טאיוון מעל ומעבר...

בחרתי בכותרת מעל ומעבר, כי טייוואן היתה מעל ומעבר לכל הציפיות שלי בכל מובן. התלבטנו לאיזו ממדינות המזרח לנסוע, יפן? דרום קוריאה? ולבסוף החלטנו לנסוע לטיוואן. אומנם אין לי אפשרות להשוות, אבל אנחנו נהננו מאוד בטייוואן, ואני שמח לשתף אתכם בתוכנית הנסיעה שלנו, ולהוסיף קצת טיפים.

הפתעה ראשונה, הם (כמעט) ולא מדברים אנגלית. ורוב אלו שדיברנו איתו גם לא יודעים איפה זה ישראל, ואלו מבחינתי כבר סיבות טובות לנסוע לשם.

הפתעה שניה, אין חברות השכרת רכב "מערביות", ובעזרת מכרים טייוואנים פניתי למספר חברות מקומיות, ובחרתי ב- car-plus, אשר התבררה כחברה מצויינת. הם אספו אותנו מהשדה אחרי הנחיתה ולקחו אותנו למשרד הקרוב בעיר, ומשם לקחנו את הרכב. מפאת שינויים בלוז, החזרנו את הרכב יומיים קודם, והם זיכו אותנו בהפרש.

הפתעה שלישית, מערכת הכבישים בטייוואן מצויינת, ובצד הצפון מערבי היא מדהימה. מערכות מחלפים רבי קומות ונוח מאוד לנהוג. השילוט ברובו בסינית, אבל אפשר להשתמש בוויז, ניתן להכניס כתובות באנגלית או בסינית.

חלק מהכבישים הם כבישי אגרה אלקטרוניים, ועל כן רצוי לברר את נושא התשלום מראש. המחיר יחסית זול, ומשולם בסוף לחברת ההשכרה.

הנהגים הטייוואנים נוהגים כחוק בדרך כלל, אבל הם לא אדיבים ואל תצפו מהם שיתנו לכם להשתלב.

הפתעה רביעית, מזג האוויר - אנחנו תכננו לנסוע באפריל, כי הערכנו שמזג האויר יהיה טוב לנו. להפתעתנו נפלנו על מזג אוויר חם מאוד ולח, שגם את המקומיים הפתיע, אבל זה לא פגם בהנאה שלנו.

תכננו מסלול מעגלי בכיוון השעון (יש לזה הסבר מדעי, אבל לא כאן המקום..)

נחתנו בטייפה ויצאנו לכיוון מזרח, לפארק הגאולוגי ייליו (Yehliu) 野柳地質公園

אשר שוכן מצפון לטייפה. זהו אחד מאתרי הטבע היפים בטיוואן. מדובר בלשון יבשה החודרת לתוך האוקיינוס האטלנטי. המקום משובץ בשלל תצורות גאולוגיות מאבן חול אשר גולפו ברוח.

משם יצאנו לכיוון דרום לג'יופן(Jioufen) 九份

עיירה תיירותית על צלע הר משקיף על מפרץ מרהיב, אשר התחילה ככפר קטן של מחפשי זהב. גולת הכותרת היא הרחוב הישן – סמטה צרה וארוכה שממנה מתפצלים רחובות צרים אף יותר ותלולים מאוד, עם אינספור דוכנים, בתי תה וחנויות קטנות. בדוכנים רבים מציעים טעימות: עוגיות ממולאות בממרח אננס או מנגו (הגרסה המקומית לערגליות), חתיכת פרי נעוצות על קיסם עץ, ספלוני נייר עם תה אולונג או תה ירוק. גם אם אתם מתכננים לאכול במקום אחר, אל תוותרו על מרק קוביות טארו (ירק שורש הדומה לתפוח אדמה), מוגש עם שעועית מתוקה ועוד תוספות, קר או חם, אבל הטעם נפלא והופכת את מאכל הרחוב הזה למעדן של ממש.

ובכלל, המושג הטרנדי "אוכל רחוב" מקבל משמעות בטייוואן.

את היום סיימנו בביקור בשתיית תה אל מול הנוף המהפנט.

למחרת יצאנו דרומה בדרך נוף מדהימה בהרים לשייפן (Shifen)十分風景特定區

את הביקור התחלנו בהליכה קצרה אל מפלי שיפן, הנופלים מגובה של 20 מ' מעל סלעים, אל תוך בריכה יפה. במרחק קצר מהמפלים נמצא הכפר שייפן, מקום תיירותי מאוד (התיירים מגיעים בעיקר מטייוואן וממקומות נוספים באסיה), שמציע אטרקציה מקומית ייחודית – הפרחת פנסי נייר שעליהם כתובות בקשות.

הרחוב המרכזי של הכפר נחצה על ידי מסילה צרה של רכבת. משני צדי המסילה יש חנויות קטנות שמוכרות פנסי נייר. עליהם אפשר לכתוב משאלות ואז לעמוד על פסי הרכבת, מישהו מדליק את האש מתחת לפנס והוא עולה אט אט אל השמיים, נושא למעלה את המשאלות עד שהוא נעלם אי שם מעבר להרים. באמצע הפעילות, כשנשמעת צפירת הרכבת, כולם ממהרים לעלות בחזרה למדרכה עד שהרכבת תעבור ואפשר לרדת שוב לפסים כדי להפריח פנסים.

משם המשכנו דרומה ללינה בעיר חואליין, עיר נמל מודרנית, ובה חווינו את שוק הלילה הראשון שלנו, ויהיו עוד רבים בהמשך....

למחרת חזרנו צפונה לפארק הלאומי טארוקו (Taroko) 太魯閣國家公園

פארק הררי מיוער ויפהפה אשר נחצה על ידי נהר שלו גוון כחול-ירוק מרהיב. בפארק שפע של צמחייה, ומבחר מסלולי הליכה.

בסיומו של היום יצאנו דרומה לטאייטונג台東縣

בטאייטונג יש מקדשים רבים. אנחנו ביקרנו במקדש Tianhou מקושט ומפואר מאוד (אבל בהמשך נגלה עוד...).

מכאן יצאנו לאורך כביש החוף המדהים לכיוון גאושיונג Kaohsiung高雄市

העיר השנייה בגודלה בטייוואן. עיר מודרנית, רחובות רחבים, פארקים, ושוק לילה ענק. מכאן נסענו לטיינאן Tainan 台南市

העיר העתיקה ביותר בטייוואן.

מכאן נסענו לשמורת אלישאן 阿里山國家森林遊樂區

שמורה יפה נוספת, ואחת מהמפורסמות באי, מומלץ להגיע בזריחה כדי לצפות בתופעה ייחודית: שטיח של עננים מכסה את האזור שבין פסגות ההרים. אנחנו הגענו בערב ולנו במלון בשמורה

לפנות בוקר נסענו ברכבת לפסגת ההר, אולם לצערנו האזור היה טבול בעננים, ירד גשם והיה קר, מה שלא גרע מהחוויה.

הדרכים מקסימות ומזמנות מראות נפלאים של הרים עצומים, ירוקים, משולבים בעננים לבנים. אפשר לעצור באחת מחוות גידול תה (אולונג).

מכאן נסענו לאגם השמש והירח (Sun Moon Lake) 日月潭

האגם הגדול ביותר בטייוואן. האגם תכול צלול ויפהפה, מוקף הרים, האזור שסובב את האגם הוא ביתו של שבט הטאו, אחד מהשבטי האבוריג'ינים של טייוואן.

מומלץ לבקר במקדש וון וו Wen wu temple 文武廟

מקדש ענק ומרשים ביותר, "שמתמחה" בזיווג זוגות

מכאן עלינו צפונה לטנשוי (Tanshui), 淡水區

עיר נמל מצפון לטייפה אשר נחצית על ידי נהר. מומלץ מאוד להגיע בשקיעה.

טייפה

עיר ענקית, מודרנית בשילוב מרתק של ישן עם חדש.

מערכת התחבורה הציבורית מהירה, יעילה, נוחה מאוד, וזולה מאוד – כרטיס משולב מטרו/ אוטובוס ל-5 ימים במחיר של 700 דולר טאיווני (כ 15 ש"ח ליום בערך..)

1. מגדל ה-101 (Taipei 101) 台北101

www.taipei-101.com.tw

בחלקו התחתון של המגדל יש קניון גדול ומפואר. לא להחמיץ את מסעדת Din Tai Fung, מסעדת דים סאם מופלאה. התור בכניסה למסעדה ארוך אבל הציפייה משתלמת: במרכז המסעדה נמצא מטבח עם קירות זכוכית שקופים, שבו אפשר לראות עשרות טבחים לבושים בלבן מכף רגל ועד ראש, כולל מסכות מנתחים על הפה והאף, מגלגלים במהירות את הדים סאם. הכיסונים מלאים בטעמים עדינים ונפלאים.

1. היכל הזיכרון של סון יאט סאן (אנגלית: National Sun Yat-sen Memorial Hall, סינית: 國立國父紀念館) שם אפשר לחזות בחילופי משמר הכבוד מדי שעה (למי שאוהב תרגילי סדר...).
  1. היכל הזיכרון של צ'אנג קאי שק (Chiang Kai-shek Memorial Hall)

בסינית:中正纪念 גם כאן אפשר לחזות בחילופי משמר כבוד.

1. מקדש קונפוציוס (Taipei Confucius Temple)סינית:臺北孔子廟

מקדש מקסים. כשאנחנו ביקרנו שם התקיים במקום טקס לילדים צעירים.

1. פארק השלוםPeace Park בסינית:二二八和平紀念公園

פינת חמד. כשאנחנו ביקרנו במקום בסוף שבוע, התקיים בפארק הפנינג ציור של ילדים.

1. שימנדינג (Ximending)בסינית: 西門町

שכונת שימנדינג היא האזור הטרנדי לצעירים בטאייפה. יש בה מגוון אדיר של חנויות בגדים ואביזרי אופנה, מסעדות, דוכני אוכל, בוטיקים ועוד.

1. לונג שאן (LONG SHAN TEMPLE) הוא המקדש העתיק בטייפה, והוא הומה מאמינים עד שעות הלילה המאוחרות.
  2. שווקי לילה

השוק הגדול והמפורסם הוא שוק שילין (Shihlin) עמוס מאוד, כדאי לנסות את הפטריות הענקיות הנצלות על האש ומצופות ברוטב. ובכלל, אנחנו התרשמנו כי איכות האוכל המוגשת ברחוב טובה וכדאי לנסות טעמים שונים.

אנחנו אהבנו את השוק ברחוב ראוחה (Raohe) השוק הוותיק בעיר מתפרש לאורך רחוב אחד, בין שני שערים מעוטרים, עם הרבה מסעדות קטנות ודוכני אוכל לצד סחורות שונות.

טייפה היא עיר עם רחובות רחבים ובניינים מודרניים. מרתק לגלות שבצד השני של הבניינים מתקיימים רחובות צרים עם בניינים ישנים והמון חנויות ותיקות ומסורתיות לצד חנויות קטנות וחדשות, בוטיקים קטנים, מסעדות חביבות ובתי קפה ותה. אם אתם נמצאים באזור צומת קווי המטרו הירוק והחום, כדאי להכנס לבית הקפה Oilhead

בבעלות בחור חביב, קוין, שמדבר אנגלית רהוטה, ואל תשכחו למסור ד"ש.

ואי אפשר לסיים בלי המלצה למסאג' סיני, או לפחות מסאג' לכפות הרגליים.