מוזיאון מרצדס בשטוטגארט - עתיק ומשובח

היער השחור נמצא בסביבה, אגם קונסטנץ מהווה נקודה פסטורלית בנוף ואתרים היסטוריים לא חסרים, אולם דובי זכאי מחליט על כיוון אחר לגמרי. לפניכם כתבה על סיור במוזיאון מרצדס בשטוטגארט מהדגם הראשון ועד לדגמים החדשים, ארבע קומות של היסטוריה מבהיקה.
דובי זכאי
תמונה ראשית עבור: מוזיאון מרצדס בשטוטגארט - עתיק ומשובח
© עמית פלד

עדכון סטטוס קורונה נכון ל-17/11/2020

• בגרמניה הוטל סגר חלקי והוטלו הגבלות על מעבר ממחוז למחוז.
  • חובה לעטות מסכות בחנויות ובתחבורה הציבורית
  • התחבורה הציבורית פועלת במתכונת מצומצמת
  • המסעדות ובתי הקפה פתוחים לטייק אווי בלבד.
  • בברלין הוטל עוצר לילי.
  • עבור אזרחי ישראל, ישנה חובת בידוד של 12 יום, בשובם לארץ.
לוגו וירוס קורונה

מרצדס בשטוטגרט

הרעש החזק משך את הצופים שהיו באולם הגדול, חלקם נטשו את המכוניות המוצגות והתקבצו סביב גברת לבושת מדים שעמדה על במה קטנה. האנשים שעמדו סמוך לגברת הסתירו לאחרים את מקור הרעש. כל אחד ניסה להציץ מה מרעיש שם. הגברת שלחה מבט כחול קר ומקצועי, חייכה בסבלנות גרמנית, סלחנית לקהל שסובב אותה. הרעש דמה עתה לסוס מתנשף בעליה שמדי פעם בועט בפח מזדמן. נדחקתי בין הקהל המצטופף, שתי הגברות שעמדו לפני פינו מעט מקום שאוכל לראות את מקור הרעש. מקור הרעש מנוע נשפני במיוחד, חגורה נמרצת מסתובבת בשקדנות ומפעילה גלגל תנופה ענק. "תכירו" אמרה הגרמניה הקרירה "זה היה המנוע הראשון שיוצר בשנת 1883 על ידי גוטליב דיימלר בגרמניה".

אז איפה אנחנו, בעיר שטוטגארט שבגרמניה, העיר שנהנית ממעמד מיוחד, עיר בירה של מדינת `באדן וירטמברג`, איזור ידוע ביופיו הרב, תיירים רבים נוהגים לפקוד אותו, בתחומו נמצא ה`יער השחור`, חלק מאגם קונסטאנץ, כמה ערים עתיקות, עיירות מרפא רבות ומפורסמות. שטוטגארט לעומת זאת אינה מפורסמת באתרים עתיקים אך בתחומה כמה מוזיאונים ששווים ביקור. אנחנו (כהרגלנו הגברי) העדפנו כמובן את מוזיאון מעורר הקנאה של `מרצדס בנץ` מהמנוע הראשון ועד מכוניות הדור האחרון. ל`מרצדס` יש בשטוטגרט את מפעל המנועים שלה, מפעל ענק ששוכן בשולי העיר היפה, רק לקבל מושגי גודל, הכביש הפנימי בתוך המפעל מגיע לחמישה קילומטרים. כמעט מכל מקום בעיר אפשר לראות את הסמל העגול עם שלוש הכנפיים של `מרצדס` שמסתובב בגאווה מעל בנין המשרדים של החברה.

סמוך לכניסה הצנועה יחסית בניין זכוכית, ארבעת קומותיו `מקדש` רעשני לכל דגמי המכוניות שיוצרו על ידי החברה. גשר ברזל ועליו שטיח עבה מוביל את הטייל בין דגמי המכוניות, מן המנוע הראשון, שנח מצוחצח ומבריק בקומת הקרקע דרך הרכבים המבריקים משנות ,1879 מכוניות הספורט, אוטובוסים קטנים ועד למכונית ה`אי קלאס` וה`סמרט` השובבות הקטנות שמיוצרת כיום. לצידן כל דגמי הפאר של מרצדס מודל 2005. הכל מבריק מצוחצח ועל פי מנהלי המקום כל רכב ניתן להפעלה בכל רגע.

קצת היסטוריה

קארל בנץ נולד ב-1844, בנו של מהנדס מנועים, שמגיל צעיר נמשך אחרי פלאי המנועים. בנץ שעסק גם בעיצוב, הביא לעולם בשנת 1886 את מכונית הראשונה ורשם עליה פטנט (בינתיים נעזוב את בנץ במפעלו ונחזור אליו מאוחר יותר). גוטליב דיימלר נולד לאב אופה בשנת 1834, השתלם בתחום הקטרים, עבד במספר חברות הנדסיות בצרפת ואנגליה, באחת מהן פגש מהנדס צעיר ומוכשר, וליהלם מייבאך. מכאן הדרך היתה מהירה לפתוח חברה עצמאית שפיתחה מנוע חדש בעל ארבע פעימות והוציאה עליו פטנט רשום. שתי החברות של בנץ ודיימלר יצרו כל אחד את מכוניותיה.

עוד דמות בסיפור, ילדה חמודה נולדה לזוג אמיל ורחל גילניק (אגב אמיל היה יהודי) הם החליטו לתת לה את השם הספרדי "מרצדס", שפירושו "חן", לבתם שאך זה נולדה. אמיל, שהיה כבר אז איש עסקים נמרץ וגם שגריר דיפלומטי, חובב מכוניות ומתחרה במירוצי מכוניות, הכיר את `דיימלר` וידע להעריך מיד את יכולות מכוניתו וזכה איתן במירוץ. כסוחר ממולח מיהר להזמין 36 מכוניות והתנה את ההזמנה בשני תנאים, האחד: הוא יהיה הסוכן בכל העולם של המכוניות והתנאי השני: הרכבים חייבים להיקרא של שם בתו שרק נולדה `מרצדס`. וכך, בשנת 1902, נפתח עידן `מרצדס`.

בשנת 1911 נולד הסמל (שמרבים לעקור אותו מרכבי החברה עד היום). הסמל מורכב משלושה חיצים לכיוונים שונים: שמיים, ים ואדמה. הכוונה שמנועי מרצדס יהיו למטוסים, לספינות ולמכוניות. `מרצדס` ייצרה אז מנועים, שכבר אז היו משובחים. בשנת 1924 עת המצב הכללי הקשה, החליטו שני היצרנים, בנץ ודיילמר, להתאחד כדי לחסוך בעלויות. בשנת 1926 חל איחוד בין שתי החברות, דיימלר-בנץ והשם שנקבע היה `מרצדס בנץ` הסמל העגול אוחד ונוספו לו עלי זית מסביב.

ביקור במוזיאון

לחובבי הרכב חגיגה וויזואלית. האשה שאתי הבטיחה ללכת לצידי בנאמנות ואחר כך ללעוג להתלהבות הילדותית שלי, בעצם למה שתטרח? בעזרת שלל פיהוקים רמזה לי שהיא מעדיפה להישאר באולם המבוא עד שאסיים את הסיור. לבסוף השתכנעה וערכנו את הסיור יחד. היא עקבה אחרי רמת ההשקעה והשיחזור ברכבים העתיקים, דיימינה את ה`פאפא הקדוש` בוותיקן מרים ידו מנופף להמונים ממכונית שנבנתה במיוחד עבורו. גם המכונית שליוותה את הנשיא קנדי מוצגת שם וחיוכו היפה של קנדי הצעיר נראה במרצדס הפתוחה. אפילו בן גוריון שלנו נראה בסרט ישן מוסע במכונית מרצדס. אני, שונה מעט מרעייתי נברתי (במבט בלבד) במנועים, התקנאתי בעיצוב והושבתי את עצמי (בדמיון) במושב הנהג. במקום גם קפיטריה חביבה, חנות גדולה למזכרות של כל דגמי המכוניות והמשאיות בזעיר אנפין, חובבי מכוניות לא יעמדו בפיתוי אבל קחו בחשבון שזה קצת יקר. בקומה העליונה סרטי מירוצי מכוניות משנות השלושים וסרטים היסטוריים על מירוצי מכוניות.

• המוזיאון פתוח מיום שלישי עד יום ראשון בין השעות 09:00-17:00, הכניסה ללא תשלום.
  • הסברים מסודרים באנגלית על ידי מכשיר שניתן בכניסה ללא תשלום.
  • טלפון: 711/17-22578 (0)49.
  • דוא``ל: mb.museum@daimlerchrysler
  • אתר אינטרנט: www.daimlerchrysler.com/classic
  • סיור נוסף מתקיים (ללא תשלום) במפעל ההרכבה בזינדלפינגן במפעל ההרכב אין כניסה לילדים מתחת לגיל 14.
  • אם כבר אתם בענייני מכוניות והגעתם עד כאן, תסורו ל`מוזיאון פורשה` שנמצא בשוטוגארט, פתוח כל יום. סיור מתקיים במפעל כל יום בשעה 10:00, ההסברים באנגלית.

עדכון סטטוס קורונה נכון ל-17/11/2020

• בגרמניה הוטל סגר חלקי והוטלו הגבלות על מעבר ממחוז למחוז.
  • חובה לעטות מסכות בחנויות ובתחבורה הציבורית
  • התחבורה הציבורית פועלת במתכונת מצומצמת
  • המסעדות ובתי הקפה פתוחים לטייק אווי בלבד.
  • בברלין הוטל עוצר לילי.
  • עבור אזרחי ישראל, ישנה חובת בידוד של 12 יום, בשובם לארץ.