מבוא:

אני ומשפחתי עשינו טיול מקיף במוסקבה באורך של שבעה ימים שכלל היכרות מקיפה עם האתרים התיירותיים בעיר, עם התרבות הרוסית, עם האוכל הרוסי ועם העם הרוסי. מי שנוסע לרוסיה לזמן קצר יותר יכול להשתמש בחלק מהימים במסלול המוצע כאן (לדעתי ימים 1-4 הם must)

• יום 1 :

טסנו למוסקבה ביום שבת עם חברת התעופה הרוסית אירופלוט. הטיסה יצאה ב7.50 בבוקר והגיעה ליעד בזמן. מוכרח לציין שחווית הטיסה באירופלוט הייתה נהדרת- דיוק מושלם, השירותים במטוס נהדרים- מוגש אוכל לנוסעים וישנם עוד שירותים נוספים שמשפרים את חווית הטיסה. אדם שקונה כרטיס באירופלוט רשאי לקחת עימו מזוודה במשקל של 23 ק”ג וכבודת יד במשקל של 10 ק”ג (דבר שאינו מובן מאליו כיום בעולם התעופה).

מייד לאחר הנחיתה נסענו אל עבר המלון שלנו – מלון Azimut smolenskaya בדירוג של 4 כוכבים. המלון טוב מאוד, תמורה מעולה למחיר שכן המחיר סביר וכן הוא נמצא במיקום מעולה, לייד מדרחוב ארבאט.

לאחר ההתמקמות במלון התחלנו ללכת לאורך מדרחוב ארבאט. מדרחוב ארבאט הוא מקום מקסים. ניתן לקנות בו מזכרות (מי שמחפש מחירים זולים יותר עבור מזכרות יכול לקנות מזכרות בשוק איזמאילופסקי שעליו אפרט בהמשך) וכמובן ניתן למצוא שפע של מסעדות ובתי קפה כולל מקדונלדס. בית קפה נחמד הוא שוקולדניצה (בקירילית :шоколадница) ובו ניתן לקנות קפה וקינוחים לא רעים בכלל. מקום ועם מחיר לא יקר בכלל לארוחת צהריים הוא מו-מו (בקירילית : му-му). הלכנו את כל מדרחוב ארבאט הישנה וכשסיימנו לקחנו מונית לפארק גורקי.

פארק גורקי הוא פארק ענק של צמחייה, מזרקות שנמצא סמוך לנהר מוסקבה. ניתן לטייל בשבילי הפארק וכן להשכיר אופניים.

• יום 2

לאחר ארוחת הבוקר נסענו לבית הכנסת הכוראלי של מוסקבה. לאחר התרשמות ותמונות הלכנו אל עבר כלבו גום- הכלבו הלאומי של רוסיה. הכל שם מאוד יקר ולכן אני לא ממליץ לקנות שם, אך זוהי בהחלט חוויה להסתובב בתוך הכלבו ולהתרשם מהיופי ומהיוקרה.

ניתן לצאת מהכלבו ישירות לכיכר האדומה. בכיכר האדומה ניתן לראות את מבנה מוזיאון ההיסטוריה המרשים, קתדרלת ואסילי הקדוש, המוזיליאום של לנין וכמובן את כלבו גום. עשינו סיבוב מעגלי סביב הכיכר ונכנסנו לקדתרלת ואסילי. מבחוץ הקתדרלה מרשימה אך מבפנים קצת מאכזב- ישנן כנסיות יפות יותר. לאחר ההליכה הרגלית בכיכר האדומה נכנסנו למוזיאון ההיסטוריה של רוסיה. מוזיאון נחמד מאוד ויש בו מוצגים מעניינים מאוד. מי שחובב היסטוריה אז חובה להיכנס למוזיאון ומי שלא יכול לוותר. לאחר מכן המשכנו אל הקניון התת קרקעי ומשם חזרנו למלון.

בתמונות – קתדרלת ואסילי הקדוש, מוזיאון ההיסטוריה בכיכר האדומה

• יום 3

בבוקר נסענו אל גן אלכסנדר על מנת לרכוש כרטיסים לקרמלין של מוסקבה. שימו לב שאפילו רק לכניסה למתחם הקרמלין נדרש כרטיס. התור הוא מאוד ארוך ומי שרוצה לקצר את זמן ההמתנה יכול לרכוש כרטיסים באינטרנט. קנינו כרטיסים למתחם הקרמלין, לנשקיית המדינה ולתצוגת היהלומים. במתחם הקרמלין ניתן להתרשם מהקתדרלות והמפורסמת שמבניהן היא קתדרלת העלייה לשמיים, מארמון הקרמלין ועוד. נכנסנו אל נשקיית המדינה וראינו את המוצגים- כרכרות מצופות זהב, ביצי פברז'ה, לבוש מפואר של המלכים והמלכות וכל מיני חפצים שהשתמשו בהם אצילי מוסקבה. לאחר מכן נכנסנו אל תצוגת היהלומים וגם שם מאוד התרשמנו מהתכשיטים היקרים והמפוארים.

בתמונה- הכנסיות במתחם הקרמלין

• יום 4

בבוקר נסענו במטרו אל שוק איזמאילופסקי. ליד המלון הייתה ממוקמת תחנת המטרו סמולנסקיה ומשם נסענו אל תחנת פרטיזנסקיה (שימו לב- לא להתבלבל ולרדת בתחנת איזמאילופסקיה). מהיציאה מהתחנה ממשיכים במורד הפארק אל השוק. שם ניתן למצוא את אותן המזכרות שנמכרות בארבאט במחירים זולים יותר . לאחר הביקור בשוק נסענו לפארק ו.ד.נ.ח (בקירילית : вднх). מקום מדהים! ניתן להצטלם ליד מזרקות הענק, המבנים הגבוהים ולהיכנס למוזיאון החלל או למוזיאון הפוליטכני. ליד מוזיאון החלל ניתן לראות את חללית ווסטוק – החללית שעימה יורי גאגרין טס מסביב לכדור הארץ.

בתמונה- פארק ו.ד.נ.ח

• יום 5

ביום זה בילינו בכפר קוסקובה. זהו פארק רחב ידיים שהיה שייך בעבר למשפחת האצולה שרמטייף. בוריס פטרוביץ' שרמטייף היה אחד משרי הצבא של הצאר פיוטר והצאר העניק לו אדמות ושטחים בתמורה להישגים הצבאיים שהפגין. בפארק ניתן להתרשם מהארמון של משפחת שרמייטף, מהאוריז'נרי, מהארמיטאז' ומהאווירה הקסומה בכפר. מומלץ מאוד!

• יום 6

בבוקר נסענו לפארק הניצחון שהוקדש לזכר ניצחון הרוסים במלחמת העולם השנייה. בסוף הפארק נמצא מוזיאון המלחמה. מוזיאון נהדר אך מי שרוצה באמת להנות מכל המוצגים במוזיאון רצוי שיזמין סיור במוזיאון. לאחר מכן המשכנו אל מנזר נבדייביצ'י. המנזר היה בשיפוצים באותה תקופה ולכן לא נהננו כל כך מהסיור בו. מי שמעוניין לבקר במנזר רצוי שיתעדכן באתר בנוגע למצבו. בצהרי היום נסענו אל הגבעה של מוסקבה (בקירילית- Воробьёвы горы). ניתן לקחת רכבל מתחנת איצטדיון לוז'ניקי אל הגבעה (מקום נחמד אך מי שבאמת מעוניין בתצפית יכול לבקר במגדל אסטנקינה – אנחנו לא הספקנו להגיע לשם).

• יום 7

ביום זה נסענו במטרו אל ארמון הצאריצינה (יש לקחת מטרו ולרדת בתחנת צאריצינה – בקירילית: царицыно). זהו ארמון שנבנה בסוף המאה ה-18 לכבוד הצארית קטרינה השנייה. כשנבנה בפעם הראשונה הארמון לא מצא חן בעיניה ולכן נערכו בו שיפוצים. בסופו של דבר קטרינה בכלל לא גרה בארמון שנבנה עבורה. ארמון מרשים מאוד ביופיו! אמנם את קטרינה זה לא הרשים אך אותנו הארמון הרשים מאוד!

• בילוי ערב במוסקבה

1. קרקס ניקולינה- באחד מהערבים היינו במופע מקסים בקרקס ניקולינה בשדרת צבטנוי. הקרקס קרוי על שמו של השחקן ניקולין ובו ניתן להנות ממופעי אקרובטיקה מרשימים, פעלולים של ליצנים וחיות מאולפות. חוויה נהדרת לכל הגילאים.

​​​​​2. תיאטרון בולשוי – ניתן להזמין כרטיסים למופע בתיאטרון בולשוי הענק. אנחנו היינו במופע של בלט מודרני אך ניתן לראות מופע גם של בלט קלאסי.

3.שייט בנהר מוסקבה- ניתן להזמין כרטיסים לשייט בנהר מוסקבה עם ארוחת ערב. אנחנו הזמנו כרטיסים באינטרנט שעלו 1490 רובלים שזהו מחיר נמוך ביחס למה שמוצע לתיירים במרכז מוסקבה- חוויה נהדרת!

4. שוטטות במדרחוב ארבאט הישנה/ארבאט החדשה- ברחוב ארבאט ניתן למצוא שפע של חנייות מזכרות, בתי קפה, פאבים ואומנויות רחוב. מאוד נחמד לשוטט שם בשעות הערב.

​​​​​​​5. שוטטות באזור כלבו צום והכיכר האדומה

• תחבורה והתמצאות

המוניות במוסקבה זולות מאוד- רצוי להעיזר באפליקציית גט-טקסי (עלייה על מונית ללא הזמנה היא דבר לא מומלץ כי הנהגים יודעים איך לעקוץ תיירים היטב). בנוסף, שירותי המטרו במוסקבה זולים, פשוטים ומעולים.

לסיכום -

מהביקור בעיר מוסקבה ניתן להבין שמדובר במעצמה. עיר גדולה, מטופחת, יפה ומרשימה. אני ממליץ לכל אדם לבקר במוסקבה לפחות פעם אחת! טיול מהנה!