בלוג זה מתאר טיול בן עשרה ימים בחצי האי יוקטן אשר במקסיקו. חצי האי יוקטן ידוע בחופיו המרהיבים אך גם בעתיקות של בני המאיה ובסונטות, תופעת טבע ייחודית לאזור. בחרנו לטייל בו בגלל האטרקציות המגוונות יחסית שהוא מציע. המרחקים בין מוקדי העניין השונים בחצי האי קצרים יחסית כך שיש אנשים הבוחרים להתמקם במלון אחד במשך כל הטיול ולצאת משם לטיולי יום לכל האטרקציות המעניינות אותם. בחרנו לא לנהוג כך מכיון שאנחנו אוהבים להכיר מקומות קצת יותר לעומק (כמה שניתן בטיול כל כך קצר...) ודווקא לראות את העיירות בערב או בלילה כשהן מתרוקנות קצת מתיירים. (רק קצת...האזור תיירותי להפליא וכמובן שיש עוד תיירים שבוחרים לטייל בסגנון שלנו). בחרנו לא לשכור רכב בטיול זה למרות המלצות שקבלנו מאנשים שטיילו שם. כיום אני יכולה להגיד במפורש שאכן נראה שאין כל קושי לנהוג באזור, הכבישים מודרניים והשילוט מצוין. השתמשנו בתחבורה ציבורית (אוטובוסים ומוניות) ועבורנו זו היתה חוויה חדשה ומוצלחת. האוטובוסים נוחים, הנהגים אדיבים ויש הקפדה על לוח הזמנים. נחתנו בקנקון ומיד יצאנו משם לקוזומל. קוזומל הוא אי אליו מגיעים במעבורת בשיט של 40 דקות היוצא מרציף בפלאיה דל כרמן. הנסיעה משדה התעופה בקנקון לפלאיה דל כרמן עורכת כשעה, ניתן להזמין הסעה מראש, לקחת מונית במקום או להשתמש באוטובוס של חברת ADO. אנחנו הזמנו הסעה מראש, לדעתנו אין בכך צורך. ההליכה לרציף מתחנת האוטובוס נמשכת כרבע שעה. יש שתי חברות מעבורות ופשוט עולים על המעבורת של החברה שיוצאת קרוב יותר להגעתכם, לכן לא כדאי לקנות כרטיס הלוך ושוב. בקוזומל יש חופים רבים שחלקם מתאימים לשנירקול ישירות מהחוף, ללא צורך בסירה, וזו הסיבה שנסענו אליו. חלק מהחופים אהובים על נוסעי קרוזים, בייחוד החופים הקרובים לרציף של הקרוזים, כדאי לבדוק מראש מהם ולא להגיע לאזור מפאת צפיפות יתר. העיירה הנמצאת על האי קוזומל חביבה ויש בה מגוון מלונות במגוון מחירים. המעבורת מורידה את הנוסעים בעיירה. בנוסף יש כמובן מלונות פאר של “הכל כלול” שנמצאים ברובם על החופים מחוץ לעיירה עצמה. ההתניידות מהעיירה למלונות אלו היא במוניות. בירידה מהמעבורת יש דוכנים רבים להשכרת רכב, לא התנסינו בשכירת רכב דרכם אך באופן עקרוני נראה לי שרכב יכול לעזור בטיול באי. למחרת בבוקר לקחנו טיול שנירקול. במלון בו שהינו אמרו שאין מקומות לאותו בוקר אבל צריך לשים לב שהנציגים במלון משווקים חברה אחת מסוימת ובאי פועלות מספר חברות ולכן לא כדאי לוותר. עשינו חיפוש מהיר באינטרנט והזמנו טיול כזה מחברה אחרת. בניגוד לטיולי “island hopping” בהם התנסינו בתאילנד ובפיליפינים, טיול כזה מיועד אך ורק לאנשים המיטיבים לשחות. הקבוצה שוחה אחרי המדריך מרחקים לא קצרים כאשר הוא מסב את תשומת ליבם לנקודות מעניינות, צולל ומביא להם קונכיות יפות (ולאחר מכן מחזיר אותן בדיוק לאותו מקום...). הסירה שטה מאחוריהם במרחק מה ואם אחד מהשוחים מתעייף הוא יכול להרים את ידו והסירה מתקרבת לאסוף אותו. בטיול יש 3 נקודות שונות בהן משנרקלים, כל אחת עמוקה יותר מקודמתה. מי שאינו משנרקל ובונה על ישיבה בסירה צריך לדעת שזה אפשרי כמובן אך בקטעים בהם הסירה עומדת היא אינה יציבה ומי שרגיש למחלת ים עלול שלא לחוש בטוב. הטיול יפה ומומלץ, אורך כשלוש וחצי שעות וכולל שתייה. למחרת בבוקר עזבנו את קוזומל, לתחושתי כדאי היה להוסיף עוד יום לאי, ניתן לטייל עוד לאורך חופיו וגם בחלקו הפנימי ולהקדיש גם קצת זמן לעיירה.

חזרנו לפלאיה דל כרמן במעבורת והלכנו מיד לתחנה המרכזית על מנת לקנות כרטיסי אוטובוס לוויידוליד. זו עיירה הקרובה יחסית לצ'יצן איצה, אתר עתיקות המאיה שנמצא ברשימת שבעי פלאי תבל החדשים, והחלטנו ללון בה לפני הביקור שם על מנת שנוכל להגיע לאתר הפופולרי מוקדם יחסית בבוקר ולא נאלץ להדחק בין המון התיירים המגיעים על פי רוב בשעות הצהריים בטיולי היום המפורסמים מקנקון. האוטובוס הקרוב היה של אוריינטה, חברה שהאוטובוסים שלה נחשבים כרמה נמוכה יותר מאשר האוטובוסים של חברת אדו, אבל לא התחשק לנו לחכות כשעתיים לאוטובוס של אדו והחלטנו לנסות ולראות במה מדובר. רמת האוטובוס של אוריינטה היא בסדר גמור, כמו האוטובוסים הבינעירוניים בארץ, לא פחות. בניגוד לאדו, האוטובוס הוא מאסף, לא נוסע בכביש המהיר ונכנס לכל הכפרים שבדרך. עבורנו זו היתה הזדמנות לראות את הבתים של התושבים והחנויות גם מחוץ לאזורים התיירותיים. הנסיעה נמשכה כשלוש וחצי שעות אבל היתה לנו נעימה וגם מעניינת. העיירה וויידוליד קטנה ונעימה, היא שמורה היטב והיא נחשבת פחות תיירותית מאשר עיירות החופים. עם זאת יש בה לא מעט תיירים.

למחרת יצאנו לצ'יצן איצה באוטובוס של חברת אוריינטה, הנסיעה נמשכה כ-40 דקות ותחנת ההורדה היא ממש בכניסה לאתר. ניתן לנסוע גם בקולקטיבו או במונית אך אנו מצאנו את הנסיעה באוטובוס פשוטה ונעימה. בכניסה לאתר ניתן לקחת מדריך או להסתובב באופן עצמאי. שטח האתר גדול והביקור מעניין.

כשיצאנו בשעות הצהריים, לאחר כארבע שעות, השתרך בכניסה תור עצום של מאות אנשים. אני ממליצה להגיע מוקדם ככל הניתן. לאחר שחזרנו לוויידוליד באוטובוס הלכנו רגלית לסנוטה זאכי שנמצאת במרכז העיירה. סנוטות הן בריכות מים תת קרקעיות שנמצאות באזור בשפע, הן משמשות לשחייה ובילוי. מי שנוסע באזור ברכב פרטי יכול לבקר סנוטות רבות. אנחנו, מכיון שהיינו תלויים בתחבורה ציבורית, בקרנו רק בסנוטה זו שמאוד נוחה להגעה. אין ספק שכדאי לראות אטרקציה ייחודית זו. בערב טיילנו בעיירה הנעימה, יש בה חנויות של רקמה מקומית ואפילו חנות קטנה שמוכרת קקאו לפי מתכון מקורי של בני המאיה. מר מאוד!

למחרת חזרנו באוטובוס המהיר לפלאיה דל כרמן, הסתובבנו בשדרה החמישית המפורסמת, מלאה חנויות מזכרות, מסעדות, דוכנים וגם קניונים עם מותגים שיש בכל קניון ישראלי. האווירה תיירותית אבל נעימה, תחושת חופש באויר…