3 ימים בכרתים: מסלול יפהפה במערב האי

רוצים לראות את מה שיש לכרתים להציע מעבר לבטן-גב? הנה מסלול מעגלי בין ערים יפות, חופים מזמינים, טבע נפלא והיסטוריה מרתקת. מהרקליון אל חאניה ודרומה אל שרשרת ההרים לפקה אורי. יאסו!
גיל חן - מערכת אתר למטייל
תמונה ראשית עבור: 3 ימים בכרתים: מסלול יפהפה במערב האי
© אינה מנשה

עדכון סטטוס קורונה נכון ל-01/03/2021

• הוארך הבידוד לנכנסים ליוון מישראל ל-7 ימים.
  • יש להגיע למדינה עם בדיקת קורונה שלילית התקפה ל-72 שעות לפחות.
  • חובה לעטות מסכות.
  • המסעדות פתוחות למשלוחים בלבד והברים סגורים.
  • כל העסקים הלא חיוניים סגורים.
  • הקניונים נפתחו, אך פועלים תחת הגבלות.
  • ישנו עוצר לילי בין השעות 21:00-05:00 ובאיזורים מסויימים העוצר מתחיל כבר מהשעה 18:00.
  • כל החוזרים מחו״ל צריכים להציג בכניסה לארץ בדיקת קורונה שלילית מה-72 שעות האחרונות ולעשות בדיקה נוספת עם חזרתם ארצה (תקף גם למחוסנים).
  • עבור אזרחי ישראל, ישנה חובת בידוד של 14 יום בשובם לארץ או 10 ימים בכפוף לשתי בדיקות שליליות. מחוסנים אינם צריכים בידוד.
לוגו וירוס קורונה

לא כל כך משנה אם בחרתם להגיע לכרתים במסגרת נופשון, או לטיול מעגלי, החלק המערבי של כרתים ובעיקר העיר חאניה, הוא מקום שפשוט אסור להפסיד. מסלול זה פונה למי שמוכן לגוון את מקומות הלינה שלו נוסף על מלונות בכרתים ובתמורה מבטיח לחשוף בפניו יותר מכרתים האמיתית והנפלאה, הפחות מוכרת למטייל הרגיל.

המסלול הינו מסלול מעגלי, ותחילתו בהרקליון מסיבות טכניות בלבד. ניתן, באותה קלות ובשינויים קלים בלבד, גם להתחילו מרתימנו, או חאניה. כך או כך, האתרים של הרקליון עצמה, והאתר המינואי הידוע קונוסוס (Knossos), אינם חלק מהמסלול, ומומלץ מאד לבקר בהם בנפרד. כדאי להצטייד: כרתים - מפה. כדי להאריך את המסלול לטיול של שבוע, ניתן בקלות לשלבו עם מסלול טיול במזרח כרתים.

יום ראשון - מהרקליון לחאניה

הרקליון - אנויה - מרגריטס - מוני ארקדיו - רתימנו - חאניה. סה"כ: כ-150 ק"מ.

יום זה מתחיל ביציאה מהכרך הגדול, בירת כרתים, הרקליון (Heraklion), אל הטבע והכפרים הקטנים. התחנה הראשונה היא הכפר אנויה (Anogia), השוכנת 37 ק"מ דרומית מערבית להרקליון. ברוכים הבאים לכרתים האמיתית! סיור רגלי בכפר המסורתי הזה יפגיש אתכם עם הבתים הלבנים, הפרחים השולטים בצבעוניות והגברים המאכלסים את הכיכרות והטברנות. את הנשים סביר שלא תפגשו, אלא אם תכנסו לאחד מבתי הסטודיו הרבים המוכרים אריגים נפלאים.

מכאן נמשיך עוד כ-35 ק"מ מזרחה, אל הכפר מרגריטס (Margarites). הדרך חוצה כפרים רבים, שבחלקם יהיה קשה שלא לעצור, אבל עד מהרה תגיעו אל הכפר Pigouniana, בו תפנו ימינה אל הכביש המקשר על העיירה Perama. הכפר הראשון שתפגשו יהיה מרגריטס עצמה, הידועה גם כבירת הקדרות של כרתים. ואכן, כמעט מכל חלון ניתן לראות היצע נפלא של כלים - והרי לכם הזדמנות מצוינת לקנות כמה מזכרות הביתה. אנחנו ממליצים לנסות ולהתרחק קצת מהכניסה לכפר, בו הכלים נוטים להיות מעט יותר תיירותיים, ולתור אחר כלים אותנטיים שוודאי תצודו בעיניכם.

מכאן נחזור דרומה אל הכביש המרכזי ממנו באנו ונמשיך מזרחה בנוף הקסום של עצי פרי וחורש. שישה ק"מ הלאה ניתן לראות את העיירה העתיקה אלפתרנה (Eleftherna), שאם תרצו תוכלו לסייר בה בין עתיקות, שייקחו אתכם בשביל החיים באזור בתקופה הרומית ובתקופות מאוחרות יותר. פניה שמאלה בצומת הבאה, כארבעה ק"מ מזרחה, תאפשר לכם לפנות דרומה אל המנזר מוני ארקאדיו (Moni Arkadiou) היפהפה (כשישה ק"מ דרומה), עם הכנסייה הווניציאנית, הבנויה בסגנון הבארוק, שעומדת עד היום כסממן ההתנגדות של אנשי כרתים לכיבוש התורכי. כל כביש שתבחרו מכאן יוביל אתכם אל רתימנו (Rethymno), עיר המחוז הגדולה, כ-25 ק"מ מכאן. העיר נחמדה ביותר, בעיקר הודות לנמל הווניציאני הנפלא, ותוכלו לבחור לבלות כאן את הלילה, לטייל בה טיול קצר, או לדלג עליה ולהמשיך הלאה אל חאניה (Chania). בכל אופן שימו לב בדרך למפרץ הנפלא שמימינכם, בו חופים מבודדים שפשוט ממתינים לכף רגלכם.

יום שני - מחאניה לפלאקיאס

חאניה - הרי לפקה אורי - ערוץ אימברוס - פלאקיאס. סה"כ: כ-110 ק"מ.

חאניה היא ללא ספק העיר היפה והרומנטית ביותר בכרתים, ולכן אני ממליצים לבלות בה לפחות מספר שעות, למרות שיהיו מי שישבעו שגם אחרי שלושה ימים יש בה עדיין אתרים מעניינים. המוזיאונים של חאניה, הרובע הווניציאני הקסום והשוק הנפלא - כולם שווים לפחות ביקור חטוף. המבקשים, יוכלו לצאת מהעיר גם אל ערוץ סאמריה (Samaria Gorge), טיול רגלי נפלא בערוץ הארוך ביותר באירופה. עם זאת, מאחר ובמסלול תלת יומי עסקינן, אנחנו נמליץ במקום להסתפק באחיו הקטן והנגיש יותר - ערוץ אימברוס (Imbros Gorge).

הנסיעה אל הצד הדרומי של האי לוקחת אותנו מצידם המזרחי של הרי לפקה אורי (Lepka Ori), שפירוש שמם הוא "ההרים הלבנים". יותר מחמישים פסגות צחיחות בנות יותר מ-2,000 מטר, התכנסו כדי לספק למבקרים כאן זווית חדשה ומרהיבה של כרתים, שהמסתפקים בביקור בחופי לא יפגשו. כדי להגיע לערוץ אימברוס נצא מחאניה מזרחה על הכביש המהיר, ובאזור הכפר vrisses (כ-30 ק"מ מחאניה) נפנה דרומה לעבר Hora Sfakion. כ-30 ק"מ דרומית לכביש המהיר נגיע אל הכפר אימברוס, ממנו מתחילה ההליכה בערוץ אימברוס, שהמעוניינים ללכת לאורכו מתבקשים לקחת בחשבון כחמש שעות. את הלילה נבלה בעיירת החוף פלאקיאס (Plakias), עם החופים הנפלאים ושלל בתי הקפה והמסעדות.

מסלול חלופי
 אם במקום טיול רגלי מה שאתם מחפשים ביום הזה אלו דווקא החופים והמנוחה, הסירו דאגה מלבכם - גם מאלו יש למערב כרתים ובשפע. את החופים הטובים ביותר תמצאו בחלקו המערבי ביותר של האי. החוף הקרוב והנגיש ביותר הוא חוף פלסרנה (Falasarna) הנפלא, אך יש לכם זמן עדיף להרחיק עד לחוף אלאפוניסי (Elafonisi) עוצר הנשימה, שמלבד מי הטורקיז המהפנטים שלו גם יאפשר לכם נסיעה מקסימה בין כפרי ההרים של האזור. אך ללא ספק, החוף המיוחד ביותר של האיזור, ואולי של כרתים כולה (אם כי ההגעה אליו מתאימה בעיקר למיטיבי לכת), הוא חוף באלוס (Balos) - שילוב מרהיב של לגונה רדודה המוקפת באיי ובים היוצרים מראה שלא מהעולם הזה. את הלילה תוכלו להעביר בעיירה החביבה קיסאמוס (Kissamos) או לחזור חזרה לחאניה.
למידע נוסף על החופים ועל ההגעה שלהם היכנסו לכתבת אטרקציות מרכזיות במחוז חאניה >>

יום שלישי - מפלאקיאס להרקליון

פלאקיאס - מוני פרבלי - מאטאלה - פסטוס - זארוס - קונוסוס - הרקליון. סה"כ כ- 175 ק"מ.

כ-16 ק"מ מזרחה לפלאקיאס יושב חוף פרבלי (Perveli), הנקרא גם חוף הדקלים, שהטבע סביבו יוצר תחושה של לגונה טרופית. בדרך, כ-2 ק"מ לפני פרבלי תוכלו למצוא גם את מנזר מוני פרבלי (Moni Perveli), שנודע בשל חשיבותו ההיסטורית במאבק מול התורכים, ובשל יופיו. גם המשך המסלול מזמן לנו חופים נפלאים: אנחנו ממשיכים עם הכביש הקטן המוביל ל- Agia Fotini, וממנו מתפתלים צפונה בין הגבעות והכפרים. בחיבור לכביש הראשי באזור (מספר 97), פונים מזרחה ונוסעים לכיוון (Agia Galini), וממשיכים דרך העיירה החביבה Timbaki. בקצה העיירה תמצאו את הכביש הפונה דרומה, אל עבר מאטאלה (Matala). החוף בעיירה זו נחשב מהיפים בכרתים, ויחודו במערות הקבורה הקיימות בו, מזכרת מהרומאים בני המאה הראשונה לספירה. צפונית לו, חוף מוכר פחות, אבל נפלא כשלעצמו, הוא החוף Kalamaki.

רעננים מהים, אנחנו יכולים להתחיל במסע צפונה, בו התחנה הראשונה היא האתר המינואי פסטוס (Phaistos), שמעבר לנוף הנפלא הנשקף ממנו, הוא גם האתר השני בגודלו בכרתים, גם אם אינו מרשים כמו אחיו הגדול, קונוסוס. בהתאם לזמן העומד לרשותכם, ניתן כעת להמשיך לטפס צפונה אל איזור הכפר זארוס (Zaros) באחד ממספר כבישים קטנים - כל כביש והכפרים שלו, כל כביש והמנזרים שהוא מחביא, כל כביש וזווית הנוף הייחודית לו. גם הסמטאות של זארוס עצמו שוות ביקור, לטעימה מכרתים האמיתית.

עדכון סטטוס קורונה נכון ל-01/03/2021

• הוארך הבידוד לנכנסים ליוון מישראל ל-7 ימים.
  • יש להגיע למדינה עם בדיקת קורונה שלילית התקפה ל-72 שעות לפחות.
  • חובה לעטות מסכות.
  • המסעדות פתוחות למשלוחים בלבד והברים סגורים.
  • כל העסקים הלא חיוניים סגורים.
  • הקניונים נפתחו, אך פועלים תחת הגבלות.