הפירינאים - טיול בצד הצרפתי ובצד הספרדי

בטיול של 11 יום אפשר לכלול את האתרים הייחודים והיפהפיים של אזור הפירנאים הצרפתיים והפירנאים הספרדיים. שמורות טבע, קניונים, עיירות קטנות וכפרים לצידי הדרך ונופים מקסימים.
יובל סמואל
תמונה ראשית עבור: הפירינאים - טיול בצד הצרפתי ובצד הספרדי
Depositphotos/Photogearch ©

נוחתים בברצלונה ומתחילים את הטיול

נחתנו בברצלונה ב- 14/7 לפני הצהריים וקיבלנו רכב בסוכנות "אוויס". משם, יצאנו לנסיעה לחירונה. לצערי שני האתרים שחפשתי שם -; לא אותרו. היה חם, כל העיר בשיפוצים, וכל רמזור אדום. ה-GPS השתגע בהתאם, והחלטנו לוותר. עדיף לעשות זאת בסיור רגלי או מאורגן. משם נסענו בכביש C66 לכפר המומלץ  Besalu. יש שם שרידים למקווה יהודי קדום ונוף יפה. משם, המשך הכביש מוביל לכפר היושב על צוק  Castellfollit De La Roca. ביציאה מהכפר הזה מתחיל כביש צר שמסתיים בכביש C38, המוביל (בפניה שמאלה) ל - Camprodon. הכביש, שאורכו כ-30 ק"מ, מחייב נהיגה זהירה מאד, היות והוא דו סיטרי אך צר מאד, ולעיתים צמוד לסלעים. בנוסף אבנים מתדרדרות לצידי הכביש. סמוך לקצהו הצפוני של הכביש נמצא הכפר הציורי Beget שממש מזמין להיכנס ולצלם. יש שם מבנים עתיקים שמורים, נהר, נוף ושקט. מקפרדון נסענו דרך RipolI למלון קטלוניה הנמצא ב- Ribes De Freser טל' 972-727-017+ ( 70€, כולל ארוחת בוקר). יש לציין כי במלון אין קליטה אלחוטית לאינטרנט, אבל לבעלי המלון יש מלון נוסף באותו רחוב, שם מתאפשרת קליטה. בנוסף, בשדרה הראשית בכפר, יש קטע מסומן שבו יש קליטה. למחרת, קנינו במלון כרטיסים לרכבת הנוסעת לעמק Nuria. ההנחה היתה בשיעור 10%, וכרטיס הלוך ושוב עלה כ- 18 €. הרכבת יוצאת בכל 40-45 דקות. יש לה שתי תחנות בהמשך, שאולי מוזילות את מחיר הנסיעה, אבל היות ותחנת הרכבת היא במרחק חמש דקות מהמלון, העדפנו את הנסיעה מהתחנה הראשונה. כמו במקומות אחרים, רק עם הרכבת ניתן להגיע לשמורת נוריה. ברוב הדרך יש במרכז המסילה זיזים המתחברים לגחון הרכבת, על מנת למשוך אותה למעלה מחד גיסא, ולמנוע את החלקתה, מאידך גיסא.

הנוף בדרך ובאתר משגע! בתחנה העליונה יש רכבל (כלול במחיר), המוביל לתחילת מסלולי הטרקים, וכמו כן ממוקמת שם אכסנית נוער פעילה. ניתן להזמין מקומות באתר הכללי של רשת האכסניות בספרד www.xanascat.cat בתעריף של כ-51 € לחדר זוגי, ורק לזכור שאין אפשרות להגיע לשם ברכב! הטלפון לאכסנית נוריה 934-838-363+. כמו כן, קיים במקום מלון דירות, המשמש בעיקר את הגולשים בעונה, לתקופה של לא פחות מיומיים שהיה, בתעריף ממוצע של כ-70 € ליחיד ליום. תמצאו שם גם אגם (סירות משוט ופדלים) והרבה משטחי דשא. לאחר חזרתנו עם הרכבת, בקרנו בכפר Queralbs (הנמצא מצפון לריבס, במסלול של הרכבת), שהינו כפר קטן שלוו וציורי. בהמשך עלינו על כביש N152 ועברנו לצרפת. נסענו על כביש N116 הצרפתי ובקרנו בכפר המבוצר Mont Louis. ניתן לערוך סיור מודרך בבסיס הצבאי בלב הכפר ב-4.5 € ליחיד, אבל הסיור, לדעתנו, לא ממש מוסיף. מהכפר הזה עד Perpignan הכביש נהיה יפה מאד, תלול, עם נופים כמו בתמונות.

מהכפר מון-לואי, בהמשך אותו כביש, הגענו לכפר המבוצר  Villefranche De Conflent. החלק העתיק כולל שני רחובות מקבילים וממוסחרים, אך הם נקיים ומטופחים. בנוסף, יש שם מערה תת-קרקעית (Grottes), שהיא אתר מוכרז ע"י אונסק"ו, אך לא בקרנו בה כי היא כבר היתה סגורה. יש אפשרות לעליה רגלית למבצר העליון, בשביל עקלתון במעלה הגבעה, בתשלום של 6€. במשך היום החום קצת מכביד, אבל העליה שווה. המבצר העליון גדול מאד וניתן לערוך בו סיור עם מכשיר אלחוטי צמוד לאורך 15 נקודות, במסלול קבוע מראש. כך עומדים על גודלו העצום. במקום יש מזנון וכדאי להצטייד בשתיה למי שנגמרה לו בעליה. הירידה מהמבצר מתאפשרת ע"י מאות מדרגות, החצובות במנהרה. יש המוותרים וחוזרים באותה דרך בה הגיעו, בשל פחד ממקומות סגורים... משם נסענו ללינה ב - Carcassonne, שבליבה עיר עתיקה ומבוצרת. הגענו כבר בחשיכה, אך עשינו סיבוב כדי לראות אותה מוארת.

ממשיכים ללורד וגרניקה

בבוקר שלמחרת -; הפתעה! מזג האוויר החם והלח מאתמול נהיה סגרירי, עם זרזיפי גשם. זה היה מצב אידיאלי לסיור בטירת קרקסון. הכניסה אינה כרוכה בתשלום, אבל החניה כן (2€ לשעה). לאחר שיטוט במשך קרוב לשעה המשכנו במסענו. עברנו דרך העיר Foix, היושבת על נהר (איך לא?), ומעליה טירה ענקית ומתויירת. החלטנו לנסוע בדרכים הכפריות, ולפיכך עלינו וירדנו דרך כביש נופי D618. יפה מאד אבל ארוך ומעייף. ל - Gavarnie הגענו רק בשש בערב ומיד מרחוק רואים את המפל המפורסם של הקרקס הקרחוני. הדרך אליו אינה כרוכה בתשלום כלשהו. התחלנו ללכת ברגל וכעבור שעה ורבע הגענו לאכסניה/מזנון. הדרך נוחה, עם עליה בינונית ברבע האחרון של הדרך. בשל החשכה המתקרבת החלטנו לא להמשיך עד המפל. יצוין כי אין הגבלה על שעות ההגעה לאתר ולא מן הנמנע שחלק מהמטיילים ישנים שם בלילה. חזרנו למכונית, ומשם נסענו למלוננו ב - Lourdes (כחמישים ק"מ).

כל הבוקר טפטף והיה קריר. הלכנו בבוקר לבקר בכנסיה ב- Lourdes ובאתר הצמוד אליה, שלפי המסורת הנוצרית מהווה מקום מרפא, בשל חזיון שניגלה שם לפני מאות שנים לנערה תמימה, שלטענתה שמעה שם קולות. החיזיון של חולים רבים בכיסאות גלגלים ואף במיטות -; היה מרשים. אחרי ההשתתפות במיסה, הם מסתדרים בתורים מסודרים לרחיצה במעין הקדוש. תופעה! גם ל - Lourdes יש טירה מרשימה מעל העיר, אבל לא בקרנו בה. משם נסענו ל - Cauterets שהיא עיר קייט לבלייני ספורט החורף. הדרך אליה יפה מאד ומטפסת בהר, לצד הנהר. ביום שישי נערך בה השוק המקומי. יש בה רכבל, שהיה מושבת כשהגענו, אבל הוא מגיע איפשהו בדרך ל - Pont D'espagne. מהעיר יש כביש מפותל בן שמונה ק"מ ל - Pont D'espagne. החניה בו עולה כסף (עד שש שעות -; 5.5 €). בשמורה מוצעים שלל מסלולים, אך יש להתעדכן במזג האוויר ולהיערך בהתאם. אנו סיירנו בה בין גשם אחד לשני. סיפרו לנו שבלילה הקודם ירד שלג.

בקופות לרכבלים מעודכנים לגבי מזג האוויר, ובעיקרון לא מוכרים כרטיסים לרכבל העליון בתנאי מזג אוויר קשה, היות ולמעלה אין ראות במצב ערפל ואז העליה וההליכה הופכים להיות מסוכנים. קנינו נסיעה לרכבל התחתון (3 € ליחיד) וכשהגענו לרכבל העליון (בצורת ספסל) התברר כי ניתן לעלות למעלה. לפיכך שילמנו עוד 7 € ליחיד ועלינו. משם בהליכה קצרה הגענו לאגם גוב (Lac De Gaube). זהו אגם קרחוני, הניזון מהמסת שלגים. לאחר סיור קצר ירדנו בחזרה בגשם שוטף. הצטיידנו במזון ונסענו ל - Bayonne שם שהינו במהלך השבת. את השבת התחלנו בתפילה בבית הכנסת בבאיון ברחוב Maubec מס' 35, בסמיכות למלון איביס. התרשמנו כי הקהילה מזדקנת ואין דור המשך. הזמנו מראש אוכל כשר אצל השוחט המחוזי בבר שיטרית (מדבר עברית) בטלפון 0559554855+ (נייד 0660632648+), במחיר של 20€ ליחיד לארוחת צהרים. המנות חיכו לנו אצל הרב, המתגורר במיתחם בית הכנסת, אבל סעדנו לבדנו. עשינו סיור רגלי בעיר ובעיקר נחנו.

למחרת התחלנו בנסיעה לעיר הסמוכה Biarritz, סיור במרכז העיר ובחוף. חניה עירונית מתאפשרת ע"י מדחנים. משם נסיעה קצרה בכיוון צפון למגדלור (2€). מהמקום מתאפשרת תצפית פנורמית על העיר וחופיה. בגלל יום א' ויתרנו על סיור במוזיאון השוקולד הנמצא ב - 14 Avenue Beau Rivage. בהמשך נסענו לכפר הציורי  St. Jean Pied De Port (מעל 40 ק"מ). הסיור בו אינו כרוך בתשלום. יש טירה מעל הכפר עם נוף פנורמי ומתחתיה יש רחובות עתיקים שמורים, עם דוכני מסחר. כמובן שמקומו של הנהר לא נפקד. משם נסענו לעיר San Sebastian הנמצאת כבר בספרד. במפות ובשלטים היא נקראת גם Donostia. מהחניה במרכז העיר יש מעבר מיידי לחוף, שבו נופשים אלפים בצפיפות (כאמור זה היה ביום ראשון). התצפית הטובה ביותר על העיר היא מגבעת איגלדו (Igeldo). יש שילוט ויש דמי כניסה לחניה בסך 1.70 €. בנוסף לתצפית מהגבעה, יש גם אפשרות לעלות למגדל (2€). הנוף מהמם וכך מתוודעים למיקומה המיוחד של העיר בעמק בין שתי גבעות. באיגלדו יש גם פארק שעשועים לקטנים, כולל סוסי פוני, לונה פארק ורכבת הרים. ניתן להגיע לגבעה גם באמצעות פוניקולור מהעיר התחתית. בדרכנו ל - Bilbao עברנו דרך העיירה Gernika, שהיתה מושא לציורו של פיקאסו לאחר הפצצתה ע"י הנאצים ב-1936. אין מה לראות: העיירה עלובה, תעשייתית וצפופה, והמשכנו ללא עצירה בדרכנו לבילבאו, שם לנו.

מסיירים בבילבאו וקניון אניסקולו

ביום שלאחר מכן, בבוקר, יצאנו לסיור בעיר העתיקה של בילבאו, שם מרוכזות חנויות היוקרה, שנפתחות בעשר בבוקר (בעיר עצמה אין מה לראות והיא אינה מטופחת). מוזיאון גוגנהיים, שהיה עילת ביקורנו בעיר, נפתח גם הוא בעשר בבוקר. המחיר 13 € ליחיד. מי שמבין באומנות יהנה, האחרים יפהקו, אבל צריך לבקר כדי לקבוע עמדה. אסור לצלם במקום, והאכיפה היא ע"י פקחים המוצבים בכל מקום. משם התחלנו במסענו דרומה. עברנו ליד פמפלונה (לא עצרנו), ובהמשך כביש N240 סטינו ממנו על מנת לבקר בכפר Sos Del Rey Catoloco. הכפר, שהומלץ ע"י גולש באתר למטייל, נראה שומם. הוא ניצב על גבעה רמה, עם בתים, חומה ומיגדל, אך ראינו כבר כאלה. העליה למיגדל - חסומה. חזרנו לכביש N240 ועצרנו להצטיידות ב - Jaca (על אם הדרך, ללא צורך בכניסה לעיר). המשכנו עם כביש N330 וכביש N260 ללינה בכפר Broto על יד Torla, ממערב לשמורת אורדסה. התאכסנו במלון Hotel R. La Posada במחיר 45€ לחדר (ללא ארוחת בוקר שבגינה רצו 6€ נוספים לשנינו) והיה מאד נחמד. בערב ירד גשם סוחף והרגשנו כמו בחורף.
 למלון יש אתר www.hotel-laposada.com וטלפון מס' 974-486-336+. מלון נוסף בסמיכות הוא מלון El Mirador שבטלפון 974-486-177+ ובאתר www.hotelelmirador.com (מעט יקר יותר).

למחרת בבוקר יצאנו להליכה למפל של הכפר, במרחק חמש דקות ממלוננו. אחר כך המשכנו בנסיעה קצרה (שלושה ק"מ) ל - Torla. בכניסה לכפר, לפני המעבר במנהרה, יש חניה (ללא תשלום) לכל מי שרוצה להגיע לשמורה באמצעות האוטובוס המיוחד (אין גישה לשמורה לרכבים אחרים). כרטיס לאוטובוס (הלוך וחזור) 4.5€ ליחיד. המסלול בשמורה כולל שלושה אתרים: מפל Cascade De Cueva (הליכה במישור מוצל), מפל Circo De Soaso (הליכה בשטח פתוח, רובו בעליה) ומפל זנב הסוס  Cola De Cabalio. אנחנו הגענו רק עד מפל סיאסו וחזרנו וזה לקח חמש שעות בדיוק. האוטובוסים באים לתחנת הירידה (Parking) בסבב של כל רבע שעה, ואין דוחק. יש אנשים בשמורה כבר משש-שבע בבוקר. ההליכה לשלושת המקומות הנ"ל מתאפשרת משתי גדות הנהר. הרוב הולכים במסלול המוצל חלקית, בו הלכנו גם אנו. אזהרה: להיות ערניים מפני דרדור אבנים. זה קרה לנו פעם אחת בקטע המישורי בחזרה והסכנה מחייבת תשומת לב. קחו בחשבון שבשמורה אין פחי אשפה ואין שירותים (והאנשים מסתדרים לא רע). ניתן גם לעשות טיולי ג'יפים בשמורה. אחד מהם לדוגמא, באורך ארבע שעות יעלה 25€ למשתתף. טל' 630-418-918+ או במייל [email protected].

ביציאה מ - Torla יש שילוט שמאלה לקניון אניסקולו. לא ברור לי אם זה כביש או שביל למטיילים. על פי המפה שהיתה לי, זה לא כביש. לא היינו בקניון, למרות שבהחלט ידענו על קיומו, כשהכניסה הינה מכביש צדדי HU631 ליד הכפר Nerin. בדרך מאורדסה הכביש N260 צמוד לנהר Ara, שבקטעים שונים שלו יש נשקף נוף יפה וקניוני, ובחלקם יש מתרחצים באופן ספוראדי. עצרנו בכפר Ainsa. חניה עולה 1.5 €. זהו כפר נאה בצומת דרכים (על גבעה כמובן), הכולל רחבה מלבנית גדולה המשמשת לעיתים להעלאת מופעים. כמו כן יש בו תערוכה (בתשלום) על הסביבה הביולוגית והאקולוגית (לא היינו). בקצה הרחוק של הרחבה יש כנסיה, אליה צמוד מגדל, שהעליה אליו עולה 1€. שווה לעלות ולראות את הסביבה. בזמן שהיינו היו הרבה מבקרים, כנראה גם בגלל המיקום המרכזי של הכפר. משם המשכנו בכביש N260 שבקטעים שונים שלו, צלע ההר מצד אחד ונהר מצד שני, מספק נוף מדהים, במיוחד בקטע שבין Campo ל - Seira, אך הוא גם צר מאד, ללא שוליים ולא היה מקום לעצור לצילום. אם מגיעה משאית ממול, צריך להתחיל להתפלל ולהתוודות. כשנסענו שם החל לרדת גשם שקטע את החום המעיק (37 מעלות) ואיפשר לנשום. הגענו ל - Vielha המקסימה ולנו במלון שאיננו יכולים להמליץ עליו. בשל הגשם הרחובות התרוקנו, אבל העיר מקסימה ומטופחת ומיועדת לתיירים כמונו.

מבקרים בפארק אגוסטורטס ואנדורה

למחרת בבוקר יצאנו לכיוון שמורת Artiga De Lin, שהומלצה על ידי אנשי פורום למטייל. הכניסה דרך הכפר Es Bordes, הנמצא ב - Val D'aran שהישוב Vielha מוחזק כבירתו. ב- Artiga De Lin יש כביש שאורכו 12 ק"מ, העובר בצמוד לנחל ומסתיים ברחבה שממנה יש מסלולים משולטים. כל הדרך הינה בלב הטבע ועוברת ביער ירוק אינסופי. מעט לפני הרחבה יש מפל המכונה "דמעות היהודי" (Uelhs Deth Joeu) וממנו מתחיל המסלול שאותו עשינו. חזרנו דרך Vielha, משם נסענו לעיירה הציורית Salardu, שדומה לעיירות אחרות באיזור ולעיירה Baqueira שממנה יש שני קווים (עליון ותחתון) של רכבלים למעלה ההר. למרות שעשיתי את הרכבל התחתון (8€ הלוך וחזור), עיקר הנוף משתקף לאחר שעולים ברכבל העליון, שהיה מושבת. משם נסענו בדרך יפה מאד C28 (עליה+ירידה בכביש שזה עתה שופץ) ל - Espot, שהינו שער הכניסה המזרחי לשמורת איגוסטורטס. בכניסה לאתר יש ג'יפים (באתר הם קרויים Taxi) ושרק באמצעותם מתאפשרת הכניסה לשמורה. במשרד שלהם מציעים מבחר מסלולים עם הג'יפים וכל אחד רק צריך להחליט באיזה מהם לבחור, זאת על פי המסלול והזמן העומד לרשותו (חלק מהם עם הליכה משולבת, חלק עם המתנה של הרכב). אחד המסלולים מגיע ל - Boi, המהווה את הכניסה המערבית לשמורת איגוסטורטס (לידיעת מי שביכולתם לגייס שני רכבים, ולהשאיר רכב אחד בכל כניסה).

התחנה הראשונה בשמורה (לאחר נסיעה של תשעה ק"מ) היא אגם מוריצי, ועולה 9.70€ ליחיד הלוך וחזור ובה בחרנו. התשלום כולל גם את הכניסה לשמורה. הנוף משגע, וכשמטיילים בצד המערבי של האגם, רואים שהאגם הוא בעצם סכר ענק. אם הולכים בצד המזרחי של האגם, מגיעים תוך 30 דקות למפל Cascada De Ratera וניתן גם להמשיך ולעלות במעלה ההר עד לראשו ולאגם הבא Estany De Ratera (וכאלה לא חסרים גם בהמשך). האיסוף חזרה נעשה ע"י הג'יפים בתחנת ההורדה והוא מתבצע בכל שעה עגולה. לנהגים יש מכשירי קשר שבאמצעותם הם מזמינים כמות ג'יפים שתספיק להורדת כל הנוסעים הממתינים באותה שעה (בדוק). מהכפר Espot מסתעף כביש שעולה למלון שמעל הכפר ואז גם רואים שיש רכבל המופעל בעונה לטובת הגולשים.

המרחק מ - Espot לכביש הראשי C13 הוא שבעה ק"מ. מיד לאחר שפונים ימינה בכביש הראשי, יש פניה שמאלה לסכר ענק. אבל, יש להיזהר בפניה שמאלה, החוצה את הנתיב השמאלי. המראה כדאי. אם מפספסים, יש עוד נקודות כאלה, אבל לא בכולן מתאפשרת עצירה (חוקית). משם ירדנו בכביש C13 לכפר Llavorsi. זה כפר הממוקם על גבעה ומתחתיו רצים שני נהרות שאינם נפגשים (וכמות הגשרים סביבו היא בהתאם). הכפר מאד ציורי ויוצאת ממנו דרך עפר לאורך הגדה השניה של הנחל (לאורך הראשונה יש כביש), כשבהמשך יש אתר רפטינג. שווה לעצור ולהתרשם. משם נסענו ל - Sort וחתכנו משם בעליה מזרחה לאנדורה בכביש N260 (ולאחר כל עליה יש גם ירידה) ואחריו בכביש N145.

העיר אנדורה צפופה, פקוקה וקשה לחניה. לנו במלון Hesperia טל 376-880-880+. פקידת הקבלה "ריחמה" עלינו ושלחה איתנו מישהו שיקח אותנו לחניה, אחרת קשה מאד לאתר אותה ואת דרך הגישה אליה. המלון עצמו נהדר ולא יקר. שילמנו 70 € ללילה ועוד 17€ לחניה (כאן לא ניתן לוותר על החניה). מלבד זאת, השירות, החדר וארוחת הבוקר היו מצוינים (מה שניתן היה לאכול).

הבוקר שלמחרת התחיל בסיור חנויות. העיקרון ברור: חנות אלקטרוניקה, בית מרקחת, פרפומריה וחוזר חלילה. המחירים אינם זולים במיוחד, אם כי כולם מוכרים כמעט באותו מחיר. ב"קניון הירוק" יש חנות כלבו Monoprix שהיא רשת חנויות זולה וניתן למצוא שם גם מוצרים שאינם מזון. שווה לנסות שם ולהשוות. בשעה 12 בצהרים התחלנו במסענו דרומה לנמל התעופה מדריד. לאחר Llleida הנוף משתנה בהתאם: נעלמו הנהרות, הדרך נהייתה מישורית ונהיה חם מאד. אשתי אמרה שזה מזכיר לה את יער נבאדה ואני אמרתי שזה דומה לדרך בין באר שבע לירוחם. בכל אופן, את הדרך של 600 ק"מ עשינו בשבע שעות, עם הפסקה באמצע, בתחנת דלק שמספקת לאורחיה מקומות חניה מוצלים, שזה בהחלט נדרש ומוערך מאד. האילוץ של חזרה ממדריד היה של חברת אל על, באמצעות אתר "ספונטני". כשבקשתי לשנות ולחזור מברצלונה, ודאתי שהיה מקום על הטיסה, אבל כשראו באל-על שהכרטיסים הוזמנו דרך "ספונטני", הם לא מתייחסים, לידיעתכם!

ה-GPS הנאמן כיוון אותנו במדויק לטרמינל 4 בשדה, שם החזרנו את הרכב. לתשומת לבכם: תחנת הדלק הקרובה ביותר לשדה (בדרך לשם) היתה כ-40 ק"מ לפני שדה התעופה. מי שחשב שימצא תחנה יותר קרובה -; אכל אותה (כמוני), ובגין החזרת מכונית עם מיכל כמעט ריק חייבו אותי על המקום ב-66 € (שזה מחיר כפול, בהשוואה לתדלוק עצמי). השדה במדריד גדול, אך מתנהל ביעילות וקל להתמצא על פי הנחיות שמקבלים בדוכן אל-על. צוות הקרקע היו מאד מנומסים ויעילים. הטיסה המריאה באיחור של עשר דקות, שזה גם היה הזמן שלקח לנו לצאת מנתב"ג (למרות העומס). חזרנו עם טעם של עוד, ובע"ה יהיה המשך.

מידע כללי

1. מזג אויר - מי שרוצה לברוח מהחום, שידע כי הטמפרטורות ביום מגיעות ל-30 מעלות ויותר, אבל מזג האוויר יבש. באזור הפירנאים עצמו, כמעט מדי יום לפנות ערב, יש שבירת שרב ע"י רוחות, סופות רעמים וגשם, והטמפרטורה צונחות בבת אחת. בשל כך, מי שמחפש טרקים (ויש הרבה אפשרויות) מוטב לו שיצא מוקדם בבוקר, ויהנה מה שיותר מהשעות הקרירות.
  2. כבישים - כל הכבישים באיזור הם נופיים ומחייבים נהיגה זהירה. יש קטעים שהם צרים מאד ומחייבים יכולת תימרון גבוהה, במיוחד אם ממול באה משאית. בנוסף לכל אלה, תמיד יש קטעי כביש שהם בשיפוצים (ממש כמו אצלנו).
  3. לינה - בכל המלונות ניתן היום לבקש חדר עבור "לא מעשנים", ואפשרות להתחברות לאינטרנט האלחוטי. אלה אינם כרוכים בתשלום נוסף כלשהו. בחלק מהמלונות נמכרים כרטיסים (מוזלים) לאתרים או לקווי רכבת באיזור. מעבר לענין הנוחות וההנחה, אין צורך להמתין בתור (לאירופאים יש סבלנות לעמוד בתור -; ראו הוזהרתם). הטיול היה די אינטנסיבי. הגענו בערב למלון לא לפני תשע בערב. מלונות בצרפת הוזמנו מרשת איביס, שיש לנו נסיון טוב מאד איתם, ואלה מספרד הוזמנו באתר Booking. פרט למקרה אחד (ב - Vielha), על רקע של חדר "מעושן", לא היו בעיות והתמורה לכסף היתה נאותה. יצוין כי ארוחת הבוקר לפעמים כלולה במחיר ולפעמים לא. אם נשאלנו אם לכלול אותה, הודענו שאנו מוותרים.
  4. עלויות - במלונות ובחלק מהאתרים ניתן לרכוש, בתשלום סימלי, או לקבל ללא תמורה, קופונים שיאפשרו הנחות של 20% מהמחיר הנקוב על ביקור באתרי תיירות סמוכים. שווה לבדוק ולהתענין. קבלנו ב-מון לואי פנקס כזה, בגינו הרווחנו כמה יורו באתרים אחרים. בספרד המחירים נמוכים יותר, אך בבתי המלון דורשים לראות תעודות (דרכונים) ולצלמן, וזאת ע"פ חוקי המדינה. הנסיעה בכבישים המהירים עולה יותר (לדוגמא: בדרך למדריד נדרשנו לשלם 10.6€ עבור קטע נסיעה של 60 ק"מ). לעיתים עמדות התשלום קרובות מדי אחת לשניה (כשבכל אחת צריך לעצור ולהמתין).
  5. שפה - בספרד אין שום מאמץ לבוא לקראת התיירים ע"י שימוש בשפות אנגלית או צרפתית. התופעה בולטת ביותר בצפון הקטלוני. באחד המלונות בתנו התקשרה למלון ובקשה אותנו באנגלית בחדר 302. בקבלה לא הבינו מה רצונה, והשיחה לא העברה לחדר! המלון שהוזמן דרך אתר Booking זכה למשוב נמוך ביותר מצידנו.
  6. שעות פתיחה - למרות שביולי הימים ארוכים (אור יום עד עשר בלילה), האתרים והחנויות נסגרים מוקדם וכדאי לברר זאת קודם. לא נעים להיתקע בשמורת אורדסה החל משש בערב. זה בנוסף לסיאסטה בצהרים, שאורכת עד שעתיים וחצי, בה כל החנויות סגורות ובחוץ תמצאו לחברה רק זבובים.
  7. מרחקים - האילוץ של הנסיעה לבאיון לשבת נבע מהיותנו שומרי מסורת. בסך הכל עברנו ברכב כ-3,000 ק"מ, ואילולא הכורח לחזור ממדריד, סך המרחק היה מתייצב סביב 2,500 ק"מ. היות ועשינו הן את הצד הצרפתי והן את הצד הספרדי, עם גיחה לקרקסון, ממוצע של 250 ק"מ ליום נראה לנו סביר.