צרפת - שבוע וחצי בחבל פרובנס

פרובנס שבצרפת היא יעד נפלא לחובבי החיים הטובים. מי שיגיע לשם, יוכל ליהנות מפיקניקים בטבע עם צידה מהשווקים המקומיים, מנסיעה בכבישים מתפתלים, שעוברים במקביל לקו המים, מביקור בעיירות קסומות מימי הביניים ומלינה במלונות מפנקים.
ויקי נקר
תמונה ראשית עבור: צרפת - שבוע וחצי בחבל פרובנס
Depositphotos/Photogearch ©

לפני הנסיעה

בתחילת אוקטובר יצאנו לטיול קסום בפרובנס, שני זוגות, למשך 11 ימים, במזג אוויר נפלא. עשינו מסלול מעגלי -; נחיתה והמראה מניס (Nice), דבר שהוזיל את עלות הכרטיס ב-200 דולר לכרטיס, לעומת נסיעה דרך מרסיי. לצורך הכנת הטיול, נעזרנו בספרי פספורט, "תענוגות של פרובנס", וה"עולם" של לונלי פלאנט, באתרים ישראלים, דוגמת "למטייל" ובאתרי אינטרנט מקומיים של פרובנס. הטיול חולק לפי ימים. לכל יום הייתה שקית בה רוכזו המסלול, אפיונים מיוחדים, פיקנטריה והמלצות על אוכל (התחשבנו בימי השוק בכל עיירה). חלק גדול מהחומר צולם, כך שניתן להחליט מה להחזיר ומה לזרוק. במהלך הנסיעה הקראנו חומר רקע על המקומות. ככלל, השילוט בפרובנס נפלא וקל לנווט באמצעותו. מפת הטיול, מישלן מספר 245 (1/200,000), הייתה נהדרת, מה שלא ניתן להגיד על ה-גי` פי אס, אליו יש להתייחס בערבון מוגבל. רוב הזמן לא היה קשר לוויני ולא אחת הוא שלח אותנו באמצע הלילה לכל מיני יישובים נידחים, שאלמלא המפה לא היינו יודעים איך להיחלץ מהם. הבאנו מהבית תרמוס למים חמים וצידניות מתקפלות, שהתמלאו להפליא בביקורים בשווקים, וערכנו פיקניקים נפלאים בטבע.

יום ראשון - ביקור באתריה של ניס

נחתנו בניס וביקרנו במוזיאונים של שאגל ומאטיס וברובע סימייז. לא לוותר על הגן היפה שבמנזר סימייז, המשקיף על ניס והים ועל בית הקברות בו טמון מאטיס (קבר צנוע, מפלס שני). טיילנו בעיר העתיקה, בטיילת ובטירה. בלילה ישנו במלון מומלץ: All Seasons Nice Vieux Port. המלון נושק לעיר העתיקה ונמצא ליד הנמל הישן. יש בו חניה, הוא נקי, בעל חדרים שעוצבו מחדש, צוות אדיב וארוחת בוקר מלאה. מחיר לזוג - 100 יורו. מומלץ.

יום שני - ביקור במונאקו ונסיעה במקביל לים

טיול חוזר דרך העיר העתיקה היפה אל השוק שבקור סאליה. זהו שוק קטן, תיירותי ויקר, שניתן לפסוח עליו במידה ומתכוונים לבקר בשווקים נוספים בדרך. שווה להצטייד בדברים זולים יותר בסופר שבכיכר גרימאלדי. נסענו לכיוון מנטון (Menton). נוסעים בין הקורנישים (כבישים, המקבילים לים), פעם על הנמוך, בצמוד למים ופעם על האמצעי. הנופים הנשקפים מהכביש האמצעי נפלאים. עצרנו לתצפיות על- Cap Ferrat ו- Villerfranche-Sur-Mer. ירדנו למנטון ומשם המשכנו לכפר כפר קטנטן ויפהפה, ששמו אזה (Eze). סיירנו ברכב במונאקו ומונטה קארלו ומשם עלינו לרוקברון (Roquebrune). נסענו לפי השילוט אל המצודה. הכניסה אל המצודה היא בתשלום וממנה נפרש נוף מדהים של הכפר העתיק והאזור, כולל מנטון והים.

עשינו טיול קטן בכפר ומשם המשכנו על כביש D2566 היפה לעיירה סוספל (Sospel), בה עשינו סיור רגלי. התאכסנו ב- Hotel Auberge Provencale, המשתייך לרשת Logis de France. המלון, עם מרפסת רחבה ויפה, משקיף על העמק ועל סוספל, שנפרשת על מורדות ההר. לינה וארוחת בוקר קונטיננטלית בחדר אוכל מרווח ויפה עלו 94 יורו. במלון אין מעלית. חבל שערכנו פיקניק בדרך, נראה לי שכדאי היה להתאפק ולאכול במלון.

יום שלישי - סוספל וביקור בכפרים תלויים

יצאנו לטיול בוקר בסוספל. משם נסענו מערבה על D2204 לכיוון אסקרן (Escarne), ומשם, במחצית הדרך פנינו ל-D2566 לכיוון לוצרן (Lucerane). הנסיעה בהרים, בדרכים הצרות, כשהסתיו משנה את צבעי העצים, נפלאה. משם הגענו לעוד כפר תלוי - קואראז (Coaraze). חלפנו על פני קונט (Conte), לא ויתרנו וסטינו מעט מהדרך כדי לראות את פיון (Peille -Peillon). המראה מהכביש מדהים, כמו קן נשרים, אך הטיול בתוך הכפרים החה קצת מאכזב. שני הכפרים משוחזרים יותר מדי. יחד עם זאת, טוב שלא החמצנו אותם. חשוב להצטייד באוכל לדרך מבעוד מועד, מכיוון שבחלק מהכפרים נדמה היה כאילו הם נטושים. משם עשינו את דרכנו מערבה על הכביש הראשי, דרך וונס (Vence) לטורט סור לופ (Tourette Sur Loup), עיר מתוקה מימי הביניים. ישנו במקום מקסים, המנוהל על ידי זוג גברים. המחיר - 77 אירו, כולל ארוחת בוקר דשנה. המקום הינו פנינה - מוריק, מטופח, עם בריכת שחיה, סאונה ומגרש טניס. מומלץ בחום. העיירה חמודה, יש בה חנויות, סדנאות של אומנים והרבה מסעדות נחמדות. אתר מקום הלינה: www.lemasdescigales.com. שימו לב: בימי שלישי המוזיאונים סגורים!

יום רביעי - שרידי גשר, פירות מסוכרים ובשמים

מטוּרט, שהינה בירת הסיגליות, נסענו צפונה לכיוון העיירה פונט דו לופ (Pont du Loup). צפינו בגשר, שהופצץ על ידי הגרמנים ונכנסנו לבית חרושת לפירות מסוכרים (Confiserie Florian). מומלץ. במקום צופים בתוכנית טלביזיה, המספרת על הגשר ועל התהליך המסורתי של סיכור הפירות. אחר כך נערך סיור במקום. מעניין. הצרפתים ידועים בשמרנותם ובסגידתם למסורת. גם פה ניכרת התכונה הזו - כל התהליך אינו ממוכן ונעשה באמצעות הידיים, ללא כל זירוז או חומרים משמרים. אגב, המפעל מעסיק גם אנשים מוגבלים וזוהי סיבה נוספת להיכנס לשם. חנות המפעל ססגונית ויקרה בטירוף, אבל את טעם התפוזים המסוכרים אנחנו זוכרים עד היום.

הדרך יפה ומתפתלת צפונה. עברנו דרך מפלים עד לגורדון (Gourdon). סוף סוף "כפר תלוי" הומה אדם. נכון, תיירותי, אבל יפהפה! לא להפסיד. משם הגענו לקראת הצהרים לגראס (Grass), למפעל לבושם פריגונאר. גם פה נערכים סיורים. דרך הכנת הבושם מעניינת, שוב מסורתית. משם נסענו בדרך נפוליאון לכיוון קסטלן (Castellane). שווה לעבור דרכה - הכנסיה ברום הצוק וערוץ הורדון, הקרוב כל כך. המשכנו למוסטייה סאן מארי (Moustiers-Sainte-Marie), עיירה מדהימה, לא לוותר! הדרך ממזרח למערב על שפת הערוץ של נהר ורדון יפהפיה. עצרנו לתצפית על האגם המלאכותי. לינה במלון Close des Iris, שוב מקום מתוק ומטופח עם ארוחת בוקר יפה. עלות לילה - 69 אירו + 9.5 אירו לאדם לארוחת בוקר טובה. אתר אינטרנט: www.closdesiris.fr.

יום חמישי ואילך - ערוץ הורדון ועיירות סמוכות

בעיירה מוסטייה מתקיים ביום שישי שוק איכרים ופועל בה מרכז קרמיקה. החנויות נפתחות לקראת עשר + בבוקר. יקר, אבל שווה להיכנס ולהציץ, ממש גלריות. גם שלטי החוצות עשויים מקרמיקה. הכל עדין ויפה. הצטיידנו במצרכים והתקשינו לעזוב את המקום. לקראת שעות הצהרים המוקדמות יצאנו להקיף את ערוץ הורדון, הפעם מצידו הדרומי. הנוף אחר, שונה משהו מהגדה השנייה, אבל נהדר! חלפנו על פני העיירה טריגאנס (Trigance) וראינו את המצודה מרחוק. הכפר קטן ונראה סגור. חזרנו למוסטייה ומשם ישר לריאֵז (Riez). חיפשנו את בית הדבורה (La Maison de L`abille), עליו המליצו ב-" תענוגות". אכזבה - חנות אחת גדולה. דבש ודבש לבנדר ניתן להשיג בכל מקום, גם בדוכנים על אם הדרך, אין טעם לטרוח עד לשם. משם המשכנו בדהירה לעיירה הקטנה וולרון (Velleron). התאכסנו ב- Villa Velleron, נחמד ותו לא. לא ממליצה, מכיוון שהם מקבלים כסף בהעברה בנקאית וזה מסורבל ומייקר. בימים הנותרים יצאנו לטיולי כוכב באזור.

עוד אטרקציות שלא כדאי לפספס בדרך

• לא להחמיץ את השוק ב- Apt, שנערך ביום שבת ואת השוק ב- Isle Sur La Sorgue (ונציה), שנערך ביום ראשון. שניהם שווקים גדולים, המתפרשים על רחובות רבים. שניהם נפלאים, ססגוניים וגם זולים. חגיגה! כדאי לקנות בהם סלי קש, גבינות ומצרכים להמשך היום. ב- Isle Sur La Sorgue מופעים לחילופין זמר וזמרת, ששרים שנסונים. מתוק, מתוק. להקדיש כמה שעות.
  • קרפנטרה (Carpentra) - לא לוותר על בית הכנסת העתיק. מרגש מאוד. הבעיה היא שהוא נפתח בדיוק בשעה הנקובה. פיספסנו בשתי דקות והגברת הממונה לא נענתה לבקשותינו. לכן חזרנו שוב כעבור חצי שעה. בית הכנסת נפתח בשעה עשר ובכל מחצית שעה אחר כך, עד אחת עשרה וחצי. לדייק ולהתעקש. שווה. חזית בית הכנסת נראית כמו פתח של כל בית בסביבה.
  • פונטיין דה ואקלוז (Fontien de Vacluse) - מקום מדהים, לא להחמיץ! בדרך אל המעיין נמצא מוזיאון מרתק, המוקדש ל-Resistance, למחתרת הצרפתית במלחמת העולם השנייה. מעניין גם ללא דוברי צרפתית. יש בו הרבה כרזות מאז, על המלחמה, על חירות הנפש וכרזות על חיי היום יום תחת הכיבוש הנאצי ובתקופת המחסור. בהמשך יש גם מוזיאון נייר נחמד.
  • לילדים - באֵיי אן פרובנס (Aix en Province) כדאי לעלות על הרכבת הקטנה, שנוסעת במרכז העיר. נכנסים לכל מיני רחובות מרוחקים ויפים. הרכבת יוצאת ליד המזרקה, ממש במרכז.
  • בוניו (Bonnieux) - להדיר את הרגלים ממוזיאון הלחם! סתם תצוגה של מספר כלים. כמו תערוכה במתנ"ס של פעם. שום המחשה ושום עיבוד של החומר. חבל על הכסף. משעמם!
  • Cathedrale d'image - ממש ליד הכפר לֵה בוֹ דה פרובנס (Les Baux de Province). מיצג רב חושי מדהים בתוך מחצבה לשעבר. גדול, ענק` מעניין ומרתק. בכל שנה התערוכה מיוחדת לאמן אחר. ב- 2008 האומן היה ואן גוך, השנה נדמה לי שזה פיקאסו. חפשו באתר של המקום. לא להחמיץ!
  • מוזיאון Le Petite province du Paradu - לקראת סוף הטיול, המוזיאון הזה הוא מקום, המסכם את חיי הכפר בפרובנס. המוזיאון מורכב מעשרות דמויות קטנות (Santons) ויש בו עם עשרות מבנים, נופים וסצנות מהכפרים באזור, בליווי של תנועה ומוסיקה. חמוד ומקסים לילדים ולמבוגרים. ממוקם על D17. אם מגיעים מ-Fontvielle, הוא ממוקם לפני פראדו (Paradou). במידה ומגיעים דרך פראדו, הוא ממוקם ביציאה מהעיר. אתר: www.lapetiteprovence.com
  • העץ הענק והעתיק - Le Grand Platane - זהו עץ אדיר מימדים (דולב?), שגובהו - 20 מטר, קוטרו - 7.5 והיקפו - 23.5 מטרים. ענפיו התחתונים נחים על האדמה. העץ נמצא בעיירה למנון (Lamanon), סמוך לטירה. כשמגיעים ממרכז העיר לכיוון הטירה יש לפני הטירה בצד שמאל מגרש כדורגל ופארק משחקים. ממש ממול (שטח פרטי) נמצא העץ. לא ניתן לפספס אותו. בבקשה , בבקשה. המקום הינו פרטי. אפשר להסתפק בלהביט בו מן הכביש. במידה ונכנסים דרך הפשפש בבקשה לכבד את המקום. יש הטוענים שנטעו את העץ בזמן בנית הטירה במאה ה17.
  • גבינת Banon - נפלאה. כשרואים אחת כזו, לקנות לפחות שתיים! אחרי הטעימה לא מצאנו כמוה באף מקום וחבל. בשווקים מספקים בדרך כלל סחורות מהסביבה הקרובה. נסעת הלאה, הפסדת.
  • בחזרה לניס עלינו מהייֵר (Hyeres) דרך D12 צפונה לרכס המורים, המשכנו ל- D14 דרך קולובריאֵר (Collobrieres), שהינה בירת הערמונים. הדרך הררית ויפה. משם יורדים לכיוון סן טרופז (St. Tropez) דרך קוגולין (Cogolin) ודרך החוף (הרי אסטרל). זו דרך יפהפיה עם עצירה ב- Cap du Dramont, אתר נחיתת צבא ארה"ב באוגוסט 1944. יש במקום אנדרטה וניתן לרדת עד לחוף. כדאי.
  • כל שאר המקומות מצוינים בכל הספרים. תהנו, פרובנס נפלאה.