מסלול לאורך החוף המזרחי מאופטיה ועד פולה

מסלול שמתחיל בעיירת תיירות מסורתית ויוקרתית ששמה אופטיה נצמד לחוף הים עד פיורד בשם פלומין ואז פונה מעט מערבה ויורד לכיוון פולה שבקצה הדרומי. המסלול יסתיים באזור הנופש מדולין.
יצחק בן עוזר
תמונה ראשית עבור: מסלול לאורך החוף המזרחי מאופטיה ועד פולה
Depositphotos_dbajurinjpg ©

עדכון סטטוס קורונה נכון ל-08/05/2021

• הכניסה לקרואטיה מותרת לאזרחים ישראלים.
  • יש להציג בדיקת קורונה מה-48 השעות האחרונות.
  • חובה לעטות מסכות במרחב הציבורי.
  • התחבורה הציבורית פועלת בתפוסה מצומצמת.
  • המסעדות ובתי הקפה פתוחים, אך מוגבלים לישיבה בחוץ בלבד.
  • מרבית העסקים פתוחים, תחת הגבלות מרחק.
  • אטרקציות שונות פתוחות תחת הגבלות.
  • כל החוזרים מחו״ל צריכים להציג בכניסה לארץ בדיקת קורונה שלילית מה-72 שעות האחרונות ולעשות בדיקה נוספת עם חזרתם ארצה (תקף גם למחוסנים).
  • עבור אזרחי ישראל, ישנה חובת בידוד של 14 יום בשובם לארץ או 10 ימים בכפוף לשתי בדיקות שליליות. מחוסנים אינם צריכים בידוד.
לוגו וירוס קורונה

הקדמה לאופטיה

אופטיה היא ללא ספק אחד המקומות היותר מרתקים בחצי האי איסטריה. מדובר בעיר נופש שניתן לכנותה חלוצת ענף התיירות בקרואטיה. העיירה שנבנתה במאה ה-14 הפכה לפנינת תיירות כבר במחצית המאה ה-19. המיקום ליד המים, מזג האויר הטוב הן בחורף והן בקיץ (הבריזה מקררת מעט את המקום) והצמחייה המגוונת יצרו אוירה מתאימה להקמתה של וילה אנג`ולינה על ידי מיליונר אוסטרי בשם איגיניו סקראפה בשנת 1844. האורחים שהוזמנו לוילה הם שהביאו להתפתחות המקום שהפך למקום מפגש לאצולת אירופה. מי שמגיע לכאן בימים אלה יראה שהתהליך אכן הצליח. המקום שוקק תיירים והמלונות הרבים זוכים לתפוסה משביעת רצון במחירים שהם הגבוהים ביותר בחצי האי. עדות נוספת להצלחה היא העובדה, שבדומה למונקו שבריביירה הצרפתית, יש כאן מצוקת חניה וההמלצה היא להתמקד תחילה במציאת פתרון לבעיה זו. החניה שבמרתף מלון גראנד הוטל היא פתרון סביר והמסלול יתייחס למלון זה כנקודת המוצא.

מסלול טיול

הוילה והגנים שנקראו על שם אנג`ולינה (אשתו של סקראפה) נמצאים כיום במרכז העיר והם נמתחים מהרחוב הראשי שדרות המרשל טיטו ועד קו המים (כאן מוקמה מסעדה). המבנה והגנים היפים שסביבו משכו לכאן את האצולה האוסטרית ואלה הרחיבו את שירותי התיירות כך שיוכלו לקלוט יותר אורחים. תרומה זו של בית המלוכה ההאבסבורגי מסבירה את העובדה שהשביל שלאורך הטיילת נושא את שמו של הקיסר האוסטרי פרנץ יוזף. בתי המלון הראשונים קווארנר, אופטיה ואימפריאל הוקמו בשלהי המאה ה-19 והם מתפקדים עד עצם היום הזה. חוזרים לרחוב המרשל טיטו וסמוך למלון מילניום (המלון מורכב כיום משני מבנים) יש גן מטופח נוסף (פארק יעקוב הקדוש) שצמוד לכנסיית יעקב הקדוש. בחזית הגן מזרקה וברקע מרבדי פרחים. הצעידה ברחוב הראשי שמרבית המלונות ממוקמים משני צידיו מזכירה לרגע קט את הריביירה הצרפתית. זהו גם אחד המקומות היחידים באזור שניתן לראות תיירים ונופשים לבושים בקפידה כניגוד להופעה הספורטיבית ביתר המקומות שלאורך חופי איסטריה.

בהמשך הרחוב דרומה מגיעים למלון מילניום שהוא מלון חמישה כוכבים וגם אם לא בחרתם ללון בו ניתן לעצור לקפה ועוגה בבית הקפה של המלון. ניתן להמשיך ולצעוד עד למלון פאלאס או גאלב ואז לפנות לכיוון קו המים ומכאן להמשיך באותו הכיוון עד מלון אדמירל (אפשר לחשוב על אתנחתא קלה באחד מבתי הקפה שבמארינה) ואז להסתובב חזרה ולחזור בטיילת עד למקום בו החנינו את הרכב. טיילת מרשימה זו פותחה בזמנו של המרשל טיטו והיא מגיעה כיום לאורך של 12 קילומטרים. למזלנו ממוקמים בשני הקצוות של הקטע המעניין של הטיילת שני בתי הקאזינו של אופטיה כך שאם הלכנו מקאזינו רוזאליה ועד קאזינו אדמירל או בכיוון ההפוך אז ניתן לקבוע שהנושא מוצה עד תום.

קשה מאד לעזוב מקום שכזה (חובבי הקאזינו והבילויים יוכלו להתמקם כאן ללילה אחד או יותר) אבל צריך להמשיך במשימה. נוסעים לכיוון מארינה אדמירל (קטע הכביש שנצמד לקו המים נקרא Liburnijska Cesta) ותוך מספר דקות נמצאים בתחומה של עיירת נופש מתפתחת בשם איצ`יצ`י (Icici). מי שמגיע לכאן ממערב יפנה ביציאה הראשונה (נקראת Savroni) בכביש המהיר, לאחר שעוברים את מנהרת Ucka, לכביש מתפתל שיורד לכיוון מפרץ קווארנר יתחבר לכביש החוף ליד המארינה של איצ`יצ`י. הירידה בכביש מזכירה במקצת את הירידה מכפר תבור דרך יבנאל לכינרת.

ממשיכים דרומה בכביש החוף (כביש מספר 21) ומגיעים ללובראן (Lovran כאן מסתיימת הטיילת שאורכה 12 ק"מ שתחילתה בוולוסקו שבפאתיה הצפוניים של אופטיה). גם עיירת נופש זו שמשלבת רובע עתיק, נמל קטן וחוילות/ארמונות היתה חביבה על האצולה היסטורית. ממשיכים דרומה חולפים על פני Moscenicka Draga ומספר קילומטרים מצפון לברסץ` (Brsec) יש מצפור שצופה על המפרץ ועל האי קרס (Cres). כ-5 קילומטרים נוספים דרומה יש פנייה שמאלה לכיוון מעגן ברסטובה (Brestova). ממעגן ברסטובה יוצאת מעבורת, שמגיעה תוך פחות מחצי שעה למעגן Porozina שבאי קרס. אלה שמעונינים לדגום אי אחד או שניים במהלך ביקורם באיסטריה יוכלו לעבור לאי קרס במעבורת או לאי קרק (Krk) בגשר היבשתי ואחר כך לעבור מאי לאי במעבורת נוספת.

ממשיכים בכביש 21 דרומה ומגיעים למצפור וידיקובאץ` (Vidikovac). מחנים את הרכב במגרש החנייה שבחזית המסעדה וצועדים לתוכה. מחפשים שולחן במרפסת שבחוץ ומחפשים את המצלמה. המרפסת צופה אל פיורד בשם פלומין (Plomin) ועל הנקודה בה הוא נשפך לים. המראה של הפיורד הנשקף מהמרפסת מהמם (ה-"ירוקים" שבינינו ינסו להתעלם מתחנת הכח שבתוך הפיורד ולא להכלילה בתמונות שיצולמו). כוס קפה ועוגה או גלידה טובה רק יכולים להאדיר את החוויה. בהמשך הכביש פונה צפון-מערבה (ימינה) במקביל לגדה הצפונית של הפיורד.כביש 21 מסתובב דרומה ליד ווזליצ`י (Vozilici). ממערב לכביש ממוקם פארק פסלים בשם Dubrova וכמה קילומטרים נוספים יביאו אותנו ללאבין (Labin). העיר העתיקה הזו שנקראה בעבר Albona מוזכרת בכתובים כבר בשנת 285 לספירה. כאן נולד מאטיאס פליציוס איליציוס, ששיתף פעולה עם הרפורמטור המפורסם מרטין לותר. כלכלת העיר התבססה בעבר על מכרות אולם כיום לא תמצאו כאן כורים אלא אמנים רבים שהתמקמו במבנים הישנים והפכו אותם לאטליה/גלריה שבהן הם יוצרים ומוכרים. העדות למרכזיותו של ענף הכרייה במקום מתבטאת בדגם של מכרה על כל אביזריו שממוקם במוזיאון העממי של לאבין:

נקודות נוספות שכדאי לעצור בהן הן: כיכר טיטו, שער פלורו הקדוש, טיילת מרקוס הקדוש, שער האוסקוקים, ככר Starigrad (בית העיריה, בית סקאמפיקיו) ורחוב ג`וזפינה מארטינוצי (ארמונות, מוזיאון לזכרו של מטיאס פליציוס האילירי). מנקודות שונות ניתן לצפות על מפרץ ראבאץ` (Rabac) שהוא היעד הבא במסלולנו. מלאבין יורד כביש שאורכו כ-6 קילומטרים לעבר אחד החופים היותר יפים שבחצי האי איסטריה. החוף של של ראבאץ`, למרות שאינו חולי כמו החופים בארצנו, נחשב לאחד היפים והנקיים ביותר (מתהדר ב-"דגל כחול" שניתן לו בשנת 2005). בסמוך לחוף ניתן למצוא מספר קומפלקסים של בתי מלון ודירות נופש ואלה שמחפשים ים,שמש ובילויים יוכלו להיעצר כאן לכמה ימים. חוזרים חזרה לכביש מספר 21 ופונים דרומה. חולפים על פני ראסה (Rasa) וברבאן (Barban) וכ-3 קילומטרים מצפון לשדה התעופה של פולה (Pula) פונים מזרחה לעבר ואלטורה (Valtura).

זוהי הזדמנות טובה להיכרות עם אזור כפרי שאינו מהווה מוקד תיירותי. מוואלטורה יורדים דרומה כ-6 ק"מ עד סיסאן (Sisan) ומשם פונים דרום מזרחה לליזניאן (Liznjan) ומשם דרך קזלה (Kazela) לעבר קומפלקס התיירות של מדולין (Medulin). נסיעה בתוך הכפרים תוך הצצה קצרה בבתים ובחצרותיהם מספקת נקודת מבט על החיים בהם. כמו במושבים בישראל ניתן להבחין בהם במבנים חדשים ומודרניים שנבנו בשנים האחרונות ובמבנים ישנים פחות מטופחים. לפני שנכנסים למדולין עוברים ליד קומפלקס תיירות (בתי מלון כמו Holiday ו-Belvedre ומחנות קמפינג כמו: Medulin ו-Kazela) שנמצא בסמוך לקו המים בטרם מגיעים למרכז העיירה.

עדכון סטטוס קורונה נכון ל-08/05/2021

• הכניסה לקרואטיה מותרת לאזרחים ישראלים.
  • יש להציג בדיקת קורונה מה-48 השעות האחרונות.
  • חובה לעטות מסכות במרחב הציבורי.
  • התחבורה הציבורית פועלת בתפוסה מצומצמת.
  • המסעדות ובתי הקפה פתוחים, אך מוגבלים לישיבה בחוץ בלבד.
  • מרבית העסקים פתוחים, תחת הגבלות מרחק.
  • אטרקציות שונות פתוחות תחת הגבלות.