יוון - מסלול מומלץ בצפון המדינה

לפניכם מסלול מומלץ לטיול בצפון יוון. המראות, הצבעים, הריחות רק מגבירים את הרצון לשוב ולטייל במחוזות הללו, המהווים תזכורת למקור שחר תרבות המערב - לגדולתה של יוון. הלכנו בשבילים, שוטטנו בין כפרים, נסענו על כבישים עד אתונה - בכתבה הבאה.
מערכת אתר למטייל
תמונה ראשית עבור: יוון - מסלול מומלץ בצפון המדינה
© איתמר ברק

מצפון חצי האי פליון למערב

היעד של היום הראשון הוא חצי האי פליון (Pelion) ביוון. ניתן לשכור אוטו כבר בשדה התעופה של אתונה, שם השירות טוב ויעיל, כראוי לשדות תעופה מרכזיים באירופה. היציאה מהשדה וההשתלבות באוטוסטרדה (מספר 6), העוקפת את העיר מצפון ומשם צפונה, לאוטוסטרדה מספר 1 /E75, היא די נוחה, כל הדרכים משולטות היטב - הן ביוונית והן באנגלית. לאחר כשעתיים, מגיעים למעבר תרמופילי (Thermopylae), המפורסם בזכות הסיפור על 300 הלוחמים הספרטניים, שבלמו את הצבא הפרסי במקום. מכאן יורדים מהאוטסטרדה בשילוט "תרמופילי" וחוצים את הישוב. אגב, ביציאה המערבית נמצאת האנדרטה לליאונידיס ולוחמיו בלב שטח חקלאי רחב זה, עטור משוכות צבר, שהיה בזמנו מעבר צר, המוגבל בים מצד אחד והרים נישאים מצד שני. בהמשך נכנסים אל וולוס מדרום, לאורך המפרץ על כביש מספר 30. עולים אל הכפר פורטאריה (Portaria), הסואן מבין כפרי פליון. בימי ראשון, רחבת הכפר, בדרך כלל, מוצפת בהמון אדם, שגודשים את מסעדותיה. בחלונות הראווה של החנויות בולטות צנצנות צבעוניות של פירות משומרים, ריבות ביתיות ועבודות עץ. מכאן ממשיכים מזרחה, לאורך דרך ירוקה ומתפתלת, אל הרי פליון, המלאים בעצי ערמונים, עצי דולב ומטעי תפוחים ודובדבנים. הנוף הניבט אל מפרץ פליון הכחול והעיר וולוס מעשיר את העין ודוכני הפירות הטריים לאורך הדרך מעניקים עסיסיות טעימה לטיול. לצידי הדרך, פורחות רקפות, אולי עיתוי לא אופייני לחודש אוקטובר או במחשבה שנייה אולי פה כן. בדרך זו גולשים אל חלקו המזרחי של חצי האי בדרך מדהימה ביופיה, המתפתלת בין עצים, מצוקים תלולים וכפרים קטנים, הצופים אל הים האגאי. אפשר לעצור לטובת מנוחה קלה ברחבת הכפר מיליס וללגום כוס קפה יווני משובח. משם, דרך ויזיצה, עוברים לחלקו המערבי של חצי האי. באיזור זה הנוף משתנה ודומה יותר לנוף הים תיכוני הטיפוסי. יורדים לאגריה ולאורך החוף, לוולוס ומשם חזרה לפורטאריה, למקום הלינה.

סיור מנזרים

ביום השני למסלול כדאי להגיע לכפר השכן מקריצה. מחנים את האוטו במגרש החנייה המסודר ומשוטטים בסמטאות היפות המובילות אל רחבת הכפר, העטורה בעצי דולב עתיקים ורחבים. מרחבה זו נשקף הנוף המקסים, שזיכה אותה (ובצדק) בכינוי "מרפסת הפליון". מהכפר מקריצה, ממשיכים אל עבר יעד היום – מטאורה. יורדים אל וולוס ומשם, דרך כביש 6 / E62, אל אוטוסטרדה מספר 1 /E75, ירידה אל עוקף לריסה מדרום – כביש מספר 6 /92 E. ההמשך הוא מערבה, אל עוקף טריקלה מצפון והמשך לקאלמבקה, העיר לרגלי המצוקים המרהיבים של מטאורה. ממנה ממשיכים מערבה, אל הכפר קסטראקי. איזור מטאורה, יציר הבריאה, שכל תיאור רק יחטא לו, כולל גושי סלע אדירים, הבולטים עשרות ומאות מטרים מעל פני השטח - על חלקם בנויים מנזרים, המצריכים לעתים טיפוס לא קל ומעלים סימן שאלה בדבר אופן בנייתם התמוהה. טיפוס במדרגות תלולות מוביל אל מנזר הנזירות הקטן רוסנו (Roussanou). שעות הפתיחה הן 09:00-13:00 ו-15:00-17:30. המנזר סגור לביקורים בחורף בימי רביעי. עלות הכניסה: € 2. הצילום אסור בפנים.

לאחר מכן, ממשיכים למטאורון (Meteoron), הגדול והגבוה במנזרי מטאורה. הירידה אליו מתבצעת במדרגות ממגרש החנייה, חוצים גשר אבן אל מנהרה חצובה בסלע וממנה במדרגות אל המנזר שבנייתו החלה ב-1340. במקום חדרים המציגים את שגרת חיי הנזירים, כולל חדר גולגלות ומוזיאון אודות מלחמות יוון נגד הטורקים, האיטלקים והגרמנים. ממשיכים לאורך הציר הנע על קו המצוקים, כשכל מפרץ חניה מזמן זוית תצפית שונה ומעניינת של הנוף הפלאי. שעות הפתיחה של המנזר הן 09:00-16:00, המנזר סגור לביקורים בימי שלישי. עלות הכניסה: € 2. יורדים בחזרה לקלאמבקה, אל מקום הלינה בכפר.

איזור זגוריה

מערבה, לאורך אוטוסטרדה 92E, החדשה והנוחה, שעוברת בנוף יפהפה, דרומית ליואנינה. חוצים את יואנינה לאורכה, העיירה שוכנת לחוף אגם פאמבוטיס, צפונה על כביש 90E אל איזור זגוריה. מהיציאה מיואנינה, לאחר כ-30 ק"מ, בעיקול הכביש לפני הכפר קלפאקי, נמצא מוזיאון קטן ומעניין, המנציח את הקרב מול האיטלקים במהלך מלחמת העולם השנייה. אחד הגיבורים הנערצים של הצבא היווני, אשר נהרג בפקדו על גדודו במערכה זאת, היה הקולונל היהודי מרדכי פריזיס, לכבודו הוצבה אנדרטה בחצר המוזיאון. מהיציאה המזרחית של הכפר, מתפתלת לה דרך אל גבעה שולטת ועליה פסל ענק מימדים של לוחם יווני חמוש, הצופה על העמק בו בלמו היוונים את האיטלקים. משם, ממשיכים לכיוון צפון-מזרח אל עבר אריסטי. כאמור, גם באיזורים "נידחים" אלו, הכבישים במצב מצויין והשילוט ברור וטוב. מרחבת מרכז הכפר פונה הדרך בחדות לעבר פפיגו. לאחר מספר קילומטרים, היא חוצה את נהר ווידומאטיס, עטור הצמחיה, שמימי הטורקיז שלו, שווים חניית רענון. משם, מתפתלת הדרך בלא פחות מ-17 עקומות חדות עד לתצפית, בפתחו הצפוני של קניון ויקוס. לאחר מספר קילומטרים הגענו אל הכפר פפיגו, ממנו ניתן להמשיך לתצפית על הכפר מיקרו פפיגו, השוכן למרגלות הצוקים הצפוניים הנמשכים מהקניון. בדרך חזרה, אפשר לעצור באחת מהמסעדות במרכז הכפר. ממשיכים בדרך הסרפנטינות אל אריסטי, ומשם אל מונודנדרי (Monodendri). לאחר כ- 9 ק"מ, לאורך גושי צפחות לבנות ומרשימות, מגיעים אל "מרפסת ויקוס" - צוקי ענק מתנשאים משני צידי הערוץ, שהתחתית נמצאת בעומק מאות מטרים למטה. לא בכדי זכה לתואר "הקניון העמוק ביותר באירופה". לאחר מנוחה קצרה במלון אפשר לצאת לסיור על גבי שביל מסומן אל מנזר אגיה פרסקווי, הבנוי על צלע הקניון. לאחר כ-400 מטרים, לאורך שביל אבני ציפחה, במורד הסימטאות הצרות של הכפר, הבנוי ומרוצף באבני הציפחה, מגיעים אל הרחבה היפה של הכפר. ממנה, ממשיכים בדרך רחבה ומרוצפת אל מנזר אגיה פרסקווי, הדבוק אל הצלע הדרומית של קניון ויקוס. התצפית שהנשקפת פשוט מהממת, בהחלט שווה את המאמץ להגיע עד לכאן. בשל הגובה כדאי להביא ביגוד חם.

חצי האיחצי האי

האי קורפו

ביום הרביעי, אפשר לצאת לכיוון האי קורפו. הדרך אל האי יפה מאוד וכוללת ערוץ נחל זורם ועליו ניצבים גשרי אבן עתיקים. משם, בדרכים הרריות, ניתן להגיע ליואנינה ובדרך לראות את פסל האישה האמיצה, שלחמה עם הכוחות הפרטיזניים נגד הגרמנים. גם פה התצפית יפה. לוקחים את הדרך המפותלת והיפה של כביש E906, כדי להגיע לאיגונומיצה. משם, עולים על מעבורת (בתדירות של אחת לשעה) ומגיעים לקרקירה, בירת קורפו, בשייט שאורך כשעה וחצי. מבקרים במצודה, המבוצרת בחומות עבות ותעלת מים ומטפסים אל ראשה, לתצפית יפה על העיר והאי ממערב והרי אלבניה ויוון ממזרח. לאחר שיטוט ברחובות העיר העתיקה והטיילת המקיפה אותה לאורך שפת הים, מומלץ לעצור ולסעוד באחת מהמסעדות העממיות במקום. ביום החמישי, מסיירים באי, עוקפים את הלאגונה עד לצידה המערבי וממשיכים דרומה לארמון אריכליון, הנמצא על גבעה עטורת עצי זית ואורנים. הארמון נבנה עבור סיסי – אליזבת, אשת הקיסר פרנץ יוזף, אשר פסלה ניצב בכניסה לארמון. דמותו המיתולוגית של אכילס, אותו העריצה, משתקפת בפסליו המרשימים המוצבים בגן המטופח, המשקיף אל הים ומרחבי האי. משם, עוברים אל חלקו המערבי של האי, בנסיעה לאורך דרך שזורה בכפרים קטנים. ניתן להגיע לפאלויקסטריצה היפה, על מפרציה הקטנים והציוריים ומימיה הצלולים. עולים לגבעה מעל העיירה, עליה מנזר פאלויקסטריצה עם התצפית היפהפיה על החופים המפורצים. משם, בדרך תלולה אפשר לעלות אל לאקונס.

הדרכים באיזור צרות ובחלקן התנועה מנותבת על ידי רמזור. מומלץ לנצל את העצירה לכוס קפה טעים על מרפסת בית הקפה הצמוד לרמזור, תוך תצפית נפלאה על קו החוף היפהפה של פאלויקסטריצה. ממשיכים מכאן לקריני ומצודת אנגלוקסטרו, הניצבת מעל החוף המצוקי. משם, בדרכים צרות, המתפתלות בין כפרים קטנים בשטח הררי רווי חורשות זיתים, נוסעים עד הנקודה הצפון מערבית של האי סידרי ומשם לקייפ דרסטיס, הנמצא בתוך כפר נופש ומאופיין במפרצי אבני החול, הבנויים שכבות-שכבות. לאורך צפון האי, אל חלקו הצפון מזרחי, תצפית מומלצת אל מפרץ אגיוס סטפינו, על נמלי הדייגים הקטנים והרי אלבניה, הנישאים ממזרח. בהמשך חוזרים לקרקירה, לקנוני, לקינוח בקפה "סטארבאקס" ולתצפית יפה על מפרץ קנוני הרוגע וטיול לאורך הדרך החוצה את המפרץ ואת הלגונה היפה של העיר. מומלץ לחזור לארוחת הערב בעיר העתיקה במסעדת "קוקוריה", הנמצאת ברחוב פארגאס 18. מעבר לאוכל היווני הקלאסי, הסלט היווני, הציזיקי ועלי הגפן הממולאים, הסופלקי והמוסקה, בולטות בקורפו לביבות קישואים עם גבינת פטה, ה"סופריטו" – בשר בקר המבושל ברוטב שום ויין וכן ה"פסטיציו" – הדומה בהשפעת המטבח האיטלקי, ללזניה ברוטב בשמל עטורה בגבינת צאן.

איזור אבריטניה ואתונה

ביום השישי לטיול, צולחים במעבורת מקורפו לאיגונמיצה ומשם לאורך E55, דרומה דרך ארטה לאגריניו ומשם דרך E952/ 38 לאיזור אבריטניה. זו דרך מדהימה, המעפילה לפסגות מכוסות עננים וצוללת לעמקים, ערוצים ואגמים. לאחר חציית הגשר על אגם קראמאסטה, טיפוס בדרך מתפתלת, החוצה כפרים קטנים, נבלעת בתוך ערפילים וחולפת על פני קילומטרים רבים של יערות אשוחים, עד שמגיעים לקפרניסי. משם, בכביש שחלקו חצוב בסלע, לאורך ערוץ יפהפה בו זורם נהר, תחום במצוקים תלולים, עטוף ביערות וכפרים מטופחים, אפשר לנסוע למנזר הייחודי, פרוסוס. חוזרים לקפרניסי ולאחר התארגנות קצרה במלון, מומלץ לסעוד את ארוחת הערב במסעדת "פנורמה" (רח' ריגה פראיו 18). ביום השביעי, יוצאים מזרחה, על כביש 38. מסלול הכביש מתפתל בין יערות אשוח, מטפס לטימפריסטוס ויורד בסרפנטינות חדות, עובר את אגיוס גרגיוס פסיוטידאס התמפארת בכיכר המרכזית שלה בפסל אכילס הלוחם, הדוהר במרכבה הרתומה לשני סוסים ולידו מטוס קרב. משם, מזרחה, דרך למיה, לאוטוסטרדה מספר 1. אפשר לפנות דרומה ולאחר כשמונה וחצי ק"מ, לפנות לכביש מספר 27 לכיוון דלפי. הדרך החוצה את רכס הרי הפרנסוס הגבוהים ומיוערים היא נוחה, רחבה ויפה. מגראביה, הדרך ממשיכה בעמקים רבודי כרמי זיתים. פונים בכביש מספר 48 מזרחה ומטפסים אל דלפי בדרך נופית יפה, המשקיפה אל העמקים ומפרץ קורינתוס. לאחר שחוצים את העיירה, עוצרים בשרידי מקדשי אפולו והתולוס במקדש אתנה.

משם, דרך אורחובה, ממשיכים מזרחה, בדרך מישורית ופחות מעניינת, דרך כביש מספר 3 עד ת'בס, למפגש עם האוטוסטראדה ומשם דרומה, על דרך מספר 1, לאתונה הצפופה והעמוסה. כדאי להמשיך ולתור את העיר ללא אוטו צמוד ולצאת לשוטט ברחבי הפלאקה עד לסימטת מניסיקלאוס העולה במדרגות אל שיפולי גבעת האקרופוליס המוארת. הסימטה כולה מלאה בטברנות עם זמרים, רקדנים ולהקות. "ציידי המסעדות" עומדים בפתח לכל טברנה, מזהים את התיירים ומפתים אותם לבחור במסעדה שלהם. אחד המקומות המומלצים הוא ה"מיתוס", אשר לקראת 22:00 מתחיל להתמלא במקומיים, המעניקים נופך אחר למקום. כך, ניהנים מהאוירה, מהאוכל ומהזימרה. ביום השמיני, לאחר ארוחת בוקר במלון, אפשר לרדת לכיוון בניין הפרלמנט (בימי ראשון בלבד) ולראות את מצעד החלפת המשמרות המרשים - עשרות לוחמים לבושים בתלבושת מסורתית של חצאיות וגרביונים לבנים, וסטים עשירי רקמה, כומתות אדומות ונעליים עם פומפונים. הם צועדים לצלילי תזמורת צבאית, שמלווה אותם ומבצעים תרגילי סדר מופתיים, ברחבה לרגלי בית הפרלמנט. לאחר מכן, אפשר לבלות כמה שעות על גבי קומת הגג הפתוחה של האוטובוס האדום של City Sightseeing, המסייר במעגלים סביב המקומות האטרקטיביים של העיר, תוך הסבר קצר וברור (18 € לאדם). כמובן שלא ממש חייבים להישאר לאורך כל מסלול הנסיעה. משם, ניתן לרדת בתחנה אטרקטיבית כגון תחנת האקרופוליס ולאחר טיפוס לגבעה (דמי הכניסה - 12 € לאדם), נכנסים בפרופילאה ומגיעים אל המקום המרשים ביותר באתונה - האקרופוליס. יורדים אל מוזיאון האקרופוליס המרשים (1 € - דמי כניסה) ומשם אל הפלאקה הצבעונית והתוססת, על מגוון חנויותיה, צליליה, מסעדותיה וההמונים הגודשים את רחובותיה הצרים. זהו בהחלט שינוי מרענן ומעבר חד מהעיר המושבתת בשל מנוחת יום א'. כך ממשיכים לשוטט עד לכיכר אומוניה, שם אפשרי לחזור ולעלות שוב על אוטובוס התיור ואיתו להמשיך לאיזור המונאסטיראקי ות'יסיו. בדרך, עוצרים בבית קפה וניהנים ממנות ראשונות מעולות, מסופלאקי ומקבב יווני טעים. הופעות הרחוב מתקיימות על רקע החנויות המקסימות של אתונה, אשר מראה שליוון יש המון מה להציע ושכדאי גם לשוב למחוזותיה בקרוב.

לחוויות מן המסלול המומלץ - בכתבתו של צביקה, שטייל באזור »