סיפור טיול בן ארבעה ימים ברומא .

התיכנון: התיכנון עצמאי, בעזרתם האדיבה של מיסטר גוגל ולהקתו.
הרכב הקבוצה: שלוש זוגות, שישה חברה בגילאים 40-50.
תאריך הטיול: אפריל-2018.
סוג הטיול: אורבני רגלי בכל אתרי החובה ברומא. רוב הטיול רגלי, לכל היותר נעזרו באוטובוס או מוניות.
לינה: ישנו במלון במרכז של המרכז של רומא בשם Best Comfort Suites . צמוד לכיכר נבונה, ובמרחק שתי דקות הליכה משוק קמפו-דה-פלורי. המלון לא יקר, הוא מיוחד, הוא מארח למופת ומומלץ מאוד מאוד לחץ פה כדי לראות חוות דעת ופרוט נוסף.
הגעה משדה”ת למלון וחזרה: עם הנהג ג'יאני וינזיאנו. נהג יהודי, דובר עברית, נחמד, מדויק,אדיב ומומלץ אוד. ייצרנו איתו קשר מהארץ בווטסאפ והוא חיכה לנו כמתוכנן. לחץ פה כדי לראות חוות דעת ופרוט נוסף.

מבנה הבלוג:
חלקו הראשון של הבלוג הוא תמצית הטיול (לעצלנים שביננו שלעולם לא מגיעים לסופי הבלוג). התמצית יכיל למעשה את המסלול בקצרה בכל יום.
 חלקו השני של הבלוג הוא פרוט הטיול. פרוט מעניין, עם טיפים חשובים ולא מתיש לעיון.

חלק I – מסלולים לפי ימים – מתומצת:

DAY1 ) יום חמישי 12/4/18:
 אזור מרכז רומא:

הגעה למלון בערך בשעה 12:00. התארגנות, ויציאה למסלול רגלי במרכז רומא כלהלן: שוק הפרחים (קמפו-די-פלורי) – פיאצה פארנזה (Piazza Farnese) – הרובע היהודי – מזרקת הצבים (Piazza Mattei) – פנתאון – פיאצה דל גזו (Piazza del Gesù) – כנסיית סנטה מריה סופרה מינרווה (Piazza della Minerva) – פנתאון – חזרה למלון – יציאה בערב לפיאצה נבונה.
DAY2 ) יום שישי 13/4/18:
אזור רומא העתיקה:
 כיכר ונציה והאייל-ויטוריאנו – עמוד טראינוס (Colonna di Traiano) – פיאצה דל קמפידוליו (גבעת הקפיטול) – הפורום הרומאי (Roman Forum) – הקוליסאום – מזרקת טרווי – המדרגות הספרדיות – קוליסאום בלילה – חזרה למלון
DAY3 ) יום שבת 14/4/18:
אזור הוואתיקן:
 סיור ברובע טראסברה – וואתיקן – חזרה למלון – בערב יציאה בערב לקמפו-די-פלורי.
DAY4 ) יום ראשון 15/4/18:
אזור צפון רומא:
 פיאצה דל פופולו (Piazza del Popolo) – פיאצה קולונה (Piazza Colonna) – גני בורוגזה – פיאצה ברבריני (Piazza Barberini) – אחרה”צ הבנים לכדורגל והבנות משוטטות בוויה דל-קורסו.

חלק II– מסלולים לפי ימים – מפורט:

DAY1 ) יום חמישי 12/4/18:
 אזור מרכז רומא:

הגענו לרומא עם חברת וולינג בשעה 10:00. הגענו למלון, התארגנו, ויצאנו בערך ב-12:00 להסתובב באזור שמסביב למלון. התאחסנו כאמור במרכז של המרכז והיום תוכנן לטיול במרכז רומא.
 התחלנו עם ארוחת איטלקית במסעדה איטלקית אותנטית צמודה למלון, המסעדה שמה La Montacarlo כתובת מדוייקת: Vicolo Savelli, 13, 00130 Roma), מטבח רומאי, מפוצצת מקומיים, מחירים עממיים ואוכל מעולה. מהמסעדה הלכנו כשתי דקות והגענו לשוק קמפו-די-פלורי. השעות הצהריים והשוק היה כבר לקראת סגירה,עםזאת ניתן להבחין בחינניות ובססגוניות שלו, החלטנו שאל השוק עוד נחזור בשעות הבוקר בהמשך..
מהשוק המשכנו עוד מס דקות הליכה אל כיכר Piazza Farnese וממנה ישירות אל הרובע היהודי. את בית הכנסת והמוזיאון ראינו מבחוץ, התרשמנו, התלהבנו וצילמנו את כל המסעדות הכשרות היקרות להחריד, ספגנו את האווירה היהודית האוהדת וקינחנו בבית קפה פינתי ברובע.
מהרובע שמנו פעמינו לכיוון הפנתאון שנסגר בשעה 18:00. לאחר מספר דקות של הליכה הגענו לפנתאון המדהים. הרחבה סביבו שוקקת חיים וציבעונית מאוד והכניסה פנימה רק הגבירה את רמות הריגוש והעצימה את החוויה. הכניסה חינם ואין צורך ברכישת כרטיסים.
מהפנתאון המשכנו בטיול לכיוון כיכר Piazza Farnese, שם נמצאת מזרקת הצבים. המרחק מהפנתאון קצר מאוד וטוב שכך, שכן הכיכר והמזרקה לא מלהיבים ביותר. בסמוך לכיכר ניצבת כנסיית סנטה מריה סופרה מינרווה. באנו, ראינו, הצטלמנו והמשכנו.
חזרנו למלון, התקלחנו, התרעננו ויצאנו לארוחת ערב בפיאצה נבונה הסמוכה.
 תובנות וסיכום היום הראשון: סה"כ הלכנו כ-15 ק"מ (מדוד בשעון גרמין). המרחקים בין המקומות היו קצרים. אנחנו עשינו הפסקות קפה, גלידות ומאפים לרוב, מה שהפך את הליכת ה-15 ק"מ לנוחים יחסית.

תמונות מהיום הראשון

DAY2 ) יום שישי 13/4/18:
 אזור רומא העתיקה:

השכמנו ב09:00 אכלנו א. בוקר במלון ויצאנו לדרך.
התחנה הראשונה הייתה כיכר ונציה והאייל-ויטוריאנו מרחק הליכה של כשתי דקות והגענו לאחת הכיכרות הסואנות והמרשימות ברומא. עלינו לרחבת החייל האלמוני, הצטלמנו ליד האובליסק בן ה 2,000 שנה שהובא ממצרים, אכלנו גלידה, שתינו קפה ומאפה והמשכנו לפורום הרומאי לא לפני שטיפסנו על גבעת הקפיטול הסמוכה להתרשם מהנוף הרומאי .
 לאחר מספר דקות הליכה קצרות בשדרת הססגוניות של הפורום בואכה קוליסאום הגענו לכניסה. למזלנו וחוכמתנו רכשנו כרטיסים עוד מהארץ וכך קיצרנו את התור הארוך שמשתרך בכניסה סוף מעשה במחשבה תחילה blush). עלות הכרטיס כ 17 יורו והוא מקנה כניסה לפורום ולקוליסאום ללא מחויבות לשעות מסויימות. שוטטנו במתחם הפורום כשעה שכללה מעבר תחת שער טיטוס, שער יוליוס קיסר, החצר ההוסטלינית, בזיליקה אמיליה וביקור בשרותים הציבוריים.
לא לקחנו מדריך! עשינו שיעורי בית, באנו עם מפה והסברים וזה בהחלט יכול להספיק למי שאינו חובב ארכואולוגיה מושבע. כך היה גם בקוליסאום שהיה יעדנו הבא. שוטטנו כשעה בתוך המבנה המדהים עם הסברים ושיעורי הבית שהכנו בארץ. היה גדול!
מהקוליסאום לקחנו מונית למזרקת טרווי. מזרקה מרהיבה ומרשימה מאוד, רק חבל שהמקום מפוצץ במטיילים וקשה מאוד לשהות במקום בניחותא.
במרחק הליכה מהמזרקה הגענו למדרגות הספרדיות, שוטטנו קצת ברחוב וילה דה קורסה משופעת החנויות והבוטיקים, אכלנו ארוחת ערב ושמנו פעמינו שוב לכיוון הפנתאון והקולוסאום לביקור ליילי.
מהקוליסאום חזרנו למלון באוטובוס.
השעה כבר הייתה מאוחרת, צנחנו למיטות תשושים.
תובנות וסיכום היום השני: סה"כ הלכנו כ-16 ק"מ. הרבה הליכה, לכן נעזרנו המונית ואוטובוס פה ושם. עשינו הרבה הפסקות, יש המון אטרקציות ועניין בדרך, לא מעט טעימות אוכל מרנינות, תיכנון מסלול נכון והטווחים הלא רחוקים בין אתר אחד למישנהו הקנו למסלול תחושה של מעט הליכה.
 לא לשכוח לקנות כרטיס כבר בארץ לפורום קוליסאום.

תמונות מהיום השני

DAY3 ) יום שבת 14/4/18:
אזור הוואתיקן:
הזמנו כרטיסים מהארץ לוואתיקן לשעה 14:30. יצאנו מהמלון בשעה 10:00 , הלכנו דרך שוק קאמפו די פלורי אל גשר החוצה את נהר הטיבר המפואר והגענו לרובע טראסברה. הרובע מפורסם בזכות הפעילות והבילויים הליליים שבו. במשך היום הוא הומה בליינים ומטיילים, המון בתי קפה גלידריות ומסעדות, המון ועניין ומלא פינות חמד מקסימות. לאזור יש קסם משלו, ריצוף הולנדי, חזיתות עוטות קיסוס וסמטאות פוטוגניות מרוצפות אבן.
שוטטנו בסמטאות, ביקרנו בכנסיית בזיליקת סנטה מריה אין טרסטוורה שבכיכר סנטה מריה ואפילו זכינו לראות חתונה בכנסייה.
 שיטוט בסמטאות המרהיבות הביא אותנו כהרף עין לאזור הוואתיקן. אספרסו קטן מול כיכר סן פייטרו לפני הכניסה ושוב ברכנו את מזלו וחכמתנו על שרכשנו כרטיסים מהארץ. אמרנו שלום לתור שהשתרך לאורך קילומטר ועברנו לזה המקוצר blush.
 לא לקחנו מדריך! עשינו שיעורי בית, באנו עם מפת אולמות התצוגה, החלטנו מראש מה מעניין אותנו לראות וזה בהחלט הוכיח את עצמו . להלן רשימת האולמות/מוצגים שתיכננו וראינו:
הקפלה הססטינית עם תיורי התקרה המרהיבים: ציור בריאת האדם, הסעודה האחרונה, מחזור חיי משה רבנו, מחזור חיי ישו, פרסקו יום הדין. מוזיאון פיו קלמנטיו שבו הפסלים המפורסמים: אוגוסטוס קיסר, אפולו, סרקופג של מלחמת האמזונות, פסל לאוקואון ובניו. מוזיאון קיאראמונטי שבו פסלים מפורסמים: דיוניסוס, הרוס (קופידון), הרמס הדו פרצופי. מוזיאון רגוריאנו אטרוסקו שמציג כלים ואומנות מרמא במאה החמישית. חדרי רפאל המחולקים ל 4 חדרים ובהם מוצגים ציורים מתקופת הרנסאנס בניהם של לאונרדו די ויצי, מיכאלאנגלו רפאל ועוד .
הוואתיקן נסגר בשעה 18:00. היינו שם שעתיים וחצי והזמן עף.
יצאנו מהוותיקן, אכלנו במסעדה סמוכה ועלינו על אוטובוס למלון. התרעננות קלה ובערב יצאנו לקמפו די פלורי שהסתבר ככיכר הומת אדם, מסעדות, בתי קפה וגלידריות בשעות הערב.
תובנות וסיכום היום השלישי: סה"כ הלכנו כ-15 ק"מ. הרבה הליכה, לכן נעזרנו המונית ואוטובוס פה ושם.
בואו עם תוכנית מוכנה לותיקן או שתיקחו מדריך, אחרת ההנאה לא מושלמת. קנו כרטיסים כבר מהארץ
 רובע טראסברה מקסים ומיוחד, לא לוותר.

תמונות מהיום השלישי

DAY4 ) יום ראשון 15/4/18:
צפון רומא:
מהמלון לקחנו אוטובוס עד לכיכר דל פופולו. כיכר גדולה, מרכזית וחשובה. בכיכר זו תמיד שמח וכיף לבקר. המשכנו ללכת ברגל אל פארק בורגזה שנמצא מרחק 3 דקות הליכה.
פארק בורוגזה רחב ידיים ומלא פינות חמד. השכרנו קלאבקאר בעלות של 40 יורו לשעה ונסענו ברחבי הפארק, מומלץ מאוד להשכיר במקום כלי תחבורה כמו אופניים, סגווי וכדומה.
מהפארק יצאנו לכיוון פיאצה ברבירני שממוקמת לא רחוק מהפארק.
בדרך עצרנו לארוחת צהריים בהארד רוק קפה המשובח. מכיכר ברבריני הלכנו לכוון מזרת טרווי ועוד שיטוטים ברחובות וברחוב ויה דל קורסה עמוסת החנויות לרוב
 בשעות הערב הקבוצה התפצלה . הבנים הלכו למשחק כדורגל של רומא נגד לציו והבנות המשיכו להתפנן במרכז.
תמונות מהיום הרביעי

לסיכום: טיול מדהים. המסלול המפורט מתאים לכולם. נראה כאילו לחוץ וצפוף אבל הוא לא כזה ממש. המסלול מכסה כמעט את כל אתרי החובה ברומא.
והכי חשוב, לא המקום הוא שעושה את הכיף בטיול אלא האנשים שאיתם בחרת לטייל. אני עשיתי בשכל, בחרתי במשובחים שבחבורה.