בחודש בפברואר 2017 יצאנו לטיול של שבוע בלפלד – אני, בעלי, ושלושת ילדינו – בת 10, בן 9 ובן 5. רוב המטיילים מישראל מגיעים בטיולים מאורגנים. אז מסתבר שאפשר גם אחרת! הנה פירוט לנוסע העצמאי, מקווה שיעזור.

רקע :לפלנד היא חבל ארץ בצפון אירופה, הכולל את החלקים הצפוניים של ארצות סקנדינביות בעיקר, ומשתרע על 4 מדינות – פינלנד, רוסיה, נורבגיה ושוודיה. בירת האזור נחשבת העיר רובניימי Rovaniemi שבפינלד, בת כ – 60,000 תושבים. ניתן לתקשר בקלות באנגלית והמטבע הנהוג במדינה הינו אירו.

בטיול שלנו הכל הוזמן בנפרד:

טיסה – טיסת שכר ישירה לרובניימי עם ישראייר (בשיתוף סנדור), שהוזמנה כשבוע לפני המועד (דיל של הרגע האחרון).

מלון – הזמנו דרך בוקינג את Lapland Hotels Ounasvaara Chalets, מלון בקתות מקסים.

אטרקציות – יש שפע של פרסום באינטרנט ובבתי מלון. עוד מהארץ יצרנו קשר עם מדריך טיולים מקומי שדאג לנו לפעילות ליום הראשון ולהשכרת ביגוד חם. הוא גם ארגן הסעה משדה התעופה למלון ומהמלון לשדה בסיום החופשה. בימים הבאים הסתדרנו לבד. האטרקציות לא זולות.

התניידות – נסענו כמה פעמים לעיירה רובניימי למסעדות, סופר וכו', השתמשנו במוניות. מדובר בנסיעה קצרה. העדפנו לא לשכור רכב בשל חוסר ניסיון בשלג (למרות שנראה שלא אמור להיות בעייתי).

17.2.2017 – הגעה

נחתנו בשדה התעופה הקטנטן של רובניימי בסביבות 19:00 בערב, השלט Welcome to Official Santa Airport מקדם את פנינו. אספנו את המזוודות ופגשנו את המדריך שהסיע אותנו למלון (נסיעה קצרה של כרבע שעה). המלון Lapland Hotels Ounasvaara Chalets (או כפי שנהוג לקרוא לו Chalet Hotel) הינו מלון בקתות עץ, ויושב על הצד השני של הנהר, במרחק של 3 ק”מ מהעיירה. אנחנו הזמנו בקתה עבור 6 אנשים שהייתה מצוינת – חדר ילדים עם 2 מיטות קומותיים, סלון עם מטבחון, סאונה, וחדר הורים הקומה השנייה. הבתקה מחוממת ל – 25 מעלות (למה הבאנו רק בגדים ארוכים?!) ונמצאת על גדת הנהר הקפוא, מקום שהיה אמור להיות אידיאלי לצפייה בזוהר הצפוני (לצערי, לנו לא היה מזל בגלל עננות בכל הימים...). בניין הקבלה והמסעדה של המלון נמצאים כ – 5 דקות הליכה מהבקתה. בסמוך למלון נמצא אתר סקי. המלון מספק מזחלות שלג מפלסטיק לשימוש האורחים הצעירים.

18.2.2018 – היום הראשון

קמנו בנחת (עד 7:30-8:00 בבוקר עדיין חשוך), התעטפנו והתלבשנו שעה, שיחקנו קצת בשלג עשינו סיבוב קצר לנהר הקפוא והלכנו לאכול. בשעה 10:30 הגיע המדריך ולקח אותנו לכפר סנטה קלאוס – האטרקציה שלנו להיום.

היום הראשון שלנו היה הכי חמים – רק 2 – 5 מעלות מתחת לאפס! מתרגלים לקור בהדרגה…

הכפר של סנטה הוא כפר עם מגוון אטרקציות: בית סנטה (עומדים בתור בשביל תמונה עם הסבא החביב), בית הדואר הרשמי של סנטה אליו מגיעים מכתבים מכל העולם, מיליון חנויות מזכרות, מלון קרח עם מגלשות קרח, מגלשות אבובים, בר קרח ומסעדה, מזחלות כלבי האסקי, מזחלות איילים, אופנועי שלג. באמצע הכפר עובר גבול החוג הארקטי.

כמו כן, במקום נית לשכור ביגוד לשלג, שזה היה הדבר הראשון שעשינו, כי לא משנה כמה מתעטפים, הביגוד שלנו עדיין לא מותאם לקור כזה… :)

שכרנו חליפות ל – 5 ימים שכללו – גרבי צמר, מגפי שלג, כובע, כפפות וחליפת שלג (אוברול).

מעתה שגרת הלבוש שלנו תהיה:

שכבה ראשונה: חולצה תרמית, טייץ תרמי, גרביים תרמיות

שכבה שנייה: גרבי צמר, חולצת פליז / פוטר, מכנסיים

שכבה שלישית: חם צואר / צעיף, כובע, כפפות, חליפת שלג ומגפי שלג.

מדדנו, החלפנו, התלבשנו, וסוף סוף יצאנו החוצה – איזה כיף!! הפסקנו להרגיש את הקור, מדהים!

היינו בכפר יום שלם ועשינו את רוב האטרקציות שהמקום מציע – בית סנטה, בית הדואר של סנטה, מלון הקרח (snowman's world), מזחלות איילים (שלטענת הילדים היו איטיים מידי), מזחלות כלבי האסקי (המקסימים והנמרצים), גבול החוג הארקטי. במקום אווירה כיפית וחגיגית, היה מהנה ביותר והילדים לא ידעו את נפשם מרוב אושר.

בדרך חזרה למלון עצרנו בסופר להצטיידות במצרכים לארוחת ערב וחזרנו למלון.

השעה מוקדמת מאד ובקושי יש אור (9 בבוקר)

בדרך לארוחת הבוקר

מקבלים ציוד

מוכנים לכל מזג האוויר! הכפר של סנטה

מגלשות קרח במלון הקרח

י

19.2.2017 – היום השני

עלינו שלב והתקדמנו לקור של מינוס 12 מעלות, מזג אוויר דומה ילווה אותנו עד סוף הטיול. אבל עם החליפות שלנו, קטן עלינו!!

אחרי היום הראשון שהיה עמוס באטרקציות ובזבוזים, החלטנו להישאר בסביבת המלון. שיחקנו בשלג וטיילנו ברגל, הילדים התגלשו במזחלות. ניסינו להירשם לשיעורי סקי באתר הסמוך למלון אך לא היה מקום. בצהריים נסענו לעיירה לאכול.

הנוף מהחלון שלנו

הנוף מהנהר הקפוא

רובניימי

20.2.2017 – היום השלישי

מנסים שוב ללא הצלחה להשתבץ לשיעור סקי. הכל כבר מוזמן מראש!

מחליטים לנסוע לגן החיות הארקטי והצפוני ביותר (!), כשעה נסיעה מהמלון. חברות מוניות מספקות שירות הסעה הלוך וחזור והמתנה של הנהג 3 שעות במקום. מגיעים למקום, אין הרבה אנשים. גן החיות מושלג, שקט, פתיתי שלג גדולים נוחתים עלינו. ההרגשה קסומה. נהנינו מאד להסתובב במקום ולמצוא חיות שלג שונות. שתינו שוקו חם בבר הקרח והתחממנו ליד המדורה. היה כיף.

בדרך חזרה עברנו, כרגיל בעיירה, לארוחה והצטיידות בסופר. בערב, למודי ניסיון, הזמנו שיעורי סקי למחרת :)

איזה חיוך!

רובניימי

חלק קטן (מה שהמצלמה הצליחה לתפוס) ממבחר הדגים הטריים והמעושנים בסופר מקומי

​​​21.2.2017 – היום הרביעי

יום סקי עבורי עם הגדולים. הזמנו שיעור למתחילים שכלל ציוד וסקי פס לשעתיים. הילדים קלטו יפה את העניין, ואני… השתדלתי לא לשבור את הידים והרגליים... צפי למחר – שרירים תפוסים.

אתר הסקי הסמוך למלון

22.2.2017 – היום החמישי

להיום הוזמן טיול אופנועי שלג בשילוב דייג בקרח עם חברת Lapland Safaris. הטיול הוזמן באמצעות האינטרנט יומיים מראש. יש מגוון הצעות לטיולים באתר החברה, לא לכל הטיולים יוצאים בכל הימים, כדאי לבדוק ולהזמין מראש. החברה שולחת רכבים לאיסוף מבתי המלון השונים, וכולם נפגשים במשרדי החברה לקבלת ביגוד חם וקסדות. לנו כבר היה ביגוד אז לקחנו רק קסדות.

האופנוע הינו לזוג, הילדים נוסעים במזחלת שלג מקדימה עם המדריך, מכוסים בשמיכות. טיפ! לכסות את הילדים טוב טוב ולדחוף שקיות חימום לנעליים וכפפות. אנחנו יצאנו לטיול במינוס 12 מעלות, בשטחים הפתוחים הטמפרטורה הגיעה למינוס 15, ובניסעה של 50 קמ”ש זה הרגיש בכלל מינוס 20.

מתחילים את הנסיעה על הנהר הקפוא. נוסעים בשיירה, קפוא וכיף. אחדי לחצי שעה נכנסים ליער מושלג (בבוקר עוד ירד שלג). המראה מכשף וההרגשה מדהימה. אנחנו דוהרים בשלג. באמצע היער עוצרים. הילדים במזחלת קפואים. המדריכה אומרת שעוד 20 (!!!) דקות נגיע לנקודת עצירה. אנחנו מוציאים שקיות חימום (שעד כה לא היה בהן שום צורך) ודוחפים לילדים. הבעיה שלוקח להן זמן להתחמם כמו שצריך (כשחזנו לצימר הן היו ממש חמות :)). מגיעים לנקודת עצירה ביער על גדת הנהר הקפוא. המדריכים מבעירים אש, צולים נקניקיות ומוזגים שתייה חמה. המדריך מדגים איך עושים חור בקרח לדייג ,וכולם יכולים להתנסות בקידוח חור משלהם ודייג בנהר הקפוא. כמובן שלא היה מספיק זמן ולא דגנו שום דג, אבל חוויה.

הילדים קפואים למדי והמדריכים מציעים להסיע אותם מרחק קצר, שם מכונית תאסוף אותם והם יחכו לנו במשרדי החברה. כולם מסכימים פה אחד!

נסיעה קפואה חזרה ואנחנו חוזרים. דבר ראשון – מחפשים את הילדים. בקופה לא שמעו על שום ילדים. אנחנו מתחילים לרוץ בין החדרים ומוצאים אותם במקום מבודד עם שתי עובדות פיניות. הפיניות סופרות בעברית והילדים שלנו – בפינית!

כהרגלנו נשארנו בעיירה לאכול, אחה”צ חזרנו למלון. הסאונה אחרי יום קפוא שכזה הייתה ארוכה במיוחד!

מזחלת הילדים נוסעת לנקודת האיסוף ע”י רכש

לאמיצים בלבד!

23.2.2017 – היום השישי והאחרון

בבוקר מסרנו למדריך שלנו את הביגוד החם וקבענו שעת הסעה לשדה התעופה, 15 אחרי הצהריים. יצאנו לביקור במוזיאון הארקטי ברובניימי, מוזיאון קטן חביב להעביר בו את הזמן.

לאחר ארוחת צהריים בעיר חזרנו למלון ונסענו לשדה התעופה.