מעורב יווני - קפיצה קטנה לרודוס וקוס

מחפשים יעד לחופשה כיפית בקיץ הקרוב? כתבנו יצא לשניים מהאיים היווניים האהובים מאוד על הישראלים - רודוס וקוס. בין הפינוקים בבריכות ומתקני בתי המלון ובילוי בטברנות, הוא נהנה מאוכל מקומי מעולה, גילה היכן נמצא עץ בן 2,400 שנה ואף קפץ לטורקיה כדי לגלות את ממלכת סנדלי העץ. איך תוכלו לעשות זאת גם אתם? התשובות בכתבה.
קובי סרדס - מערכת אתר למטייל
תמונה ראשית עבור: מעורב יווני - קפיצה קטנה לרודוס וקוס
צילום: קובי סרדס

עדכון סטטוס קורונה נכון ל-14/06/2021

• ישראלים יכולים להכנס ליוון, בהצגת בדיקת קורונה שלילית מה-72 שעות האחרונות.
  • לפני היציאה מישראל ליוון יש למלא ולשלוח 2 טפסים עד 24 שעות לפני ההגעה: טופס הצהרת נוסע ליציאה מישראל וטופס כניסה לשלטונות יוון.
  • חזרה לישראל : יש למלא ולשלוח טופס כניסה ארצה, עד 24 שעות לפני הטיסה לארץ.
  • חובה לעטות מסכות.
  • המסעדות ובתי הקפה פתוחים, תחת מגבלות מרחק.
  • מרבית העסקים פתוחים.
  • יש עוצר לילי בין השעות 01:30-05:00
  • כל החוזרים מחו״ל צריכים להציג בכניסה לארץ בדיקת קורונה שלילית מה-72 שעות האחרונות ולעשות בדיקה נוספת עם חזרתם ארצה (תקף גם למחוסנים).
  • עבור אזרחי ישראל, ישנה חובת בידוד של 14 יום בשובם לארץ או 10 ימים בכפוף לשתי בדיקות שליליות. מחוסנים אינם צריכים בידוד.
לוגו וירוס קורונה

קבלו את המשוואה הבאה: חופשה המורכבת משמש, ים כחול-צלול, קניות ומלון מפואר – האם במבחן התוצאה אפשר להתאכזב ממשהו כזה? קשה לי להאמין. קפצתי לביקור ברודוס וקוס, כדי להתרשם אם גם שם המשוואה מתקיימת. שני האיים הללו שייכים ליוון, מדינה שחוותה משבר כלכלי רציני. כיום, אחד ממשאביה העיקריים של המדינה הוא ענף התיירות. התיירנים והמלונאים יעשו הכל כדי להביא לפה את הנופשים והדבר מתבטא במחירים נוחים ומפתים ויחס חם.

רודוס, אי האבירים והשמש

במרחק של שעת טיסה אחת מישראל נמצא האי היווני רודוס (Rhodes), האי הרביעי בגודלו ביוון שמתפרש על שטח של 1,400 קמ"ר. העובדה שחופשה מושלמת ומפנקת יכולה להתרחש ביעד כה קרוב לישראל, הופכת את האי לאחד היעדים הפופולאריים והאהובים ביותר על המטיילים הישראלים.

עונת התיירות ברודוס מתחילה בחודש מאי ונמשכת עד ספטבר-אוקטובר. באוקטובר, כשאחרון התיירים עוזב את האי, המסעדות, החנויות והמלונות נסגרים. תושבי המקום מנצלים את פגרת החורף לייצור גבינות, דבש ושמן זית. בתקופה זו בעלי המלונות משפצים ומחדשים את המלונות לקראת עונת התיירות הבאה, וכך חוזר חלילה.

מלבד חופשת בטן-גב מושלמת באחד המלונות המפנקים שבאי, התוודעתי גם לרודוס העיר, השוכנת בקצהו הצפוני של האי. עיר הבירה ההיסטורית טומנת בחובה סיפורי מורשת של כיבוש, מבצרים, מצודות ומלאה בשרידים ארכיאולוגיים מרשימים ומרתקים.

העיר - זינוק לתקופת האבירים

העיר רודוס נחלקת לשני חלקים, העיר העתיקה והעיר החדשה. בעוד שהעיר החדשה מתפקדת כמרכז תיירותי קלאסי, עם מסעדות ורשתות מוכרות של חנויות הלבשה, בהן נהניתי מ"קדחת קניות" בניחוח אירופאי, העיר העתיקה היא ליבה הפועם של רודוס. היא מוקפת חומה מרשימה, המוארת בלילות והיא גם אתר מורשת עולמי של אונסק"ו, ולא בכדי. בעיר העתיקה ניתן למצוא עדויות רבות לסיפורי הכיבוש ההיסטוריים מתקופת ימי הביניים.

רובע האבירים שבעיר מציג את הארכיטקטורה המרשימה של ימים אלה במלוא תפארתה, אם בסמטאות הצרות ואם בקשתות האבן המעוגלות שמעליהן. ברובע זה ניתן למצוא את ארמון ראשי המסדר, שנבנה במאה ה-14, נחרב ונבנה מחדש. נהניתי להסתובב ברובע ולהרגיש שקפצתי בזמן לתקופת ימי הביניים.

ברובע היהודי שבעיר, ניתן למצוא את בית הכנסת "קהל שלום" שבתוכו שוכן המוזיאון היהודי (אתר אינטרנט: www.rhodesjewishmuseum.org). ליד בית הכנסת נמצאת האנדרטה לזכר יהודי רודוס, שנרצחו במהלך מלחמת העולם השנייה.

לינדוס - שילוב מנצח של כחול ולבן

לינדוס (Lindos), הנמצאת בדרום מזרח האי, היא עיירה המכונה גם "העיר הלבנה" ונמצאת במרחק של כ-50 ק"מ מרודוס העיר. העיירה הקטנטונת בנויה כולה על צלע הר וכל בתיה צבועים לבן. המראה של הבתים הצפופים הצבועים בלבן, על רקע הים הכחול טבע לה את השם "העיר הלבנה". בעיירה ישנן חנויות רבות המציעות מזכרות, ביגוד, כובעים, נעליים ועוד. בנוסף, תמצאו שם מסעדות רבות, בתי קפה וברים. גולת הכותרת היא... גלידריות! זו תשובתם של תושבי המקום למלחמת האקלים החם והכבד, ששורר בעיירה. מתחת להר עליו בנויה העיירה, נמתחת רצועת חוף ארוכה ורחבה, עליה רובצים תיירים רבים שנמלטים מהחום.

האטרקציה המרכזית של לינדוס היא האקרופוליס (Acropolis) - זוהי המצודה של לינדוס, המתנשאת כמה מאות מטרים מעל הים. העליה לאקרופוליס כרוכה בטיפוס בינוני בגרם מדרגות ארוך או באמצעות רכיבה על חמור. לינדוס מלאה במאות חמורים שתפקידם להעלות תיירים למצודה בחום הקופח. כדאי לעשות מאמץ למען החמורים העייפים ולטפס עצמאית במעלה המדרגות. האקרופוליס משמש גם כנקודת תצפית מרהיבה ללגונות ולמפרצים המקיפים את העיירה הלבנה. הכניסה לאקרופוליס עולה כשישה אירו, ובביקור בו אפשר ללמוד על התפתחות המצודה ששימשה את היוונים, הרומאים, העות'מאנים והביזנטים.​

יאסו!

אם חשקה נפשכם בקצת פולקלור מקומי אותנטי, ישנן טברנות רבות הפזורות ברחבי רודוס. ערב שכזה כולל ארוחת ערב בטברנה מקומית, יין, ריקודים והרבה מאוד אוזו. כשהתארחנו באחת הטברנות, איישו את הרחבה זמרים, זמרות, רקדנים ורקדניות, כולם לבושים בבגדים תקופתיים אותנטיים, כשגרביונים לבנים מתוחים על רגליהם. בתחילת הערב, הם ביצעו שירים שקטים ורגועים, אך אז הגיע רגע השיא של הערב, בו הצטרפו יושבי הטברנה לרקדנים, להילולה אחת גדולה, שהשאירה אותי פעור פה ורווי אוזו.

כניסה לערב כזה עולה כ-20 אירו וכוללת יין, גבינות, ירקות ונשנושים. מי שמעוניין בארוחת ערב של ממש הכוללת מנות חמות ובשריות יוסיף בין 10 ל-15 אירו.

היכן ישנים?

אחד המקומות המומלצים ללינה באי הוא מלון שרתון (Sheraton Rhodes Resort) היוקרתי, הממוקם בחוף איקסיה (Ixia), כארבעה ק"מ מהעיר העתיקה של רודוס. מדובר בריזורט של חמישה כוכבים, כיאה לרשת שרתון. המלון פועל בעונת התיירות ואילו בעונת החורף בכל שנה הוא עובר שיפוצים ורענונים. הישראלים במלון זה מהווים כעשרים אחוז מכלל האורחים, עוד כעשרים אחוז מהווים הבריטים ושישים האחוזים הנותרים מורכבים מאורחים ממדינות שונות באירופה. במלון תוכלו ליהנות מארבע בריכות שחייה, מרכז כושר וספא, שלוש מסעדות שונות, מגרשי טניס וכדורסל, שירות אינטרנט אלחוטי ומינימרקט. לכל החדרים במלון יש מרפסת המשקיפה על הים האגאי או על הרי רודוס. משפחות עם ילדים ימצאו כאן את מבוקשם בבריכות הילדים ושירותי השמרטפות. גם זוגות יוכלו ליהנות מהשקט והשלווה ששוררים בריזורט.

קוס - עץ בן 2,000 שנה, אופניים ויאכטות

במרחק של כ-160 ק"מ מרודוס, נמצא האי קוס (Kos). אורכה של טיסה מרודוס לקוס הוא חצי שעה ושיט במעבורת יקח לכם בין שעתיים לארבע שעות, תלוי בסוג המעבורת. בדרך המעבורת עוצרת בעוד שלושה איים קטנים וציוריים: חאלקי (Halki) - אי הגגות האדומים, ניסירוס (Nisyros) - אי בו האטרקציה המשמעותית היא הר געש כבוי, והאי טילוס (Tilos) - אי קטן, לאוהבי הטרקים ומסלולי ההליכה.

האי קוס, שהוא התחנה האחרונה במעבורת, שוכן בדרום מזרח הים האגאי ומהווה חלק מקבוצת איי הדודקנס. האי קוס קטן משמעותית מרודוס ושטחו מסתכם ב-287 קמ"ר. ניתן לנסוע לכל אורכו של האי עם קטנוע או אופניים. עד לפני כמה שנים, האי קוס נחשב ליעד מועדף על צעירים לפני צבא, שהיו מגיעים אליו בקבוצות. הזמנים השתנו וכיום ניתן למצוא באי מגוון אפשרויות להרכבים שונים כמו צעירים, זוגות המחפשים שקט ומשפחות עם ילדים.

גם לקוס חלק חשוב בהיסטוריה היוונית. האי הוא מקום היוולדו של היפוקרטס, אבי הרפואה המודרנית. האגדה באי מספרת, כי בזמנים ההם שתל היפוקרטס עץ במרכז העיר ותחתיו לימד את תלמידיו. אנשים רבים היו עולים לרגל ויושבים תחת העץ, בכדי לזכות בסגולת בריאות. עד היום מושך העץ תשומת לב ותיירים רבים פוקדים אותו ומצטלמים בין ענפיו. המדע טוען כי עץ הדולב המדובר הוא בן 700 שנה בעוד שתושבי קוס ממשיכים לטעון בדבקות כי הוא בן למעלה מ-2,400 שנים. אתם תחליטו למי להאמין.

העיר - קוס סיטי

העיר קוס היא שילוב של עולם חדש וישן. מלבד אתרים ארכיאולוגיים רבים, כגון טירת הצלבנים, האמפיתאטרון העתיק והמוזיאון הארכיאולוגי, בעיר נושבת רוח צעירה, יתכן שהודות לרעידת האדמה הקשה שפקדה את האי בשנת 1933 ושגרמה לבניית העיר מחדש. בכל רגע נתון בקוס, תראו רוכבי אופניים רבים מלפניכם ומאחוריכם, כדאי לשים אליהם לב... יש שבילים מסודרים לאופניים והרוכבים לא מהססים לסמן את הטריטוריה, כשעוברי אורח תמימים צועדים במסלוליהם. עקב גודלה המזערי של קוס, היא מהווה מקום מושלם לרוכבים המתניידים בה בקלות. כמעט בכל בית מלון תמצאו אופניים להשכרה. השוטטות בעיר נעימה מאוד ונהניתי מהשילוב של אווירה טרנדית ושוקקת, אך עם זאת רגועה ושלוה יותר מרודוס.

העיר מלאה בתי קפה, מועדונים, ברים, טברנות ומסעדות. מכל עבר נשמעת מוזיקה יוונית אותנטית וכל בעל מסעדה יתן לכם את כל הסיבות בגללן עליכם לשבת דווקא במסעדה שלו. המאכל הנפוץ פה הוא הגירוס המפורסם, המקביל הלאומי לשווארמה - נתחים של טלה, חזיר או עוף, היישר מהשיפוד הענק, מוגשים בצלחת בליווי של צ'יפס, לאפה, ירקות והרבה צזיקי. קשה לומר “לא” לצלחת כל הטוב הזאת, ההנאה מובטחת. בן דודו של הגירוס הוא הסובלאקי (או סופלאקי) - שיפודי בקר, עוף או חזיר, הנצלים בגריל בתערובת של שמן זית ועשבי תיבול.

בעיר נמצא גם שוק אגורה המקורה. שוק יפהפה, המציע מזכרות מקוריות, ביגוד, פירות וירקות, צדפים וקונכיות, שמן זית, זיתים, גבינות שונות, יינות, אוזו, ממתקים מעשה יד ותבלינים מכל הסוגים והמינים. שווה ומומלץ לרכוש פה שמן זית, תחום ההתמחות של היוונים.

סיבוב ימי באיים שסביב

נמל קוס הציורי הוא מקום מעגנן של סירות, יאכטות וכלי שיט מכל הסוגים. הנמל הוא איזור שוקק ומלא התרחשויות וממנו יש כמה אופציות לסיורים ימיים. אחת מהן היא "שיט שלושת האיים". יאכטות רבות מציעות שיט זה, שעולה 30 אירו בממוצע ולעיתים המחיר כולל ארוחת צהריים. היאכטה הייתה טובה אלינו. נהנינו להשתזף כל הדרך על סיפונה. היאכטה עוצרת בשלושה איים: קלימנוס (Kalymanos), פסרימוס (Pserimos) ופלאטי (Plati). איים קטנים ונעימים, בהם תוכלו להסתובב ברחובות הראשיים, בסמטאות וכמובן לטבול בחוף הים. במהלך השיט, אם תהיו ברי מזל, תוכלו להבחין בדולפינים. בשיט שלנו או שהמזל לא היה איתנו או שלא הבחנו בהם, הודות להתמסרות שלנו לפסי השיזוף.

עוד שיט פופולארי בקוס הוא אורך חצי יום והוא ייקח אתכם לבודרום (Bodrum), עיירת נמל פסטורלית השוכנת בטורקיה השכנה. משך שיט כזה הוא בין 20 דקות לשעה, תלוי במעבורת אותה תקחו. שימו לב לא לשכוח את הדרכון, אותו יש להחתים בכניסה לבודרום. את המקום עזבו כמה תיירים מאוכזבים, ששכחו את הדרכון במלון ולא יכלו להצטרף ברגע האחרון. נמל בודרום מרשים גם הוא. שם תוכלו להעביר כמה שעות, בשוק הססגוני ובמסעדות השוקקות. בודרום היא עיירה נקייה, נעימה ומלאה במסעדות, ברים, מועדונים, בתי קפה והמון חנויות. בחנויות ניתן למצוא מזכרות, ממתקים מקומיים, ביגוד מכל הסוגים ונעליים. ההתמחות של המקום היא סנדלי עץ ואלה נמכרים כמעט בכל חנות ובכל עיצוב שניתן להעלות על הדעת. ישראלים, למרבה הצער, כבר לא כל כך רואים פה, אבל כמעט כל בעל עסק ששמע שאנחנו מישראל הביע את געגועיו ותקוותו לכך שנשוב אליהם בקרוב. אחרי ביקור שם, אין סיבה נראית לעין שלא. כולם קיבלו אותנו בזרועות פתוחות ובברכות בעברית. לאחר מספר שעות של שיטוט, חוזרים לנמל ולפני העלייה למעבורת חזרה לקוס, אפשר ליהנות מדיוטי-פרי טורקי וזול במיוחד.

אחד המלונות המומלצים ללינה בקוס הוא קיפריוטיס וילאג' (Kipriotis Village Resort), המציע אירוח על בסיס "הכל כלול" והוא חלק משרשרת המלונות של רשת “קיפריוטיס” המקומית. לרשת מספר מלונות באי, כשכל מלון מותאם לקהל יעד ספציפי. מלון קיפריוטיס וילאג' הוא ריזורט ענקי, שקל מאוד ללכת בו לאיבוד. את המלון מקיפים גנים יפים ומטופחים להפליא ובתוך הגנים נמצאים חדרי האירוח המפנקים. למלון ארבע בריכות, ספא, מגרשי טניס וחוף ים פרטי. היתרון המשמעותי של המלון הוא בפעילויות הרבות שהוא מציע לילדים: בריכת ילדים עם מגלשות, צוות בידור והפעלות מסביב לשעון, גני שעשועים ושירותי שמרטפות.

• כתובת: Psalidi Beach, Κos 853 00
  • אתר אינטרנט: www.kipriotis.gr

רוצים לראות איך כל זה נראה? צפו בסרטון הקצר:

הכתב היה אורח חברת קווי חופשה, משווקת חבילות נופש בבתי המלון המוזכרים בכתבה ואחרים.

כתבות ומידע נוסף שיעניינו אותך:

עדכון סטטוס קורונה נכון ל-14/06/2021

• ישראלים יכולים להכנס ליוון, בהצגת בדיקת קורונה שלילית מה-72 שעות האחרונות.
  • חזרה לישראל : יש למלא ולשלוח טופס כניסה ארצה, עד 24 שעות לפני הטיסה לארץ.
  • חובה לעטות מסכות.
  • המסעדות ובתי הקפה פתוחים, תחת מגבלות מרחק.