טיול לנורבגיה היה חלום שלי מזה זמן רב. הצלחתי להדביק בחלום גם את אשתי, וחיכינו להזדמנות.
נופים לא נורמאליים, מים וירוק בלי סוף. פסגות הרים מושלגות. מפלים ונחלים.
מי שאוהב טבע ולא נרתע ממיעוט בני אדם, זה המקום בשבילו.
סרטון מקסים זה של אלון יער יכניס אותכם לאוירה
הנורבגים (כשמצליחים למצוא אותם) נחמדים מאוד, עוזרים מכל הלב, יודעים אנגלית מצוין
(פסקול סרטים וסדרות בטלוויזיה נשאר באנגלית, ולא מבוצע דיבוב כמו בכמה מארצות אירופה כך שהם חשופים לאנגלית). הרגשת ביטחון אישי מצוינת לאורך כל הטיול.
מזג האויר – בסוף יוני היה בד"כ כמו חורף מתון אצלנו, כדאי להצטייד במטריה, מעיל (סופטשל), סוודר, צעיף וכובע (על הסיפון בשיט יכול להיות קריר), אך בהחלט גם בבגדים קצרים.
באיורים הבאים אפשר לראות נתונים אודות מזג האויר באוסלו (ככל שמצפינים זה נהיה יותר קר).
טמפרטורות מינימום ומקסימום לפי חודש:
מספר ימי גשם בחודש (יורד גשם כל השנה, מעל 8 ימים בחודש):
כמות משקעים בחודש (מינימום 60 מ”מ בחודש) וטמפרטורה ממוצעת:
אופי הטיול – למעשה זהו ROAD TRIP, כלומר עיקר החוויה היא הנסיעה המתמשכת בנופים קסומים, אין יותר מדי אטרקציות מעבר לכך, פחות חוויה עירונית.
דרך טובה 'לשבור' את שגרת הנסיעה הנה הפסקות לצורך הכנת ארוחת צהריים בחיק הטבע. הבאנו מהארץ המון מצרכי מזון וראש של גזיה, קנינו מיכל גז בתחנת דלק ובישלנו לעצמנו ארוחות: פסטה, שקשוקה, מרקים, דג סלמון מטוגן, צ'יפס ועוד. עבודת הצוות מחוץ לרכב בהחלט הועילה לפריקת מתחים, ובנוסף זה זול יותר מלאכול במסעדות.
הפקת לקח חשוב מהטיול: בהתחשב במהירות הנמוכה שניתן לנסוע בכבישי נורבגיה, 2500 ק"מ שנסענו בטיול זה המון. על מנת שלא להיות כל היום ברכב, שווה לשקול לצמצם את אורך המסלול ולהקדיש יותר זמן למסלולי הליכה ושהות באתרים. אם אין בכוונתכם להגיע ל- RUNDE, ניתן לקצר את המסלול ולוותר על אולסונד.
כמו כן, על מנת לא להילחץ, רצוי לתכנן את הטיול כך שתגיעו לאזור קרוב לשדה התעופה יום לפני הטיסה חזרה ולא ביום הטיסה עצמו.
*
תוכן העניינים
*
יום 1: טיסה ת”א – אוסלו דרך פראג, נסיעה על כביש 7 עד Ål
יום 2: מפל VORINGSFOSSEN, EIDFJORD , מפל STEINSDALSFOSSEN, ברגן
יום 3: ברגן, BALESTRAND
יום 4:MOSKOG, SKEI, FJAERLAND, OLDEN
יום 5: קרחון BRIKSDALBREEN, RUNDE, ALESUND
יום 6: ALESUND
יום 7:דרך הטרולים, פיורד GEIRANGER, כביש נוף 258 , LOM
יום 8:SOGNDAL,JOTUNHEIMEN ,LUSTER , STALHEIM, FLAM, AURLAND
יום 9:כביש 243, מקפצת הסקי ב- HOLMENKOLLEN, אוסלו (ארמון המלך, גן הפסלים VIGELAND)
יום 10: טיסה אוסלו – ת”א דרך פראג
*
עדכון: החל מתאריך 31/10/18 חברת NORWEGIAN החלה לבצע טיסות ישירות לאוסלו
*
הזמנו רכב שכור דרך חברת אופרן (סיטונאית השכרת רכב בחו”ל) בחברת השכרה EUROPCAR.
יש ברשת לא מעט אתרים זרים של סיטונאי השכרת רכב (דוגמאת RENTALCARS) שהם לכאורה זולים משמעותית, אך חשוב מאוד לוודא שעושים השוואה נכונה שלוקחת בחשבון את כל הפרמטרים, בעיקר את נושא הביטוחים. אם ההפרש לא ממש משמעותי, עדיף לדעתי להשכיר בחברה ישראלית. ההתנהלות במקרה של בעיות הרבה יותר פשוטה.
מטעמי כשרות ויוקר מחיה, לקחנו מזוודה שלמה של אוכל לכן היה לנו מאוד חשוב שיהיה רכב עם תא מטען גדול. הזמנו VW PASSAT SW (קטגוריה SWMR) ושודרגנו לרכב גדול יותר: VOLVO V70 דיזל שהיה מצוין. בתא המטען נכנסו 4 מזוודות גדולות ללא בעיה.
*
*
בנורבגיה יש כבישי אגרה, לרוב ללא עמדה מאויישת לתשלום. לכן הדרך הפשוטה לשלם היא לוודא שיש ברכב השכור התקן לחיוב אוטומטי. אם אתם מגיעים עם רכב מחוץ לנורבגיה, כדאי להרשם לשרות כאן.
לעיתים אתם יכולים להימצא באזורים נידחים יחסית, לכן כדאי תמיד לתדלק כבר כשנותר חצי מיכל.
התרשמתי שהמדינה ממש בנויה לטיול בקרוואן ובהחלט כדאי לשקול זאת. ראינו המון אנשים מטיילים בקרוואן.
מעבורת – אמצעי תחבורה נוסף שקרוב לוודאי תעשו בו שימוש במהלך הטיול. הכביש מסתיים על גדת הפיורד, והדרך היחידה לחצות היא לעלות עם הרכב על המעבורת. עולים גם משאיות ואוטובוסים. אין צורך להזמין מראש מקום לנסיעה במעבורת, אך כדאי לבדוק את הלו”ז על מנת לא לבזבז זמן יקר בהמתנה למעבורות עם תדירות נמוכה, ולברר שעות של מעבורת ראשונה ואחרונה.
מחיר הנסיעה במעבורת מושפע בעיקר ממשך ההפלגה, ומורכב ממחיר עבור המכונית, ומחיר עבור הנוסעים (בחלוקה למבוגרים וילדים). בזמן הנסיעה אפשר לקפוץ לקפיטריה, לקחת משהו לאכול או לשתות, ולהנות מהנוף בהפלגה. לקראת ההגעה ליעד נשמעת הודעה, וזה הזמן לחזור לרכב ולהיות מוכנים לירידה מהמעבורת מבלי לעכב את האחרים.
- visit norway
- fjord1 – לו”ז מעבורות
- האתר של דוידי קליר
- דף הפייסבוק של הקבוצה סקנדינביה והמדינות הבלטיות
*
*
הזמנו מראש מלון ללילה הראשון בעיירה המרוחקת 220 ק"מ מהשדה באוסלו שנקראת Ål.
הגענו בסביבות 21:00.המלון נקרא THON HOTEL HALLINGDAL
המלון והארוחה היו בסדר גמור, האזור שקט ופסטורלי.
מחיר 1,390 קרונות לחדר עבור ארבעה, כולל ארוחת בוקר.
*
אחרת היינו מחמיצים את הנסיעה בכביש מדהים זה.
*
*
מתחילים לראות בדרך את הבתים המפורסמים עם ראש דשא
*
*
בערך 17 ק"מ לפני העיירה היפה EIDFJORD נמצא המפל המקסים VORINGSFOSSEN
(יש להגיע למלון FOSSLI, אפשר לחסוך את תשלום החניה אם מחנים את הרכב קצת לפני המלון).
*
*
*
בהמשך מגיעים למעבורת הראשונה (מתוך סה”כ 6) בטיול (#1) שמעבירה אותנו מ-BRIMNES ל-BRURAVIK
(עדכון: בעקבות פתיחת גשר Hardangerbrua באוגוסט 2013 כבר אין צורך במעבורת זו, עלות המעבר בגשר הנה 150 קרונות לרכב עד 3.5 טון ו-600 קרונות מעל משקל זה. התשלום מתבצע אוטומטית, כדאי להצטייד בהתקן לחיוב אוטומטי בחברת ההשכרה)
חניה ברחוב חינם בימים שני עד שישי משעה 23:00 עד 08:00,
בשבת משעה 17:00 עד 08:00, ביום ראשון חינם.
*
*
והעיר אכן נחמדה מאוד וציורית. הכול במרחק הליכה.
מפאת מזג האוויר, לא היה טעם לעלות ברכבל לתצפית מהר Floibanen
*
*
*
יום 3
עד BALESTRAND. הנופים יפים. יש לקחת מעבורת (#2) מ-OPPEDAL ל-LAVIK (הפלגה של 20 דקות)
*
*
בדיעבד אני סבור שהיה עדיף לנסוע על E16 ואח"כ 13 צפון.
העיירה באלסטרנד יפה מאוד, שכרנו חדר חמוד בבית בן 3 קומות: בקומה הראשונה יש מסעדה,
בקומה האמצעית 4 חדרי אירוח מטבחון משותף וחדר אמבטיה משותף, ובקומה העליונה
מתגוררת המשפחה שמפעילה את המקום (נורבגי שנשוי לסינגפורית ולהם 3 ילדים).
המחיר 850 קרונות לחדר עבור ארבעה ללא ארוחת בוקר.
*
*
*
*
יום 4
*
*
*
*
*
משם נסענו על 5 דרום לכיוון FJAERLAND שהנו כפר דייגים מקסים, במקום יש את
מוזיאון הקרחונים וכן רואים מקרוב מאוד את קרחון BOYABREEN.
*
*
*
*
חזרנו חזרה ל-SKEI והמשכנו על 60 צפון ללינה ב-OLDEN, באתר קמפינג שנקרא OLDEVATN שהומלץ באתר למטייל ואנו בהחלט מצטרפים להמלצה.
המחיר 850 קרונות לבקתה לארבעה, ללא ארוחת בוקר, ועוד 50 קרונות לכל אחד עבור מצעים חד פעמיים (שלקחנו איתנו למקרה שנצטרך בהמשך) ו-40 קרונות עבור 4 מגבות.
ביום זה נסענו כ-250 ק"מ
*
*
*
*
*
יש מין תחושה סוריאליסטית של סרט מדע בדיוני.
*
בקרבת מקום יש קרחון אחר, נגיש יותר וזול יותר, KJENNDAL GLACIER
למעוניינים ממש לצעוד על קרחון, ניתן לעשות זאת ב-NIGARDSBREEN GLACIER
ממשיכים צפונה.
שם ניתן לראות ציפור יפה שנקראת PUFFIN ונראת כך (התמונה מהאינטרנט)
*
*
לבסוף בסביבות השעה 18:00 הגענו לאי.
ואז בסביבות השעה 20:00 הציפורים צפויות לשוב לאי באלפיהן.
בנסיעה על שרשרת גשרים יפים עזבנו את האי.
מעבורת (#4) מ-HARIED ל-SULESUND (הפלגה של 25 דקות)
*
*
הזמנו מראש 2 לילות במלון RADISSON BLU
*
יום 6
סיור רגלי באולסונד עיר ציורית ויפה. בתים בסגנון ארט נובו. מזכירה קצת את ונציה.
אבל הדרך ברגל הלוך ושוב והביקור עצמו העבירו לנו יפה את השבת.
*
*
*
*
*
*
*
*
בכלל הנופים בנורבגיה קרובים מאוד ואפילו יפים יותר ממה שרואים בצילומים במדריכי התיירות ובאינטרנט. עשינו שייט של שעה וחצי בפיורד (עלות לזוג+2 520 קרונות). השייט מומלץ.
*
הכביש הזה מדהים ביופיו. לא לוותר !. צריך לנסוע בזהירות כי יש בורות.
*
*
*
*
המשכנו על 15 מזרח עד LOM ללינה במלון FOSSHEIM.
*
יום 8
זהו הפארק הלאומי הגדול ביותר בנורבגיה - יוטנהיימן (JOTUNHEIMEN).
*
*
כדאי לעצור ולקחת את הזמן, לשתות כוס קפה.
*
*
*
המשך על 13 דרום עד VINJE ואח"כ E16 מזרח לכיוון FLAM.
*
*
*
הביקורות והדעות שקראתי על האטרקציה הזו היו חלוקות, אך רובן גרסו שמדובר בבזבוז זמן,
לכן ברוב קולות הוחלט לוותר.
אפשר לעשות כאן גם פיורד ספארי
ממש בקצה העיירה, בכניסה לכביש הנוף 243 (נקרא AURLANDSVANGEN) לקחנו בקתה המשקיפה על הפיורד. המקום נקרא WINJUM HYTTER.
הבקתה הייתה נקייה ומאובזרת מאוד (מכונת כביסה, מדיח, כיריים חשמליות, טלוויזיה שטוחה ועוד).
הנוף ממרפסת הבקתה על הפיורד היה מדהים.
*
*
*
יום 9
תעשו את הבחירה: לנסוע בדרך איטית אך יפה או במנהרה מהירה אך חשוכה.
החלטנו לנסוע על E16 עד HONEFOSS, עיר שנמצאת 60 ק"מ צפונית-מערבית לאוסלו.
שילמנו עבור חדר כפול (2 חדרים עם דלת מקשרת)
לארבעה כולל ארוחת בוקר 1,240 קרונות.
*
תחילה למקפצת הסקי ב-HOLMENKOLLEN. בכניסה יש מעין מיצג של פוחלצי חיות וציוד הקשור לסקי ותנועה בשלג. אח"כ עולים במעלית למרומי המקפצה.
*
*
בחרנו במלון זה מאחר שקיבל המלצות מצוינות באתר ,TRIPADVISORאך נראה שניתן למצוא מלון טוב יותר. המיקום יחסית טוב, מרחק הליכה קצר מהמדרחוב. השרות בסדר, יש שתייה חמה ופירות חופשי, אך החדרים מאוד קטנים ובערב האזור קצת לא סימפטי.
*
אחרית דבר
הטיול מומלץ בחום לאוהבי טבע ונופים שכאמור אינם נרתעים מדלילות בני אדם.
אתם תיהנו – זה בטוח !!!
*
סה"כ עלות הטיול: כ- 27,000 ₪
- אוכל - מאוד יקר, חפשו את המילה TILBUD – מבצע בנורבגית .
באתר הזה ניתן לקבל מושג על רמת המחירים של מוצרים ושרותים שונים בנורבגיה.
- לינה – סה”כ הוצאנו 9,000 ₪ ל-10 לילות. מי שמוכן להתפשר (לינה בקמפינג, מקלחת משותפת, מצעים מהבית) יכול להוזיל את ההוצאה בסעיף זה בצורה משמעותית. אפשר ורצוי לשלב לינה במלונות ובהיטרים. מתוך 10 הלילות של הטיול 5 הוזמנו מראש דרך האתר של המלון עצמו (לילה ראשון, לילה אחרון באוסלו, ברגן, ושישי שבת) והיתר סגרנו במהלך הטיול. יש לציין כי ככל שמקדימים להזמין מלון המחיר זול יותר. אפשר בהחלט לבדוק גם לינה בדירות דרך AIRBNB.
- תחבורה – ליטר דלק/סולר עולה בממוצע 12/13 קרונות בהתאמה.
- טיסה - מחיר כרטיס ממוצע 460$.
- רכב – כ-1,100 יורו ל-10 ימי השכרה כולל ביטוח החזר השתתפות עצמית, נהג נוסף והתקן לכבישי אגרה.
- סופרמרקט וקניות – 1,000 ₪ (רשת זולה יחסית: REMA 1000)
- דלק – 1,300 ₪ (סה"כ נסענו 2,500 ק"מ)
- מעבורות – 500 ₪ (סה"כ 6 מעבורות)
- חניה – 200 ₪
- אטרקציות – 1,000 ₪
- כסף מזומן – לקחנו 5,000 קרונות שהיו כ-3,150 ₪. כמעט בכל מקום מקבלים כרטיסי אשראי, נתקלנו רק בהיטר אחד שביקש מזומן. את הלינות האחרונות שילמנו במזומן על מנת להיפטר מהמזומנים שנותרו. אפשר להזמין כאן קרונות נורבגיות (NOK) שיחכו לכם בטרמינל בנתב”ג. מאוד נוח.
- תקשורת – ישנן מספר אפשרויות לתקשורת סלולארית בחו”ל, וכמו בכל דבר, לכל אחת יתרונות וחסרונות. ההמלצה שלי: גלובל סים של פלאפון (ללקוחות כל החברות). אני סבור שחבל לבזבז זמן יקר של חופשה בחיפוש אחרי סים מקומי ותפעול מכשירים. אני לא בטוח שזה שווה את החיסכון (לכאורה) של כמה עשרות שקלים, שזה סכום זניח ביחס לעלות הכוללת של חופשה. אחרי הכל, אנחנו לא נוסעים לחו”ל כדי להיות מחוברים כל היום לנייד, ולכן לא באמת צריכים נפחי גלישה גדולים מאוד, במיוחד אם מדובר בחופשה קצרה. עלות: 69 ש"ח ל-1G, או 99 ש”ח ל-2G או 149 ש”ח ל-5G. הסים הזה יכול לשמש אותכם בנסיעות עתידיות, שכן היתרה שלו תקפה למשך 3 שנים (בניגוד לסים מקומי שהתוקף הוא 30 עד 90 יום). אם אתם משתמשים 'קלים', ו/או נוסעים לתקופה קצרה, בשילוב שימוש ב-WIFI היכן שיש זהו פתרון ממש טוב, החבילה אמורה להספיק (תמיד אפשר לטעון עוד ללא צורך בנציג שרות בשיחת חינם או דרך האתר). אם אתם משתמשים 'כבדים', או נוסעים לתקופה ארוכה, תשתמשו בגלובל סים מרגע הנחיתה עד להזדמנות הראשונה שיתאפשר לכם לרכוש סים מקומי בניחותא.
יתרונות:
א. התקשורת זמינה מרגע הנחיתה.
ב. היתרה נשמרת למשך 3 שנים כך שאפשר להשתמש בנסיעות הבאות.
ג. ניתן לרכוש גם חבילת דקות (שיחות לישראל ושיחות נכנסות) במחיר יחסית משתלם: 50 דקות שיחה - 50 ₪, 100 דקות שיחה - 100 ₪. כלומר 1 ש"ח לדקה. למיטב ידיעתי אין תעריף כזה באף חברה אחרת.
ד. עובד ב-120 מדינות. לכן הוא מעולה לטיול מרובה יעדים וגם לטיסה עם קונקשן, שזה רלבנטי במיוחד לנורבגיה מאחר ואין טיסה ישירה
חסרונות:
א. לכאורה חבילת הגלישה לכאורה יקרה ביחס לאפשרויות האחרות, אך כאמור היתרה לא הולכת לאיבוד כך שזה משתלם יותר מכפי שזה נראה במבט ראשון.
ב. המספר הישראלי לא נשאר איתך (למי שזה עקרוני, ניתן לבצע הפניית שיחות)
בזמן שאנו נסענו, הכרטיס הזה טרם הוצע.
הבהרה: אני לא עובד בחברת פלאפון, ואין לי שום אינטרס בנושא.
להלן אפשרויות תקשורת נוספות:
- חבילה מהארץ
יתרונות:
א. המספר הישראלי נשאר איתך
ב. התקשורת זמינה מרגע הנחיתה
ג. אם טסים למספר יעדים או טסים עם קונקשן (שלפעמים הוא כמה שעות טובות) נהנים מאינטרנט ביעד הביניים (לא בכל שדה תעופה יש wifi חינם) וביעדים הנוספים.
חסרונות:
א. בד"כ יקר משמעותית ביחס לאפשרויות האחרות.
ב. משלמים סכום מלא גם אם החבילה לא נוצלה במלואה. החבילה מוגבלת בזמן, יתרה שלא נוצלה הולכת לאיבוד. לא ניתן לקבל זיכוי או להשתמש בנסיעה הבאה.
- סים מקומי (רכישה בחו"ל)
יתרונות:
א. לרוב זול משמעותית ביחס לאפשרויות האחרות (בא לידי ביטוי בנפח גלישה גדול יותר)
חסרונות:
א. המספר הישראלי לא נשאר איתך. זה רלוונטי רק עבור שיחות ו-SMS, כאשר אפליקציות כמו וואטסאפ ממשיכות לתפקד כרגיל (אפשר גם לעשות שיחות קוליות לטלפונים קוויים בארץ בעזרת סקייפ, במחיר סימלי).
ב. התקשורת אינה זמינה מרגע הנחיתה אלא רק לאחר רכישת הסים. אם הנחיתה בשעות לא שיגרתיות, ניתן יהיה להשיג את הסים רק למחרת. במקרים מסוימים (למשל טיסה שהתעכבה ורוצים להודיע למלון או לברר לגבי תחבורה ציבורית) זה מאוד בעייתי.
ג. אם טסים למספר יעדים נדרש סים לכל יעד, אם טסים עם קונקשן (שלפעמים הוא כמה שעות טובות) אין לנו אינטרנט ביעד הביניים (לא בכל שדה תעופה יש wifi חינם).
ד. משלמים סכום מלא גם אם החבילה לא נוצלה במלואה. החבילה מוגבלת בזמן, יתרה שלא נוצלה הולכת לאיבוד. לא ניתן לקבל זיכוי או להשתמש בנסיעה הבאה.
ה. במדינות מסוימות (למשל יפן) הפעלת סים מקומי כרוכה בפרוצדורה (הגדרות) שיכולה להיות בעייתית לאנשים מאותגרים טכנולוגית.
ו. לרוב לא ניתן לרכוש דקות שיחה יחד עם חבילת דאטה.
- ווייפיי נייד pocket wifi
יתרונות:
א. ניתן בקלות לחבר מספר מכשירים (האפשרויות האחרות דורשות לפתוח hotspot מהמכשיר שמחובר לאינטרנט).
ב. שומר יותר טוב על חיי הסוללה של הטלפון
ג. אם משכירים אותו בארץ אפשר לשכור מכשיר שיעבוד במספר יעדים
ד. המספר הישראלי נשאר.
חסרונות:
א. עוד מכשיר שצריך להטעין.
ב. מחיר יקר ביחס לסים.
אשמח לסייע בכל שאלה, ניתן לפנות אלי במייל [email protected]
לאחר הטיול לנורבגיה יצאנו לטיול משפחתי מדהים ליער השחור ושוויץ.