מסלול לאורך החוף המערבי מאומאג ועד פולה

מסלול זה מתחיל ליד גבול סלובניה והוא צמוד יותר לחוף מאשר המסלול המזרחי. המסלול פונה מזרחה ליד העיר ורסאר (Vrsar) והוא עוקף את הפיורד לים. המסלול יכלול את העיר פולה.
יעקב בן עוזר
תמונה ראשית עבור: מסלול לאורך החוף המערבי מאומאג ועד פולה
Depositphotos_dbajurinjpg ©

עדכון סטטוס קורונה נכון ל-17/04/2021

• הכניסה לקרואטיה מותרת לאזרחים ישראלים.
  • יש להציג בדיקת קורונה מה-48 השעות האחרונות.
  • חובה לעטות מסכות במרחב הציבורי.
  • התחבורה הציבורית פועלת בתפוסה מצומצמת.
  • המסעדות ובתי הקפה פתוחים, אך מוגבלים לישיבה בחוץ בלבד.
  • מרבית העסקים פתוחים, תחת הגבלות מרחק.
  • אטרקציות שונות פתוחות תחת הגבלות.
  • כל החוזרים מחו״ל צריכים להציג בכניסה לארץ בדיקת קורונה שלילית מה-72 שעות האחרונות ולעשות בדיקה נוספת עם חזרתם ארצה (תקף גם למחוסנים).
  • עבור אזרחי ישראל, ישנה חובת בידוד של 14 יום בשובם לארץ או 10 ימים בכפוף לשתי בדיקות שליליות. מחוסנים אינם צריכים בידוד.
לוגו וירוס קורונה

סאבודרייה ופורץ'

נקודת המוצא למסלול זה היא סאבודרייה (Savudrija). למרות שאנו אמורים להמשיך בנהיגה דרומה, נקפוץ לאחד היקבים ואלה שלא נוהגים (בקרואטיה מקפידים על הנושא של נהיגה ואלכוהול) יטעמו מהתוצרת המקומית. מעט דרומה ממוקמת עיר החוף יומאג (Umag), שכמו בכל הערים השוכנות לחופו המערבי של חצי האי איסטריה, יש בה רובע עתיק. בדומה לאחיותיה, הוא שוכן על לשון יבשה החודרת מעט לתוך הים. הרובעים העתיקים מרכזים בתוכם את מרבית האטרקציות ולכן מציאת חניה בסמוך להם היא משימה לא קלה.

ברובע העתיק צועדים ברחוב גאריבלדי ומגיעים לככר סלובודה (Slobode) ומשם לשתי הטיילות (אחת נקראת על שם הנשיא טיטו). מהטיילת שנקראת על שם המרשל טיטו ניתן לראות את המארינה שבמפרץ ממול. במפרץ זה ממוקמים מספר בתי מלון (Sol Umag, Sipar And Adriatic). בהמשך, צפונה לאורך החוף ניתן למצוא בתי מלון נוספים לצד מסעדות, מחנות קאמפינג ואתרים לפעילות ספורטיבית (צלילה, רכיבה על סוסים). עיר החוף נוביגראד (שמה ההיסטורי Omonia הוסב ל"עיר החדשה" או בלעז Nova Citta) יושבת גם היא על חצי אי. היא היתה בעבר אי וחוברה ליבשה במאה ה-18. מגיעים לצומת המרומזרת (אחת הבודדות שבאזור) של הרחובות Mirna ו-Murve ופונים לרחוב Murve. רחוב זה מוביל לכיוון הרובע העתיק (מייד לאחר הפנייה ניתן להבחין מצד ימין בתחנת האוטובוסים המרכזית). מגיעים לככר קטנה ופונים מעט ימינה לרחוב Mlinska ומחפשים מקום חניה. מקיפים את המארינה הקטנה (הגדולה יותר ממוקמת ממול למלון Nautica) וצועדים לכיוון מלון אמוניה שמאחוריו ממוקמת לשכת התיירות המקומית.

מצטיידים במפה של המקום, ממשיכים במקביל לקו המים ואז פונים לתוך הרובע העתיק ברחוב וליקה (Velika), שמוביל לככר הגדולה (Veliki Trg). ניתן לפנות ימינה ולהגיע לחוף הרחצה (אחת האפשרויות היא דרך רחוב Rotonda). החוף צר למדי ועשוי בטון ומעליו טיילת ארוכה למדי, שנמתחת עד לאזור המלונות Maestral ו-Laguna. ברובע העתיק, בסמוך לבתי המלון Rotonda ו-Cittar, ניתן להבחין בשרידי החומה, שהקיפה בעבר את הרובע העתיק (קטע הרחוב מהככר הקטנה עד לכניסה לרובע העתיק נקרא Gradska Vrata או בשפתנו אנו "שער העיר").

פורץ` (Porec) היא אתר תיירות מבוקש מאד ובתי המלון, שממוקמים משני הצדדים של הרובע העתיק מלאים, בחודשים יולי-אוגוסט. במקום יש בתי דירות ודירות נופש פרטיות למכביר, אולם גם אלה זוכים לתפוסה מלאה בשיא העונה (יולי-אוגוסט). גם אם השגתם מקום בתקופה זו (הזמנתם מראש) תשלמו הרבה יותר מאשר בחודשים יוני או ספטמבר. מיקומה של העיר מצוין לאלה שבוחרים אותה כבסיס ליציאה לטיולים בכל היעדים בחצי האי איסטריה. מזג האויר בה מאד נוח: בקיץ הטמפרטורה מגיעה ל-25 מעלות ובחורף יורדת עד 5 מעלות מעל האפס. השליטה בעיר עברה מיד ליד במהלך ההיסטוריה וניכרות בה השפעות מתקופת הרומאים, שקראו לה Parentium, ואחר כך הביזנטינים, הונציאנים, נפוליאון, ממלכת אוסטרו-הונגריה ויוגוסלביה.

הכביש, שעובר בתוך העיר, מחבר אותה לכביש החוף. מכביש זה יש מספר פניות מערבה (Yukovarska, Partizanska, Mata Vlasica), שמובילות לרובע העתיק. אם פונים ברחוב מאטה ואליסצ`ה (Mata Vlasica) מגיעים לככר, פונים שמאלה ומגיעים למגרש חניה גדול בתשלום (למרות קיבולתו הגבוהה הוא מתמלא). מכאן ניתן לפסוע רגלית דרך רחוב מינסקה (Minska) לעבר ככר ראקובצ`ה (Rakovca). כאן פונים ימינה לרחוב זגרבסקה (Zagrebska) ובבית מספר 9 ממוקמת לשכת התיירות המקומית. מצטיידים במפה וממשיכים לעבר ככר סלובודה (Slobode), כנסיית "גבירתנו של המלאכים". מהככר המרווחת צועדים ישר לרחוב דקומאנוס (Decumanus), שחוצה את העיר העתיקה (בערים הרומיות היו שני רחובות ניצבים זה לזה, שיצרו צורה של צלב. לארוך שבהם קראו Decumanus ולקצר Cardo). ברחוב הראשון שניצב לרחוב הראשי (דקומאנוס) ניתן להבחין בשלושה שרידים של מגדלים, שהרכיבו את חומת העיר (המגדל העגול,המגדל המחומש ומגדל Peskera). המגדלים מהווים חלק מהחומה המזרחית והם הוקמו במאה ה-15 כהגנה בפני המתקפה של הטורקים. במאות ה-18 עד ה-20 נבנו מבנים חדשים בסמוך למגדלים ואלה ניזוקו.

בהמשך ניתן לפנות שמאלה לרחוב סבט מאורו (Sv. Mauro). מיד לאחר שפנינו, ממוקם האקוואריום של פורץ` ואם נמשיך באותו הרחוב אז נוכל להבחין בבנין ישן שעל חזיתו (משני צידי החלון) שתי דמויות שהיקנו לו את השם:"ביתם של שני הקדושים". מגיעים לככר גופצ`ה (Gupca) ופונים ימינה. מגיעים לצומת של דקומאנוס וקארדו שבו ממוקם ארמון זוקאטו (Zucatto). ברחוב דקומאנוס מספר 9 ממוקם מוזיאון במבנה שהיה פעם הארמון של משפחת Sincic (נבנה בשנת 1720). המוזיאון מציג אוסף של מימצאים ארכיאולוגיים,ציורים ומסמכים היסטוריים.

• Native Museum Of Porec
    Decumanus 9
    Tel: 052-431-585
     052-452-738

פונים לקצה של רחוב דקומאנוס לכיוון מראפור (Merafor זוהי הככר הגדולה ברובע העתיק שבעבר נקראה Forum או בשפתנו ככר השוק). בככר יש שרידים של מקדש נפטון והמקדש הגדול. השלמנו את הרחוב הראשי, שמשני צדדיו יש כיום מסעדות, בתי קפה וגלידריות. ניתן לומר, שהרובע העתיק הוא דוגמא טובה לעיר רומית על כל מרכיביה. עכשיו נתפנה לכנסיית יופריסיוס (Euphrasius). היא מהווה חלק מקומפלקס שמגיעים אליו מרחוב סבט אליוטריה (Sv. Eleuterija). קומפלקס זה הוכרז בשנת 1997 כאתר מורשת עולמית כאשר הייחודיות שלה היא בפסיפסים המהממים שמצויים בה. הקומפלקס כולל, בנוסף לבזיליקה, גם את ארמון הבישוף, מוזיאון פסיפסים ומגדל פעמונים. ארמון הבישוף, שכבר לא משמש למגורי הבישוף, הוא כיום אתר ארכיאולוגי. בתוך הקומפלקס ישנם שרידים של כנסיות עתיקות, שחלק מהן שולב בבנייה של הבזיליקה. לפני שעוזבים את הקומפלקס מומלץ לטפס במגדל ולתצפת למעלה על גגות פורץ`, הים והאי ניקולה הקדוש. נעבור לצד השני של הרובע העתיק, שם נמתחת לאורך קו המים טיילת הנושאת את שמו של המרשל טיטו. היא מובילה לככר נארודני (Narodni בנין התיאטרון) וממשיכה לכיוון המארינה (אחד המבנים המטופחים הוא בנין העיריה שנבנה ב-1910).

רוביני ואיי בריוני

מעט לפני שמגיעים למארינה ישנו מזח חדש יחסית שממנו ניתן להפליג (משך ההפלגה כ-5 דקות) לאי סנט ניקולה. הספינה מגיעה למזח שנמצא למרגלותיו של מלון Funtana, ממנו ניתן לתצפת על הרובע העתיק של פורץ` ולקבל תמונה מאד פוטוגנית שלו. מי שמעוניין בחופשה רגועה, זהו בהחלט מלון מתאים ובו בריכות וחוף ים פרטי. מאחורי המלון יש אזור ירוק המציע מסלולי הליכה. אם חושקים בהמולת העיר, או שמעונינים לראות אתרים, אזי תוך 5 דקות ניתן להגיע לטיילת של פורץ`. אם לא בחרנו ללון כאן, אזי חוזרים חזרה בספינה למזח בפורץ` ואז פונים לכיוון מלון Hostin. בסמוך לו נמצאת תחנת המוצא לקו הדרומי של הרכבת המיניאטורית (תחנת המוצא לקו הצפוני שמוליך למלון זאגרב ולמלון Luna נמצאת ליד מגרש החניה הגדול שבכניסה לעיר העתיקה). עולים על הרכבת, שנוסעת בקצב איטי בשבילים סלולים וצרים שעוברים בין החופים לבתי המלון ובתי הדירות. תחנת העצירה הראשונה היא ברולו (Brulo מלונות רובין, קריסטל ודיאמנט). התחנה השנייה היא פלאבה לגונה (Plava Laguna בתי דירות, מלון Galijot ומלון מדיטראניאן). התחנה הסופית היא בבמפרץ מהמם שנקרא ז`לנה לגונה (Zelena Laguna). גם כאן שורה ארוכה של בתי מלון גדולים (Galeb, Parentium, Plavi). יורדים מהרכבת וניתן להנות מהחוף. אם הטמפרטורה מאפשרת אז גם לטבול במים. הרכבת, שהנסיעה בה היא חוויה, משמשת את הנופשים במלונות ככלי תחבורה שמוביל אותם למרכז העיר.

יוצאים מפורץ` דרומה ואחרי שלוש הפניות שמובילות לקומפלקסי התיירות שבדרום העיר (Brulo, Plava Laguna, Zelena Laguna) מגיעים לעיירה פונטאנה (Funtana). חולפים על פני העיירה וביציאה הדרומית ממנה, מייד כשנכנסים לתחום המוניציפלי של ורסאר (Vrsar), נמצא גן פסלים של הפסל Dusan Dzamonia. יצירותיו של הפסל, שמחלק את זמנו בין בריסל, זאגרב וורסאר, מפוזרות במוזיאונים וגני פסלים באירופה וארצות הברית אך כאן הם זכו לרקע מתאים. הפסלים הגדולים יחסית מוצבים על מדשאה כשברקע בולט צבעו הכחול של הים. אתר אינטרנט: www.Dusan-Dzamonja.com .

בהמשך, הכביש מתעקל שמאלה מעט לפני שנכנסים לעיירה ורסאר וגם אם חשים רעב לנוכח החזירונים המסתובבים על הגריל במתקנים הרבים, שמפוזרים משני צידי הכביש, מומלץ לדחות את הארוחה. לאחר שהכביש פונה מזרחה, נוסעים כ-10 קילומטרים עד לפנייה לכיוון Limski Canal. פונים בעקבות השלט לכביש שיורד למפלס המים של הפיורד. בסיומו של הכביש כדאי להחנות הרכב ולחזות בפיורד. יש כאן בית קפה, דוכנים שמוכרים שתייה קרה, גלידות ומזכרות. אך אם מעונינים בזוית ראייה מענינת על הפיורד, מומלץ לעלות במדרגות לקומת המסעדה. ממרפסת המסעדה ניתן לראות את הפיורד במלוא הדרו (ארוחת דגים/פירות ים במקום שכזה רק עשויה להרחיב דעתו של אדם). מכאן מתחברים לכביש 21 ונוסעים בו 5 קילומטרים ואז פונים מערבה בכביש 303 לכיוון רוביני (Rovinj).

רוביני היא שילוב מהמם של עיר עתיקה, מפרצים מקסימים שחלקם משמש לרחצה והאחרים כמארינות, קבוצת איים שהבולט ביניהם הוא "סנטה קתרינה" (לא מזכיר את מנזר במדבר סיני) וטבע מהמם (Zlatni Rt המיוערת או ביצת פאלוד ששמושכת אליה צפורים רבות). גם כאן הרובע העתיק נמצא על חצי אי קטן. חצי האי מפריד בין הנמל הצפוני שהוא גדול יותר והנמל הדרומי שהוא קטן יותר אך מוגן על ידי שובר גלים. מרבית מגרשי החניה הקרובים לרובע העתיק נמצאים על קו המים של המפרץ הצפוני ברחוב שמוביל לככר ואלדיבורה (Valdibora). מהחניה הולכים לכיוון הככר, עוברים את השוק ונכנסים לרובע העתיק לרחוב ולדמיריה סוואלבה (Vladimira Svalbe). מדובר בסימטה צרה, מרוצפת באבנים, שעוברת בין בנינים עתיקים המחוברים זה לזה. אם מסתכלים על הבתים שפונים למים, אזי מדי כמה מטרים יש מעין חרך הצצה, שמנתק את רצף המבנים ומאפשר להציץ במימי המפרץ הכחולים (הזדמנות טובה לתמונות אמנותיות ויצירתיות).

מגיעים לקצה של חצי האי הקטן (רואים מבנה שמזכיר מגדלור) ויש בו כמובן חוף רחצה/שיזוף סלעי אבל הרומנטיקאים המקומיים הצעירים מחבבים אותו. כאן מתחילה טיילת שנקראת Setaliste Brace Gnot שבהמשכה מוזיאון, קשת באלבי וככר טיטו עם מגדל השעון. בנקודה זו מומלץ לטפס מעלה לחלקו הפנימי של חצי האי ולהגיע למרפסת תצפית רחבה שממנה ניתן לראות את המים שמקיפים את חצי האי. המרפסת מהווה מעין הקדמה לכנסייה המרשימה של העיר יופרמיה (Euphermia).

בכנסיה, מגדל פעמונים מהמחצית השנייה של המאה ה-17. הרימו עיניכם מעלה מעלה לכיוון פסל עשוי ארד של הקדושה אופמיה שהוצב בראש מגדל. הפסל עשוי הנחושת מכונה "שבשבת" כיון שהוא מסתובב ברוח. בכנסייה יש מזבח עטור פסלים וסרקופאג שלפי המסורת הגיע במים מקונסטנטינופול לרוביני. מכאן צועדים לעבר ככר טיטו במדרחוב גאריסיה שהוא עתיר גלריות וחנויות. מככר דל פונטה (Del Ponte הנמצאת סמוך לנקודת החיבור בין ככר הנשיא טיטו לבין רחוב גאריבלדי) ועד ככר לוקבי (Lokvi) נמתח מדרחוב קאררה (Carera). בככר לוקבי ממוקמת כנסיית Holy Trinity. אם נוסעים דרומה לאורך החוף מגיעים לטיילת, שבפארק הירוק הסמוך לה מספר בתי מלון (Monte Mulini, Eden, Montauro).

יוצאים מרוביני בכיוון דרום מזרח ומתחברים כעבור 12 קילומטרים לכביש 21 ליד באלה (Bale). ליד עיירה בשם וודניאן (Vodnjan) ניתן לפנות לכפר דייגים בשם פז`אנה (Fazana). תושבי הכפר עוסקים מימים ימימה בדייג והעברת סחורות בים. אמנם כיום הם עושים מאמצים על ידי קיום אירועים שקשורים בדייג אך אין ספק שהתרומה העיקרית לפרסומו של כפר זה מקורה בעובדה שמכאן יוצאות ספינות לאיי בריוני (Brijuni). הארכיפלג כולל שני איים גדולים ועוד 12 איים קטנים. בעבר שימש המקום כמעון הקיץ של הנשיא טיטו. כאן ביקרו ראשי מדינות וסלבריטאים רבים. מאז שנת 1983 הוא הוכרז כפארק לאומי והוא פתוח למבקרים. הפארק עשיר בצמחייה ים תיכונית (הזית תופס כאן מקום מכובד) וניתן אפילו לראות איילות נחות בצל. בבית ה-"לבן" שבאי נחתם ההסכם המשולש בין טיטו היוגוסלבי, נהרו ההודי ונאצר המצרי על הקמת גוש הבלתי מזדהות (מדינות שלא נימנו על נאט"ו או ברית וארשה).

• Brijuni
    Brijunska 10
    Fazana
    Tel:052-521-880,052-525-882
     Fax:052-521-124
    Izlet@brijuni.hr

פולה

אם פניתם לפז`אנה אין טעם לחזור לכביש 21, ניתן להמשיך לאורך החוף לכיוון העיר פולה (Pula). הרובע העתיק ממוקם כפי שניתן להסיק מנסיון קודם עם ערי חוף אחרות, על חצי אי שמשני צידיו מפרצים שמשמשים למעגן לספינות ויאכטות. מחפשים את השילוט ";Centar" שמכוון לרובע העתיק ומגיעים לרחוב ריבה (Riva), שמשיק למימי המפרץ ומספק פתרונות חנייה בסמוך לקו המים (מחנים את הרכב מול היאכטות החונות). נכנסים לרובע העתיק וצועדים לכיוון הפורום ברחוב קאנדלרובה (Kandlerova רחוב שבו נמצאים הקתדרלה והמגדל). מגיעים לככר הפורום וזוהי נקודת מוצא טובה להמשך הסיור במקום. ראשית פונים ללשכת התיירות שממוקמת בככר ומצטיידים במפה ובמידע נוסף (ניתן אפילו לשאול על מסעדה מומלצת כדי לא ליפול על אחת ממלכודות התיירים המצויות בשפע במקומות המתוירים). בככר שני מבנים מרשימים. הראשון הוא בית העיריה, אך המרשים יותר הוא מקדש אוגוסטוס על עמודיו המרשימים. מכאן ניתן לצעוד ברחוב סרגייבאצ`ה (Sergijevaca), שהוא הצלע השנייה של המשולש שהיקפו חובק את הרובע העתיק. משני צידי הרחוב חנויות ובתי קפה ואם סרים ימינה בתחילתו ניתן לראות כנסיית מאריה פורמוזה ושרידים של פסיפס רומאי. חוזרים למדרחוב ההומה מתיירים שמוביל לקשת סרגיוס (אם מעונינים במבט על ובלתי מופרע תיכנסו למסעדת Opola הזמינו קפה ותפסו מקום טוב על המרפסת שמשקיפה על הקשת).

עכשיו פונים שמאלה ומשלימים את הצלע השלישית במשולש (רחוב Carrarina).כאן ממוקמים שער הרקולס ושער התאומים (שני אלה יחד עם קשת סרגיוס הם שלושה שערים בחומת העיר ששרדו מתוך העשרה שהיו). משער התאומים פונים למוזיאון הארכיאולוגי (מבט על המוצגים שמפוזרים בחצר שמחוץ למבנה מרמז על רמת המוצגים שבתוכו) ולתיאטרון הרומי. האטרקציה האחרונה בסיור בתוך הרובע העתיק תהא המצודה. הטיפוס אליה מעט מעייף אך סיור על שרידי חומותיה וטיפוס במגדל עם מדרגות הברזל מאפשרים לתצפת על כל הסביבה. הכניסה למצודה שכרוכה בתשלום סמלי מאפשרת גם צפייה במוזיאון ההיסטורי של העיר שכולל מספר חדרי תצוגה ובהן אוספים של פריטים שונים.

סיימנו את הביקור באתרים שבתוך "המשולש" ועכשיו נפנה לכיוון האמפיתיאטרון שהוא גולת הכותרת של האתרים ההיסטוריים שבעיר (ממוקם מחוץ למשולש). אסור להחמיץ את הביקור באמפיתיאטרון (מזכיר מבנים רומאיים דומים שנמצאים ברומא, נים או ארל שבצרפת). אחד המאפיינים שמייחד אותו מהאחרים שמבין החללים הפתוחים שבקירותיו מציץ הצבע הכחול של המפרץ והוא מספק רקע מעניין לתמונות הרבות שתצלמו כאן. יש בו כ-23,000 מקומות וכיום הוא משמש בעיקר לקונצרטים ומופעים עתירי קהל. בחזרה מהאמפיתיאטרון לכיוון המקום בו החנינו את הרכב נעבור דרך כמה פינות ירוקות שמאפיינות עיר זו. למרגלות האמפיתיאטרון ממוקם גן שנקרא "הפארק שמתחת לארנה" ובסמוך לו פארק ואלריה (Valerija). ממשיכים לפארק טיטו שבו ניתן לראות של מודל של העיר ומשם לככר נוספת שבה ניצב עוגן מפלדה חלודה. נסיעה ברכב תאפשר לבקר במספר גנים נוספים שמרוחקים מעט מהמרכז העתיק כמו: Naval Park, פארק פרנץ יוזף או הטיילת באזור בתי המלון.

עדכון סטטוס קורונה נכון ל-17/04/2021

• הכניסה לקרואטיה מותרת לאזרחים ישראלים.
  • יש להציג בדיקת קורונה מה-48 השעות האחרונות.
  • חובה לעטות מסכות במרחב הציבורי.
  • התחבורה הציבורית פועלת בתפוסה מצומצמת.
  • המסעדות ובתי הקפה פתוחים, אך מוגבלים לישיבה בחוץ בלבד.
  • מרבית העסקים פתוחים, תחת הגבלות מרחק.
  • אטרקציות שונות פתוחות תחת הגבלות.