אמריצר ומקדש הזהב

``...המילים דלות מכדי לתאר את מה שהרגשנו במקדש הזהב. החוויה נוגעת בך מהרגע בו טובלות רגליך בתעלת המים. זוהי חוויה רוחנית של מראות, השתקפויות, ריחות, שירה רכה הבוקעת מתוך המקדש ואנשים, מתפללים, בוהים, נפעמים או שרועים ישנים ...``
משפחת שפירא
תמונה ראשית עבור: אמריצר ומקדש הזהב
depositphotos ©

מקדש הסיקים

המילים דלות מכדי לתאר את מה שהרגשנו שם, במקדש הסיקים. החוויה נוגעת בך מהרגע בו טובלות רגליך בתעלת המים המפרידה בין העיר השוקקת לשער המקדש.

לילה, בתוך בריכת ענק צף לו מקדש מוזהב מואר מארבעה כיוונים. קלף את קליפות הקדושה וקיבלת את פריז בלילה. המשך לקלף וקיבלת תפאורה מתוך עולם האגדות של דיסני. אבל מי בכלל מעז לקלף. זוהי חבילה, חוויה רוחנית ארוזה היטב של מראות, השתקפויות, ריחות, שירה רכה הבוקעת מתוך המקדש ואנשים, מתפללים, בוהים, נפעמים או שרועים ישנים בחצר מסביב לבריכה.

ארבע כניסות, בכל כניסה שער ומגדל מתנשא. בכל שער קוראים ללא הפסקה מתוך ספר הספרים של הסיקים. הספר עצמו, המקור, נישא בתהלוכה לעבר המקדש בארבע לפנות בוקר, כשהילת השחר עדיין לא מורגשת, ועוזב אותו בתהלוכה דומה בשעה עשר בלילה. תזמורת גברים מנגנת ושרה בתוך המקדש ובשלוש בבוקר נשטפים במים גרמי מדרגות הרחבה ההיקפית והגשר למקדש ע"י ערב רב של מאמינים. נשים עם מטאטאי קש ארוכים מקרצפות את ריצפת השייש ומגבי ענק משלימים את המלאכה.

סיקים לבושים לבן, חבושים תרבושים פאנג`בים בצבעים שונים, עומדים ומאזינים לתפילות ואנו , על כובעי המצחיה שלנו וחולצות הטריקו נטמעים בהמון בלבביות והכנסת אורחים רחבה. ליד מגדלי השמירה הוורודים נמצא חדר אוכל ענק המאכיל חינם את המוני המאמינים. נכנסנו עם עוד כמה מאות סיקים חגורי חרבות קטנות, נשים וגברים, והתיישבנו בשורות ארוכות. תפילה קצרה, צלחות פח גדולות וקעריות מים, צ`פטי (לחם הודי) לכל יד מושטת ודליים גדולים של נזיד עדשים (דאל). עשרים דקות לכל היותר ואתה בחוץ, מוסר את המגש לשטיפה עבור הסועדים הבאים. והכל בשקט. למרות שאף אחד לא יסמן לכם להשאיר תרומה, יש ארגז מוצנע בכניסה לחדר האוכל. יש גם נוספים כמותו פזורים בשערים. מצאו את המקום והזמן לגמול על הכנסת האורחים.

ערב, גלגל השמש צובע זהב את הארמון והבריכה ומשנה את מיקומו בהתאם לנקישות המצלמה שלא חודלת. אנו עוזבים את המקדש אוצרים בזיכרוננו חוויה משובחת.

עוד בארמיצר

באמריצר קיימים מספר אתרים נוספים השווים ביקור. אנו לקחנו ריקשה לסיור בן שלוש שעות באתרי העיר. Durgiana Temple נראה כחיקוי דל למקדש הזהב ואולי זהו חסרונו היחיד. לעומתו צפתה לנו הפתעה במקדש שכונתי בשם Devi Lala . כבמתקן שעשועים, עלינו לקומה השניה דרך מסדרון צר המקורה ברשת ברזל. משם עברנו בזחילה מנהרה קטנה למסדרון צר לאורכו הוצבו פסלי אלים. דשדשנו במי תעלת מים צרה, והגענו למבואה נוספת עם וישנו ואלים אחרים. יוזמה מקומית המעלה חיוך. נחמד. גני ראם באג אינם שווים ביקור בחומה של שמש צהרים, והמוזיאון במרכז הגן מיועד לחובבי חרבות ורובים בלבד.

המלצות

אין בעיה למצוא מגורים באמריצר. עם זאת אנחנו בחרנו לישון בחדרים בתחומי מבני המקדש ליד חדר האוכל. במחיר 50 רופי קיבלנו חדר גדול מאוד עם שתי מיטות ושני מזרונים נוספים ומקלחת צמודה. לא המחיר הנמוך חשוב, אלא הנוכחות בקרבת המקדש והירידה יחפים מהחדר למקדש בכל שעה משעות היום. הסיקים אינם ששים להשכיר את החדרים אף שרבים מהם עמדו ריקים. נימוס וסבלנות דרושים כדי שתייר יקבל שם חדר אך המאמץ כדאי. לצעירים, ישנם גם מגורים בחדרים משותפים הניתנים ביתר קלות.

אל תוותרו על המוזיאון במגדל השעון, מעל השער הראשי לחצר המקדש. חוויה לא קלה של תאורי קרבות וסבל במלחמות הסיקים לדורותיהם. שהינו בתחומי המקדש קצת יותר מ- 24 שעות. יוצאים לדרכנו ברכבת לילה לרישיקש אשר על הגנגס.אל תוותרו על המקדש המוזהב והיו ראויים להכנסת האורחים של הסיקים

קצת פרטים על הדרך מדרמסאלה לאמריצר

אוטובוס יומי היוצא בשעה 0445 בבוקר מדרמסאלה, יקח אתכם לאמריצר במחיר 102 רופי לאדם. אנחנו בחרנו להצטרף ל- Tata Sumo(בין 7 ל- 9 נוסעים) במחיר 3000 רופי הכולל גם את טכס החלפת המשמרות בגבול עם פקיסטאן. שני תקרים בגלגל שארעו לנו קרו בדיוק ליד פנצ`ריות. אולי קצת תמוה, אך לפי מצב הצמיג תמוה יותר מדוע רק שם הם קרו. מכל מקום, את הטכס הפסדנו אך אני, שמזיע על כל תיקון שטח של צמיג אופנוע, יצאתי נפעם לראות כיצד עם שני איזמלים קטנים, פטיש ושני ברזלי בניין מתוקן צמיג ג`יפ בפחות מרבע שעה ע"י הודי יחף אחד.