מסלול בין אתרי החובה של אתונה

למרות החום וזיהום האוויר הידוע לשמצה, סוחפת אתונה רבים שבאים לראות את האקרופוליס, את אזור הפלאקה, את גבעת הזאבים, ואת רובעיה המעניינים. שילוב של ישן וחדש, נוצרי ופגני, ים תיכוני ואירופי הופכים אותה מקור לעניין ולהנאה. ברוכים הבאים לפסיפס האתונאי העשיר.
מערכת אתר למטייל
תמונה ראשית עבור: מסלול בין אתרי החובה של אתונה
© Depositphoto/Milosk

עדכון סטטוס קורונה נכון ל-01/03/2021

• הוארך הבידוד לנכנסים ליוון מישראל ל-7 ימים.
  • יש להגיע למדינה עם בדיקת קורונה שלילית התקפה ל-72 שעות לפחות.
  • חובה לעטות מסכות.
  • המסעדות פתוחות למשלוחים בלבד והברים סגורים.
  • כל העסקים הלא חיוניים סגורים.
  • הקניונים נפתחו, אך פועלים תחת הגבלות.
  • ישנו עוצר לילי בין השעות 21:00-05:00 ובאיזורים מסויימים העוצר מתחיל כבר מהשעה 18:00.
  • כל החוזרים מחו״ל צריכים להציג בכניסה לארץ בדיקת קורונה שלילית מה-72 שעות האחרונות ולעשות בדיקה נוספת עם חזרתם ארצה (תקף גם למחוסנים).
  • עבור אזרחי ישראל, ישנה חובת בידוד של 14 יום בשובם לארץ או 10 ימים בכפוף לשתי בדיקות שליליות. מחוסנים אינם צריכים בידוד.
לוגו וירוס קורונה

היום הראשון

כדי להקיף את אתרי העיר העיקריים נדרשים לפחות שלושה ימי טיול. לגלות את אתונה בנוחות ובקלות באמצעות אוטובוס וסיור מודרך לחצו כאן »

האקרופוליס - אקרופוליס הוא שם כולל לכל גבעה סלעית, מוקפת חומה, שעליה נבנה מקדש במרכז העיר. פירוש המילה - העיר העליונה. האקרופוליס של אתונה חולש על העיר למעלה מ2,500 שנה. הכניסה הראשית למקום היא מ- Dionysiou Areopagitou. על גבעת האקרופוליס יש שרידים של שלושה מקדשים, שני תאטראות ומוזאון. המקדש החשוב שבהם הוא הפרתנון Parthenon)), המוקדש לאלה אתנה, שעל שמה נקראת העיר. זהו אחד המבנים המפורסמים בעולם, שהחל להיבנות בשנת 447 לפסה"נ והוקדש בשנת 438 לפסה"נ. לאורך השנים שימש כנסייה, מסגד ומחסן תחמושת ופעמים רבות ניזוק (בשנת 1687 הוא נהרס כמעט כולו במלחמה בין טורקיה לוונציה).

האקרופוליס הוא גם אחד מסמליה של יוון העתיקה ששרד עד ימינו והפך לסמלה של יוון המודרנית. הפרתנון מייצג את האדריכלות היוונית בשיאה הקלאסי, ויש בו שילוב מושלם בין הסגנון הדורי המסיבי לסגנון היווני המעודן יותר. כמו כן, יש במבנה תיקונים אופטיים ל"יישור הפרספקטיבה" - אנתזיס ביוונית, שמעידים על מומחיותם ותחכומם של אנשי העת העתיקה. רצפת המקדש קמורה מעט ועובי העמודים אינו אחיד, וכל זאת במטרה לחפות על עיוותי ראייה טבעיים, לבטל את ההסתגרות עם המרחב וליצור רושם הרמוני ומושלם בעיני המתבונן.

הפרתנון מעוטר ברוב הוד והדר. המבנה המונומנטלי עשוי כולו שיש יקר, פסלים הוצבו בגמלוניו וסביב צלעותיו הונחו תבליטים יפהפיים. המיתוסים המרכזיים של אתונה: לידת אתנה, מאבקה עם האל פוסידון על פטרונות העיר ותהלוכת הפאנאתנאיה, הוצגו לעין כול. אתנה, אלת החכמה, ההיגיון והמלחמה היא סמל העיר, ולא בכדי. כל שנה עשו אנשי העיר את הדרך אל הפרתנון, בתהלוכה החגיגית לכבודה, ששיאה התרחש בטקס הגשת הפפלוס, הבגד החדש שטוו עבור האלה מדי שנה. בתולות העיר טוו את הבגד היוקרתי, ובליווי מנחות שונות עלו אל המקדש. בתוך הפרתנון ניצב פסל אתנה - פרתנוס שהיה עשוי זהב ושנהב והתנשא לגובה עצום של כ15 מ`.

פסל זה וכל שאר היצירות שעל האקרופוליס נעשו על ידי רב האמן פידיאס, או לפחות בפיקוחו ובתכנונו. את הפרויקט האדיר הזה יזם פריקלס, אך הוא גרר גם ביקורת רבה מצד בני העיר על הבזבזנות והפאר שלא נודעו כמותם לפני כן. יש אומרים שניצחון אתונה על הפרסים ועל ספרטה ובניין האקרופוליס היו השיא שממנו יכלו רק לרדת.

המקדש לאתנה ניקה (Athena Nike) הנמצא בכניסה למתחם הוקם בשנים 424-427 לפסה"נ לציון הניצחון על הפרסים. זהו מקדש קטן ורבוע שניצב מעל הפרופילאה - שער הכניסה המתפתל. סביב המקדש הוסיפו בשנת 420 לפסה"נ לערך מעקה עם תבליט שעליו מופיעה ניקה - אלת הניצחון, כשהיא מגישה לאתנה מנחות שונות. המקדש השלישי הוא הארכתאון - מרפסת בולטת שכולה נתמכת בשורת עמודים-נשים שהפכה אותו למפורסם במיוחד. פסלי נשים אלה - הקריאתידות (Caryatides) מחזירים את הצופה בהן אל אחד המיתוסים הקשורים לעיר. מסופר על הנשים הללו שהיו בוגדניות ומסרו את העיר לאויב ברגע של חולשה ופזיזות. משום כך הן נענשו והוטל עליהן לעמוד ולשאת את כובד הבניין על ראשן לנצח. מומלץ לבקר במוזאון שבמתחם, שבו מוצגים ושחזורים של הפרתנון. לאחר ביקור באקרופוליס - העיר העליונה, כדאי לבקר בעיר התחתונה שלמרגלותיו, שהייתה מרכז החיים בזמן העתיק. הצטרפו לסיור מקיף של חצי יום באתונה, הכולל גם כניסה לאקרופוליס »

האגורה (Agora) הישנה - זהו מתחם השוק והמרכז הפוליטי העתיק של אתונה. הכניסה הראשית למקום היא מ-Adrianou Monastiraki. כאן נוצרה הדמוקרטיה על רשויותיה, וכאן הוקמו בתי הספר שבהם פעלו הפילוסופים הגדולים, החנויות, בתי המלאכה והמרכז מסחרי. המבנה השמור ביותר באתר הוא ההפסתיאון (Hephaisteion) משנת 440-449 לפסה"נ. במוזאון שבאתר אפשר לראות את הממצאים שנמצאו בו מאז שנות ה30 ועד היום. שעות פתיחה: שלישי עד ראשון מ08:30 עד 15:00. תחבורה: מטרו- Thiseio או Monastiraki

מונסטיראקי - האזור הישן של העיר, קיבל את שמו מכנסיית Pantanassa "המנזר הקטן" מהמאה העשירית שנמצאת במפגש הרחובות Ermou ו-Areos Athninas (על שם אל המלחמה ארס). זה היה מרכז אתונה העות`מאנית והיום יש באזור בזר ושוק פשפשים. ה- Plateia Avissynias הוא מרכז השוק. השוק פופולרי והומה בעיקר ביום ראשון, ויש בו דוכנים מאולתרים עם גרוטאות ומזכרות למיניהן.

הכניסה לשוק היא מרחוב Ermou או מרחוב Ifaistou (על שם אל האש והמתכת-הפאיסטוס). ברחוב Areos נמצאים שרידי ספריית הדריאנוס, שנבנתה בימי האימפריה הרומית, בשנת 132. במרחק הליכה קצר מרחוב Areos פונים שמאלה ל- Dexi Ppou וימינה ל- Panos ומגיעים למסגד פתיה (Fethiye), שנבנה במאה ה15 על ידי העות`מאנים. מאחוריו נמצא בשטח שוק אגורה ההיסטורי - "מגדל הרוחות", מגדל יוצא דופן בעל שמונה צלעות כשכל צלע מסמנת כיוון רוח אחר. המגדל נבנה כשעון מים ומזג אוויר במאה הראשונה לפסה"נ על ידי אסטרונום סורי. שעות פתיחה: שלישי עד ראשון
 מ- 08:30 עד 15:00. תחבורה: מטרו - Monastiraki

מרחוב Pelopida פונים ימינה ל- Markouavriliou, אחר כך ימינה ל- Lisiou ושוב ימינה ל- Mnisikleous. יורדים במדרגות ופונים שמאלה ל- Theorias עד שמגיעים לאזור Anafiotika. זהו העתק של כפר מהאיים הקיקלדיים שייסדו יוצאי הכפר אנאפי באתונה במאה ה19-. לאחר ביקור בסמטאות ה"כפר" עולים לרחוב Tripodon, כשבדרך עוברים ליד Agios Nikolos Ragavas, קפלה ביזנטית מקסימה מהמאה ה11- שמשמשת תפאורה פופולרית לזוגות לפני חתונתם.

כעת אפשר להמשיך אל אזור הפלאקה המשגע, העיר העתיקה של אתונה שנמצאת למרגלות האקרופוליס. פונים ימינה לכיוון רחוב Thespidos Kydathinaion ושמאלה או ימינה ל- Adrianou (לפי בחירתכם), ומגיעים אל מבוך סמטאות קטנות וכיכרות חינניות שתענוג לשוטט ביניהן. מרפסות הטברנות מפיצות ריחות משכרים של מטעמי המטבח היווני, צלילי בוזוקי מסתלסלים, קולות הזמר היווני נשמעים בין הסמטאות והאקרופוליס המואר, שחולש מעל, מוסיף לאווירה הייחודית של הפלאקה. זהו האזור ההיסטורי של אתונה שנותרו בו כמה בניינים מהתקופות הביזנטית והעות`מאנית. השם ניתן לו על ידי חיילים אלבנים (Pliaka - אזור). האזור הציורי הזה עמוס בטברנות ומסעדות, ובחנויות קטנות של מזכרות, בגדים ותכשיטים. מומלץ מאוד לבילוי ערב, אחרי יום עמוס ארכאולוגיה.

היום השני

מתחילים בכיכר מונסטיראקי (מי שלא הספיק אתמול לשוטט בשווקים יוכל להשלים זאת היום), וממשיכים ברחוב אתינס (Athinas). אחרי כיכר אומוניה (Omonia) פונים ימינה אל רחוב 28 Oktovriou Patission שבו שוכן המוזאון הלאומי לארכאולוגיה (ראו מדור מוזאונים). חוזרים לכיכר אומוניה העצומה הפעילה 24 שעות ביממה. בפי המקומיים היא נקראת "הכיכר הישנה בעיר החדשה". הרחובות הראשיים של אתונה מתחילים או מסתיימים בכיכר ויש בה חנויות רבות, מסעדות ובתי קפה.

ממשיכים על רחוב Panepistimiou Eleftheriou Venizelou. בדרך עוברים ליד האוניברסיטה, הספרייה הלאומית והאקדמיה לאמנות, ומגיעים לרחובות Amalias & Vasilissis Sofias שבהם בניין הפרלמנט וכיכר החוקה שנמצאת לרגלי הפרלמנט ובה קבר החייל האלמוני. כאן נערך מדי יום ראשון בשעה 11:00, טקס חילופי משמרות שבו ניתן לצפות מכיכר סינטגמה Syntagmatos (שנמצאת ממול). ממשיכים לגנים הלאומיים ולפארק זאפיון הצמודים לפרלמנט, שאליהם נכנסים מרחוב Amalias.

ברחוב Irodou Attikou נמצא בית הנשיא, אשר היה הארמון המלכותי משנת 1890 ועד 1973 עת סולק המלך קונסטנטין. ממשיכים לכיוון Vasilissis Sofias ופונים שמאלה לרחוב Ploutarhou שמוביל עד לפוניקולר, המסיע את המבקרים במעלה "גבעת הזאבים" (Likavitos). מהגבעה יש תצפית יפה על העיר ועל האקרופוליס (ראו מדור פארקים וגנים).

היום השלישי

אתונה הביזנטית - המאות ה11 וה12 היו תור הזהב של אתונה הביזנטית, ורוב הכנסיות שבעיר נבנו בתקופה זו. המקום הראשון לביקור הוא קתדרלת אתונה הנמצאת בכיכר Metropoleos. הקתדרלה נבנתה במאה ה12, אך כדאי לשים לב ללוח השנה האטי (Atti) המתוארך למאה הרביעית ובו מצוינים החגיגות והטקסים המרכזיים שמרכיבים את לוח השנה . כנסיית Kapnikarea הקטנה ברחוב Ermou נמצאת בדיוק באמצע הרחוב. בנייתה החלה במאה ה11- והושלמה במאה ה- 13. מאז 1931 היא שייכת לאוניברסיטת אתונה. לאורך השנים ניתנו לה שמות שונים, עד שקיבלה את שמה הנוכחי.

כנסיית Ayioi Theodoroi, הנמצאת בכיכר Klafthmonos, נבנתה מחדש במחצית המאה ה11- על יסודות כנסייה מהמאה התשיעית. מכאן חוזרים לאזור הפלאקה ובו הכנסיות: Ayios Nikolaos Rangavas, Ayios Ioannis Theologos, Sotira Tou Kotaki. ליד אנדרטת ליסיקראטס נמצאת כנסיית Ayia Aikaterini. את היום אפשר לסיים (או להתחיל - לשיקולכם) במוזאון הביזנטי, להשלמת ההצצה אל תקופה מרתקת זו (כדאי לשים לב לשעות פתיחת המוזאון).
המלצה נוספת - ביקור בבית הקברות קרמייקוס (Kerameikos). זהו בית הקברות שהיה בשימוש עד התקופה הרומית, ומשום כך הוא מהווה אשנב נוסף לימי תפארתה של אתונה. במקום ניתן עדיין לראות מצבות מהודרות של אתונאים עשירים מהמאות הרביעית והחמישית לפסה"נ, הנראות כמקדשים או כספינקסים קטנים. צנועים יותר הם האגרטלים החצובים מאבן המעידים על מקום מנוחתם של אנשים לא נשואים. בבית הקברות זורם מעיין שבו משתכשכים צבים. שעות פתיחה: שלישי עד ראשון מ08:30 עד 15:00. כתובת: Ermou 148, טלפון: 013463552, תחבורה: מטרו Thissio

צמוד לבית הקברות נמצא בית הכנסת ברחוב Melidoni. המוזאון היהודי שוכן ברחוב Amalias. מבית הקברות אפשר לצעוד ברגל ברחוב Apostoulou Pavlou, לפנות ל- Dionissiou Areopayitou ושוב שמאלה ל- Vironos, עד שמגיעים לאנדרטת ליסיקראטס שנבנתה בשנת 335 לפסה"נ. באנדרטה נראים שישה עמודים קורינתיים התומכים בכיפת שיש שלמרבה הפלא נותרה על כנה. מעבר לשדרת ליאופורוס אמליאס ההומה ועד כיכר סינטגמה ניצבים 15 עמודים ענקיים המציינים את מקום מקדשו של זאוס האולימפי. שעות פתיחה: שני עד שבת מ09:00 עד 14:30, ביום ראשון מ10:00 עד 14:00.

צילם:רוני סופר ואבי ארבל

עדכון סטטוס קורונה נכון ל-01/03/2021

• הוארך הבידוד לנכנסים ליוון מישראל ל-7 ימים.
  • יש להגיע למדינה עם בדיקת קורונה שלילית התקפה ל-72 שעות לפחות.
  • חובה לעטות מסכות.
  • המסעדות פתוחות למשלוחים בלבד והברים סגורים.
  • כל העסקים הלא חיוניים סגורים.
  • הקניונים נפתחו, אך פועלים תחת הגבלות.