אזרבייג'ן :באקו 9/2019.

ביקור של 6 לילות ,7 ימים .  כמה הערות חשובות , לפני שאכתוב על ,פרטים של מלון וטיולים. אם אפשר לטוס בחברה אזרבייג'ן איירליינס מה טוב !. שירות מעולה ! הסעה למלון: כאשר תגיעו לאחר הטיסה, תגשו בשדה התעופה למשרד קטן בו יושבת פקידה בצד שמאל של הדלת היציאה. מציגים לה את שם המלון ודרכה מזמינים מונית. המוניות לרו קטנות, בצורה כמו בלונדון. הפקידה נותנת לכם פתק עם מספר המונית.עלות 30 מאנאט (60 ש"ח). אזרבייג'ן אין אינפלציה. מחיר הדולר ומאנאט די דומים.  כדי לדעת עלות בשקלים, תכפילו את העלות של מאנאט ב-2. תצאו מהארץ עם חבילה של אינטרנט בטלפון הסלולרי שלכם. חשוב מאוד,מאוד ! חברת מוניות BOLT בבאקו, כמו GET TAXI בארץ, מאוד יעילה.  תורידו את האפליקציה. לא לשלם בכרטיס אשראי, כאשר האפליקציה מבקשת כרטיס האשראי, לא לענות ! תזמינו מונית בתנאי שאתה יודע בדיוק איפה אתם נמצאים לפי גוגל מפות.  העלות של נסיעות במונית ממש פרוטות.  ניתן לבקר בנסיעה איתם בכל האתרים בעיר. בדרך כלל הם נהגים פרטיים, אבל השירות מאוד יעיל. באקו, עיר מודרנית, אירופאית, ברמה גבוה מאוד. השירות בכל הנושאים ברמה אירופית, והאדיבות מעל לכל מקום בעולם. תלכו למסעדות הכי טובות. העלות של הארוחות נמוכה מאוד עבור הישראלים, והאוכל טעים. אנחנו נסענו לשבוע, ולדעתי היה חסר לנו עוד יומיים לפחות, להשלים את ביקור האתרים. החבילה של 4 ימים שמציעות חברות התעופה לא מתאימה לקצב של הגיל שלנו. היינו 2 זוגות. הזמנו חדרים פרימיום במלון SAPPHIRE INN HOTEL.  ההפרש בין חדר רגיל לפרימיום ,לא היה גדול, ונהנינו מגודל החדר ומכל התנאים. ארוחת בוקר מעולה ! ממוקם מרכזי, יחסית קרוב מאוד לעיר העתיקה, וגם למדרחוב. השירות במלון טוב מאוד. רוב הביקורים באתרים בעיר ביצענו הזמנת מונית דרך אפליקציה BOLT .מחיר הנסיעה ידוע מראש לפני התחלתה.  ליד בתי המלון ובכל אתר יש עשרות מוניות.  "כולם כמו שיש גם בארץ, חאפרים שמנסים לעשות קופה על חשבון הזרים". למרות שהם מבקשים מחיר מופרז , בשבילנו המחיר נמוך ,אפשר לסבול. אבל חייבים למען העיקרון לנסות להוריד את המחיר תמיד לחצי. ללא שפה ,פשוט עם היד.תמיד תגיעו להסכם. תמיד יבקשו בסוף 7 מאנאט.שווה 14 ש"ח. מסעדה מומלצת. FIRUZE restaurant. נמצאת במדרגות מטה, במדרחוב. יש מלא מסעדות, אבל כדאי לקבל המלצות במלון. או גוגל. חשוב מאוד ! צריך ויזה לכניסה לאזרבייג'ן ! מקבלים ויזה, דרך האינטרנט באתר של הקונסוליה. 24$ לכל אחד. אחרי שמקבלים את הויזה , לא צריך להציג אותה, הויזה נקלטת במערכת שלהם. טיולים: מצרף כאן כמה הצעות לפי דף טיולים של בחור מקומי דובר עברית, ששמו פריז. יש עוד מדריכים בבאקו, דוברי עברית. השיטה של המדריכים המקומיים:  ממלאים מיניבוס של 10 , כמובן ישראלים, ויוצאים לטיולים לפי הימים שהוא קובע. העלות לבן אדם לטיול בין 30-50 $. המדריכים הללו , בעלי השכלה בתחום ההיסטוריה בינונית. ההסברים שלהם , בעיקר חשובים כדי לדעת לאן נוסעים ואיפה נמצאים. אבל אם מסתכלים על הצד החיובי , עם הרכב שלו וגם עם נהג מנוסה בכבישים, (לא כבישים לפעמים), יביא אתכם למקומות הכי מעניינים , שלא תראו בשום מקום אחר בעולם. בקיצור אל תצפו ממנו הסברים מעמיקים. מאוד רצוי, לקרוא לפני הנסיעה על המקומות כדי להבין יותר לעומק את הרקע ואת ההיסטוריה.  בדרך כלל ,המדריך מוביל בשעות אחר הצהריים, למסעדות ביערות, מקומות מיוחדים מבחינת הנוף והמקום, אבל האוכל בתת רמה. לא להתרגש , תמיד אפשר לאכול משהו פשוט, ואת הארוחת הערב לאכול בעיר באקו בחזרה מהטיול. רק בטיול אחרון, היינו במסעדה,"תאוכל כפי יכולתך", שהיה סביר בהחלט. למדריך משלמים בשטרות של דולר במזומן על כל טיול. אנחנו טילנו ב- 4 מתוך 5 טיולים שהוא הציעה. את הטיול לילה בבאקו לא ראינו צורך ,אבל טיול יפה בהחלט . קחו בחשבון שכל הטיולים הם מחוץ לעיר, רחוקים מהעיר.רק בטיולים רואים צד אחר של המדינה המתפתחת. תצטיידו באוכל והרבה מים.  בעיר באקו ,יש הרבה מוזיאונים ואתרים. כולם שווים מאוד. כמו כן , אזורים רבים לטיולים רגליים.  המדריכים לא מעודדים להיכנס למוזיאונים בהם צריך להשקיע זמן רב. הסיור הוא לפי שעות,ובסיום הסיור שלכם , כבר מחכה להם סיור אחר. בדרך כלל אומרים "אין מה לראות".  פשוט שקר וכזב . הם צריכים לגמור את הטיול לפי המסלול שקבעו, וכניסה למוזיאונים מהווה זמן רב מאוד, לכן מורידים את החשיבות ואת היופי של האתרים הללו.  הנפט והגז , נמצאים על פני השטח בכל המדינה. כולל כל השטח של הים הכספי. נושא זה חוויה בפני עצמה. במדינת אזרבייג'ן התושבים לא משלמים מס הכנסה. מרכז אלאיאב (על שם האבא של הנשיא הנוכחי) , מקום נפלא שאסור לפספס. באקו טיולים כללית הסבר: ישנה הנחה שמקור השם באקו הוא במילה הפרסית" באח - קו" (הר האלוהים").  לפי סברה אחרת, מקור השם הוא במילה הפרסית "באד כובה" (מוכה הרוחות) שם המתאר את הרוחות החזקות הנושבות באזור כתוצאה ממפגש בין רוח צפונית קרה מהים הכספי (Khazri) ורוח דרומית חמה (Gilavar) ומכאן כינויה "עיר הרוחות" . באקו היא אחת הערים היפות בעולם, הממוקמת על פרשת דרכים בין אירופה ואסיה. כאן לראשונה בני אדם החלו לשאוב את הנפט מן המעיים של כדור הארץ בצורה תעשייתית והולידו את תעשיית הנפט. עיר באקו סיור: חשוב לטייל ברגל ולגלות את העיר היפה באקו ,עיר מקסימה ברחובותיה העתיקים, במהלך הסיור תוכלו לראות את היופי המלכותי של העיר העתיקה של באקו, ארמון המאה ה 15- של שלושת שירוואנשה, את מגדל הבתולה המלא במסתורין ובסודות עתיקי יומין, וכן ברחובות הצרים בני מאות שנים .כדאי לסייר גם במוזיאון השטיח, במיני ונציה, ובשווקים. סיור לילה הסבר: מגדלי הלהבה, Towers Flame, הם שלושה מגדלים גבוהים ומיוחדים שנבנו בעיר בירת אזרבייג'ן. גובהם של המגדלים מתנשא לגבהים שבין 140 ל-190 מטרים וכמו באקו,רוב המגדלים המודרניים הם כולם מצופים בזכוכית . המיוחד במגדלי הלהבות של באקו הוא העיצוב שלהם, המזכיר בצורתם להבות אש של ממש.  כ-10,000 גופי תאורת לד (LED) שפרושים על הקירות.  משמשים המגדלים בלילה אבל ענק המקרינים להבות אש, דגלים דמויות סמליות. מכאן גם שמם. מגדלי ביחד עם לילי בבאקו זאת הזדמנות ייחודית לראות ולהרגיש את האווירה של עיר.  בערב סיור פנורמי לאורך שדרת היידר אלייב, חומות העיר העתיקה, הטיילת והתצפית של באקו. נראה את האצטדיון האולימפי, מגדל סוקאר, מגדל טראמפ , מסגד היידר אלייב, מדרחוב ניזמי. באקו אפילו יותר קסומה בהיותה מוארת במהלך הלילה.  סיור שמורת גובוסטאן: שמורת גובוסטאן כ-60 ק"מ מבאקו.דרומית-מערבית לבאקו באזרבייג'ן שוכנת באזור סלעי בעל אקלים חצי - מדברי והיא נודעת פטרוגליפים הרבים שנותרו בה מתקופת האבן ולאחריה. האתר התגלה באקראי בשנות השלושים של המאה ה-20 על ידי כורים, ובשנת 1966 הוכרז כשמורת טבע לאומית ששטחה 44,000 דונם. בשנת 2007 היה חלק מהשמורה לאתר מורשת עולמית..בשטח השמורה, , ישנם הרי געש, בריכות של בוץ מבעבע, סלעים שונים וגולת הכותרת - ציורי סלע (פטרוגליפים) עתיקים, חלקם בני 10,000 שנה! בין השאר, אפשר לראות כאן ציורים של אנשים, בעלי חיים, קרבות, ציד ודיג ועוד. בכניסה לשמורה יש מוזיאון מרתק ובו תצוגות אינטראקטיביות. מקדש האש. בסוראקהני , בפרברי באקו, נמצא אתר מרתק (Ateshgah). האש מקדש – להפליא המקדש ,המזכיר בצורתו מצודה עתיקה, נבנה באזור בו דלוקה אש תמידית בשל מרבצי גז טבעי. במאה ה-17 נזירים,את הקימו המתחם האש המרשים. במרכז המתחם, שצורתו מתומנת, ישנה חצר פנימית ובליבה ניצב המזבח שבו בערה האש. מסביב לחצר גרו הנזירים בחדרים צנועים.
ההר הבוער. תופעה ייחודית נוספת הנגרמת בעקבות מרבצי הגז הרבים שבאזור היא ההר הבוער (Yanardağ), הכוונה גם הר האש. גז הבוקע מגבעה, הממוקמת בחצי האי אבשרון כ-25 ק"מ מבאקו, אחראי לאש תמיד שבוערת מהאדמה והלהבות שלה נראות למרחקים. המקומיים טוענים שהאש בוערת ברציפות כבר כ- 5,000 שנה. סיור לגובה ולהתיישבות היהודית כדאי לעשות היכרות עם הקהילה היהודית הענפה של אזרבייג'ן, בחלקה האסייתי של המדינה., מומלץ הקהילה היהודית מרוכזת בעיירה סמוכה, קרסנאיה סלובודה Sloboda Krasnaya.  גם קירמיזי קסבה. בזמנו היו עיירות יהודיות במקומות שונים במזרח אירופה, זהו היישוב היהודי היחיד של רק יהודים, בעולם מחוץ לגבולות ישראל. בשיאה, הקהילה היהודית המקומית מנתה כ-20 אלף יהודים. כיום רק שלושה בתי כנסת משמשים את יהודי העיירה כאשר אחד מהם הופך למוזיאון היהודי במקום. לאחר התפרקות ברית המועצות רבים עלו לארץ וכיום בעיירה רק כ-3500 תושבים, כולם יהודים. בג'והורי, שפה יהודית המשלבת נותרו הם מדברים פרסית, עברית וארמית. נסיעה כ 165 ק"מ מבאקו קובה. קהילה יהודית, בתי כנסת המקומיים, מקווה, ביקור במפעל לאריגת שטיחים, משם ממשיכים 85 ק"מ לכפר .GECRESH נראה ונהנה מהטבע והמפלים הרי קווקז. סיור לגאבאלה גאבאלה הוא אזור יפיפה של אזרבייג'ן עם היסטוריה עשירה ועתיקה. העיר גאבאלה. הייתה בירת אלבניה הקווקזית במשך 600 שנה. גם כיום יש חורבות של העיר העתיקה והשערים העיקריים של אלבניה הקווקזית ליעד הכפר צ'וקהורקבלה החפירות הארכיאולוגיות מוכיחות כי שגאבלה מאז המאה ה-3 לפנה"ס . טבע יפה ותשתית מפותחת מושכים אלפי תיירים לגאבאלה. נסיעה כ-200 ק"מ מבאקו לגאבלה . משם עליה על רכבל להר GABALA LAND , יש 4 תחנות לרכבל נוף מרתק להרי הקווקז. בכל תחנה ישנה בתי קפה/מסעדות. משם ממשיכים ויורדים לאגם נוהור גול.  שם תהנו מנופים מרהיבים של אגם נוהור גול. בחזרה ממשיכים למפל , "YETTI GOZEL".