בספטמבר 2014 יצאנו אני ובן זוגי לטיול בן שבועיים בדרום גרמניה, טיול מעגלי ברכב שכור. נחתנו במינכן, משם ירדנו לאלפים הבווארים, המשכנו מזרחה לאגם קונסטנץ ומשם ליער השחור, יצאנו קצת לשטרסבורג שבצרפת, וחזרנו דרך הדרך הרומנטית למינכן, שם קינחנו באוקטוברפסט. אנסה לפרט גם לגבי המסלול וגם לגבי עלויות והמלצות בתי מלון וכדומה (הכל הוזמן דרך Booking.com ואפשר דרך האתר גם לבטל ללא תשלום, לפעמים עד יום לפני הגעה). באמת יצא לנו טיול אדיר!

*יש לציין שזו תקופה די יקרה בכל האזור בגלל אוקטוברפסט. במיוחד במינכן שם הבתי מלון מתמלאים זמן רב מראש והמחירים מאמירים לשמיים.

יום מס' 1: נחיתה במינכן, ונסיעה לדרום בוואריה

נחתנו בבוקר מטיסת אל על למינכן (היו טיסות זרות יותר זולות אבל מכיוון שזה היה בחגים הן התמלאו מהר), ויצאנו להביא את הרכב מסוכנות .Hertz השילוט בנמל די ברור, וכל סוכנויות הרכבים נמצאות במתחם אחד. שינו לנו את הרכב למיני SUV, אבל התרגלנו מהר.

נסענו דרומה לכיוון העיירה Schwangau שבדרום בוואריה (לקח כשעתיים עם פקקים במינכן, והסתגלות לכבישים עם הגבלת מהירות שמשתנה כל רגע). העיירה היותר מוכרת והשכנה היא ,Fussen אבל החלטנו להגיע לשוונגאו בגלל המיקום. ראינו שהמלון שלנו ממש ליד הר ,Tegelberg אז החלטנו לנסוע לשם לפני המלון. חנינו פעם ראשונה בגרמניה והיה מאוד מתסכל להבין איך משלמים. הכל בגרמנית ובאזור הזה אנשים לא ממש דיברו אנגלית. לבסוף הצלחנו להוציא פתק חנייה, ועלינו ברכבל להר (17 יורו). היינו מורעבים אז התחלנו בארוחת צהריים במסעדה למעלה, ממנה נשקף נוף מדהים, וגם האוכל לא רע בכלל. בהר עצמו יש כמה מסלולים, ולא היה ברור לאן הם מובילים אז עשינו מסלול קצר עד לאיזו פסגה ואז חזרנו לנקודת ההתחלה.

המשכנו למלון המעולה ,Hotel Weinbauer החדרים היו מאוד מרווחים ויפים, עם נוף להרים, וארוחת בוקר מפנקת. עלה לנו 208 יורו לשני לילות.

בעיירה עצמה לא מצאנו יותר מדי מה לעשות (גם התחיל גשם חזק), יש סופר ליד המלון ומצאנו שם הרבה מוצרים מוזרים… במלון יש מסעדה, גם כן מעולה, מוזיקה ואווירה טובה, וכדאי אפילו להזמין מקום.

יום מס' 2: Garmisch-Partenkirchen

גארמיש היא בעיקרון עיירת נופש לחורף (סקי), אבל לא משעמם שם גם בסתיו. נסענו כשעה לפסגת כדי) Alpspitz להגיע לחנייה אפשר לשים ב GPS את הכתובת Am Kreuzeckbahnhof). הפסגה הכי גבוהה היא ה-Zugspitze, אבל היא גם יקרה יותר והחלטנו לוותר עליה. עלינו ברכבל למה שנקרא Alpspix (עולה 25 יורו), תצפית בצורת X מאוד גבוהה ומאוד יפה. גם יש שם כמה מסלולים, וניתן לחזור מרכבל אחר. יש שם גם אפשרות לצנוח במצנח רחיפה, די מפחיד…

המשכנו לכיוון ערוץ נחל יפהפה שנקרא .Partnach Gorge הגברת של ה tourist information נתנה לנו מפה והסבירה בדיוק מאיפה ללכת. זה מסלול מעגלי שלוקח כשעה וחצי, לפעמים די צר ורטוב, אבל מאוד מאוד מומלץ.

היה עדיין די מוקדם אז נסענו לכיוון הטירה הידועה עליה מבוססת הטירה של דיסני Neuschwanstein , ואני עדיין לא מצליחה לבטא את זה… כרטיסים עולים 12 יורו. יש זמנים ספציפיים לסיור בטירה, ולכן היה לנו הרבה זמן להרוג לפני הסיור שלנו. זה מקום מאוד מאוד תיירותי עם הרבה מזכרות ושטויות (אגב, זכרו לשמור מטבעות עבור שירותים, כמו ברוב המקומות בגרמניה). את הכרטיסים קונים ליד החנייה, בין שתי הטירות, ומשם יש כמה דרכים לעלות לטירה – בכרכרה, ברגל או באוטובוס. חלמתי לעלות בכרכרה עם סוסים וכך עשינו. היינו ממש מאחורי הסוסים, והיה נוף מעניין של הישבנים שלהם… אבל, חווייה. באותו הרגע זה גם היה עדיף על הליכה ברגל כי התחיל לרדת מבול, שהתחלף לקשת בענן עד שהגענו למעלה. הביקור עצמו בטירה לוקח כ-35 דקות.

יום מס' 3: אזור אגם קונסטנץ

יצאנו לכיוון אגם Konstanz שמשתרע על שטחן של גרמניה, שווייץ ואוסטריה (ומסתבר שאיפשהו שם גם סבא וסבתא שלי התחתנו). עשינו עצירה במפלי Lech Falls שבFussen אבל המקום היה סגור לשיפוצים. הסתובבנו קצת במרכז העיירה, והיה חביב (עדיין היה מוקדם אז רוב המקומות היו סגורים). נסענו לכיוון האי Lindau (כשעה וחצי נסיעה) ונכנסנו לאי על גשר (יש כמה מגרשי חנייה בתשלום בכניסה). מקום מאוד נחמד, שקט אבל תיירותי, עם הרבה מסעדות איטלקיות. באחד הרחובות מצאנו במקרה חנות קומיקס-פנטזיה די מרשימה. הקומיקס עצמו היה בגרמנית אבל היו הרבה רפליקות של אביזרים מסרטים (למשל השרביט של הארי פוטר) ותחפושות, די יקרים כמובן.

המשכנו לכיוון המלון בעיירה Meersburg, גם היא על גדות האגם. המלון שלנו Hotel Zum Lieben Augustin נמצא על אחד משני הרחובות הראשיים בעיירה. מלון די חורק וישן, אבל עם חדר גדול וארוחת בוקר ממש נדיבה. עלה לנו 102 יורו ללילה. נשארנו במירסבורג רק ללילה, מקום מאוד יפה אבל לא נראה שיש שם הרבה מה לעשות (גם קשה למצוא איפה לאכול, כי בקושי יש שם דוברי אנגלית...)

יום מס' 4: קפיצה לשווייץ!

עלינו עם הרכב על מעבורת לעיירה Konstanz, ממש פשוט. יש מעבורת כל רבע שעה, וזה בערך הזמן נסיעה. אפשר כמובן לצאת מהרכב, וזה מאוד נחמד…

המשכנו לכיוון שווייץ, העיירה Stein Am Rhein שעל גדות נהר הריין. במעבר צריך לשים לב לא לנסוע דרך כביש אגרה (או לסמן בgps). חנינו מחוץ לעיר העתיקה. בכניסה למדרחוב ה'ציורי' קיבלה את פנינו חנות שוקולד (לשמחתי הרבה), וישר הרגשנו בשווייץ. משום מה המטבע שם הוא פרנק שווייצרי, אבל מקבלים גם יורו.

המשכנו למפלי הריין באזור Schaffhausen. לקחנו סירה למפלים (בקבוצה גדולה) ועלינו על הסלע. היה הרבה הרבה מים, וגם הרבה אנשים. יש עוד כמה מסלולים, אבל נראה לי די מיותר.

המשכנו לעיירה עצמה (הווייז קצת בלבל אותנו בדרך), וגם שם מצאנו כמה מסעדות איטלקיות דווקא, ועוד כמה חנויות מזכרות שוויצריות.

עשינו את דרכנו חזרה אל תוך גרמניה, לאזור שכבר מתקרב ליער השחור Wutach Schluct, לקראת הטיול שלנו בקניון למחרת. הייתה נסיעה מאתגרת אל תוך היער בערפל ובגשם, ורק חיכיתי שהמכשפות מאגדות האחים גרים יקפצו עלינו פתאום... לבסוף הגענו לגסטהאוס שלנו Gasthof Zur Burg, שעלה 84 יורו ללילה. נכנסים בעצם דרך המסעדה, לכן לא היה הכי נעים לעמוד בכניסה עם המזוודות. החדרים עצמם גדולים, והמיקום טוב להתחלת הטיול.

יום מס' 5: יום טיול ב Wutach Schlucht

הפעם יצאנו ליום טיול בטבע, אפשר להגיד שזה כבר היער השחור, למרות שהיה מאוד ירוק. לא היה לנו הרבה מידע כי רוב מה שיש באינטרנט הוא בגרמנית. המידע שכן מצאתי היה בעיקר דרך המתרגם של גוגל. עובדת של המלון עזרה לנו עם מפות של אוטובוסים וגם נתנה לנו טיפ להאריך קצת את המסלול ולהתחיל ממקום מסוים, שבדיעבד היה החלק הכי יפה בכל המסלול.

השארנו את האוטו בתחנת אוטובוס שנקראת Wutachmule ונסענו באוטובוס מספר 7344 לתחנת Lotenbachklamm שזה בעצם המסלול הקצר שלפני המסלול הארוך. באזור עצמו יש שילוט לכל המסלולים (הרבים) וציון אורכם בקילומטרים.

אורך המסלול המוארך הוא 15 ק”מ, והקצר יותר כ13 ק”מ. לקח לנו 5 וחצי שעות. חלק מהמסלול הוא הליכה על מישור, חלקים רבים ממנו בטיפוס או בדרך צרה מאוד, יש גם נקודות גבוהות וצריך להיזהר (יש גם רטיבות). למעשה כל החלק האמצעי הוא בעצם על הר צר, וכאשר באו אנשים מהכיוון הנגדי צריך להיצמד לקיר ולתת להם לעבור. נשמע מאתגר אבל הרבה מאוד גרמנים קשישים עשו את זה. הדבר הכי מאתגר זה למצוא איפה “ללכת לשירותים”…

לנו יצא מזג אוויר טוב, יום אחרי הגשם. למרות הבוץ, לא יכולנו לבקש תנאים טובים יותר. צריך לבדוק את מזג האוויר כי יהיה קשה מאוד לעשות את המסלול אם יורד גשם. לא הייתי מסתכנת.

בסוף יצאנו אל האזור שחנינו בו בהתחלה, יש שם גם מין קיוסק כזה, להירגע כמה דקות ולהתנקות מהבוץ angel

בצהריים המשכנו לפנסיון שלנו בפלדברג שביער השחור, פנסיון מצוין של הזוג מרטין ואנה, חובבי ישראלים… הם אפילו שידרגו אותנו לדירה כיוון שהתפנה להם מקום. Hotel-Pension Krautle. עלה לנו 270 יורו ל-3 ימים + כרטיס היער השחור Hochschwarzwald חינם.

יום מס' 6: היער השחור: טודנאו וטיטיזי

אנחנו זוג צעיר, לכן לא תכננו הרבה ימים ליער השחור ולא עשינו את רוב הדברים שמשפחות ישראליות עושות שם. אבל כן נסענו על הבוקר למגלשות ב-Todnau, הנקראות .Hasenhorn Coaste יש נסיעה ממש איטית ברכבל זוגי למעלה (וממש קר!), והרבה הרבה ישראלים, אפילו שלטים בעברית… הנסיעה במגלשה על ההר הייתה קצת מפחידה, אבל בקטע טוב… רצינו לעשות שוב אבל וויתרנו על העלייה לשם, וגם התחילו להגיע הרבה אנשים.

משם המשכנו לאגם Titisee. יש הרבה מגרשי חנייה, ומהם הולכים ל zum see שזו הטיילת. יש המון המון חנויות מזכרות וקשקושים של היער השחור (חלקם קשקושים שכדאי לקנות, כמו עוגת היער השחור בקופסת שימורים + ליקר, שדווקא הפתיעה לטובה כשחזרנו לארץ). היה מזג אוויר מאוד נוח, ועלינו על סירת פדלים ולאחר מכן עשינו סיבוב רגלי סביב האגם. המשכנו לאכול באזור ומשם להשלמת מוצרים בסופר שליד המלון, Lidl, ממש זול שם.

יום מס' 7: Triberg (ערב ראש השנה)

התחלנו את היום בתצפית מהר Feldberg קרוב למלון. יש שם תצפית נחמדה, ואפילו אפשר לעלות עם כלבים לרכבל ולהמשיך למסלולי טיול מההר עצמו.

המשכנו לעיירה Triberg למפלים המפורסמים ולראות הרבה שעונים. הווייז לקח אותנו לחלק העליון של המפלים, שם אין הרבה חנייה (או שירותים) וצריך לרדת למטה עד העיירה. אני חושבת שזה עדיף ככה, בן הזוג פחות נהנה מלעלות את כל הדרך חזרה. המפלים מאוד יפים ויותר מרשימים ממה שחשבתי (דווקא יותר בחלקם העליון, ורוב האנשים לא מגיעים לשם). העיירה עצמה מאוד חביבה, אכלנו, הסתובבנו בחנויות- הרבה שעונים, גילופי עץ, וחנות אחת עם מלא בובות דובים. עשינו סיבוב במוזיאון היער השחור (יאללה, חינם… כלול בכרטיס היער השחור), והיה די מעניין. גולת הכותרת בעיירה הייתה עוגת היער השחור אמיתית, ויש שם כמה מסעדות שמציעות את התענוג.

כאמור עלינו בחזרה לחנייה ברגל, ו”הורדנו” את העוגה. בערב במלון חגגנו את ערב ראש השנה עם ארוחה אלטרנטיבית שווה, של כמה דברים שקנינו בסופר.

יום מס' 8: פארק אירופה

נסענו לכיוון פארק אירופה צפונית מאיתנו (כשעה ורבע נסיעה, כניסה רגילה עולה 41 יורו), וקיווינו שלא יהיו הרבה מאוד אנשים כי היה בוקר יום חמישי, עדיין לא וויקנד. היו די הרבה אנשים בכל זאת, ודי מבלבל. למרות שניסינו לתכנן מראש לא הספקנו לעשות את כל הדברים שרצינו, והפארק גם נסגר מוקדם, ב6. יש הרבה מתקנים אקסטרימים והרבה מתקנים באיזי, (וחנות אחת של מילקה ב”שווייץ”, שאפשר לבזבז שם קצת זמן...) כדאי באמת לחשוב איך עוברים ממדינה למדינה ומנצלים את הזמן בפארק. או לבקר שם יומיים…

המשכנו בנסיעה לכיוון Strasbourg שבצרפת, למלון שלנו Ibis Strasbourg Centre Petite France (עלה 158 יורו ליומיים). פשוט עברנו לצרפת, בלי שום דגלים וקוראסון… חנינו בתשלום בתחנת הרכבת  parking public St. Aurelie (וקיבלנו הנחה מהמלון). אחר כך הסתבר שבמלון הייתה חנייה פנויה אבל ככה נראה לי עדיף כי התחנה מרכזית ולא כדאי להיכנס עם האוטו פנימה לעיר העתיקה. הלכנו ממש 3 דקות עד המלון, שהיה ממש סבבה. בערב יצאנו לרחובות הקרובים לחפש אוכל. יש שם הרבה “פיצה-שווארמות” וגם מסעדות יותר רציניות. רק למחרת הבנו איפה אנחנו נמצאים, ושהכל בעצם נורא קרוב אלינו (אזור פטיט פרנס).

יום מס' 9 – שטרסבורג

יום סיור בשטרסבורג המקסימה, עיירה צרפתית באמת יפה, עם הרבה קונדיטוריות מפתות. טיילנו מהאגם לעיר העתיקה, שבמרכזה עומדת הקתדרלה. עלינו על הסירה boatorama שיש בה הסברים באנגלית, וגג שקוף. השייט לקח קצת יותר מדי זמן, אבל היה נחמד. אכלנו בעיר העתיקה והמשכנו למרכז הקניות kleber. עברנו בסמטאות הקטנות ולא ידענו בדיוק לאן הולכים. הלכנו אחרי אנשים ופתאום יצאנו למרכז הענקי עם המון המון אנשים וחנויות (בעיקר חנות של אפל שהייתה מאוד פופולרית). מדובר בכיכר ענקית שבהחלט כדאי להסתובב שם אם יש זמן.

יום מס' 10 – Rothenburg ODT (לא להתבלבל עם Rothenberg!)

התעוררנו לקול אזעקת שווא במלון, ואחרי עוד קוראסון שוקולד נסענו לכיוון הדרך הרומנטית והעיירה הימי-ביניימית רוטנבורג (נסיעה ארוכה, כ-3 שעות). הווייז לקח אותנו אל תוך חומות העיר העתיקה. קצת חששנו להיכנס ובהתחלה עשינו סיבובים בחוץ בחיפוש אחר חנייה. הסתבר שעשינו בשכל בסוף להיכנס אל תוך חומות העיר כי המלון היה מאוד רחוק ויש מגרשי חנייה בתוך העיר העתיקה. ההגעה אליהם הייתה קצת מסובכת כי היו הרבה מאוד תיירים שהולכים על הכביש והנסיעה מאוד איטית. המלון פה היה מאכזב אז לא אציין אותו, אבל זה מקום מאוד קטן כך שלא נראה לי משנה באמת איזה מלון בוחרים.

העיירה עצמה מאוד חמודה, מאוד מאוד תיירותית, ולכן יש בה הרבה חנויות מזכרות, דובים, שוקולד, “ביר גרטן” וחנויות חג מולד. אגב ראינו מעין סמל מגן דוד בכל מקום, אבל המלצרית הסבירה לנו (וגם האינטרנט גיבה) שאין קשר ליהודים אלא זה הסמל העתיק של המבשלה של הבירה המקומית.

הממתק המקומי הוא ה schneeball שנראה ממש ממש טוב, ויש כל מיני סוגים, אבל הוא היה די יבש ואכזב.

בערב יצאנו לסיור ה Night Watch שמתקיים כל ערב ב 20:00 (נפגשים בכיכר המרכזית, עולה 7 יורו). איש בברדס שחור מגלם את שומר הלילה של רוטנבורג, וכל הקבוצה הולכת איתו ושומעת סיפורים על עברה המרתק של העיירה. היה משעשע ומומלץ.

יום מס' 11 – רוטנבורג, וטירה

עוד יום ברוטנבורג, חיפשנו עוד קצת מזכרות, וביקרנו במוזיאון הפשע של ימי הביניים. במוזיאון כמה קומות של אמצעי עינוי שונים ו”מסכות בושה”. לא הלכנו למוזיאון חג המולד כי היה די עמוס, אבל נכנסנו לחנויות. הכל שם מאוד יפה וחגיגי, חבל שיצאנו בידיים ריקות… לבסוף טיילנו על חומות העיר וגילינו עוד רחובות פנימיים עם אווירת “ימי ביניים”.

המשכנו אל עבר המלון שלנו לערב, טירת Burg Colmberg, מרחק קצר מרוטנבורג (109 יורו ללילה). טירה שהוסבה למלון, עם נוף מהמם ועיצוב ייחודי. ניתן לנסוע עם האוטו עד למעלה ולחנות ממש מול הכניסה. ליד הטירה יש איזור מגודר עם איילים וכמה חזירי בר. זה מאוד נחמד, אבל משהו אמר לנו שלא מגדלים אותם שם לשעשוע…

לפי דעתי מגיעים לשם רק בשביל הטירה, ולכן “אין ברירה” אלא לאכול במסעדה של המלון.

יום מס' 12 – ממשיכים בדרך הרומנטית

נסענו לעיירה Dinkelsbuhl עוד עיירה עתיקה עם מגדלים וכנסייה ובתים צבעוניים וחומה. היינו שם זמן קצר ודי מהר השתעממנו. החלטנו להמשיך לAugsburg, גם היא על הדרך הרומנטית. קצת איבדנו את עצמנו כשהגענו לעיר הגדולה (היא לא ממש הייתה בתכנון) ולבסוף החלטנו לחנות ב..קניון. גם זו חוויה. עשינו קצת שופינג, התאכזבנו שאין סרטים באנגלית בקולנוע (רק בערב) והמשכנו לכיוון המלון שלנו, באמצע הדרך למינכן. המלון נקרא Park Ambiente Friedberg ועלה 95 יורו ללילה. הוא ממוקם בתוך אזור תעשייתי, והווייז לא בדיוק הבין לאן צריך להיכנס. לבסוף הגענו לפנסיון ביתי עם בעלים נחמד שהוביל אותנו לחדר ענקי ענקי (אבל, האינטרנט לא עבד). מלון מומלץ למי שבאמת צריך רק לעצור בדרך ולא לבזבז עוד לילה במלון יקר במינכן.

יום מס' 13 – מינכן – אוקטוברפסט!

יצאנו מוקדם לכיוון מינכן (כשעה וחצי נסיעה), קודם כל להחזיר את הרכב לסוכנות הרץ. חשוב למלא דלק כמה שיותר קרוב לחניון שבו מחזירים את הרכב, ובמינכן לא לעלות על פסי החשמליות…

הלכנו ברגל למלון Arthotel כאמור, אוקטוברפסט, אחד המלונות המעטים שנשארו פנויים, מלון איכותי עם חדר שיותר גדול מהדירה שלנו וארוחת בוקר מאוד מפנקת. היו גם מחשבים בלובי שעזרו לנו עם הצ'ק אין לטיסה. המחיר בהתאם – 230 יורו ללילה, אבל היה שווה את זה (וחבל שלא היה לנו יותר זמן שם).

אחסנו את המזוודות והלכנו למתחם האוקטוברפסט. מומלץ לישון במלון קרוב למתחם, או להגיע לשם ברכבת, יש שם המון המון המון אנשים והם מציפים את הרחובות בתלבושות המסורתיות (שגם מציצות מכל חלונות הראווה של חנויות אופנה רגילות).

המקום עצום, יש הרבה דוכנים- דוכני אוכל, משחקים, מזכרות, וכמובן הביתנים הגדולים של הבירה + אוכל. צריך לקחת בחשבון שניתן להיכנס מבלי להזמין מקום, אבל כנראה שאחרי 15:00 בצהריים מתחיל להיות עמוס. אנחנו היינו פעם אחת בבוקר ופעם אחת בצהריים. התשלום במזומן, ליד השולחן, ולא תמיד המלצרים מחזירים עודף. בנוסף, הגרמנית שלנו לא משהו, והכי בטוח פשוט להזמין שניצל וצ'יפס, למרות שיוצא ממש יקר (אבל זה חלק מהחוויה). הבירה מוגשת רק כליטר, והפרצל גם הוא רב מימדים. יש לציין שישיבה בשולחנות לצד אנשים אחרים. בבוקר יצא לנו לשבת עם הרבה קשישים גסי רוח, ובצהריים תפסנו שולחן לבד. אפשר להיכנס לביתנים השונים סתם להציץ ולהינות מהמוזיקה, וכדאי גם לדעת שאין כניסה עם מים.

חצי מהמתחם מיועד דווקא לילדים, יש שם לונה פארק מאוד מושקע ומרשים, אבל אפשר לפשוט רגל… כל כניסה חד פעמית למתקן עולה כסף. עשינו כמה דברים רגועים, כי חשבנו שזה לא רעיון טוב להתהפך אחרי ליטר בירה…

בערב יצאנו קצת לשוטט בעיר, אבל התחיל לרדת גשם ולא היינו הכי מפוקסים. אז למחרת השקענו קצת יותר בשיטוט…

יום מס' 14 – יום אחרון – מינכן-ת”א

יצאנו באמת לגלות את מינכן, להשלים קניות, לשוטט ב MarienPlatz כמו שצריך, ובשוק האוכל, וסעדנו דווקא בהארד רוק קפה (סוף סוף המבורגר אמיתי בגרמניה!)

נשאר לנו עוד קצת זמן אז לקחנו רכבת תחתית לגן החיות של מינכן. החיות היו מקסימות, אבל שוב לא הספקנו לראות את הכל...

הזדרזנו למלון, לקחנו את המזוודות ונסענו ברכבת לנמל התעופה. נסיעה נוחה שלקחה כ-45 דקות. היו איתנו גם כמה גרמנים שיכורים ורועשים שהתחילו לשתות דווקא וויסקי. סיום מוזר לטיול, ועדיין – נהננו מכל רגע.