציבוריים נסגרו בין 17:30-18:00. צפינו במגדל השעון Piata Cetatii , שגובהו 64 מטרים והוא נבנה בשנת 1556, במריונטות שזזות על ציר (תזוזה מינימאלית). עלינו במדרגות המקורות (220) שבכיכר סטאטי Piata Cetatii אל המנזר/כנסיה/בית ספר/בית קברות / מבצר לשעבר, הקפנו את המבנה (כאמור הכל היה כבר סגור) וירדנו חזרה לכיכר השעון. חיפשנו על המגדל את ציורי מגני הדוד שיהודי סגישוארה, תרמו לפרנסי העירבזמן בניית המגדל , ורק כשהתרחקנו מהכיכר, מחוץ לחומות, הבחנו במספר מגני דוד המעטרים את מגדל השעון.

המטרה הבאה היתה למצוא את בית הכנסת. פנינו לאחד הזקנים ברחוב והוא הדריך אותנו איך ללכת. הוא דיבר רומנית אנחנו עברית , אבל בשפת הידיים ובתרגום של גוגל הוא הצליח לכוון אותנו למקום הנכון. הגענו לבית הכנסת בערך ב 7:30 בערב. בי"כ היה סגור . הקשתי על שער הבית הצמוד לבית הכנסת ואישה יצאה אלינו. היא היתה באמצע ארוחת ערב, אך לרגע לא היססה ופתחה לנו את בית הכנסת. תפקידה כנראה לפתוח ולסגור את ביה"כ למטיילים. מדובר בבי"כ משוחזר, ולא פעיל. הוא משמש לקונצרטים ולקבוצות תיירים המגיעות לפקוד אותו. כתובת ביה"כ Tache Ioneschu מס. 13 . המפתח נמצא ב-B 11.

כמובן שהשארנו טיפ.

מ SIGHSOARAהמשכנו צפונה על כביש 13 60 E עד BALAUSEN וממנה על כביש 13A עד SOVATA  .

סובטה - עיירת קיט ומרפא(משנת 1597 )יפיפיה. מוקפת הרי מלח, (גובה מכסימלי 1050 מ' ), יערות עבותים ומכרות מלח. מים מינרלים כלורי-סודיים, אגמים הליותרמיים, בוץ רפואי.

הגענו בשעות הערב המאוחרות. לאחר שהתארגנו יצאנו לאכול. רוב בתי האוכל כבר לא הגישו אוכל והסתפקו בשתייה וקינוחים. המשכנו ללכת במעלה הרחוב, שכולו מורכב משרותי מלונאות, מסעדות וכמובן כנסיות. לבסוף מצאנו מסעדה שהגישה לנו ארוחה מלאה כולל פפנש..

בתום הארוחה טיילנו מעט בעיירה, שעיקר סודה ב 7 אגמים טבעיים, מלוחים. הטמפרטורה באגם הגדול LACUL URSU – BEAR LAKE , שעומקו 18.4 מ' קבועה ונעה בקיץ בין 19-20 מעלות צלסיוס על פני השטח , 40-30 מעלות בעומק 1 מ' ו 40-50 מעלות בעומק של 1.5 מ' . זו תופעה הנובעת מזרימת מים טריים מהנהרות. מים אלה אינם מתערבבים עם מי המלח , אלא נשארים על פני שטח האגמים ומשמשים כמבודדים תרמיים.

מסביב לאגמים בנו טיילות משולבות עם דקים מעץ , ספסלים לישיבה , והשבילים מוארים באור רך. טילנו בלילה מסביב לאגם הגדול. היה ממש רומנטי. חזרנו לישון בפנסיון המזמין. מריה בעלת הפנסיון, אישה מאד אדיבה, חיכנית, וסובלנית. המקום מאד מטופח ונעים. חדרים גדולים ומרווחים. ארוחת הבוקר טעימה.

בעלת הפנסיון התפלאה שהגענו רק ללילה אחד.

לינה ב SOVATA בפנסיון ספרנטה . לינה +ארוחת בוקר , בעלות של 50 יורו לזוג

Pensiunea Speranta

Strada Trandafirilor

Sovata

TL-265570540

יום 2 . שני 31/8/2015 כ- 260 ק"מ

SOVATA- בבוקר לאחר ארוחת בוקר מפנקת ופרידה מבעלת הפנסיון מריה, נסענו כ 1.5 ק"מ במעלה הרחוב , עד לחניון וטילנו בינות לשנים מתוך שבעת האגמים. אל תוך המים הצלולים השתקף החורש היפיפה, כמראה. הקסם הוסר ברגע שראשון המתרחצים קפץ אל הבריכה. משפחות שלמות מגיעות לסובטה כדי לנפוש, לטבול במים בעלי סגולות ריפוי ולטייל להנאתם בסביבה היפיפיה. אבל אנו מיהרנו..

משם עלינו על כביש 13A דרום עד PRAID (יש בפריד מכרה מלח המיועד לסובלים מדרכי הנשימה- לא הלכנו כי תכננו להיכנס לזה הנמצא בטורדה)

ב PRAID עלינו על כביש B 13 לכיוון BICAZ .

בדרך עצרנו באגם האדום LACU ROSU שיובלו של נהר ביקז נשפך אליו(אחד מהנחלים). טוענים שהשם מגיע עקב תופעת הסחף האדום המגיע לאגם בחורף. בעבר היה המקום יער. המורד התלול של הר גילקוש התמוטט. האגדה מספרת שבזמן ההתמוטטות נהרגו אנשים והדם שלהם זרם לאגם שנוצר ולכן הוא נקרא גם, בפי המקומיים, אגם הרוצחים..

מתוך האגם מבצבצות צמרות עצי האשוח שנקברו במים.

האגם באורך 8 ק"מ , ברוחב של 300 מ' ובעומק ממוצע של 9.7 מ'(עומק מירבי 12.5 מ') . תעשיית תיירות מאד פעילה באזור, דוכנים למכביר, קיורטוש עשוי על גחלים, מעגן סירות. אנו טיילנו להנאתנו, ירדנו בשולי האגם היכן שהנחל מתחבר אליו. צפינו בצמחיה, בדגה, באגמיות ובמים הצלולים. החברה כמובן קנו קיורטוש ומשם המשכנו במעלה הדרך.

המשכנו לנסוע . הכביש עובר בתוך קניון ביקאז' המרהיב . למרות שאין מקום לעצירה והליכה, עצרנו, כמו מרבית המטיילים, צעדנו מעט , והרגשנו את עוצמתם של ההרים וכמובן הצטלמנו והמשכנו לכיוון אגם ביקאז'.

עלינו לאורך אגם ביקאז' וסכר ביקאז' -

"אגם ביקאז- ( Lacul Bicaz) או בשמו הרשמי אגם מעיין ההר( Lacul Izvorul Muntelui -הוא אגם אגירה, שנבנה על אפיק נהר ביסטריצה, במחוז נאמץ, במרחק כמה קילומטרים מהעיר ביקאז(Bicaz)

הסכר נבנה בין השנים 1950-1960 והמים הנאגרים משמשים לתפעול תחנת הכוח ההידרואלקטרית ביקאז-האלון (Bicaz-Stejaru). הסכר הנו באורך 435 מטרים, גובהו 127 מטרים ורוחבו המרבי בבסיסו הוא 119 מטרים. אורך האגם הוא 40 קילומטרים ושטחו 33 קילומטרים רבועים. הקיבולת המקסימלית היא 1.25 קמ"ק מים"(מתוך ויקיפדיה)

עצרנו לפיקניק מאולתר(עם המזון שקנינו יום קודם) , כחצי ק"מ לפני שהבחנו בגשר. ישבנו על הדשא בצידי הדרך . לאחר שסיימנו והמשכנו לנוע ראינו מתחם המיועד לפיקניק , כולל שולחנות וכסאות.

המשכנו משם לכיוון וומה סוצ'בה בכבישB 17 עד HOLDA ומשם כביש A 177, (הנסיעה במקביל לנחל SUHA ), כביש הרים מתפתל ומשובש ברובו. דרך יפה מאד. עולים לגובה רב מאד. מלבד שתי משאיות היינו לבד . כשירדנו החלו להופיע ישובים כפריים. באחד מהם עצרנו להתבונן בכנסיה יפה. כמות הכנסיות בכל רומניה היא עצומה . בכל כפר קטנטן יש לפחות 3 כנסיות(זרמים שונים , ואופי בניה שונה). בכל החצרות ראינו ערמות של חציר ובארות מים מגודרות עם גדרות מעץ, חלקן פעילות וחלקן לא.

בהרבה מהבתים ראינו שערים וגדרות מעץ מגולף. באחד הכפרים עצרנו לקפה ושני צוענים מבוגרים חסרי שיניים, ושיכורים התחבקו והתנשקו איתנו , ורצו כמובן שניתן להם כסף. בסוף אפי שילם עבור הבירות שהם שתו.

הכביש נפגש עם כביש 17 E58 . פונים צפון מערבה עד Vama Suceava . הפנסיון בוומה נמצא באזור כפרי. הגענו לשם שינוי לפני החשכה ויכולנו ליהנות מהאזור.

מקומות שויתרנו עליהן-

מ BICAZ קימת אפשרות לנסוע על כביש15 ל- BISTRITA – מנזר , פרסקות משם להגיע ל PIATRA NEAMT -בית כנסת מאבן -בעש"ט. עיר יפה. ולחזור ל-BICAZ

. ,Parcul Național Ceahlău - בדרך מצידו השני של אגם ביקאז'– שמורת צ'אילאו, קניון, מפל, DURAU-לרגלי הר צ'אילאו )

לינה ב VAMA – חצי פנסיון – עלות 40 יורו לזוג ללילה. ארוחת ערב טובה וביתית 40 יורו לזוג כולל צוייקה וליקר חופשי.(קצת יקר אבל שווה)

Casa Lucretia****

Str. I. L. Caragiale, nr.18

Vama, Suceava 727590

TL-744555837

יום 3. שלישי 1/9/2015 כ- 170 ק"מ

סיור בכנסיות מולדובה –בוקובינה ובערב חזרה ללינה ב VAMA:

הייחוד של הכנסיות: מיקום בנקודות נוף יפות, עבודות אמנות , פרסקאות חיצוניות שנשתמרו, אדריכלות מעניינת. המנזרים נבנו בהוראת שטפן הגדול. אחרי כל ניצחון על הטורקים הורה לבנות כנסיה. ס"ה נבנו 44 כנסיות. הכנסיות מוקפות חומה ובשולי רבים מהן יש מנזרים. מרביתן צוירו בין 1532-1532 . מלבד ציורי הקיר בסוצביצ'ה שצויירו בשנות ה-90 של המאה ה-16.

ביקרנו ב-4 כנסיות הנחשבות ליפות ביותר לפי הסדר הזה:. voronet-וורונץ וב- Humor- . משם נסענו לעיר המחוז Suceava-סוצ'אבה לא התרשמנו ממנה, נכנסנו למרכז מסחרי, קנינו בגדי ספורט ב DECATHLON , אכלנו והמשכנו למולדביצה ולסוצביצה:

עלות לאדם בכל אחד מהכנסיות- 10-5 לי/רון.

1. voronet-וורונץ- כנסיית גאורגיוס הקדוש- פרסקאות מרשימים – נחשבת לכנסיה היפה ביותר בגלל הציורים – הצבע הטורקיז המיוחד , כחול וורונץ נקרא על שם הכנסיה - כביש 2E 209L דרום

1. Humor- כנסיה מקושטת ויפה מאד- נמצאת ב- Gura Humorului , כביש 2E 209L דרום
  2. Moldovitea- מולדוביצ'ה- פרסקאות -כביש a 17 176 צפון
  3. Sucevita- סוצביצה- כנסיית התחיה- מינזר של נזירות. פרסקאות- כביש a 17 צפון

בפאתי כל אחת מהכנסיות/ מנזרים יש שוק של תוצרת מקומית ומזכרות.

הביקור בכנסיות מאד מעניין. ציורי הקיר בחלק מהמקומות שוקמו ובחלקם עדיין שמורים כפי שהיו. הציורים בקירות החיצוניים שלא נחשפו לשמש שרדו מעל 500 שנה. הצבעים מאד חמים ומיוחדים הכחולים , הטורקיזים והאדומים. כל הציורים עוסקים בסיפורי המשויכים לאמונה הנוצרית האורתודוקסית, הברית החדשה והישנה, ישו, מריה, משה, דוד המלך, העלייה לגן העדן או לגיהינום, שקילת המעשים במאזני הצדק, הטוב והרע , אור וחושך, יום הדין, מאמינים וכופרים, חלק מהציורים מתארים אגדות אורבניות ובחלקם מעשי גבורה של המלכים המקומיים. כל סוגי הענישה וההוצאות להורג. הקדושים מצוירים עם הילה מעל ראשם.

(בסביבת מגורנו היו עוד מינזרים /כנסיות מומלצים שלא ביקרנו. כגון: Putna- פוטנה- קבור שטפאן הגדול; Radauti- ראדוץ-כנסית בוגדאנה- העתיקה במולדביה. Dragomirna monastery- חומות ענק, בחזית הכנסיה חצובים כלי נשק. ,תצפית על הסביבה; Arbore- מנזר וכנסיה, פרסקאות; Mănăstirea "Sihăstria Rarăului)

על לוקרציה והמקום:

מדובר בבית כפרי הממוקם בתוך חורש טבעי. בחצר יש פינות ישיבה שונות. כמו כן מסתובבים אפרוחים, תרנגולות וטווסים. הבית בו לנו הוא בן שתי קומות. 4 חדרי שינה זוגיים בקומה העליונה. ועוד 2 בקומת הכניסה. חדרים נוחים , נקיים, מרווחים ונעימים.

לוקרציה ובעלה הם פנסיונרים. הוא רופא והיא מרצה לספרות רומנית. שניהם אוהבי ישראל ובעלי חברים בארץ.

לוקרציה היא אישה מיוחדת במינה, אצילית ונאה. חמה ומכניסת אורחים . היא הורתה במטבח להכין לנו ארוחות גורמה מיוחדות במינן שכללו משקאות חריפים, מכל הסוגים, עוגות וקינוחים וכמובן האוכל עצמו שהיה מעולה. ולי הכינו אוכל בנפרד, ושונה מהאחרים, אפילו דאגו שיהיה לי לחם ללא גלוטן. לוקרציה ישבה איתנו ושוחחנו בצרפתית הרצוצה שבפינו. נוצר בינינו קשר מיוחד.

לינה + חצי פנסיון 80 יורו לזוג(לינה וארוחת בוקר 40 יורו לזוג)

Casa Lucretia****

Str. I. L. Caragiale, nr.18

Vama, Suceava 727590

Romania

יום 4 . רביעי 2/9/2015 כ- 330 ק"מ

נסיעה מוומה סוצאבה לצפון מערב המדינה לחבל מרמורש ומשם לקלוז נפוקה

כבישים משובשים עם מהמורות בדרך.

נסיעה בכביש 17 E58 מערב , עד כביש 18אליו פונים(ימינה) צפונה ונוסעים לאורך נהר הביסטריצ'ה (BISTRITA) ונהר היזאו עד בורשה BORSA

מעבר הרים פריסלופ. - האזור משמש נקודת יציאה להרבה טרקים.

מחוז מרמורש- נקרא ארץ חרשי העץ- התושבים משתמשים בעץ לכל דבר, בתים, גדרות, שערים, אסמים, כלים חקלאיים. וכנסיות.

באזור בורשה ,בתוך העיירת האלפינית לפני העיר בורשה, בחלק הצפון-מזרחי של הרי Rodnei, ממוקם רכבל הסקי המעלה לגובה 1200 . שם יש מסלולי הליכה. אנו בחרנו בהליכה של כחצי שעה למפל הסוסים Cascada Caiilor. המפל בגובה 90 מ' וממוקם בגובה 1300 מ'. מדובר במפל מדרגות (הנופל 40 מ' אח"כ 20 מ' ושוב 40 מ') נחשב למפל הגדול ברומניה.

קימת אגדה האומרת שביום סערה עדר של 15 סוסים, שנהג לרעות במקום , נדחף עד קצה המצוק, אל מותם , ע"י דוב שניסה לצוד אותם. ומאז המקומיים קוראים למפל , להר ולגשר על שם הסוסים.

הליכה לא קשה בתוך יער של עצי ארוקריה למיניהם, עד שמגיעים למפל. בחזרה המתנו לרכבל. הם מעלים ומורידים בזמנים קצובים וכשמתאספים מספיק אנשים( 10-15). ליד בקתת מפעילי הרכבל היו שולחנות פיקניק , כך שהיה לנו היכן לשבת ולהמתין. המתנו כרבע שעה עד שהמפעילים אפשרו לנו להתרווח על כיסאות הרכבל, וליהנות מהנוף הנפרש לפנינו, בירידה האיטית.

בבורשה עצמה נכנסנו לכנסיה מעניינת וחשוכה. כשנכנסנו היה במקום זוג תיירים מגרמניה. הסתובבנו ובחנו את המקום ככל הניתן (כי כאמור היא היתה חשוכה בחלקה). הגרמנים נכנסו לאזור האפסיס המואר ואנו בעקבותיהם והשומר נזף בנו קשות..., ואז הגיעה קבוצה גדולה ולהם הוא נתן פנסים ואותנו גרש כדי לאפשר לקבוצה להיכנס.

מבורשה המשכנו עד ל MOISEEI וקצת אחריה פנינו דרומה על כביש 17C עד סאצ'ל SACEL , ומשם כביש 186 עד BOGDAN VODA ו יאוד IEUD , לביקור בכנסיות העץ של מרמורש.

כנסיות העץ כמאה כנסיות עץ עתיקות ומיוחדות לאזור, נבנו במאות 16-17 מעץ אלון,בולי העץ מחוברים ללא מסמרים. לכולן גגות מקורות עץ ורעפי עץ. והצריחים גבוהים וצרים.ובתוך הכנסיה ציורי קיר תנכיים מהברית הישנה והחדשה. הכנסיות עדיין משמשות כמקומות תפילה לצד כנסיות חדשות.

כתגובה על האיסור של השלטון האוסטרו הונגרי על בניית כנסיות אורתודוקסיות בחבל מרמורש כמבני קבע (מאבן ), בנו התושבים את כנסיותיהם הגותיות מעץ.

BOGDAN VODA- ראינו שתי כנסיות. הכנסיה על שם סינט ניקולאס, מאד יפה- נבנתה ב 1718- ממוקמת במרכז העירה. לעומת אחרות שממוקמות על הגבעות. פריטים נדירים בכנסיה: נברשת עץ וכיסא הגמונים מגולפים ואוסף של ספרים נדירים המתוארכים למאה ה -18. הכנסיה בעלת הרבה חלונות. זו כנסיה שכבר לא פעילה. במקום נבנתה כנסיה חדשה מפלדה ובטון. היא נבנתה במשך 10 שנים

IEUD - שתי כנסיות, "כנסיית העץ העתיקה מיאוד, בגבעה" ה מתוארכת לתחילת המאה ה- 17 והיא עתיקה בכ-100 שנים מהכנסייה השנייה של היישוב, "כנסיית העץ העתיקה מיאוד, במישור"

בכנסייה על הגבעה ישנם פרסקאות שצייר אלכסנדרו פונחלסקי (Alexandru Ponehalschi). . יש במקום תאור יום הדין שבו להבת התופת עומדת לבלוע את החוטאים. כמו כן נמצא בעלית הגג הקודקס של יאהוד משנת 1391 והוא נחשב לדוגמא העתיקה ביותר של רומנית כתובה.

הכנסייה במישור , משנת 1718 , היא אחת הגדולות באזור ולכן נקראת גם קתדרלת העץ.

המיקום של הכנסיה מעבר לנחל. כדי להגיע אליה עברנו רגלית על גבי גשר עץ רעוע. ועלינו במעלה ההר . שער הכניסה נוטה ליפול. הכניסה בשיפוצים. האזור מאד מוזנח. נאמר לנו שכביש חדש נסלל אליה.

האזור בעל פוטנציאל אדיר, נהר, עצים, כנסיה עתיקה, אבל כרגע סביבת הנהר מלוכלכת ומעופשת.

חזרנו לכביש 17C והמשכנו לפי הוויז עד לקלוז' נפוקה

(ויתרנו על שאר העירות באזור בו נמצאות עוד כנסיות ושערי עץ המיוחדים לאזור מרמורש. ויתרנו על בית הקברות העליז בספנצה(sapanta) ועל עיר המחוז סיגט –מורשת חסידות, מוזיאון של חתן פרס נובל לשלום אלי ויזל , אנדרטת השואה , בי"כ שתרמה עיריית ראשל"צ)

הגענו לבית המלון בשעות הערב המאוחרות והחל לרדת גשם סוחף מלווה ברעמים וברקים אך הטמפרטורה המשיכה להיות גבוהה. את ארוחת הערב אכלנו במלון. מחיר ארוחת הערב-

המלצר השתדל מאד לספק את צרכינו , והיה אדיב ונחמד.

לינה בקלוז' נפוקה -המלון ממוקם בשולי העיר. מלון ללא מעלית. מלון יפה ומרווח. בחדר שלנו היה מזגן, בחדר של מלצי ומלכה לא היה מזגן- הם ישנו כשדלת המרפסת פתוחה.

לינה +ארוחת בוקר 40 יורו לזוג.

hotel stil cluj napoca

nr. 5B, Fagetului Street, Cluj-Napoca 400497, Romania

Phone:+40 264 438 171

יום 5 . חמישי 3/9/2015 כ- 190 ק"מ

סיור בקלוז'- סיור ראשוני עם הרכב. החננו את הרכב והסתובבנו רגלית במקומות הבאים : רח מאניו(maniu), רח. באריציוbarite)),כיכר אברהם יאנקו בו ממוקמים בית האופרה, התיאטרון הלאומי והכנסיה האורתודוקסית הגדולה הפסל של אברהם ינקו. כיכר האיחוד Piaţa Unirii כיכר מיכאי האמיץ, הקתדרלה הקתולית עם פסלו של מתיאש הוניאדי ,קפצנו להנאתנו בינות למזרקה נחמדה. עברנו דרך שדרות הגיבורים (Bulevardul Eroilor) עם בית העירייה, הכנסייה היוונית־קתולית והאנדרטה החדשה לזכר כותבי ה"ממורנד" (זיכרון הדברים) – פעילים לשחרור הלאומי של הרומנים ששלחו רשימת דרישותיהם לקיסר ונכלאו על ידי השלטונות האוסטרו־הונגריים בסוף המאה ה־19.

בדרך לבית הכנסת של הקהילה הנאולוגית , המכונה גם "היכל הזיכרון של המוגלים" (הכוונה היא ליהודים שהוגלו ונספו בשואה) Templul Memorial al Deportaţilor), ) , השוכן ברחוב חוראה מס' 21, חלפנו מעל הנהר ועברנו ברחובות משובשים שעוברים שיפוץ כללי . הגענו לבית הכנסת שהיה סגור. בית הכנסת ממוקם במתחם בו פועל גן ילדים ובית ספר. שלושה זוגות של ישראלים שהגיעו לפנינו למקום, שוחחו עם הגננת וזו צלצלה אל שומר ביה"כ שהסכים להגיע ולפתוח לנו את ביה"כ. המתנו כרבע שעה והוא הגיע , רכוב על אופניו , ופתח לנו את דלת ביה"כ. כשרצינו לתת לו טיפ , הוא סרב והראה לנו על קופת צדקה של הקהילה שאל תוכה שלשלנו את הכסף.

ויתרנו על הגנים הבוטנים. ועל המבצר.

מקלוז המשכנו לכיוון TURDA על כביש מס 1 דרום מזרח ומשם צפונה על כביש 161B למכרה המלח SALINA TURDA  ) – עלות 15 לי(הנחת פנסיונר) - זו שופצה בהשקעה של 6 מיליון יורו ב 2009. לפני הכניסה קיים חניון מוסדר. וכמובן שמסביב לאתר יש בתי אוכל ושוק מזכרות. מכרה המלח אינו פעיל ומשמש בעיקר לטיפולים רפואיים ולתיירות. שתי מעליות מובילות אל מעמקי האדמה. חדרי טיפולים ממוקמים בקומות העליונה. כמו כן קיים מוזיאון לתולדות המכרה. בתחתית המערה יש פינות משחק לילדים: גלגל ענק, באולינג, מכוניות, אגם עם ספינות לשייט.

ככל שיורדים לעומק המערה הטמפרטורה יורדת בהתאמה.

משם על כביש 107L המשכנו לקניון טורדה - Cheile Turzii

אזור עם הרבה שבילי הליכה, קמפינג גדול בסביבתו. אנו יצאנו לטיול קצר בינות לנחל וההרים הגבוהים והצמחייה הצפופה. טיול של שעה בלבד כי הזמן לא היה לטובתנו. מישהו חמד לצון ומזוג מגפיים שמצא יצר פסל של אדם שוכב. בדרך פגשנו בקבוצת צעירים שעוסקים בסנפלינג.

משם חזרנו באותה הדרך ועלינו על כביש 75 עד לעיירה גרדה דה סוס.דרך יפיפייה. נסיעה בתוך יערות, נחל שזרם לאורך כל הדרך והרי האופוסן הענקיים שליוו אותנו.

גרדה- עמק האריה, ארץ המוצים.

רק בשנים האחרונות התחיל להיות מתוייר.

פנסיון אונליה ממוקם במקום פסטוראלי מאד. על גדת הנחל. את הארוחות אכלנו על שולחנות עץ הממוקמים על גדת הנחל.

מים צלולים מתחתנו, יערות ירוקים מולנו והרים מתנשאים מסביבנו. הנוף המקסים הזה האפיל על החדרים המינימליסטים שקיבלנו.

המלצרית לא הבינה מילה באנגלית. וגם תקשורת בינלאומית היתה בעיתית עבורה. אחת הנערות שהתארחה בפנסיון החליטה לעזור לה והיא קיבלה מאיתנו את הזמנת האוכל..

הבעלים מאד נחמד. ולמחרת הוא נתן לנו צילום של פיסת ממפת דרכי יער, שעזרה לנו להתמצא באזור כשנסענו למערות.

לינה+ חצי פנסיון 50 יורו לזוג

Garda de Sus

Pension Onelia

Principala 98

Gîrda de Sus 517310 Romania

+40 258 778 011

יום 6 יום שישי ה- 4/9/2015 כ- 50 ק"מ

מגרדה נוסעים מעט מזרחה ועולים על כביש 750. . apusenשמורת הרי אפוסאני

מערת קרחון סקרישוארה (Pestera Ghetaru Scarisoara)- מגרדה עד למערת סקרישוארה נוסעים כ- 12 ק"מ בדרך סלולה , בחלקה טובה ובחלקה משובשת. מגיעים עד מגרש חניה. משם הולכים כ- 20 דקות בתוך חורש צפוף עד הקופות. עלות של 11 לי לאדם. מדובר במערה בה מצוי קרחון גדול שאנו רואים רק את קצותיו. 220 מדרגות מובילות אליו. המדריך המקומי שמלווה את היורדים(לא ניתן להיכנס לבד) עושה זאת 10 פעמים ביום. הדרכה ברומנית. בתוך המערה מאד קר. כ 3 מעלות.

מערת קרחון עם נטיפים וזקיפים בשם- Pastera Ghetarul Vartop – מסקרישוארה חוזרים עד לפיצול ועולים שוב צפונה ס"ה כ- 17 ק"מ . חלק מהדרך דרך עפר. דרכי יער. הגוגל העלה אותנו לדרך סלעית ומאד קשה למעבר. עד למקום בו לא יכולנו לעבור עם הרכב. כששאלנו על הדרך להגיע, התושבים הפנו אותנו לדרך עפר סבירה.

מערה שנמצאו בה שרידים מהאדם הנידרטאלי. – מערה יפיפיה. טבעית לחלוטין. צבעונית. נכנסים אליה עם פנסים. התערבות יד אדם מינימליסטית: מעקה עץ בכניסה. וחבל שנמתח באזור מאד מחליק בעומק המערה.

כדי להגיע למערה צריך לעלות במעלה תלול מאד לגובה של 800 מ'. בעליה רשום 30 דקות. אני עליתי ב 40 דקות. נכנסים למערה רק עם מדריך מקומי שהוא גם שומר הסף וגם לוקח תשלום עבור הכניסה. עלות 10 לי. ההדרכה כמובן ברומנית. המדריך נכנס למערה רק אם יש לפחות 5 אנשים . כשהגענו לפתח המערה זוג רומנים קידם את פנינו בשמחה רבה ,לאחר שהמתין בקוצר רוח למטיילים נוספים. לפני שנכנסו למערה הגיעו עוד מטיילים. היינו ס"ה 8 אנשים. לשמחתנו חלק מהמטיילים ידעו אנגלית ויכלו לתרגם לנו חלק מההסברים. אבל גם ללא הסברים החוויה נהדרת.

כשיצאנו מהמערה השמים התעבו והחל לטפטף וגשם המשיך ללוות את נסיעתנו. בלילה ירד גשם חזק ובבוקר עת יצאתי למרפסת שפנתה אל הנחל ,אל ההרים ועצי היער , המראה השתנה לחלוטין. המים הצלולים הפכו לחום וגווני העצים הירוקים השחירו.

לינה +חצי פנסיון 50 יורו לזוג

Garda de Sus

Pension Onelia

Principala 98

Gîrda de Sus 517310 Romania

+40 258 778 011

יום 7. יום שבת ה- 5/9/2015 – כ- 213 ק"מ

נסיעה מזרחה עד אלבה יוליה עיר ימי בינימית היסטורית יפה ונעימה. עיר המהווה מרכז דתי , אמנותי , חברתי ופוליטי. החלק העתיק – מצודה עם חפיר. טילנו בין החומות ובתוך החפיר , ובמדרחוב היפה המלא פסלים ואדריכלות יפה מאד. שערים מתקופת בית הבסבורג, פסלים בסגנון הברוק, ומהתקופה המודרנית. המשרים אוירה קסומה, ורגועה. כשהגענו צפינו בשעה 12 בחילופי משמרות. הם לא מתייחסים לטקס ברצינות רבה. שני ילדים קטנים לקחו חלק בתזמורת שמלווה את המשמר. חלקו רגלי וחלקו פרשים.

ומשם נסענו לסיביל. 74a ו 74 לסיביו 1 E81

לאחר שהתמקמנו ב- SIBIEL נסענו לסיביו – בסופי שבוע יש שוק קרמיקה מדהים. הרבה עבודות יד. העיר יפה.

לינה בסיביל SIBIEL- לינה + חצי פנסיון 45 יורו

Pensiunea Popa Reghina
Strada Principala, Nr. 290
 Sibiel

יום 8 . יום ראשון 6/9/2015 – 319 ק"מ. יום נסיעה ארוך קשה ומעייף מאד.

ביקור בסיביו – כיכר העיר, גשר השקרנים , מוזיאון ברוקנטאל לאומנות, קתדרלה, כנסיה . שתי הכיכרות היו הומי מוכרים וקונים. כיכר אחת של קרמיקה והשניה שוק פשפשים ותכשיטים, ברובו צוענים.

נסיעה עד ל POIANA BRASOV

נסענו על כל כביש טרנספגראש 7c ,

את הדרך היפה ביותר עברנו בתוך ענן...

כנראה שזה חלק מהכיף שלנו, להשאיר לדמיון לעבוד...

בתום הדרך הארוכה היפה והמעייפת פנינו אל כביש 73Cועצרנו לאכול בשעת הדמדומים במסעדה ב-קמפולונג שכל צעירי העיירה הגיעו אליה. בתום הארוחה המשכנו בכביש E574 73 עד פויאנה בראשוב. מדובר בכביש מרהיב ביופיו עפ"י יודעי דבר, אבל אנו נסענו בחשכה מוחלטת. בדרך מפותלת והררית, מפעם לפעם הדרך הוארה על ידי רכבים שחלפו או כשעברנו ישוב קטנטן. מלצ'י נהג כל הדרך בריכוז על, ואני המשכתי לדמיין את יופי המצוקים והעמקים...

הגענו לפואינה ברשוב ב- 10:30 בלילה. פקידת הקבלה שידרגה אותנו ובמקום לקבל את החדר שהזמנו קיבלנו שתי סוויטות נהדרות שכללו סלון, חדר שינה , מטבחון וחדר שירותים ורחצה מרווח.

ארוחות הבוקר היו טובות, אפילו חומוס מצוין, תוצרת בית, הוגש בארוחות.

במלון התארחו הרבה קבוצות ישראליות.

לינה בפואינה בראשוב עלות לינה+ ארוחת בוקר – 50 יורו

+40368100160

יום 9 יום שני- ה 7/9 כ- 100 ק"מ

נסיעה לקניון 7 הסולמות Canionul Sapte Scari מכביש 1E יורדים ליד timisu de jos ממשיכים עם הרכב עד למלון septe scari פונים לדרך לא סלולה עד למחסום. מחנים את הרכב ויוצאים להליכה עד לקניון. כתוב על השלט 30-45 דקות. אנו הלכנו כשעה עד הקניון. כעשרים דקות מהדרך ההליכה בשטח חשוף ושאר הדרך בתוך יער של עצי אראוקריות למינהם- (עצים מחטניים, אשוח) נחל זורם, וטיפוס קל על סלעים. עד שמגיעים לבקתה ראשונה בה מספקים ציוד לאומגות ומהקטע הזה לכל אורך הדרך יש אומגות מעל העצים בגבהים שונים. ממשיכים ללכת עד לבקתת הכניסה לקניון. רוכשים כרטיס (10 לי לאדם) מקבלים סרט המודבק על שורש כף היד וממשיכים בטיפוס קל לעבר הקניון.

מדובר בקניון צר עם מפלים שליד המצוקים התקינו סולמות ובתום הסולם גשר עילי ממתכת. ס"ה 7 סולמות וגשרים. עולים אל בינות המצוקים היוצרים קניון צר מאד ובתוכם נופל להנאתו מפל מים שוצף. מראה מקסים ומשובב עין ולב. זו הליכה בתוך הטבע מבלי שהטבע נפגם. בתום 7 הסולמות חוזרים דרך היער. היו כאלה שחזרו דרך הסולמות.

ס"ה בילינו במקום 4 שעות(הלוך , חזור+ הקניון)

משם נסענו לכיוון קניון רשנוב- המשך 73A מוביל לקניון רשנוב CHEILE RASNOAVEI- נסענו עם הרכב בתוך הקניון. יש במקום אתר לקפיצת בנג'י. שלא היה פעיל. ירדנו גם לנחל הזורם לאורך השמורה.

בערב נסענו לראות את העיר העתיקה בברשוב, הסתובבנו בין שתי הכיכרות מהעירייה ועד לכנסיה השחורה.

חזרנו לפואינה ברשוב ואכלנו במסעדה בשם- CAPRA NEAGRA (המסעדה המפורסמת במקום –COLIBA HAIDUCILOR- היתה סגורה)

לינה בפואינה בראשוב עלות לינה+ ארוחת בוקר – 50 יורו

מסלול ימים 10-11 ס"ה כ- 300 ק"מ

יום 10 יום שלישי ה- 8/9 כ- 65 ק"מ

RASNOV- מצודת רשנוב.- מצודת רשנוב (כניסה 10 לי לאדם)משקיפה על כל האזור מכל עבר והיא קוראת לכולם בואו לבקר אותי. בנסיעות המרובות שלנו באזור ראינו שיש רכבל וניסינו לחפש אותו. הרחובות שמהן כנראה יוצא הרכבל היו בשיפוצים וככל שנסענו בסביבה לא הצלחנו למצוא אותו. ולכן הסתפקנו בעליה אל הטירה באמצעות טרקטור עם קרונות הממוקם בפאתי פואינה ברשוב.( 5 לי לאדם) קנינו כרטיסים הלוך וחזור. בדרך יש גם גן דינוזאורים לילדים ולרכבת יש תחנת ביניים במקום. לאחר ההתנסות ברכבת הבנו שניתן בקלות לעלות ולרדת ברגל. הטירה עצמה – שרידים מהטירה שחלשה על כל האזור.

BRAN -ביקור בטירת ברן. נקראת גם טירת דרקולה למרות שאין כל קשר בינה לוולד צ'פאק-דרקול. ב- 1212 הוקמה לראשונה מעץ ע"י המסדר הטבטוני ונהרסה ע"י המונגולים. ב 1382 נבנתה שוב הפעם מאבן ושימשה במהלך השנים כהגנה מפני העותמאנים.

הטירה החליפה בעלים רבים ובין השאר שימשה כמעון קיץ למשפחת המלוכה. היום משמשת כמוזיאון על מבוכיה וחדריה. בחדריה מוצגים רהיטים, חפצי אומנות, כלים, כלי נשק. סרטים אותנטיים מבית המלוכה ומאורעות היסטוריים. כשביקרנו במקום בכל חדר ניצבה בובה הלבושה בשמלות ייחודיות של מעצבת בגדי נשים מפורסמת ברומניה.

בראשוב-כל האתרים מסביב לכיכר המרכזית- בי"כ הרפורמי ששופץ לאחרונה , הרחוב הצר ביותר בארופה, כנסיה שחורה, רכבל לטמפה(לא עלינו), כיכר סטאטולי, הכיכר העתיקה,עיריית ברשוב. המדרחוב על מבניו המענינים שבו נמצאות כל הרשתות הממותגות בעולם: נעלים, ביגוד, עור, ספורט , תכשיטים וכו' , מסעדות, גלידריות ואפילו מצאנו גלידת סורבה(ליד הכנסיה השחורה) ללא חלב(בניגוד לשאר המקומות ברומניה שכל הגלידות הן חלביות)

ביקרנו בבית הכנסת ושתינו קפה וטעמנו חומוס עם פלפל (הסקרנות של אפי )במסעדה היהודית הצמודה לבית הכנסת. בחצר , לפני הכניסה לבית הכנסת מוצבת אנדרטה לזכר קורבנות השואה.

חלפנו ברחוב הצר ביותר. בחנו את הקתדרלה השחורה (כנסיה לותרנית שהוצתה ע"י הקתולים) שלא שופצה ביודעין, כדי להוות זיכרון הממחיש את תוצאותיה העגומות של מלחמת דת. נסענו לפארק הורדים ( כך המקום נקרא- זה לא היה פארק ובקושי היו שם ורדים) כדי לחפש את האנדרטה לזכרו של רבין. אפילו רבין לא דמה לעצמו. ושבנו לכיכר.

כשהגענו לכיכר, קידמה אותנו נגינתה של התזמורת הפילהרמונית של ברשוב, שהנעימה בצלילה היפים את שהותנו בכיכר.

בפינת הכיכר קרצה לנו המסעדה המפורסמת CERBUL CARPATINI – נכנסו אליה בשמחה אפילו מצאנו שולחן בקצה המסדרון , אך המלצרית בקשה מאיתנו בעדינות לעזוב את המקום כי לא תהיה לה אפשרות לשרת אותנו ... נכנסנו לאכול במסעדה הצמודה לה והאוכל היה כרגיל טעים מאד.

שמות שתי מסעדות שהומלצו לנו ולא הצלחנו לאכול בהן: שתיהן מכילות המון אנשים, ומגיעות אליהן קבוצות מאורגנות.

1. בפואינה ברשוב –,COLIBA HAIDUCILOR בעל הבית ויוראל: נגנים צוענים 268262137- הגענו ביום שני והמסעדה היתה סגורה ומסוגרת . למחרת בערב (אחרי שכבר אכלנו בברשוב) עברנו לראות אם המסעדה פתוחה, ואכן היתה פתוחה. והרבה מכוניות חנו בחניון.
  2. ברשוב- בכיכר- צרבול קרפטי CERBUL CARPATINI טל 724629543- מרתף יין- מופע פולקלור + ארוחה בערב - לא הזמנו מקומות ולא היה לנו מקום.

לינה בפואינה ברשוב

+40368100160

יום 11 יום רביעי ה 9/9/2015 כ- 240 ק"מ

יציאה מפואינה ברשוב - כביש 1 E60 עד אוטופני.

Predeal-פרדיאל- העיר הגבוהה ברומניה 1000מ'.- חלפנו עליה שוב. נחמדה.

בושטניי BUSTENI –רכס בוצ'ץ- פסגת אומו (Omu 2505m)- רכבל שעולה לגובה 2000 מ' אל אתר BABELE (הזקנות). , ספינקס ומפל URLATOAREA . צלב ה- Caraiman המתנשא מעל , אשר נבנה בשנת 1920 לזכרם של גיבורי מלחמת העולם הראשונה. מתחנת הרכבל התחתונה יש עליה למפל. הגענו לרכבל והחלטנו לנסות להגיע עם הרכב לאזור. נסענו בדרך מקסימה שנסללה לאחרונה , כביש 713 שעולה מסיניה, הגענו עד למחסום (למרות שלדעתנו ניתן עדיין לנסוע ברכב – אבל האזור חסום לרכבים) בגובה רב. ליד מלון דרכים שנקרא Cabana Babele . היה מאד קר בחוץ. כששאלנו מטיילים שהיו באזור, וחלקם ישנו בבית המלון, מה משך ההליכה, אמרו לנו שלכל צד צריך ללכת לפחות שעה ולצערנו לא ידענו פרט זה והיה עלינו לוותר, כי היתה לנו נסיעה ארוכה לשדה התעופה. ורצינו להספיק גם לבקר בארמון פלש.

סיניה - ארמון פלש – הצטרפנו לסיור של הקומה הראשונה - 45 דקות בלבד-כפי שהמליצו לנו. הצטערתי , כי עניין אותי לראות גם את אזור המגורים. כמו כן תוך כדי הסיור הבנתי שאם לוקחים מערכת שמע אפשר להסתובב לבד בלי מדריך שממהר מאד כדי להספיק להדרכה הבאה..לגברים בחבורה זה בהחלט הספיק.. ארמון יפה, עשיר ומודרני.

לפני ההגעה לשדה התעופה עצרנו בקניון קרפור CARREFOUR הממוקם בפאתי העיר פלואשטי PLOESTI - לפני הכניסה לעיר פניה שמאלה - נכנסנו להשלמות של קנית מתנות- שוקולדים וכו' , בגדי ספורט זולים ברשת DECATHLON.

הגענו לשדה התעופה , החזרת הרכב מהירה ויעילה, וכשנכנסנו לטרמינל נכונה לנו הפתעה – הטיסה לישראל התאחרה בשעה...