תיאטרון בברצלונה. אולם האופרה הגדול ליסאו

כמעט שלוש שנים נדרשו לי כדי להגיע לביקור בבית האופרה הזה. ראשית, כיוון שהוא מעולם לא עמד בראש סדר העדיפויות. שנית, מפני שמשך תקופה ארוכה היה צורך לתאם ביקור מראש, לסיורים שהתקיימו רק בחלק מימי השבוע. דבר שגרם להתארכות רשימות ההמתנה במידה כזאת, שכאשר התקשר
אביב מברצלונה
תמונה ראשית עבור: תיאטרון בברצלונה. אולם האופרה הגדול ליסאו
Depositphoto/Boule

עדכון סטטוס קורונה נכון ל-21/09/2021

• נכון לתאריך עדכון זה, ספרד הוגדרה כמדינה כתומה.
  • מי שחוסן במנה השלישית ועבר שבוע, או מי שהחלים או חוסן במנה השניה בחצי השנה האחרונה, פטור מבידוד בחזור מספרד.
  • כל השבים מספרד שאינם עונים על קרטריונים אלו, נדרשים לבידוד של שבועיים, אותו ניתן לקצר לשבוע לאחר שתי בדיקות קורונה שליליות.
  • כל השבים לישראל מספרד (גם מחוסנים ומחלימים) נדרשים לבידוד של שבועיים, אותו ניתן לקצר לשבוע לאחר שתי בדיקות קורונה שליליות.
  • הכניסה לספרד אפשרית לאזרחי ישראל, ללא חובת בידוד. יש להציג תעודת חיסון או תוצאה שלילית שבוצעה עד 48 שעות לפני הטיסה.
  • לפני היציאה מישראל יש למלא ולשלוח טופס הצהרת נוסע ליציאה מישראל לינק .
  • לפני הכניסה לספרד יש למלא פרטים ולחתום אלקטרונית או באתר Travel Health Travel או לאחר הורדת האפליקציה לטלפון הסלולרי Android או iOs . לאחר החתימה עליו תקבלו קוד QR אותו יש להציג עם הכניסה למדינה.
  • חובה לעטות מסכות במרחב הציבורי.
  • התחבורה הציבורית פועלת באופן מצומצם
  • המסעדות ובתי הקפה פתוחים, תחת הגבלות.
  • עסקים פתוחים, אך תחת הגבלות.
  • כל החוזרים מחו״ל צריכים להציג בכניסה לארץ בדיקת קורונה שלילית מה-72 שעות האחרונות ולעשות בדיקה נוספת עם חזרתם ארצה (תקף גם למחוסנים ומחלימים).
לוגו וירוס קורונה
גולשים יקרים, אנו עושים כמיטב יכולתנו להציג כאן את המידע העדכני ביותר האפשרי. כיוון שהמצב משתנה באופן תכוף, המידע המוצג כאן הוא להתרשמות בלבד ואינו מחייב. לקבלת מידע מחייב על מצב ומגבלות הקורונה ביעד הנסיעה שלכם, יש לפנות אל חברת התעופה/חברת הנסיעות או רשויות המדינה ביעד הנסיעה שלכם. תודה!

הקדמה

כמה חודשים לאחר שהגעתי לספרד, כאשר טרם שלטתי היטב בשפה. הוצג לנו, בעת בחינה בספרדית, קטע וידאו ממהדורת החדשות המתאר את השריפה שהתחוללה בו בשנת 1993. בעקבותיו נדרשנו להשיב על שאלות. הקריינית דיברה בקצב אוטוסטרדה, לא הבנתי דבר ומובן שלא עלה בידי לנחש את התשובות הנכונות. התחלה רעה מאוד נקשרה מבחינתי לשמו של התיאטרון.

התיאטרון

התיאטרון נמצא במרכזה של שדרת הרמבלה סמוך לתחנת המטרו הנושאת את שמו. מרתה, המדריכה בסיור המאורגן אליו הצטרפתי, מסבירה את דבריה באנגלית, קטלאנית וספרדית לא לפני שהיא טורחת לברר בין הנוכחים שהכול מבינים את דבריה. כל יום בשעה עשר בבוקר ניתן להגיע לכניסת התיאטרון ולהצטרף לסיור מודרך שעורך בין 30 ל-40 דקות.

שמו המלא של התיאטרון הוא El Gran Teatre Liceu . מקור השם מצרפתית ופירושו בית ספר. בעבר התקיים בסמוך למקום בו ניצב היום בית האופרה בית-ספר למחול, זימרה ולאומנויות הבמה, שמאוחר יותר היווה את הבסיס להקמת התיאטרון.

הוא נפתח רשמית בשנת 1847 והיה בית האופרה החשוב בספרד, בעל מוניטין בינלאומי. פעמיים פקד אותו המזל הרע והוא נשרף. לראשונה היה זה בשנת 1861. אז היה הנזק קל יחסית והתיאטרון שב ונפתח לקהל שנה לאחר מכן. בפעם השניה שב והכה בו הגורל האכזר שנה לאחר המשחקים האולימפיים, בשנת 1993. אז היה הנזק שהוסב לבניין כבד עד כדי כך, שנדרשו כשש שנים, לשיפוץ ולשחזור האולם והבמה. בשנת 1999 הוא שב ונפתח לקהל בהעלאת האופרה `הנסיכה טוראנדוט` של פוצ`יני.

לאחר השריפה השניה שפרצה בשל קצר חשמלי וכילתה לחלוטין את הבמה והאולם המרכזי, הם שופצו מחדש תוך נאמנות מפליאה למקור. המשפצים הסתייעו בצילומים ובשרטוטים שנשתמרו ובאותה הזדמנות שופצו גם הטרקלין ואולם המבוא. הכניסה הראשית לאולם היתה משדרת הרמבלה מכאן נכנסו בעלי המעמד וההון ששילמו כסף רב עבור מקומות הישיבה. מכאן היתה הגישה לתאי הצפייה המרווחים והמקומות מהן היתה זווית הראייה אופטימלית. אלה שלא נמצאה להם המאה, היו נכנסים מרחוב San Pau הצדדי וישבו ביציעים העליונים בהם היתה הצפייה פחות נוחה והאקוסטיקה ירודה. כיום משמשת הכניסה הראשית, מהרמבלה, את כולם, ללא הבדלי מעמד. עם זאת, עדיין קיימים פערים משמעותיים במחיר המושבים בהתאם למיקומם ולאיכותם.

לאחר עליה במדרגות המובילות מאולם המבוא אנו מגיעים לטרקלין האספקלריות (Sala dels miralls), אשר כשמו כן הוא, מוקף מראות. באולם זה נהגו להתאסף הצופים, בני מעמד האצולה ובעלי ההון הקטלאניים בעת ההפסקות. על התקרה ציור של האל אפולו יושב על כסאו מוקף בתשע המוזות. בשנת 1937, בעת מלחמת האזרחים, התמוטטה התקרה מהדף פצצה שהוטלה ממטוס בסמוך לאולם. ושוחזרה לאחר מכן, שוב בדייקנות מפתיעה.

על הקירות סביב נחקקו מכתמים ופתגמים בשבח המוסיקה. אני שואל את מרתה, המדריכה, מה הסיבה שהמשפטים כתובים בספרדית, שכן אותה עת למרות השלטון הפשיסטי עדיין הותר לתושבים לדבר קטלאנית. מרתה מסבירה שקטלאנית דוברה בעיקר בבית, בעוד שכאשר נדרשו להליך רשמי כלשהו השתמשו בספרדית. האולם המפואר עדוי בשלל עיטורי זהב. הדלתות מן האולם מובילות ל`חוג הליסאו` שהיה מועדון חברים סגור, לגברים בלבד, שנוי מאוד במחלוקת, כיוון ששלל כניסת נשים. החוג מתהדר באוסף עשיר מיצירותיו של הצייר הקטלאני, רמון קאסאס, מראשי זרם המודרניסימו בציור.[

האולם המרכזי

בנוסף למושבים הסדורים באולם המרכזי ישנם עוד חמישה יציעים. כל חזית מקושטת בשפע עיטורי זהב, הצורה המעוגלת מזכירה את מופעי התיאטרון מימי הביניים שנערכו בכיכר השוק או בפאטיו מרכזי שמרפסות הבתים צופות אליו. לחלופין, יש בצורתו גם אזכור לתיאטרון הגלוב השקספירי באנגליה.

התיאטרון מונה 2292 מושבים. בשנים עברו היו בו 3000 מקומות ישיבה, אולם כמות זו צומצמה על מנת לשפר את יכולת הצפייה. המנורות מעוצבות כפרחי צבעוני מהופך. במקור, עת היו אלה גופי תאורה המופעלים בגז, הוענקה להם צורת פרח זקוף וגאה כצבעוני, אולם מרגע שהונהג השימוש בחשמל היה צורך להפוך את הנברשות על-מנת להבריג לתוכן את הנורות. האולם נוטה בזוית על מנת לאפשר צפייה מיטבית גם ליושבי השורות האחרונות, הצורה המעוגלת מכתיבה בעיות ראיה אבל האקוסטיקה מופלאה. בשל העדר מיקרופונים בשנים עברו היה על האומנים לסגל לעצמם טכניקות שירה חזקות וברורות בקול צח וצלול.

התיאטרון מונה 2292 מושבים. בשנים עברו היו בו 3000 מקומות ישיבה, אולם כמות זו צומצמה על מנת לשפר את יכולת הצפייה. המנורות מעוצבות כפרחי צבעוני מהופך. במקור, עת היו אלה גופי תאורה המופעלים בגז, הוענקה להם צורת פרח זקוף וגאה כצבעוני, אולם מרגע שהונהג השימוש בחשמל היה צורך להפוך את הנברשות על-מנת להבריג לתוכן את הנורות. תיבות הישיבה משני צדי הבמה גדולות יותר כיוון ששימשו תאי צפיה עבור בעלי המאה. מאחוריהן יש אולם מיוחד לידוענים (סלבריטיז) אולם פרטי המוסתר מעין הציבור על מנת שיוכלו לצפות במופע מבלי להיראות ולנוס ממנו מיד בסיומו.

בתקרה המעוגלת, מסביב לתאורה, נקבעו שמונה עיגולים המזכירים מדליות. אלה הם ציורים של אולמות שבהם שורות של מושבים המזכירים שרשרות הרים, האומן, מסבירה מרתה, שאף לייצג את נשמת הצופים. חמש מן המדליות יכולות להיפתח ובכך להחדיר אוורור ואור טבעי לחדרי החזרות שמעל לאולם וגם לאולם עצמו. מתחת לאולם 24 מטר של מרתפים וחללים המשמשים לשינוע ולאחסון התפאורות. טרקלין המבוא נמצא בדיוק מתחת לאולם המרכזי ומעוצב על פי מיטב העיצוב המודרני זהו אולם אלטרנטיבי לקיום הופעות ויכול להכיל 400 מקומות ישיבה ו- 100 מקומות בעמידה, נערכים בו קונצרטים של מוסיקה קאמרית. אולם זה מעניק לאומנים צעירים ובלתי מוכרים הזדמנות להופיע בפני קהל ומשמש גם להעלאת אופרות לילדים המתורגמות לקטלאנית.

הזוית האישית

ברצלונה עשירה במבנים רבים השווים ביקור כגון: בית מילה, ארמון גואל של גאודי, היכל המוסיקה הקטלאנית של ליואיס דומנך אי מונטנר ואתרים שובי לב לא פחות כפארק גואל וכנסיית `המשפחה הקדושה`. תיאטרון האופרה ליסאו, אינו ניצב בשום פנים בראש הרשימה. עם זאת, במידה שעתותיכם בידיכם לאחר שכבר ביקרתם בכל השאר שווה להשקיע מחצית השעה ולראות את התיאטרון המפואר. גם אתר האינטרנט של התיאטרון שווה ביקור הוא מציע סרטי וידיאו המציגים את אולמותיו והאזורים השונים בתנועה. למתעתדים לבקר בתיאטרון, או לצפות באחת האופרות שהוא מעלה, כדאי בהחלט להיכנס לאתר כהיכרות ראשונית. למעוניינים בכרטיסי כניסה לצפיה באחד המופעים מומלץ להזמינם זמן רב מראש.

מידע כללי

כתובת:

Gran Teatre Liceu
La Rambla 51-59
 Telèfon: 934859913

סיורים מודרכים מתקיימים:

כל יום בשעה 10:00 לפני הצוהריים. נפגשים בכניסה לתיאטרון.

אתר אינטרנט: https://www.liceubarcelona.cat/en

עדכון סטטוס קורונה נכון ל-21/09/2021

• נכון לתאריך עדכון זה, ספרד הוגדרה כמדינה כתומה.
  • לפני היציאה מישראל יש למלא ולשלוח טופס הצהרת נוסע ליציאה מישראל לינק .
  • חובה לעטות מסכות במרחב הציבורי.
  • התחבורה הציבורית פועלת באופן מצומצם
  • המסעדות ובתי הקפה פתוחים, תחת הגבלות.
  • עסקים פתוחים, אך תחת הגבלות.