פראג היא בירת צ'כיה וחיים בה מליון ומאתיים אלף תושבים. העיר, המכונה בכינויים רבים כגון "העיר בעלת מאות הצריחים המחודדים" ו-"הלב של אירופה", הייתה לאורך השנים מקום מושבם של אצילים ומלכים, אנשי רוח ותרבות ובעלת היסטוריה יהודית עשירה. את העיר חוצה נהר הוולאטבה ומבצר פראג משקיף עליה מלמעלה.

כללי

אנו זוג בני 34 ו- 28 שאוהבים מסעדות טובות, תרבות, אומנות וטבע. היה זה ערב לאחר הנר האחרון של חנוכה, תחילת דצמבר, והתפנה לנו זמן של שבוע לטיול באירופה. בשל הזמן המועט שהיה לנו לתכנון הטיול העדפנו יעד מוכר ובחרנו בפראג מכיוון שהיינו בה ביוני 2015 כשבועיים לאחר שהתחתנו.

לצורך תכנון הטיול נעזרנו בבלוגים המצויינים של myomer, סיון ר., ronenyohanan.

טיסות הוזמנו מאל- על במחיר 1950 ש"ח לזוג, הלוך חזור כולל מזוודה אחת לבטן המטוס ו- 2 טרולים (לנו הספיק מזוודה וטרולי). הטיסות בהלוך ובחזור עברו מצויין, הצוות היה נחמד ויעיל למרות שהמטוס בחזור היה פחות נוח והיה עיכוב של כשעה בהמראה.

לינה הוזמנה בדירה שמצאנו בבוקינג בעלות 2,200 ₪ לשבעה לילות. טיפ שכתבתי על הדירה תקראו כאן.

כסף הזמנו דרך "למטייל" אותו אספנו בנתב"ג מדלפקי בנק הפועלים לפני הטיסה. בנוסף היה לנו כרטיס אשראי בינלאומי ליתר בטחון. סה"כ בזבזנו כ- 2,600 ₪ בשמונת ימי הטיול.

בחלק מהמקרים אציג את המחירים בקורונה צ'כית ששוויה כ- 17 אג'.

יום 1- יום ב' 24/12/18

בשעה 4 ועשרים בבוקר לקחנו מונית מביתנו כדי שנספיק לטיסת אלעל מספר LY2521 מטרמינל 1 בשעה 7:25 הצפויה לנחות בשדה התעופה ואצלב האבל בפראג בשעה 10:35. לאחר הנחיתה בטרמינל 1 קנינו כרטיסים לאוטובוס מהמכונות הצהובות. מכיוון שהיה זה ערב חג המולד הצטיידנו במספר כרטיסים לשעה וחצי וכרטיס יומי כדי שלא ניתקע מכיוון שקיוסקים רבים סגורים בחג. לאחר מכן קנינו סים מקומי מחנות וודאפון בטרמינל 2 במחיר 249 CZK לג'יגה גלישה וערכנו קניות של מספר פריטים בסופרמרקט לידל שבנמל התעופה. מבעוד מועד הבנו שמהשעה 14:00 כל החנויות בעיר פראג יהיו סגורות ולכן קנינו מוצרים בשדה.

מהשדה לקחנו את אוטובוס קו100 לתחנתzlicin ומשם את המטרו הצהוב לתחנת Křižíkova הסמוכה לדירה שלנו. חשוב לציין שהתחבורה בפראג פועלת בחג בתדירות מצומצמת. שלא כמו במדינתנו, תדירות מצומצמת אצל הצ'כים זה כל עשר דקות במקרה הרע. התחבורה בפראג מצויינת וממש כיפית.

נחנו מעט ואכלנו ובשעה 19:00 לקחנו את המטרו הצהוב לתחנת רפובליקה בקרבתה נמצאים בית העם (Obecní dům) ומגדל אבק השריפה (Prašná brána)

המגדל נבנה בשנת 1475 כאחד מ- 13 הכניסות לעיר העתיקה ולמגורי המלך. בשנת 1483 המלך עבר לטירת פראג והמבנה נותר נטוש ורק במאה ה-17 שימש לאכסון אבק שריפה ומשם בא שמו היום.

משם הלכנו מערבה דרך רח' סלטנה בעל החנויות המגניבות עד שהגענו לכנסיית טין המרשימה

כנסיית טין היא גותית בעלת חזית ברוקית, שנבנתה במאה ה-14 ונראית מכל מקום בפראג. שני המגדלים המחודדים שבראשה לא סימטריים מכיוון שזהו מאפיין גותי של אותו זמן, שמנסה לייצג ביחד צד נשי וצד גברי של העולם. טין הינו פירוש עתיק למילה הגנה, כלומר מי ששוהה במקום מוגן.

הכנסייה מהווה את תחילתה של כיכר העיר העתיקה (Staroměstské náměstí) שבצידה הרחוק נמצא בית העירייה הישן.

הכניסה לבית העירייה הישן היא בשער של הבית הוורוד הסמוך. כיום חזית הבניין מלאה באוסף צבעוני של חזיתות גותיות בסגנון רנסנס. במהלך מלחמת העולם השנייה, הבניין ניזוק מאוד אבל לאחר מכן שוחזר לחלוטין.

עוד בבניין בית העירייה נמצא מגדל השעון (Pražský orloj שבכל שעה מציג מופע, ואפילו ניתן לעלות עליו .המגדל נבנה במאה ה-12, ומשנת 1410 מותקן עליו השעון שמראה 4 זמנים שונים:

1. זמן גרמניה העתיק- מסומן בספרות רומיות על התחום ההיקפי ומראה אותו מחוג השמש.
  2. זמן צ'כי עתיק- יום חדש על פיו מתחיל עם שקיעת השמש. הוא מופיע בספרות גותיות מוזהבות שנשלטות על ידי מערכת מיוחדת הנמצאת מחוץ לתחום השעון.
  3. זמן בבלי- יום על פיו נמשך מזריחת השמש עד שקיעת השמש ולכן יש יותר שעות בקיץ מאשר בחורף. השעון הוא היחידי בעולם שיודע למדוד זמן זה.
  4. זמן הכוכבים- מסומן בספרות רומיות.

השעון מצלצל מדי שעה עגולה (בין 9 ועד 21), ומתחיל במופע פעמונים מצלצלים והפסלים שסביב השעון מתחילים לזוז באקטים סמליים: היהירות האוחזת בידה מראה, רדיפת הבצע- בדמותו של קמצן עם שק מטבעות, שלד המסמל את המוות ואויב הכנסייה, המיוצג ע"י כופר טורקי. לצידי השעון התחתון מופיעים דמויות של ההיסטוריון, המלאך, האסטרונום והפילוסוף. החלונות שמעל לשעון נפתחים ובובות המייצגות את שנים-עשר השליחים של ישו נעות במעגל. את מופע הבובות חותם תרנגול זהב מקרקר, המגרש את הרוחות שחדרו אליו בחסות חשכת הליל.

לכבוד ערב חג המולד התקיימו בכיכר מקהלות ילדים בשעה 21, עץ מואר עם מופע אורות כל שעה בין 16:30 ועד 21:30 ושווקים המוכרים יין חם ועוגת ואנוצ'קה הפתוחים עד 22. כיאה למקום השוק בכיכר העיר היה הצפוף והיקר ביותר והגענו אליו עוד מספר פעמים במהלך טיול זה.

אציין שבערב חג המולד ובחג עצמו הרחובות היו מעט שוממים ולא תוססים כמו בימים שלאחר החג. קצת דומה לחגים אצלנו. בנוסף רוב החנויות סגורות כולל מסעדות. אני לא ממליץ לבקר בפראג בחג המולד עצמו אלא החל מחודש דצמבר בו פועלים השווקים שהכל תוסס ופתוח. יחד עם זאת הסיורים ברחובות העיר ללא המוני התיירים היו מאוד מהנים ונתנו אווירה מיוחדת.

יום 2- יום ג' 25/12/18

לאחר ארוחת בוקר דשנה יצאנו בשעה 9:00 ולקחנו את המטרו לתחנת כיכר קרלובו הגובלת בטיילת שעל נהר הולאטבה וסמוכה לבניין המרקד (Tančící dům)

שמו הרשמי של הבניין הוא "בניין ג'ינג'ר ופרד" ע"ש צמד הרקדנים המפורסמים ג'ינג'ר רוג'רס ופרד אסטר. הבניין נבנה ביוזמתו של ואצלב האוול, נשיא צ'כיה באותם ימים על מנת לשמש מרכז תרבות באזור בו הוא גר. הוא גייס את האדריכל ולאדו מילוניץ' לתכנון המבנה. חברת ההשקעות ההולנדית ING הסכימה לממן את הפרויקט בתנאי שיצורף למיזם אדריכל בעל שם עולמי. מילוניץ' פנה לאדריכל הצרפתי ז'אן נובל, שדחה את ההצעה בשל גודלו הקטן של השטח המיועד לבנייה. אח"כ לאדריכל המפורסם פרנק גרי שנענה לבקשתו. המבנה נבנה בסגנון האופייני של גרי, הדה-קונסטרוקטיביזם. בשל שונות המבנה הפרויקט צבר מתנגדים אך בזכות השפעתו של הנשיא האוול, בניית המבנה הססגוני יצאה לפועל. המבנה נבנה בין השנים 1994-1996 וכיום שוכנים בבניין משרדיהן של מספר חברות בינלאומיות ומסעדה צרפתית בגג.

לאחר הביקור הלכנו צפונה לאורך הנהר תוך שעברנו בתיאטרון הלאומי (Narodni Divaldo) הנמצא בקרבת רחבה עם תצפית נפלאה על גשר קארל. במרכז הרחבה יש פסל של Bedřich Smetana מלחין צ'כי לאומי שאחד מהפרקים ביצירתו "מולדתי" דומה מאוד לתקווה שלנו. כנראה שהושפע מאותו שיר מולדבי ממנו הושפע שמואל כהן מלחין התקווה. עם העלייה על הגשר בצד שמאל יש פסל של קארל הרביעי, קיסר הממלכה הרומית, בונה הגשר ושעל שמו הגשר קרוי.

בניית הגשר החלה בשנת 1357 וזהו אחד הגשרים שיודעים בדיוק מתי הונחה אבן הפינה היות וקארל התייעץ עם אסטרולוגים לגבי המועד הטוב ביותר. לכן הונחה אבן הפינה ביום 9 ביולי 1357 בשעה 5:31 ע"י קארל בעצמו. לפי המיתוס חוזקו של הגשר בזכות זה שעם הבטון עורבבו חלמוני ביצים בעת בניית הגשר. עד המאה ה-19 גשר קארל היה היחיד שחצה את נהר הולטבה. משני צידי הגשר ישנם מגדלים ששימשו כשער וכנקודת גביית מס מעבר על הגשר. לאורך הגשר עומדים העתקים של 30 פסלי קדושים הכוללים שניים חשובים במיוחד:

1. פסל הקדוש יאן נפומוק, שנחשב למקבילה הקתולית של יאן הוס. בבסיס הפסל מצוייר סיפורו של יאן שנזרק לנהר כבול בשלשלות לאחר שסרב לגלות סודות למלך ואצלב כאשר האיזורים שמתארים את ההשלכה ואת הכלב שמסמל את הנאמנות מבריקים בשל האמונה שכל מי שיגע בפסל יזכה למזל בחייו. הפסל היה הראשון שהונח על הגשר בשנת 1683.
  2. פסל ישו שמעליו כתוב בעברית "קדוש קדוש קדוש ה' צבאות" שנוסף לפסל בשנת 1696 כעונש ליהודי שהורשע בביזוי צלב כיוון שלא הסיר את כובעו בעוברו לפניו. בחודש ינואר 2007 הושחת הפסל והמילים העבריות נעקרו ולאחר מכן הוא שוקם.

לאחר חציית הגשר הלכנו דרומה לרח' נה קמפה, שהינו חלק מהאי קמפה הנוצר באופן מלאכותי ע"י "תעלת השטן" (Čertovka) וכולל את פסלי הפינגווינים והתינוקות.

התעלה נבנתה במאה ה-12 ע"י מסדר אבירי מלטה ואורכה כמה מאות מטרים. התעלה שימשה בעבר את בעלי המלאכה ששמרו על תחזוקת הגשר וגרו באי קמפה וסייעה להפקת חשמל וייצור קמח.

בתכנון היה לשתות שוקו חם ב- Cukrkávalimonádaשהומלצה באתר "למטייל" אך היא הייתה סגורה L. משם הלכנו לכיוון רח' U lužického semináře כאשר במס' 24 נמצא הרחוב הצר באירופה שרק אדם אחד יכול לעבור בו בכל פעם ולכן התקינו בו רמזור, ובקרבתו פסל המשתינים ברחבת מוזיאון קפקא. ברחוב הצר לא עברנו בשל התור שהיה, אך פסל המשתינים מאוד כיפי ומרשים. בקרבתו הייתה חנות לממכר עוגיות דבש של חג המולד. החנות הטובה יותר היא חלון בו רואים אישה אופה עוגות. המחירים קצת יקרים וכבר טעמתי עוגות טובות יותר אבל בכל זאת זאת פעילות חובה המכניסה לאווירת החג.

פסל המשתינים נוצר ע"י האמן הצ'כי דוד צ'רני. מדובר בשני גברים משתינים על צורתה של מפת צ'כיה ציטוטים מהתרבות הצ'כית כאשר ניתן לסמס למספר 724370770 מילים והפסל ישתין אותם.

על גדת הנהר קרוב למוזיאון קפקא יש מקום קבוע שמתאספים בו המוני ברבורים.

לאחר מכן חזרנו לכיכר העיר העתיקה דרכה הלכנו לשוק האבלסקה שמלבד פירות וירקות שנמכרים בו כל השנה הפעם נמכרו גם מזכרות לחג המולד וכד'.

בצהריים יצאנו למנוחה בדירה והלכנו לפאב מבשלה U Fleků. במקום אוכל צ'כי מסורתי המלווה ביינות ובירה שנעשית במקום הדומה בטעמה לגינס האירית. ארוחה של מנה צמחונית, מנה בשרית 3 בירות, כוס יין ושני צ'ייסרים עלתה כ- 140 ₪ כולל טיפ. את הארוחה מלווה נגן אקורדיון. המקום מומלץ!

לאחר הארוחה הסתובבנו מעט באיזור כיכר ואצלב ושוק חג המולד שבו. בהחלט זה השוק יפה ביותר בו היינו אם כי הוא לא היה גדול. לחובבי האומנות אסור לפספס את פסאז' לוצרנה עם פסל הסוס ההפוך של צ'רני. בפסל לועג צ'רני לפסל שנמצא בקרבת המוזיאון הלאומי שסמוך לכיכר ואצלב בו נראה ואצלב הקדוש רכוב על סוסו.

באזור נמצא גם פסל מסקרן נוסף של צ'רני המציג את ראשו של פרנץ קפקא בצורה מודולרית.

יום 3- יום ד' 26/12/18

יצאנו מהדירה בשעה 10:30 אחרי ארוחת בוקר ולקחנו את חשמלית קו 3 לתחנת Jindřišská הקרובה לביהכ"נ ירושלים.

ביהכ"נ ידוע גם בשמו הנוסף ביהכ"נ היובל, הינו בית תפילה יהודי הכי צעיר אך גם הכי גדול בעיר. בית הכנסת נבנה בשנת 1905 בשילוב הסגנון המורי ואר-נובו בעיר החדשה של פראג, על מנת להחליף כמה מבתי תפילה יהודיים שנהרסו במהלך ההבראה של הגטו היהודי בפראג.

לאחר הביקור לקחנו חשמלית קו 9 עד תחנת Lipanská והלכנו דרומה עד בית הקברות ז'יז'קוב (פתוח 11-16), הסמוך למגדל הטלויזיה של פראג, בו קבור הצדיק הנודע מיהודה ותלמידו "בעל התשובה מאהבה" וצפינו בסרטון הבא:

ר' יחזקאל לנדא (1713-1793) היה רבה של העיר פראג, ומגדולי פוסקי ההלכה במאה ה-18 ובדורות האחרונים בכלל. נודע בכינויים ה"נודע ביהודה" והצל"ח" ע"ש ספריו. הוא נולד בעיר אפטא בפולין. עוד בהיותו צעיר נתפרסם כבקי בש"ס ופוסקים ובגיל מצוות הגיע לישיבה בעיר בראד שם עסק בלימוד תורה. בשנת 1734 נבחר לראש בית הדין הגדול בעיר בראד ומכל קצוות תבל שיגרו אליו שאלות. לאחר שר' יחזקאל יחד עם ר' מאיר מרגליות (תלמיד הבעש"ט) ור' אברהם גרשון מקיטוב (גיסו של הבעש"ט) יצאו נגד אחד מראשי הקהל הנכבדים ביותר בבראד, אמר הבעש"ט כי לשלושתם פסקו גדולה על שקידשו שם שמים ומעתה ירום קרנם. בשנת 1744 החל לכהן כרב העיר יאמפלה ולאחר 9 שנים עלה על כס הרבנות במקום ר' דוד אופנהיים ונתמנה לאב"ד ור"מ בעיר פראג. שם יסד ישיבה גדולה ששגשגה תחת הנהגתו, תלמידים מהמצטיינים ביותר מכל חלקי אירופה נהרו אליה ומרוב תלמידים הוכרח ללמוד עמם בחצר. אחד מתשוקותיו הגדולות הייתה לראות את חידושיו יוצאים לאור ואכן רוב ספריו הודפסו עוד בימי חייו, את ספרו "נודע ביהודה" הקדיש על שם אביו ועל שם אמו קרא את ספר חידושיו "ציון לנפש חיה".

אחרי הביקור לקחנו מתחנת Lipanská את חשמלית 9 והחלפנו לחשמלית 22 עד תחנת Pohořelec הסמוכה למוזיאון המיניאטורות (פתוח בין 9 עד 17). המוזיאון מציג יצירות קטנות אותם רואים דרך מיקרוסקופ ובהחלט ייחודי. ליד כל יצירה יש תיאור של מה רואים. מחיר המוזיאון כ- 45 ₪ לזוג כולל הנחה שקיבלנו מבוקינג.

לאחר הביקור במוזיאון הלכנו מזרחה על רחובות יפהפיים המרוצפים אבן ויחסית שוממים עד שהגענו לרחבת מצודת פראג המאפשרת תצפית נפלאה על העיר. במקום יש גם סטארבאקס עם תצפית לנוף אך מומלץ יותר לשתות יין חם בשוק הכריסמס שבמקום. אציין כי זהו שוק הכריסמס עם האווירה הטובה ביותר, מכיוון שממוקם למרגלות כנסיית סנט ויטוס המרשימה וגם היה המעניין ביותר מבחינת הדוכנים שבו.

זה המקום לציין כי החל מהשעה 17 יש כניסה חינם לסמטת הזהב אך המוזיאונים שבה סגורים. אנו היינו במוזיאונים אלו בפעם הקודמת בפראג ולכן לנו זה התאים.

לאחר הביקור כשאנו עם הפנים לשער הכניסה הראשית פנינו ימינה לכיוון התצפית על העיר, ושוב ימינה במורד צמוד למעקה התצפית וירדנו במדרגות מופיעות תוך 2 דקות ממול ופנינו שמאלה לרח' Ke Hradu עד שהגענו לרח' נרודובה המהווה יציאה יפה מהמצודה.

לאחר הביקור חזרנו לדירה לארוחת ערב ושינה.