מעבר למסלול, בפוסט יהיו עדכוני קורונה וכשרות.

נחתנו בשעת אחה"צ של יום חמישי בחודש נובמבר ונסענו אל עבר הדירה בעזרת השירות של Romio, שנכתב אודותיו רבות באתר והוא אכן מצוין ודייקן (גם בהלוך וגם בחזור).

הדירה, https://katzr.net/8b6c2c

הוזמנה דרך איירבינבי, דירה מרווחת, מוארת, מאובזרת ובעיקר במיקום מצוין. דקת הליכה מפיאצה נבונה, 3 דקות מקמפו די פיורי, 10 דקות מהגטו, מהפנתאון, מטרסטברה ומסאן אנג'לו. לאורך כל הטיול לא נזקקנו לתחבורה ציבורית בכלל.

לאחר התארגנות, יצאנו לסיבוב באתרים המרכזיים בקרבת הדירה עד פיאצה טרווי, לאחר מכן, הלכנו לאכול באזור הגטו. ככלל, רומא היא גן עדן לשומרי כשרות, יש בה מסעדות וחנויות כשרות רבות ומגוונות, והכי חשוב רבות מהן מרוכזות ברחוב אחד, בגטו. בפעם הראשונה לא הבאנו שום מזון מהארץ ולא היינו רעבים בכלל.

יש פיצה, המבורגריה, מסעדות חלביות ובשריות, מעדניה, קונדיטוריות, מכולת קטנה וגלידריה. אכלנו ברבות מהן ולהלן רשמינו:

הפיצה טעימה וטובה (אגב, החליפה בעלות\זיכיון מאליס פיצה וכעת נקראת BONA). המבורגר נחמד ביותר, דומה לרשתות בארץ (לא מקדונלדס, יותר בכיוון של בלאק ומוזס). בגטו החלבית מסעדה נחמדה ותו לא. הקונדיטוריה של העוגות השרופות די אוברייטד לטעמנו (לא כ"כ הצלחנו להבין למה משתרך שם תור באופן קבוע, אבל כנראה הבעיה בנו). בבגטו הבשרית אכלנו בשבת והיה סביר. במעדניה קנינו אוכל לערב שבת והיה סביר אך יקר. במכולת יש בשר טרי, נקניקים למיניהם ומוצרים מיובאים מהארץ (שניצלים ומאפים קפואים, עוגות הבית וכד'), לא כדאי לבנות עליה. והגלידה היא גלידה.

חובה לציין שבניגוד למסעדות כשרות במקומות אחרים, ברומא גם גויים גמורים סועדים במסעדות הכשרות, וראינו נושאי צלב רבים האוכלים לצידינו, מה גם שביום ראשון כל המסעדות מלאות ולא סביר שכולם שם רק יהודים.

ביום שישי השכמנו קום כהרגלנו, ובמהלך חיפוש קפה פתוח בשעה זו, מצאנו בית קפה שכונתי חמוד ביותר עם עוגיות כשרות (!!!) בהשגחת OU (העוגיות, לא הבית קפה). זה בית קפה של רומאנים אמיתיים שעוצרים כדי לפטפט ולשתות קפוצ'ינו לפני שהם הולכים לעמל יומם.

פתוחים כבר מ-6 בבוקר. ביקרנו שם גם בבקרים הבאים. אגב, מצאנו את העוגיות האלה גם בעוד מקום בפיאצה נבונה עצמה, לא זוכר את השם ולא הצלחתי לאתר בגוגל מאפס, אבל זה משמאל למסך הגדול.

בהמשך, נרשמנו לסיור של RomeFreeWalkingTour בשעה 10 למשך שעה וחצי, העובר בתחנות המרכזיות מהמדרגות הספרדיות עד גשר סאן אנג'לו ומודרך ע"י מדריכים מקצועיים. המדריכה שלנו הייתה מצוינת והרחיבה את אופקינו. מלבד רישום בעלות סמלית, התשלום מבוסס טיפים. לאחר מכן שמנו פעמינו לכיוון הגטו להצטייד באוכל לשבת. התכנון היה לקנות אוכל מוכן לערב שבת ולאכול בבגטו בשבת בצהריים. קנינו אוכל בkosher bistro הנמצא בצומת של הקונדיטוריה של העוגות השרופות. האוכל רגיל ודי יקר, אבל מילא את תפקידו כארוחת ערב שבת. קנינו גם בקונדיטוריה.

משם התחלנו לצעוד את הדרך הארוכה לפיאצה דל פופולו שהתכנון הוא לשכור סאגווי על מנת להתגלגל משם לפארק בורגזה. הסתבר לנו שם שלאחרונה (נובמבר 21) נאסרה תנועת סאגווי ברחובות רומא כתוצאה מפוליטיקה ולחצים של חברות השכרות הקורקינטים הפזורים לרוב ברחובות. אז נכנענו לתאגידים ולקחנו קורקינט חשמלי לרכב בפארק בורגזה רחב הידיים. מומלץ לעשות אותו בצורה ממונעת כלשהי, הפארק גדול וללכת בו יכול להיות מייאש במיוחד אם כבר צעדתם רבות ברחובות רומא. רצינו גם להכנס לגלריית בורגזה, אבל אין כרטיסים זמן רב מראש.

לאחר מכן, בצענו את מצוות השעה והיא בדיקת קורונה. אמנם, חזרנו רק ביום שני, אבל לא מצאתי מעבדה פתוחה ביום ראשון, וביום שבת המעבדות פתוחות חצי יום, כך שנאלצנו לעשות כבר ביום שישי.

עשינו בhttps://www.datamedicaroma.it/, חשוב לציין שכשהיינו שם היה עיכוב של למעלה מחצי שעה בתור, אז קחו לעצמכם מרווח מסוים.

לאחר מירוץ על מנת להגיע לפני כניסת השבת לדירה, הלכנו לבית הכנסת הגדול של רומא לתפילת ערב שבת. חובה לשלוח ל- [email protected] צילום דרכון ותו ירוק עד השעה 14 ביום שישי על מנת שיתאפשר לכם להכנס בשבת, בלי זה אי אפשר להכנס. מתנהלים 2 מניינים במקום, נוסח בני רומי ונוסח ספרדי. הנוסח ספרדי נמצא בהמשך לכניסה לבית הכנסת. שניהם איטיים, אז צריך סבלנות. לאחר הארוחה עוד הצלחתי לסחוב את האישה לסאן אנג'לו ולרחבת בזיליקת סאן פטרוס בותיקן.

לאחר התפילה בבוקר, קפצנו לשכונת טרסטברה. ארוחת שבת אכלנו בבגטו, למרות האזהרות לטעמנו היה סביר. לאחר מנוחה, התחברנו לויה דל קורסו עד פיאצה ונציה יחד עם ההמון (גם במחצית השניה של נובמבר כשהקורונה בעליה היו המון המון אנשים).

במוצאי שבת לאחר עדכונים עם הארץ ועדכוני תוצאות הבדיקה, הלכנו לכיוון הקולוסיאום על מנת לראותו בלילה.

בבוקר למחרת (לאחר ביקור בקפה כמובן), צעדנו לגבעת הקפיטולין היפהפיה, ומשם לכיוון הקולוסיאום ולפורום. בימינו אנו חייבים להזמין כרטיס אונליין, מעבר לזה שזה חוסך תורים בימים אחרים. ההזמנה היא לשעה מסוימת, אבל נכנסנו לקולוסיאום חצי שעה לפני, ואף אחד לא עצר בעדנו. בקולוסיאום ובפורום הרומאי שיבוא אחריו נעזרנו בשירותי האודיו של ריק סטיבס (Rick Steves) שהיו מעניינים ומעשירים.

כבר הגיעה שעת צהריים והלכנו לאכול בגטו, לאחר מנוחה יצאנו לויה דל קורסו על מנת לקנות מתנות לילדים. ובפעם האחרונה בערב הלכנו להפרד מהגטו ומרומא בכלל (וכן כן גם למחרת בשעה 0620 הלכנו לשתות קפה בבית קפה 'שלנו' לפני שהשאטל בא לקחת אותנו לשדה התעופה).