רומניה - שבוע של טיול זוגי בצפון המדינה

אם אתם מחפשים יעד לטיול של שבוע, כדאי שתחשבו על רומניה. זהו יעד מצויין עם פינות חמד מרהיבות, שחלקן בעיירות מתויירות וחלקן בכפרים קטנים שהזמן עצר בהם מלכת. את הלילות תבלו בפנסיונים של מקומיים, שיקבלו אתכם במאור פנים.
טלי פריד
תמונה ראשית עבור: רומניה - שבוע של טיול זוגי בצפון המדינה
Shutterstock/Mossaab Shuraih

יום בבוקרשט וצפונה לסינאיה ופרדיאל

יום 1 -; נחיתה בבוקרשט (Bucharest) וסיבוב רגלי בעיר דרך האתרים המרכזיים - הפארק ובניין הפרלמנט, שהיה סגור למבקרים ולכן יכולנו לראותו רק מבחוץ. בוקרשט היא עיר די אפורה ומשעממת ואין יותר מידי מה לראות שם. מרכזי הקניות בה הרבה פחות אטרקטיביים מאשר בארץ וגם המחירים כלל לא זולים, הפארקים נחמדים ותו לא. בפועל, די הצטערנו שלא שכרנו את הרכב כבר ביום הראשון, כך היינו יוצאים מבוקרשט לקראת הערב ומתחילים להתקדם צפונה (לשימושכם, מפת רומניה). בערב אכלנו במסעדה המעולה Caro Co Bere באיזור העיר העתיקה. מסעדה מיוחדת מאד, מלצרים בלבוש מסורתי, מוזיקה רומנית, אוכל טעים מאד ומחירים סבירים.

יום 2 -; בבוקר לקחנו את הרכב ששכרנו עוד מהארץ דרך Budjet (ממוקם במלון האוורד ג'ונסון פארק פלאז'ה, מרחק הליכה ממלון אמבסדור) ויצאנו בנסיעה לסינאיה (Sinaia). עלינו ברכבל לגובה 2000 מטר (יקר ומיותר! 104 ליי לזוג שכלל לא מצדיקים את החוויה. הרכבל ישן ומחניק וראינו אחר כך רכבלים הרבה יותר מודרניים, שמובילים לאותה תצפית נוף). הנוף למעלה יפה מאד, אך הרומנים לא השכילו להפוך את המקום לאטרקציה תיירותית מטופחת ואטרקטיבית. ירדנו מהרכבל, קנינו דובדבנים (במהלך כל הטיול אכלנו המון דובדבנים, פטל ואוכמניות -; טעימים מאד ובמחירים מגוחכים ממש) ויצאנו לבקר בארמון פלש המרשים. הצטרפנו לסיור באנגלית ונהנינו מאד. עשינו סיבוב בעיירה הנחמדה, אכלנו צהריים ב- Irish House (נחמד) ונסענו לכיוון העיירה פרדיאל (Predeal), שם לנו בוילה ויטאליס, אחרי ארוחת ערב במסעדה שממול. לשימושכם, מידע על מטבע ברומניה.

מרשנוב עד פויאנה בראשוב

יום 3 -; נסענו בכביש 73A לרשנוב (Rasnov) ומשם ירדנו בכביש 73 לעיירה ברן (Bran). הסתובבנו בעיירה המקסימה ובשוק המזכרות המקומי והלכנו לראות את הטירה של דרקולה (חביב מאד). לא לשכוח לאכול קיורטוש קאלאקץ' - מאפה מבצק שמרים, העשוי בצורת ספירלה סביב תבנית בצורת גליל שהם מסובבים מעל האש. כשזה חם הם עוטפים את זה בסוכר ואגוזים (אם רוצים). מעדן! מבראן המשכנו לבראשוב (Brasov) והסתובבנו במדרחוב הנחמד. ליתר בטחון, לאחר האזהרות שקראנו כאן באתר, לא החלפנו שם כסף ואכן נוכחנו שבהרבה מקומות הם מציגים שני שערים להחלפה כדי לבלבל, ובפועל נותנים שער נמוך מאד.

משם המשכנו לפויאנה בראשוב (Poiana Brasov), שם הסתובבנו בעיירת הקיט היפה ובשוק המקומי. אכלנו צהריים במסעדה מקסימה ואותנטית ליד הכניסה לרכבל (בחניון העליון) בשם: קוליבה חיידוצ'ילור. לקראת ערב ירדנו שוב לבראשוב ונסענו במונית לרחוב רקדאו שהופיע כאן באחד הטיפים כמקום אליו מגיעות כל ערב משפחות שלמות של דובים. זה המקום להגיד, שמאחד התושבים ברחוב איתו שוחחנו, הבנו שכבר שנים אין שם דובים וחבל על הזמן והכסף שלכם! התושבים נעלו את פחי האשפה ברחוב, כך שלדובים (אם בכלל נשארו, כי את רובם צדו) כבר אין סיבה לצאת מהיער הסמוך ולהגיע לרחוב. התרשמנו שזה איזשהו "טריק" של נהגי המוניות בבראשוב להסיע לשם תיירים תמימים כמונו הלוך ושוב (נהג המונית אף הראה לנו בנייד שלו תמונה של "חבר שלו" ש"מתנשק" עם דוב). חזרנו לפויאנה בראשוב, אכלנו ארוחת ערב טובה במסעדת Sura היפה ולנו בפנסיון Liat שאינו מומלץ כלל וכלל!

הדרך היפה לסיגיאשוורה ומשם לבורסה

יום 4 -; ירדנו לבראשוב לשתות קפה במדרחוב ולאכול ארוחת בוקר (בפנסיון זה לא נכלל) ומשם יצאנו צפונה לסיגיאשוורה (Sighisoara) בדרך 60E המדהימה, שעוברת בכפרים אותנטיים ונוף מרהיב. בדרך עצרנו בעיירה רופיה (Rupea) ושם במרכז העיירה התקיים בדיוק שוק מדהים במחירים ממש מצחיקים (השוק נסגר ב 13:00). בסיגיאשוורה סיירנו בעיירה ומשם המשכנו בכביש 60E לטארגו מורש (Targu Mures), העיר בה נולד בעלי. לא טיילנו רגלית בעיר, אלא חלפנו בנסיעה על-פני הרחוב הראשי והמשכנו באותו כביש לכיוון קלוז' נפוקה (Cluj-Mapoca). גם שם לא התעכבנו (ערים זה פחות הקטע שלנו), אלא עלינו על כביש C1 המדהים לכיוון באיה מארה (Baia Mare). הדרך פשוט מרהיבה ביופייה: כפרים קטנים בהם כאילו עצר הזמן מלכת, איכרים ואיכרות בלבושם המיוחד, תרנגולים בחצרות הבתים. מצאנו לינה בעיירה גרלה (Gherla) בפנסיון די נחמד -; Pensiun Clasic, שנמצא על כביש C1 עצמו -; 75 ליי ללילה לזוג, שווה בהחלט. בארוחת הבוקר, שלא כלולה דרך אגב במחיר אלא זה לפי תפריט, תבקשו פלצ'ינטה לקינוח, הם הכינו לנו במיוחד.

יום 5
-; המשכנו בדרכנו צפונה בכביש C1. שוב נופים מקסימים, נהרות, יערות סבוכים, אגמים, אגם דייג נחמד בדרך עם ברווזים שטים (עצרנו שם לארוחה, ממש על האגם) וכפרים פסטורליים. הגענו לבאיה מארה ולאחר סיבוב בעיירה הנחמדה המשכנו צפונה לכיוון סיגטו (Sighetu), ממש על הגבול עם אוקראינה. בשל עייפותנו אחרי שעות נסיעה רבות, ויתרנו על ביקור ב"בית הקברות העליז" בספנטה (Spanata), שהומלץ כאן והתחלנו להתקדם מזרחה בכביש 18 לכיוון בורסה (Borsa), העיירה בה חי אבי ז"ל מגיל שנתייים ועד פרוץ השואה. עצרנו בדרך לקפה ועוגה (במחירים מצחיקים) בעיירה ויסאו דה סוס (Viseu De Sus) ואחר כך המשכנו למויסי (Moisei), שם מצאנו פנסיון אצל זוג איכרים בחדר כפרי ונחמד (מרוהט בטעם רומני מסורתי) במחיר מצחיק של 50 ליי ללינה וארוחת בוקר (פנסיון קולינה, על הכביש הראשי, מצד ימין).

אנחנו מאד נהנינו מהחדר האותנטי ומהחוויה, אך קשה לי להמליץ עליו כיוון שהמקלחת והשירותים שם משותפים לכל החדרים (אנחנו היינו לבד אז זה לא הפריע) והתנאים וגם רמת הניקיון שם הם לא משהו - מגבת אחת קטנה לשנינו, אין שמפו, והסבון הוא סבון מוצק שנשאר מהאורחים שלפנינו...). בכל מקרה, הבן אדם יצא מגדרו כדי שנהיה מרוצים, כל הזמן התרוצץ סביבנו ודאג לנו. הזמנו גם ארוחת ערב והוא הכין לנו מה שביקשנו, מנות שמספיקות לגדוד שלם ועמד לידינו וממש התחנן שנאכל עוד ועוד. את הכלים הוא רחץ בגיגית שבחצר. בבוקר הזמנו ארוחת בוקר ל- 7:30 בבוקר אך כבר ב- 7:00, כנראה מרוב התרגשות, הוא לא יכול היה להמתין והוא דפק על דלת חדרנו במרץ וצעק לנו שארוחת הבוקר מוכנה. אנחנו כמובן עוד היינו שקועים בשינה ועד שהתארגנו וירדנו למטה החביתות כבר היו קרות וגם הקפה (אך אין ספק שזה היה חלק מהחוויה). הוא נפרד מאיתנו בחום רב וביקש שנמליץ עליו באינטרנט (הופתענו שהוא כלל ידע מה זה).

פיאטרה נימץ וכפר של דוברי הונגרית

יום 6 -; לאחר ארוחת הבוקר נסענו לכיוון בורסה. ירד גשם, כך שלא יכולנו לטייל רגלית וממילא לא היה לנו שום מושג היכן בדיוק גרה משפחתו של אבי ז"ל. המשכנו לכיוון פיאטרה נימץ (Piatra Neamt). בדרך עצרנו בוורטה דורני (Varta Dornei) וחיפשנו את המרחצאות שהוזכרו כאן. לידיעתכם, אין שם שום מרחצאות טבעיים. כל מה שיש זו בריכה מחוממת באחד מבתי המלון. מרחצאות יש רק בסובטה, אליה נגיע בהמשך. לעיר פיאטרה נימץ עצמה לא נכנסנו, הגענו רק לאגם ביקאז (Bicaz) ולאגם האדום (לקו רושו) - מקום יפה מאד עם נוף מרהיב. שוב, דרך יפה מאד, עם הרבה כפרים ציוריים, שווקים בעיירות, נוף מדהים, הרבה יערות ומים זורמים.

אכלנו צהריים בעיירה פורקאסה (Forcasa) בפנסיון על הדרך שנקרא: Orizont (האתר שלהם: Www.Orizont.Neamt.Ro). היתה ארוחה ממש מצויינת, אוכל טעים ושירות אדיב (המלצרית אף ידעה מספר מילים בעברית). אכלנו שם מרק תפוחי אדמה (מנה אחת), לחם הבית (מעולה!), שני סלטי ירקות, פיצה עם בשר (משפחתית, שבעלי חיסל לבד, אני לא אוכלת שם בשר מטעמי כשרות), תבשיל פטריות ברוטב עגבניות עם ממליגה (בשבילי), שתי כוסות קולה, קפה ופלצ'ינטה -; כל זה ב- 50 ליי! גם הפנסיון עצמו נראה חמוד והצטערנו שלא יצא לנו להגיע לשם בערב, היינו כבר נשארים ללון שם. ביקשנו מהמלצרית כרטיס ביקור שנמליץ עליו באינטרנט והנה לפניכם, באמת המלצה מכל הלב.

המשכנו בדרכנו עם עצירות בדרך בפינות חמד מרהיבות ביופיין. חלפנו בגאורגני (Gheorgheni) והגענו לכפר פרייד (Praid), קילומטרים ספורים מסובטה (Sovata). זהו כפר מתוק של דוברי הונגרית (ההונגרי שלי היה מה-זה מבסוט, סוף-סוף דיבר חופשי ולא גימגם כמו ברומנית). אנשים נחמדים במיוחד ומסבירי פנים. מצאנו פנסיון על הכביש, נחמד, במחיר 120 ליי, ללא ארוחת בוקר. אני התעקשתי לחפש צימר אצל הכפריים ואכן כשנכנסנו לתוך הכפר (בשבילים לא סלולים ובוציים מהגשם) גילינו שיש שם הרבה צימרים ופנסיונים ביתיים קטנים וחמודים. מצאנו אחד בשם: Szekeres Attila ב- 70 ליי (אלה המחירים בתוך הכפר, לכן שווה להכנס). ילדי הכפר הקיפו אותנו והשכנה ממולנו באה לדבר איתנו. אנשים נחמדים במיוחד וסימפטיים.

עד שהאחראית על הפנסיון סידרה לנו את החדר (בעל הפנסיון היה בגרמניה והעסיק אותה בהיעדרו), היא הזמינה אותנו לראות את החצר שלה -; את הכלבים ואת העגלה (שאמה היתה במרעה). לאחר מכן, היא הציעה לנו לעמוד עם הילדים ולחכות לפרה שחוזרת מהמרעה. זה היה מחזה מעניין ביותר. לכל הכפר יש רועה אחד משותף, שאוסף כל בוקר את כל פרות הכפר ומוציא אותן למרעה (הפרות יוצאות לבד, כל אחת מביתה, בשעה קבועה ומתאספות במקום קבוע). בערב -; הרועה מחזיר את הפרות ורואים עדר שלם מגיע כשכל פרה פונה לביתה. הילדים עומדים כל ערב ומחכים, כל אחד לפרה שלו, ופותחים לה את שער החצר שתוכל להיכנס. הפרה נכנסה ורצה מיד לעגלה שהמתינה לה. האבא מיד ניגש לחלוב אותה. האשה סיפרה שהם שמים את דלי החלב במקרר וככה הם שותים אותו -; בלי פיסטור, בלי הרתחה, כלום. היא אמרה שאם הפרה בריאה אז החלב בסדר, וגם לתינוק היא נותנת לשתות ממנו (יש לה שלושה ילדים שנראו בריאים להפליא). הם הציעו לנו לשתות חלב טרי שכרגע נחלב, סירבנו בנימוס.

מרחצאות בסובטה, שמורת סנט אנה וחזרה לבראשוב

יום 7 -; שוטטנו בבוקר עוד קצת בעיירה המופלאה הזאת, נפרדנו מהשכנים (קנינו שוקולד והבאנו לילדים) והמשכנו בדרכנו. הגענו לסובטה והתרחצנו במרחצאות. מקום נחמד, לא יותר (תביאו מגבות מהבית!). המים למעלה קרים מאד ומתחתם החמים, אני כל הזמן "עירבבתי" אותם שלא יהיה לי קר. האמת? חמת גדר שלנו -; הרבה יותר כיף. לאחר הרחצה שוטטנו בעיירה. זוהי עיירה יפה ותיירותית. מרגישים זאת גם במחירי המזון במסעדות. אכלנו שם אך לא כל-כך נהנינו. המלצה: לאכול תמיד במקומות פחות תיירותיים. חזרנו לפרייד ומשם המשכנו למיארקוראה-צ'יוק (Miercurea Cluc) דרך כביש 13A.

משם נסענו לכיוון ספנטו גאורגה (Sfantu Gheorghe) בכביש 12. עצרנו בכפר ביילה טוסנד (Baile Tusnad) ונחנו קצת על שמיכת הפיקה שהבאנו מהבית, למרגלות אגם חמוד (כנראה מלאכותי), אליו הוביל שלט בצד הדרך. יצאנו מהעיירה, ובמרחק קילומטרים ספורים ממנה, דרך הכפר ביקסאד (Bixad) יש פנייה שמאלה לכיוון שמורת סנט אנה (St.Ana) - אגם יפה בתוך לוע של הר געש. הדרך לשמורה ארוכה מעט ומפותלת, אך עוצרת נשימה ביופייה. גם האגם יפה מאד. ניתן להתרחץ, לשוט בסירות, או סתם לטייל סביב. חזרנו לעיירה ביקסאד ובדרך נתקלנו בעדר פרות החוזר עם רועת הצאן שלו (כן, אשה!) מהמרעה. מצאנו על הדרך מקום חמוד ללינה בשם Pensiunea Solyomko. מומלץ ביותר! בעלת הבית היא אשה מבוגרת, הונגרייה (לשמחת בעלי), חביבה ולבבית באופן מיוחד! היא הכינה לנו ארוחת ערב בת שלוש מנות טעימה להפליא (לי, במיוחד, הכינה אוכל צמחוני) והלינה, כולל ארוחת ערב וארוחת בוקר, עלתה לנו 135 ליי בלבד. בבוקר היא ליוותה אותנו לפתח ועמדה שם ונופפה לנו בידה הקטנה לשלום עד שנעלמנו מעיניה.

Pensiunea Solyomko

• כתובת: Bixad 527116, Strada Principala 573
  • טלפון: 0040722374171, 0040722264704

יום 8 - בבוקר המשכנו בדרכנו לכיוון ספנטו גאורגה ומשם בכביש 13 לבראשוב. משם המשכנו לשדה התעופה, החזרנו את הרכב וטסנו הביתה בשלום, מרוצים עד מאד.