ספרד - שבועיים מקיפים לכל המשפחה

ספרד היא לא רק ברצלונה ויש בה אזורים נוספים שראוי להגיע אליהם. הנה למשל הצעה לטיול, שמתחיל במדריד ומסתיים בברצלונה ובדרך עובר במקומות רבים המתאימים גם לילדים, משלב בין תחבורה ציבורית לרכב פרטי וכולל לינה בדירות במקום בבתי מלון.
אהובה לדר זיו. צילום: ענת וקין ואביב כנען
תמונה ראשית עבור: ספרד - שבועיים מקיפים לכל המשפחה

מדריד, טולדו, קורדובה, סביליה

אנו, זוג + ילד בגיל 10, נסענו לספרד לטיול בן 15 ימים מסוף ספטמבר 2008 ועד אמצע אוקטובר. טסנו בטיסה סדירה כי חששנו מעיכובים ארוכים ובלתי רצויים ורכשנו כרטיסים יקרים בחברת איבריה. בסופו של דבר אל על תפעלה את הטיסה ואיחדה את שתי החברות בטיסה אחת. אני מוכרחה לציין שאל על הפתיעה הפעם לטובה. טסנו במטוס חדש ולא צפוף בכלל, השירות היה מעולה ומגיעה גם להם מילה טובה.

הגענו לברצלונה בשעה 11:00 בבוקר ועברנו לטרמינל טיסות פנים. המתנו בסך הכל שעה וטסנו ישר למדריד, אליה הגענו בצהריים. משדה התעופה נסענו במטרו מהשדה לתחנת האוטובוסים המרכזית במדריד ומשם באוטובוס לטולדו, שם החל טיולנו. בתחנת האוטובוס בטולדו לקחנו מונית לדירת האירוח שהזמנו מהארץ. הדירה נמצאת במקום מדהים בלב הרובע היהודי, פשוט יפה. מזג האוויר היה קריר וירד קצת גשם. בעלת הדירה, אישה מדהימה בשם פפה, דוברת אנגלית מצוינת וזה די נדיר בספרד. את הדירה מצאתי דרך גוגל. הקשתי "דירות בטולדו" ואז האתר עלה. העלות של הדירה המקסימה: 85 יורו וזה כלל שני חדרי שינה מקסימים, סלון בקומה למעלה, מטבח ומקרר, שבו היא שמה לנו מצרכים לארוחת בוקר. מומלץ ביותר.
 כתובת מייל: pepa.rull@gmail.com

טולדו מקסימה וציורית. המתחם ובו הדירות של פפה נמצא ממש בלב הרובע. לא צריך רכב ואפשר לטייל בסמטאות הציוריות ולשבת באחד מבתי הקפה המקסימים והמיוחדים. למחרת, על פי התכנית נסענו לקורדובה, מרחק של כמעט 4 שעות מטולדו. לשם כך היינו צריכים לחזור שוב למדריד, כי אין רכבת מטולדו לשם. ברכבת המהירה ביותר דרשו מאיתנו 850 ¤ לשלושתנו. ברכבת הפחות מהירה שילמנו מחיר גם כן מופקע בסך 650 ¤ לשלושתנו. בקורדובה המקסימה השתכנו במלון ביתי די פשוט וישנם רבים כאלה באזור הרובע העתיק. זכינו לארוחת בוקר טעימה ופשוטה. חשוב לציין שלאורך הטיול שכרנו דירות בתוך המלונות, כי העדפנו לבשל בעצמנו בחלק מן הזמן. ביקרנו במזקיטה, המסגד והקתדראלה, פשוט מדהים, חובה לראות.

טיפ חשוב: אם תגיעו לפני השעה 10:00 בבוקר, תוכלו להיכנס לכל הקתדרלות בחינם. בספרד זה משמעותי, כי הכל פשוט יקר, כולל הכניסות לאתרים, במיוחד של ילדים.

טיילנו ברובע היהודי ובסמטאות היפות, מאד מרגש ואפילו קצת כואב כשחושבים על הגירוש האכזרי של יהודי ספרד. מקורדובה נסענו לסביליה. מדהימה ביופייה, לא רואים יופי כזה כל יום. בירת אנדלוסיה משופעת באתרים. שכרנו כרכרה ושילמנו 35 יורו אחרי התמקחות עם הנהג הצועני, שלמרבה הפלא היה מקסים. לא כולם גנבים, אבל בכל זאת היזהרו, בעיקר בכניסה לקתדרלות, שם עומדות הצועניות עם פרח. התרחקו והיזהרו כי אחרת תכויסו. הבן שלנו התלהב מאד מהסיור בכרכרה, 45 דקות, מומלץ מאד לילדים.

לנו ברובע סנטה קרוז הצפוף, במלון דירות. הדירה היתה מפוארת מאד, ללא ארוחות וכללה מטבחון וחדר שינה אחד. המקום נקרא: Morrillo Apartment. שילמנו 107 יורו, לא זול, אבל אלו המחירים בסביליה. מאד הצטערנו שלא שהינו בסביליה לפחות יומיים או יותר.

מטיילים בקוסטה דל סול וגיברלטר

למחרת נסענו לכיוון קוסטה דל סול. התארחנו בעיירה בשם Bellamadena. הגענו לשם ברכבת אחרי שהחלפנו רכבת במלגה. לא מסובך וגם לא יקר, כי השתמשנו באנדלוסיה אקספרס, שהיא זולה באופן משמעותי מהרכבות המהירות. התארחנו במלון Holiday Palace, זה מלון של הכל כלול, אנחנו לקחנו חצי פנסיון. קבלנו דירה מרווחת, האוכל היה פשוט מצויין, היחס נהדר והיה חם ונעים. מאד מתאים למשפחות - מומלץ ביותר. היינו הישראלים היחידים, המלון היה מלא בספרדים ואנגלים. נשארנו שם 2 לילות למנוחה.

שכרנו רכב מיורופקאר וטיילנו בגיברלטר. חברת יורופקאר הינה חברה גרועה עם שירות גרוע ומחירים יקרים. הזמינו רכב מהארץ - זה זול משמעותית. אנו שילמנו 60 יורו ליום וזה המון. זה כלל את כל סוגי הביטוחים כדי להימנע מהפתעות מיותרות ורכב מסוג B שמתאים למשפחה קטנה כמו שלנו. הסוכן איחר ושיקר לגבי הדלק בטנק. מהמלון קישרו אותי לחברה והתלוננתי. כמובן שהרישום לגבי הדלק תוקן. נסענו כשעה ורבע לגיברלטר.

בגיברלטר שילמנו מחיר מופקע עבור העלייה ברכבל + נסיעה באוטובוס הכחול ברחבי העיר. ובכן, מתוך נסיוננו, ניתן לשלם פחות לנהגים שממתינים ליד הרכבל, הם גובים כ-40 יורו. אנחנו שילמנו 64 יורו כי רצינו רכבל וזה לא היה שווה את המחיר. דחסו 25 תיירים כמו סרדינים לתוך הרכבל, האנגלים התלוננו וזה לא ממש עזר להם. התצפית מלמעלה מאד מרשימה, הקופים חמודים מאד, אבל לא יותר מכך. לא שווה את הכסף. משם נסענו לתוך העיר עצמה ואכלנו בפאב אנגלי. הרחובות יפים ומזכירים את לונדון, הסיגריות זולות מאד למי שמעשן, נחמד.

עולים לגרנדה וקוסטה בלנקה

אחרי יומיים בקוסטה דל סול, עלינו לגרנדה. את הרכב תכננו לשים בחניון ללילה. נסענו ב-13:00 בצהריים לאלהמברה וכאן נכונה לנו אכזבה גדולה. המתנו כחצי שעה בכניסה, רכשנו כרטיסים ונכנסנו פנימה. טיילנו בגנים שמאד לא הרשימו אותנו, יש להם מה ללמוד מהגנים הבהאיים בחיפה. מה שבטוח, כבר ראינו יפה מזה. את הסיפור ההיסטורי אני מכירה היטב כי למדתי רבות על האימפריה המוסלמית. כשהגענו לארמון נסאריד, התברר לנו, כשהסתכלנו בכרטיס, שנוכל לראות את הארמונות רק בשעה 19:00 בערב, כלומר חמש שעות המתנה. רתחנו מזעם ועזבנו את במקום לאחר ששילמנו כמובן מחיר מופקע על החנייה. הגענו למלון ושם נכונה לנו אכזבה עוד יותר קשה.

המלון, Los Girasols שמו, נמצא ליד הקתדרלה המרכזית של העיר. רחוב אחד מאחור. פשוט סלאמס אמיתי, מבהיל. ממש חששנו להיכנס. את הרכב כמובן השארנו בחניון סגור. קבלנו את מפתחות הדירה שהיתה בקומה אחרונה ופשוט הזדעזענו מהמראה ומהלכלוך שהיה במקרר. מצב רוחנו היה כבד, ירדנו לקבלה ולא אמרנו דבר, הבנו שכל המלון נראה כך, הסביבה שבה נמצא המלון אמרה הכול. לקחנו אוטובוס תיירים שעלה לנו 40 יורו וזה המון. העדפנו כך כי הוזהרנו שלא לנהוג בגרנדה, כולה חד סיטרית ומסובכת מאד. למחרת היום נמלטנו, לאחר ששילמנו 78 יורו על הזוועה, ונסענו עם הרכב לכיוון מזרח, לקוסטה בלנקה כשהיעד הסופי ברצלונה.

לנוסעים בכבישי האגרה - קחו בחשבון שזה לא כביש 6, זה עולה כסף והרבה. בכל חלק מהדרך תעצרו ותשלמו כמו ילדים טובים ורק בכרטיסי אשראי, קחו זאת בחשבון. עלות הדלק כמו בישראל. כשאתם עוצרים להתרעננות, אל תשאירו שום חפץ יקר גלוי, היזהרו! אל תעצרו את הרכב ואל תגישו עזרה לאף אחד, אתם לא בישראל, זה תרגיל שנועד לשדוד אתכם ברגע שתעצרו.

הגענו לכפר בשם אל קמפלו, שנמצא בין אליקנטה לבנידורם. מזג האוויר היה חם. הזמנו מלון מדהים בשם Acantilado Hotel Suites pueblo במחיר של 92 יורו ללילה. קיבלנו דירה מפוארת ביותר בתוך מתחם של בניינים לאורך החוף. בתוך כל בנין 4 דירות, המרפסת פונה לים, הריהוט כולו מעור משובח, מיטות קינג סייז, פאר. ארוחת הבוקר היתה לא כל כך טעימה, אבל הסתדרנו. לקחנו את בננו לבנידורם וביקרנו בפארק מונדו מאר. הורים: מחירי הכניסות לפארקים הם פשוט שוד לאור היום! שילמנו 64 יורו. בננו נהנה מאד בעיקר מהמופע של הדולפינים, שהיה מרהיב ביותר. גם המופע עם אריות הים היה מדהים וגם המופע של התוכים, שונה מאד מהצפארי שלנו. לאחר שני לילות באזור התקשינו להיפרד מהמלון המדהים והתחלנו לנסוע לכיוון קוסטה ברווה. הנסיעה אמנם בכביש מהיר, אך זה היה מעייף מאד וגם האגרות לא היו זולות.

היופי של קוסטה ברווה

הגענו ב-19:00 בערב לקוסטה ברווה שכולם מהללים ולא ברור לנו על מה. תכננו להישאר שם יומיים ואז לנסוע לברצלונה. הזמנו מלון בעיירה בשם לורט דה מאר, וכאן נכונה לנו אכזבה איומה. המלון Resort and Spa Guitart Hotel הוא מלון 3 כוכבים, השייך לרשת מלונות גדולה. זכינו ליחס מחפיר. שלחו אותנו למלון דירות שנמצא בקרבת המלון שהגענו אליו לפי הכתובת באינטרנט. איש לא היה שם לקבל אותנו. משם נסענו למרכז הספורט של הרשת כדי לקבל מפתח לדירה כפי שהיה כתוב על הדלת של מלון הדירות. הפקיד פשוט גירש אותי החוצה בטענה שאין הזמנה והוא לא מבין מה אני רוצה. לאחר שיטוטים ועצבים מיותרים הגעתי בחזרה למלון האם, בעל 3 הכוכבים. זה מלון של פנסיונרים צרפתיים עם פקידת קבלה אנטיפטית, אחרי דין ודברים עימה דרשתי לקרוא מייד למנהל, היא סירבה. דרשתי לקבל חדר במלון הזה כי היינו עייפים ורעבים, ורק לאחר ויכוחים ויחס מזעזע הגענו לחדר משפחתי. החדר עצמו לא היה כל כך גרוע, אבל האוכל היה מזעזע, הם דורשים תשלום מראש, אחרת לוקחים את הדרכון כעירבון. לא להאמין, מהשמיכות היה ריח של קיא. למחרת בבוקר, לפני שיצאנו לטייל בחירונה ובפיגארס, דרשתי לדבר עם המנהל. זכיתי להתנצלות מאד כנה ולהנחה של 50 אחוז ממחיר החדר.

הטיול לחירונה היה נחמד ולא יותר מזה, אפשר לדלג. בפיגארס, המוזיאון של דאלי מאד מצא חן בעיננו. אנחנו לא חובבי אמנות מושבעים, אבל האמן הזה גאון. מומלץ, גם ילדים אוהבים את זה. טיילנו לאורך קוסטה ברווה. חלק מן העיירות נראות כמו עזה שלנו! האמינו לי, רק העיירות הצפוניות שוות ביקור קצר. יערות, חופי ים, והמון חנויות של בזאר, פלסטיקים, ושטויות, ממש אילת שלנו + יער, אכזבה!

למידע על מלונות בקוסטה ברווה >>

מגיעים לברצלונה

מקוסטה ברווה נסענו לברצלונה וכאן חיכתה לנו הפתעה תרתי משמע. הזמנתי דירה גדולה לארבעה לילות בחברה מסודרת דרך האינטרנט, שנקראת Go Bcn. הדירה נמצאת באזור מרכזי ליד שוק סנט אנתוני שזה ברובע אל רוואל. את הרכב כבר החזרנו, הגענו לברצלונה ברכבת ולקחנו מונית עד לדירה. באינטרנט יכולתי לראות את הדירה מבפנים - יפה, מצוידת ולא חסר בה כלום. אבל כשיצאנו מהמונית וראיתי את הסלמס שנקלעתי אליו - שכונת מהגרים מזעזעת, נרקומנים, אלכוהוליסטים ועוד חבר`ה טובים שמשוטטים להם, התקשרתי לבעל הדירה שהיה אמור לשלוח נציג לפגוש אותי (הצטיידתי בכרטיס של שיחות מקומיות ב-12 יורו). דרשתי להחליף מייד את הדירה. תוך שעה, בעודי ממתינה עם משפחתי בתוך הדירה עם הנציג, נמצאה עבורנו דירה באזור הסגרדה פאמיליה, דירת פאר, שהבעיה היחידה שלה שלא היתה קרובה כל כך לתחנת המטרו.

בילינו בברצלונה ארבעה לילות. ביקרנו בפארק גאודי ובמזרקות הקסם - מומלץ ביותר, נסענו אל מונסראט - מומלץ ביותר. ביקרנו כמובן בשוק לה בוקרייה המדהים. לצערנו לא הצלחנו להיכנס לארמון המוזיקה המדהים, כי היה שם אירוע פרטי, אז לפחות את הקומה הראשונה בעיצובו של גאודי הצלחנו לראות. הבן שלנו התאכזב מאד. חרשנו את הרמבלה - מאד מרשים, היינו באקוואריום - נחמד, לא יותר מזה, הדגים שלנו באילת הרבה יותר יפים האמינו לי. רכשנו כרטיס t10 ואיתו התניידנו. קצת הצטערתי שלא רכשנו כרטיס ליומיים לאוטובוס התיירים, כך אולי לא היינו צועדים מרחקים, אבל בכל זאת השגנו משהו - ירדנו יפה במשקל. היחס בלשכות התיירים באיזור אנדלוסיה הרבה יותר נעים וסובלני. איננו יכולים לומר את אותו דבר לגבי לשכות התיירים בברצלונה, שם מחפשים להיפטר מהר מהשואלים, מסמנים להם במפות ושלום.

מאד מומלץ לשים את הדרכונים, הכסף, וכרטיסי האשראי בנרתיק פנימי בתוך המכנסיים. ברצלונה ואנדלוסיה מלאות בכייסים, זה לא הכי נוח להסתובב כך אבל אין ברירה, עדיף מאשר שלא תמצאו את הארנק. לסיכום: במחשבה לאחור, מי שאוהב היסטוריה בעיקר כזו הקשורה אלינו, יחס נעים ואווירה טובה, אנדלוסיה בהחלט מומלצת. ברצלונה יפה, רועשת, יקרה, מעניינת, זה עניין של טעם.

אני מודה לכל המטיילים שכתבו טיפים בהם נעזרנו. אני מקווה שתוכלו להיעזר גם בטיפים שלנו.