טיול משפחתי בבולגריה - פסח 2016

תאריך: 19-26/04/2016

המלצה חמה:

טיול של כל המשפחה המורחבת (כ-30 איש), תנועה עם אוטובוס צמוד.

הטיול נערך בהדרכת משה מיטלמן, שאירגן את הטיול, בחר את המסלול, טיפל בכל הלוגיסטיקה (הזמנת הטיסות, המלונות, האוטובוס וכו') והיה מדריך מרתק ונאמן מתחילת תכנון הטיול ועד החזרה ארצה.

משה הינו מדריך מצויין, בעל ידע אין סופי ונסיון רב בהדרכת טיולים בבולגריה.

משה מיטלמן: 052-4328806

Moshe Mitelman

www.bulgariatrip.net

במרחק של שעתיים וקצת, מצאנו מדינה מרתקת, עם נופים ציוריים ותרבות מגוונת, עם מלונות מפוארים במחירים מצחיקים, עם אוכל משובח ומזג אוויר מושלם, ובעיקר עם אין סוף הזדמנויות לצבור שפע של חוויות לכל המשפחה.

עם הנחיתה בשעות הערב בעיר הבירה סופיה (טיסת אל-על), ולאחר איסוף המזוודות והחלפת הכסף לכסף מקומי (1 לבה = כ2.2 ש"ח) חיכה לנו בשדה התעופה אוטובוס עם נהג אדיב, שלקח אותנו אל המלון בתוך העיר. התפצלנו לחדרים, ונפגשנו שוב למחרת בבוקר לארוחת בוקר מפנקת, שם נחשפנו לראשונה לאגדה מקומית, מאפה המזכיר בורקס - ה"באניצה".

עם קושי רב, קמנו משולחן האוכל ונסענו עם האוטובוס המפנק שלנו אל מרכז סופיה.

סופיה הינה עיר עתיקה ומרתקת, בעלת אופי יחודי ויופי מרהיב. בעיר התפצלנו ל-2 קבוצות, את חלק מהבנות שהתפתו מהמחירים הנמוכים במדינה הורדנו בקניון המקומי, שלא היה מבייש קניון לונדוני, ומשם המשכנו לעיר העתיקה, ששם משה העביר לנו סיור מעניין באתרים המרכזיים בעיר, לדוגמת הקתדרלה על שם אלכסנדר נייבסקי, והקארדו של סרדיקה (שמה העתיק של סופיה). את היום סיימנו במועדון פולקלור מקומי לארוחת ערב מפנקת עם שפע של אוכל וריקוד על גחלים של אמנים מקומיים.

ביום השני יצאנו מסופיה דרומה, לתצפית מקסימה על כל העיר מהר ויטושה, ולפלא טבע שהוא נהר של בולדרים מרהיב ועצמתי.

המשכנו להתרחק מסופיה לכיוון דרום מזרח דרך הנוף הבולגרי לכיוון רכס הרילה (הר הגשם), והגענו לעיירה בשם ספרבה-בניה, שם חיכה לנו גייזר שאמור להיות מדהים אך לקח לו באותו יום יום חופש, אז התעודדנו באכילת "קבבצ'ה" מקומי.

אחרי שהתאוששנו מארוחת הצהריים המשכנו בנסיעה עד שהגענו למבצר בלצ'ין, ששם בחרנו לעלות לפסגה בכוחות עצמנו בשביל המיוער (ישנה גם אפשרות לעלות ברכבל אשר היה בשיפוצים באותו היום) אל עבר טירה עתיקה משוחזרת שבעבר הגנה על האזור, וממנה נשקפה לנו תמונה מרהיבה של נופים ירוקים וכפרים ציוריים על רקע הרים מושלגים, ואטרקציות כמו גשר חבלים ומתקנים שהעסיקו את הילדים והמבוגרים יחדיו. מהמבצר נסענו אל המלון בעיירת הסקי בורובץ ושם העברנו עוד לילה מפנק.

בבוקר ה-3 נסענו לעיירה בשם סמוקוב, ושם פגשנו את המורשת היהודית המפוארת שהייתה בבולגריה עד למלחמת העולם השניה. המשכנו לכיוון רכס הרודופי ובדרך עצרנו ליד אגם יפייפה לאחת האטרקציות המרכזיות של הטיול - הפיקניק. בהתחלה צצו חששות בנוגע לפיקניק, אך הוא היה כל כך מהנה שבחרנו לחזור על המנהג בשנית בהמשך הטיוך. משה מאורגן בשולחנות וכיסאות, בכלי אוכל רבים, בערכת קפה ובכדורים וכלי משחק - דבר היצר חוויה מדהימה וגיבוש נדיר בין כל חברי המשפחה, שעבדה ביחד להכין את האוכל, וקינחה במשחקי כדור, בקפה שחור טרי ובשכיבה על הדשא הרך.

בבאטאק ראינו קנים מרהיבים של חסידות, נחשפנו לזוועות שעברו הבלגרים מידי העות'מאנים, ומשה ריגש אותנו עם סיפורים מקומיים על ההיסטוריה האלימה שחוו תושבי המקום.

סיימנו את היום בעיירה ולינגראד - שם חגגנו את ליל הסדר כהלכתו לאחר שכשוך בבריכה המחוממת של המלון.

קמנו בבוקר ה-4 מרוצים וחגיגיים, ונסענו ברכבת העוברת בנוף ההרי ומפותל לכיוון רכס הפירין המושלג. ומהרכבת עשינו עצירה בשוק צבעוני ומיוחד.

בבליצה - שמורת דובים שבה הדובים משוחררים בטבע והאנשים כלואים בכלובים - נחשפנו לזוועות שעברו הדובים בידי הצוענים, וראינו איך הדובים משתקמים בסביבתם הטבעית. לאחר החוויה העצמתית עם הדובים, עשינו עוד פיקניק מפנק על שפת נהר, והמשכנו לבאנסקו.

באנסקו בחורף עיירת סקי שוקקת חיים, ובשאר השנה עיירה קטנה וחמודה למרגלות רכס הפירין המרהיב.

בבוקר ה-5, לאחר סיור במרכז העיר באנסקו, שוב התפצלנו ל-2 קבוצות: הראשונה נשארה והמשיכה את הסיור בעיירה הציורית, והאמיצים והחזקים עלו ברכבל להר המושלג המשקיף על העיירה, ונהננו משלג רב, פריחה משגעת ואגם קפוא עוצר נשימה.

בירידה מההר עצרנו במסעדה בה דגו לנו את דגי הפורל ישר לצלחת לעוד חוויה מקומית טעימה במיוחד, ומשם חזרנו להפשיר מהשלגים במלון הספא המפנק.

למחרת התחלנו את הדרך חזרה סופיה, ועצרנו על נהר הסטרומה, לחוויית ראפטינג עצמתית וגועשת במי הפשרת השלגים.

כשהגענו לסופיה הגענו לחלק הכי משמעותי לחלק גדול מאיתנו - השופינג. עצרנו בחנות למוצרי ספורט וטיולים (Decatlon) ובקניון נוסף על הטבעת ההיקפית של סופיה.

את הערב האחרון עשינו במלון ציורי באווירה הולנדית בפרברי סופיה (מולסיטה), ושם אכלנו ארוחת ערב מפנקת שבה סיכמנו את הטיול ותכננו את הטיול הבא.

ביום האחרון היה גשם שוטף ולא ניתן היה לטייל בחוץ או ליהנות ממתקני פארק השעשועים של המלון אז חפשנו מקום סגור (קניון חדש ברינג של סופיה) ושם התחרינו במסלול קארטינג מאתגר.

עשינו בקניון את הקניות האחרונות, נפרדנו מג'ורו הנהג ומג'ורו המדריך המקומי ויד ימינו של משה (ג'ורו זה ה"אבי" שלהם), וחזרנו לארץ מגובשים ועם חיוך שעד היום לא ירד מהפנים.

לאחר שחזרנו לארץ והספקנו לעכל את החוויה, הפנמנו שעברנו טיול מושלם! חווייה משפחתית שאין לה תחליף, ועם המדריך משה, מדריך שהצליח להעשיר לנו את הידע, להצחיק אותנו, לרגש אותנו, ולגרום לנו לסיים את המסע עם מלא טעם של עוד! אני ממליץ בחום!

משה המדריך:

טיפים חשובים:

• המלון ההולנדי מולסיטה בפרברי סופיה, קצת יקר, ועדיף לא לישון בו ורק להגיע מסופיה ולהנות מהאטרקציות שלו.
  • הטיול הונדס במיוחד בשביל להתאים למשפחה שלנו, כל משפחה צריכה לבנות מה שמתאים לה.
  • אין עונה מומלצת להגיע לבולגריה, אך בפסח יכולנו גם להנות מפריחת העצים הירוקה וגם משלג בפסגות. (הפרחים פורחים רק בחודש יוני).
  • לא לפספס את האוכל המקומי!
  • במוניות יש להשתמש רק בסוכניות מקומיות ולקבוע מחיר מראש בשביל להימנע מרמאים.
  • המדינה זולה מאוד - לא להביא יותר מידי דברים כי אתם תרצו המון מקום במזוודה לקניות.