יומן דרך – סרי לנקה – אוקטובר 2016

החגים יצאו טוב השנה, אז החלטתי לנצל זאת ולטוס לטייל קצת. חשבתי על כמה יעדים אך לבסוף בחרתי בה, הטיפה הקטנה של הודו - סרי לנקה.

אחת הסיבות שהובילו אותי לפקוד את האי הזה, היה השילוב של החופים היפים, הטבע והנוף הירוק והררי והתרבות הבודהיסטית שטרם זכיתי להיחשף אליה. הטיול שלי ארך שלושה וחצי שבועות, בהחלט זמן סביר לטייל בה, כמובן שזה תלוי גם בכם, כמה אתם באמת רוצים לחוות את כולה.

לטיול טסתי לבד, למרות שפגשתי לא מעט אנשים טובים בדרך, כך שתהיה כאן לא מעט התייחסות לאלו שמעוניינים בזאת גם.

אז קצת מידע כללי:

מבחינת מזג אוויר: בגדול אומרים שהעונה המומלצת לטייל באזור צפון-מזרח סרי לנקה הינה בחודשי מאי-אוקטובר ובדרום-מערב המדינה בחודשי נובמבר-אפריל. אני התחלתי את הטיול שלי בסוף ספטמבר וסיימתי בסוף אוקטובר, כיוון שזהו זמן ביניים, בחרתי להתחיל בחלק הצפון מזרחי ומשם להמשיך לדרום מערב האי. היה לי אחלה מזג אוויר אולי חוץ מהשלושה ימים האחרונים שהיה קצת מעונן ולפרקי זמן קצרים גם טפטוף.

לבוש: רוב הזמן די נעים שם ולכן מומלץ להביא לבוש קייצי אך גם ביגוד חם כי בחלק מהמקומות קר בלילה. רצוי גם להצטייד במעיל גשם במידה ויתפוס אתכם איזה מונסון. שימו לב כי בחלק מהמקומות מחייבים לבוש צנוע (עד המרפק והברך ובנות לא כולל טייץ').

הגעה: יש מספר דרכים להגיע לסרי לנקה. אני טסתי דרך לרנקה, משם לקטאר ואז טיסה לסרי לנקה. סה"כ עם קונקשניים לקח לי כ-14 שעות במחיר של 1000$. כמובן שיש דרכי הגעה שלא דרך מדינות ערב, אבל אם לא כזה משנה לכם אני שמעתי שהדרך הכי זולה הינה דרך ירדן (כשליש ממחיר טיסה ממוצע).

ויזה: הכניסה לסרי לנקה דורשת ויזה, ניתן להוציא דרך האינטרנט ב-35$ או בשדה התעופה שלהם בעלות של 40$ קישור לאתר: https://eta.gov.lk/etaslvisa/etaNavServ?payType=

כסף: הטיול עלה לי בסביבות ה-1000$ (לא כולל טיסה)

המטבע המקומי הינו רופי סרי לנקי (100 רופי=2.6 ש"ח) מומלץ להמיר בשדה התעופה, יש שם לא מעט מתחרים כך שתוכלו להשיג בעמלה נמוכה. בגדול סרי לנקה לא מדינה יקרה (אבל תלוי באמת במה, היו דברים שחשבתי שזה די מוגזם- ברמה של מחיר כמו בארץ). בערים הגדולות יש כספומטים וניתן למשוך, מומלץ לקחת כרטיס אשראי מסוג "VISA" (המרה מדולרים).

*אם יש לכם כרטיס סטודנט כדאי לכם להביא, כי בחלק מהמקומות תזכו להנחה.

טלפון ואינטרנט: ממליצה בחום לקנות סים מקומי כשאתם נוחתים, 10$ ואתם מקבלים אינטרנט (אם אני לא טועה של 9G) ושיחות והודעות מקומיות, ברוב ההוסטלים יש גם Wi-Fi.

תחבורה: בסרי לנקה יש מספר דרכי התניידות.

1. טוקטוק – לרוב ישרת אתכם לנסיעות קצרות בתוך העיר, למרות ששמעתי על כאלה שעשו גם נסיעות ארוכות בין ערים. בעיר הבירה קולמבו יש טוקטוקים עם מונה, תבקשו שיפעילו ושימו לב שלא עושים עיקופים מיותרים (יכולים להיעזר בגוגל Maps). בשאר המקומות אתם יכולים לחשב זאת כך שהק"מ זה בסביבות ה-60 רופי. (אתם יכולים גם לאמץ לכם נהג, אך זה משמעותית יקר יותר.

2. אוטובוס לוקל - אוטובוסים כבדים, שעוצרים כמעט בכל מקום, דבר שקצת מקשה על הנסיעה.

3. אוטובוס A/C - אוטובוס קטן (כמו ואן) עם מושבים יותר נוחים ומזגן והמחיר שווה (מומלץ), לא נראה לי שיש בכל מקום.

4. רכבת – טוב אז זו לא "רכבת ישראל" אם תהיתם. יש 3 מחלקות: למחלקה הראשונה צריך להזמין כרטיסים יום לפני בתחנה או באינטרנט. לשאר המחלקות ניתן לקנות באותו היום. אני נסעתי בשתי המחלקות האחרות, השלישית קצת פחות מרווחת.

5. ואן – לפעמים התחבורה ממקום למקום לא נוחה ועל כן שוכרים ואן עם נהג, עסק לא זול ולכן מומלץ למצוא פרטנרים.

6. מונית – כמו הואן רק קטן יותר. הרבה זוגות/חבורות שוכרות גם כשירות יומי.

אפליקציות מובייל: אמנם מדינת עולם שלישי אך די מתקדמת מהבחינה הזו. יש אפשרות לעשות בוקינג דרך אפליקציית Booking, לקרוא על המלצות מטיילים ב-Trip Adviser , יש אפליקציית זמנים של הרכבת- Sri lanka train schedule, אפליקציה של מסעדות בקולמבו Yamu -.

חשמל: השקעים של החשמל שונים משלנו, אך ניתן לקנות כמעט בכל חנות מתאם.

שפה: השפה המקומית הינה סינהלית (הבנתי שיש מספר שפות/ניבים) רובם יודעים אנגלית בסיסית מאוד, תלוי גם באזור. פגשתי ילדים שסיפרו לי שלומדים אנגלית בביה"ס :)

מסלול הטיול

יום 1 – נגומבו Negombo

את היום הראשון שלי העברתי בעיירה בשם נגומבו שהמליצו עליה ודי קרובה לנמל התעופה.

דרכי הגעה: 20 דק' במונית/טוקטוק מהשדה (800 רופי). לי היה שירות PICK-UP מהמלון.

לינה: הזמנתי לי חדר מבעוד מועד במקום שנקרא Oreeka Hotelsבמקום יש 4 חדרים פרטיים גדולים, מדשאות ובריכה. יש במקום מסעדה. מתאים בעיקר לזוגות שרוצים להעביר את הלילה הראשון/האחרון שלהם בטיול. למטיילים לבד ממליצה למצוא מקום במרכז העיר או להתחיל את הטיול בקולמבו.

מה יש לעשות שם? בנגומבו עצמה לא מצאתי יותר מידי עניין, יש שם שוק דגים שאומרים שהוא אטרקציה אבל אני פחות אוהבת את המראות ובמיוחד את הריח. יש שם איזו כנסייה, שוק וים.

יום 2 - קולמבו Colombo

ביום השני החלטתי לנסוע לעיר הבירה קולמובו הנמצאת 50 דק' ממנה.

דרכי הגעה: טוקטוק לתחנה המרכזית ומשם אוטובוס A/C על הכביש המהיר (100 רופי). בקולומבו ירדתי גם באזור התחנה המרכזית ולקחתי טוקטוק לבית חב"ד (200 רופי) היה נראה לי אחלה מקום להכיר אנשים ולהעביר שם את ארוחת שישי.

לינה: כשהגעתי ישר חיפשתי לי הוסטל אך מסתבר שאין יותר מידי שם וגם לא באזור, המקומות שהיו מסביב היו יקרים וכל ההוסטלים היו כבר בתפוסה מלאה ולכן בסופו של דבר החלטתי להעביר את הלילה הראשון בבית חב"ד (פחות ממליצה). .

אז מה יש לעשות שם? בקרבת בית חב"ד יש קניון בסדר גודל בינוני, חנויות תה, סלולר, בגדים (לא מותגים) וכו'. בקומה התחתונה יש מתחם מסעדות (תצטרכו לבקש שינחו אתכם לשם).

מול בית חב"ד יש מלון 5 כוכבים בשם "Red cinnamon" בקומה העליונה יש בריכה (שלצערי אי אפשר להיכנס אליה, אל תנסו גם כי יעלו עליכם) עם בר-מסעדה ותצפית יפה על העיר. אחלה מקום ללכת לשבת בו ולהירגע.

בקרבת האזור ש אגם נחמד שאפשר להסתובב ולשבת שם, בתוכו יש אי קטן עם מקדש בודהיסטי שאפשר לבקר בו גם.

אני יודעת גם על איזה מוזיאון טבע קרוב, לי לא יצא להיות בו.

בחלק הטיפה יותר צפוני של העיר יש עוד קניון, כמה חנויות של מותגים ומסעדה טובה ודי מערבית בשם "Barefoot garden cafe".

אם אתם בעניין באחד הערבים כדאי ללכת לקזינו (יש 3 תבחרו אחד) חוויה בפני עצמה, דרכי הגעה: הולכים למלון "Red cinnamon" ואומרים להם, מיד יגיע אליכם נהג מונית שייקח אתכם לשם ללא עלות. בכניסה יכינו לכם כרטיס עם תמונה שרק איתו תוכלו להיכנס (אז אל תשכחו דרכון) במקום יש בופה חופשי של אוכל מקומי טוב, וכשאתם בשולחנות המשחק ניתן להזמין מהמלצרים חופשי גם משקאות. במהלך הערב יש מופעים של מוזיקה וריקודים.

קולומבו שוכנת בקרבת ים, כך שתוכלו ללכת לאורך החוף ולספוג את אווירת המקום.

יום 5 – קנדי Kandy

דרכי הגעה: יש מספר דרכים, אני לקחתי טוקטוק לתחנת רכבת ומשם רכבת לקנדי.

לינה: בקנדי ממליצה על הוסטל Kandy City Monkey - מקום נחמד מאוד וזול.

מה יש לעשות שם?  בקנדי עצמה גם אין יותר מידי מה לעשות, יש שם אגם יפה במרכז העיר, שנחמד לעשות שם סיבוב, בצמוד אליו יש את מקדש השן, אחד המקומות הקדושים לבודהיזם. כניסה לשם עולה 1500 רופי, שימו לב שצריך להגיע בלבוש צנוע! בפנים רואים כל מיני פסלים וציורים, בקומה למעלה יש את המקום בו מתפללים, ובל יום בשעה 18:30 יש טקס. שלמען האמת הייתי ופחות מעניין.

שמעתי שיש שם גם מקום של מופע ריקודים מקומי.

בקנדי מומלץ לקנות מזכרות, אני קראתי באחד מאתרי המטיילים על חנות סיטונאית (יותר כמו מחסן) שהיא כנראה הכי זולה שם. הגענו אליה ובהחלט יש שם מציאות.

Gamage Stores כתובת:  Shop 47 S W R D Bandaranaike Rd

טלפון:  +94773738880

ביום למחרת עשינו את התור המוכר. לקחנו נהג טוקטוק שליווה אותנו כל היום (1000+ רופי) בהתחלה לקח אותנו לאיזה מפעל תכשיטים, שם הסבירו לנו קצת על סוגי האבנים על התהליך, סרי לנקה ידוע כמקור לאבנים טובות, למעלה הייתה חנות גדולה שם אפשר היה לקנות גם (אך יקר).

אחרי זה נסענו למפעל התה, כשבדרך עצר לנו במקום שם מגדלים וקוטפים עלי תה. מיד שתי מקומיות החלו לספר לנו על הגידול והראו לנו איך הן קוטפות.. אם תהיתן הן אכן ביקשו כסף בסוף. משם המשכנו למפעל התה (כניסה ללא עלות אך ניתן לתרום), שם יש מדריכה שמסבירה על סוגי התה ועל התהליך, שזה היה די נחמד. בסיום עולים למעלה וטועמים מן התה וניתן לקנות מהמקום.

לאחר מכן המשכנו לגן הבוטני (1500 רופי לסטודנטים 1000) גן נחמד, המון סוגים של צמחים, בדרך גם רואים קצת קופיפים. ולסיום בחרנו להמשיך לפסל בודהה הגדול שמשם יש גם תצפית על העיר.

יום 7 – סיגיריה/דמבולה Sigirya /Dambulla

דרכי הגעה: לסיגירה לקחתי טוקטוק לתחנה המרכזית ומשם אוטובוס A/C (3 שעות, 300 רופי) לדמבולה, מדמבולה לוקחים אוטובוס לוקל (40 דק', 50 רופי).

לינה: ממליצה לישון בהוסטל Sigirya hostel

מה יש לעשות שם?  סיגירה קצת שונה, זה ממש כמו כפר. בסיגיריה יש את "סלע האריה" (Lion rock) שזה המקום המפורסם בסיגיריה שהרבה תיירים מגיעים אליו. טיפוס של לא מעט מדרגות (1000 בערך) בד"כ עושים אותו בשקיעה/זריחה. בהחלט סלע מרשים. הכניסה אליו עולה 30$ אני בחרתי לחסוך קצת כסף (500 רופי) ומאמץ והלכתי לסלע הקטן ממול, שממנו ניתן להשקיף על הגדול. גם פה מדובר בטיפוס אך קטן יותר של כ-200 מדרגות, מומלץ לעשות זאת עם מישהו מקומי שמכיר את המסלול, אצלי נהג הטוקטוק פשוט הצטרף אליי בלי שאבקש או אשלם וטוב שהיה שם כי חלק מהמקומות לא ידעתי לאן ללכת וזה טיפוס לא קל. עשיתי זאת בשקיעה וזה היה ממש יפה, רואים 360 את המקום, חוץ מזה שלצערי היה קצת אובך. יש רוח חזקה למעלה, אז תתלבשו טוב. כמובן שברגע שנגמרת השקיעה כדי להזדרז לפני שמחשיך אז בכל מקרה תדאגו שיהיה לכם פנס בתיק. מומלץ גם תכשיר נגד יתושים.

למחרת בבוקר נסעתי לדמבולה למקדש המערה/זהב. 5 מערות בהן תוכלו לראות מספר פסלים וציורי קיר של האליל. הדרך למערות כרוכה בטיפוס קליל ובהיתקלות במשפחת קופיפים :)

בצהרים נסעתי לטיול "ספארי" Mineria national park דרכי הגעה: שוכרים ג'יפ (6000 רופי) שלוקח לתוך הפארק (כניסה 3000 רופי) טיול שטח לכל דבר. בדרך רואים קצת טווסים, קופים ובאפלו אך עיקר האטרקציה שם היא הפילים שיוצאים באותה שעה (15:00) לאכול ולשתות באגם. הסיבה שבחרתי לעשות שם את טיול הספארי שלי כרוכה בעובדה שבאותה תקופה יאלה פארק היה סגור, אך שמעתי שבעונה הרבה יותר שווה שם.

יום 9 – אלה Ella

דרכי הגעה: מסיגריה לקנדי יש 2 דרכי הגעה: ישיר – אחת ליום בשעה 6:30 יש אוטובוס לוקל שיוצא מהצומת הראשי. אני בחרתי בדרך השנייה שהיא באוטובוס לוקל לדמבולה ומשם באוטובוס A/C לקנדי. האוטובוסים מגיעים ממש קרוב לתחנת האוטובוס המרכזית ותחנת הרכבת.

מקנדי לאלה – נסעתי ברכבת. קניתי כרטיס רכבת לאלה, הייתה לי מעל שעת המתנה, רציתי לצאת להסתובב קצת בעיר אך הייתי עם תיק גדול עליי. אך מבט הצידה גלה לי כי יש שמירת חפצים בתחנת הרכבת תמורת 50 רופי, אז שמתי את הדברים שלי שם ויצאתי קצת לשוטט בעיר.

הנסיעה ברכבת לוקחת 6 שעות כשהדרך ממש יפה! יש נוף הררי ירוק ולפעמים רואים מקורות מים, ניתן לראות את המקומות בהם גרים אותם כפריים, את שדות התה וכו'. מומלץ לשבת בצד שמאל.

ישר כשמגעים ל-אלה מרגישים משהו אחר באוויר, יש אוירה כייפית ורגועה יותר. אני חושבת שזה גם פעם ראשונה בטיול שהרגשתי טאצ' מערבי. יש שם לא מעט בתי קפה, מסעדות ופאבים.

לינה: ישנו בגסטהאוס בשם GREEN HILL שהוא די נחמד, יושב על צלע ההר משם נוף על הכל. המקום פחות מתאים למטיילים לבד. נמצא 6 דק' הליכה מהמרכז.

מה יש לעשות שם? באותו ערב פשוט ישבנו באחת המסעדות והתפנקנו אחרי אותו יום ארוך של נסיעות.

למחרת בבוקר קמנו לזריחה מה- Little Adam's peak במרחק הליכה של כשעה כולל טיפוס (אין דמי כניסה) תצפית יפה.

בצהרים הלכנו לעשות את הElla rock גם במרחק הליכה וטיפוס של שעתיים (אין דמי כניסה) עלייה יותר רצינית אך גם נוף יותר מרשים. דרכי הגעה: הולכים לתחנת הרכבת ומשם לאורך הפסים (אז תהיו זהירים) עד שחוצים גשר אחד ומצד ימין תראו מסעדה, יורדים במדרגות ועוברים עוד גשר קטן שמעל נהר ומשם מתחיל הטיפוס, יש מספר דרכים להגיע אז פשוט תבחרו אחד ותזרמו. עולים דרך שדות גידול של המקומיים שבם, בהתחלה טיפוס מתון ולאחר מכן הופך להיות קצת יותר מאתגר הטיפוס על ההר עצמו. כשמגיעים לפסגה נשקף נוף עצום של הסביבה, יש גם אחלה בריזה :)

*** טרינקומלי Trincomalee – לצערי לא יצא לי להגיע לשם, אך שמעתי שזה מקום ממש נחמד. יש שם אי שאפשר לנפוש בו ומי שרוצה גם לשנרקל :) מבחינת מסלול ניתן להגיע מדמבולה (כשעתיים נסיעה) או מארוגם ביי (5 שעות נסיעה).

יום 11 – ארוגם ביי Arugam Bay

דרכי הגעה: הדרך הכי טובה בעיניי מאלה לארוגם (הנמשכת כ-3 שעות) היא למצוא כמה חבר'ה ולשכור ואן (8000 רופי) יש אפשרות גם באוטובוסים אבל נראה לי פחות כיף ואני שמעתי גם על כאלה שלקחו טוקטוק גם נראה לי פחות עדיף.

לינה: Pearl resort – חדרים המתאימים יותר לזוגות-שלישייה

מה יש לעשות שם? אז אחרי שבוע של קצת טבע וירוק בעיניים הגעתי סוף סוף לחופים. ארגום ביי ידועה כאחת מעיירות הגלישה המפורסמות בעולם ואחד המקומות הטובים להתחיל ללמוד לגלוש. במקום יש מספר חברות עם מדריכי גלישה (שיעור פרטי של שעה וחצי+השכרת גלשן= 2500 רופי) אני נעזרתיי בשירותי Surf deal ושם ממליצה לקחת את ריסי! מדריך חמוד שיפרגן לכם גם בעוד חצי שעה.

ארגום ביי מאוד מתויירת על כן גם רוב המחרים שם בהתאם. אז מה יש לעשות שם חוץ מלגלוש? בגדול די לנוח, יש אחלה חופים שם, חלקם במרחק נסיעת טוקטוק לשם גם הולכים הגולשים. זה אחלה מקום לראות את בו זריחה, כאשר השמש עולה מהים.

במיין רוד יש מספר חנויות שאפשר לקנות שם בגדים, מזכרות וציוד גלישה. יש לא מעט מסעדות טובות שם ומידי ערב יש גם מסיבה.

חוף נוסף הינו פוטוביל שזו העיר הקרובה לארוגם, מסיפורים ששמעתי על בנות שהלכו לגלוש שם לבד, נתקלו במספר הטרדות מיניות, אז לידיעתכן ולביטחונכן.

בארוגם יש גם בית חב"ד.

יום 16 - מיריסה Mirissa

סוף העונה הגיע ורבים החלו לנהור לכיוון דרום, למיריסה.

דרכי הגעה: גם כן מומלץ להיעזר בשירותי הואן, 6 שעות נסיעה (15000 רופי).

לינה: Walawwa Watta – אני הגעתי לגסטהאוס נחמד, חדרים ברמה אך קצת רועש שם, מתאים בעיקר לזוגות/שלישיות

מה יש לעשות שם? אני מאוד אהבתי את מיריסה, יש שם וויב אחר, בקטע טוב. משהו שם הרבה יותר רגוע ושלו, החופים יותר נעימים, האנשים יותר נחמדים. גם נחשב למקום מתוייר, יש מסעדות על החוף ובכל ערב תוכלו לבחור את אחד הדגים שדגו באותו יום. כל ערב יש מסיבה.

במיריסה עצמה אין יותר מידי מה לעשות, יש חלק שמתאים יותר לגולשי האקסטרים, יש על המיין רוד כמה חנויות לקניית מזכרות. אחת האטרקציות שם היא לשוט ללב ים ולראות לווייתנים, מסיפורים ששמעתי לא כולם זוכים לראות והדרך לשם לא הפנטזיה של רובנו (גם לאלו שלא רגישים) במיוחד כשהים סוער, אז תשקלו זאת טוב על סמך מזג האוויר וגובה הגלים כי אחרת זה באמת לא נעים.

רוב הגולשים קופצים 10 דקות נסיעה בטוקטוק משם ל-ויליגמה Weligama, גם חוף ממש נחמד, גם הוא מתאים למתחילים. ובכלל לאורך רצועת החוף הדרומי יש מספר מפרצים ששווה לבדוק אותם.

באחד הימים נסענו ל-גלה Galle שזו עיר שהייתה בעבר בשליטת ההולנדים, ממש רואים את זה בנראות העיר, יש שם משהו קצת אחר. גם אחד היעדים המתויירים ומפורסמים בזכות המבצר ההולנדי. ניתן ללכת עליו ולראות משם חלק מהעיר ואת הים, יש שם גם מגדלור, כנסייה, מוזיאון... בין לבין יש מדרחובים שבהם המון חנויות של מזכרות ותכשיטים.

מ-גלה המשכנו ל-הונה ואטונה Unawatuna, גם חוף יפה, גם מקום מתוייר אך בתקופה שהיינו לא היה כל כך. גם שם יש כמה מסעדות טובות על החוף ואפשרות לגלוש.

באחד הימים בחרנו ללכת למלון היוקרתי במיריסה Paradise hotel ולהתפנק בבריכה (500 רופי), יש להם שם אחלה מסעדה ומסאז' בקומה העליונה.

יום 23- חזרה לקולמבו – יש אפשרות להגיע בואן או באוטובוס ואז רכבת.

לסיכום,

לא יודעת אם הייתי אומרת שסרי לנקה יעד חובה אך בהחלט יכולה להתאים למי שמחפש חופשה קצרה, מגוונת וזולה או טיול גלישה המשלב קצת מכל מה שתיארתי כאן.

מוזמנים לפנות אליי בשמחה לכל שאלה או התייעצות שהיא :)