אוגוסט 2018

אנחנו שמחים לשתף את פורום המטיילים ב"למטייל" בטיפים על מדירה. (אחרי שנעזרנו בו)

אנחנו בני 58-59 שומרי מסורת. אוהבים ללכת ונוהגים לבד.

ההחלטה שלכם להגיע לאי היא החלטה נהדרת. האי מרתק הן מבחינת הטבע והן מבחינת ההשקעה האנושית במקום. האי מחולק באופן גס לארבעת כיווני השמים וכך נתאר את הטיפים להתמצאות.

1. הגענו אל האי בטיסה אחרונה. היה עיכוב בטיסה מליסבון, נחתנו מאוחר, אבל אל חשש – נותני השירותים המתינו לבואנו. הן בהשכרת הרכב בשדה התעופה והן במלון.
  2. בהמלצת חברים באתר זה שכרנו רכב קטן אוטומטי (עם מיזוג). רכב קטן עם מיזוג – זה נכון, אבל אוטומטי... היתה שגיאה. הרכב פשוט שווק חיים בעליות הקשות. היינו יכולים להתגבר על כך ביתר קלות עם גיר רגיל. לא נורא התגברנו.
  3. השילוט בכביש הראשי לאורך דרום האי – VR1 מאוד נוח. הצמתים ממוספרים מצומת 1 במערב האי ועד 27 במזרחה. (שדה התעופה למשל בצומת מס' 22)
  4. כל הכבישים חינם כולל המנהרות הכי ארוכות. (בחסות האיחוד האירופי נחצבו רוב המנהרות מאז 2006, המהנדסים פורטוגלים והפועלים – אסירים פורטוגלים. ככה זה)
  5. היה לנו קשה לנווט עם מפת 40,000 . ולכן השתמשנו כל הזמן בוויז. עבד יופי. ותודה לוויז.
  6. החניה בעייתית. האי קטן מידי ואין מקום גם לחניית מכוניות. במלון, אם אתה לא מוצא מקום בסביבה עלייך להיכנס לחניון בתשלום – 5 יורו ליום. בפונשאל, המבנה המערבי לרכבל – בניין קומות, זהו החניון הענק המרכזי של העיר. את הכניסה לרכבל אי אפשר לפספס ויש תמרורים ידידותיים לכיוון החניון. המחיר לפי שעות עד מקסימום 8 יורו ליום (שזה כמו שעתיים בירושלים!!!) המקום מרכזי ונוח מאוד.
  7. יש מסעדה טבעונית בעיר העתיקה. נחמדה ולא יקרה. אנחנו משתמשים באפליקציית HappyCow" " כדי להגיע למסעדות טבעוניות.
  8. מסלולי טיול. ישנה חוברת מאוד מפורסמת של מדירה: 50 מסלולי הטיולים בתעלות ובהרים של מדירה. זוהי החוברת שרוב המטיילים שנפגשנו בהם, מטיילים איתה.

Rolf Goetz: Madeira, The finest levada and mountain walks. 50 walks

אני חייבת להסתייג ולומר שסימון השבילים והמפות בשטח לוקים בחסר רציני. התברברנו פה ושם ונפגשנו עם מטיילים מרחבי תבל שהתבלבלו כמונו למרות שהם ניווטו במפות מאוד מפורטות. הנוף מדהים והטיולים היו נפלאים. בחוברת יש קריטריונים שונים כולל רמת הקושי.

במסלולים המאוד פופולריים יש מיניבוסים שעושים שאטלים בתחילת המסלול ובסופו כדי להגיע לחניוני הרכב. 3 יורו לאדם. חבל שהם לא כותבים זאת בכניסה למסלולים.

1. יום אחד עשינו חלק ממסלול מס' 30 Pico do Ariero שווה להגיע לשם רק בשביל הנוף והאוויר. הלכנו עד מרפסת התצפית וחזרנו. זה מסלול הררי ללא לבדה – תעלת מים. גובה 1818 מ' . הלכנו מעל העננים. חוויה נהדרת. (במרכז החלק המזרחי של האי)
  2. ב Pico da Torre תצפית נפלאה בדרום האי. ומשם ביקרנו בכפר הדייגים Camera de Lobos עם הטיילת הנחמדה בתוך הכפר אל הכנסייה.
  3. יום אחד עשינו את המסלול הנקרא "25 המעיינות" בספר המסלולים אלה מסלולים מס' 45-46 . במרכז החלק המערבי של האי. מסלול מקסים. כדאי לעשות אותו מוקדם לפני שמגיעים המוני התיירים. אפשר לשלב אותו עם המסלול אל המפל Risco waterfall.

המסלול הוא לצד לבדה – תעלת מים נהדרת. צמחיה מופלאה. כייף. המסלול עובר בתוך מנהרה ארוכה ארוכה. כדאי מאוד להצטייד בפנס וללבוש סווצ'ר לפני הכניסה למנהרה.

1. תצפית ממרפסת הזכוכית שוב בחוף דרומי. חוויה. לא לוותר. Cabo Giaro . יש שם גם בית קפה נחמד על הנוף.
  2. קניות עשינו ב: דה קטלון בחוף הדרומי באזור צומת 7 או 8, וב C&A בקניון החביב שליד מלוננו.
  3. סיורים מאורגנים. קיימת באי תעשיית סיורים לתיירים מאוד מאוד גדולה והוגנת. (35 יורו לאדם לחצי יום) תכלס ניתן לבלות באי גם ללא רכב צמוד – שכור, ופשוט לשכור בכל יום שירותי סיור מהחברות הרבות. הן אוספות ומחזירות למלון. לחצי יום או ליום שלם כולל ארוחה ארוזה. הסיורים בנושאים רבים ומגוונים. רצינו לקחת סיור לתצפית בעטלפים או בדורסי לילה אבל זה לא התקיים. לא היה סיור לפירות טרופיים, התאכזבנו. גם לא לצמחיה אנדמית. בקיצור... חיפשנו סיור שיתאים לנו ובסוף לקחנו תצפית ציפורים. פיליפ הדריך אותנו בחן רב, אך כישראלים – היה מאכזב... מעט ציפורים ומגוון זעום. גולת הכותרת היתה הליכה בלבדה Caminho da Madeira שנמצאת ליד קמאשה ושם בעזרת הטלסקופ של פיליפ צפינו בקן פעיל של ניצים עם שלושה גוזלים.
  4. שייט לצפייה בלויתנים ודולפינים – לא עשינו. יש מלא. חלק מהחברות גם אוספות מהמלון.
  5. אוטובוס קומתיים אדום או צהוב, במסלולים שונים באי. המון תחנות, כולל איסופים מבתי מלון. (לא לקחנו כי היינו עם רכב צמוד)
  6. טיול בצוקים המזרחיים מאוד מיוחד ממש ממש בקצה האי, רואים אוקינוס משלושה כיוונים. באזור Ponta de Sao Laurenco , Pedras Brancas
  7. יום אחד עשינו את מסלול מס' מאוד קל. לאורך לבדה אל תצפית עם ציפורי שיר כחולות ראש שלא מפחדות מבני אדם. זהו מסלול מאוד יפה ומאוד מתוייר. נקרא ע"ש הכפר שתחתיו: The belvedere of RibeiroFrio . במרכז החלק המזרחי של האי.
  8. העיירה סנטנה עם בתי הקש בצפון האי נחמד מאוד. הכביש הצפוני לכיוון מערב אל Porto Moniz יפיפה. ניצלנו מעברים בין המנהרות כדי לשבת בנוף המהמם.
  9. הבריכות הוולקניות מרתקות בפורטו מוניז. לא היה לנו זמן לבקר במערה. פיספסנו.
  10. פונשל. הקדשנו לעיר יום שלם. אחרי שהחננו את האוטו בבניין עם החניה המקורה, (ראו טיפ מס' 6) ועמדנו בתור הארוך לקניית הכרטיסים לרכבל. עלינו ברכבל לגנים הטרופיים. Monte Palace Tropical Garden. בילינו בגנים. קיבלנו את המלצת החברים פה באתר שמיותר להגיע לגנים הבוטניים של פונשאל.

הלכנו אל המזחלות. Toboggan . לא לוותר. 30 יורו לזוג. ואח"כ עוד 10 יורו על התמונה. (הצלם תופס אותך באמצע הדרך והתמונה מוכנה מייד כשאתה מגיע אל סוף המסלול). מאוד נחמד. משם ניתן לקחת מונית לתחתית העיר (לא יקר). אנחנו העדפנו ללכת ברגל (כמו רבים אחרים) 20 דקות של ירידה חדה אל החוף – הנמל.

אכלנו לנו את הסנדוויצ'ים בצל העצים שבטיילת על החוף.

נכנסנו לשוק המקורה בן 2 הקומות. חביב. מי שרגיל למחנה יהודה... שום שוק בעולם לא מלהיב אותו. מחירים בשמים. ריח דגים חזק. ויתרנו על שתיית קפה שם בריח דגים. חנויות הפרחים והמוכרות הלבושות במעין תלבושת אחידה, יפים מאוד.

בקומה השניה בשוק 2 צעירים מנסים למכור פסיפלורה בשלל טעמים, מצחקקים במילים בעברית... עד שבאה ההפתעה. הם מאוד נעלבו שלא הסכמנו לקנות 2 פירות פסיפלורה (לא 2 קילו... 2 יחידים) ב9.80 יורו.

הסתובבנו בחנויות הקטנות שברחובות העיר. השלמנו קניית מתנות. נחמד. לא יקר.

הלכנו אחר הצהרים לאורך הטיילת שעל החוף עד לפסלו של רונלדו. לא נכנסנו למוזיאון שלו 7CR . לעת ערב הסתובבנו בעיר העתיקה ואהבנו את ציורי הקיר הממלאים את הרחוב הראשי בעיר העתיקה והסמטאות המובילים אליה (רחוב אלפניגה) . יש נגני רחוב וכד'.

1. מה זה הלבדות? באי מדירה יש תופעה של מדבר בצל גשם. בשל משטר הרוחות החצי הצפוני של האי מאוד גשום ואילו החצי הדרומי צחיח יחסית. אי לכך בנו התושבים במשך דורות תעלות – לבדות, המובילות מים מהצפון לדרום.
  2. לאחר לבטים והמלצות גם באתר זה, החלטנו לקחת מלון סויטות. GOLDEN RESIDENCE הכולל מטבח מאובזר, מאוד נקי, מרפסת בזווית לים, סלון רחב... שירות אדיב. בחוף הדרומי, מחלף מס' 8 בכביש הראשי. באזורSAO MARTINO ממש על קצה הבליטה היבשתית לים. ושם שחינו באוקינוס – הליכה אל החוף דרך נקרה כמו בראש הנקרה. יש שם גם בריכות ים מטריפות. החוף סלעי לגמרי. מרחוק זה נראה כמו חול שחור.... אבל לא זה חלוקי חוף שחורים.

ממש בסמוך למלון קניון בגודל בינוני עם מותגים ומסעדות. טיילת נהדרת על המצוק החופי הפונה מזרחה.

1. בשדה התעופה בדיוטי פרי ע"ש כריסטיאנו רונלדו (בחיי..) מוכרים את העוגיות הפורטוגזיות הידועות בקופסת נסיעה נחמדה. תשאירו מקום בתיק.
  2. החזר מע"מ בשדה התעופה. בפורטוגל וכן במדירה צריך להראות את הטובין שקניתם . מאיתנו לא ביקשו. ישנו מכשיר בשדה וצריך להתחיל את הפעולה באופן עצמאי. אח"כ מופיע מס' טלפון. מתקשרים ומבקשים מפקיד/ה להגיע להמשך טיפול. הם מגיעים. אדיבים. משווים כל שורה עם הקבלות. ובסוף.... מקבלים החזר קל.
  3. מזג האוויר היה מאוד נוח. סביבות 24 מעלות. בצהרים הגיע ל 30 מעלות. בבוקר ובערב לבשתי ארוך. בצהרים קצר. טיפטוף קליל בוקר אחד מתוך 5.