על גג העולם - טיול בין נופי פנורמה בשוויץ

כתבנו יצא לקאנטון ואלה שבשוויץ, השופע רכסי הרים גבוהים וצפה מהם על הנופים המגוונים שנפרשו לנגד עיניו - לובן שלג וקרחונים אל מול עמק ירוק ופורה. גלו יחד איתו את האזור, המקומות היפים לטיול, מהו ההר המצולם ביותר בעולם והיכן נלחמות פרות זו בזו.
איתמר ברק - מערכת אתר למטייל
תמונה ראשית עבור: על גג העולם - טיול בין נופי פנורמה בשוויץ
© איתמר ברק

עדכון סטטוס קורונה נכון ל-10/6/2020

• הכניסה לשוויץ אפשרית החל מה-15 ביוני, לאזרחי המדינות השכנות, אוסטריה, גרמניה וצרפת
  • מומלץ לעטות מסכות בתחבורה הציבורית
  • התחבורה הציבורית פועלת כסדרה
  • המסעדות ובתי הקפה פתוחים, תחת הגבלות
  • מוזיאונים, פארקי שעשועים, גני חיות, גנים בוטניים, ספא, בריכות שחייה ואירועים עד 300 איש, בכפוף להנחיות ריחוק חברתי
  • עבור אזרחי ישראל, ישנה חובת בידוד של 14 יום, בשובם לארץ
לוגו וירוס קורונה
גולשים יקרים, אנו עושים כמיטב יכולתנו להציג כאן את המידע העדכני ביותר האפשרי. כיוון שהמצב משתנה באופן תכוף, המידע המוצג כאן הוא להתרשמות בלבד ואינו מחייב. לקבלת מידע מחייב על מצב ומגבלות הקורונה ביעד הנסיעה שלכם, יש לפנות אל חברת התעופה/חברת הנסיעות או רשויות המדינה ביעד הנסיעה שלכם. תודה!

חברים של כבוד במועדון ה-4,000

קאנטון ואלה (Valais) שוכן בדרום-מערבה של שוויץ, אזור שהוא למעשה טבורה של אירופה. הקאנטון מתגאה בכמה שיאי טבע שוויצריים חשובים. למשל, ואלה נהנה מלא פחות מ-300 ימי שמש בשנה, מה שהופך אותו לאחד הקאנטונים היבשים ביותר בכל שוויץ. אף על פי כן, הקאנטון הוא בעל ריכוז גבוה של אתרי סקי פופולריים וגדולים, כמו סאס-פי, קראנס מונטנה, ורבייה וצרמאט. מסלולי הסקי שבקאנטון יקחו את הגולשים לגבהים שבין 1,500 ועד 3,000 מטרים, על מדרונותיהם של הרים נישאים וכשאני אומר “נישאים”, זה בלשון המעטה – בקאנטון ואלה בלבד יש לא פחות מ-45 הרים, שפסגותיהם גבוהות מ-4,000 מטרים! אלו שייכים ל“מועדון ה-4,000” האקסלוסיבי, של הרים שפסגותיהם נושקות לשמיים. הפסגה הגבוהה ביותר שייכת לזה של הדופורשפיצה (Dufourspitze), הנישאת לגובה של 4,634 מטרים מעל גובה פני הים. אולם הכוכב האמיתי של הקאנטון ולמעשה סמלה הלאומי של שוויץ הוא הר אחר, נמוך ממנו במעט, אך “סלבריטאי” גדול הרבה יותר - המטרהורן!

צפו בסרטון מהטיול בקאנטון ואלה>>

הר שהוא סמל לאומי

4,478 מטרים גובהו של המטרהורן (Matterhorn). זהו ההר המצולם ביותר בעולם, כנראה בזכות צורתו, דמוית הפירמידה המחודדת ובזכות העובדה כי “השפיץ” שלו די שולט בבלעדיות בסביבתו. כאשר ניצבתי מול מראהו העוצמתי לראשונה, לא הפליא אותי שמולי עמד האחד שזכה לכינוי “מלך ההרים”. תופתעו אולי לגלות, שלמרות היותו מלך שוויצרי של ממש, המטרהורן הוא למעשה מהגר מאפריקה! לפני מאה מליון שנים, לחץ טקטוני מאסיבי דחף את יבשת אפריקה קרוב יותר ויותר לאירופה. 50 מיליון שנים לאחר מכן הרעידו את האדמה תזוזות עוצמתיות, שהולידו את התינוק מטרהורן.

פסגת המטרהורן היתה האחרונה מ“מועדון ה-4,000” שנכבשה. היה זה ב-14 ביולי 1865, אז השלים אדוארד ווימפר הבריטי את הטיפוס אל פסגת ההר, שנחשב עד אז כ-“בלתי ניתן לכיבוש”. אמנם בדרך חזרה למטה נהרגו ארבעה אנשים ממשלחתו, אך עובדה זו לא תעצור את השוויצרים מלהפוך את 2015 ליום הולדת 150 חגיגי במיוחד, לציון אותו מאורע משמח. מוקד העניינים יהיה הכפר הציורי צרמאט (Zermatt), שלמרגלות המטרהורן. לאורך כל שנת 2015 רחובות הכפר ימלאו חגיגות ופסטיבלים, בכל פעם עם הקשר אחר לתאריך החשוב. סיבה למסיבה.

קיץ בצרמאט

צרמאט היא יופי של מקום לטיול ולביקור, גם בשנים רגילות ובימי חול. בחורף, צרמאט היא אחד מאתרי הסקי הפופולריים ביותר בשוויץ, אולם העיירה לא סוגרת את שעריה עם בוא הקיץ, ההיפך הוא הנכון. עם בוא העונה החמה, העיירה משילה מעליה את מעטה השלג הלבן, בתי העץ והאבן שלה נקיים ומצוחצחים לאחר החורף ובאדניות פורחים בשיא תפארתם פרחי הגרניום בשלל צבעים. המבקרים בעיירה משוטטים ברחובה הראשי (Bahnhofstrasse), שלאורכו חנויות בגדים אופנתיות, ציוד טיולים וסקי, מסעדות, בתי קפה שוקקים וכמובן – חנויות תכשיטים ושעונים.

נעים ונחמד לסייר קצת ברחובות העיירה, בייחוד משום שהכניסה אליה אסורה לכלי רכב ממונעים. לא תשמעו כאן נהמות מנועים ולא צופרי מכוניות. מצד שני, כן נוסעים חרש ברחובותיה רכבי חשמל קטנים, של בתי המלון והעסקים. הם שקטים ואלופים ב”להתגנב” מאחוריך, בלי שתרגיש. אין להם לא צפצפה ולא פעמון. בזמן שתצעדו באחת הסמטאות, אתם עלולים פתאום להבחין שמאחוריכם עומד רכב קטן, שרק מחכה שתבחינו בו ותיתנו לו לעבור... לא להיבהל. אגב, לא תוכלו להגיע לצרמאט ברכב פרטי. התחנה האחרונה בה תוכלו להחנות את הרכב היא בעיירה טש (Täsch), במרחק חמישה ק”מ. משם תיאלצו להסתייע ברכבת או במונית, עד פתחה של צרמאט. אולם, כדאי מאוד לבדוק מערך התחבורה הציבורית היעילה והדייקנית בעולם, של השוויצרים כמובן. זו יכולה להביא אתכם כמעט לכל מקום במדינה, ברכישת כרטיס ה”סוויס פאס”, המקנה גם הנחות בכניסה לאטרקציות שונות. למידע נוסף.

מה עושים בצרמאט בקיץ? לא מעט. בעונה החמה, העיירה טובלת בתוך מרחב נהדר של מדרונות מיוערים ומרחבים ירוקים, שרק המראה שלהם ביום בהיר יכול להפיח חיים באדם מת. תוכלו לצאת ולטייל באחד מ-400 הקילומטרים של מסלולי הטיול ורכיבת האופניים, הנמתחים מן העיירה, אל עבר ההרים והקרחונים סביבה.

אם אתם עצלים יותר (או שפשוט רק באתם לנוח וליהנות מהחיים הטובים), תוכלו להיעזר באחד מקוי הרכבל הנהדרים היוצאים מן העיירה. אלו יקחו אתכם גבוה, אל נקודות תצפית נפלאות. מזג האוויר יכול להיות הפכפך, גם בקיץ, אולם כדאי מאוד לנסות ולבחור יום יפה ולצאת לטיול יום ברכבל. למשל, תוכלו להעפיל אל פסגת סונגה (Sunnegga), שם ביום יפה יגלה לעיניכם המטרהורן, בשיא תפארתו. שבו על מרפסת מסעדת התצפית, הפונה אל הענק המרשים הזה, שאפו לריאות את האוויר הצלול ותנו לעיניכם ליהנות מהמראות. כאן תבטיחו לעצמכם תמונות נפלאות של המטרהורן, מציץ לו מבעד לאדניות הפרחים הצבעוניים, המעטרות את שולי המרפסת. כאן זה ה-מקום לתמונת סלפי שתגרוף הרבה תגובות.

רעבים? תוכלו להזמין כאן מנות שוויצריות טיפוסיות כמו רקלט של גבינות, המלווה כמיטב המסורת בתפוחי אדמה ומלפפון חמוץ. אם אתם מתכננים לעלות לכאן בשיא הקיץ, כדאי לדעת שאפילו יש כאן... חוף! תוכלו להשתזף, לבלות ואפילו לארגן לעצמכם פיקניק כיפי, על גדת אגם לייזי (Leisee) שנמצא ממש בסמוך.

אפשרות אחרת לטיול ביום שמשי, היא להעפיל ברכבת אל פסגת הגורנרגראט (Gornergrat), הנישאת לרום של 3,089 מטרים. זהו אחד מאתרי התיירות המובילים בשוויץ ולא פלא – אם תעפילו לכאן ביום יפה, תוכלו לחזות בנופים פנורמיים מרהיבים ובאמת תרגישו על גג העולם. את הדרך לראש ההר עשינו ברכבת חשמלית, על מסילה משנת 1898. כאשר נפתחו בפנינו דלתות הרכבת בתחנה העליונה, נגלה לעינינו מחזה מרהיב של קרחונים עצומים בשטחם, המפלסים דרכם בינות למורדות הרכסים. הם אמנם נמצאים שם דוממים, אך המחזה שלהם עוצמתי ביותר ומעורר יראה. גם עם השמות שלהם לא נראה שכדאי “להתעסק”: גרנצגלטשר (Grenzgletscher) וגורנרגלטשר (Gornergletscher)! על פסגת הגורנרגראט נמצא ה”קולמהוטל”, שהוא לא אחר מאשר המלון הגבוה ביותר בכל אירופה. מחלונותיו נשקפים הנופים השמיימיים ביותר, שתוכלו לאחל לעצמכם להשכמת בוקר: 29 פסגות מושלגות של רכס המונטה רוסה (Monte Rosa massif), כולל זו של ההר הגבוה ביותר בשוויץ. לחצו כאן אם תרצו לבדוק את מחירי המלון.

את הדרך בחזרה למטה תוכלו לעשות שוב עם הרכבת החשמלית. אולם, אם התמזל מזלכם וזכיתם ליום יפה, כדאי לרדת בחזרה לצרמאט בטיול רגלי, שייארך כ-3-5 שעות. בדרככם תעברו במדרונות המיוערים ותחלפו על פני אגם ריפל (Riffelsee), שבמימיו השלווים משתקפת בבואתו של המטרהורן. לא תוכלו שלא להפסיק לצלם את המחזה היפה. אם התעייפתם מהליכה, תוכלו לתפוס את הרכבת בתחנה הבאה ולשוב איתה אל הכפר. מחיר כרטיס נסיעה אינו זול במיוחד – 42 פרנקים שוויצריים למבוגר, 21 פרנקים לילדים ולמחזיקי כרטיס “סוויס פאס” – כל זה לכיוון אחד. אך מחירי הכרטיסים בקטעי הביניים כמובן זולים יותר, כך שתוכלו לשלב טיול רגלי, אם מזג האוויר ירשה זאת. למידע נוסף על הרכבת לגורנרגראט.

נונדה – קרנות הרים ופרות עצבניות

כארבעים קילומטרים צפון-מערבית לצרמאט, בלב עמק הרון (Rohne) שוכנת סיון (Sion), בירת קאנטון ואלה. ממש מעליה, על רכס ההר, נמצא הכפר הקטן נונדה (אמנם מאייתים את שמו Nendaz, אבל הוגים אותו בצרפתית כ-“Nonda”. כדאי להקפיד על כך, אחרת אין סיכוי שהמקומיים יבינו אתכם). הכפר משמש בחורף כעיירת סקי טיפוסית, המתגאה בהיותה המרכז הבלתי מעורער של קרנות היער (Alphorn), השוויצריות המפורסמות. בעת ביקור בכפר תוכלו להיכנס לביתו של יצרן קרנות ואף להתנסות בנשיפה (הבטחה – הנסיונות שלכם לחצרץ יפילו אתכם מצחוק). דבר אחר שמשגע את אנשי נונדה הוא לא אחר מאשר... פרות שחורות. מסתבר, שקאנטון ואלה והכפר נונדה במיוחד, נודעו כמקום גידולן של פרות ה-Hérens, שחלק מתכונותיהן הטבעיות הוא להילחם, אחת בקרני השניה, בכל פעם שהן נפגשות. הפרות אינן מאולפות או מאומנות להילחם, אולם המקומיים חוגגים מדי חודש יוני בפסטיבל רב משתתפים, סדרת קרבות שבסיומה מוכתרת המנצחת, המלכה הגדולה. לכן, המגדלים לא נותנים ליד המקרה לשחק ואף מצמידים להן מדריכי כושר, שאפילו מוציאים את הפרות לג’וגינג יומי.

כל אלו חביבים מאוד, אולם עיקר העניין בנונדה בימי הקיץ הוא אפשרויות הטיול בטבע הנהדר שסביבה. עם בוא העונה החמה, השלג מפנה מקומו, בזכות השמש ששוטפת את הכפר וזורחת במלוא עוזה (עד כדי כך שנונדה אף סובלת ממחסור במים). אפשר לטייל בטבע סביב הכפר וליהנות מנופים פנורמיים נהדרים של עמק הרון מצד אחד ומן הצד השני מראות יפים של האלפים, באמצעות סיור לאורך אחת מתעלות ההשקיה ההיסטוריות של הכפר, המכונות כאן “ביס” (Bisses). לתעלות מלאכותיות אלו תפקיד חשוב בתולדות המקום. המים שזורמים בהן עד היום מנהר לה פרינצה (La Printse), היוו את המשענת עליה סמכו לחלוטין החקלאים בזמנים עברו (ומעט גם היום) ואיפשרו חיים במקום. 8 תעלות זורמות מסביב לכפר ולצידן שבילי טיול מסודרים, העוברים בתוואי שטוח וקל, ללא עליות ומורדות, מה שהופך אותם לאידיאליים למטיילים מכל הגילאים. יחד עם זאת, התעלות תיקחנה אתכם לנקודות תצפית אל עבר נופים מגוונים ומשתנים.

טיול אחר, שלמען האמת הוא כיפי ויפה מעט יותר, הוא לאורך שביל פנורמי בן שני קילומטרים וחצי, על ההר טראקוט (Tracouet), ממש מעל נונדה, בגובה של כ-2,200 מטרים. טיול זה, שמשכו כשעה עד שעה וחצי בלבד, חשף בפנינו נופים נהדרים של ההרים ביטשהורן (Bietschhorn) ואפילו את קצה המון בלאן (Mont-Blanc), המפורסם. טיילנו בשביל, שאורכו כשני קילומטרים ועברנו בין מרחבי אחו ירוקים, אזורים סלעיים שהצריכו טיפוס קל, אזורי חורש ואגם נואר (Noir), שבמימי המראה הכהים שלו (מכאן שמו, “שחור”) משתקף רכס האלפים הברניניים הלבן.

לאורך המסלול, תמצאו תשע תחנות הפעלה, שמטרתן לחשוף בפניכם את החי והצומח שעל ההר. הילדים יוכלו להשתעשע במספר מתקני עץ כיפיים והאמת שגם אתם, המבוגרים. אולם גולת הכותרת של הטיול היא כמובן הנופים המרהיבים הנשקפים מנקודות הרום שלו – עמק הרון במלוא תפארתו, ירוק ומשובץ בכפרים, נפרש למרגלותינו. עצרנו, התיישבנו על הספסל, שהוצב שם מעל השטיח הירוק הענק שמתחת ופשוט הבטנו ביופי שסביבנו. מכאן, החיים נראים נטולי דאגות, בייחוד לנו, ישראלים. שאלתי כאן את אמילי, המדריכה שנלוותה אלינו, מהי הבעיה הבוערת ביותר שניצבת על סדר יומם של תושבי נונדה. אמילי חשבה. ואז שוב חשבה. חייכה, הרימה גבה וענתה במבוכה: “אני באמת לא מצליחה לחשוב על משהו”. מה כבר יכול להיות להעיב עליהם כאן, על צלע ההר הירוק הזה אל מול השקט? אם תרצו גם אתם לטייל בשביל הפנורמי, עליכם להגיע מסוף יוני עד אמצע אוקטובר, אז המסלול פתוח למטיילים. מחיר כרטיס נסיעה (הלוך ושוב) ברכבל מנונדה לטראקוט הוא 16 פר”ש וחצי מחיר לילדים בני 6-16. למידע נוסף.

פינוקי נונדה לקינוח

לא הכל הליכה ו“עבודה קשה” בנונדה. כאן תוכלו גם להתפנק, אם רק תרצו. למשל, תוכלו להתארח במלון “ארבעת העמקים” (Nendaz 4 Vallées) – זהו מלון ספא חדיש, שפתח את שעריו בדצמבר 2013. עיצובו משלב באופן הרמוני בין קוים מודרניים ושמירה על רוח ומראה מסורתיים. המלון, שקירותיו מחופים אבן, הוא בעל ספא רחב ידיים (כאלפיים מטרים שטחו), בו תוכלו להתפנק בבריכות זרמים נהדרות, מכל הסוגים. האמינו לי, כאשר תטבלו בבריכה המחוממת החיצונית, זרמים חזקים יעסו את גבכם וראשכם יהיה מחוץ למים באוויר הקריר אל מול ההרים המושלגים – לא תרצו לזוז משם לעולם. השוו מחירים למלון זה.

מסעדה מקומית משובחת, בה סעדנו בערב האחרון לסיורנו, שייכת דווקא לזוג שבדי, אניקה ופרדריק ביורלינג. השניים התאהבו באזור והחליטו לפתוח בנונדה לודג’ כפרי מקסים ומסעדה בשם Les Clèves. התפריט מציע שילוב מעניין בין מאכלים מקומיים ותוצרת מהסביבה, עם סגנון סקנדינבי, שהשניים הביאו איתם משבדיה. נהנינו מאוד ממנת פתיחה של גראבלקס (סלמון בתחמיץ) עם פירה של עשבי תיבול. המשכנו למנה שהיתה לא פחות ממופלאה – סטייק סירלוין עם פטריות, יין פורט, קרם סלרי, גבינה מיושנת מקומית ותפוחי אדמה. השף נקרא מהמטבח לזכות למחיאות כפיים. קינחנו עם טארט משמש (פרי אופייני מאוד לאזור) וגלידה. התפריט אינו זול, כיאה לשוויץ ולמסעדה שכזו, אבל התמורה שווה בהחלט. כתובת:
 Chemin du Torrent 2, Haute-Nendaz. אתר אינטרנט: www.hameaulescleves.ch.

צפו בסרטון מהטיול בקאנטון ואלה, עם קפיצה קטנה לברן, בירת שוויץ:

הכתב היה אורח לשכת התיירות של שוויץ.