אז כמו בתחילת כל ספטמבר, גם השנה עשינו טיול של שבוע וחצי והפעם בפולין.

אחרי התלבטויות רבות לאן לנסוע השנה החלטנו לעשות טיול פשוט ויחסית זול לאירופה ולהתנייד ברכבות. הלכנו בלי הרבה ציפיות כי פולין לא היה היעד המועדף עלינו אבל אני שמחה להגיד שהטיול היה מעל לציפיות, היה זול, כייף, טעים והאנשים היו נחמדים מאוד. גם מזג האוויר היה מושלם.

מאחר והתניידנו ברכבות ולא רצינו לבזבז יותר מידי זמן בתחבורה ציבורית, המסלול הוא לא מעגלי. נחתנו בקראקוב ובילינו בה 3 ימים (שזה בול הזמן שצריך בשביל לחרוש אותה ולהספיק גם לחרוש את הקניון קצת עם שופינג), אחכ נסענו 3 שעות ברכבת לוורוצלב ליומיים וחרשנו את העיר ומשם 6 שעות נסיעה ברכבת לגדנסק בה היינו גם 3 ימים שמתוכם יום הקדשנו לגדנסק, יום לסופוט ויום לטירת מלבורק ולגדנסק טסנו הביתה.

כמו תמיד, ג'ין הכין גם מסע וידאו ערוך של הטיול למי שמעוניין לצפות:

לשימושכם קצת מידע כללי שאספתי על פולין ועל המסלול:

תחבורה והתמצאות בפולין

אתרי הרכבות:

www.pkp.pl – חברת הרכבות הפולנית

www.intercity.pl - רכבת לנסיעות ארוכות

www.pr.pkp.pl - נסיעות קצרות

רכבות:

רכבת אדומה של REGIO היא איטית ועוצרת בכל תחנה. רכבת כחולה בהירה של TLK היא מהירה יותר ועוצרת בתחנות העיקריות .

רכבת כחולה חדשה כהה של IC היא גם מהירה, ונוחה וחדשה יותר מ TLK. לרוב יש בה מיזוג ואינטרנט אלחוטי

רכבת Express Inter-City -EIC היא גם מהירה, גם חדשה וגם יש בה הכל כולל מסעדה בשירות מלא, היא נוחה יותר, עוצרת בפחות תחנות ונוסעת מהר יותר. בנסיעה בה מקבלים משקה חם חינם.

אופציה מועדפת רכבת Express InterCity Premium- EIP, מקשרת בין הערים הגדולות, חדשה ומהירה, בכולן יש מיזוג ואוכל, ושתייה חינם.

לכרטיסים מוזלים אפשר להזמין מראש באתר, מה שיאפשר לרכוש את הנסיעה במחיר מוזל.

אתר www.intercity.pl/en עם סיום ההזמנה מקבלים אישור וצילום של הכרטיס במייל וזהו כרטיס הנסיעה.

מקומות הישיבה בהן מסומנים,צריך לעלות על הקרון הספציפי ולהתיישב במקום הספציפי שרשום על הכרטיס.

אינטרנט

הכי מומלץ לקנות סים בחנות PLAY שפזורות בקניונים. הכרטיס תקף לשבוע וצריך להתקין לבד (פעולה של דקה) חייב להציג דרכון בזמן הרכישה.

בשדה התעופה בקרקוב בחנות עיתונים ניתן לקנות סים מקומי לאינטרנט בלבד זה מה שאנחנו עשינו.

מחיר: 5 זלוטי בלבד לנפח של 6Gb. ההתקנה ללא צורך בהפעלה כלשהיא. איכות מעולה.

ביציאה משדה התעופה או בכל קיוסק מוכרים סים לשימוש אינטרנט בלבד של חברת אורנג עם מתאם מובנה לכל סוגי הסימים. אין צורך ברישום, פשוט מחליפים את הסים ומתחילים לגלוש חופשי

המרת כספים

כדי לחסוך זמן וכסף בהמרת שערים (לארו וממנו לזלוטי) מומלץ להחליף שקלים ישירות למטבע הפולני.

ניתן להזמין מראש ישירות דרך הקישור והכסף ימתין לכם בשדה לפני הטיסה.

חשמל בפולין

שקע החשמל בפולין מתאים לתקע בעל שני פינים אולם יש לשים לב שיש פין אחד בולט מהשקע.

הרהרכב שטרות : 10, 20, 50, 100, 200 ו-500

מבחינת מחירים, הכל שם מ-א-ו-ד זול. במיוחד האוכל במסעדות (המדהימות) שלהם. יש מסעדות כל מטר וכל מסעדה מיוחדת , מקושטת יפה וזולה. מבחינת אוכל אפשר להגיד שזה הטיול שהיה הכי משתלם וטעים מכל אירופה.

קראקוב

המסלול שעשינו

יום הראשון: בית הקברות, הרובע היהודי והנוצרי (יש מיסה ב 7 בערב)

היום השני: הדרך המלכותית וגבעת וואבל וחץ וקשת.

היום השלישי: שוק ברובע היהודי, רחובות עיר עתיקה, קניון .

הרובע היהודי של קרקוב, קז'ימייז (Kazimierz)

רובע יפה ומיוחד עם הרבה מאוד עסקים, מסעדות יהודיות וברים עם כיתובים בעברית, מאכלים יהודיים.

ברחובות הרובע צולם הסרט רשימת שינדלר.

עדיף ביום ראשון בגלל השוק עתיקות ואיכרים בכיכר החדשה.

כדאי לטייל ברחובות המרוצפים ולראות את החלקים היהודיים והנוצריים של הרובע, המחוברים על ידי רחוב Józefa.

הנשמה של קז'ימייז' היהודית שוכנת ברחוב שרוקה (Szeroka), הנראה יותר כמו כיכר ארוכה מאשר כמו רחוב .לאורכו נמצאים מסעדות ובתי קפה. המקום שקט יותר מאשר העיר העתיקה ויש בו מקומות נעימים שאפשר לסעוד בהם, הרחק מהקרקס התיירותי הגדול שב-Rynek Głỏwny (הכיכר הראשית בקראקוב).

הכיכר החדשה (Plac Nowy), במרכזה ביום ראשון יש מספר דוכני אוכל ושוק צבעוני מלא בעתיקות, מסביב לכיכר פזורים בתי קפה וברים, אך ברחובות הסמוכים מסתתר כל הקסם של הרובע. האזור צבעוני מאוד ותוסס.

בסופש בשעות הערב, הרובע מאוד שוקק ומלא באנשים, תיירים, צעירים שמגיעים לברים והמועדונים.

שבעה בתי כנסת עתיקים נמצאים באזור ונותרו פה כמעט ללא פגע ושלושה מהם עדיין פעילים.

Remu Synagogue בית הכנסת המרכזי שבחצרו בית קברות יהודי עתיק– כתובת: רחוב Szeroka 40

סגור בשבת. כניסה – 5 זלוטי.

בית הקברות היהודי – מאחורי בית הכנסת רמו, זהו בית הקברות העתיק ביותר בקרקוב מהמאה ה-16 והוא גם אחד מבתי הקברות העתיקים ביותר באירופה. (אך בוורוצלב יש בית קברות יהודי עתיק שהרבה יותר שווה ביקור)

כתובת: Szeroka 40 מחיר כניסה: 5 זלוטי

כיכר גיבורי הגטו: כתובת Plac Bohaterów Getta 30

נמצאת מעבר לנהר בתוך הגטו לשעבר, מערבה מהרובע היהודי ובה כסאות מתכת לסמל את 70,000 היהודים שגורשו משם למחנות ריכוז.

בזיליקת קורפוס כריסטי Corpus Christi Basilica

נמצאת בדרום מערב הרובע, לכיוון נהר הויסלה בכתובת Bożego Ciała 26, היא הכניסה לחלק הנוצרי . שווה לבקר בתוכה.

כנסייה רומית קטרינה הקדושה Roman Catholic church of St. Catherine of Alexandria, Augustinian Monasteryנמצאת לא רחוק ממנה בכתובת Augustiańska 7.

בסמוך אליה דרומה לכיוון הנהר נמצא מנזר וכנסייה Klasztor Zakon św. Pawła Pierwszego Pustelnika – Paulinówבכתובת Skałeczna 15יש בה מיסה כל שישי ב19:00 .

בימי ראשון ב- 7.00, 8.00, 9.00, 10.30, 12.30, 17.30, 20.00.

הרובע העתיק

יוצאים אל המסלול המלכותי (The Royal Route)

המסלול התיירותי המרכזי של העיר, שבה עברו שיירותיהם של מלכי פולין אל הטירה המלכותית.

הדרך הזו מתחילה ממבנה הברביקאן, הצמוד לשער St. Florian (שער הכניסה לעיר העתיקה) אחד משרידיה האחרונים של חומת העיר העתיקה. בפנים אין מה לעשות רק ללכת מסביב לחומה. אבל למזלנו בלי שידענו נתקלנו שם בפסטיבל אבירים של ימי הביניים שנמשך שם במשך אותו חודש עם שחקנים לבושים כאבירים ואיכרים, מוזיקה חיה של ימי הביניים , שוק איכרים ומופע שמאוד נהננו ממנו. היה מגניב להיתקל בזה ככה סתם פתאום.

כתובת: Basztowa, 30-547 (500 מטר דרומה מהתחנה המרכזית של קראקוב)

הדרך ממשיכה משער פלורה לאורך רחוב Floriańska , אחד הרחובות היפים והצבעוניים ביותר בקראקוב. על השער עצמו ניתן לעלות תמורת סכום סמלי ולתצפט על הרחוב מלמעלה.

לאחר מכן היא חוצה את כיכר השוק :

כיכר העיר (Rynek Głỏwny)-  אחת הכיכרות המרשימות והגדולות ביותר באירופה. סביב הכיכר תבחינו בכרכרות עם הסוסים עליהן רק נשים רוכבות. בלילה הכיכר מוצפת אור ומלאה אנשים. כל בניין מואר בצורה אחרת ולעיתים בצבע אחר, ועל גג הסוקוניצה שבמרכז – מתנהלת תצוגת אורות צבעוניים מתחלפים.

שתי כיכרות שקרובות לכיכר הראשית:

כיכרSzczepanski Square ו-Maly Rynek -הן משתי הצדדים של הכיכר הראשית, קטנות יותר אך יפות.

בכיכר כמה אטרקציות:

אולם הבדים  Cloth Hall, Sukiennice - למעשה קניון עתיק בסגנון נאו גותי ובעשרות חנויותיו הקטנות מוכרים עבודות-יד מעץ, תכשיטים, עבודות רקמה על מפות ומפיות, ועוד.

ממש ליד אולם הבדים נמצא פסל של ראש ענקי

מגדל בית העירייה העתיק- גם ממנו ניתן לעלות לתצפית על הכיכר.

קתדרלת Kosciol Mariacki SAINT MARY -

ממגדל זה נשמעות ארבע פעמים בשעה תרועות חצוצרה, אחת לעבר כל אחת מרוחות השמיים. כל תרועה נקטעת במפתיע באמצע. על פי המסורת, אחד השומרים במגדל ראה את צבא האויב מגיע מרחוק וביקש להתריע על כך בעזרת החצוצרה. אחד הצלפים מצבא האויב ירה בו והרג אותו בעיצומה של התרועה. לכן נקטעת כל תרועה גם היום באמצע. כל שעה עגולה יש את החצוצרן.

מחיר: 10 זלוטי

שעות פתיחה: שני עד שבת – 11:30 – 18:00, ראשון – 14:00- 18:00

סיור בפנים יכול להיות כשעה. שווה מאוד להיכנס אליה בגלל התקרה שלה שנראית כמו כוכבים בלילה.

הדרך ממשיכה ברחוב המרכזי גרודזקה Grodzka, רחוב צבעוני ומלא חנויות

לאחר בלוק בתים פוגשים בכיכר שבה ניצבות שתי בזיליקות.

אחת של סיינט פיטר ופול, ומולה פסלי שייש של 11 השליחים ומולה כנסיית סיינט אנדרו שהיא אחד הבניינים העתיקים ביותר בקראקוב משנת 1079.

במקביל לרחוב זה יש את רחוב Kanonicza שהוא הרחוב העתיק בקראקוב ושווה גם לטייל בו בדרך חזרה מהגבעה.

גבעת ואבל (Wawel Hill) -עליה נמצא הקומפלקס המלכותי, ניתן לבלות פה חצי יום. שווה להגיע לפה ממש מוקדם (נפתח ב 06:00) כדי ליהנות בלי יותר מידי אנשים מסביב. עדיף להתחיל שם את היום.

מומלץ לטפס לגבעה, ולראות את שלל המונומנטים היפים:

קתדרלת ואבל. במקום תמצאו אין ספור סרקופגים וקפלות מעוטרות זהב וכן תוכלו לטפס אל מגדל זיגמונט ולחזות בפעמון רחב ההיקף, שמשקלו 11 טונות. (העלייה היא ב-70 מדרגות עץ מאוד תלולות)

דמי כניסה: הכניסה לקתדרלה היא חינם. עלייה למגדל זיגמונט וירידה לקברים המלכותיים, וכן כניסה למוזיאון הקתדרלה ולקאפלות בתשלום. 12 זלוטי שכוללים מדריך אודיו. ניתן לקנות אותם בבניין בול מול הכניסה.

עדיף לקנות כרטיסים ליד הקתדרלה במרכז מבקרים בתוך המתחם כי שם יש פחות תור.

שעות פתיחה : בחודשים אפריל עד ספטמבר – 9:00 – 17:00

מול הקתדרלה נמצא, במבנה גותי מהמאה ה-14, מוזיאון בו מוצגים חפצי אומנות הקשורים בקתדרלה ואובייקטים הקשורים בטקסי הקבורה השונים שנערכו בה. גולת הכותרת של המוזיאון הוא עבודת רקמה מרהיבה השזורה בזהב בת יותר מ-500 שנים. הכניסה למוזיאון היא עם אותו הכרטיס המשמש לעלייה למגדל.

שעות פתיחה: שני עד שבת – 9:00 – 16:00

OldTown Archery Krakow בבסיסה של גבעת ואוול לכיוון רחוב Kanonicza ישנו אתר שניתן לירות בחץ וקשת בו. שעות פתיחה : 10:50-20:00

כתובת: Podzamcze 23

מערת הדרקו קנוניצ`ה Smocza Jama, ופסל הדרקון יורק האש smok wawelski , גם נמצא במתחם ואבל בצידו המערבי שיורד לכיוון הנהר והוא אחד מסמליה המוכרים יותר של העיר. ניתן לעשות סיור בתוך המערה האפלולית או סתם להשקיף על פסל הארד של הדרקון, היורק אש (מזערית) מלועו כל מספר דקות. אפשר לרדת למערה מתוך הטירה ואפשר ללכת מסביב.

שעות פתיחה: 10:00- 17:00 כתובת: Wawel 5

המלצות על מתוקים:

Chimney cake bakery- מאפייה של קיורטוש

כתובת- Basztowa 26A, בחלק הצפוני שלפני הכניסה לעיר העתיקה (מערבה מהברביקן) זה דוכן לפני המדשאה. שעות פתיחה : כל יום מ 09:00-21:00

Cupcake Corner- מקום מושלם עם קאפקייקס ובייגלס מכל הסוגים וקיורטוש. קצת דרומית לכיכר המרכזית בעיר העתיקה. כתובת: Bracka 4 אתר: http://chimneycakebakery.pl/ יש שם תפריט באתר. צפו להרעלת סוכר מהסוג הטוב ביותר! געגועים לקאפקייקס שלהם….

קניות בקרקוב

Galeria Krakowska: אם אתם אוהבים להתיש את עצמכם בימי קניות ארוכים, הגעתם למקום הנכון. זהו קניון עצום מימדים, עם אינספור חנויות מכל הסוגים והשמות (270 ליתר דיוק). המיקום אידיאלי:

ממש ליד תחנת הרכבת המרכזית של קראקוב.

כתובת: 5 Pawia

Pasaz 13מרכז קניות זה, שנמצא בלב הכיכר בעיר העתיקה , שופץ בשנת 2007 ומהווה כיום את אחד המבנים המודרנים המעניינים בעיר.

כתובת: Rynek Glowny 13

Galeria Kazimierz: קניון שנפתח ב- 2005 ומכיל 160 חנויות. נמצא מעל הרובע היהודי. מלבד קניות אפשר לצפות גם בסרטים בקומפלקס בתי הקולנוע החדיש ולזלול את אחד מסוגי הפאסט פוד שפועלים במקום.

כתובת: 34 Podgorska

תחבורה בתוך העיר - חובה להחתים את הכרטיס עם עלייה לנסיעה

אפליקציה להתניידות בעיר עם תחבורה ציבורית: Jakdojade

מקלידים בה את שם המקום/התחנה שרוצים להגיע והוא אומר איזה אוטובוס או טראם לקחת, איפה לרדת ואת זמן הנסיעה.

בעיקרון הכל בקראקוב סובב סביב העיר העתיקה ובמרחק הליכה.

ישנם 2 אזורים בקראקוב, Strefa I זה לתוך העיר עצמה, ו-Strefa I +II Aglomeracja זה למסביב מחוץ לעיר (שאליו מגיעים אוטובוסים שמתחילים במספרים 2,3,9) באזור זה נמצא השד"ת.

מערכת התחבורה הציבורית בקראקוב כוללת חשמליות ואוטובוסים, ואת הכרטיסים ניתן לרכוש בקיוסקים של MPK, , מכונות אוטומטיות וגם ישר מהנהג ( רק במטבעות ויקר מעט יותר).

החשמליות מהירות, ופועלות בין השעות 5 בבוקר עד 11 בלילה. תוכלו לנסוע גם עם מיניבוסים, מהסוג שפועל בישראל ("חאפרים" בלשון העם). לא תמיד הם יעצרו בתחנה, ולכן רצוי לאותת להם אם אתם מעוניינים לעלות.

מוניות - כדאי לדעת שהזמנת מונית בטלפון תחסוך לכם 30% מהמחיר שתשלמו אם תעצרו מונית ברחוב. יש המון מוניות של חאפרים ולכן מומלץ לקחת מונית ששם החברה מודפס על המונית ובכל מקרה לשאול מה המחיר בערך לפני שעולים. המוניות פועלות כולן באמצעות אפליקציות. נדיר שניתן לתפוס מונית ברחוב.

קורקינטים להשכרה

גם בקראקוב וגם בוורוצלב היו פזורים בכל פינה אפשרית קורקינטים להשכרה שניצלנו אותם יפה. זאת גם חוויה כייפית שחסכה לנו זמן וכאבי רגליים.

ורוצלב

גמדי וורוצלב

המוני פסלי ברונזה של גמדים נמצאים בורוצלב, 165 מהם בעיר העתיקה. הגמדים היו סמלה של תנועת המחאה 'אלטרנטיבה כתומה' (Orange Alternative) שפעלה נגד השלטון הקומוניסטי בשנות ה-80.
 בשנת 2001 החלו אמנים מקומיים להציב בפינות רחוב פסלים קטנים של גמדים, מחווה לתנועת המחאה וכיום מפוזרים ברחבי ורוצלב המוני גמדים. הגמדים עוררו עניין כה גדול בעיר עד שכמה מהם נגנבו, וכיום העירייה מצמידה לכל גמד שבב. בלשכת התיירות ניתן לקבל מפה של הגמדים..

ויש גם אפליקציה חינמית: אפליקציית הגמדים. Wroclaw Dwarves Go

השביל ההיסטורי של ורוצלב מדי כמה צעדים ברחובות המרוצפים יש מרצפת מלבנית המתארת אירוע כלשהו בורוצלב משנת 1000 ועד 2017. כל לוחית היא אחרת מבחינת עיצוב ונחמד לפסוע בשביל הזה.

מסלול אופציונאלי

ביום הראשון, הגעה בצהריים לוורוצלב, בית העלמין היהודי. שוטטות באזור העיר העתיקה,אי הקתדרלה והדלקת הגז במנורות. אפשר לסיים במזרקה.

ביום השני מוזיאון ההיסטוריה הלאומית,האוניברסיטה, כיכר המלח והרובע היהודי, האי ביסקופין, שופינג אם יהיה זמן בקניון.

פעילות ליום גשום -פארק מים Aquapark in Wrocław

פארק מים עם מים מחוממים שיש בו גם ג'טים למסאז' , מגלשות וג'קוזי.

כתובתWroclaw, ul. Borowska 99 פתוח כל יום מ 8 בבוקר עד 11 בלילה

הגעה, קו 9/15 מהתחנה המרכזית ליד המלון dworzec לתחנת uniwersytet 3 תחנות (לכיוון בית העלמין) ומשם 300 מטר ברגל

אזורים בוורוצלב

אזור העיר העתיקה והאוניברסיטה

כיכר העיר העתיקה Rynek Główny . בניין העירייה, שנמצא במרכז הכיכר הוא הבניין היפה ביותר. עמוד ההענשה (Pręgierz) נמצא בחזית. כאן היו מוציאים לפועל את עונשיהם של הפושעים. הכיכר מתחברת לכיכרות קטנים (כגון: 'כיכר המלח' בו פועל שוק פרחים 24/7) ולשלל רחובות מקסימים. כיכר השוק היא הכיכר השנייה בגודלה בפולין אחרי כיכר השוק של קרקוב. כיכר זו היא המקום הכי חי בוורוצלב.

סיור חינם: מדי יום בשעה 10:00 יוצא סיור רגלי מהרחבה המרכזית בעיר העתיקה המודרך ע”י צעירים תושבי העיר במסגרת, חברת Free Walking Tours. הקישור (http://freewalkingtour.com) תזהו את המדריכים לפי המטרייה הצהובה. הם מציעים את הסיורים הבאים: סיור העיר העתיקה, סיור הקהילה היהודית ומלחמת העולם השנייה, סיור איים, תעלות וגשרים, סיור גמדים וקומוניזם, סיור אמנות רחוב, הסיורים זמינים בשפה האנגלית. כמו כן, יש אפשרות להזמין דרכם סיורים פרטיים. נקודת מפגש: Rynek Ratusz 1 ליד הפסל Aleksander Fredro בצלע הדרומית של בניין העירייה בכיכר העיר.

כיכר העיר העתיקה ובית העירייה:

שעות ביקור בבניין העירייה: 11:00-17:00, יום א`- 10:00-18:00. סגור בימי שני. מחיר: 7 זלוטי.

Inna & Bajka- מסעדה/בית קפה

4 דקות הליכה צפונה מבית העירייה לכיוון גשר pomorski נמצא בית קפה מומלץ ומתוק.

כתובת: Odrzańska 18/19

שעות פתיחה: כל יום מ 09:00 עד 23:00 ובסופשים עד חצות.

לא רחוק מתחנת Rynek נמצאת סמטת הקצבים (Stare Jatki) -סמטה קטנה שבימי הביניים שכנו בה חנויות של קצבים. במרכז הסמטה עובר פס ניקוז שזורמים בו מים... כיום בסמטה יש חנויות וסדנאות אומנים.

בקצה המזרחי של הסמטה יש פסלים לזכר החיות. אגדה מספרת כי אם תגעו בקרניים של פסל העז תבורכו בחיי מין סוערים ואם תגעו בגללים של העז תזכו בחיי עושר, אך מותר לכם לגעת רק באחד מהשניים.

כתובת: Jatki, סמטה קטנה צפונית לכנסיית סנט אליזבת' המחברת בין הרחובות Kiełbaśnicza ו-Odrzańska.

מחוז האוניברסיטה Uniwersytet Wrocławski– ממוקם בחלק הצפוני של העיר העתיקה. האוניברסיטה היא אחת העתיקות באירופה, והיא הניבה 11 זוכי נובל! אחד מהם היה פריץ הבר, הכימאי היהודי שפיתח את הגז ציקלון בי , אותו הגז ששמש אח”כ להרג ולהשמדה במחנות השמדה, כולל של רבים מבני משפחתו של פריץ הבר! האוניברסיטה מורכבת ממקבץ מבנים ציוריים ומקסימים ונעים לשוטט כאן.

שווה להיכנס לביקור בשביל שתי סיבות בלבד: אולם לאופולדינה (Aula Leopoldina) עם ציורי הקיר המרשימים מתקופת הבארוק, היחיד מסוגו בפולין, וגג התצפית .

כתובת: plac Uniwersytecki 1

מחיר: 11-14 זלוטי, תלוי לכמה אולמות תרצו להיכנס

בכיכר המרכזית ניצב פסל של סייף עירום

מוזיאון האוניברסיטהנפתח בשעה 10.

למוזיאון ארבעה חלקים, ניתן לקנות כרטיס לשניים בלבד (12 זלוטי), לשלושה (13 זלוטי) או לכל הארבעה (14 זלוטי). יש אולם העוסק בזוכי הנובל שיצאו מהאוניברסיטה, אולם של מדעים מדויקים, אולם מוסיקה שהוא ממש ארמון של המלך לואי, ושיא השיאים – המגדל המתמטי הנמצא בקומה החמישית. ניתן להגיע אליה במדרגות או במעלית שקופה הצופה אל העיר עד קומה שלישית ומשם במדרגות. בדרך למגדל המתמטי תצוגה יפה של שעוני שמש מגודל גודל וחומר אפשריים, והמגדל עצמו מספק תצפית פנורמית

אל כנסיית האוניברסיטה ניתן להיכנס בחינם.

המוזיאון הלאומי החדש (Muzeum Narodowe) המצוי בבניין מקסים עשוי אבן אדומה כהה ומכוסה בצמחייה. בצדו האחורי, הפונה לנהר פסלים גדולים רבים וכיסאות/ספסלים מעוצבים למנוחה מול הנהר.

כתובת: Pl. Powstańców Warszawy 5

מוזיאון ההיסטוריה הלאומית

נמצא באי הקתדרלה. כתובת: Sienkiewicza 21, 53-335 Wrocław, Poland מחיר: 14 זלוטי

החלק הדרום מזרחי של העיר

שופע מבני פאר: התיאטרון, בית האופרה ועוד, כמו גם סמטאות קסומות שמומלץ להציץ בכולן וגם יש בו הרבה גמדים.

כיכר המלח Plac Solny כיום פועל במקום שוק פרחים ססגוני

כנסיית אליזבט הקדושה St. Elizabeth Church נמצאת בפינה הצפון מערבית של הככר. בכנסייה מגדל תצפית של 92 מטר. אין מעלית. העלייה למגדל היא מחוץ לכנסייה, בעלות של 7 זלוטי לאדם. הטיפוס הוא ב- 300 מדרגות לכל כיוון, הארבעים הראשונות שבהן מאוד גבוהות לא נוחות. הנוף יפייפה.

למבנים ברחבה מול הכנסייה קוראים עמי ותמי או בשם המקור הגרמני הנזל וגרטל (בפולנית יאש אי מאוגושה -יוחנן הקטן, ומרי הקטנה). המבנים מחוברים ובמקום החיבור שיוצר מעין גשרון יש כיתוב בלטינית: המוות הינו השער לחיי הנצח.

הרובע היהודי

הכניסה לרחוב הראשי של הרובע- רחוב אנטונייגו (Świętego Antoniego) ובו פסל לסובלנות בדמות אישה הלובשת שמלת כדור הארץ, הרובע הוא אזור בילויים תוסס וצעיר עם שפע של מסעדות, בתי קפה, גלידריות, ברים, חנויות וגלריות.

נמשיך אל בית הכנסת החסידה הלבנה (Synagoga Pod Białym Bocianem) – בית הכנסת הזה שרד את ליל הבדולח, שלא כמו בית הכנסת החדש (Nowa Synagoga) שנשרף כליל. זהו בית כנסת פעיל .בנוי משלוש קומות, ובפנים יש תערוכות על היסטוריית הקהילה היהודית בעיר, כולל צילום של מצבה עם כיתוב בעברית משנת 1203. הכניסה לבית הכנסת היא דרך חצר פנימית נחמדה, שם יש גם מסעדה נעימה ואפילו בית קפה כשר (CIŻ Cafe)

הוא נמצא בחצר מרווחת היוצאת מרחוב Pawła Włodkowica.

כתובת בית הכנסת: Pawła Włodkowica 7 (6 דקות הליכה לכיוון הנהר מ כיכר המלח Plac Solny)

Pasaż Pokoyhof – בין הרחובות Świętego Antoniego ו-Pawła Włodkowica יש מעבר סודי שמוביל לחצר פנימית מקסימה וסודית. זה מקום בילוי כיפי עם מסעדות טובות.

חיי לילה בוורוצלב

מקומות הבילוי בוורוצלב מרוכזים בכמה אזורים, בעיקר סביב כיכר העירייה ובאזור הרובע היהודי, כך שאפשר לעבור ממקום אחד לשני בקלות ברגל .

יש בעיר מלא סטודנטים ולכן לא חסרים מקומות בילוי.

אזור האי ביסקופין (Biskupin)

האי ביסקופין הוא האי הגדול ביותר בוורוצלב, בו מרוכזים מספר אתרים, הנמצאים במרחק הליכה זה מזה וביקור בהם יכול למלא יום טיול שלם. הגעה: ניתן להגיע בקלות לאי באמצעות טראם מספר 1, 2, 4 ו-10, באמצעות אוטובוס מספר 115, 145 ו-146 או באמצעות סירה שמגיעה לאחת משתי המרינות הצמודות לגן החיות.

הגן היפני (Ogród Japonský, Japanese Garden) – במרחק של חמש דקות הליכה צפונית מאולם העם שוכן לו גן יפני שליו, שמעניק אווירה אקזוטית משהו לעיר האירופאית בה הוא שוכן. הגן, שהוקם בתחילת המאה ה- 20, שוקם בשנת 1996 והמבקרים בו ייהנו ממפלי מים שלווים, גשרונים על פני נחל ובתי תה למנוחה.

כתובת: Adama Mickiewicza , Park Szczytnicki, Śródmieście

מחיר:8 זלוטי שעות פתיחה: 09:00-19:00

מופע המזרקות (Wrocławska Fontanna, Wrocław Multimedia Fountain) – בחזית הצפונית של אולם העם יש אגם מלאכותי ובו מוצג לראווה מופע מזרקות ואורות מרשים שמומלץ להגיע אליו עם רדת החשיכה. זוהי המזרקה הגדולה ביותר בפולין ויש בה 300 סילוני מים ו-800 גופי תאורה. המופע פעיל כל יום בכל שעה עגולה, ובסופי השבוע בתקופת הקיץ יש מופעי אור מיוחדים וארוכים יותר בשעה 22:00.

כתובת: Wystawowa 1

אי הקתדרלה – אוסטרו טומסקי (osrow tumski)

האי כולו מואר בפנסי גז. שווה לקפוץ לאזור גם בשעות הערב כאשר מדליק הפנסים הרשמי של העיר עובר ומדליק את העששיות אחת אחת, בתקופת טרום-החשמל היה זה תפקיד חשוב בעיר, וכיום זוהי בעיקר אטרקציה תיירותית נוסטלגית ונחמדה. עם רדת החשכה כל המבנים והגשרים מוארים באור העששיות הרך, בהחלט רקע מושלם להליכה רומנטית ורגועה ניתן להתחיל את הסיור בעיר במקום הזה.

אפשר לקחת את הסיור חינמי בשעה 19:00 https://freewalkingtour.com/wroclaw/ של הגשרים והאיים והמדריך מוודא שלא מפספסים את המדליק גז. האזור שמדליקים בו הוא ליד הקתדרלה ובין הקתדרלה לגשר לכיוון אי החול Wyspa Piasek. זה קורה מהר אז צריך לבוא לשם עם השקיעה כדי לראות

הדרך לאי עוברת באזור האוניברסיטה (האי נמצא מצפון לרובע האוניברסיטה) ומגיעה לנהר האודר. הנהר מתרחב ומתפצל ויש כאן איים רבים כמו אי הקתדרלה.

ניתן לקחת באזור גם שייט של 50 דקות על הנהר שעולה כ-25 זלוטי.

כדי להגיע לאי אפשר לחצות את הנהר ולהיכנס אליו על הגשר האדום (most Piaskowy) שהוא העתיק בגשרי העיר ופונים ימינה עד גשר המנעולים הכחול. או לנסוע בחשמלית מס' 9 או 17 אל תחנת pl. Bema משם ימינה וימינה אל:

כנסיית הצלב הקדוש (Church of the Holy Cross / St. Bartholomew'sקצת אחרי חציית הגשר תגיעו לכנסייה גותיות מרהיבה, שמאכלסת למעשה שתי כנסיות בשתי קומות נפרדות.

סגור בימי ראשון מ 09:30 – 11:00 אלה שעות תפילה.

כתובת: plac Kościelny 1,

במרחק של דקה הליכה מכנסיית הצלב נמצאת כיכר פלאץ קתדרלני (Pl. Katedralny), ובה:

Cathedral of St. John the Baptist- קתדרלת ג'ון המטביל

זו קתדרלה גדולה, שממגדלה הצפוני ניתן לעשות תצפית על כל ורוצלב. עולים עם מעלית לגובה 60 מטרים ומהמרפסת ניתן לראות את כל חלקיה של וורוצלב . הכניסה לכנסיה חינם, העליה במעלית עולה 5 זלוטי.

כתובת: Pl. Katedralny 18

שעות פתיחת מגדל התצפית: מדי יום (למעט יום א)- 10:00-16:00, יום א` - 14:00-16:00

גשר טומסקי -גשר המנעולים (Most Tumski) – נסגר לשיפוצים לא ניתן לעבור דרכו, מורידים את המנעולים. לכן צריך לעקוף דרך גשר Młyńskie

השוק המקורהHala Turgowa  - נמצא ביציאה מאי הקתדרלה. זהו שוק ענק מקורה רק של פירות וירקות.

הגעה מתחנת Hala Targowa לכיכר העיר העתיקה: חשמליות 8,9, 11, 17, 23 (2 תחנות) לתחנת קניון הגלריה ומשם ברגל לכיכר העיר העתיקה.

אזור התחנה המרכזית ובית המלון

בין עלמין יהודי עתיק- בית עלמין מיוחד ויפה ובו קבורים יהודים שנהרגו במלחמת העולם. העברנו שם מעל שעתיים. מקום מיוחד מאוד שבו הטבע השתלט והשתלב עם הקברים. גן עדן לצלמים. אווירה גותית מיוחדת. בהחלט שווה ביקור.

פתוח כל יום מ 10:00-18:00 . כניסה 15 זלוטי

הגעה : הטראם הכי קרוב לשם הוא תחנת Uniwesytet Ekonomiczny קווים 9,15. מתחנה מרכזית זה 3 תחנות דרומה .

כתובת Ślężna 37/39, Wroclaw, 50-301

פסלים מעניינים באמצע הרחוב Pomnik Anonimowego Przechodnia we Wrocławiu

בדרך לעיר המרכזית מהמלון , בכתובת 422H+HR Wrocław. הגעה בטראם לתחנת Arkady Capitol

שופינג

קניון Wroclaviaזהו קניון וגם תחנת אוטובוסים מרכזית חדשה שנמצא דרומית לתחנת הרכבת המרכזית. בקניון כמה קומות והרבה חנויות בגדים ואוכל. כתובת: Sucha 1. . פתוח כל יום מ 09:00-21:00

Renoma- קניון שנמצא קצת מעל התחנה המרכזית לפני הכניסה למרכז ורוצלב. הגעה עם טראם מתחנת Dworzec Główny (Stawowa לתחנת Renoma . יש בו 120 חנויות בגדים וקוסמטיקה + סופר ענק בכניסה.

קניון Galeria Dominikańska – הגעה חשמליות 8,9, 11, 17, 23 . כתובת: plac Dominikański 3 שעות פתיחה-שני עד שבת 09:30 עד 21:00 ובראשון 10:00-20:00.

Magnolia parkזהו המתחם קניות/קניון הכי גדול בוורוצלב. הגעה אליו בטראם מתחנת Dworzec Główny (Stawowa) בטראמים 32/31 (8 תחנות, רבע שעה נסיעה) לתחנת Niedźwiedzia ומשם 2 דקות ברגל.

גדנסק וטיולי יום לסופוט וטירת מלבורק

טיולי חינם בגדנסק - חברת פרי וולקינג טורס – גדנסק. מדריכים עם מטריות צהובות. הם היחידים שהם חוקיים שם והסיור הוא רגלי וחינמי בד”כ מתבצע ע״י צעירים (גלאי 25-30). נפגשים ליד שער הזהב ומוזיאון העימבר. אורך הסיור שעתיים וחצי. מומלץ קליל, כייפי ומאוד אינפורמטיבי.

ליד השער יש בית קפה של COSTA

בספטמבר כל יום בשעה 10:00 ובימים שני, שישי, שבת וראשון גם ב 11:00 בנוסף. באוגוסט גם בשעה 16:00.

שער הזהב- הגעה טראמים 2,3,6,7,8,9

אפשר להספיק לראות הכל תוך יומיים אם נשארים ללון במרכז העיר.

את היום הראשון מומלץ להתחיל בעיר העתיקה, השני לטירת מלבורק והשלישי לסופוט

הכל בעיר העתיקה נמצא במרחק הליכה כך שלא באמת צריך תחבורה ציבורית.

מתחילים את המסלול בשער הזהב שמתחילה בו הדרך המלכותית.

הדרך המלכותית (Royal Road): רחוב ארוך ועמוס במבנים מסקרנים ואוצרות ארכיטקטוניים נפלאים, המשתרע בין שער Upland לשער Green. הדרך מתחילה בכניסה לעיר ב- Brama Wyżynna -Upland Gate ומשם לשער הזהב Złota Brama -Golden Gate. משם דרך ulica Długa -Long Streetו- Długi Targ - Long Market לכיוון השער הירוק Zielona Brama -Green Gate (לכיוון הנמל)

רחוב דלוגי ולונג מרקט (Dlugi Targ): בגדנסק אין כיכר מרכזית אלא את הרחוב הזה עם הרבה חנויות ובתי קפה. זהו רחוב יפייפה של 500 מטר אורך. מומלץ להימנע ממסעדות ובתי קפה באזור זה כי הם יקרות ומלכודות תיירים.

מוזיאון העמבר Muzeum Bursztynu, Targ Węglowy - גדנסק ידועה בגלל אבן העמבר ויש לה גם מוזיאון שמוקדש לכך (שממוקם בתוך טירה גבוהה וצרה שהיתה פעם כלא ומתחם עינויים) יש בו גם תצפית על כל העיר. היא יותר טובה מהתצפית של הקתדרלה וגם לא צריך לעלות כל כך הרבה מדרגות. נמצא ממש ליד שער הכניסה לעיר Brama Wyżynna. וגם בית קפה קוסטה נמצא ליידו

כתובת: Targ Węglowy 26

שעות פתיחה: שלישי עד שבת 10:00-18:00 , ראשון 11:00-18:00 ושני 10:00-13:00

בית העירייה (Ratusz) מראש המגדל בן 80 המטרים יש תצפית פנורמית של העיר (טיפוס במדרגות). כיום משמש בית העירייה כביתו של מוזיאון ההיסטוריה המקומי.

כתובת: ul. Dluga 47

מחיר: כ-12 זלוטי פתוח מ-10:00-18:00 וביום שני עד 13:00

המנוף (Zuraw): לא סתם מנוף, אלא המנוף הגדול ביותר מסוגו בעולם (נכון ל-1444, השנה בה נבנה) המנוף חלק מהמוזיאון הימי של גדנסק . שווה גם פשוט ללכת לאורך הטיילת.

כתובת: ul.Szeroka 67/68.

שעות פתיחה: שלישי עד חמישי בין 09:30 ל-16:00. שבת וראשון בין 10:00 ל-16:00

אם חוצים את הנהר והולכים לאורך רחוב Dlugie Pobrzeze (הרחוב לאורך בתי לבנים), זהו רחוב עם מלא מסעדות וחנויות נחמדות , אם ממשיכים מגיעים לגשר נתלה של הולכי רגל וממנו ניתן לצלם את השלט של גדנסק.

לאחר מכן אפשר ללכת חזרה למעלה ל:

רחוב Mariacka –אחד הרחובות המגניבים ביותר בגדנסק, כולו ארכיאולוגיה עתיקה ולאורך הבתים יש גרגויילז שבשעה שיש גשם "מקיאים" על הרחוב.

רחוב זה מסתיים ב:

כנסיית הקדושה מארי (Kosciol Mariacki): כנסייה מרשימה בגודלה ובעיצובה זוהי כנסיית הלבנים הגדולה בעולם, עם יכולת לאכלס כ-25,000 איש בחלל הפנימי שלה. בכנסייה נמצא גם שעון אסטרונומי עתיק (מ-1464), ועם עולים ב-410 המדרגות לקומה העליונה (העלייה כרוכה בתשלום של 6 זלוטי והיא קשה מאוד, התצפית מבית העירייה יותר יפה), יש תצפית פנורמית. מבפנים היא פשוטה ולבנה ולא מרשימה.

כתובת: ul.Podkramaska 5

שיט על ספינת פיראטים אמיתית  Black pearl –שיט של כשעה וחצי עם הסברים באנגלית לאורך הנהר Motlawa River (Mottlau).

כתובת : Długie Pobrzeże 80

שעות פעילות- א-ה 10:00- 19:30 ושישי שבת רק בין 10:00 ל-12:00

מחיר: כ-40 זלוטי

מוזיאון ספינה SS Sołdek (Stanislaw Sołdek) – באי יפה צפונית לשער הירוק על הנהר נמצאת ספינה ועליה ניתן לעלות לעשות סיור. הגעה 10 דקות הליכה מהשער הירוק או עם מעבורת.

כתובת: Ołowianka 9-13

שעות פתיחה: כל יום מ 10:00-18:00 מחיר : כ-30 זלוטי

המלצה למסעדות

נאפולי: מסעדה איטלקית, המתפקדת גם על תקן של פיצרייה, ומשתרעת על פני שתי קומות. בתפריט תמצאו פסטות ופיצות בגדלים וטעמים מגוונים, המחירים נמוכים למדי והמקום מאוד פופולרי. כתובת:ul.Dluga 62/63

שופינג

Galeria Handlowa Madison: קניון "מדיסון" הוא הקניון היחיד מסוגו במרכז העיר, 4 קומות של חנויות , החל מאופנה וכלה בטכנולוגיה ומזכרות תיירים. הבגדים הנמכרים פה יקרים במונחים פולניים, אך הם באיכות טובה.

כתובת: ul. Rajska 10 לא רחוק מתחנת הרכבת המרכזית (Gdansk Glowny)

שעות פתיחה: שני עד שבת 09:00-21:00 ובראשון מ 10:00-20:00

טירת מלבורק Malbork Castle

נמצאת במרחק של כ-30 דקות נסיעה דרומה מתחנת המרכזית של גדנסק (ברכבת המהירה) , ואז הליכה של 1.5 קילומטר ברגל או לקחת מונית וזה 5 דקות נסיעה במחיר 15 זלוטי.

הגעה: ברכבת מתחנת Gdańsk Główny שווה לנסוע ברכבת אינטרסיטי היא מהירה אך יקרה יותר.

הרכבת האיטית יותר Regio עולה 13 זלוטי נסיעה של 45 דקות, הרכבת הקצת יותר מהירה tlk עולה 17 זלוטי וזמן הנסיעה כ 38 דקות והמהירה 28 EIC דקות והמחיר 29 זלוטי.

לוז של הרכבות ניתן למצוא באתר ואז לחסוך את התור בתחנה עצמה שיכול להיות ארוך: https://reiseauskunft.bahn.de/bin/query.exe/en?ld=4277&country=DEU&protocol=https:&rt=1&newrequest=yes&&country=USA

בעיירה מלבורק טירת הלבנים הגדולה ביותר באירופה. הטיול בה מתאים ל-4 שעות בערך. אנחנו לקחנו מדריך קולי והסתובבנו לבד. המדריך הקולי דיי מגניב ושונה מאלה שלקחנו בעבר במדינות אחרות וממש קל להסתדר איתו בסיור. לא לוותר על זה כי ההסברים נחוצים וגם ערוכים בצורה טובה.

עלות הסיור 39.50 זלוטי לאדם.

שעות פתיחה מ 09:00-19:00

ניתן לחסוך גם פה את התור ולקנות כרטיסים "מסביב לטירה עם מדריך אודיו בשפה המתבקשת" מראש באתר: https://bilety.zamek.malbork.pl/

הטירה עצמה יפהפייה והיא מחולקת לשלושה חלקים – הטירה התחתונה, הטירה האמצעית והטירה העילית. אפשר לשוטט בין הטירות, הן מיוחדות ויפות, ניתן לראות את חדרי המגורים, אולמות המלך, המטבח, הכספת, הכנסייה המיוחדת.

ניתן לצאת לסיור בנושא מסתורין בחללי הטירה וכן ניתן לבקר בה בשעות הלילה (בהרשמה מראש).

מומלץ גם לאכול במסעדת הטירה הגותית בטירה האמצעית שמציעה אוכל מסורתי. היה טעים ולא יקר.

אתר אינטרנט: www.zamek.malbork.pl

טיפWiezna glowna – מגדל התצפית בקומה השניה בחלק של הטירה העילית ניתן לקנות כרטיס נפרד כדי לעלות לנקודת תצפית מדהימה על כל הטירה. זה לא מוזכר במדריך אודיו ולכן קל לפספס.

טיפ, לתצפית יפה מול הטירה, כשיוצאים ממנה יש גשר של הולכי רגל ואם חוצים אותו ניתן לעשות תמונות יפות של הטירה ממולה.

העיר מלבורק עצמה גם חמודה ושווה סיור

סופוט Sopot

הגעה: נסיעה של 20 דקות ברכבת מהירה של SKM צפונה מהתחנה המרכזית בגדנסק (Gdańsk Główny). כרטיס כ -4 זלוטי. נסיעה של 30 דקות .

סופוט מכונה גם "הריביירה של הצפון", בשל חופיה הלבנים המרהיבים וחיי הלילה התוססים. סופוט היא אתר נופש וספא תיירותי גדול. ההליכה מהתחנה המרכזית לכיוון המזח היא דרך רחובות מדהימים ומלאים חנויות ומסעדות. אפשר בקלות לבלות בהם כמה שעות.

אטרקציות בסופוט

מזח העץ הארוך ביותר באירופה- נמצא בחוף , הכניסה אליו בתשלום כ-8 זלוטי. רופאים מקומיים גילו שאוויר הים כאן גדוש ביוד ושאר יסודות כימיים שעושים טוב לגוף ולנפש. בחוף הים שוחים ברבורים!

ספינת פיראטים -STATEK PIRATממש בקצה הסופי של המזח נמצאת ספינת הפיראטים. ניתן לקנות אליה כרטיסים לשיט של 40 דקות לאורך המזח. כדאי להגיע לשיט הראשון שיוצא ב 10 בבוקר כי אח"כ צריך לחכות עד לשייט של 11. מחיר 35 זלוטי לאדם.

מגדלור- ישנו מגדלור לפני ההתחלה של המזח שניתן לעלות עליו (ומומלץ) ולעשות תצפית על המזח.

כתובת: Plac Zdrojowy 3

מדרחוב "גיבורי מונטה קאסינו" Bohaterów Monte Cassino-המדרחוב הסואן של העיר, הרחוב מלא מסעדות, נגנים ואומני רחוב. כל הכבישים בסופוט מובילים אליו. בסופו יש את הכיכר היפה.

הבית העקום Krzywy Domekאחת האטרקציות הידועות בעיר. כאשר מסתכלים עליו, נראה כאילו הוא נמס בשמש או מתנפח, או שזה בכלל אשליה של השתקפות הבית במראה עקומה ענקית! הבית המדהים הזה הוא אכן עקום. השטח של הבניין הוא 4,000 מ"ר, ובתוכו תמצאו: בקומת הקרקע: מרכז קניות, חנויות, מסעדה, בית קפה. בקומת הקרקע תוכלו למצוא גם את "קיר החתימות" – שזה "קיר התהילה" של הבית העקום - אנלוגיה של שדרת הכוכבים בהוליווד. הבית העקום עובד סביב לשעון – במהלך היום הוא פועל כמרכז קניות, בתי קפה ומקומות אחרים, ובערב מתחילים להיפתח פאבים ומועדונים, והבית הופך להיות אפילו יותר יפה בחושך

כתובת Monte Cassino 53 .

מלון גראנד - משקיף על החוף, ניתן להנות מבית הקפה שבתחומו.

בדיעבד אם היה לנו זמן הייתי רוצה להעביר שם עוד יומיים במלון הזה וברביצה על החוף המושלם ושוטטות בעיר.

וככה נגמר עוד טיול מושלם שהפעם התעלה על הציפיות שלי.