עד כה טיילנו בהרים בעיקר באלפים ובסקנדינביה ולא ידענו כל כך למה לצפות מאזור הטטרה, דבר נוסף שחששנו ממנו זה המזג אוויר באמצע אוקטובר שעלול לא לאפשר טיולים בסביבה. בשני המקרים הופתענו לטובה, המזג אוויר היה מושלם מבחינתנו והטבע היה באמת יפה.
 אז אחרי 200 ק"מ של הליכה עם 5 ק"מ של עליות וירידות בהרים אלה התובנות שלנו:

** מזג אויר **
ממש בתחילת הטיול שלנו היה שלג כבד בהרים, ממה שהבנו זה לא משהו סטנדרטי אבל כחובבי שלג זאת הייתה תוספת מדהימה לטיול מה שאיפשר כמה ימים של מסלולים עם שלג טרי ויפה בהרים שיצר אווירה קסומה לפרקים, מצד שני זה מנע מאיתנו להגיע לכמה פסגות שרצינו כי השלג לא היה עביר עבורנו.
 במהלך רוב הטיול שלנו הייתה שמש ומזג אויר יפה ולקראת הסוף הטמפרטורות אפילו הגיעו ל-20 מעלות בהרים. אותו מזג אויר היה צפוי גם שבוע קדימה. כל זה עם שלכת של סתיו, ללא ספק תקופה מומלצת עבור טיול באזור.

** כבישים ורכב **
התניידנו רק ברכב. טסנו לקרקוב ומשם נסענו באוטו לאזור פופרד שבסלובקיה כ-3 שעות נסיעה. לכבישי אגרה בסלובקיה צריך לרכוש ויגנט, אנחנו עשינו את זה דרך האינטרנט אחרי שהשכרנו את האוטו והיה לנו את המספר שלו. הויגנט עלה 14 יורו לחודש ימים.
יש הרבה נסיעה בכבישים יחסית קטנים ולא באוטוסטרדות והמהירות הממוצעת כ-60 קמ"ש, ולכן הנסיעות לוקחות זמן למרות שהמרחקים ממש לא גדולים ממקום למקום.
 השכרנו רכב מחברת CarNet המקומית בעלות של 16 יורו ליום ובנוסף שילמנו 60 יורו מס למעבר גבול. כדאי לקחת בחשבון שאם משכירים רכב בפולין ויוצאים איתו מחוץ למדינה אז יכול להיות שתצתרכו לשלם סכום נוסף לחברת ההשכרה על זה.

** מסלולים ואטרקציות **
חשוב לציין שאנחנו זוג בגילאי ה-30 די בכושר עם ציוד מתאים, לכן כדאי לקחת את זה בחשבון מבחינת זמנים וסוגי המסלולים שעשינו.
 כשארגנתי את הטיול לא היה מספיק מידע באינטרנט לגבי זמני פעילות מדויקים של רכבלים או אטרקציות שונות ככה יצא שהגענו מספר פעמים למקומות שהיו לקראת סגירה או כבר סגורים למרות שבאינטרנט היה רשום אחרת.

מסלולים שאהבנו במיוחד

1. מסלול לאגם הירוק (Zelené pleso)
אפשר לעשות מסלול מעגלי מחניה Biela Voda. אנחנו עשינו מסלול לא מעגלי וחזרנו לנקודת ההתחלה באוטובוס. סך הכל כ-15 ק"מ שלקחו לנו כ-6 וחצי שעות עם עצירת אוכל בבקתה וצילומים בדרך. המסלול לא היה פשוט כי זה היה עם המון שלג ככה שגובה השלג הגיע לפעמים עד לברך ובהרבה מקומות היה קרח. עלינו עם רכבל לאגם סקלנטה (Skalnate pleso) משם עלינו עוד כ-300 מטר ל- sedlo pod Svištovkou ממנו ירדנו כ-500 מטר עד לאגם. מהאגם הלכנו עוד כ- 7 ק"מ לחניון Biela Voda, משם לקחנו אוטובוס לנקודת ההתחלה. חלק האחרון מהבקתה לחניון היה החלק הקל של המסלול שלא דרש יותר מדי מאמץ למרות אורכו.
 ויתרנו על עליה ל-Lomicky stit ונראה שלא הפסדנו כלום כי גם ככה קיבלנו את אותו הנוף במסלול לשני צידי הרכס.

2. מסלול לריסי (Rysy) ואגם מורסקי (Morskie Oko)
עשינו את המסלול לריסי מהצד הפולני שעובר דרך אגם מורסקי. הדרך לאגם מורסקי קלה אבל לא מרהיבה על כביש אספלט של כ-8 ק"מ עם 400 מטר עליה מה שמאפשר נסיעה על אופניים או אפילו הליכה עם עגלת תינוק, לנו לקח כ-1:50 להגיע מהחניה לאגם. יש גם עגלות עם סוסים שאפשר לקחת כמעט עד לאגם למי שלא בא לו ללכת. ממש שווה להגיע לאגם גם אם אתם לא ממשיכים משם למסלול אחר.
עשינו את המסלול יום אחרי שירד שלג, היה ממש קסום עם שלג בדרך מה ללא ספק הוסיף ליופי של המקום ולדרך עצמה. המשכנו לעלות עוד לאגם השני ועוד קצת ממנו עד שהגענו למצב שהשלג כבר לא איפשר לנו לעלות עוד. בדרך פגשנו אנשים שירדו מריסי והסתבר שבאותו יום עלו לפסגה רק שני אנשים ושבהמשך יש מטר שלג. נאלצנו לוותר אבל יהיה בשביל מה לחזור J בירידה כבר היה קרח והיה ממש מחליק לרדת כי השביל בין האגמים בנוי ממדרגות אבן. בדרך חזור פגשנו אייל ממש ליד הכביש בקצה היער שלא פחד במיוחד מבני אדם.
 ממה שראינו בימים הבאים השלג נמס בתוך יומיים-שלושה, לכן נראה שגם אם יש שלג כבד, אחרי כמה ימי שמש ניתן לעשות את המסלול בלי בעיה.

3. מסלול אופניים בעמק השקט (Ticha dolina)
השכרנו אופניים בחנות אופניים צמודה למלון Grand hotel permon בתחילת העמק. ניתן להשכיר אופניים רגילות או חשמליות, אנחנו השכרנו חשמליות וזה היה מאוד נוח לשלבי העליה במסלול. המסלול בעמק השקט הוא כ-12 ק"מ לכיוון עם 700 מטר עליה. אנחנו המשכנו עוד כקולומטר לתוך היער אחרי שמסלול האופניים נגמר והגענו לבקתה חמודה ליד נהר זורם שהסתברה כבחירה מעניינת לעצירה. המסלול בשמורה קליל יחסית ויפה. אומרים שיש דובים, זאבים ואיילים בשמורה אבל לא פגשנו אף אחד מהם וגם המטיילים היו מעטים.
 הבחור בחנות האופניים המליץ לנו על מסלול נוסף של 7 ק"מ לכל כיוון, המסלול מקביל ברובו למסלול המקורי. לא הייתי ממליצה עליו כי אין בו שום ערך נוסף למסלול הראשון שעשינו ובעיניי הוא היה הרבה פחות יפה.

4. מסלול ל-Koscielec שעובר דרך Dolina Gesienicowa
גולת הכותרת במסלול הזה היא Dolina Gesienicowa, למרות שהדרך יפה בפני עצמה. הדרך לשם היא כ-7 ק"מ לכיוון עם כ-600 מטר עליה ואפשר לעלות משם עוד כ-150 מטר לאגם Zielony Staw Gasienicowy. בעיני אחד המקומות היותר מיוחדים ושונים ממה שיצא לנו לבקר בטטרה.
 אפשר לחנות בחניה בקצה זקפונה ליד מלון Murowanica, משם עולים קצת בכביש אספלט עד לתחנת הבסיס של רכבל Kuznice ואז מתחיל המסלול בשמורה.

5. Rohacska Dolina
 מסלול מעגלי של כ-19 ק"מ עם כ-700 מטר עליה שעוברים בעמק דרך 4 אגמים ומפל. המסלול מתחיל בחניון Car Park Spalena של רכבל Rohace Express. האגמים הפתיעו מאוד לטובה והיו שווים את המאמץ. כל המסלול לנו לקח כ-5 שעות הליכה נטו. חלקו הראשון של המסלול בצבע אדום מתחיל עם כמה קילומטרים של דרך אספלט שלקראת סופה יש פיצול לביצוע המסלול המעגלי בשני כיוונים. לדעתי כדאי לקחת את הפיצול השמאלי לכיוון בקתה Tatliakova Chata, העליה שם יותר מתונה ופשוטה לאומת הצד השני. לאחר ההגעה לבקתה הולכים במסלול כחול וירוק לכיוון Rohacske Plesa.

6. Snilovske sedlo
 אוכף בגובה 1520 מטר בין שתי פסגות הרים אליו ניתן להגיע עם רכבל Lanovka Vratna-Chleb. ממנו יוצאים הרבה מסלולים בכל הרמות לכל הכיוונים. אנחנו עשינו הליכה של כ-2 קילומטר ל-Velky Krivan (1710 מטר) ועוד קילומטר ל-Chleb (1640 מטר), בשניהם קיבלנו נוף פנורמי להרבה פסגות ולהרי הטטרה הגבוהים.

7. הר חופוק (Chopok)
ראיתי הרבה המלצות אז לא ארחיב יותר מדי. עשינו מסלול ל-Dmbier מסלול פנורמי של כ-5 ק"מ לכיוון על הרכס עם כ-600 מטר עליה.
כשאנחנו היינו לא היו אטרקציות פעילות כמו אופניים או פעילויות אחרות שיש בקיץ.
 אם אין לכם סיבה לעלות מ-Biela Put בגלל אטרקציות – כדאי לעלות מנקודה אחרת כי הרכבל שם איטי ולוקח יותר זמן מאחרים.

8. נקודת תצפית טומשובסקי (Tomasovsky vyhlad)
 מסלול קליל של כ-2 ק"מ לסלע שמשקיף על שמורת גן העדן הסלובקי – בעיקר על עצים מלמעלה. נקודת תצפית שלא דורשת יותר מדי מאמץ ושהפתיע אותנו ממש לטובה. חניה ב-Prirodna hvezdaren Durkovec.

9. מסלול בנקיק סוחה בלה (Sucha Bela)
 זה אחד המסלולים היותר מסוכנים שיצא לנו לעשות בכל הטיולים ולדעתנו המסלול לא מתאים לילדים. הדעות שלנו היו חלוקות לגבי המסלול, בן זוגי ממש אהב אותו ואני פחות התרשמתי. באותו יום שעשינו את המסלול פגשנו מקומיים במסלול אחר שהמליצו לנו לעשות את המסלול ואמרו שעשו אותו יום לפני. יצא שעשינו את המסלול לאחר קצת גשם בבוקר וגם ביום שלפני. המסלול הירוק כולל המון סולמות חלקם מעץ בגובה לא רב וחלקם סולמות גבוהים מברזל. כשאנחנו עשינו את המסלול הסולמות היו מעט רטובים וחלקים, בזמן המסלול גם ראינו פינוי מוסק משם. לכן המלצה שלי למי שאין פחד גבהים היא להגיע ביום יבש ולהיזהר.

נקודות עניין ואטרקציות

1. שטרבסקה פלסו (Strbske pleso) – אגם יפה בגובה 1,346 מטר. אפשר להגיע כמעט עד אליו ברכב ויוצאים ממנו הרבה מסלולי הליכה.

2. מסלול צמרות העצים – לא עשינו אבל עברנו באזור וחשבנו לעשות. הגענו שעה ורבע לפני הסגירה וכבר לא הכניסו אותנו כי מסתבר שצריך להגיע כשעה וחצי לפני הסגירה אז קחו את זה בחשבון.

3. גן חיות Kontakt – גן חיות קצת שונה שמאפשר להיכנס לכלובים, להאכיל וללטף בעלי חיים כמו נמרים, דובים, קנגרו ועוד. מומלץ עם ובלי ילדים (לא מסוכן) וצמוד להרבה אטרקציות נוספות לילדים.

שילוט מסלולים

שילוט וסימון המסלולים מאוד ברור ויש הכוונה מצוינת, סימון ברור גם כשיש לא מעט שלג.
מבחינת זמנים השילוט לא היה מדויק לנו, לפעמים ממש הקדמנו אותו בפערים גדולים של חצי שעה ולפעמים לא עמדנו בזמנים כשבשני המקרים היינו בקצב זהה.
 באופן כללי אם נוסעים לקראת גבולות העונה או שיש מזג אויר לא טוב, כדאי להפעיל שיקול דעת. זה נכון בכל מסלול שעושים אבל בטיול הזה לעומת מקומות אחרים באירופה היו מסלולים מסוכנים כמו סוחה בלה או מסלולים שהיה בהם שלג וקרח לא פשוט למעבר. אף אחד לא טרח להתריע על זה לעומת מצבים דומים במדינות אחרות באירופה שם תמיד התריעו על שלג גבולי במסלול.

רכבלים

בשונה מהרבה מקומות שטיילנו בהם באירופה ברוב המסלולים שעשינו לא הייתה אפשרות לעלות עם רכבל ולקצר את המסלול. המסלולים התחילו בחניה ולפעמים הייתה הליכה של כמה קילומטרים בתוך השמורה על כביש אספלט, מה שמאפשר לעשות חלק מהמסלול על אופניים או עם עגלת תינוק.
חלק מהרכבלים הקיימים לא היו פעילים בכלל בתקופה הזאת של השנה (חלקם עבדו עד סוף אוגוסט או סוף ספטמבר) ולא תמיד היה מידע עדכני באינטרנט כשארגנתי את הטיול.
 כדאי להגיע מוקדם בבוקר לרכבלים. היינו מחוץ לעונה וכשהגענו פעם אחד לקראת 10 בבוקר עמדנו יותר משעה בתור לקנות כרטיס לרכבל, מעריכה שבשיא העונה זה יותר גרוע.

ילדים

לא טיילנו עם ילדים אז קשה לי להמליץ על משהו ספציפי, אבל נראה שזאת מדינה ממש ידידותית לטיול עם ילדים. הרבה אטרקציות במסלולים, חוות וגני שעשועים. בעיר ליפטובסקי מיקולש ( (Liptovský Mikulášהיה אזור עם המון אטרקציות כגון בית הפוך, פארק מים וגן חיות בו אפשר ללטף, להאכיל ולשחק עם חיות ביניהן דובים ונמרים.

** לינה **
 חילקנו את הלינה בסלובקיה ל-2. ישנו חלק מהזמן באזור פופרד - היה נוח להגיע משם למסלולים באזור הרי הטטרה הגבוהים ולגן עדן הסלובקי. בחלק השני ישננו בעיר ליפטובסקי מיקולאש - משם היה נוח להגיע להרי הפטרה התחתיים ולפארק הלאומי פיניני.

** אוכל **
 קנינו בעיקר אוכל בסופר והכנו ארוחות בוקר וערב מפנקות, בצהרים הכנו אוכל בשטח עם גזיה או שאכלנו בבקתות שהיו ברוב המסלולים שעשינו. המחירים ממש זולים גם בסופר וגם בבקתות, לדוגמה באגם הירוק בבקתה מנה של גולאש ויין חם עלו כ-10 יורו. פטל קנינו בסופר במחיר של כ-5 ש"ח לקופסא. לפחות ברשתות הגדולות המבחר דומה למערב אירופה וב-Tesco היה מבחר גדול יותר ובצד הפולני היה זול יותר.

** קרקוב **
עיר ממש חמודה ששווה ביקור אם טסים ממנה, נראה שיש שם הרבה מסעדות טובות וכמה מרכזי קניות גדולים.
 המלצה חמה על מסעדת שף מדהימה - Szara Ges, עם קינוחים ממש מיוחדים ומנות טובות, המסעדה ממוקמת בכיכר המרכזית.

** עלויות וכסף **
הכל הרבה יותר זול מבארץ, יצא לנו כ-700 ש"ח לזוג ליום כולל טיסות, השכרת רכב, לינה, אטרקציות ואוכל, בלי להחשיב קניות של בגדים. הכי זול שיצא לנו לטיול בחו"ל עד כה.
 מבחינת שימוש במזומן - בפולין היה צורך לשלם על חלק מהחניות רק במזומן גם בתחילת המסלולים וגם בערים כך שכדאי שיהיה לכם זלוטי מזומן לזה, יש הרבה כספומטים במקומות התיירותיים אבל עם עמלה ממש גבוהה.

אם הגעתם עד כאן, מצרפת לינק לאלבום בפייסבוק שלי עם כל התמונות מהטיול, יש תיוגים לתמונות כך שאפשר לדעת איפה בדיוק צולמה כל תמונה.