חצי שעה מברלין: ברנדנבורג - החיים בתוך שמורת טבע

מתחשק לכם להוציא את האף קצת מברלין? גלו את האזור שמסתתר ממש מחוץ לעיר, בו ג'ונגל של שמורות טבע מדהימות, יערות, נופים נהדרים של אגמים כחולים וגם: היכן תראו כבשים שחורות ומה הקשר לאנגלה מרקל?
יעל כפיר מערכת אתר למטייל
תמונה ראשית עבור: חצי שעה מברלין: ברנדנבורג - החיים בתוך שמורת טבע
צילום: יעל כפיר

מעולם לא תיארתי לעצמי שבמרחק כה קטן מהעיר הסוערת ברלין, יחכו לי מרחבים עצומים ויפים כל כך. נחתתי בשדה התעופה שונפלד ולאחר כחצי שעת נסיעה בלבד הנוף החל להשתנות. בצדי הדרך החלו מכסים את האופק שדות מוריקים של חיטה ותירס, יערות פרא ושדרות של עצים גבוהים, שקישטו את שני צדי הכביש – זה היה הסימן שהגענו למדינת ברנדנבורג (Brandenburg).

חבל הארץ הזה, שהוא החמישי בגודלו בגרמניה מבין 16 מדינות (חבלי ארץ), מיושב בדלילות, כך שיש בו בעיקר שטחי נוף נרחבים, שמורות טבע ופארקים לאומיים, ולצידם גם הרבה עיירות קטנות ושלוות. ויש דבר אחד שלא תסבלו ממנו כאן בכלל – צפיפות. ככה זה כשמדובר במדינה שמכילה רק כרבע מכמות האוכלוסייה בישראל, אך גדולה ממנה פי שניים! בירת החבל היא העיר פוטסדאם, שנחשבת לעיר ידידותית ונעימה, אך סיפורנו מתמקד דווקא במקומות הירוקים והרגועים יותר של החבל.

הג'ונגל הגרמני נחשף

אנו נעים בכבישים הצרים שמתפתלים בין שטחים עצומים ורחבים, המוקפים בעיקר בגווני ירוק. מדי פעם מבצבץ כתם כחול מתוך הצמחייה המגוונת, ואז מתגלה לעינינו אגם רגוע ויפהפה. בעיירות הקטנות והשקטות שאנו חולפים על פניהן, נראה שלאנשים יש באמת זמן לטפח את הגינה ואת הבתים שלהם; צמחים מטפסים מכסים את הקירות הלבנים, בחצר מסודרות אדניות פורחות לצד ערוגות של ירקות ופרחים, ויש שמניחים גמדי גינה, שבשבות רוח צבעוניות או פסלונים שונים לקישוט.

אנחנו בדרכנו לעיירה הקטנה לינדאו (Lindow), הידועה בכינויה “עיר שלושת האגמים”. לצד אחד מהם, אגם Wutzsee הרגוע, אנו זוכים לפסק זמן קסום במיוחד.

ואכן, כעבור פחות משעה נסיעה מברלין, אנחנו מגיעים לאגם Wutzsee ומגלים סביבו צמחיה סבוכה, ממש כאילו היינו עכשיו באמזונס. זהו חצי אי המהווה חלק משמורת הטבע Stechlin-Ruppin. לצד האגם יושב פנסיון Klosterblick, שמתפקד גם כמסעדה מצויינת עם חלונות גדולים הצופים אל הנוף. המסעדה מתמחה במאכלים עם אספרגוס, ירק שמגדלים כאן בסביבה בהמוניו, ויש בה גם מספר חדרי אירוח להשכרה, למי שמעוניין להישאר ללילה. לצד האגם נחות סירות פדלים ומשוטים, שאיתן תוכלו לצאת לסיבוב כיפי. לא תמצאו כאן סירות מנוע רעשניות, מפאת האיסור להפריע לשלוות הטבע. אתר אינטרנט: Hotel/Klosterblick.htm

שם המסעדה מרמז על חורבות המנזר העתיק שנמצא פה – Monastery Lindow. מתחם שבו שרידי מנזר ישן, שנבנה לראשונה בשנת 1230 ולאחר שלל מלחמות ותהפוכות, נותרו ממנו קירות אבן עתיקים בגווני אדום ושחור. בקרבת המנזר, בתוך קרקע ירוקה ופראית, ניתן לראות את בית הקברות העתיק, שממנו מציצות מצבות שונות, חלקן נוטות על צידן כסימן היכר של הזמן. מומלץ לטייל בין שבילי המתחם, להביט בצמחים שמשתרגים בין קירות המנזר, וללכת לאורך האגם הרגוע, שמסתתר בתוך הצמחייה. בין העצים אנו מבחינים בעץ דובדבנים נדיב שמאפשר לנו עצירת התרעננות מתוקה. אני הייתי נשארת כאן עוד מספר שעות ומטיילת באזור ובכפר הנחמד, אלמלא היינו צריכים להמשיך הלאה. אתר עם מידע נוסף: www.klosterland.de/Monastery/Lindow

בשנים האחרונות נעשתה במחוז עבודת פיתוח רצינית לסלילת שבילי אופניים והליכה, סביב כל אחד מ-20 האגמים, מה שמאפשר טיולים שונים לא רק ברכב. ניתן ללון פה במלונות וצימרים שונים או אפילו ממש על המים, בסירות ויאכטות להשכרה. יש כאן הרבה תיירים ורוכבי אופניים, אך האנגלית אינה שגורה בכל מקום. הישראלים טרם גילו את האוצר הזה, כך שהוא נותר די בתולי עבורנו והתחושה היא שאפשר ליהנות מכל הטבע העשיר הזה לגמרי לבד!

היכנסו לאתר לשכת התיירות הגרמנית וקראו עוד על ברנדנבורג >>

ברווזים מתחרים עם רפסודה

מכאן אנו ממשיכים לנהר Uckermark, ללמוד על המסורת הארוכה של שייט הרפסודות הנהוגה כאן. לשם כך אנו מתמקמים בעיירה לישן (Lychen), שנמצאת בלבו של אזור מיוער. לישן מוקפת בשבעה אגמים תכולים והשקט שבה לגמרי ממכר. גם כאן יש שלל שבילי אופניים, אך גאוותה של העיירה היא במסורת השייט ברפסודות עץ גדולות, ששטות באיטיות ובדממה באגם. אנחנו עורכים שייט קצר, מוקפים בנופים יפים, עצים ושיחים ירוקים. בגדה ממול אנו מבחינים בשכונת מגורים עם בתים כפריים יפהפיים ממש על המים. לכל בית יש חניה לסירה, גינה מטופחת ופינות ישיבה מעוררות קנאה מול האגם. שני דייגים מנסים את מזלם בתפיסת דגים של אחר הצהריים ומשפחת ברווזים מנסה להתחרות בנו והאמת שגם די מצליחה…

קרני השמש מציירות על המים ויוצרות השתקפות של העננים מלמעלה על מי האגם וזה כל כך יפה ומרגיע, ולמרות שדי מאוחר, אנחנו שטים בנינוחות ופשוט מתמסרים לטבע. השמש שוקעת כאן בין תשע וחצי לעשר בערב בעונה זו, והימים הארוכים רק חושפים אותנו ליותר ויותר מראות חדשים ומרתקים. אם גם אתם רוצים להתנסות בחוויה, שכירת סירה ומשיט לשעה, למינימום עשרה אנשים, עולה 5 אירו לילד ו-8 אירו למבוגר. כאן תוכלו לקרוא עוד (בגרמנית): treibholz.com

התלמידה אנגלה מרקל

אנו נפרדים מהעיירה היפה וממשיכים למקום הלינה שלנו הלילה, שממוקם ליד העיר טמפלין (Templin), עיר קטנה וחביבה עם גאווה גדולה. כאן גדלה אנגלה מרקל, קנצלרית גרמניה, שהתחנכה בעיר מגיל 3 עד גיל 16. ההצלחה שלה כיום מהווה השראה וחזון לנשים רבות שגדלו בגרמניה המזרחית ובטמפלין בפרט. לפני איחוד גרמניה נחשב האזור כולו לטריטוריה מזרח גרמנית וההשפעות לכך נראות בו עד היום, בייחוד בנופים הכפריים והשטחים הנרחבים שבהם נתקלתי. אבל לא רק. גם חוסר השליטה באנגלית, ההתבססות על חקלאות כפרנסה והפשטות של האנשים כאן, היא חלק מהמאפיינים של המקום.

מחוץ לעיר ממשיך לשלוט בנוף האופק הירקרק, ובתוכה מומלץ לטייל באזור העתיק ובין המבנים שנשתמרו מתקופת ימי הביניים. ניתן לראות את החומה עם הלבנים האדומות ושלושת שערי העיר שנותרו על כנם, את כיכר השוק, את הכנסייה היפה ועוד אטרקציה מיוחדת – מסילת רכבת שנמתחת על פני 30 קילומטרים וניתן לנסוע בה על עגלת אופניים עתיקה.

אנחנו לנים במלון Fahrkrug, הממוקם מעט מחוץ לעיר, ממש על גדות אגם יפהפה ורגוע. המרפסת שלי פונה ממש אל האגם ואני מנצלת כל רגע עד שמחשיך כדי ליהנות מהנוף, מהשקט ומהברווזים החביבים. במלון גם מסעדה טובה עם מגוון רחב של מאכלים מקומיים, דגים ובשרים. ארוחה ממוצעת, הכוללת מנה עיקרית בשרית ושתיה, עולה כ-20 אירו לאדם. הלינה במלון עולה 110 אירו לזוג ללילה, כולל ארוחת בוקר עשירה וטובה בעונה ו-90 אירו מחוץ לעונה (אוקטובר עד אפריל).

המלון עצמו מעט מיושן וניחן בעיצוב פשוט ואווירה מנומנמת, אבל היתרון הוא הנופים הנהדרים שנמצאים ממש בקרבת יד. אפשר לטבול באגם, לשבת וליהנות מהנוף והשקט או לצאת לטיולים רגליים בסביבה. אתר אינטרנט: Hotel Fahrkrug Templin.

הכבשה השחורה בצד הדרך

אנו יוצאים שוב לדרך שלאורכה יערות ירוקים בצבעים מתחלפים. לרגע אחד גזעי העצים ערומים ובגוון אדמדם ולרגע אחר אנו חולפים על פני יער פרוע ועבות. מהצד השני של הדרך נפרשים שדות רחבים שבהם מטיילים סוסים ופרות ואני מבחינה פתאום בכבשים שחורות ובטוחה שדמיינתי. המדריך מאשש את אבחנתי ומספר שקיים כאן זן ייחודי של כבשים שחורות והן נחשבות למאוד נדירות. איך תזהו אותן? הן פשוט נראות ככבשים, אך בצבעים כהים מאוד ולכן גם בולטות על רקע הירוק.

את פיתולי הכביש תוחמות שורות של עצים גבוהים ולצדן שבילי אופניים. העצים מגוננים על רוכבי האופניים, אך דווקא עבור נהגי הרכב הצעירים, התוצאה היא הפוכה. המדריך שלנו סיפר כי הנהגים הצעירים וחסרי הניסיון, מתנגשים מדי פעם בעצים בלילה, בעיה שמעסיקה לא מעט את הרשויות המקומיות...

בהמשך אנו חוצים שדות של לוונדר בדרכנו לביקור בכפר קטן וקסום בשם הימלפורט (Himmelpfort), שעשה לו את שמו בעיקר בזכות סניף הדואר של סנטה קלאוס. הנסיעה אורכת כשעה ואנו נכנסים למתחם נעים ויפה. ממול אנו רואים את אגם Havel הכחול ומסביב יושבים אנשים בבית הקפה ונהנים מארוחת בוקר ושלל מאפים ביתיים. האזור כאן קסום במיוחד, יש גן שעשועים, מדשאה גדולה, כנסייה עתיקה ואופניים להשכרה. אך גולת הכותרת כמובן, היא האגם היפהפה שבו הייתי שמחה להעביר כמה שעות על הדשא או לשוט על סירה, אבל אני מסתפקת באיסוף אצטרובלים קטנטנים שנשרו מהעץ, מסוג שעדיין מעולם לא ראיתי.

האגדה מספרת שלפני הרבה מאוד שנים הגיעו בטעות ללשכת הדואר המקומית מכתבים שמוענו לסנטה קלאוס. הדוורית לא רצתה לאכזב את הילדים שכתבו והשקיעו, והשיבה להם בשמו. בשנה שלאחר מכן, הגיעו לסניף כבר 300 מכתבים ובהמשך כמות המכתבים הלכה וגדלה מדי שנה. בסופו של דבר הושק הסניף הרשמי של סנטה, שנפתח בכל שנה בחודש נובמבר בנוסף לעוד שישה סניפים כאלו ברחבי גרמניה. כיום מתקבלים בו כ-300,000 מכתבים של ילדים מכל העולם ולכולם נשלח מכתב תשובה החתום בידי סנטה.

בין המתקנים האחרים במתחם, ניתן לבקר בבית הקטן המוקדש לסנטה קלאוס ובו מיטה, ארון ועוד מגוון חפצים, כולל הפיג'מה שלו וגם סיר לילה... יש כאן מסעדה ופנסיון עם חדרים פשוטים להשכרה (30 אירו לאדם כולל ארוחת בוקר). בתפריט תמצאו מאפים ומאכלים שנעשים כאן תוצרת בית ומנהלי המקום חביבים במיוחד. אתר אינטרנט: www.weihnachtsmann-in-himmelpfort.de

יותר אגמים מאנשים

אנו ממשיכים לאגם ווברלינזי (Werbellinsee), שנמצא לצד שמורת הטבע הביוספרית Schorfheide Chorin, שנוצרה לאחר עידן הקרח האחרון ועוצבה בהתאם לשינויים אלו. זוהי אחת השמורות המוגנות ביותר בגרמניה והיא מוכרת על ידי ארגון אונסק”ו. השמורה נחשבת לביוספרית, כיוון שהיא נמצאת ממש בסמוך לאוכלוסיה מקומית שניזונה מהמשאבים הטבעיים שבה, אך מחוייבת שלא לעשות פעולות הפוגעות בטבע.

ניתן ללון ממש בפתח השמורה ולצאת למסלולי טיול רגליים, באופניים או לצאת לשייט קיאקים. ניתן להתייעץ עם משרד התיירות, הממוקם בכניסה לשמורה. השטח העצום של 1,300 קילומטרים שבו משתרעת השמורה, מתאפיין בנוף תרבותי של כפרים קטנים, מונומנטים עתיקים, למעלה מ-300 אגמים, בריכות טבעיות, עצי אורן ואלון עתיקים בני למעלה מ-400 שנה וגם אזורי מרעה שונים ושלל בעלי חיים מוגנים. הפסקול היחיד שתשמעו בתוך היער הוא של ציוצי הציפורים הרבים והמגוונים, שיתנו לכם תחושה של קונצרט עשיר בצלילים.

עבור חלק מהטיולים מומלץ לקחת מדריך, אך לטיולים הבסיסיים ניתן לצאת עצמאית ולצעוד בהתאם לסימונים על העצים. כל צבע מראה מסלול אחר ויש לעקוב אחרי הצבעים. אתר השמורה: www.schorfheide-chorin.de

בכניסה לפארק יש מגדל תצפית ישן ויפה בשם Eichhorst Askanier, שממוקם בראש גבעת המצודה וניתן לטפס במדרגות הסיבוביות למעלה בתיאום מראש ולצפות בנוף הפנורמי מסביב. הפארק מכיל אלפי קילומטרים של יער פראי וציוצי ציפורים. והוא אף שימש כאתר הצילומים לסרט הגרמני המחודש “רפונזל”, שיצא ב-2009.

אם תרצו לאכול ארוחה טובה, מומלץ לעצור ב-Cafe Wildau, שמספק נוף יפהפה, אווירה רגועה ואף חדרי אירוח נעימים למעוניינים. המלון המקסים נמצא ממש לצד אגם כחול ויפה, שלמרגלותיו מתפרשתהמסעדה. מחיר ממוצע עולה כ-110 אירו ללילה לזוג כולל ארוחת בוקר. אתר המלון: Cafe Wildau Hotel

על הכביש אנו מזהים פתחים מוזרים, שמתגלים כמעברים שנבנו במיוחד לבטיחותן של קרפדות! כדי שלא ידרסו חס וחלילה. הטבע הסוחף של ברנדנבורג מוגן ושמור על ידי הרשויות והאוכלוסייה. יש כאן ניקיון תהומי והכל מסודר ומטופח. אנו עוצרים באמצע הדרך ומגלים בשולי היער שיחי אוכמניות לצד פטל ותותי בר טעימים. המדריך מספר לנו שאת כריתת העצים ביער עושים בצורה מכוונת שנועדה לדילול ולשמירה על היער הקיים.

14 שמורות טבע בפארק אחד

המשכנו לכיוון העיירה ונדליץ (Wandlitz) למוזיאון Barnim Panorama. זהו מוזיאון פתוח שמתחבר לחלק משמורת הטבע Barnim, ונקודת מוצא אידיאלית לביקור בפארק הטבע, שמורכב מ-14 שמורות טבע שונות, שמתפרשות על פני 750 קילומטר.

במוזיאון שישה חדרי תצוגה יפהפיים, שמציגים את הטבע והחי באזור, ביניהם חדר שמציג טרקטורים עתיקים (ויש גם אחד שלילדים מותר לטפס עליו), חלל עם כלי עבודה חקלאיים מתקופות שונות ואולם קולנוע שמקרין סרט קצר ויפהפה. הסרט מראה את הטבע מבראשיתו ועד היום, במקביל לשינוי בעונות השנה. בקומה העליונה ניתן לראות תצוגות מחיי הכפר והקשר לטבע ולחקלאות, כולל דגם מגניב עם חלונות שפותח הצצה לסוגי הציפורים השונות, ומשמיע את שירתן. בחוץ תמצאו פארק אתגרי לילדים עם מבוכים בטבע, בית עץ ענק ועוד אטרקציות מעניינות.

במהלך השנה מתקיימים כאן אירועים שונים כמו מופעי מוזיקה וחג הקציר, שמתקיים בחודש מאי. הכניסה למוזיאון עולה 6 אירו למבוגר ו-2.5 אירו לילד, אך כרגע רוב הטקסטים שם הם בגרמנית, כך שמומלץ לקחת הדרכה באנגלית, ואם אתם עם ילדים, הם מאוד יהנו מפארק האטרקציות מחוץ למוזיאון.

שמורת Barnim עצמה נמצאת בקרבת ברלין וחלקים ממנה מסתיימים ממש בסמוך לעיר. למעלה ממחצית ממנה, היא למעשה, יערות טבעיים של עצי אשור, אורן ואלון, שביניהם זורמים נחלים ואגמים. זהו גם אזור המחייה של בעלי חיים שונים, זוחלים, ציפורים, ובעלי חיים בסכנת הכחדה. השמורה מאכלסת גם טירות גרמניות, כפרים טיפוסיים ועיירות מימי הביניים. הכניסה לשמורה אינה כרוכה בתשלום וניתן לטייל בה במספר מסלולים באורכים שונים, כולם עוברים בתוך היער ומסתיימים באגם. אתר אינטרנט: www.barnim-panorama.de

ויש סרטון קצרצר שיעשה לכם חשק:

מגדלי הרעב

בקרבת השמורה נמצאת העיר ברנאו (Bernau), שנמצאת במרחק של 10 קילומטרים מצפון מזרח לברלין ולכן נקראת גם ברנאו ליד ברלין. מדובר בעיר חביבה ויפה מתקופת ימי הביניים, בה ניתן לראות את החומה העתיקה מהמאה ה-14, שנותרה כמעט בשלמותה עד היום. מסביב לעיר תמצאו הרבה מסלולי טיול ואופניים, אגמים וטבע.

שני המגדלים המרשימים, המקדמים את פני האורחים המגיעים לביקור, נותנים תחושה אפופה במסתורין ואם תיכנסו לתוך מוזיאון שער העיר, תגלו שם מספר מוצגים עתיקים מתקופת האבירים, כמו אוסף כלי נשק עתיקים, שריונים וקסדות עתיקות. המגדל השני מכונה “מגדל הרעב” כיוון ששימש כבית כלא-צינוק מתחת לאדמה, שבו החזיקו אסירים מורעבים עד לגזר דינם. זהו אחד משלושת השערים ההיסטוריים של העיר שהיו חלק מהחומה. מומלץ לטפס עד לגג המגדל ולצפות במלמעלה נופים מסביב. בחודש יוני בכל שנה, חוזרת העיר לאחור וחוגגת את הפסטיבל השנתי, עם שלל תלבושות מהתקופה ההיא, ריקודים ותהלוכות.

בנוסף לשערי העיר המפורסמים, בולטת מעל קו הרקיע של העיר כנסיית מריאן הקדושה מהתקופה הגותית המאוחרת ויש כאן שכונה עם מספר מבנים מעניינים מאוד בסגנון באוהאוס, שכדאי לבקר בה. כמובן שלא כדאי לפספס את סצנת הבירה המקומית העתיקה, שידועה באחוז אלכוהול גבוה וטעם עשיר. למידע נוסף על ביקור בברנאו >>

לפני שנתיים החל להיבנות מסלול רכבת חדש שיאפשר להגיע לכאן תוך פחות משעה מברלין. ואם אתם רוצים לחקור את האזור, מומלץ כמובן לשכור רכב. זהו יעד מומלץ בעיני עבור כל מי שמעוניין לשלב טיול יחד עם העיר הגדולה, בייחוד בשל קרבתו הגדולה של האזור לברלין. ומי שביקר כבר בעיר ומעוניין לחקור מקומות חדשים, זה בהחלט חבל יפהפה, שאינו עמוס בתיירים וכל פינות החמד בו בתוליות ונעימות. כמובן שניתן לערוך טיול יומי לאזור, אך מומלץ להקדיש לפחות לילה כדי ליהנות מהחיים בתוך הטבע העצמתי.