בתי ואני החלטנו לצאת לטיול ביחד.
כשחיפשנו את היעד לטיול רצינו לשלב בין סיור עירוני לטיול כפרי.
בחרנו לשלב בין פראג למחוז בוהמיה שנמצא בדרום צ'כיה.
בניתי מסלול של 6 ימים שכלל יומיים בפראג (יום בהתחלה ויום בסוף) ו4 ימים במחוז בוהמיה.

יום 1

נחתנו בפראג באוקטובר, בשעות הבוקר. קיבל את פנינו מזג אויר קריר אבל נעים.
בשל סיבה רפואית שנאלצנו לטפל בה הספקנו לטייל מעט בעיר, בעיקר סמוך למלון והחלטנו לנוח כדי שנוכל להגיע רעננות להופעה בתאטרון השחור.
ממליצה מאד לבקר בו. יש כמה תאטראות שחורים בפראג. אנחנו היינו בIMAGE (אבל הבנתי שגם האחרים טובים)

IMAGE תאטרון שחור בפראג

יום 2

בבוקר אספנו את הרכב השכור (אמנם התחיל גשם אבל הזמנו מלון במרחק 5 דקות הליכה מחברת ההשכרה כך שזה היה מאד פשוט וכך עשינו גם ביום ההחזרה של הרכב) ויצאנו מפראג לכיוון מחוז בוהמיה.
כעבור כ40 דקות הגענו לטירת קרלשטיין. הזמנתי מראש כרטיסים באינטרנט לאחד הסיורים במקום. צריך לקחת בחשבון שמהחנייה לטירה יש הליכה של כחצי שעה ולכן רצוי להגיע כשעה לפני הסיור למקום. (אנחנו הגענו 20 דקות לפני ונאלצנו כמעט לרוץ בעלייה, אז אמנם זה כושר לא רע אבל אני מניחה שלא מתאים לכל אחד). טירת קרלשטיין מרשימה מבחוץ. בפנים מאד פשוטה אבל נחמד לסייר בתוכה.
בסיום הסיור התלבטנו מה לעשות.
אפשרות ראשונה- לסייר בעיירה דובריש (Dobříš) שאחד הבניינים המרשימים בה הוא בית-הכנסת, שחזיתו מעוטרת בלוחות הברית עם כיתוב עברי. ככל הנראה לא ניתן להיכנס לבית הכנסת, אך כדאי לראותו מבחוץ. מבית-הכנסת אפשר גם להמשיך אל ארמון דובריש (Zámek Dobříš) אפשרות שנייה- לעבור בכנסיית סבאטה הורה ששימשה כמרכז עולי רגל בימי הביניים. כנסייה מרשימה עם קפלה גותית יפה.
אנחנו בחרנו להמשיך לטירת הלובוקה (Hluboká), הטירה נבנתה במאה ה-15 על חורבות של טירה מהמאה ה-13. 140 חדרים ו-11 מגדלים רבי רושם שבהם אפשר לסייר בסיור מודרך (יש כמה מסלולי סיור שונים). הטירה הזו הרבה יותר מרשימה מטירת קרלשטיין ונחמד היה להשוות ביניהן.
בנסיעות בחו"ל בכבישים לא מוכרים אני משתדלת לא לנהוג בחשכה אבל היום התארך לנו ורק לקראת ערב הגענו לצ'סקה בודיוביצה České Budějovice. נסענו ישירות למלון (ולחנייה- כדאי להקפיד להזמין מלונות עם חנייה כאשר שוכרים רכב) ויצאנו לארוחת ערב. המלון ממוקם כ5 דקות מהכיכר המרכזית כך שהיה לנו קל למצוא מסעדה פתוחה.

בית העירייה בצ'סקה בודיוביצה

יום 3

בתחילת היום סיירנו בצ'סקה בודיוביצה, טיילנו בכיכר העיר, אחת הגדולות באירופה. במרכז הכיכר מזרקה גדולה. אפשר לעלות לתצפית במגדל השחור (Černá věž). אנחנו ויתרנו. חטפנו קלסטרופוביה כשהצצנו לחדר המדרגות התלול שבו מעל 220 מדרגות.
מאד רצינו לבקר במפעל בודואר שנמצא בעיר. המפעל מייצר את הבירה באדוויזר הצ'כית. לצערנו המפעל היה סגור למבקרים ביום זה. (צריך להזמין מראש באינטרנט סיור במבשלת הבירה).
חזרנו לרכב ולאחר כחצי שעה הגענו לכפר הולאשוביצ'ה (Hollasovice). במרכז הכפר המשומר ניצבים 22 בתים שיוצרים צורת מלבן גדול. הביקור בהולאשוביצ'ה מעניק אפשרות נדירה ומרתקת להבין מה הייתה המשמעות האמתית של חיי כפר בימי הביניים. אהבנו לסייר בין הבתים ולהצטלם.
משם המשכנו לגולת הכותרת מבחינתנו, העיר היפיפייה צ'לסי קרומלוב. יצאנו לסיור של אחר הצהריים בסמטאות העיר והתיישבנו לאכול באחת מהמסעדות בכיכר.

יום 4

הרגשנו שלא הספיק לנו ולכן שוב חזרנו לסמטאות של צ'לסי קרומלוב. מקסים להסתובב כאן ברחובות הצרים, להיכנס לחנויות חמודות ולשבת בבתי הקפה. המשכנו לסיור באזור שמקיף את הטירה (Cesky Krumlov Castle). אם רוצים לבקר בתוך הטירה צריך להזמין סיור מראש.
אם רוצים, יש מספר מוזיאונים בעיר ואפשר לבקר באחד מהם (מוזיאון האימה והעינויים, מוזיאון השעווה, מוזיאון העם (שנראה כמו מקבץ של אוספי וינטג') מוזיאון אומנות, מוזיאון אגדות ואפילו מוזיאון קטן של תמונות תלת מימד שיכול להתאים לילדים). כמו כן גם בצ'לסי יש מבשלת בירה.

חלק מטירת צ'לסי קרומלוב

כאשר הרגשנו מוכנות להיפרד מהעיר נסענו לעיירה רוזמברק. עיירה קטנה היושבת לאורך נהר מקסים מוקפת ביערות וגם בה יש טירה (כמובן). והיא גם ממחישה את צורת החיים בימי הביניים.
טיפסנו לעבר הטירה והשקפנו על העיירה מלמעלה.

העיירה רוזמברק, מבט מגובה הטירה

סיימנו את היום באגם ליפנו. האגם מוקף בנופים ירוקים ומסביבו יש אתרי נופש, מסעדות ושפע של אטרקציות משפחתיות לדוגמה, בתכנון היה להתנסות בטיול רגלי מעל צמרות העצים על שביל עץ באורך 700 מ' הנמצא בפסגת ההר מעל אגם ליפנו, שבסופו יש מגדל ייחודי אשר מראשו יש תצפית נפלאה על היער (Treetop walkway Lipno) אבל אנחנו החלטנו שאם הגענו לעיירת נופש אנחנו מקיימות את המצווה ונופשות... המלון שהתאכסנו בו, מלון ELEMENT היה כייפי ומפנק אז פשוט לא ממש עשינו משהו מעבר לאוכל, אמבטיה מפנקת וסרט בלפטופ...
גם בבוקר המשכנו בפינוק- ארוחת הבוקר של המלון הייתה מעל ומעבר לציפיות.

יום 5

משהו בחישוב הנסיעה קצת התפקשש לנו ביום הזה כשבסופו של דבר נהגתי כ5 שעות (עם הפסקות).
בדיעבד כדאי היה להתאכסן קצת יותר קרוב לטלץ' ביום שלפני כן כדי לחסוך קצת זמן נסיעה (אולי לוותר על אגם ליפנו או להוסיף יום לטיול).
גם בדרך חזרה הנוף עוצר נשימה. עצים בשלכת עמוסים בעלים צבעוניים, המוני עצי תפוחים לאורך הכביש, מרחבים ירוקים ובתים מקסימים.
ידעתי שיש לנו נסיעה של שעתיים וחצי עד לעיר טלץ' ולכן יצאנו מאד מוקדם. האתר המרשים ביותר בטלץ' הוא כיכר העיר הענקית. הסתובבנו בכיכר, עצרנו לקפה והמשכנו לכיוון פראג.
במרחק קצרצר מדרום-מזרח לפראג נמצא הכפר פרוהוניצ'ה (Průhonice) שלידו יש פארק יפהפה. בשטחו של פארק פרוהוניצ'ה, שהוכרז כאזור שימור מטעם אונסק"ו, יש גנים מרהיבים עם אלפי מינים של עצים, שיחים וצמחים פורחים. יש שלושה מסלולי טיול באורכים שונים. בחרנו באופן אקראי במסלול וטיילנו בהנאה. כאשר הרגשנו שהשמים מתחילים להתכהות הבנו שכדאי לחזור ופנינו לנסיעה לעיר להחזיר את הרכב.

פארק פרוהוניצ'ה

יום 6

יום זה הוקדש כולו לעיר פראג. הטיסה שלנו הייתה בערב ולכן היה לנו שפע של זמן.
לאחר ארוחת בוקר מושקעת הלכנו לכיכר העיר העתיקה, סיירנו בין המסעדות והחנויות וכמובן הגענו לשעון האסטרונומי. משם המשכנו לרובע היהודי. קנינו מסלול טיול מלא (500 קרונות לאדם) ועברנו בין ששת האתרים שהסיור מציע. מרגש מאד לבקר בבתי הכנסת שהפכו למוזיאונים ובייחוד בבית הכנסת שבו רשומים שמותיהם של יהודי צ'כיה שנספו בשואה. הסיור ארך כשעתיים בהליכה אטית.
כמובן שבסיומו קנינו קיורטוש עם גלידה.
משם המשכנו לגשר קארל המרשים שמוביל למצודת פראג. לא נכנסנו למצודה אלא טיילנו בין הסמטאות. למי שמתכנן טיול הכולל כניסה למצודה- צריך להקדיש לכך לפחות חצי יום ויש לקנות כרטיסים מראש.
את שארית הזמן שנותרה לנו עד לטיסה בילינו בקניון פלדיום. קניון ענק שמכיל 200 חנויות.

טיפים
- במסלול עם רכב כדאי שהנסיעה לא תהיה יותר מ3 שעות לאורך היום (כמובן עם הפסקות באמצע) אחרת זה מאד מעייף.
- לוודא שסוכנות ההשכרה מספקת מנוי לכבישים המהירים.
- מומלץ להזמין את האטרקציות מראש בתנאי שבונים מסלול טיול ברור. זה חוסך אכזבה. אני אישית אוהבת להזמין מראש גם את בתי המלון.
- מוזיאונים בצ'כיה סגורים בימי שני.
- קנינו בארץ רק קורונה צ'כית. לא היה צורך ביורו כלל.
- פראג כמובן יקרה יותר מהעיירות במחוז בוהמיה.
- לעומת מדינות אחרות באירופה קל מאד למצוא אוכל שאוהבים, גם לאנשים שמקפידים לאכול אוכל בריא :) תמיד היו בארוחות הבוקר ירקות ובדרך כלל אפילו במגוון וגם במסעדות תמיד מצאנו מנות שכללו דגים וירקות.